2024-11-28
08:37
Hej @JWH___
Tack för att du kontaktar oss och kollar läget 🙂
Jag har ingen ny information att dela med mig av just nu, men här kommer ett tips: När du är inloggad, gå till Lönehantering och klicka på fliken Nyheter. Där kan du välja Lön och klicka på texten Prenumerera. Då kommer du att få mejl när vi släpper spännande nyheter och förbättringar i ditt löneprogram.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2024-11-28
08:36
1Gilla
Hej @Anna_Pufz_AB
Tack för din fråga.
Jag förstår att det uppstår funderingar och frågor kring hur du hanterar e-fakturor och eventuell e-order och jag delar gärna den information vi har tillgänglig här i forumet. Sedan har vi specialister på supporten som hjälper dig att få det att fungera och som kan sätta upp kopplingar om dessa saknas.
Så här fungerar det: Om du endast skickar e-fakturor till kunden så behöver du inte göra något annorlunda. Du kan fortsätta att skicka fakturorna från ditt program som vanligt, och de kommer att nå kunden utan problem.
Endast skickar e-fakturor: Du skickar som vanligt från ditt program. Jag bifogar hjälpavsnittet Skicka e-faktura
Tar du även emot e-fakturor: Om det skulle vara aktuellt att du också tar emot e-fakturor från denna kund, behöver vi få det bekräftat och se över inställningarna.
E-order: Om det finns någon form av e-order samarbete med denna kund, behöver vi också få den informationen för att säkerställa att allt fungerar smidigt.
För att det ska bli så smidigt och rätt för dig är min rekommendation att du slår en signal till vår kunniga support som kan ställa motfrågor och rådgöra så allt blir korrekt och riktigt.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2024-11-27
11:10
Hej @llundin
I vårt hjälpavsnitt Förklaring av lönearter rekommenderar vi att du använder dig av Utlägg Övrigt
Det hjälpavsnittet är bra att ha sparat och uppdateras när det sker någon förändring.
Hoppas detta hjälper dig.
/Tinna
... Visa mer
2024-11-27
10:13
1Gilla
Hej @Uffe_R
Tack för frågan om din momsredovisning efter omstarten av ditt företag.
Vid omstart: Momsredovisningarna som fanns under Bokföring - Momsredovisning försvinner.
Efter import av SIE-fil: Om du har importerat en SIE-fil och fått med momsredovisningen för 2023, behöver du inte göra om den. Momsen är redan ombokad.
Utseendet på momsredovisningen: Det är normalt att bara rutorna till vänster är fyllda medan momsrutorna till höger är tomma. Det kan se lite konstigt ut, men det är rätt eftersom momsen redan är registrerad.
Skapa ny momsredovisning: Om du skulle klicka på "bokför här" blir det ingen ny verifikation, så ingen fara där. Men det bästa är att bara skapa en ny momsredovisning för 2024 och inte oroa dig för 2023.
Så, så länge saldon och verifikationer stämmer mellan ditt omstartade och ditt "gamla" företag, kan du lugnt skapa en ny momsredovisning för 2024 och inte bry dig om 2023 längre.
Hoppas detta hjälper annars är du välkommen att slå en signal till supporten så kan vi koppla upp och kika på det tillsammans.
/Tinna
... Visa mer
2024-11-27
10:02
Underbart! Tack för att du meddelande mig 🙂
... Visa mer
2024-11-27
09:11
Hej @AccountantfromHell_singland
Tack för ditt inlägg och för att du delar med dig av dina tankar kring Fora-försäkringen och hur löneberäkningarna påverkas. Vi har diskuterat din fråga internt och vill gärna förstå mer om dina funderingar.
Som du nämner är det viktigt att använda rätt lönearter för att undvika större kostnader för företaget. Vi vill försäkra oss om att vi förstått din fråga korrekt: Är det specifikt funktionen för att märka upp lönearter som "hänförliga till annan månad" i Lön 300/600 som du syftar på, eller finns det andra aspekter av bokslutsbilagorna för löneskatt som du tycker bör förändras?
Vi skulle uppskatta om du kunde ge oss lite mer detaljer om dina önskemål och hur du ser att vi bäst kan stödja dig i detta så att vi kan ta detta vidare på ett bra sätt. /Tinna
... Visa mer
2024-11-27
08:19
Godmorgon @AdamOhlssons
Jag är inte riktigt redo att släppa detta så jag hoppas du vill göra ytterligare ett försök 🙂
Som jag har uppfattat det så om du väljer Visma Administration och sedan loggar in så saknas inställningar. Mot Visma Administration kommer ingen ny e-postadress att genereras, men för kunder som har kvar e-postadressen sedan tidigare kommer den fortsatt att fungera.
Om du loggar ut, loggar in igen och väljer Visma eEkonomi så kommer Inställningar och sedan e-postadress att dyka upp.
Det går inte att se i inloggat läge vilket program du valt att koppla emot.
Hoppas detta funkar för dig.
/Tinna
... Visa mer
2024-11-26
14:10
Hej @AdamOhlssons
Vi gjorde en förändring kring detta som sedan backades så därav blev det lite rörigt. Om du går in under Inställningar precis som Khedron skriver så ska du se epostadressen. Testade precis själv och har stämt av svaret med våra produktspecialister.
Får du inte det att fungera behöver du ringa supporten igen och hänvisa till forumtråden.
/Tinna
... Visa mer
2024-11-26
11:42
Hej igen @AdamOhlssons
Slå gärna en signal till supporten så får vi hjälpa dig i den kanalen istället. Det bör som sagt fungera som Khedron skriver.
/Tinna
... Visa mer
2024-11-26
11:27
Hej @marianneh1
Du kan se det om du går in under Leverantörsfakturor och klickar på Öppna. Längst ner till vänster ser du vilken status fakturan har.
En annan tanke är att om ni arbetar med attestflöden, brukar oattesterade fakturor hamna under Utkast, medan fakturor som är attesterade (men ännu obetalda) ligger under Obetalda leverantörsfakturor.
Hoppas detta hjälper dig.
/Tinna
... Visa mer
2024-11-26
11:12
Hej igen @Sofia F-L
Läser jag beskrivningen på lönearten så står det så här: Lönearten används för att registrera retroaktiv lön som ej är semesterlönegrundande och gäller för alla kategorier och löneformer. Det gäller när bonus ska betalas ut retroaktivt (det är mellanskillnaden som ska registreras som retroaktiv).
Så jag antar att det i vissa fall kan finnas behov för retroaktiv lön som är ej semsterlönegrundande men du kan bara bortse från lönearten om det inte är relevant i ditt fall.
Bra att du frågade och så fick jag fundera lite 🙂
/Tinna
... Visa mer
2024-11-26
10:39
Hej @Sofia F-L
Funktionen retroaktiv lön är ett registrerat önskemål från våra användare men som Lön ser ut idag så får du hantera det manuellt. Till din hjälp har du lönearterna:
Använd sedan följande lönearter:
1175: Retroaktiv lön, månadslön 1176: Retroaktiv lön, timlön 1177: Retroaktiv lön, övrig ersättning
Lycka till och ha en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-11-26
10:27
Hej @AdamOhlssons
Har det löst sig för dig? Om inte så finns det lite mer detaljerade instruktioner i hjälpavsnittet Läs in bildunderlag under rubriken Mejla underlag till appen för överföring till Visma eEkonomi Smart.
Kanske kan det hjälpa dig?
/Tinna
... Visa mer
2024-11-25
12:52
Hej @MrsRobinson
Välkommen som ny forummedlem!
Som Visma eEkonomi ser ut idag kan du tyvärr inte inaktivera konton som är markerade som Ej redigerbara standardposter eller som finns med i en artikelkontering som är markerad som Ej redigerbar standardpost.Vi har tyvärr ingen information om det kommer att ändras i framtiden, men jag vet att det är något som fler användare har uttryckt önskemål om.
Tack för att du delar med dig av dina behov – det hjälper oss att bättre förstå vad användarna verkligen vill ha. Kommer du på någon annan programförbättring kan du skriva direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via Feedback och förslag som du hittar längst ner till vänster i ditt program.
/Tinna
... Visa mer
2024-11-25
10:11
Hej @Erik Gustav
Tack för att du hör av dig.
Jag förstår din besvikelse över att vi ännu inte har infört den funktion du önskade och uppskattar verkligen ditt tålamod och ditt engagemang för våra produkter/tjänster.
Vi vill försäkra dig om att vi ständigt arbetar med att förbättra och utveckla våra erbjudanden baserat på feedback från kunder som dig. Våra utvecklare får väldigt många önskemål om nya funktioner och förbättringar, och de måste göra prioriteringar baserat på vilka förbättringar som ger störst nytta för flest kunder. På grund av detta kan vissa önskemål ta längre tid att implementera, beroende på tekniska och strategiska överväganden.
/Tinna
... Visa mer
2024-11-25
09:56
Hej @alfredenglund
Tack för att du hörde av dig till vårt forum. Jag förstår att det kan vara frustrerande när saker och ting inte fungerar som de ska, men vi finns här för att hjälpa dig!
Om eEkonomi inte automatiskt uppdaterar fakturans status till betald, kan det vara nödvändigt att manuellt markera fakturan som betald när du har fått bekräftelse på att betalningen har kommit in till finansbolaget. I de flesta fall kan programmet automatiskt matcha betalningar för fakturor. Om du behöver matcha betalningen manuellt, gör du detta under Kassa- och bankhändelser på fliken Ej bokförda bankhändelser. Om transaktionen inte har matchats automatiskt klickar du på Matcha. I fältet Bokföringshändelse väljer du Inbetalning för såld faktura. För mer information, läs avsnittet Matcha bankhändelser.
Jag hoppas att detta hjälper dig att lösa problemet! Om du har ytterligare frågor eller behöver mer hjälp, rekommenderar jag att du slår en signal till vår support så hjälper vi dig gärna.
/Tinna
... Visa mer
2024-11-25
09:34
Hej @Erik Gustav
Tack för att du kontaktar oss.
Det kan vara svårt att lösa detta problem här i forumet, särskilt eftersom det inte uppstår konsekvent utan endast ibland. För att kunna hjälpa dig på bästa sätt rekommenderar jag att du kontaktar vår support, gärna med ett exempel på en faktura där kontot har ändrats.
/Tinna
... Visa mer
2024-11-25
09:14
Hej @Peter F
Ja det gäller även Visma Integration.
/Tinna
... Visa mer
2024-11-21
13:57
Härligt att du kämpar på så bra - snyggt jobbat! @anne-b
Jag misstänker att du kanske använder dig av "Använd automatisk momsberäkning". Funktionen finns under Bokföringsuppgifter. I skrivna hjälpen står det så här: När du markerar den här rutan blir funktionen för att använda automatisk momsberäkning tillgänglig. Funktionen ger dig valet att registrera belopp inklusive moms när du bokför manuella verifikationer. Programmet räknar automatiskt ut momsen om kontot har en momskod och lägger även till en rad för momsen när du bokför en manuell verifikation, registrerar en insättning eller ett uttag. Den automatiska momsberäkningen gäller för konton kopplade till momskoderna 05, 20 och 21. Då kommer konto 2611 upp automatiskt eftersom det ligger som default i bakgrunden i eEkonomi. Du kan alltid ta bort det kontot i verifikationen när du skapar den genom att klicka på - tecknet, även om du vill använda dig av funktionen i andra sammanhang. Därefter kan du välja konto 2610 om det passar dig bättre. När du skapar fakturor i eEkonomi så kommer programmet alltid boka upp 2611, detta är ingenting du kan ändra.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till våra härliga kollegor på supporten.
Ha det fint ☀️ /Tinna
... Visa mer
2024-11-21
12:15
Hej @Johan
Välkommen som ny forummedlem.
För att få fakturatexten på fakturaunderlaget behöver du lägga till den direkt i Tid Smart. Gå till denna markerade rutan i Tid Smart och lägg till din text.
Därefter kommer texten att överföras till eEkonomi och visas som en textrad på fakturan.
Notera att texter inte kan läggas till på samma sätt i Tid Smart när det gäller import till Lön Smart.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du välkommen att slå en signal till vår support så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer