Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Jag delade 10 000 kr med 0,7 - alltså 10 000 skulle utgöra 70 % av det okända beloppet (lönen före skatt) - och fick då 14 285 som jag avrundade till 14 300 krSåg du att jag rättade mitt räknefel när jag summerade skatt och arbetsgivaravgifter?Mikael
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Sjukskriven tar semester - Visma Lön. Har en anställd som efter blivit halvtidssjukskriven och under semestern ska hon ta ut semester. Hur hanterar man detta att ta ut semester under sjukskrivning?
Hej igen!Jenny, tänk på att det kan skilja mellan olika kollektivavtal. I vissa avtal så står det om du ska använda brutto- eller nettosemester och kan därför inte välja.Programmet räknar ner antalet semesterdagar när du använder snabbvalet Semester uttag. Det är alltså inga problem att använda programmet med bruttosemester.Om den anställde tar enstaka semesterdagar så har personen såklart väldigt många dagar att utnyttja och kan på så sätt vara ledig lika mycket MEN när du har bruttosemester så är dagarna värda ett lägre belopp som jag skrev tidigare. En del väljer att ha nettodagar för att de tycker att de blir mer rättvist, smaksak vad man tycker. Kontrollera ert avtal 🙂/Sanna
Det rättar sig på bokföringsunderlaget du skriver ut när du skapar arbetsgivardeklarationen.
Nedan kopierat från Målarnas kollektivavtal - Obs:a delen om sjukdom. Det står STYRKT SJUKDOM. Beror frånvaro under arbetsdag närmast före eller närmast efter helglöneberättigad dag på av arbetsgivaren skriftlig beviljad ledighet under de 30 första dagarna, semester, permittering,styrkt sjukdom eller olycksfall utges helglön, dock endast i den mån sjukdomen eller olycksfallet inte medfört rätt till ersättning från allmän försäkringskassa.Vet inte om det är värt att kräva läkarintyg för en karensdag, men kan sätta stopp för missbruket av reglerna.
Awesome