Det spelar egentligen inte någon roll om Stripe-kostnader hamnar på bankkostnader. Det är inte något annat än en avgift som används för att de är en mellanhand vid betalningar. Det handlar om så små summor i sammanhanget, så att ta detta på 6570 som Joachim föreslår tycker jag är helt OK. Man behöver inte en uppsjö med olika konton som är snarlika, om det inte är så att man är i behov av att ha minutiös koll över kostnaderna. Har man en ekonomichef över sig, så kan jag förstå att man lägger upp den personens preferenser (att ha koll på) under separata konton, men när det gäller ens egna firma tycker jag att det är bättre att ha få konton. men det är upp till ens egna preferenser hur man önskar redovisningen. Vad jag tror Skatteverket menade, är att du måste använda dig av kontot för EU-tjänst, så att momskoderna med automatik kommer in rätt. För att göra det hela "by the book" som jag tror Skatteverket menade i det här fallet bör man hålla sig till en mall så att man slipper tänka så mycket. Jag gjorde tidigare idag en mall till en person, för att förenkla. Denna mall går ut på , att man kan använda standardkonto för inköp av tjänst från EU samt en specialbokning efter det för att föra över kostnaden till ett "svenskt" konto, såsom 6570 så att man själv håller ordning på alla bankkostnader som trillar in. Här kommer det: Börja med att skapa ett nytt konto, som heter 4539 utan momskod: Sedan ska du göra själva Stripebokningen, och den kommer se ut så här: Det här gör, att i själva bokföringens Resultatrapport, kommer inte kostnaden belasta Inköp av tjänst EU, utan bokas mot 6570. Men, det finurliga i sammanhanget är, att när du gör momsredovisningen, kommer momsen att peka rätt, så att redoovisningen blir som den ska. Fördelen med det här upplägget är, att man inte blandar momskoder på ett svenskt konto. Man glömmer fort. Måste man någon månad efter bokningen kolla vad som hänt, ligger det inte blandade momskoder och skvalpar på 6570. De ligger där de skall. Man måste stämma i bäcken för framtiden ifall Skatteverket ställer frågor. Då kan man lita till att siffrorna är korrekta och man behöver inte lägga ner tid på en utredning. Det är absolut inte fel det som Joachim beskrivit, man kan göra så också, men det blir enklare för dig om du i efterhand tvingas redogöra för hur det gått till. Så Joachim, jag klagar inte alls på ditt upplägg. Jag är så färgad av att i hast tvingas utreda bokföringsfrågor när man har som mest att göra och där tiden är knapp. Det är bara därför jag kommer med en alternativ lösning. Den kan te sig besvärlig först, men är inte det i långa loppet. Mvh Lena
... Visa mer