2020-04-14
15:15
1Gilla
@AnnicaL du verkar vara lite insatt i detta ärendet. Har du någon fundering på hur vi kan svara frågeställaren?
Vore fantastiskt om du har möjlighet att rycka ut med ett svar.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-14
14:38
Hej Filip,
Hittade länken Vem ska skriva under årsredovisning på Bolagsverkets hemsida. Här kan man läsa mer om vad som gäller.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-14
14:00
1Gilla
Hej Carina!
Tack själv för att allt du gör för oss och för våra användare i forumet!. Solen skiner även i Växjö idag och ger energi till oss alla.
Ha en härlig dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-14
13:34
1Gilla
Hej Daniel och Carina,
Det fungerar inte att läsa in en säkerhetskopia från Lön 600 till Lön 300 men däremot från Lön 300 till Lön 600. Misstänker att Carina tänker på hur det fungerar i Visma Administration kanske. Där är programmet bakåtkompatibelt men man "tappar" de funktioner som inte ingår i den mindre programstorleken.
Hur som helst så rekommenderar jag att du @Fd medlem skriver ut en semesterskuldlista, löner i en period och även kanske frånvarolistan.
Tänk även på vad Carina skrev gällande arbetstidsförkortning och arbetstidskonto så du inte missat att den funktionaliteten saknas i Lön 300.
Efter att du avslutat ditt abonnemang på Lön 600 får du en versionsbunden licensnyckel så du har fortfarande möjlighet att komma in i programmet och ta ut utskrifter men du kommer inte kunna skapa några nya löner.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-14
11:14
Hej Dopio,
Har du ett underskott i din näringsverksamhet så har du möjlighet att spara det för att göra avdrag mot framtida överskott. Om detta är det mest fördelaktiga att göra för dig och ditt företag är svårt för oss att ge råd om här i forumet utan är något som du behöver sätta dig in i själv eller ta hjälp av en redovisningskonsult som kan hjälpa dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-14
09:00
Hej!
I denna typen av ärenden rekommenderar jag att du tar kontakt med supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-09
12:38
Hej!
Jag är inte riktigt med på vad du vill göra. Förtydliga lite så hjälper vi dig gärna!
Välkommen
/Tinna
... Visa mer
2020-04-09
11:44
Hej sbasthlm,
I instruktionen Installationsanvisning Visma Administration 2000 hittar du standardsökvägarna. Filerna ligger i mappen Klientsetup som skapades på servern i samband med din serverinstallation.
Hoppas detta kan hjälpa dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-09
11:24
Hej @Fd medlem
När det blivit fel på en kundfaktura behöver du skapa en faktura av omvänd typ och är ingen av fakturorna betalda så kan du kvitta dem mot varandra för att sedan skapa en ny korrekt faktura till din kund.
Är debetfakturan redan betald så behöver du även betala kreditfakturan för att allt ska bli rätt.
Sedan skapar du en ny korrekt faktura till dig kund. Tänk gärna på fakturadatum på kreditfakturan så du om möjligt håller transaktionen för korrigering på samma dag.
Hoppas du får det att fungera nu och annars är du självklart välkommen att höra av dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-09
09:27
Hej papasmurph,
Helt rätt! Har man löneform timlön så redovisas nästkommande månad eftersom du i förväg inte kan veta hur många timmar den anställda kommer att arbeta.
När du redovisar till Skatteverket ska du välja samma redovisningsmånad som utbetalningsdatum av lönen är.
Du är alltid välkommen att skriva till oss!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-02
09:03
Hej Kent,
Jag misstänker att du behöver kontrollera hur era artikelkonteringar ser ut.
Gå in under Arkiv - Inställningar - Klicka på plustecknet framför Artiklar/lager - Artikelkonteringar. Här får du säkerställa att det ser korrekt ut.
Hör gärna av dig så vi vet att du har fått det att fungera igen.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-02
08:24
Hej Cecilia,
I fält 48 redovisar du summan av den avdragsgilla ingående momsen (moms som du betalat på inköp) och du ska inte ha kod 48 på något konto som inte rör ingående moms.
Ett tips är att ta en titt på hur det ser ut i kontoplanen för Övningsbolaget.
Önskar dig en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-01
08:17
Hej Kerstin,
På vår hemsida kan du få hjälp att hitta revisor eller redovisningsbyrå som alla arbetar i våra program. Här kan du söka för att hitta redovisningshjälp i närheten av där du bor.
Vår partneravdelning hjälpa dig även gärna med rekommendationer så varmt välkommen att höra av dig på telefon 0470-706170.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-31
10:07
Hej,
Sökte lite på nätet och det finns en hel del skrivet om fördelarna med att alltid lämna in K10 blanketten även om du inte haft någon utdelning.
Om det inte lämnas någon utdelning under beskattningsåret förs hela gränsbeloppet vidare som sparat utdelningsutrymme till framtiden. Detta kan leda till att du sparar mycket pengar den dagen det är dags för utdelning.
Läs gärna i Skatteverkets skrift Skatteregler för delägare i fåmansföretag.
Som alltid i frågor som denna rekommenderar jag att du pratar med din revisor eller Skatteverket så du tar de beslut som är mest fördelaktigt för just ditt företag.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-31
09:21
Hej Liselott,
Här kommer lite uppdatering så du inte tror att vi glömt ditt inlägg.
Jag har ställt frågan gällande sidan www.usingqr.se och varför vi numera beskriver effektiva betalningar via swish och väntar på svar från kollegor i organisationen. Det verka vara någon form av förändring som skett och jag svarar dig så snart jag fått mer information.
Vad gäller din fråga om QR-kod och bankappar tror jag nästan du behöver vända dig till berörda banker för bästa svar.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-31
08:20
Hej,
Ser att du har ett pågående ärende hos oss och mina kollegor arbetar på att lösa detta snarast och återkopplar till dig inom kort.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-30
11:34
1Gilla
Hej Pontus,
Har du några frågor eller funderingar på hur du lägger in detta i programmet så hjälper vi gärna till. Bokföringsmässigt skulle jag vilja att du bollar med din redovisningskonsult eller om @GuruKonsulten
har möjlighet att hjälpa dig ytterligare.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-27
11:25
Hej Tobias,
Ser att du inte fått svar på ditt senaste inlägg och om du återkommer med lite mer uppgifter så ska vi se till att du får svar på dina funderingar. Vilket program är det du använder och hur förde du över dina siffror från ditt bokföringsprogram?
/Tinna
... Visa mer
2020-03-27
08:40
Hej KristinaM,
Jag har framfört dina synpunkter och visat ditt inlägg för programansvariga hos oss och fick tipset om att visa dig länken Årsredovisningsmallar för digital inlämning
Hoppas detta är något som du skulle kunna underlätta för dig.
Önskar dig en fin helg!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-26
09:27
1Gilla
Hej på er!
För att ändra GLN-nummer på en kund där fältet är gråmarkerat behöver du trycka på knappen "rensa" och sedan går det fint att ändra. Denna åtgärd är inte så drastisk som den låter och övrig information på kundkortet ligger kvar men för att kunna ändra GLN krävs att du klickar här.
Ha en fin dag och kul att ni är med och delar er kunskap och erfarenheter på forumet!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-26
08:55
Hej på er!
På verksamt.se kan ni läsa mer om vad som gäller i stycket Skatter och avgifter för handelsbolag.
Var rädda om er och ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-26
08:37
Hej Mikael,
Om du inne på fakturan väljer "bokför och skicka e-faktura" istället för "bokför och skicka brev via Autoinvoice" så skickas fakturan digitalt som du önskar.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-19
11:23
Hej!
Vi har ingen funktion i programmet som hanterar detta per automatik men när du vet hur mycket du ska ta ut kan du göra det via ett eget uttag. Är det någon annan användare som har ett tips på hur ni brukar göra i liknande situation?
/Tinna
... Visa mer
2020-03-19
09:21
Hej Roger,
Ok så eftersom ersättningen för din såld överskottsel inte kommer att överskrida 30 000 kr per år så hamnar du under gränsvärdet och behöver inte betala moms. Du behöver inte heller ansöka om F-skatt eftersom du varken bedriver näringsverksamhet eller utför ett arbete.
Har man ett värde över 30 000 kr per år krävs att man är momsregistrerad och att man betalar moms.
Du kan läsa mer om detta hos Skatteverket på länken Mikroproduktion av förnybar el och är du fortfarande fundersam på vad som gäller för dig så rekommenderar jag att du vänder dig till Skatteverket.
Önskar dig en finfin dag och tack för att du är med och skriver i forumet!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-19
08:37
1Gilla
Hej!
Eftersom det är ett helt annat företag än Visma Spcs som säljer tjänsten Inköpsportal som du är intresserad av känns det bäst om du vänder dig till dem med dina frågeställning.
Du når Visma Advantage på e-postadress info@vismaadvantage.se eller via telefon 010-141 2900
/Tinna
... Visa mer
2020-03-18
08:26
Hej Lotta,
Eftersom du gör höjningen i samband med semesterårsavslutet rekommenderar jag att du ändrar semesterrätten i anställningsregistret innan du genomför själva semesterårsavslutet. Då kommer programmet att basera beräkningar för det nya året på den nya semesterrätten. De sparade dagarna påverkas inte. Vill även slå ett extra slag för säkerhetskopiera innan du påbörjar någon ändring. Så enkelt och värt så mycket om något inte blir som man tänkt.
Kul att du är med och skriver i forumet!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-17
10:18
1Gilla
Hej Davor,
Vi har slagit våra huvuden ihop här på kontoret och kommit fram till att din fråga är för komplex för att svara på utan att göra en utredning. Rekommendationen är att du kontaktar revisorn.
Ta hand om dig och tack för att du är med oss och skriver i forumet!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-17
09:05
1Gilla
Hej Strömblad,
Kul att du är intresserad av Vismas inköpsrabatter!! Det är Visma Advantage som har hand om den biten och du hittar kontaktuppgifter och mer information på deras sida Rabatter för företag.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-17
08:23
Hej Fredrik!
Att det blir så beror på vilken artikelkontering du har valt på fakturan när du fakturerade.
Du kan ändra detta under Inställningar - Artikelkonteringar - Klicka på artikelkonteringen du valt för medlemsavgifter - Redigera. Ändringen påverkar inte de fakturor du redan bokfört så dessa får du boka om manuellt.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-16
14:18
I och med den sista verifikationen så ser det färdigt och klart ut
Bra jobbat!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-16
10:48
@Annika,
Ullas lösning må ha ett par år på nacken men det är fortfarande riktigt bra och jag rekommenderar att du hanterare det så.
Önskar dig en fin vecka!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-16
09:45
Hej Ricky,
Jag har bollat din tråd med en av våra produktspecialister och kom fram till att vi vill be dig ta kontakt med supporten så vi får titta på hur det ser ut hos dig. Hänvisa gärna till forumtråden.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-13
10:01
4 Gillar
Hej och tack för en högaktuell fråga,
Om det i ditt första hjälpen-kit, som ni har på arbetsplatsen, inkluderar prylar som sårtvätt, plåster, bandage och huvudvärkstabletter så tänker jag att det bör falla in i kategorin skattefri personalförmån.
Du som arbetsgivare får göra avdrag för utgifterna som personalkostnader och även momsen 25% på receptfria läkemedel är avdragsgill.
Detta kan du bokföra i kontoklass 76XX
/Tinna
... Visa mer
2020-03-13
07:55
Hej Lotta,
Får man fler dagar redan den månaden man fyller år eller regleras detta i samband med det nya semesteråret? Ska även de sparade dagarna beröras?
Återkom med lite mer info så hjälper vi dig gärna.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-12
10:31
Hej Niklas,
Jag tycker att du bör ta kontakt med en redovisningskonsult som hjälper dig att reda ut det här så allt blir rätt och riktigt. Vill du ha hjälp att hitta en redovisningskonsult så hjälper vi gärna till.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-12
08:41
1Gilla
Hej Marika,
Ser att ingen svarat dig och själv har jag ingen erfarenhet av iMac men tänker att det kanske är så att du råkat förstora fönstret. Hittade dokumentationen Hjälpmedelsgenvägar på Mac och där finns ett kortkommando för att zooma ut. Hoppas det kan hjälpa eller att någon annan av våra duktiga användare kan ge Marika och mig ett bra tips på lösning.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-11
10:52
1Gilla
@Fd medlem,
Det låter toppen!
Önskar dig en härlig bokföringsdag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-11
10:16
1Gilla
Hej Jessi,
Helt rätt och bra jobbat! 🙂
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-11
09:45
1Gilla
Hej Jessi,
Vi rekommenderar att du istället för att stryka i journaler skapar en faktura av motsatt typ och betalar även den samt skapar en ny korrekt faktura och lägger in rätt betaldatum. Känns kanske lite stökigt och motigt men då blir det korrekt i din bokföring.
Har du några frågor eller funderingar så skriv gärna till mig!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-11
08:28
Hej Peter!
Kolla om instruktionen Vad ska jag göra vid meddelande Användaren saknar behörighet att logga in? kan hjälpa dig och annars behöver du kontakta mina kollegor på supporten. OBS! Just denna instruktionen är skriven för Administration 1000 men det ska inte spela någon roll tänker jag.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-10
10:12
Hej!
Så nu har du fått den hjälp du behöver? Annars mejlar du tillbaka till min kollega som skickade mejl till dig igår och ange på vilket telefonnummer vi kan nå dig. Vi vill gärna hjälpa dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-10
09:58
Hej,
Vilken fin diskussion ni haft @Lovisa - Revidera i Bohuslän och @Sto_abab!
Det är många turer fram och tillbaka och jag personligen känner att det går lite utanför mina kunskaper. Min rekommendation till dig @Sto_abab är att om du fortfarande har några funderingar så vänd dig till din redovisningsbyrå.
Önskar er båda en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-09
11:28
Hej,
Hörde att min kollegor på supporten har försökt komma i kontakt med dig. Svara gärna på mejlet när de kan nå dig så får du hjälp även med frågorna i denna tråd.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-09
11:03
1Gilla
Hej Marie,
Eftersom jag inte vet vilken typ av förening du företräder så blev din fråga lite svårare än jag först trodde. Hittade detta på Skatteverkets hemsida - Moms för ideella föreningar Hoppas du kan hitta svaret på din fråga där och annars hade jag nog ställt frågan till Skatteverket så inget blev felhanterat.
Ha en härlig dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-09
09:49
1Gilla
Hej Annika,
Ja precis så får du hantera det. Bra jobbat!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-09
09:39
Hej Stefan,
Hos mig fungerar länkarna. Vilken av dem är det du klickar på? Återkom gärna så jag vet att du har fått det att fungera.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-05
12:35
1Gilla
Hej Susanna,
Vad jag har fått fram så är det reglerna för fåmansbolag som gäller här. Du kan läsa mer i länken Försäljning av kvalificerade aktier, konkurs eller likvidation.
Jag skulle även rekommendera att du vänder dig till din redovisningskonsult så allt blir rätt och riktigt. Har du ingen redovisningskonsult så vet jag att vi har flera duktiga här i forumet men du kan även hitta en via Hitta redovisningsbyrå på vår hemsida.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-05
09:31
@Fd medlem,
Jag funderar också på vilket program du arbetar i. Hos mig ser det ut som om du både har Föreningsprogrammet och eEkonomi. I vilket fall så kommer texten preliminär från att du behöver låsa bokföringsåret.
När det gäller eEkonomi kan du tänka på är att även tidigare år (alltså inte bara aktiva året) ska vara låsta. Du bockar i rutan för Lås bokföringsår på alla år. Skriv sedan ut rapporterna igen så ska meddelandet vara borta.
Önskar dig en härlig torsdag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-05
08:47
@Fd medlem,
Under Försäljning - Försäljningsprislistor och inne på en prislista fliken 1 gör du din öresavrundning. I dokumentet Försäljningsprislistor, fliken Prislista kan du läsa mer om hur du går tillväga.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-04
13:12
Hej,
Ser att du inte fått återkoppling i din tråd.
Programmet i sig har inte någon funktion för förskottsbetalning. Därför blir ditt problem lite knivigt att lösa. Det finns en möjlighet att plocka upp beställningen direkt på leverantörsfakturan men tänk då på att det kommer påverka ditt lagervärde och då ser det ut som om du redan fått dina varor. Antar att detta inte är så du vill ha det.
Är det någon annan användare som arbetar på samma vis som har ett tips att ge så välkommen att göra ett inlägg i tråden.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-02
12:47
1Gilla
Hej LGH,
Jag resonerar såhär: I och med att du fick dessa kostnader i efterhand borde du kanske bokföra dessa som t.ex övriga kostnader. Är det någon annan som har ett tips på hur detta ska hanteras så får ni gärna göra ett inlägg i tråden.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-02
12:07
Hej Mattias,
I dokumentet Bokföringsnämndens vägledning om bokföring kan du läsa om vilka regler och rekommendationer som du behöver ta hänsyn till.
Rent programmässigt så behöver du inte skapa ett nytt bokföringsår innan du låser det gamla men lås inte ditt bokföringsår utan att haft en dialog med din redovisningskonsult. Ta även en säkerhetskopia innan du låser året.
Hoppas du kommer trivas i programmet!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-28
11:41
Hej,
Efter vad jag kan förstå så ser allt korrekt ut och nu behöver du skapa en manuell verifikation att din försäljning, momsredovisning och ditt resultat ska bli korrekt. I instruktionen Bokför försäljning av inventarie kan du läsa hur du gör steg för steg.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-28
11:20
Hej,
Förstår när jag läser på lite att din fråga inte har ett självklart svar utan att du behöver berätta lite mer så ska vi försöka hjälpa dig sedan. Skriv gärna igen och berätta så mycket som möjligt om affären. Är det ett aktiebolag eller en enskild firma som säljer? Gäller det en avstyckning?Hellre för mycket information än för lite 🙂
Välkommen att höra av dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-28
10:36
Hej Daniela,
Det finns flera sätt att göra detta på men det enklaste är att du gör såhär:
Börja med att du kvittar den del du krediterat. Det gör du genom att gå till Kundfakturor - Klicka på kreditfakturan - Åtgärder - Kvitta - Välj din debetfaktura och klicka på Bokför. När du sedan får in betalningen kan du matcha den som vanlig under Kassa- och bankhändelser.
Önskar dig en finfin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-28
08:43
Hej Anders,
Det är inget som går att göra i programmet men kanske går det, som du skriver, via en integration. Jag tänker att du skulle kunna ta kontakt med vår partneravdelning och höra om de kan rekommendera en partner som kan titta på ditt ärende. Har vi någon annan forummedlem som kan hjälpa Anders så välkommen att skriva i tråden!
Hoppas det löser sig!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-27
10:03
Hej igen,
Nej den anställda betalar inte in någon skatt utan det gör företaget åt den anställda.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-27
09:54
Hej Sofie,
Hittade en instruktion från SCB som beskriver vad som ska redovisas och faktorer vi ska tänka på när vi redovisar statistiken.
Hoppas den kan hjälpa dig och annars är du välkommen att skriva till oss igen.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-27
08:59
Hej,
Kolumnen á-pris lön avser bruttolön dvs. lön innan skatt
Skatten som programmet räknar fram är preliminärskatt enligt den anställdas skattetabell.
Arbetsgivaravgiften ser du i samband med att du bokför lönebeskedet och är alltså inte inräknad i summan för preliminärskatt på lönebeskedet.
Din sista fråga förstår jag nog inte riktigt. Du som arbetsgivare är ansvarig för att betala in arbetsgivaravgifter och skatter till Skatteverket men det har du säkert koll på.
Varmt välkommen att höra av dig om jag har missförstått dina frågor eller om du har någon följdfråga.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-26
11:26
Hej Pär,
Det känns som om det blivit lite fel redan i när du bokförde inbetalningen till Skattekontot. Om det har blivit felaktigt bokfört så kan du Ångra matchning och det gör du i översikten för Kassa- och bankhändelser.
När du bokar en inbetalning till Skattekontot gör du det via Kassa- och Bankhändelser - Övrigt uttag och då blir bokningen 1930 Kredit och 1630 Debet.
Så när pengarna betalas in till kontot så ska du debitera det i bokföringen. När pengar dras från kontot ska du kreditera det, precis på samma sätt som du gör med företagets bankkonto när du gör inköp till företaget.
I eEkonomi under Kassa- och bankhändelser - Skattekonto - Ny Skattehändelse finns ett färdigt bokföringsförslag Debiterad preliminärskatt och då bokas 1630 Kredit och 2510 Debet.
Titta gärna på filmen Få full koll på skattekontot som jag tror kan underlätta för dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-25
12:49
@Fd medlem,
3099 är ett intäktskonto som är tänkt att användas vid periodiseringar. Vill du inte använda 3051 så går det bra att kopiera det kontot och göra de inställningar som du önskar. För att kopiera går du in i kontoplanen och kan sedan trycka på det konto du önskar kopiera.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-25
09:51
Hej,
Dina konton fungerar bra men glöm inte att ta upp momsen.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-25
08:27
Godmorgon Pontus,
Nej jag säger inte 1910 🙂 - det är ju kassakontot och jag antar att du inte betalar ut ersättningen kontant utan kanske från bankkontot 1930 men det väljer du ju själv.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-24
15:49
Hej Mikael,
Hittade denna tråden Moms - omvänd skattskyldighet inom byggsektorn och tänker att den kanske kan hjälpa dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-24
15:12
Hej Lennart,
I och med att ditt ärende avser så pass stort belopp skulle jag vilja rekommendera dig att vända dig till riktigt duktig redovisningskonsult med erfarenheter som kan minimera din förlust.
... Visa mer
2020-02-24
14:26
Hej,
Testade detta själv i mitt program och ska villigt erkänna att du har helt rätt. Fakturan kommer inte över och eftersom du har kontantmetoden så finns inte heller någon uppbokning av reskontrapost. Så hur löser du nu detta?
Jo såhär: Gå in i eEkonomi - Kassa- och Bankhändelser - Ny bankhändelse - Datum, Belopp och pengar in - Lägg till - Matcha - Övrig insättning - inkomsttyp Egen kontering. I fältet beskrivning anger du faktura xxx skapad i Visma Enskild Firma (eller valfri text som återkopplar till den fakturan).
Kontera med ditt försäjningskonto och fyll i belopp utan moms - Tryck enter så lägger programmet själv in ditt konto för utgående moms.
Så får det bli den här gången!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-24
13:10
Hej Johanna,
Hur har du betalat dina fakturor? På bilden ser det ut om om du har valt kassakontot 1910. Prova att du byter till 1930 och se om dina fakturor dyker upp.
De bankhändelser som du registrerar under Kassa- och bankhändelser ska vara en spegling av kontoutdraget från banken. I de flesta fall klarar programmet att matcha in- och utbetalningar mot fakturor, men om du till exempel har avrundat beloppet eller delbetalt en faktura måste du matcha händelsen manuellt.
I hjälpen finns ett avsnitt som heter Matcha bankhändelser med bokföringshändelser. Hoppas det kan underlätta för dig och fastnar du är du alltid välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-24
11:23
Hej RemSan,
Det verkar vara svårt att hitta svar på dina frågor och eftersom vi inte fått något tips på en bra norsk representant som kan hjälpa till föreslår jag att du vänder dig till en duktig redovisningskonsult. Vill du ha förslag så kan du antingen söka via Hitta redovisningsbyrå eller ringa vår Partneravdelning på 0470-70 61 70 så hjälper vi dig hitta rätt.
Hoppas det löser sig!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-24
10:23
1Gilla
Hej,
En resekostnader debiteras normalt ett konto i kontogrupp 58 men om det ska vara moms eller inte går inte att svara på utan mer information från dig. Återkom gärna med mer information.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-24
10:11
Hej,
Då får du låsa upp din årsredovisning och göra de korrigeringar som du önskar. Du låser upp årsredovisningen genom att avmarkera rutan, "Lås Årsredovisning" (Årsredovisning - Inlämning) och så får du göra en korrigering hos Bolagsverket om du redan skickat in dina handlingar innan du gjorde din korrigering.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-20
10:50
Hej Lotta,
Denna frågan kräver att någon djupdyker i dina siffror och har kunskap om vad som är mest fördelaktigt för just dig och det går utanför det vi kan erbjuda här i forumet. Det bästa är om du ställer frågan till din redovisningskonsult och om du inte har en sådan hjälper vi dig gärna att hitta en redovisningsbyrå.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-20
10:32
Hej sami_,
Ärligt talat är jag osäker på vilka regler som gäller när man får en vara i betalning för en faktura. Gör så att du tar kontakt med Skatteverket och hör hur du ska hantera detta i och med att du inte får pengar i hand utan en bil. Tänker främst på momsen men även på att de kanske har erfarenhet av liknande situationer.
När du har lite mer info är du välkommen att skriva till oss igen för vi vill verkligen hjälpa dig men är måna om att det ska bli helt korrekt.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-20
09:18
1Gilla
Hej Alexander,
För att bokföra STIM-avgiften kan du använda ett konto i kontoklass 69xx och samma sak gäller ansökningsavgiften om tillstånd för uteservering.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-19
10:44
Hej,
I dokumentet Bokföringsnämndens vägledning om bokföring kan du läsa mer om vad som gäller. Dokumentet är skrivet för Visma Administration men är eftersom din fråga inte är programrelaterad så funkar det även för dig.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-19
10:32
@Fd medlem,
I dokumentet Ändra balans- och resultatrapport beskrivs vilka ändringar du kan göra och vad filerna heter. Vill även passa på att slå ett slag för Ekonomiöversikt där du massor av möjligheter både att förändra i rapporterna, få snygga diagram och presentationer mm.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-19
10:18
Hej,
Funderar på om du skulle prova att lägga upp bilarna i Visma Anläggning (om du ändå har det programmet). Kan inte det programmet själv men har för mig att det borde kunna hålla koll åt dig.
Prova så hoppas jag det kan underlätta för dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-19
09:37
Hej Emma,
Prova att du gör såhär: Gå in under Inköp - Leverantörsfakturor - klicka in på den aktuella fakturan och fliken Betalningar. Tänker att du säkert har ett belopp i rutan saldo och du kan nu välja Ändra betalstatus för att göra din betalning. Såhär får du hantera fakturor som inte längre finns under Betalningar - Utbetalningar. Fungerar inte min lösning vill jag att du återkommer till mig eller om du kontaktar supporten så får vi titta på det.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-14
11:17
@Fd medlem
Du börjar med att matcha hela det belopp som dragits mot momsredovisningen precis som vanligt och då blir det sedan 123 kr kvar att stämma av. Klicka på ny bokföringshändelse för att själv kontera upp dina 123 kr som är mellanskillnaden mellan dina båda momsrapporter. Du väljer övrigt uttag - egen kontering och kan sedan bokföra 123 kr mot 2650. När den förväntade insättningen görs så bokför du tillbaka dessa 123 kr mot samma konton med tvärtom i debet och kredit.
Vi önskar dig en härlig helg!
/Tinna & My
... Visa mer
2020-02-14
09:54
Hej Maribo,
Vi kommer att se över överskrifter och kursiva rader i kommande versioner av programmet så utskrifterna kommer vara snygga och enhetliga. Själva uppställningen till Bolagsverket är inget vi kan påverka precis som mina kollegor sa.
Trevlig helg!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-14
09:23
Hej Ancan_,
Jag tänker mig att du kan utgå från konteringsmallen KML70 och göra ändringar i den. Om det är tomt i listan under Bokföring - Konteringsmallar kan du följa instruktionen Importera konteringsmall för att importera färdiga bokföringsförslag/konteringsmallar. Efter importen har du möjlighet att kopiera en befintlig mall, ändra konton och hur beräkning ska ske. När du känner dig nöjd och vill testa hur din mall räknar så har du en knapp Testa långt ner till höger vilken ger dig en möjlighet att stämma av så allt blir som du har tänkt dig.
Hoppas detta underlättar och fungerar för dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-13
12:06
Hej Annika,
Vi svarar gärna på frågor gällande bokföring men just processen kring importen och Tullverket tror jag att du får bäst hjälp direkt från Tullverket. Jag hittade sidan Börja importera som beskriver vad du bör tänka på om du vill importera varor från länder utanför EU. Hoppas den kan underlätta för dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-13
11:39
1Gilla
Hej,
Då du redan har försökt att rätta det med hjälp av din manuella verifikation så kan du göra som AnnicaL skriver genom att vända verifikationen på 2020. Däremot tänker jag att du kanske väljer att skapa denna korrigeringsverifikationen på samma datum som inbetalningen av fakturan sker. På så sätt kommer det på samma datum bokföras att pengarna har kommit in på ditt företagskonto men försäljningen som bokförs på samma datum blir noll. Tänk däremot på att uppbokningen på 1510 kommer hänga kvar tills inbetalning sker.
Blir det fel framöver hjälper supporten dig gärna!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-13
10:52
Hej tolar,
Det här är något som jag skulle vilja att du vänder dig till en redovisningskonsult för att få hjälp med. Tänker mig att det kommer behövas en marknadsmässig värdering av inventarierna och för att allt ska bli så fördelaktigt och korrekt är det nog bäst att låta proffsen ta vid. Vet att vi har ett gäng här i forumet som kanske har möjlighet att erbjuda sina tjänster men vill du själv söka upp en redovisningskonsult kan du göra det vi vår sida Hitta redovisningsbyrå.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-13
10:30
Hej,
Tänker mig att du får skapa upp en faktura där du gör en artikel för konsultarvode, en för flygbiljett och måltidsavdrag etc. På så vis får du mest draghjälp av programmet och om du i framtiden ska skapa en liknande faktura så har du artiklarna upplagda i ditt artikelregister.
Vill du inte gör så får du manuellt boka upp en verifikation men då är det viktigt att du tänker på att det förmodligen ska vara olika momssatser på en så pass blandad faktura.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-13
10:18
Hej Mattias,
På konto 1220 bokas anskaffningar av maskiner och inventarier vars anskaffningsvärde överstiger ett halvt prisbasbelopp och därmed anser för värdefulla för att kostnadsföras under ett och samma år. Konto 1229 används för ackumulerade avskrivningar av maskiner och inventarier.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-13
09:50
Hej nescafé
Hur gjorde du din överföring från Enskild Firma till eEkonomi? Var det via SIE-fil eller via vårt konverteringsverktyg?
Är dina obetalda kundfakturor uppbokade i eEkonomi? Annars kan du lägger in dem som nya kundfakturor men med originaldatum och bokföra betalningen precis som vanligt.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-12
09:02
Hej Christian63,
När du lägger in en referens på kundkortet (Försäljning - Kunder) så kommer programmet automatiskt att lägga in den referensen i fältet Er referens på kundfakturan när du skapar den. Fältet kan manuellt ändras om det är någon annan som ska stå som referens. Är det detta du är ute efter? Be gärna din kollega ta en bild som du kan skicka in så vi ser hur det ser ut när listan kommer upp.
I de senaste versionsnyheter gällande eEkonomi är förändringar gjorda gällande Vår referens
Om du fyller i vår referens på kundfakturor, så har Visma eEkonomi tidigare hämtat den referens som du angav på senaste fakturan till samma kund. Idag finns det möjlighet att ställa in Vår referens i företagsinställningarna, så följer den med automatiskt som förslag till alla nya kundfakturor du skapar.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-11
14:00
Hej,
Vi har bollat denna fråga och kommit fram till att det finns ett sätt där du redan idag kan skapa en egen rapport för att få en utskrift som hämtar uppgiften "Leveranssätt för lönebesked".
Gör såhär för att skapa rapporten:
Utskrifter och spårning - Skapa egna utskrifter - Klicka på Ny och välj att kopiera Personal - Personallista.
I vänsterkanten klicka på +-tecknet vid Övriga fält - Markera Levsätt för lönebesked.
Under Urval (långt ner till vänster) kan du göra de urval du önskar. Klicka sedan på Uppdatera för att applicera dina urval på utskriften.
Du hittar Spara långt ner på sidan och din egna utskrift hittar du sedan under Utskrifter - Egna utskrifter (högt upp i samma bild som du hittar programmet standardutskrifter).
Hoppas detta kan underlätta ditt arbete.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-11
12:51
@MattiasBackman
Det som @Thomas51 skriver fungerar utmärkt. Vill du byta ut 7830 mot 7832 så går det också bra.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-11
08:09
Godmorgon Viola,
För snabbast hjälp vill jag be dig att kontakta mina duktiga kollegor på supporten så hjälper de dig gärna.
Jag raderade ditt kundnummer som du skrev i rubriken så det inte kommer i orätta händer.
Välkommen att höra av dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-10
16:38
Hej,
Precis som @Pacsac skriver så behöver du berätta lite mer för oss så vi ger ett korrekt svar. Vänligen återkom med lite mer info så hjälp vi dig gärna!
Ha en fin kväll!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-10
16:09
Hej Hedvig,
När jag söker på biblioteksbidrag hittade jag följande på Skatteverket.se - Biblioteksersättning; omsättning eller bidrag Här tolkar jag det som att biblioteksersättning som utgår från Sveriges Författarfond ska behandlas som ett oberoende bidrag som inte omfattas av mervärdesskatt. Detta rimmar ju bra med ditt förslag att använda bokföringskonto 3044 Försäljning tjänst svensk momsfri (eller ett annat konto i kontoklass 3xxx). Kontot du väljer bör ha momsrapportkod 42. Vad gäller betalning av skatt, sociala avgifter/egenavgifter betalas dessa på din firmas resultat i samband med din deklaration.
Önskar dig en fin kväll!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-10
15:21
1Gilla
Hej,
Oj det låter som du har ett gediget arbete framför dig 🙂 Väljer du Utskriften Löner i en period ser du vilka som fått lön under vald period.
Jag bifogar Checklista när anställd slutar som du kan ha som ett stöd för att inte missa något moment. Vill slå ett extra slag för stycket under rubriken Ta bort registrerade personuppgifter så följer du även GDPR.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-10
14:31
Hej,
Detta var en helt ny fråga för mig och mina kollegor. Vi har sökt information i alla möjliga kanaler men inte hittat något som helt matchar dina frågeställningar men jag tänkte ändå dela med mig av vad vi hittat och så hoppas jag att du kan ha användning av detta.
Länk Frukt- och bärodlingar på Skatteverkets.se
Länk Ekonomi i bärodling på jordbruksverket.se
Är det någon annan här i forumet som har erfarenhet av inventering och bokföring av bärodling så varmt välkomna att skriva ett par rader.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-10
14:13
1Gilla
Hej Mia,
Deltidsanställda med s k intermittent arbete (inte arbetar alla dagar i veckan) har också rätt att spara de betalda semesterdagar som överstiger 20. Någon omräkning till nettosemesterdagar ska inte göras vid tidpunkten för sparandet.
I praktiken måste man alltså räkna om nettodagar till de ursprungliga antalet bruttodagar.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-10
14:03
Hej Simon,
Det bästa är ju om du kunde be om kopior på dina kvitton men jag tror även att kontoutdraget skulle kunna fungera men där är jag lite osäker.
Hoppas det löser sig!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-10
11:20
Hej Gabriella,
På transportstyrelsen.se och under rubriken Fordon med registrerad leasing hittade jag följande:
För fordon som i vägtrafikregistret har leasing registrerat är det leasinggivaren som äger fordonet. Men brukaren anses vara registrerad ägare och ansvarar därför för fordons- och trängselskatt, avgifter, parkeringsanmärkning och trafikförsäkring. Brukare är alltid den som leasar av leasingbolaget/givaren.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-10
11:09
@Fd medlem
Jag tänker mig att du bokför detta som ett helt vanligt inköp, dvs. krediterar ditt 19xx-konto med summan 3399 kr. Den ingående momsen (25% står det högst upp vid din tabell) 137,91 kr lägger du in i debet och resten dvs. 3261,09 kr lägger du i debet på ett kostnadskonto i kontoklass 4 eller 5.
Önskar dig en fin dag!
/Tinna
... Visa mer