2019-09-30
08:01
Hej Hyacinth, Bra input! Tack
... Visa mer
2019-09-30
07:22
Hej Hyacinth, Det kan du se om du går till listläget vid Lönearbete - Lönearter - Klicka på knappen Jämför (längst ner på sidan). Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-09-30
07:10
Hej Anna-Lena, BMG mfl, Alla som fått felmeddelandet "Anläggningsregistret kan ej anropas" i version 2019 eller senare av Administrationsprogrammet kan nu uppdatera Visma Anläggningsregister till version 4.91 där orsaken till problemet är tillrättat. //Kristina
... Visa mer
2019-09-24
12:13
Hej Annelie, I Visma Administration har du inte stöd för a-contofakturering. Däremot kan du i ett av våra andra program, Visma Tid, använda a conto som faktureringsmetod. Då kan du skapa ett fakturaunderlag som du sedan löpande fakturerar din kund samt göra en justering på slutfakturan. Dessa fakturaunderlag går fint att importera till Visma Administration. Ha en härlig tisdag! /Kristina
... Visa mer
2019-09-24
10:38
Hej Christopher, Precis som ni märkt så är detta något som dykt upp när vi bytte databas från D-base till SQL. Vi är medvetna om att det blir så och det kommer att ses över och förbättras framöver. Tack för att ni skriver i forumet! /Kristina
... Visa mer
2019-09-24
09:06
Hej Hyacinth och Arash, Kan det vara så att ni har tagit bort bocken för "Bokföringsunderlaget skapat xxxx-xx-xx" och sedan skapat om bokföringsunderlaget? I detta läget får jag samma meddelande som ni i mitt bokföringsprogram. I löneprogrammets loggningen som finns under Arkiv - Företagsunderhåll - Loggning kan man under programdelen Lönekörningar - Händelsen Bokföringsdatum - Gammalt datum se om man har tagit bort bocken för Bokföringsunderlag skapat och vilken dag detta gjordes. Tänk på att du kan göra urval på fr.om datum och t o m datum så blir det lite enklare att följa. Och precis som min kollega Sofia skrev så är ni välkomna att kontakta oss om ni vill att vi ska felsöka ytterligare. /Kristina
... Visa mer
2019-09-17
08:31
Hej Helene och musli, Precis som min kollega Sofia skriver ovan så beror det på att något/några räkenskapsår inte är låsta - kontrollera att även tidigare år verkligen är låsta. Får ni inte det att fungera rekommenderar jag att ni kontaktar oss så hjälper vi er gärna. /Kristina
... Visa mer
2019-09-16
14:29
1Gilla
Hej Hans Holger Paulsson, Nu ska vi prata lite årsredovisningsmall och självklart vill vi att den är både är innehållsrik och ser seriös ut. Såhär fungerar det: Förändringar i eget kapital - För att ta bort kolumner utan värde Ställ dig på dokumentet och välj sedan redigeringsläget samt ta bort fältreferenserna så försvinner kolumnerna. Not inventarier - Här upplevdes texten hopskriven och därmed svårläst Vi följer Bolagsverkets taxonomi och vi ska se om det går att göra några förändringar till kommande versioner av Visma Bokslut. Underskrifter - Hamnar alltid på ny sida Anledningen även här är att vi följer Bolagsverkets taxonomi men kommer se över om det går att göra några förändringar till kommande versioner av Visma Bokslut. Tack för dina synpunkter och ha en fin kväll! /Kristina
... Visa mer
2019-09-16
11:49
1Gilla
Hej BMG, Vi tar med oss dina synpunkter gällande massuppdateringen. Det är inget som är planerat i dagsläget men bra idéer är alltid välkomna. Tack för att du berättar om vad som skulle underlätta för dig i programmet. Ha en fin dag! //Kristina
... Visa mer
2019-09-12
07:35
Hej Lotta, Jag vill rekommendera att du tittar på den här länken - registrera utbetalning från IZettle. Här ser du att dagsförsäljningen bokas upp automatiskt via integrationen på konto 1580. När du sedan klistrar in ditt kontoutdrag tar du övrig insättning och egen kontering. Välj 1580 så hjälper programmet dig att kontera. Du kan känna dig helt säker på att det inte blir dubbelbokfört! /Kristina
... Visa mer
2019-09-10
14:12
Hej AccountantfromHell_singland mfl, Fick ett tips av en kollega som berättade hur hon arbetar i Visma Bokslut. Genom att trycka Esc-tangenten och stänga ner modulerna i programmet lite då och då under dagen säkerställer hon att det inte gått en hel dag sedan allt sparades. Hoppas detta kan underlätta för någon. /Kristina
... Visa mer
2019-09-10
13:16
Hej Fiona, Det har gått ett tag sedan du skrev din tråd så du kanske redan har fått hjälp? Men annars vill jag gärna att du berättar lite mer så ska jag försöka hjälpa dig. Vad får du för felmeddelande? /Kristina
... Visa mer
2019-09-09
14:03
Hej Solenn, Vi har diskuterat din fråga och kommit fram till att du har bra koll på för- och nackdelarna kring de olika alternativen. Själv känner jag att det är svårt att rekommendera vilket av alternativen som passar just ert företag. Kanske bäst att bolla frågan mot ert fackliga avtal? /Kristina
... Visa mer
2019-08-26
13:40
Hej BAS_Gunilla, Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester - Dubbelklicka på villkor 40 har du möjlighet att reglera om du vill att semestertillägget ska betalas ut i samband med uttagstillfället eller inte. Vill du inte ha tillägget i en klump markerar du inte rutan. I programhjälpens avsnitt Semesterberäkning semestervillkor 40 kan du läsa mer om hur IF Metall hanteras i programmet. Ha en fin eftermiddag! /Kristina
... Visa mer
2019-08-26
12:35
Hej YQ, Blev det som en delbetalning eller hur ser det ut på din faktura? Finns det ett saldo så gör du ytterligare en delbetalning till du registrerat korrekt belopp. Du får gärna beskriva lite mer hur det ser ut så hjälper jag dig gärna! /Kristina
... Visa mer
2019-07-23
06:15
Hej Carina Wesenlund-Jonsson, Vi har ändrat rutinerna för detta och på vår hemsida har du numera möjlighet att registrera konto för internettjänster i fler än ett företag. Fyll i formuläret Registrera konto för internettjänster så hjälper vi dig. Önskar dig en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-07-17
07:52
Hej ullabritt, Tjänsten Mitt lönebesked innebär att lönebeskedet skickas till en app och det skapas inget mejl. När du som löneadministratör låst lönekörningen och klickat på Skriv ut/ skicka i löneprogrammet så skickas lönebeskedet direkt över till Mitt Lönebesked. Önskar dig en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-07-17
06:02
Hej mikael pettersson, Vilken härlig återkoppling till oss på Visma denna kulna onsdag! You made our day ❤️ /Kristina
... Visa mer
2019-07-10
09:08
Hej Lena, Det kan vara lite svårt att lösa detta via forumet men det finns ett par saker du kan kontrollera. Blir det ett kommatecken på samtliga fakturor eller är det på någon/några? Om det endast är på någon/några fakturor så vill jag be dig kika på hur det ser ut inne under Försäljning - Medlemmar så det inte smugit sig in ett kommatecken här. Är det däremot något som kommer på samtliga fakturor så känns det som om något smugit sig in i själva fakturamallen. Hittar du inte kommatecknet så rekommenderar jag att du kontaktar oss på supporten så får vi leta tillsammans! /Kristina
... Visa mer
2019-07-09
06:29
Hej Carl-Johan, På vår hemsida har du numera möjlighet att registrera konto för internettjänster i fler än ett företag. Fyll i formuläret Registrera konto för internettjänster så hjäper vi dig gärna. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-07-08
08:28
Hej Hankan Nilsson, Det låter som något som vi behöver titta på då du själv redan har gjort de åtgärder vi brukar rekommendera i första steget. Gör så att du kontaktar oss på supporten så hjälper vi dig gärna. Välkommen! /Kristina
... Visa mer
2019-07-08
08:03
Hej Johanna, Kanske har du redan pratat med mina duktiga kollegor på supporten men jag skriver till dig ändå. Om personen fortfarande är sjukskriven och inte har haft sin semester så skulle det kanske vara ett alternativ att du betalar ut semesterdagarna i pengar? Det gör du via snabbvalet Semester - ersättning - Utbetalning semester i pengar. Snabbvalet ska hålla koll på att du redan har betalat ut tillägget och kommer att räkna ner dagarna utan att du behöver välja lönearter. Snabbvalet kan du lägga in direkt på lönekörningen om du vill ha med ersättningen nu i juli. Fint att du som arbetsgivare agerar när handläggningstiden är lång på Försäkringskassan. /Kristina
... Visa mer
2019-07-05
10:56
Hej Petra, Vad du skulle kunna göra att skriva ut en ackumulatorlista. Det gör du under Utskrifter - Övrigt - Ackumulatorlista. Välj önskad period och klicka sedan på urval. Vid ackumulator väljer du upp semestergrundande lön, arbetad tid timmar och de frånvaroackumulatorer du behöver. När du valt upp den första ackumulatorn behöver du klicka på knappen Välj flera och sedan går det fint att välja och vraka. Denna utskrift kan du välja att skriva till Excel och göra de beräkningar du behöver. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-06-19
08:04
Hej PBolle, Ser att du har fått hjälp av mina kollegor och att vi behöver rätta i din säkerhetskopia. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-06-18
11:17
1Gilla
Hej S G, På Visma brukar vi rekommendera att man skapar en faktura av omvänd typ och i övrigt helt lik den första fakturan där det blev fel. Sedan kvittar du de båda fakturorna mot varandra och till sist skapar du en ny korrekt faktura. På så vis undviker du eventuella problem med momsredovisningen. Ha en härlig dag! /Kristina
... Visa mer
2019-06-17
11:21
Hej Lisa, Löneprogrammet har standardutskrifter och ibland går det fint att skapa sig en egen utskrift där man utgår från en befintlig rapport för att sedan lägga till de fält som önskas. I ditt fall tänker jag att du kan välja att utgå från antingen en Semesterskuldlista eller (som du själv nämner) utskriften Semesterdagar specificerad. Välj att skriva ut till Excel och sedan får du helt enkelt komplettera i Excel med de värden och kolumner som du är i behov av. Jag bifogar en instruktion som beskriver hur man skapar nya utskrifter och rapporter i programmet. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-05-28
07:51
Hej asaspo, Har din kund fått ett eget kundnummer på vismaspcs.se? Om inte så behöver ni registrera ett konto för internettjänster. När du har klickat på länken för att registrera tjänsterna får du logga in med ditt konto för din byrå och sedan väljer du länken för redovisningsbyrå. Formuläret ska bara användas för de tjänster som du inte kan aktivera genom Aktivera samarbetstjänst i Visma Advisor eller Visma Byråstöd, som till exempel Visma Autoinvoice och Visma AutoCollect. Vill du ha vägledning om hur du gör detta så är du välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna. /Kristina
... Visa mer
2019-05-27
15:15
1Gilla
Hej Sarakan, Du hittar kontaktuppgifter till supporten här. Ikväll har vi chatten öppen till 19. Ha det fint /Kristina
... Visa mer
2019-05-23
07:16
Hej Daniel Grip, Hur har det gått för dig? Om det fortfarande är samma problem rekommenderar jag att du kontaktar supporten så hjälper vi dig gärna. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-05-23
07:13
Hej FancyCheer, Har du inte bokfört din betalning så kan du gå in under Försäljning - Kundfakturor - Klicka in på fakturan och flik Spårning. Ställ dig på den långa betalraden och tryck sedan på radera. Detta kan du göra förutsatt att du inte har skrivit ut och godkänt inbetalningsjournalen. Om detta redan är gjort får du göra såhär istället: Skapa en faktura av omvänd typ och gör betalning på samma felaktiga datum. Efter det så är du på noll och behöver skapa ytterligare en ny korrekt faktura som du betalar på korrekt år. Lycka till och ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-05-14
11:24
2 Gillar
Hej JennyF, Det går bra att använda tjänsten för flera bolag. Jag mejlar dig ett dokument angående detta, där du får fylla i för vilka organisationsnummer det gäller och vilken tjänst du vill ska aktiveras. /Kristina
... Visa mer
2019-05-07
08:40
Hej Tohiro, Om du i går in under Inställningar - Kontoplan - Bockar för "Visa även inaktiva poster" så ska du hitta kontot 5220. /Kristina
... Visa mer
2019-05-07
07:48
Hej AnnaPanna, Hade du inte journalfört inbetalningen så hade fakturan ändå försvunnit ur reskontralistan så snart du lagt in betalningen av fakturan men själva inbetalningen bokförs först när du skriver ut och godkänner inbetalningsjournalen. Nu vet du hur systemet fungerar och jag hoppas du hittar ett bra sätt att arbeta på. /Kristina
... Visa mer
2019-05-06
12:01
Hej Annapanna, Förstår att du upplever det lite omständligt men i och med att journalen skrivs ut och godkänns så tycker Visma Administration att allt är färdigbehandlat och klart. Funderat lite på hur jag ska råda dig att göra framöver för att inte få samma scenario igen. Vet ju inte hur du jobbar men om du journalför ofta kanske du istället skulle journalföra betalningar mer sällan? Som min kollega Malin skrev så kan du alltid ångra en betalning eller kvittning så länge den inte är journalförd. Det gör du inne på fakturan och fliken spårning. Stå på betalraden och tryck på radera uppe till vänster på menyraden. Hoppas du hittar ett bra arbetssätt som du känner dig bekväm med och tack för att du skriver i forumet. Ha en fin eftermiddag! /Kristina
... Visa mer
2019-05-06
11:06
Hej Annapanna, När du har skrivit ut en inbetalningsjournal så innebär det att du har talat om för ditt bokföringsprogram att dessa båda fakturors betalningar ska bokföras och är därmed färdigbehandlade. Önskar du få detta ogjort så finns det 2 vägar att gå. Den ena är att du läser tillbaka en säkerhetskopia tagen innan du skrev ut inbetalningsjournalen. Tänk då på att allt du gjort sedan du tog säkerhetskopian kommer att gå förlorat. Nästa alternativ är att du skapar nya kundfakturor av omvänd typ som ursprungsfakturorna och kvittar även dessa mot varandra. Efter det är du på noll och får sedan skapa om dina fakturor och göra de eventuella betalningar som ska göras. /Kristina
... Visa mer
2019-05-02
11:08
Hej 4321David, Väljer man att kopiera en order så följer texten 1...3 på flik 2 alltid med och det finns ingen inställning som kan ändra detta utan du får radera den. Förstår att detta är lätt att missa och tar ditt behov vidare till våra produktutvecklare. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-05-02
10:25
Hej kulred, Baskontoplaner finns i både Visma Administration och i Visma eEkonomi men i Visma Administration finns ett större urval av baskontoplaner. Detta kan göra att kontoplanerna skiljer sig åt mellan programmet men i båda programmet har du möjlighet att både lägga till och inaktivera bokföringskonton. Du kan läsa mer om kontoplaner i inlägget om BAS-kontoplaner. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-05-02
09:00
Hej Mathias, Jag tänker mig att du gör ett nytt arkivbolag och du kommer få flera arkivbolag. Du kan inte slå ihop två arkivbolag men för att få koll på vilken säkerhetskopia som innehåller vilka år kan du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar göra ett tillägg efter firmanamnet t.ex Övningsbolaget 2011 - 2012. Önskar dig en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-05-02
08:35
Hej nies2011, För att hjälpa dig och din kund på bästa sätt behöver vi mer information. Får någon av er något felmeddelande och i så fall vilket? Hur ser dina inställningar ut under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar- Min sida/internettjänster - Visma AutoInvoice? Här krävs att du har en bock vid rutan Ta emot e-fakturor. I instruktionen Ta emot dokument via Visma AutoInvoice kan du läsa mer om detta. Detta ärende är svårt att lösa via forumet så jag rekommenderar att du kontaktar oss igen via telefon eller chatt så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Välkommen! /Kristina
... Visa mer
2019-04-30
08:09
1Gilla
Hej HenrikJ, Härligt att du tycker om vårt löneprogram! Önskemålet om att avaktivera valet Arbetad tid för anställda med förtroendetid är inget som du kan göra i tjänsten idag. Jag tar detta vidare som ett önskemål. Med hjälp av terminalläget i Visma Lön Anställd kan alla anställda stämpla in och ut på en gemensam dator eller iPad. Terminalläget kan även användas för anställda som vill stämpla in och ut från sin dator utan att behöva logga in i Visma Lön Anställd. De anställda i företaget som du har lagt in med förtroendetid stämplar endast sina avvikelser och är alltså inte aktuella för terminalläge då terminalläget bara kan användas för just in- och utstämplingar. I instruktionen Terminalläge i Visma Lön kan du läsa mer om hur du får detta att fungera. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-04-29
09:28
Hej Jony Youhanen, För att hjälpa dig på bästa sätt behöver du berätta lite mer om ditt bilinköp. Är bilen leasad eller köpte du den? Är bilen leasad kan du hitta bra information i tråden Bokföra leasingbil för en enskild firma - eekonomi. /Kristina
... Visa mer
2019-04-29
08:10
Hej ellen, Vad har du för räkenskapsår? När du står under Bokföring - Årsavstämning är det viktigt att du valt räkenskapsåret 2018-01-01 -- 2018-12-31 innan du klickar på Öppna Visma Deklaration. Återkom gärna med mer info så hjälper vi dig gärna. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-04-29
07:17
Hej Molly, Här kan du läsa mer om hur du kan rensa i ditt kundregister/leverantörsregister och kontaktregister och förutsättningar för detta. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-04-26
12:31
Hej Marie J, Jag har antagit att du har intjänande år året före uttagsår och då blir det såhär: Den anställda tjänar då in sin betalda semester året före han/hon får tillgång till betald semester. Det innebär att om man varit anställd ett helt intjänandeår (och inte haft ej semestergrundande frånvaro) har man rätt till minst 25 betalda semesterdagar under semesteråret. Om den anställda inte varit anställd under hela intjänandeåret får man dels betalda semesterdagar men även obetalda dagar så dessa tillsammans motsvarar semesterrätten. Ett generellt semesterår löper från 1 april till 31 mars och som jag tolkar dig hade den anställda ledigt i mars månad dvs. månaden innan han skulle få tillgång till sina semesterdagar. Då är det korrekt att programmet ger dig lönearten "uttag obetalda semesterdagar". Du skriver att att du vill ha hjälp att ta bort denna löneart och lägga dit betalda semesterdagar men det är inte korrekt hantering enligt semesterlagen och därför har programmet inte heller stöd för detta. Den anställda kommer få tillgång till betalda semesterdagar först efter att du har gjort ett semesterårsavslut och det gör du efter att samtliga avvikelser (semester, sjukdom, vab etc.) tillhörande det gamla semesteråret (180401 - 190331) har registrerats på en lönekörning dvs. vanligen på aprillönen. På din andra fråga rekommenderar jag att du gör såhär: Välj Utskrifter och spårning - Utskrifter - Lön - Löner i en period - Bocka för Annan period och välj önskade datum. Denna utskrift kan du välja att skriva ut även i Excelformat om så önskas. Önskar dig en fin helg! /Kristina
... Visa mer
2019-04-24
09:43
Hej Jonima, Precis som Annica skriver så behöver du kontrollera så du använder konton med korrekta inställningar. Har du frakten upplagd som en artikel? Om så är fallet behöver du även se över din artikelkontering under Arkiv - Inställningar - Artiklar/Lager - Artikelkonteringar. Stäm av hur din norska kund är inställning under Försäljning - Kunder - Inne på kunden och fliken 2 Fler uppgifter. Är rutan för Expeditionsavgift markerad för din kund? Återkom gärna i tråden så vi får veta hur det går för dig. /Kristina
... Visa mer
2019-04-24
09:16
Hej Pia, Funderat på hur vi ska svara dig i detta ärende och kommit fram till följande: Då ditt ärende specifikt berör din bokföring och det har blivit fel för så pass länge sedan så rekommenderar jag att du i detta ärende tar kontakt med en bokföringsbyrå. Eller så kanske någon av våra duktiga champions här i forumet har möjlighet att hjälpa dig? Hoppas det löser sig på bästa sätt och återkoppla gärna i tråden. /Kristina
... Visa mer
2019-04-12
12:35
Hej Tintin1962, Nu finns rätt bild med i dokumentet "Hur hanterar jag schablonavdrag i Administration 1000". Tack för ditt tålamod Tintin och ha en fin helg! /Kristina
... Visa mer
2019-04-09
12:44
1Gilla
Hej ena_dio_tria_123, Har du provat Amandas lösning samt startat om din dator (viktigt att välja alternativet omstart och inte stäng av) så behöver vi hjälpa dig. Jag mejlar dig så ska vi se till att lösa detta. /Kristina
... Visa mer
2019-04-09
12:32
1Gilla
Hej Synne, För att kunna betala ut lön eller arvode till någon krävs det att den anställda/uppdragstagaren finns upplagd i löneprogrammet under Personal - Anställda. Detta innebär att du behöver fylla i samtliga fält som är obligatoriska och märkta med en lite stjärna. Om du väljer tjänsteman eller arbetare - månadslön eller timlön eller vilket schema du väljer spelar i detta fallet inte så stor roll eftersom du kommer ge ersättningen i form av ett arvode med löneart 1171. Denna löneart passar för alla personalkategorier, typ av kollektivavtal och löneformer. När du står på fliken 3 Lön kan du lägga in 1171 Arvode på standardlönebeskedet så kommer programmet alltid att ta med den lönearten när du gör en ordinarie lön och du kan sedan skriva in beloppet manuellt. När du skapar lönespecifikationen får du automatiskt upp antingen 1106 timlön eller 1101 månadslön (beroende på vad du valde när du la in personen i anställningsregistret). Denna löneart behöver du själv radera eftersom din utbetalning endast gällde arvode. Hur ni väljer att göra med semesterersättningen är något du behöver ta ställning till. Lönearten för arvode har som standard ingen påverkan på semester och det räknas alltså inte upp någon semesterskuld om du endast använder den lönearten. Har du frågor eller funderingar får du gärna återkomma i tråden. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-04-09
09:27
Hej Jessica, Notifieringar är en flik i sidopanelen som är till för att ge oss påminnelser om olika händelser i programmet. I länken Sidopanel kan den som vill ha lite mer information om hur det är tänkt att fungera läsa mer. Tråkigt att dina notifieringar har försvunnit och jag har försökt hitta en anledning till detta men enligt den information jag har fått fram så kan inte en notifiering bara försvinna utan att man själv raderar den. Vad jag förstår så är du ensam användare av programmet men i de fall där man är flera användare i programmet så kommer de notifieringar som du själv skapar att visas för alla användare i företaget. Stänger någon användare ner en notifiering med hjälp av krysset, så visas den ändå för övriga användare. Om du däremot raderar en notifiering genom att klicka på papperskorgen i listan som öppnas när du klickar på Visa egna notifieringar så försvinner notifieringen för alla användare. Det sker ingen loggning av notifieringar i programmet och äldre notifieringar sparas inte i något arkiv eller så. Det finns ingen tidsbegränsning för hur länge en notifiering finns kvar utan det krävs att du själv tar bort dem. Vill du ta bort en notifiering som visas under fliken Notifieringar för du muspekaren över notifieringen och klickar på krysset som visas i notifieringens övre högra hörn - kanske är det som har hänt hos dig tänker jag. Vill du visa både aktuella och kommande notifieringar i en lista kan du göra det genom att klicka på knappen Visa egna notifieringar. I den här listan kan du även radera notifieringar. Det gör du genom att markera raden för notifieringen och sedan klicka på knappen Radera (papperskorgen). Jag har lyft frågan om möjligheten att ha någon form av arkiv för notifieringar med programansvarig. Hoppas det inte försvinner något i ditt andra företag och tack för att du skriver i forumet. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-04-09
07:33
Hej Lisa, Har du ett schema på en anställd t.ex en anställd med månadslön, så kommer programmet att automatiskt lägga in kvantiteten på lönearten 1101 månadslön. Menar du att du skulle vilja ha en löneart som visar antalet arbetsdagar under en löneperiod? Du får berätta lite mer så ska vi hjälpa dig. Ha en fortsatt fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-04-03
10:10
1Gilla
Hej Ellie, Härligt att höra och tack för att du återkopplade till mig. Önskar dig en härlig onsdag! /Kristina
... Visa mer
2019-04-03
09:19
Hej Tintin1962, Du har rätt - det är något fel på bilden. Jag har rapporterat det så vi hoppas det löser sig snabbt. Tack för att du återkopplade till mig! Jag håller ett öga på ärendet och uppdaterar i tråden när det är löst. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-04-02
09:21
1Gilla
Hej Ellie, Detta felmeddelande kan komma när du väljer att skriva ut leverantörsfakturajournalen och i informationsrutan brukar även hänvisa till vilket löpnummer som du behöver komplettera med ett bokföringskonto. Gå in på leverantörsfakturan och kontrollera om det är en rad där det saknas ett bokföringskonto i kolumnen för konto. När du har kompletterat fakturan brukar det fungera att skriva ut journalen. Krånglar det eller om du inte får möjlighet att plocka upp ett konto så är du välkommen att kontakta oss på supporten. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-04-02
09:01
Hej Tintin1962, Här kommer länken för hur du hanterar schablonavdrag i Administration 1000 istället. Hoppas den kan hjälpa dig! /Kristina
... Visa mer
2019-04-02
08:03
Hej Lotta, Den anställda ska kunna se de äldre lönespecifikationerna om du har gått in på hans konto och ändrat hans mejladress. Detta ska även den anställda kunna göra själv när han är inloggad på vismaspcs.se och klickar på Mina tjänster - Klickar på företagsnamnet högt upp till höger - Väljer Min användarprofil - Klickar på pennan och sedan på länken Ändra epostadress. Får ni inte det att fungera så rekommenderar jag att ni kontaktar oss på supporten Ha en fortsatt fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-27
11:19
Hej Johanna, Jag håller med Davor P om att du kanske borde bestrida den nya reviderade fakturan, be om en kredit av ursprungsfakturan samt en ny korrekt faktura. /Kristina
... Visa mer
2019-03-27
11:03
Hej Tintin1962, Vi har ingen funktion för detta i programmet idag men däremot har vi en instruktion som beskriver hur du kan hantera schablonavdrag som jag hoppas du kan ha nytta av. Jag kommer även att ta ditt önskemål vidare inför kommande versioner av programmet. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-27
09:37
1Gilla
Hej Agneta, När man lägger in sjuk med snabbval och sedan lägger exakt samma lönearter manuellt på samma datum så ska det inte bli olika belopp. Beräkningsformlerna på lönearterna är de samma oberoende av om du lägger in med snabbval eller manuellt. Jag rekommenderar att du kontaktar oss på supporten så får vi se vad det är som gör att detta händer hos dig. /Kristina
... Visa mer
2019-03-27
08:37
Hej mijo, Vad kom ni överens om när ledigheten beviljades? Väljer du att att lägga in det som tjänstledighet blir frånvaron alltid ej semestergrundande men väljer du övrig frånvaro kan du styra om det ska vara semestergrundande frånvaro eller inte. Jag brukar alltid rekommendera att man kontrollerar med sitt avtal och följer deras rekommendationer. /Kristina
... Visa mer
2019-03-26
16:01
Hej Johannes, I dokumentet Filformat för tidsredovisningsfil kan du läsa mer om hur filstrukturen ska se ut för att kunna läsas in i Visma Lön 300/600. Jag bifogar även dokumentet Tidsimport inställningar där du har möjlighet att testa 2 olika testfiler som går att importera till Övningsbolaget. Hoppas detta kan vara hjälp. /Kristina
... Visa mer
2019-03-26
08:27
1Gilla
Hej Jessica, Precis som Davor P skriver så finns inte funktionen i programmet men den rekommenderade länken http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do var ett bra komplement. Tack för att du skrev i forumet och jag tar ditt behov och önskemål vidare. /Kristina
... Visa mer
2019-03-25
15:45
1Gilla
Hej Agneta, I bilden ovan fanns en knapp för ändra men idag finns det istället en liten penna precis jämte variabeln för månadslön. Hoppas detta var svar på din fråga och att du får en fortsatt fin eftermiddag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-25
15:29
1Gilla
Hej Marie L, Via vår supportavdelning kan du få hjälp att konvertera ditt kundregister från Excel till Visma Administration. Vi har möjlighet att konvertera in kund-, leverantör- och artikelregister och du kan läsa mer i länken Beställning av registerkonvertering Här finns all information om vad vi kan konvertera och förutsättningar för detta. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-25
12:34
Hej Johanna, Det har varit svårt att få fram vad som gäller med förseningsavgifter. Hittade denna information: Företag som drabbas av sena betalningar kan ta ut en förseningsavgift på 450 kronor. Avgiften kräver inget avtal eller annan förhandsinformation. Du behöver alltså inte ange på fakturan att avgiften kommer att tas ut, utan den kan tas ut omedelbart efter att fakturan förfallit till betalning. Rätten till att ta ut avgiften kan endast avtalas bort om det finns särskilda skäl till det. Förseningsavgiften är en maxavgift, vilket betyder att om du väljer att ta ut 450 kronor direkt kan du inte senare lägga på påminnelseavgift, inkassoavgift och eventuell avgift för att upprätta en amorteringsplan.or. Avgiften får endast tas ut på fakturor till företag, myndigheter och organisationer och inte till privatpersoner. Jag tolkar detta som om 450 kr är en maxavgift men i ditt fall verkar de ha lagt upp denna 3 gånger. Mitt förslag är att ringa dem och be om en motivering till detta! /Kristina
... Visa mer
2019-03-25
09:26
Hej Johannes, I Administration har du, precis som du skriver, ett annorlunda arbetssätt vad gäller avstämningen än vad du har i eEkonomi. Jag tycker Sylvas förslag låter alldeles utmärkt för att stämma av kontoutdraget från banken och pricka av mot huvudboken i bokföringen. Skulle du däremot ha en differens mellan bokföringen och kund/leverantörsreskontran så har du två olika möjligheter att stämma av detta i programmet. Antingen via programmets automatiska avstämningsfunktion eller genom att göra manuell avstämning I instruktionerna får du även lite tips och råd på vad du kan tänka på i samband med avstämningen. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-21
10:12
1Gilla
Hej, Det går att ha olika loggor för samma fakturamall men som programmet ser ut idag krävs det att du gör en malländring där du med hjälp av ett villkor styr vilken logga som ska skrivas ut. För att göra denna malländring och ev. övriga lite mer unika ändringar så hänvisar vi till en partner. Önskar du komma kontakt med en av våra duktiga konsulter? Ring oss på 0470-70 61 61 så hjälper vi dig att hitta rätt. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-20
13:04
1Gilla
Hej catarina, Jag kollar gärna på hur det ser ut i din säkerhetskopia. Mejlade ett instruktion för hur du skickar in till oss. /Kristina
... Visa mer
2019-03-20
12:40
Hej catarina ScF, Märkligt att det blir så. Kan du dubbelkolla under Lönearbete - Lönearter - inne på 3328 och fliken Övriga uppgifter så lönearten både har en markering vid "Arbetad tid" (påverkar underlag för) samt för Arbetstidsförkortning. Har man varit frånvarande en hel kalendermånad så ska det inte räknas upp någon arbetstidsförkortning. Om du vill så kan jag ta in och titta din säkerhetskopia hos mig. Skickar ett mejl till dig med hur vi går tillväga så kan du skicka in om du vill. Ha en fortsatt fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-19
14:27
Hej catarina ScF, Saker som skulle kunna påverka detta är hur ni har valt att registrera de anställdas frånvaro och hur lönearterna ni använt har varit inställda. Inne på lönearten fliken 2. Övriga uppgifter ska du ha en markering i rutan för arbetstidsförkortning på de lönearter som ska ingå i underlaget för avsättning till Arbetstidsförkortning. Tänk på att även om t.ex. lönearten 3328 har en markering för arbetstidsförkortning så har den även en markering för "påverkar underlag för arbetad tid". Det innebär att den arbetade tiden minskas och därmed även avsättningen till arbetstidsförkortning då du gör avsättning i minuter (beräknade på arbetad tid). /Kristina
... Visa mer
2019-03-19
10:54
1Gilla
Hej Gabriella, När du står inne på verifikationen kan du under kommando välja "ta bort rad" och stryka över det som inte skulle vara med. Detta fungerar så länge du inte har låst perioden. Ha en fortsatt fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-19
09:34
Hej ludde49, För att hjälpa dig på bästa sätt behöver jag lite mer info från dig. Vilken version av Administration 500 har du installerad? Har du programmet installerat i nätverksmiljö? Om ja så undrar jag ifall felmeddelande kommer på även på andra datorer? Prova även Davor P förslag och om det fortfarande inte hjälper så kontaktar du oss så ska vi se till att titta på det. Ha en fortsatt fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-18
14:33
Hej AnnaB, Anledningen till att du inte kan massuppdatera till just "Elektroniskt via Autoinvoice" är att varje kund måste kontrolleras precis som Thomas L skriver. Olika kunder har olika krav på hur deras faktura ska märkas upp för att de ska kunna ta emot dem. /Kristina
... Visa mer
2019-03-18
09:10
Hej Lena, Precis som Jesper skriver har du möjlighet att anpassa listvyn över kundfakturorna och välja bort/lägga till de kolumner du är i behov av genom att högerklicka och välja kolumninställningar. När du klickat dig in på själva fakturan kan du inte påverka hur själva arbetsbilden ser ut men du kanske tänker på fakturautskriften? Om så är fallet så kan du göra en malländring för att ändra eller radera objekt i fakturamallen som du inte är i behov av. Vill du inte själv ändra i mallen så kan du beställa mallar så att det fungerar för dina behov - kontakta oss på partner.spcs@visma.com så löser vi det. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-13
10:25
1Gilla
Hej Peter R, Förstår att det inte känns så bra. Eftersom vi har en lösning på gång som är mer kompatibel för olika skärmupplösningar så gör vi såhär: Kvarstår problemet hos dig efter att nästa version av programmet är släppt och du har uppdaterat ditt system så återkommer du till oss så ska vi kika på det. /Kristina
... Visa mer
2019-03-12
13:57
Hej Carl Nygren, Vad roligt att du tycker om vårt program! Tror att Davor P har en större variant av Administrationsprogrammet och där finns möjlighet att använda fältet Säljare precis som han skriver. Är det något liknande som du eftersöker i Administration 500? Som det ser ut idag så kan du inne på en kundfaktura i fältet Vår referens välja upp önskad referens. Alternativt låta programmet hämta upp standardvärdet som hämtas från Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar – Försäljning – Dokumentinställningar. Har jag missförstått din fråga får du gärna återkomma i tråden. Tack för att du tog dig tid att skriva i forumet! /Kristina
... Visa mer
2019-03-12
09:53
Hej Sebastian, När du gör avstämningen kontrollerar programmet att alla fakturor i reskontran även finns med i din bokföring och hittar programmet inte en faktura kan det t ex bero på att: · Automatisk överföring till bokföringen har varit avstängd. · Fakturan är utskriven men inte journalförd · Manuell kundfaktura har inte bokförts Du kan läsa mer om detta i programmets hjälpavsnitt för felmeddelanden under punkt F – Fakturan saknas i bokföringen. Här får du tips och råd om hur du kan felsöka i avstämningen. Hoppas detta kan underlätta för dig. /Kristina
... Visa mer
2019-03-12
08:45
Hej Robert Hellberg, Detta är ett visningsfel och vi arbetar hela tiden på att göra förbättringar i programmet. Precis som du skriver så hjälper det om du stänger ner sidan och öppnar upp igen. Tack för att du tog dig tid att skriva i forumet och jag har tagit problemet vidare så hoppas vi det blir annorlunda i kommande versioner. Ha en fortsatt fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-11
15:12
Hej Christoffer Lindquist, Nu vet jag inte vilken version av programmet din kund har men i länken felmeddelanden du kan läsa mer om Codebase 70 och 120. Dessa meddelanden kommer inte i versioner med SQL-databasen dvs från version 2017.11 utan endast i den äldre databasen Dbase. Felmeddelandet Codebase 70 beror på att programmet inte kankomma åt filerna eller att det tar för lång tid att komma åt dem. Felmeddelandet Codebase 120 handlar om att programmet harproblem att skriva till en fil. I länkarna får du tips på åtgärder och hur du kommer vidare.Som jag ser det så borde en fullständig registervård göra susen. OBS! Glöm inteta en säkerhetskopia innan du påbörjar en registervård. /Kristina
... Visa mer
2019-03-11
09:10
Hej aj, Att det blev uppbokat på 3960 tror jag kommer från att du kan ha ändrat i fältet belopp, kr när du skapade delbetalningen. Då hanterar programmet det som en kursdifferens och bokar resterande belopp mot 3960. Som jag förstår dig så är allt journalfört och då har du egentligen 2 val. Antingen gör du som Annica skriver dvs. hanterar det manuellt eller så får du skapa en kreditfaktura för att vända debetfakturan och till sist en ny debetfaktura där du gör delbetalningen. /Kristina
... Visa mer
2019-03-07
12:05
Hej Ylva, Håller med om att Sebastian är fantastiskt och han har utbildat många av oss. Fint att han kunde hjälpa dig med din frågeställning. Funktionen att lägga till/ta bort kolumner, justera derasordning och storlek är riktigt bra. I dokumentet Kolumninställningar kan den som är intresseradläsa lite mer om detta. Tack för att du tog dig tid att återkoppla och ha enfortsatt fin ”fössta tossdan i mass” /Kristina
... Visa mer
2019-03-07
09:51
Hej CHIEFEN, Jag tänker lite som mikael pettersson skriver. Ditt bokföringsunderlagsummerar kredit- och debetposterna medan leverantörsfakturajournalen tittar påfakturabeloppen och har du en kreditfaktura med så minskas debetfakturornasbelopp med detta kreditbelopp på journalutskriften. Detta är inget som är felaktigt utan bådevanligt och korrekt. Om så inte är fallet så återkom gärna i tråden. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-07
09:36
Hej Marie-Louise Elm, Jag skulle vilja att du provade igen. Stå t.ex. i listläget för Artiklar/Tjänster. Vid fältet Benämning - i det gröna fältet skriver du in *asög* så ska det fungera förutsatt att du har minst version 2018:5 installerad. Ta gärna kontakt med oss på supporten så kan vi prova tillsammans. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-05
13:33
Hej viktoria57, Vi håller med AccountantfromHell_singland, det här är verkligen en djungel. Uppdatera gärna tråden när du fått mer information. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-01
12:16
Hej Kevin, Mitt förslag ser ut såhär: 1930 1900 kr kre 2893 100 kr kre 5410 1600 kr deb 2641 400 kr deb Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-02-28
11:14
Hej, En trolig orsak till detta är din skärmupplösning. Har du en standardupplösning? Om inte så kan du testa att ändra genom att högerklicka utanför Administrationsprogrammet och välja bildskärmsinställningar. Här brukar det bli bäst om du väljer en upplösning där det står "(rekommenderas)". Vi har en lösning på gång som är mer kompatibel för olika typer av skärmupplösningar men tills dess hoppas jag du kan hitta en inställning som är acceptabel. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-02-27
12:30
Hej Borje, Får du meddelandet invalid Class string eller ogiltig klassträng när du försöker skicka e-post från programmet behöver du reparera ditt program med hjälp av Visma Assist. Avsluta programmet Visma Förening och välj Start (Windows-knappen) - Visma Spcs - Visma Assist Förening. Välj sedan alternativet Reparera Visma Förening. Prova sedan igen och om det fortfarande inte fungerar så kontaktar du oss så hjälper vi dig gärna. Ha en fin dag!
... Visa mer
2019-02-27
10:55
Hej Petra, Prova utskriften Ackumulatorlista med urval på ackumulatorn Bruttolön, skattegrundande. Du hittar den under Utskrifter och Spårning - Utskrifter - Övriga - Ackumulatorlista. Välj önskad period och klicka på urval så hittar du ackumulatorn Bruttolön, skattegrundande. Denna utskrift kan du skriva till Excel om du har behov av det. Hoppas denna matchar dina önskemål /Kristina
... Visa mer
2019-02-27
09:38
Hej Jessica, Förlåt om det blev lite tokigt med sammanslagningen. Vi gör ett nytt försök. Här kommer svaren på de frågor som missades. På din första fråga gällande arbetad tid tänker jag såhär: Hela kvantiteten i timmar som hamnar på lönearten 1101 månadslön påverkar ackumulatorn arbetad tid i timmar. När du sedan redovisar frånvaron så påverkar även de lönearterna samma ackumulator oavsett om du på lönebeskedet ser ett högre värde i fältet kvantitet. Det blir alltså korrekt värde som kommer påverka diverse beräkningar i bakgrunden såsom semester. På din fråga gällande avtalstid (Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar) och vad den påverkar: Avtalstiden är en genomsnittlig arbetstid per månad som bestäms av ert kollektivavtal. Avtalstiden används för beräkning av timavdrag och timtillägg för anställda med fast månadslön tex beräkna grundtimlön för månadsavlönad = månadslön/avtalstid /Kristina
... Visa mer
2019-02-27
07:43
. Du hittar den nya konversationen här: Veckoarbetstid i beräkningsformel - Lön
... Visa mer
2019-02-26
11:42
Hej Nettan, Tack för din återkoppling. Nu kan andra i samma situation hitta svaret tack vare dig! Önskar dig en härlig dag! /Kristina
... Visa mer
2019-02-26
10:28
Hej Lotta, Vi rekommenderar att du alltid utgår från en löneart av samma typ när du behöver skapa en kopia. Detta för att det går inte att i efterhand ändra typ. Du kan läsa mer om detta i dokumentet Skapa eller kopiera löneart. Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2019-02-26
09:25
Hej Nettan, Det var en spännande frågeställning. Jag håller med mikael pettersson om att det kan tolkas som utbildningsinsats men jag hittar ingen skriftlig information om hur just detta ska hanteras så mitt råd blir att kontrollera med Skatteverket. Lycka till med nya restaurangen och uppdatera gärna tråden när du fått svar från Skatteverket. /Kristina
... Visa mer
2019-02-26
08:47
Hej Jeanette, Jag har testat detta i version 2018.71 med samma sorteringsordning som du har men här fungerar det som det ska. Har du också version 2018.71 installerad? Om inte så vill jag be dig uppdatera och testa om problemet kvarstår. Blir det likadant om du ändrar sorteringsordningen till stigande? Återkom gärna i tråden och berätta hur det går för dig så får vi följa upp det. /Kristina
... Visa mer
2019-02-26
08:33
Hej Agnetha Svensson, Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar och under rubriken Löneperiod kan du ställa in detta. Om du väljer Löneperiod T o m dag i månaden kan du ha valfri löneperiod till exempel från dag 20 i en månad till och med dag 19 i nästa månad. Detta innebär att lönen för perioden 20 januari till 19 februari betalas ut ca 25 februari. Fältet T o m dag i månaden blir inte aktivt förrän du väljer den löneperioden. Du kan ha olika löneperiod för arbetare och tjänstemän med timlön. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-02-25
10:08
Hej maot, Vi kan inte se vilket lösenord du har valt. Då det gäller byte av en administratörsinloggning behöver du fylla i en blankett som jag mejlar till dig. Önskar dig en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-02-14
08:17
Hej Charlotte, Jag rekommenderar att du minskar denna månads timmar med de timmar du behöver korrigera och skriver en förklarande textrad. Vill du inte göra så kan du istället lägga in timlönearten med negativ kvantitet och därtll en förklarande textrad. Ha en bra dag! /Kristina
... Visa mer
2019-02-13
09:32
Hej Kjell, Under gamla journaler finns de journaler som tillhör det bokföringsår som du är inne i just nu. Kan det möjligen vara som mikael pettersson skriver, att du missat att skriva ut och godkänna journalerna för de sista veckorna i 2018? Välkommen att kontakta oss om du inte får det att fungera så ska vi gärna hjälpa dig. Ha en fortsatt fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-02-12
12:51
Hej Jennie, Jag hade nog gjort som Skebobruk skriver dvs. skapat en kreditfaktura på den del som kund inte ska betala. Håller även med Khedron Wilk om att man blir allt lite nyfiken på dessa avdrag. Ha en fin eftermiddag! /Kristina
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »