igår
Hej! Det låter som att diffarna ligger i tidigare år och att det kanske diffar ett flertal år. Om du bara har en verifikationsserie så är det ju lätt att se vilken ordning de gjorts men om du använder flera serier så håller jag med dig om att det är lite klurigt. Vanligt är att man gör bokslutet klart och sen missar man att låsa året och så trillar det in en gammal leverantörsfaktura plötsligt som bokförs på fel år. Bläddra bakåt mellan åren och se vilket vilket det äldsta året är som diffar. Lättast att reda ut äldsta året först och sen jobba dig framåt. Ta hjälp av en redovisningskonsult om det känns klurigt för risken är att man snurrar in sig och korrigerar hej vilt om man inte har koll. Skulle uppskatta att det tar max en timme att reda ut detta om man kan programmet bra.
... Visa mer
igår
1Gilla
Hej! Detta är den gamla skolans redovisningskonsult som talar. Jag har också varit där och jobbat på detta sätt 🙈. Det var när man jobbade bara i lokalt installerade program och fick in siefiler från kunder och man fick rätta till allt under tidspress när man jobbade dygnet runt hela våren för att få ihop det så hade man inte alltid tid att be kunden fixa till bokföringen och skicka x antal nya filer innan det till slut blev rätt. Jag är så glad och tacksam att man inte jobbar på detta sätt längre. Så här jobbar man inte längre utan precis som Khedron skriver så ser man till att varje år stämmer i bokföringen. Det brukar vara det första man får göra när man får in en ny kund att kolla ingående balanser och backa i tiden för att se till att det blir korrekt på varje år efter inlämnad årsredovisning. Att starta om bokföringen bara för att IB inte stämmer låter jättekonstigt 😳
... Visa mer
2025-07-22
17:14
1Gilla
Hej! Det låter mer som att det kanske är en diff på tidigare år? Om du går till Bokföring - Kontoanalys - fliken Balansräkning och så scrollar du längst ner. Har du en diff på ingående balanser? Om du har det så kolla fg om du har en ingående diff där också. När du vet vilket år som diffar så kan du kolla i verifikationslistan på det året om det gjorts transaktioner efter att årets resultat bokats.
... Visa mer
2025-07-21
10:17
Hej! Ja, Handelsbanken har så och det är en inställning inne hos Handelsbanken som måste göras. Jag är egentligen inte expert på just Handelsbanken men hade väldigt nyligen en kund som jag hade tillgång till på banken och efter ett gäng svordomar och sökning på sidan så hittade jag hur man ändrade. Jag testade att gå in på banken igen och sökte men kan inte hitta nu när jag redan ändrat. Mitt tips är att söka lite inne på internetbanken, ett tag så hade de "reklam" om det på startsidan att det gick att ändra. Annars, ring din bank! Det går iaf att ändra och sjukt störande när det klumpas ihop 😆
... Visa mer
2025-07-16
17:32
1Gilla
Din fråga var hur man gör det i en enskild firma och eftersom det inte ska bokföras i en enskild firma så finns inte funktionen Skattekonto på enskilda firmor i Spiris och det går inte att importera det av den anledningen. Men om du syftar på att du vill fortsätta att läsa in det manuellt varje månad så går det bra enligt mitt första svar. Det nya utseendet på skatteverket är fortfarande väldigt nytt och jag är helt säker på att Spiris kommer att anpassa formatet så att det går att läsa in csv-fil i deras program framöver. Problemet med både banker och Skatteverket är att de aldrig ringer runt till alla programvaruleverantörer när de ändrar format på sina sidor utan hux flux så bara ändrar de så då måste programvaruleverantörerna programmera om lite och det är klart att det kan ta lite tid innan det är klart. Det är sällan bara en knapp att trycka på 😅 För att utveckla svaret så ska ju HB, KB, ekonomiska föreningar, stiftelser och ibland ideella föreningar bokföra sitt skattekonto och för dessa finns inte integrationen utan då får man läsa in det manuellt. Men för AB så rekommenderar jag att använda integrationen så slipper man påverkas av Skatteverkets ändringar på den fronten iaf.
... Visa mer
2025-07-16
17:07
Skattekontot ska inte bokföras i en enskild firma.
... Visa mer
2025-07-16
16:39
Hej! Du kan aktivera integration mot skatteverket om du har aktiebolag. Det gör du under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Integrationen är gratis och så slipper du gå in och exportera manuellt. Dock går inte andra bolagsformer än AB. För att komma runt problemet just nu så kan du klicka på "Gå till gamla e-tjänsten". Där exporterar du och det blir en skv-fil.
... Visa mer
2025-06-27
14:32
Nej, all ingående moms redovisas i samma ruta i momsdeklarationen. Det är bara utgående moms som delas upp i olika rutor.
... Visa mer
2025-06-27
14:11
1Gilla
Hej! På inköpt så är det INgående moms och på försäljning är det UTgående moms. Ingående moms finns det bara ett konto för och det är 2641.
... Visa mer
2025-05-12
11:03
3 Gillar
Det blir inte mer kostnader än dessa 209 kr som det ligger på nu. Jag skrev "koppla Årsbokslut och Årsredovisning mot uppdraget Bokslut" 😅❤️ Det som kostar extra är signering via Visma Sign men det är frivilligt. Bokslutet, årsredovisning och Ink2 är inkluderat i dessa 209 kr.
... Visa mer
2025-05-11
18:47
Hej! Jag brukar koppla Årsbokslut och Årsredovisning mot uppdraget Bokslut och Deklaration mot uppdraget Deklaration. Det kan vara bevakningslistorna som påverkas hur det är kopplat men annars har jag inte märkt vad denna koppling har för betydelse. Om du bara har Start i Advisor så har det säkert ingen betydelse alls.
... Visa mer
2025-04-20
21:55
1Gilla
Hej! Om du går in på momsdeklarationen igen och klickar på rutan för ingående moms så får du upp de poster som finns i det beloppet och du kommer då att se att beloppen som ligger på 2645 kommer med i denna ruta så att i summan längst ner så tar dessa ut varann. Du vekar ha redovisat korrekt moms.
... Visa mer
2025-02-05
21:33
Det ska inte vara någon momskod på konto 1510. Generellt sett ska du aldrig själv mixtra med momskoder utan använd korrekta konton och ändra inte så blir det korrekt. I detta fall behöver du dock ta bort momskoden på konto 1510 som du måste lagt dit själv. Sen kommer det att stämma.
... Visa mer
2025-02-05
20:45
Har du några momskoder på dessa konton? Vilka?
... Visa mer
2025-02-05
20:29
Hej! Konto 3011 är inte inställd med momskod "05 (25 %)" utan det kommer säkert från nåt tidigare program du haft. Bättre att du använder 3041 för tjänster eller 3051 för varor. Använd gärna faktureringsdelen i Visma så väljs rätt konto med automatik. Antingen går du in och byter till något av de konton jag föreslog på varje verifikation eller så lägger du till momskoden på varje verifikation.
... Visa mer
2025-02-05
20:10
Bra! Då har du troligen missat att välja ett intäktskonto med momskod 05(25 %). Det går att lägga till momskoden i efterhand men tips är att framöver göra kundfakturorna i programmet för då får du korrekta fakturor och korrekt bokföring. Om det är tjänster du säljer så borde verifikationen se ut så här: D1510 40000 K3041 32000 K2611 8000
... Visa mer
2025-01-27
17:19
1Gilla
Hej! Känns inte alls som du gjort rätt utan troligen har du bokfört dina kostnader på ett skuldkonto istället för ett kostnadskonto. Kostnader börjar på 4, 5, 6 eller 7 så kolla på övriga skulder i balansräkningen och klicka dig in på varje verifikation och byt till rätt konto så ska det nog bli bättre.
... Visa mer
2025-01-26
21:11
2 Gillar
Hej! Det är för att du måste ha lagt till momskod 48 på verifikationen med konto 5010. Du ska inte lägga till momskoder på kostnadskonto. Bara vid utlandsinköp som man kan behöva tänka lite på vad det är för momskod men i annat fall ska du aldrig lägga till momskod på kostnadskontot!
... Visa mer
2025-01-20
19:55
Hej! Ett utomhusgym är tveksamt om det ska klassificeras som byggnad 🤔. Jag tror mer på konto 1223 Markinventarier. Ring skatteverket och fråga. Skillnaden mellan dessa två är att en markinventarie kan du skriva av betydligt fortare och tveksamt om gymmet håller i 25 år som annars är max för en byggnad.
... Visa mer