Formeln säger att ni ska räkna 1,12 på allt så här: 118,37 + 236,74 = 355,11 * 1,12=397,72 Du räknar 1,12 på endast grundtimlönen 236,74 Hoppas att du förstår vad jag menar 🙂
... Visa mer
För ett antal år sedan hade vi en liknande situation. Tog hjälp av supporten som hjälpte mig sätta upp personvariabler. Kan inte hjälpa dig hur du ska göra men sök och se om du kan hitta information om det eller kontakta supporten. Gå in på Anställd - flik 3 - fält "Personvariabler"
... Visa mer
Vilken Visma använder du? Vi har Admin 500 och då kan man inte bokföra i annan valuta. I kolumnen Kvantitet skriver jag in EUR beloppet så kan man följa det hyfsat. Men önskar givetvis att möjligheten att bokföra i valuta funnits.
... Visa mer
Hej @micke-esk
Tack för ett jättebra förslag. Du får jättegärna lämna det som ett önskemål till vår utvecklare av Visma Lön 300/600 via knappen Förbättringsförslag som länkar dig vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
/Tinna
... Visa mer
Tack för tipset! Ska ta de vidare till vår ekonom och se vad han säger om det! Ser att allt blir fördelat på detta vis, osäker på om han vill ha det så eller bara arbetsgivaravgifterna!
... Visa mer
Hej @Jeanette8
Ser att du redan har fått en bra förklaring av @catarina ScF men tänkte även skicka med hjälpavsnittet Olika värde vid utbetald semester. Där visar vi olika exempel och visar beräkningsformler.
Om du vill att beloppen på 3215 och 3205 ska ta ut varandra så kan du stå på lönekörningen - högerklicka och konvertera snabbval till rader. Sedan är det fritt att ändra beloppen.
Ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
Hej @Fd medlem
Tack för att du hör av dig till oss.
Om du som löneadministratör har registrerat fel typ av frånvaro vilket har lett till att frånvaron har blivit semestergrundande istället för ej semestergrundande behöver du korrigera detta så att ackumulatorer och värden som används vid semesterårsavslut ska bli korrekta. Hur du löser det kan du läsa mer om bland annt i hjälpavsnittet Ändra felaktig registrering från tidigare lönekörning. Läs under rubriken Gör korrigering om rätt lön har betalats ut men värden för semester är felaktiga
Hur långt tillbaka du ska korrigera är något du bör bolla med ert fackliga avtal.
Ha en fin dag
//Tinna
... Visa mer
Hej @Tinna Gunnarsson! Ni har tolkat mig rätt så tack för svar, nu vet jag hur jag gör i Visma. Då blir det att kontakta Fora och reda ut resterande! Mvh Catarina
... Visa mer
Hej Sofia L! Den anställde skulle bara arbeta 6tim pga sjukskriven 2tim. Då kan du inte göra avdrag för semester med 8tim + 2tim sjuk för då är ju arbetstiden 10tim. Semesterlönen och semestertillägget är intjänat sedan tidigare och betalas ut för hela dagar därför blir det beloppet högre än semesterlöneavdraget. Visma har räknat ut allt rätt! Mvh Catarina
... Visa mer
Jag har samma önskemål, men har av supporten fått beskedet att det inte finns, och inte heller är planerat att komma, någon möjlighet att skriva ut kalendariet. Så det är klipp-o-klistra som gäller. Tyvärr.
... Visa mer
Hej Catarina!
Som du säkert har koll på så är Arbetsgivardeklarationen uppdelad i två delar - en för företaget och en på individnivå.
När du förhandsgrandskar rapporten i Visma Lön 600 så ser du individuppgifter på varje anställd för sig, men det går inte att välja att endast redovisa en av de anställda. Vill bara flagga för att i AGI:n så står dock inga datum för exakt sjukdag, vilket kan vara bra att tänka på om du ska använda den. 🙂
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
Vi har samma som @Sofie_17 , dvs semesterdag är alltid en hel dag oavsett antal arbetstimmar. Vilket innebär att personalen oftast tar semester mån-tors och arbetstidsförkortning/komp på fredagar.
... Visa mer
Gå in på henne i Anställda, flik 5 - semester. Där ser du hur semesterdagarna är fördelade. Om hon ska få 10 dagar förskottssemester skriver du i 10 i rutan för förskott. När du sedan markerar i Kalendariet så tar systemet först hennes betalda semesterdagar och resterande går som förskottssemester.
... Visa mer
Hej @catarina ScF! Det skulle vara uppskattat om du hade möjlighet att lämna detta som ett önskemål till våra produktspecialister. Numera har vi flyttat idéhanteringen från forumet direkt till produkten. Läs gärna mer i Vi flyttar idéhanteringen från forumet till era produkter
I Visma Lön 300/600 finns en knapp som heter Förbättringsförslag lokaliserad en bit till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Trevlig helg och välkommen tillbaka till forumet
//Tinna
... Visa mer