Hej!
Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?
Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?
Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.
Löst! Gå till lösning.
Upptäckte precis detta bedrägeri, plockar man inte bort denna vansinniga avgift så hoppas jag att vi är MÅNGA som byter ekonomiprogram!
Visma/Spiris är inte billigt.. Och nu ska jag alltså betala för funktioner jag visserligen uppskattade, men som alltid ingått i erbjudandet.
Sänker man månadsavgiften ordentligt nu då så är det bra, annars är det ruttet!
Reflektion på den faktiska kostnaden och till de som jag har sagt att de söker sig någon annanstans.
För att få basfunktioner som jag använder Bokföring & Fakturering (ej pro) och Lön. Löne-delen tvingar en skicka lönebesked och det tar de 39kr/st, och sedan på det kommer microtransaktionerna.
Bokföring & Fakturering: 269kr/m
Lön: 2x39kr/m = 78kr/m
Microtransaktioner (Mottagna e-fakturor Skickade e-fakturor, Digitalt mottagna dokument): "antal" gånger 3,50kr.
Just nu verkar jag landa på ca 350kr/m.
Med nya funktionen så kommer alla leverantörsfakturor att kosta mig 3,50kr också (det går heller inte att gå till e-faktura för de kostar också 3,50kr/st)
För "350kr/m + microtransaktionern" som det blir nu så finns det kandidater där ute som gör detta billigare och är ärligare mot sina kunder. Jag är OK med 350kr/m, men inte sättet som detta sköts, förtroendet är förbrukat.
Tänkte först att jag skulle lista alternativen men misstänker skarpt att min post här inte blir långlivad då 😁
Lista gärna 🙂 trots ... även för byråer
Hej alla ekonomiska geneier och övriga som eventuellt är lite mer "enkla" som jag.
Jag har läst alla trådar fram och baklänges om den nya, påkostade levernatörsfaktura-funktionen och håller tyvärr med om den kritik som framförs. Som egenföretagare har jag ingen proffsig ekonomiavdelning att luta mig tillbaka på, utan det hamnar i mitt knä att få det att fungera enligt konstens alla regler. Helst skulle jag vilja säga upp mitt avtal med Spiris, men jag vet helt ärligt inte hur jag ska gå tillväga för att "få med mig" mitt företag, min bokföring in i ett nytt bokföringsprogram och vad det eventuellt kommer kosta. Så jag har för stunden valt att stanna kvar... Spiris har all rätt att införa en ny funktion (som för mig är kostsam) oavsett vad vi kunder säger och jag har inget val annat än att infoga mig.
Men mellan rader av sådant som jag knappt fattar så inser jag att det finns ett sätt att undvika/avstå/tacka nej till den nya funktionen. Jag har prövat på alla sätt (utom det rätta antar jag) att hantera lev faktura mauellt, backa, börja på nytt, logga ut och in, slänga osv med jag får det INTE att funka.
Snälla - Kan någon hjälpa mig med en superenkel-megapedagogisk förklaring till HUR jag gör för att INTE behöva böta 3,50 kr per lev faktura.
(PS. Att man får införa nya funktioner och att man får ta betalt för det fattar jag att Spiris har rätt till även om om vi som användare protesterar. Men är det någon som har kollat med tex ARN eller likanande om man får göra denna typ av "påtvingad funktion", dvs försvåra för kunden att göra eget val?)
Bild: 🙂
Tar gärna emot lista på alternativ.
Hej
Tidigare när jag lagt in en leverantörsfaktura har den alltid kommit ihåg vilket konto som använde senast.
Den funktionen verkar ha försvunnit.
Jag pratade med kundtjänst som sa att tjänsten blivit utvecklad och man numera måste aktivera den tjänsten för att det skall fungera. Det kostar 3,5kr per faktura. Jag gissar att det gäller e-fakturor med underlag.
Jag har nästan enbart fakturor på mail och papper som jag lägger in manuellt och det va ju väldigt bekvämt att programmet kommit ihåg senaste kontot och är ju en kraftig försämring att det försvunnit.
För mig är det en avveckling.
Ni får gärna ta tillbaka den funktionen.
Förslag:
Gå över till e-faktura
Skapa s k bokföringsförslag ich koppla t leverantören (eEkonomi Pro / Plus)
Kostar 3:50 det också men är klockrent. Vi måste inom snar framtid använda e-faktura överallt och det är bra att börja öva på den funktionen i tid. Själv har jag jobbat m e-fakturor sedan dag ett de kom!
Systemet klarar heller inte av att läsa Naturvårdsverkets fakturor. Och eftersom det inte finns någon på VISMA/Spiris som tänkt ut att deras kunder kan behöva KOPIERA texten i en inläst PDF så måste man öppna fakturan i extern PDF-läsare och kopiera OCR-numret. Istället har man låst detta och omöjliggjort kopiering. Smart, speciellt när man ska ta ut en avgift för att den nu ska läsas in automatiskt vilket varit en självklar fördel med programmet innan...
Vad är nästa avgiftspost? ta betalt per Artikel man lägger in? Återgå till som det var innan och avskaffa inläsningsavgiften.
Jag har hittat en variant som fungerar hjälpligt och ändå utnyttjar tolkningen:
1: Öppna två fönster av leverantörsfakturor/skapa ny leverantörsfaktura
2: Droppa fakturan i fönster 1 för tolkning
3: Skriv av uppgifterna i fönster två och bokför
4: Öppna fakturan igen i fönster två
5: Droppa fakturan i fönstret och spara
6: Klicka avbryt i fönster 1
🤣
Kan bara hålla med!
Jag har jobbat med utveckling och försäljning av SaaS-tjänster i mer än 10 år, och aldrig varit med om att man börjar ta betalt för funktioner som man redan har lanserat mot kund.
Det normala är att man utvecklar funktioner som man sedan möjligtvis släpper på till ett urval av kunder för beta-test, och sedan lanserar man mot övriga efter att man förslagsvis har informerat om förändringen. Att också ge kunden möjlighet att själv välja om de vill ha, och betala för nya funktioner, hör också till hur det brukar gå till.
Vill man göra befintliga trogna och nöjda kunder irriterade så gör man som Spiris har gjort nu!
Idag när jag skulle bokföra en sak dök det här upp. Hur blir jag av med detta, utan att acceptera det.
Jag har ingen som helst lust att bli ytterligare uppskörtad av Visma efter allt ni redan gjort med tvångsändringarna i lön osv.
Med vänlig hälsning,
Anders
Hittade inte den här trådan när jag sökte, men tack den som la mitt inlägg på rätt plats.
Det här är bara för magstarkt. Under en längre tid har jag med tilltagande irritation sett hur man konsekvent gått mot nickel-and-dime:ing, och min gräns för detta är nådd. När den utveckling som sker aktivt försämrar för användare, när allt bara handlar om nästa steg för att lägga på ytterligare en mikrotransaktion, då har man valt sin väg, och den kommer inte jag följa.
Jag har inga problem med att betala för bra tjänster, det är inte det som är saken. Men Visma har konsekvent blivit sämre och sämre, medan kostnaderna ökat under fem år. Så glhf!
När jag försöker bokföra leverantörsfakturor på samma sätt som jag alltid gjort kommer en popup om att jag får "bokföringshjälp" för 3,50 per faktura. Vad menas med detta? Kommer jag bli fakturerad ännu mer om jag fortsätter fakturera? Jag betalar för att använda Visma redan, men detta känns som att jag kommer bli påtvingad ännu mer kostnader för något jag inte ens är nöjd med i dagsläget..
Kan jag komma förbi detta eller är det bara att hitta något annat program ögonaböj?
och efter att ha sett den här tråden blev beslutet enkelt, byte av program it is. Så fult sätt att göra det på. Och fick ett mail att "vi har lagt till en funktion" utan någon mer information?!
Uruselt hanterat!
Det jag skulle bokföra i ett PROGRAM JAG BETALAT FÖR ATT ANVÄNDA får jag väl ta med papper och penna så länge. Längtar tom tillbaka till min gamla liggare..
Du väljer hantera manuellt....
Man blir bara så trött😴 Vi har tre företag hos Spiris och det blir väldigt dyrt om man vill göra det smidigt för sig.
Får helt enkelt kolla vad det finns för alternativ därute, det här känns inte ok 😠
Det som jag tycker är det värsta i det hela är att man har valt att göra om i programmet så pass att rutan för att välja huruvida man vill ha automatisk tolkning eller ej (under inställningar), är medvetet borttagen för att försvåra processen och "tvinga" folk att hellre betala. Dessutom kan man inte längre arbeta i ett smidigt flöde vid registrering av fakturor då man nu får gå tillbaka till listan och göra flera klick innan man kan registrera nästa utan debitering. Tidigare -och då utan tolkning av faktura- så kände programmet av när man valt leverantör och föreslog det senast valda kontot. Detta är också borttaget, trots det (ursprungligen) inte hade något med tolkningen att göra. Med andra ord är det inte bara att välja bort en funktion för att slippa debitering, nej, arbetsflödet har försvårats markant. Idag upptäckte jag även att om jag väljer att dra in underlaget direkt till den påbörjade leverantörsfakturan så ersätter den min inknappade information med sin tolkade per automatik.
Det är så man tappar respekten, men det verkar Visma redan förlorat gentemot oss kunder för längesedan.
Ja, just att de medvetet försvårar och gömmer hur man kan komma runt detta är så respektlöst och på gränsen till lurendrejeri. Jag har inte varit så nöjd med visma innan, onödigt krångligt ohjälpsamt och buggigt.
Nu sa jag upp mitt abonnemang, detta blev droppen som fick mig ta tag i det. känner visst motstånd mot att testa något nytt med, då flera jag testat innan lovat runt och sen när man är inlurad börjat skörta upp en som kund (typ bokio.. ). Jag har bara en liten EF så jag överväger allvarligt att köra papper och penna igen. Så less på att känna mig lurad gång på gång.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.