Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Mejl betala leverantörsfakturor "Prisändring för tolkade och bokförda leverantörsfakturor"

Hej!

Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?

Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?

Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.

240 SVAR 240
Hanna Larsson
UTFORSKARE

Jag lade upp en detaljerad frågeställning kring detta och de tog bort inlägget. Det är flertalet oklarheter kopplat till detta utöver en tillkommen en kostnad och detta är inte sättet man behandlar trogna kunder om kundnöjdhet är något man värnar om. Funktionalitet för opt-in/opt-out saknas, avtalsvillkoren för prishöjning inte uppfyllda, utrullningen under all kritik, infinite loop om man inte accepterar deras nya kostnad, osv.

AndreasHafvs
UTFORSKARE

Det är beklämmande och samtidigt något provocerande att se hur Visma / Spiris fortsatt väljer att inte bemöta den konstruktiva kritik/de synpunkter som framförs här, samtidigt som man intensivt sammanfogar nya trådstarter till befintliga frågeställningar.

Till Visma / Spiris: Ni läser ju garanterat här. Hur mycket av det som skrivs/frågas här i forumet relaterat till frågeställningen förmedlas vidare till beslutsfattare i den här frågan och vad är responsen därifrån?

MåVälnu
UTFORSKARE

Fick följande svar från Visma.

Om du kollar under kolumn1.2.4.  i våra villkor så står det följande text där:
Visma förbehåller sig rätten att ändra Avgifterna och/eller avgiftsmodellen, med tre månaders föregående meddelande i enlighet med punkt 1.3.1 högst två gånger per år för varje enskild Programvara, med en månads föregående meddelande om en underleverantör har ökat sina priser gentemot Visma. Vidare har Visma rätt att årligen höja priserna i enlighet med utvecklingen av allmänna pris- och kostnadsnivåer utan föregående meddelande gällande från den 1 september varje år.

Detta är villkorat och de har inte visat att så skett. Föreslår att så många som möjligt tar detta vidare.

Digital F AB
NY MEDLEM

Så även om jag fyller i allt själv och sen kopplar en fil så blir jag debiterad? Har slutat koppla filerna nu helt.
Det här är ett uruselt sätt att försöka dra åt sig mer pengar.

Om företaget slutar få in leverantörsfakturor men får en 3.50:- faktura från spiris som tolkas, så kommer det en ny varje månad? 
Tolkningsavgift på tolkningsavgiftsfakturan om och om igen? 

Nej, det är när du använder hantera i bildunderlag, väljer du manuell hantering i bildunderlag så får du fylla i alla uppgifter själv och har ett kopplat underlag också.

E-fakturor är annars det smidigaste sättet att jobba, det sparar tiden det annars kostar med helmanuell hantering. 

Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga redovisningskonsult

Hej,

Säker?

Jag slänger alltid in pdf'en rakt i i gränssnittet.

Även om jag manuellt skrivit in allt och sedan slänger in filen så arbetar programmet och läser av filen.

Enligt infomail i dag så kostar det från september 3,50 när man:

• tar emot e-fakturor (som vi rekommenderar)
  • fotar dina leverantörsfakturor via scannerappen
  • skickar in leverantörsfakturan via mejladressen i scannerappen
  • drag and drop eller laddar upp en leverantörsfaktura direkt i gränssnittet
  • använder den unika e-postadressen för att mejla in leverantörsfakturor.

Du kan ju prova själv att göra en helt manuell hantering av en leverantörsfaktura.

Carina Wesenlund-Jonsson

"Även om jag manuellt skrivit in allt och sedan slänger in filen så arbetar programmet och läser av filen."

Som jag 
förstår det som sägs från Spiris så, och utan att tagit del av det utskick som det hänvisas till:

Ja, det är korrekt, alla bildunderlag som klassas av systemet som leverantörsfakturor tolkas alltid - oavsett hur de kommit in i systemet.

(Okej, rent tekniskt har e-fakturor redan informationen som en eventuell tolkning genererar.)

Men det är inte tolkningen, själva tolkandet som händelse, som Spiris tar betalt för. Spiris tar betalt om du bokför en verifikation där du har du använt dig av den information som tolkningen har skapat. Så man kan gladeligen skapa ett verifikationsutkast som har använt sig av den information som tolkningen har skapat. Att använda denna information som tolkningen har skapat för att få vissa fält ifyllda automatiskt kallar Spiris för bokföringshjälpen.  Du skall i det läget fortfarande inte debiteras. Debiteringen uppstår det ögonblick du trycker på Bokför.

Så, tolkningen kostar inget. Att initiera bokföringshjälpen genom att skapa ett verifikationsutkast av en tolkad leverantörsfaktura kostar inte heller någonting.  Men verkställer/bekräftar du bokföringshjälpen genom att trycka på Bokför - då betalar du. 

Sidonot: e-faktura har väl alltid kostat pengar? Det är en helt annan teknik än bildtolkning eftersom den innebär att fakturainformationen skickas i dataform redan från början. 

Bortsett från diskussionen om börja ta betalt för något som vi kunder upplevt som en självklar del av grundavgiften, och bortsett från hur det är implementerad i användargäsnsnittet (jag har, föga förvånande, åsikter :-)) - så kanske man kan se alla frågor kring detta som ett tecken på hur otydlig man har varit från Spiris sida  i kommunikationen kring det hela.

Med reservation för att jag missförstått informationen från Spiris eller om det finns buggar/fel i systemet.

Med vänlig hälsning,
Den glada bokföringsamatören.

Det enda jag egentligen har en väldigt ilsken åsikt över är att det vårt jobb där vi lagt in leverantörsfakturor och som tränat upp deras tolkningsmotor samt att något som faktiskt varit en del av erbjudandet i att skaffa då Vismma eEkonomis olika lösningar. Det är en helt annat sak om Spiris hade sagt att nu måste ni använda er av efakturor som kostar 3:50 och då tolkas, det i sig är en annan lösning. Det vi användare jobbat med och haft som arbetssätt och lärt upp blir helt galet att helt plötsligt lägga upp det som att det vore något nytt.

Dessutom tolkar den också en hel del fel/mindre rätt och man/jag får manuellt fylla i en hel del uppgifter men får ändå betala hela tolkningsavgiften, mycket tokigt.

Carina Wesenlund-Jonsson

Nu har jag själv använt Autoinvoice i många år så kan inte bedöma hur bra den "inbyggda" tolkningen varit eller är i detta nu. 
Men, ja, skall man ta betalt för en funktion som bygger på tolkning så skall det väl till att tolkningen blir rätt. Vilket den inte tycks vara av de inlägg jag sett här på forumet? Eller?

Jag kan tänka mig det är just risken för brister i tolkningen som Spiris inte (ännu?) tar betalt vid tolkningstillfället utan först om användaren använder den information tolkningen gett till användaren.  Teoretiskt kan man falla tillbaka på att blir inte tolkningen tillräckligt bra så kan användaren "backa ur" och göra en manuell bokföring. Och det är här jag tycker det hela faller isär rent UI/UX-mässigt. Det blir ryckigt för mig som användare om jag skall gör olika ibland. För att inte tala om att ha en knapp som samtidigt är en flervals-funktion. Och det faktum att..... nä, nu skal jag logga ut tror jag. 🙂 Trevlig helg.