2020-11-09
13:36
2 Gillar
Hej! Konto 2790 är ett balanskonto så det finns inte med i resultatbudgeten. Konto 2790 bör bokas om som en minskning av den kostnad det avser. Om det är en betald bilförmån kan man förslagsvis boka om det mot 5610 eller 5619. Är det en sjukvårdsförsäkring så kan man minska övriga personalkostnader eller dylikt. Hoppas det var till hjälp, annars får du skriva igen 🙂 Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-11-02
16:30
1Gilla
Låter som att du missat att bokföra den som betald? Om du har bankkoppling så borde betalningen ligga under Kassa- och bankhändelser som omatchad. Om du inte har bankkoppling så råder jag dig att kopiera in kontoutdraget från banken och matcha betalningen mot fakturan. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-11-02
14:21
1Gilla
Hej! Jag skulle rekommendera att leta upp transaktionen under Kassa- och bankhändelser och välja ångra på den transaktionen. mvh Lovisa
... Visa mer
2020-10-12
21:52
1Gilla
Du tänker rätt. Avvikande datum är mest en information att det finns äldre verifikationer med i denna momstömning. Och precis som du konstaterar så tar dessa verifikationer ut varandra och du kan godkänna momsrapporten. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-10-05
08:02
2 Gillar
Hej! Stämmer som Roffakab skriver. Det enda som du bör ha i beaktning är att i nästa års skatteberäkning så ska du ändra det kvarvarande skattemässiga underskottet till det som skatteverket beslutat. Om du vill ha hjälp att kolla detta i bokslutet sen så får du gärna återkoppla till mig på lovisa.ljungvall@revidera.se så hjälper jag dig. Förstår att det känns lite jobbigt och det är inte bra att få påbackning av skatteverket två år i rad. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-09-24
15:57
2 Gillar
Hej! Jag vet inte om du är helt medveten om skillnaden på de olika metoderna men du skriver att du vill ha kvar kontantmetoden men vill bokföra enligt faktureringsmetoden. Du kan inte ha bägge metoderna samtidigt. Antingen får du välja att ha kvar kontantmetoden eller så byter du till faktureringsmetoden. Du skriver att du använder Period & År men det är väl bara för byråer? Svårt att få rättvisande resultat månadsvis när man använder kontantmetoden eftersom fordringar och skulder bokförs först vid betalning. Jag skulle rekommendera dig att byta till faktureringsmetoden om du känner att du vill ha bättre löpande rapporter under året. Glöm inte att meddela skatteverket om du ändrar. Skulder och fordringar bokas upp i bokslutet precis som My skriver. Det brukar ske i samband med att sista momsrapporten skrivs ut för året alternativt när du bokför den som betald på nya året. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-09-01
09:22
Ja, det ser korrekt ut. Och enligt avtalet så tillkommer moms så det innebär alltså om det står hyra 10000 kr per månad så ska du alltså betala 12500 kr? Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-08-28
10:24
2 Gillar
Du kan använda avtalet som underlag i bokföringen. Det måste dock i avtalet tydligt framgå om det ingår moms eller inte. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-08-28
08:57
2 Gillar
Om du tagit ut pengar ur företaget för detta så blir det en bankhändelse. I annat fall så skulle jag göra en manuell transaktion under Bokföring - Verifikationer. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-08-25
10:29
1Gilla
Jag tycker det brukar fungera ganska bra. Programmet känner av på datum också så det är bra om leverantörsfakturorna betalas på förfallodatum om man vill att programmet ska kunna matcha korrekt. Kvitton brukar den känna av rätt datum och belopp och kunna matcha men det händer ganska ofta att datumen inte tolkas korrekt. Ett tips kan vara att alltid fota kvittona direkt när du får dem för om datumet inte kan läsas så tror jag det hamnar på dagens datum. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-08-25
09:24
1Gilla
Ta emot som efaktura istället så klarar den att läsa de flesta OCR-nr. Jag upplever att det är relativt få OCR på fakturor som inte kan tolkas. Scannerappen är bäst på kvitton tycker jag personligen. Försök att få de flesta fakturorna på pdf och bara dra in dem i programmet under Inköp - Bildunderlag om du inte använder autoinvoice. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-08-25
08:41
2 Gillar
Gör som vanligt och välj mot arbetsgivardeklarationen för juli. Klicka därefter på Ny bokföringshändelse. Den resterande differensen bör bokas mot konto 2731 om det är mot det kontot du gjorde dina manuella transaktioner. Kolla gärna i kontoanalysen sen att konto 2710 och 2731 stämmer. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-08-24
08:34
1Gilla
Hej! Om det är så att bolaget är inställt på kontantmetoden så bokförs endast reskontrorna upp i samband med bokslut. Det går att ändra till rätt metod utan att starta om bolaget! Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-08-21
09:37
2 Gillar
Om perioden inte är låst så kanske du kan klicka på verifikationen och ändra till konto 1220 direkt i verifikationen? Jag brukar testa några varianter på detta och om den betalts via kassa- och bankhändelser så kan man leta upp den där och ändra till rätt konto. Lägg upp den som inventarie under Bokföring - Inventarier också. Avskrivning på 5 år brukar ofta vara rimligt. Sen en liten parentes att ofta brukar en dator kosta under 23 tkr och då är det helt ok att den ligger som förbrukningsinventarie och att hela kostnaden tas detta år. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-08-21
09:19
Ajdå. Du skulle ha ångrat matchningen under kassa- och bankhändelser istället. Så vet du till nästa gång. I detta fall så verkar det som att det är rätt ändå? Banken stämmer? Och du har ju rättat de övriga kontona? Vad är det som är fel nu menar du? Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-08-20
08:43
Hej! Jag är inte helt säker men det finns en ruta under Inställningar - Fliken Faktureringsuppgifter och lite längre ner en ruta för Använd betalningsfil för utgående betalningar (LB-fil). Om den är ibockad så kan det vara så att programmet tvingar dig att fylla i bg för annars går det inte att skicka filer. Om du inte nyttjar tjänsten så ska du bocka ur den rutan. Testa detta annars får du nog ringa supporten. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-08-18
10:21
2 Gillar
Om det bokförs D3973 41093 kr och K3973 50000 kr så blir mellanskillnaden 8907 kr i kredit. Alltså en liten vinst. Man kan ha lite åsikter om hur denna biten hanteras i eEkonomi men kontentan blir iaf korrekt. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-08-16
14:03
1Gilla
Hej Terry! Du har troligen inställt som kontantmetoden och då bokförs intäkter och kostnader i samband med betalning. Kolla upp om du har kontant- eller faktureringsmetoden enligt skatteverket. Det går att se om du loggar in på skatteverket. Det går att ändra till faktureringsmetoden under inställningar om det är så det ska vara. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-08-12
21:23
Hej! Det bör göras en värdering så att bolaget kan köpa den av dig för dagens marknadsvärde. Se till att dokumentera hur du beräknat värdet eller om du till och med kan gå till någon firma som kan värdera den åt dig? Sen bokför du mot 2018 om det är en ef du har eller 2893 om det är ett aktiebolag. Om det är ett renoveringsobjekt för 5000 kr som inte ens går att köra just nu så är det nog inga problem att boka upp det som en tillgång bara men om det är ett större värde så kan det bli aktuellt att ta upp ett förmånsvärde då du kan nyttja den privat. Läs gärna mer på nedan länk: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/mcfyrhjulingskotermedmera.4.4a4d586616058d860bc201f.html Lycka till! Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-07-26
12:47
3 Gillar
Att göra en omstart är verkligen en sista utväg tycker jag. Som byrå kanske du har möjlighet att göra ÅR i annat program eller skriva ut till word och justera datumen manuellt? Nu är skadan redan skedd men viktig att tänka på till nästa gång om du har fler kunder. Jag tror du måste ringa supporten i just detta fall för det kan vara så att det inte går att få tag i dessa kundfakturor. Det står iaf det när man gör omstarten. Och ett litet meddelande till Visma igen, jag tycker att Visma skriver tydligt att man ska vara noga med datum på första räkenskapsåret och kolla regbevis men ändå är det så otroligt många som missar detta. Det måste på något sätt bli ännu tydligare!! Med alla trådar om detta i forumet så är det ett problem uppenbarligen. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-07-19
23:13
2 Gillar
Ring supporten för de brukar vara till bra hjälp så att inget missas! De kan koppla upp sig och hjälpa dig. Du kan spara ner siefil och välja vilka datum som ska sparas ner. Välj då 190111-191231. Beroende på hur mycket register du har så kan du spara ner dem under Inställningar - Import och export. Hellre spara ner för mycket än för lite. Man kan även ändra datumen manuellt i siefilen om man öppnar den som textfil. Viktigt isf att spara originalet ifall man dribblar bort sig. Bilderna kan du koppla ihop med resp verifikation men reskontrorna får du inte med. Spara därför ner alla kundfakturor också, viktigt! När du gjort en omstart kan du inte ångra dig. Statistik på leverantörer och kunder tappas osv. Men om det inte är så mycket så kanske det inte spelar så stor roll. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-07-19
21:13
3 Gillar
Hej! Inkomstdeklarationen är nog inga problem i detta fall. Det gör inget att det var fel i datumen i den filen utan siffrorna bör ju stämma iaf. Värre med årsredovisningen för bolagsverket är stenhårda med datumen. Visma har informerat tydligt när man lägger upp bolaget att man ska kolla datumen i sitt regbevis om det är första året. Men du är absolut inte den enda som missat detta. Visma borde lägga till en blinkande text och kanske en siren som låter när man lägger upp räkenskapsåret ;-). Om det gjorts transaktioner innan första dagen för regdatum så går det inte att ändra datum framåt. Nu när du gjort korrigering så har du istället 2 verifikationer innan regdatum så det hjälper inte. Tre alternativ finns nu: 1. Spara ner siefiler och register. Starta om hela bolaget och läs in filerna. Då tappar du alla reskontror och alla bilder hamnar "löst". Känns inte som ett så roligt alternativ men ofta det som rekommenderas. 2. Skriv ut årsredovisningen till word och ändra datumen manuellt. Skicka in ÅR per post. 3. Mejla mig på lovisa.ljungvall@revidera.se så fixar jag årsredovisningen i mitt Visma Bokslutsprogram. Jag har möjlighet att ändra datumen i mitt byråprogram och du får möjlighet att lämna det digitalt. Beräknad tidsåtgång en dryg timme inklusive tid för att lägga upp ditt bolag i mitt program. Finns givetvis fler byråer som kan hjälpa dig utan problem. Vi har oftast andra program från Visma där man kan "mixtra" lite. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-07-14
12:06
2 Gillar
En liten inflik bara att när appen är nedladdad och du kommit igång så är det smidigt. Lite krångligt innan allt är klart bara. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-07-14
12:03
1Gilla
Hej! Ja, det låter som att det blivit lite rörigt. Tror att det är så lätt att du kan betalslå faktura B mot konto 3048? För ditt problem är att du har endast faktura B öppen nu samt ett felaktigt belopp på konto 3048? Båda dessa problem borde lösas om du bokar faktura B som betald mot konto 3048. Återkom om det inte löser sig. Jag kan isf skicka en samarbetsförfrågan och logga in i programmet och hjälpa till. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-06-22
23:01
1Gilla
Detta fel är väldigt vanligt. Jag har upptäckt det flera gånger när jag hjälpt nya kunder. Jag tror att bokföraren själv har tagit bort momskoden på kontot när man bokfört. Kolla samma sak på konto 2611 om det fortfarande är fel där. För att rätta till fg år så skulle du kunna göra en manuell transaktion och göra en liten abrovink som jag egentligen inte vill lära ut i ett forum för risken är att en lekman snurrar in sig helt... Men här kommer det: Gör en manuell ver enligt nedan: D2641 4 kr (momskod 48) K2641 4 kr (ta bort momskoden) Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-06-22
10:59
2 Gillar
Börja med att ta ut en huvudbok på konto 2641 för aktuell period. Troligtvis saknas momskoden på någon rad och det ser du ganska snabbt i huvudboken. Om det är så är det baea att gå till den verifikationen och lägga till momskod 48. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-06-16
08:48
3 Gillar
Alla konton som börjar på 4 är inköpskonton. Försäljningskonton börjar på siffran 3. Förslagsvis kan du döpa om konto 4010 till inköp cafeet och lägga alla inköp där oavsett momssats. När det gäller försäljning så kan du använda 3051 och 3052 om de inte används till annat och döpa om det till försäljning cafeet 25 % moms resp 12 %. Om du har iZettle så finns en integration så att försäljningen läses in med automatik. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-06-15
15:17
1Gilla
Hej! Ni importerar alltså mat och säljer i cafeet? Då kan ni använda dessa konton vid inköp. Glöm inte att ange ert momsregistreringsnummer till leverantören. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-06-05
09:22
2 Gillar
Använd en artikel med 25 % moms och ta upp det belopp som det ska beräknas moms på. Därefter använder du en artikel utan moms och skriver typ "Betalas av försäkringsbolag" och tar upp det belopp som betalas av försäkringsbolaget. Det som blir kvar på fakturan är momsen. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-06-04
09:08
1Gilla
Ja, du kan hoppa över rutan för leverantör när det gäller kvitton. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-06-04
08:37
1Gilla
Jag skulle aktiverat konto 1493 och lagt fåren på det. Övriga löpande kostnader på djuren kan du lägga på konto 4140. Stämmer som den andra redovisningskonsulten skriver att man i bokslutet ska ta upp schablonbelopp för fåren och göra inkuransavdrag på 15 %. Men det är mer en bokslutsfråga så det får man ta då. Antingen kanske du har hjälp av en redovisningskonsult i bokslutet eller så finns infon på skatteverket om du vill lösa det själv. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-06-03
15:06
Jag föreslår att du lägger dem som lager. Kraftfoder och andra kostnader för djuren blir kostnader. Förslagsvis kan du skapa ett kostnadskonto som du döper till Omkostnader djur. I bokslutet kan du ta upp djuren med schablonbelopp. Det går att googla det då skatteverket har beräkningar för det. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-06-03
13:33
2 Gillar
Det är inget problem egentligen. Troligen har din redovisningskonsult observerat andra skatter såsom löneskatt till exempel och därför ligger det som en skuld i årsredovisningen. Det har ingen större betydelse att det ligger som en fordran i den löpande bokföringen 🙂 Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-06-03
08:33
1Gilla
Ja, då skulle jag gjort kreditar och nya fakturor till kunderna. Kan inte rekommendera annat då man måste betala in även felaktigt debiterad moms. Även om det är bara till privatpersoner. Man vet aldrig vad för människor som tar dessa kvitton och lämnar till sin arbetsgivare för avdrag... Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-06-03
08:03
Återbetalning av aktieägartillskott hanteras på samma sätt som vanlig utdelning. Så du tar med beloppet på raden för föreslagen utdelning. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-06-01
16:58
Hej! Utbildning är generellt sett 25 % moms. Eller menar du att det är träning? Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-05-27
14:10
1Gilla
Ah, då går det inte att ångra om det var så gammalt. Du borde kunna kopiera fakturan iaf och skicka ut till kund så att de betalar. Och sen kan du kreditera den gamla fakturan manuellt. Du får datera den nya fakturan och krediten i samma period så påverkas inte momsen. Går nog inte att göra det enklare än så. Lyckas till! /Lovisa
... Visa mer
2020-05-27
13:40
Ångra fakturan. Kopiera sedan den felaktiga fakturan och då bör rätt namn vara på fakturan. Annars kan du testa på den nya faktura att klicka upp kunden på nytt i rullistan. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-05-26
11:05
2 Gillar
Hej! Man kan göra avsättningar för att minska det skattemässiga resultatet. Avsättning kan göras med normalt sett 30 % av vinsten och det innebär alltså att man skjuter skatten framför sig till ett annat år. Som jag ser det finns det två vettiga skäl till att göra avsättningar. 1. Man har en inkomst över brytpunkten och behöver betala statlig skatt, då kan det vara så att man beräknar att ha lägre inkomst året efter och väljer att skatta fram det då istället. Alternativet är att man ombildar till AB. 2. Man närmar sig pensionsålder och sätter av för att kunna skatta fram som pensionär och få utökat jobbskatteavdrag och lägre soc avg. Nedan info hittade jag driva-eget. Gå gärna in på länken under också för mer information. Nackdelar: Periodiseringsfond och expansionsfond Om du är enskild näringsidkare eller fysisk person som är delägare i handelsbolag måste du vara väldigt noga med att det är företagets pengar som du avsätter och de ska inte användas för privat konsumtion. Pengarna måste finnas där den dag som du måste skatta för återföringen av periodiseringsfond. Om du inte ser pengarna som företagets sitter du i en rävsax den dag som de ska fram. Akta dig för skattefällan! När du återför din periodiseringsfond eller expansionsfond i en enskild firma räknas pengarna inte som sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Det problemet har inte aktiebolag – där bestäms din SGI utifrån vilken lön som du tar ut. Källa: https://driva-eget.se/nyheter/skatt/akta-dig-for-skattefallan-fa-koll-pa-periodiseringsfond-och-expansionsfond/ När det gäller din banktjänsteman så är det svårt att ge den bästa rådgivningen i just detta läge. Det bästa rådet hade varit att från början inte göra avsättningar och redovisat ett hyfsat resultat varje år. Nu beror det lite på hur kunnig banktjänstemannen är. Normalt sett är det inte lätt som egenföretagare att få ett bolån. En av anledningarna är just att de är dåliga på att läsa rapporter från en enskild firma och förstå en NE-bilaga. Om du har tur och återför alla gamla avsättningar och inte sätter av nytt så kanske banken kommer tycka att du har en bra inkomst och inte förstår att det egentligen är gamla års resultat som du plockat fram. Å andra sidan kan de undra varför det gått så "dåligt" tidigare år när de tittar på siffran längst ner. De 117 251 kr som du refererar till är det som har satts av tidigare till pfond och 100 410 kr är som förslag att sätta av ytterligare. Eftersom detta är från 2018 så antar jag att du nu har totalt 217661 kr i pfond avsatt idag vilket innebär att när dessa skattas fram så är det drygt 100 tkr i skatt som ska betalas. Om du dessutom ökat ditt resultat för varje år så kan det resultera i att det blir statlig skatt att betala också. Rent krasst om jag hade varit banktjänsteman med de kunskaper jag har som redovisningskonsult så hade jag varit tveksam till att låna ut pengar i detta fall. Men som sagt de flesta banktjänstemän har inte dessa kunskaper så det kan bli ditt triumfkort. De banktjänstemän som är medvetna om sina bristande kunskaper brukar fråga om man tagit hjälp av en redovisningskonsult. En redovisningskonsult skulle inte rådgivit dig att göra dessa avsättningar från början. Många enskilda näringsidkare som jag får in som kunder brukar man få börja med att göra omprövningar upp till 5 år bakåt i tiden just pga avsättningar till pfonder och att det aldrig kommer ett bra läge att skatta fram gamla fonder på. Testa att bara skicka balans- och resultatrapporter till banken för några år bakåt i tiden. Det säger bäst om hur bolaget går. Lycka till! Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-05-25
13:21
2 Gillar
Ja, lägst inkomst menar jag. Ja, man blir lätt lite lurad för du tycker att du får ut mer pengar än din fru men det beror ju också på att du inte betalar rätt skatt på det resultat du har eftersom du sätter av till periodiseringsfonder. Viktigt att du sparar minst hälften av det du har i periodiseringsfonder så att du har kapital att betala den restskatt du får längre fram. Det som kan jämföras mot en "vanlig" lön är efter egenavgifter. Din frus arbetsgivare betalar ju sociala avgifter på din frus lön innan hon får den och du betalar in dem själv i din deklaration. Det står som egenavgifter. Egentligen ska banken ta hänsyn till avsättningar och återföringar av pfonder och expansionsfonder när de beräknar hur mycket lån du kan få. Men å andra sidan om du påpekar för banken att din inkomst egentligen är högre för att du satt av till pfonder varje år så bör de även kalkylera med att du har en skatteskuld som ska betalas så småningom och det måste du ha pengar för. Egentligen är sista kolumnen "egen beräkning" den som mest stämmer med ditt verkliga resultat för 2018. Där är varken återföring eller avsättning gjord. Så siffran längst ner i den beräkningen är din årslön. Testa och se skillnaden i skatt på "undvik statlig skatt" och "egen beräkning". Undvik statlig skatt i detta fall är den skatt som du någon gång måste betala och väljer du en annan beräkning så innebär det bara att du skjuter skatten framåt och den mellanskillnaden bör du absolut reservera på ett bankkonto så att du har de pengarna när de sedan ska betalas. Pga Corona så blir det sänkta egenavgifter under 2020 och det kan vara ett skäl till att skatta fram lite extra under 2020. Än så länge är det bara resultat upp till 100 tkr som påverkas men det ligger förslag på att höja detta belopp. Men det är ju en annan frågeställning 🙂 Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-05-24
23:15
3 Gillar
Hej! Ett tips när du skriver detta "Jag väljer lägst inkomst, trots jag vet inte vad betyder och om jag gör rätt". Om du inte vet vad du gör så är min rekommendation att aldrig välja alternativet "lägst skatt". Det innebär att du om några år byggt upp en rejäl skatteskuld. Jag ser att du har periodiseringsfonder sedan tidigare på 117 tkr och bra om du är medveten om att den måste skattas fram så småningom och det är ca 50 % i skatt på den. Se till att du har ett bra sparande så att du har dessa pengar att betala sen. En generell rekommendation skulle vara att välja "Undvik statlig skatt" även om det givetvis är lite från fall till fall hur man rekommenderar sin kunder bäst. Om du nu valt det första alternativet så är talet längst ner din "lön". 198 800 kr är din årsinkomst och det blir en månadslön på 16500 kr. Kanske inte jättebra underlag för att söka lån. Banktjänstemännen är inte heller så bra på enskilda firmor så de kollar främst på siffran längst ner. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-05-24
22:55
1Gilla
Hej! Tror du blandar ihop begreppen lite. Du ska göra en K10 för varje fåmansbolag du äger privat. Du kan bara räkna enligt förenklingsregeln i ett bolag. Om du har fler så blir det huvudregeln i övriga bolag. Normalt sett så är det sällan lönsamt att ha fler än 2 bolag med tanke på dessa regler. K10an görs varje år och om du inte tar någon utdelning så sparas utrymmet till kommande år. Du kan växla och ta lön i olika bolag varje år. Om det är smart eller inte är en annan fråga. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-05-24
22:46
1Gilla
txt har jag för mig att att det funkade för mig 🙂
... Visa mer
2020-05-13
11:26
1Gilla
Gällande serier så kan du lägga in allt i A-serien om det är den du använder. När det gäller själva filen så hade jag personligen öppnat filen och "rättat" till den så att den stämmer mot hur det är upplagt i eEkonomi. Sen kan man fundera på vad det är för räkenskapsår bolaget har, om filen är korrekt och eEkonomi är fel eller tvärtom. Nånstans verkar det vara fel iaf. Om du vill att jag hjälper dig att kolla företagsinställningarna och filen så kan du lägga ett mejl till mig på lovisa.ljungvall@revidera.se Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-05-08
09:38
1Gilla
Du skulle inte låst förrän du var helt klar. Många gör detta felet så funktionen måste finnas. Lås inte förrän deklarationen är helt inlämnad. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-05-06
21:16
2 Gillar
Lås upp året igen. Du gör det under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-04-29
08:12
1Gilla
Toppen! Ja, om det bara är 9 kr som diffar så hade jag bara bokat bort det i eEkonomi mot förbrukningsinventarier eller liknande. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-04-28
13:35
Hm, ja det verkar lite märkligt med det felmeddelandet. Om det är första året så borde det vara 0 i ingående värde. Det verkar vara samma fel gällande inventarier? Vill du att jag kikar på det? Isf kan du mejla mig på lovisa.ljungvall@revidera.se. Jag behöver företagsnamn och orgnr. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-04-28
12:56
Då är det helt korrekt att det inte är mark :). Skriv anskaffningspriset i rutan för inköp så bör noten stämma!
... Visa mer
2020-04-28
12:10
Hej! Eftersom det är första året så bör ju fastigheten ha köpts detta år och beloppet ligga som Inköp. Normalt sett så brukar en fastighet vara uppdelad på byggnad och mark. Marken görs inga avskrivningar på. Är denna uppdelning gjord? Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-04-27
13:07
1Gilla
Om du använder 2017 så stämmer det att det kontot ska tömmas också. Det är inget standardkonto utan vanligtvis använder man 2018 för egna insättningar. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-04-26
20:32
1Gilla
Nej, du bokför på samma sätt mot konto 2018 Egen insättning. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-04-23
13:25
1Gilla
Momsen för kvartal 4 är en skuld per 191231 då den inte betalas förrän efter bokslutet. Så den ska ligga så i bokslutet och regleras på nya året. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-04-22
17:14
3 Gillar
Hej! De två raderna längst ner ska bort. I övrigt ser det rätt ut 🙂 Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-04-21
16:02
3 Gillar
Hej! Det stämmer att skattekontot inte stämmer när man importerat det men när allt är bokfört så stämmer det. Det känns som att det kan blivit fel om du bara justerat mot "något konto". Om du har kontakt med en redovisningskonsult så tror jag att det är smidigast för att rätta till det gamla. Här kommer en liten lathund på hur skattekontot hanteras i eEkonomi: Exportera skattekontot en gång i månaden. Gå till www.skatteverket.se. Fliken Företag och tjänsten Skattekonto. Logga in. Klicka på fler transaktioner. Välj den månad som passerat. Ladda ner till Excel. (Filen hamnar troligtvis under hämtade filer) Importera till eEkonomi. Gå till Visma – Kassa- och bankhändelser. Välj Skattekonto. Klicka på Ny skattehändelse – Importera från SKV-fil. Välj SKV-fil och du bör hitta den under hämtade filer. Därefter ska du bokföra händelserna. Och det gör du enligt nedan: Insättning: Matcha – Överföring mellan egna bankkonton – Företagskonto. Välj bankhändelse. Där ska du hitta transaktionen. (Om du redan bokfört insättningen så får du radera denna post genom att klicka på krysset) Skatt på lön: Klicka på rutorna till vänster på både Avdragen skatt och Arbetsgivaravgift. Matcha alla markerade – Arbetsgivardeklaration – välj rätt månad (förfallodatum ska stämma mot transaktionsdatum ungefär) Moms: Den knappen är troligtvis redan grön så då kan du bara bokföra. Annars är det Matcha – Momsredovisning och sen väljer du momsrapporten. Preliminärskatt: Matcha – Debiterad preliminärskatt – Debiterad preliminärskatt. Då bokförs det mot 2510. Eventuell kostnadsränta Matcha – Kostnadsränta – Kostnadsränta När allt är bokfört ska saldot stämma mot skattekontot. Lycka till!
... Visa mer
2020-04-16
21:23
1Gilla
Hej! Har du testat att klicka in på en verifikation och sett om det går att lägga till rad för moms och ändra nettobeloppet? Om perioden inte är låst och momsrapport inte är gjord så brukar det gå att ändra direkt i verifikationen. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-04-16
13:43
1Gilla
Bra att det löste sig! Går nästan alltid att ångra en matchning under kassa- och bankhändelser. Sen gäller det att få lite rutin på att det som man lägger som leverantörsfaktura inte läggs som kvitto också så att det blir dubbla avdrag. Mvh lovisa
... Visa mer
2020-04-15
13:19
Gå till kassa- och bankhändelser. Om du inte har bankkoppling så kopierar du istället in bankkontoutdraget. Matcha betalningen mot fakturan. Det verkliga bankkontot ska stämma mot saldot på denna flik. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-04-14
09:30
1Gilla
Hej! Det är för att den anställde är markerad som arbetare i anställningsregistret och inte tjänsteman. Om det är en arbetare så är det rätt och det spelar inte så stor roll att det är är just dessa konton även om ni inte har Fora. Du kan ju ändra kontonamnet i bokföringen så att det inte står kollektivavtal. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-04-14
09:06
Kontantmetoden vs Faktureringsmetoden påverkar inte årets resultat. Så du kan köra på som vanligt och göra rätt från 2020. Lägg inte energi på att ändra saker för det löpande i 2019 utan det blir ju rätt i slutändan iaf. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-04-12
17:44
2 Gillar
Nej, du behöver inte lägga upp det som en faktura om det är ett kortköp. Antar att det inte är någon moms på kvittot och då kan du bara ta K2018 mot kostnad för inköp tjänster EU. Kontot ska ha momskod 21 då räknas den omvända momsen på med automatik. Som standard finns det inget konto med denna momskod konstigt nog. Jag brukar skapa ett konto som heter 5421 som jag döper till Inköp tjänster EU. Anledningen till att jag väljer just det kontonumret är för att konto 5420 är programvaror och det är oftast sånt som köps in från andra länder. Du kan annars skapa vilket konto som helst inom kontoklass 5 eller 6. Lycka till 🙂 Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-03-30
08:08
2 Gillar
Ingen momskod! Generellt sett så ska du inte manuellt ändra momskoder i verifikationen utan det gäller att använda rätt konto istället. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-03-16
08:36
3 Gillar
Stämmer som du skriver. Du skulle inte ha gjort en kreditfaktura. Du får göra en debetfaktura som vänder den felaktiga krediten. Ångra matchningen du troligen gjort på utbetalningen från kontot och matcha istället utbetalningen direkt mot 2420. Sen kvittar du den felaktiga krediten mot den debet du nu gjort. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-03-12
17:00
1Gilla
Momsrapporten bokförs med automatik om den gjorts i eEkonomi. Det som ligger på konto 2650 är skulden på ett visst datum. I detta fall var det en momsskuld 191231. Den regleras på skattekontot i februari (eller senare beroende på när den ska deklareras) och då nollas kontot. Det är alltså fortfarande en skuld på bokslutsdatum även om du reglerat den senare. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-03-05
08:21
1Gilla
Du bör ha läst in en siefil från Fortnox med den bokföring du hann göra där? Isf hamnar den kundfordran på konto 1518 och du kan då bokföra inbetalningen mot 1518. Om du inte läst in någon fil så skulle jag bokfört fakturan manuellt i eEkonomi. Förslagsvis D1930, K2611 samt K3041. Lycka till! Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-03-02
10:22
Jaja. Du är på skatteverkets sida. Men det är samma sak där, det är tänkt att du ska fylla i den preliminära skatten för 2019 och det är 12*11000 kr i ditt fall. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-03-02
08:43
1Gilla
Ah, i deklarationsdelen där du räknar ut kvarskatt eller överskjutande skatt där ska du ange 12 månaders prelskatt. Det är de som tillhör räkenskapsåret som du gjort bokslut för även om sista betalningen hamnade på nästa år. Räkna inte med fg års slutskatt i detta.
... Visa mer
2020-03-02
08:32
Att göra en omstart är verkligen sista utvägen. Alla reskontror och kopplade dokument tappas. Men det beror ju förstås på hur mycket bokföring det är om det är värt det eller inte. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-03-01
22:29
1Gilla
Hm, vet inte helt om jag förstår vad du menar? Du bokför allt på skattekontot som är där. Preliminärskatten bokförs mot 2510 och slutskatten bokförs också mot 2510. Jag brukar bokföra K1630 Slutskatten för föregående år, D1630 den preliminära skatten som betalts och sen lägger jag mellanskillnaden på konto 2510. Sen kan det vara annan skatt såsom löneskatt på pension, fastighetsskatt mm men det brukar jag stämma av i bokslutet. Jag skulle inte rekommendera att skicka in en ny årsredovisning! Rättelse på skatten mellan kontona 1630, 2710 och 2731 gör du på 2019 och river inte upp gamla bokslut. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-03-01
22:14
1Gilla
Hej! När du startar eEkonomi första gången så står det tydligt att du ska lägga in korrekt första räkenskapsår. Det är inte i Visma du "väljer" räkenskapsår utan det är när du från början går in på verksamt.se och startar ditt bolag. När bolaget är registrerat får du ett registreringsbevis från Bolagsverket. Det registreringsdatum du fått av Bolagsverket är första dagen på räkenskapsåret och sen står det även på registreringsbeviset vilket bokslutsdatum du valt. Dessa datum ska du fylla i eEkonomi. Det låter som att du inte fyllt i detta korrekt från början i eEkonomi? Det bästa hade ju varit om det gick att radera första året där bara aktiekapitalet ligger och sen korrigera datumen på första räkenskapsåret och göra en ny ver med aktiekapitalet. Men jag tror tyvärr inte att det går :(. Jag är lite orolig att detta felet följer med in i bokslutsmodulen och att datumen där inte går att ändra. Jag hoppas att det är någon på Visma som kan svara om det går att ändra datumen manuellt på något sätt i bokslutsmodulen. Lycka till! Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-02-28
13:33
1Gilla
Stämmer att du kan byta ut 2731 till 1640 men precis som du säger har du inte bokslut i december så kan du bokföra direkt K7513 mot D1630 när pengarna kommer på skattekontot. Då kan du hoppa över mellansteget helt. Mvh lovisa
... Visa mer
2020-02-28
08:37
Hej! Vad bra att det löste sig! Jag skulle bokfört beslutet K7513 och D2731 per 191231. När pengarna kommer till skattekontot så bokförs det D1630 och K2731. Nu vet jag inte hur mycket pengar det handlar om men om det totalt sett blir en fordran på skatterna så bör konto 2731 kopplas till ett fordranskonto i årsredovisningen. Är osäker om Visma gör det med automatik men förmodligen inte då det sällan är ett positivt saldo på 2731. Du kan av denna anledning kanske välja konto 1640 istället för 2731 om det känns lättare. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-02-28
08:27
2 Gillar
Hej! Konstigt att det blev dubbelt med skatt på lönerna för på dem ska du markera både soc avg och avdragen skatt och matcha mot arbetsgivardeklaration och då blir det ingen ny verifikation för detta. Så det borde inte bli dubbelt? Det jag sett att många gör fel när de gör arbetsgivardeklarationen är att de fipplar med datumen. Det är förinställt att det ska bokföras den 12 i månaden efter men vissa går in och ändrar dessa datum och det blir lätt snurrigt då! Om du menar att sociala avgifter och avdragen skatt bokförts som avdrag redan i december så är det just dessa datum som du ändrat manuellt som gjort att det blivit fel. Saldo på 1630 ska stämma mot saldot på det verkliga skattekontot. Saldo på 2710 ska vara avdragen skatt för december i kredit och på 2731 ska saldot vara soc avg i december också i kredit. Bokslutet för räkenskapsåret ska stämma helt innan du godkänner det så ingående fel på skattekontot på nya året bör inte bli fel? Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-02-27
09:04
1Gilla
Hej! Jag gissar att du inte läst in kontoutdraget från skatteverket under kassa- och bankhändelser? Det stämmer att skattekontot i bokföringen ska stämma mot det verkliga skattekontot. Jag läser alltid in skattekontoutdraget och bokför alla händelser via kassa- och bankhändelser. När man väl fått kläm på det är det väldigt smidigt men innan dess är det faktiskt ganska omständigt och lite svårt att förklara. Det finns stor utvecklingspotential hos Visma för att förbättra just detta. För att hjälpa till med varje specifik differens på skattekontot så skulle man behöva se i programmet hur det ser ut och vad som bokförts. Jag har skrivit en liten lathund till mina kunder och kopierar in den nedan så kanske du får ihop det framöver men du skulle kunna använda detta även på hela 2019 men efter importen får man kryssa bort inbetalningarna som hamnar dubbelt och kanske nåt mer men kan inte uttala mig om det om jag inte ser bokföringen själv: Exportera skattekontot en gång i månaden. Gå till www.skatteverket.se. Fliken Företag och tjänsten Skattekonto. Logga in. Klicka på fler transaktioner. Välj den månad som passerat. Ladda ner till Excel. (Filen hamnar troligtvis under hämtade filer) Importera till eEkonomi. Gå till Visma – Kassa- och bankhändelser. Välj Skattekonto. Klicka på Ny skattehändelse – Importera från SKV-fil. Välj SKV-fil och du bör hitta den under hämtade filer. Därefter ska du bokföra händelserna. Och det gör du enligt nedan: Insättning: Matcha – Överföring mellan egna bankkonton – Företagskonto. Välj bankhändelse. Där ska du hitta transaktionen. Skatt på lön: Klicka på rutorna till vänster på både Avdragen skatt och Arbetsgivaravgift. Matcha alla markerade – Arbetsgivardeklaration – välj rätt månad (förfallodatum ska stämma mot transaktionsdatum ungefär) Moms: En gång i kvartalet är det moms på skattekontot också. Den knappen är troligtvis redan grön så då kan du bara bokföra. Annars är det Matcha – Momsredovisning och sen väljer du momsrapporten. Preliminärskatt när det blir aktuellt: Matcha – Debiterad preliminärskatt – Debiterad preliminärskatt. Då bokförs det mot 2510. Eventuell kostnadsränta Matcha – Kostnadsränta – Kostnadsränta När allt är bokfört ska saldot stämma mot skattekontot. Om du skulle vilja ha hjälp att få ordning på skattekontot för 2019 så kan jag gärna hjälpa sig som en punktinsats. Bara att höra av dig isf 🙂 Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-02-21
17:36
1Gilla
Kopplingen till Swedbank och sparbankerna är inte lika bra som shb! Bankkontot läses in som det ser ut. Kostar endast 250 kr per år så är billigaste banken men inte så bra som shb och seb.
... Visa mer
2020-02-21
16:44
1Gilla
Det går att ha bankkoppling! Jag har flertalet kunder som har Orust Sparbank och det är inga problem alls. Speedledger ägs numera av Visma men kan inte komma på några fördelar alls med det programmet. Var många år sedan jag jobbade i det. Bankerna får provision för att sälja in det. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-02-18
16:36
1Gilla
Om det är leasing så bokförs den första förhöjda hyran på 60000 (minus moms) på 1720 och så blir det med automatik när du periodiserar konto 5615. Sen kommer det en leasingfaktura varje månad och den bokför du halva momsen och resten på konto 5615. Den totala leasingkostnaden bokförs aldrig från början i små bolag. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-02-18
11:14
2 Gillar
Gissar att det är personbil eller lätt lastbil och då kan du göra avdrag för halva momsen och sen ska den första förhöjda leasingavgiften periodiseras över hela leasingperioden, vanligtvis 36 månader. Förslag på kontering: K1930 60000 kr D2641 6000 kr D5615 54000 kr Sen ska det finnas en knapp som heter periodisera inne i verifikationen längst ner och INNAN du godkänner verifikationen. Klicka där och periodisera 36 månader om leasingtiden är på denna tid. Om knappen inte finns skulle jag rekommendera att istället lägga upp det som en leverantörsfaktura. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-02-17
15:51
3 Gillar
Ja, autoinvoice är toppen 😊. Du behöver/ska inte periodisera kostnaden för logotyp utan den kan kostnadsföras i samband med fakturan. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-02-15
15:59
1Gilla
Hej! Jag skulle loggat in på skatteverket och arbetsgivardekl och vidare in på inlämnade deklarationer. Det står typ "Rätta deklaration". Gå in på varje så ska det finnas en ruta för denna nedsättning. Bocka i och gå vidare och signera. Sen när omprövningsbeslutet från skatteverket kommer så kan du bokföra fodran på 2731 mot 7510 i kredit per 191231. Det blir nog smidigast istället för att krångla med rättelser i eEkonomi. Lycka till 👍 Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-02-12
13:38
3 Gillar
Du ska svara nej på den frågan om du gjort det själv. Bokslutsprogrammet är inte en redovisningskonsult. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-02-06
16:15
1Gilla
Leverantörsskulderna finns i balansräkningen i bokslutet. Jag antar att du har bokslut nu den 31 december och då är det saldot på balanskontona som du bör gå igenom så att du har stenkoll. Jag gissar att leverantörsskulderna är betalda efter bokslutsdatum? I det fallet är det inga problem alls. De ska inte bokas om på något sätt. De tas upp som skuld i bokslutet och sen blir de betalda på nya året. Om du vill ha hjälp med bokslutet så får du gärna höra av dig till mig på lovisa.ljungvall@revidera.se Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-02-06
10:40
2 Gillar
Du ser i beräkningsbilagan för pfond att det lagts på 3 %. Sen måste du lägga till bilagan skattemässiga justeringar för att de ska räknas med i skatteberäkningen. Man får felmeddelande om denna bilaga saknas om du återfört pfonder. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-02-03
09:14
1Gilla
Hej! Även om du har Plusgirot så finns det ett bankkontonummer till det. Logga in på Plusgirot så ska du nog hitta kontonumret där. Har ingen kund som har just den banken längre så jag kan inte helt guida dig men det finns i alla fall. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-01-29
13:01
Tror att det bara går att få ut preliminära rapporter ur bokföringen. Normalt sett gör man bokslutet i ett bokslutsprogram och Visma har det som ett tillägg. Du kan ju skriva ut rapporten till excel och ta bort preliminär där om du vill. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-01-29
08:46
Ta ut rapporter ur bokslutet istället. Där är de slutliga. Vet inte om det går att få bort det i eEkonomi. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-01-29
08:34
2 Gillar
Programmet löser det åt dig och har redan tagit med intäkten per automatik 🙂 Du kan kolla under Försäljning - Kundfakturor - Alla kundfakturor. Leta upp aktuell faktura så ser du att fakturan fått ett verifikationsnummer på 2019. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-01-27
09:01
3 Gillar
Ah, det står 1910! Jag skulle isf gå in på kassa- och bankhändelser och välja kassakonto och periodens händelser. Leta upp betalningen där som blivit felaktig. Ångra den! Och sen kryssar du bort raden eftersom den är felaktig. Därefter går du tillbaka till bankkontot och väljer Matcha - betalning av levfaktura och så ska den finnas där. Felet du gjort från början är att du på leverantörsfakturan valt Åtgärder - Betalning och därefter har du fått upp det enda alternativet kassakonto. Men! Alla transaktioner på bankkontot ska bokföras via kassa- och bankhändelser, ingen annans stans. Så många som gör detta fel så Visma borde ha mer varningar när man försöker boka betalningar mot kassa. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-01-27
08:51
2 Gillar
Som jag märkt så kan Visma Period och År hantera detta helt korrekt. Problemet är i Visma Bokslut så gissar att det är det du arbetar i. Jag stör mig på samma sak för det händer ibland att det ena året är en fordran och nästa år är en skuld. Jag går då in under Start - Kontoplan och saldon. Där raderar jag saldot på konto 2510-2514 på fg år (!) och lägger hela skulden/fordran på konto 2510. Då går det att koppla det rätt sen. Så jag ändrar inte i bokföringen på något vis utan bara bokar om saldona på fg år. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-01-23
14:16
1Gilla
Om du vill periodisera den så ska du göra det direkt i fakturan. Finns en knapp som heter Periodisera när du lägger in fakturan. Dock tror jag inte att du kan periodisera den i efterhand utan det får göras manuellt på 1790/6310 eller vad det nu är för kostnad. För att bokföra den manuellt så bör du ta Matcha - Betalning av levfaktura - och sen letar du upp fakturan i listan. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-01-20
15:33
Hej! Nu läste jag din fråga lite tydligare och tror att du måste få hjälp av supporten på VIsma. Förhoppningsvis kan de radera alla transaktioner du gjort nu i januari och sen kan du ändra räkenskapsår. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-01-20
14:58
3 Gillar
Jag gissar att du har kontantmetoden och undrar varför den blivit kostnadsförd på fakturadatum? Det är för att det är bokslut och då ska alla fordringar och skulder bokas upp. Så i ditt fall bokförs den som kostnad den 12 december och sen den 2 januari bokförs bara betalningen 2440/1930.
... Visa mer
2020-01-17
09:47
1Gilla
unionen kan jag inte heller se att det skulle kunna vara något fel. Programmet varnar alltid när en leverantörsfaktura registreras med moms men inte med 25%. Det behöver inte betyda att det är fel utan bara är en varning att det kanske är fel. En liten extra reflektion är att konto 3596 Påminnelseavgift är ett intäktskonto. Där hamnar påminnelseavgifter på dina kundfakturor om kunderna betalar in avgiften. Kontot ska inte användas för att bokföra kostnader. Du är dock inte ensam om att göra fel på detta 😉 Jag skulle göra det enkelt för mig och bokföra inköp nummer 2 enligt nedan: K2440 358,31 D2641 59,38 D5400 298,93 Sen att man får en varning för att det inte är exakt 25 % moms kan du ignorera.
... Visa mer
2020-01-17
09:28
2 Gillar
Håller med Per. En konsult löser detta utan problem för dig. Lätt att det blir rörigt med alla rättelser och svårt för oss att bara guida i text i såna här fall. Det vi som konsulter gör är att kolla i kontoanalysen under menyvalet Bokföring. Där får man en överblick om vad som blivit fel och kan backa det. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-01-16
16:07
3 Gillar
Smidigast att använda samma avskrivning i redovisningen som de som är skattemässigt avdragsgilla.
Tänk på att det bara är byggnaden som skrivs av och inte marken.
Mvh
Lovisa
... Visa mer
2020-01-16
16:03
1Gilla
Bokför som en kostnad. Ingen moms. Finns inget dedikerat konto för just detta men kanske 5010? Eller 5940 är ju utställningar och mässor om du tycker det passar bättre. Mvh Lovisa
... Visa mer