2023-01-23
13:45
Hej @Fd medlem!
I hjälpavsnittet Registrera frånvaro med snabbvalet Övrig frånvaro så visar vi hur du arbetar med bla. tjänstledighet. Längre ner i artikeln så hittar du även ett exempel på hur du gör.
Jag tänker att detta borde kunna hjälp dig, men har du några ytterligare frågor är du självklart välkommen att återkomma så hjälper vi dig!
Önskar dig en fin måndag 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-01-23
13:19
Hej @ullabritt
Jag ska försöka hjälpa dig att få ordning på den generella semesterbiten och det vi vanligen tipsar om när våra kunder ska slå ihop två bolag.
Inställningarna för semester gör du inne på den anställda - Fliken Semester. Här lägger du in eventuellt betalda dagar som den anställde har kvar att ta ut under aktuellt semester år. Det finns en knapp som heter Visa sparade dagar. Där lägger du in semesterdagar den anställde tjänat in tidigare år.
Beroende på vilket semestervillkor den anställde ska ha så kommer det finnas en ruta för Semesterdaglön och en ruta för Rörlig lön där du kan lägga in ett värde.
Gällande den intjänade semestern så styrs den utifrån anställningsdatumet som du väljer på Fliken Anställning. Ska den anställde ha ett nytt anställningsdatum kommer den intjänade semestern börja räknas från det datumet ni väljer här. Ska den anställde ha kvar sitt gamla anställningsdatum kommer den intjänade semestern börja beräknas från när senaste semesterårsavslut gjordes.
Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen och om du vill att vi ska kika specifikt på hur det ser ut för den anställda som ska ha slutlön så rekommenderar jag att du kontaktar mina kunniga kollegor på supporten.
/Tinna
... Visa mer
2023-01-23
13:05
1Gilla
Hej @kesch23!
Precis som @AnnicaL skriver så går det inte att lägga upp egna betalningsvillkor i Visma eEkonomi i dagsläget. Du får väldigt gärna skicka in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag längst ner till vänster till ditt program. 🙂
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-23
11:40
Hej @Fd medlem och tack för din fråga!
När du laddar ner årsredovisningen från programmet så är det i PDF-format och tyvärr ingenting du kan välja vid nedladdning. Däremot så finns det program som kan hjälpa dig att konvertera PDf-filer till Word-format gratis. Jag kikade lite snabbt på google och fick upp ett flertal olika sidor som hjälper till med detta - Adobe bland annat. 🙂
Önskar dig en fortsatt fin dag och varmt välkommen tillbaka till oss forumet!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-23
10:06
Hej @oliwia66!
Du justerar timmarna i tidbanken med löneart 4200.
I och med att det ligger -22 timmar i ditt fall så får du använda löneart 4200 och lägga in 22 timmar på den, så kommer saldot bli 0.
Om du arbetar med Arbetstidsförkortning så kommer det alltid med på utskriften av lönebeskedet, så det bästa är att "nolla" minussaldot med ovan löneart.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-23
09:55
Hej @AnnELarsson!
För den här typen av frågor så rekommenderar vi att du hör med Skatteverket vad som gäller för att säkerställa att allt blir rätt och riktigt när du betalar ut slutlön.
Jag kikade på Skatteverkets hemsida och hittade information om Engångsbelopp och även rättslig vägledning som berör Skatteavdrag på ersättningar när en anställning avslutas som kanske kan hjälpa dig på vägen? Vi har också en checklista för när anställd slutar som kan vara bra att stämma av med.
Men dubbelkolla som sagt med Skatteverket kring beräkningar och liknande så att allting stämmer för dig.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-20
15:39
Hej @CarinaM_! Jag har stämt av detta med en kollega och det stämmer, det är samma fel. Bra att du uppmärksammade det! 🙂
I tråden du länkade till uppdaterar våra produktspecialister med status på det, så följ gärna tråden för att få löpande uppdateringar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-20
11:43
Hej Sir Thomas!
Det jag skulle rekommendera är att du lämnar detta till oss som ett önskemål. Det gör du direkt i Visma eEkonomi via knappen Feedback & förslag.
Jag kan tyvärr inte lova att detta är något som kommer att ändras, men alla era önskemål som lämnas i produkterna tas emot av vår utvecklingsavdelning som ser över och utvärderar dessa löpande.
Önskar dig en fin fredag och helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-20
11:41
Hej @Fd medlem Bonnevier!
Tyvärr är det inte helt lätt att lösa ärenden av denna karaktär via forumet då vi skulle behöva kika på din fil för att se vad som kan orsaka felmeddelandet. Jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig med vidare felsökning via den kanalen istället.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-20
10:47
Hej @MatsEngström!
Precis som @AnnicaL skriver så brukar man normalt sett vilja se vilka kunder som inte har betalat vilket du kan se i rapporten Obetalda kundfakturor i Visma eEkonomi - men såklart finns det fall där man helt enkelt bara vill se vilka som har betalat.
I dagsläget har vi tyvärr ingen rapport som kan visa just detta, så det får du väldigt gärna skicka in som förbättringsförslag till oss via Feedback & Förslag som ligger längst ner till vänster i programmet.
Som ett alternativ så kan du sortera på Status: Betalda fakturor under Kundfakturor - Alla kundfakturor:
Då ser du fakturanummer, kundnamn och endast de fakturor som har status Betald i listan. Kan det hjälpa dig? 🙂
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin fredag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-16
13:06
Hej @Sajgon!
Du kan skapa upp ett bankkonto under Inställningar - Kassa- och bankkonton och där välja Paypal. Om du gör det så kan du bokföra de in/utbetalningar som sker på Paypal under Kassa- och bankhändelser. Du kan där importera kontoutdrag från Paypal som en CSV-fil, vilket är ett av de format som vad jag förstår går att exportera från PayPal. 🙂
Jag hoppas att jag kunde hjäpa dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-16
10:30
Hej @Dap123!
Du scannar endast in bilden under Bildunderlag, men du kopplar den inte där så programmet kommer inte att tro att det är en leverantörsfaktura. Bildunderlaget ska du koppla till din bankhändelse under Kassa- och bankhändelser. När du öppnar upp bankhändelsen under Kassa- och bankhändelser väljer du Matcha. Som bokföringshändelse väljer du Övrigt uttag och Egen kontering. Därefter kan du ute till höger koppla bilden som du har under Bildunderlag:
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering! Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-16
10:25
1Gilla
Hej Tinne, Jag ringde supporten imorse och fick samma råd. Jag testade och det fungerade perfekt. Tack för hjälpen, mycket uppskattat! mvh, Per
... Visa mer
2023-01-15
10:58
1Gilla
Hej Tinne, så funkar det enkelt och smidigt. Tack för hjälpen 😃 Mvh Robert
... Visa mer
2023-01-13
14:47
1Gilla
Hej, Det var ju ett bra sätt 🙂 Tack! Trevlig helg.
... Visa mer
2023-01-13
09:33
Hej @Nellie 123!
Om du har använt programmets funktion för påminnelseavgift och via ordinarie kundfaktura valt att skicka en påminnelse så ska det gå att bokföra oavsett om påminnelseavgiften är inbetald eller inte.
Kika gärna i den här tråden och se om det kan hjälpa dig vidare, där visar min kollega en användare med ett liknande scenario. 🙂
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-13
09:17
1Gilla
Hej @annaolsson!
Jag har kikat på detta och i den här situationen så tror jag faktiskt är det bäst att du ringer in till våra kollegor på supporten, så att ni kan kika på detta tillsammans. Baserat på hur ni jobbar med registrering av betalningar så finns det nämligen lite olika lösningar. 🙂
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-13
08:35
Hej @Fd medlem!
Jag har bollat din fråga med min kollegor och här har vi landat i att vi gärna ser att du tar kontakt med vår support, så att vi kan felsöka vidare tillsammans med dig i din miljö.
Önskar dig en fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-13
08:11
Hej @Fd medlem! Jag slår ihop din tråd med en tidigare tråd, där en annan användare fått samma felmeddelande som du och lyckats lösa det.
Återkom gärna om något känns oklart.
Trevlig helg! 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-01-13
08:11
Hej @Fd medlem! Jag slår ihop din tråd med en tidigare tråd, där en annan användare fått samma felmeddelande som du och lyckats lösa det.
Återkom gärna om något känns oklart.
Trevlig helg! 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-01-12
13:38
Hej! Vi har nu släppt en rättningsversion av Visma Administration, 2022.33 där det här är löst. Versionen finns att hämta antingen via Hjälp - Uppdatera programversion alternativt via vår hemsida under Ladda ner/uppdatera. Ha det gott!
... Visa mer
2023-01-11
07:39
Hej @Fd medlem
Bra jobbat! Stort tack för att du återkopplade till oss och välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
... Visa mer
2023-01-10
13:18
Hej @Johanz
Gör så att du tar kontakt med våra kunniga kollegor på supporten så får vi felsöka tillsammans med dig i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten
/Tinna
... Visa mer
2023-01-10
12:01
3 Gillar
Tyvärr är det Handelsbanken som ställer till det och jag fick ordna ett annat större affärskonto för att kunna aktivera bankkopplingen.
... Visa mer
2023-01-09
17:50
Dina frågor om moms ska tas ut även på ersättning till styrelsearvoden och avsättning till fonder? Svaret är nej. Styrelsearvode kan bli föremål av andra avgifter. Googla och läs på egen hand om styrelsearvoden. Denna din fråga förstår jag inte! Och hur bäst göra det framöver, ska jag debitera dessa poster separat på medlemsfaktura för att skippa moms? /Rolf
... Visa mer
2023-01-09
16:30
Hej Rolf!
Jag håller med om att det hade varit smidigt och förenklat arbetet för dig och andra användare som massfakturerar i Visma eEkonomi om programmet direkt anger vilket post som är felaktig och som behöver kompletteras.
Som Visma eEkonomi ser ut idag så saknas det en funktion för detta, men vi ser gärna att du registrerar det som ett förbättringsförslag till våra utvecklare via Feedback och förslag i eEkonomi.
Jag hoppas att du får en fin måndagskväll!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-05
09:27
1Gilla
Hej Josefine! Stort tack för svaret! Jag ska kolla igenom inom kort så att jag förstår allt. Återkommer om det dyker upp någon mer fundering 🙂
... Visa mer
2023-01-04
11:42
1Gilla
Hej Ah, min fråga handlar om kontot för den moms som betalats till skatteverket. Tack! // Serina
... Visa mer
2023-01-04
10:26
Hej!
Tack för din fråga. Just när det gäller försäljning av leasingbil, när man inte själv löser ut bilen utan man säljer rättigheten att lösa ut bilen till det priset till en bilhandlare är en av de svårare områdena inom detta. Du kan läsa mer om detta här. Eftersom du byter in/säljer leasingbilen innan du löst ut den, så säljer du alltså egentligen inte bilen utan rättigheten vilket gör att det oftast blir full 25% moms som man skall redovisa på försäljningen/ersättningen trots att man kanske haft halv avdragsrätt på momsen under leasingtiden. Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en konsult för att du skall få det korrekt bokfört vid inbytet av leasingbilen och upptagandet av den nya om du känner dig osäker.
Gällande ditt bokföringsförslag så kan jag se att du har en första förhöjd leasingavgift/extra leasingavgift på din nya leasingbil, men att du bokfört det som en kostnad direkt mot 5615. Denna är något som man skall bokföra mot ett tillgångskonto, tex 172X kontogruppen, och sedan göra en periodisering på leasingtiden vilket brukar vara 36 månader. Detta kan du läsa mer om hur man hanterar här. Du kan läsa mer kring periodisering av leasingavgift här i kap 7 punkt 10.
Så baserat på informationen du gett så verkar det som att du sålt din rättighet till att lösa ut leasingbilen till bilhandlaren, vilket betyder att det bör redovisas som en övrig intäkt inom 39XX kontogruppen och 25% moms. Det blir själva ersättningen som du skall redovisa, alltså inte hela beloppen utan övervärdet. Du bör också kontrollera din bokföring av första fakturan för den nya bilen, där du bokfört extra leasingavgift som en kostnad direkt, där man normalt sätt brukar periodisera denna och bokföra det som en tillgång mot 172X först.
Hoppas detta hjälper dig framåt, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-03
14:55
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Hm okej, det låter som att din speditör blev den som skulle deklarera importmoms och tullvärde, vilket gör att de i sin tur vidarefakturerat detta till dig. Detta är ingen moms som är avdragsgill för dig utan blir en kostnad som man kan bokföra mot ett 69XX konto. Det som blir det kluriga är om du fortfarande skall redovisa det som ett importköp och redovisa importmoms till Skatteverket i din tur, trots att det inte blev hanterat korrekt som ett köp mellan två företag utanför EU. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för rådgivning kring detta. I denna tråden så diskuteras det lite mer kring andra som varit med om detta.
Om du med momsfaktura inte menar att de tagit ut importmoms som du skall betala, utan att du menar att du fått underlag för att beräkna och redovisa importmoms till Skatteverket så kan du läsa här om hur du bokför detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-03
14:36
Hej!
Tack för din fråga, och god fortsättning!
Jag skulle säga att förslag nummer två är mer rimligt, dvs att använda konto 1680, då den verkar mer kortfristig än långfristig. Frågan är lite kring momsen, om detta är något du skall redovisa nu eller inte. Moms vid förskott kan du läsa mer om här.
Oavsett så skulle jag inte säga att det blir vilande moms, utan det bör antingen bli så att du skall redovisa moms på förskottsbeloppet som är avdragsbar i 2022, alternativt ingen moms alls utan bara i 2023. Det som också blir lurigt är att man normalt sätt bara har 50% avdragsrätt på moms vid leasing av personbil vilket också ställer till det för dig. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för råd kring hur du skall tänka med momsen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-02
15:53
Hej @KF Liljenby Tack för din input den är värdefull för oss.
Som jag tidigare nämnt i andra trådar så kommer vi i början av året att fortsätta diskussionen gällande alla det önskemål och tankar ni har gällande Visma eEkonomi för föreningar och en av de stora punkterna är just avsaknaden av massuppdateringen. Vi tycker att Visma eEkonomi har potentialen till att bli det bästa programmet för föreningar och för vissa är det redan det idag. Men med det sagt så hör, ser och förstår vi det ni skriver och säger och vi fortsätter denna diskussionen internt och kommer att återkoppla i de olika forumtrådarna när vi har något nytt att uppdatera som är relevant för just den tråden.
Ha en fin dag.
... Visa mer
2023-01-02
15:01
1Gilla
Hej!
Jag tänker att du kan göra som vår kunniga forummedlem beskrivit i tråden Kund betalat faktura två gånger.
God fortsättning!
/Tinna
... Visa mer
2023-01-02
13:10
Tusen tack! ✨ Vänliga hälsningar UC
... Visa mer
2022-12-31
19:36
Kanske prova att, i Visma Scanner-appen, stänga av funktionen för att skicka direkt till eEkonomi. Då kan du öppna den inskickade dokumenten i appen och då tycks de tolkas. Och sedan skicka in dem. Nackdelen är just det att det är lite mer manuellt.
... Visa mer
2022-12-31
19:10
1Gilla
Håller med Roffakab, lägg in verfikationerna på nytt. Visst, 60 st är fler än noll men det låter helt hanterbart att knacka in dem på nytt. Just så att föreningen har sin ekonomiska redovisning samlad. Det kommer ni vara glada för i framtiden. Och dessutom får du ju då automatiskt rätt balanser med dig in i 2022, de hade ju annars varit tvungen att skriva in manuellt.
... Visa mer
2022-12-31
19:03
Ingen egentlig hjälp dessvärre, mest lite bakgrund/utvikning: Kruxet är väl att om du har aktiverat överföring av leverantörsfakturor till bank så är den i princip omedelbart skickad till banken så fort den är registrerad. När den väl är "uppe" hos banken tror jag inte banken (bankgirot) erbjuder någon funktion för att dra tillbaka den utifrån. Alternativet hade varit att eEkonomi kräver ytterligare ett steg, först registrera faktura och sedan skicka iväg den. Jag antar att Visma gjort bedömningen att den nuvarande varianten är bättre för de flesta. Gällande mail med PDF-fakturor som inte kommit fram: finns ingen funktion för e-post på Internet (SMTP) som kan någonsin garantera att mail verkligen kommer fram och det finns inget sätt att få en garanterad kvittens. Man kan som avsändare helt enkelt inte kräva det. Därav att Visma inte kan tillhandahålla sådan funktionalitet. Sidonot: kan rekommendera att, om det är möjligt, övergå till riktig e-faktura. Säkrare leverans än e-post och det finns tecken om att det eventuellt i framtiden kommer vara obligatoriskt att mottagande system kvitterar mottagna fakturor. Detta är redan nu (snart?) lag i t.ex. Danmark.
... Visa mer
2022-12-30
19:48
1Gilla
Hej Självfakturor hanterar jag på detta vis: 1. Scannar in som dokument. 2. När betalningen kommer till Företagskontot matchar jag det som Övrig insättning/Egen kontering och bokför på intäktskonto + Utgående moms. 3. Kopplar bilden till verifikationen. Att skriva en kundfaktura blir lite ologiskt då kunden valt rutinen med självfakturering. Vänliga hälsningar RoffaK
... Visa mer
2022-12-30
16:05
1Gilla
Hej! Om du vet hur stor lönen ska vara och har samma bank privat som för företaget kanske du hinner göra utbetalningen. Har du inte samma bank lär du inte hinna göra utbetalningen innan årsskiftet. Då kan du bokföra en upplupen lönekostnad för i år, som du betalar ut nästa år. Det minskar vinsten och skatten. Du kan diskutera det med din redovisningskonsult. /Max
... Visa mer
2022-12-30
14:28
1Gilla
Hej Du ska nog tänka som att möjligheten att göra direktavskrivning (kostnadsföra på konto 5410 inköpsåret) är positivt ur skattemässig synvinkel. Några negativa bieffekter har jag aldrig sett orsakat av denna avskrivningsregel. Vänliga hälsningar RoffaK
... Visa mer
2022-12-30
12:28
Hej @Anneli Sv
Det stämmer att vi sedan version 2022.4 har gjort lite förändringar i semesterskuldlistan och detta efter önskemål från användare. Är det så att många har feedback på de förändringar som har gjorts så får vi självklart se över om det är något som behöver ändras ytterligare framåt.
De förändringar som har skett är bland annat som du noterar hur vi väljer att presentera semesterförskottet i utskriften.
Numera påverkar även semesterförskottet arbetsgivaravgiften om man har markerat rutan Visa även förskott vilket den inte gjorde tidigare.
Vill man inte ha med den i beloppet för arbetsgivaravgiften så kan man börja med att ta ut utskriften inklusive förskottsskulden och notera beloppen på den. Därefter tar du ut semesterskuldlistan på nytt utan förskottssemestern så räknas den ej in i arbetsgivaravgift på skuld eller i den totala skulden.
Om man ska eller inte ska ta man med förskottsskulden är upp till var och en.
Man kan välja att tillämpa den så kallade försiktighetsprincipen och inte ta med semesterförskottsskulden alls i bokföringen om man förutsätter att den ändå kommer räknas bort inom 5 år.
Gott Nytt År! /Cecilia
... Visa mer
2022-12-30
09:48
Ok, tack för svar. Jag har ingen lust att nollställa och göra om så jag kommer att skapa ett manuellt verifikat där jag tar alla momsposter (utgående och ingående) och bokar in dem på rätt kostnads- och intäktskonton. Gott Nytt År /Peter
... Visa mer
2022-12-30
09:27
Hej Gunilla!
I hjälpavsnittet Bokför semesterskuld visar vi hur du gör det i Visma Lön Smart. Vill du få häjlp mer bokföringsmässigt finns vårt riktigt bra användartips Bokföra semesterskuld.
Kika på dessa och återkom om något känns oklart eller om du funderar på något annat.
Gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
09:11
Hej @Fd medlem!
Vid byte av bolagsform från Enskild Firma till Aktiebolag så behöver du upprätta ett nytt avtal med oss.
Ta kontakt med vår försäljningsavdelning så hjälper dem dig med detta!
Gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-30
08:55
Hej @Johanz!
När du arbetar via Visma eEkonomi-appen och Visma Scanner så finns det idag ingen möjlighet att rita eller lägga in anteckningar så som du beskriver, så en rekommendation på en surfplatta är inte helt lätt att ge utifrån det.. 🙂 När ett foto tas med Visma scanner kan du däremot lägga in en anteckning eller kommentar innan dokumentet skickas vidare.
Som du säkert vet så finns det en uppsjö av surfplattor, så det kanske är bäst att prata med ett företag som säljer surfplattor som kan hjälpa dig att hitta en som matchar dina behov? Båda apparna fungerar med Android och ska du använda Visma Scanner via surfplattan så är det bra att ha en med kamera.
Om någon annan av våra medlemmar använder en surfplatta som ni tycker fungerar extra bra i ert arbete får ni gärna komma med era bästa tips!
Önskar dig ett gott nytt år! /Tinne
... Visa mer
2022-12-29
09:32
Ingen fara alls. Gott nytt år till dig med!
Josefine
... Visa mer
2022-12-28
10:35
Hej @nvss123!
I dagsläget går det inte att skicka påminnelser som e-faktura, så det är ingenting som du har missat. 🙂 Påminnelser kan du bara skicka som brev eller e-post.
Återkom gärna om du har några andra funderingar eller om något känns oklart.
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-28
10:24
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa om hur vi rekommenderar att man hanterar försäljningen och vilka konton man kan använda, under rubriken bokföra försäljning med faktura. Du skall använda samma bokföringskonto som du använde när du bokförde själva försäljningen via fakturan. I vårt exempel så har man använt 3060 på fakturan och då skall man använda samma konto på sista raden i sälj tillgång i anläggningstillgångar. Använde du ett annat konto när du skapade fakturan så väljer du det istället.
I övrigt så låter det som att du är på rätt väg med stegen du gjort hittills!
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-12-28
08:01
1Gilla
Hej Tobias!
Japp, användare med behörighet Endast försäljning kan registrera en ny kund i kundregistret. De har tillgång till hela försäljningsdelen av programmet, men kan inte registrera inbetalningar på kundfakturor. 🙂
/Tinne
... Visa mer
2022-12-27
08:14
Hej @MariaW2, hoppas att du har haft en fin jul!
Jag lägger in en bild nedan på vart i produkten du lägger in förbättringsförslag till oss, men tar detta självklart vidare också.
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-23
11:37
Hej igen @MariaW2!
I filen som skickas från oss via InExchange till din kund så hamnar mervärdesskatten i fältet <cbc:TotalTaxAmount amountCurrencyID="SEK">mervärdetsskatt beloppet ska stå här</cbc:TotalTaxAmount>.
Detta kan bero på att den kund/leverantör som tar emot e-fakturan har ett system som inte kan läsa av fältet, så be gärna personen att höra med sin systemleverantör om de kan läsa av fältet i sitt system.
God jul!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-23
09:50
1Gilla
Hej Raymalt!
Du kan förslagvis använda konto 6540 - IT-tjänster eller 6590 - Övriga externa tjänster.
God jul och gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-23
09:25
Hej Staffan!
Det är samma löneart för både hel- och deltids sjukskrivningar, när det är en deltidssjukskrivning så ändras á-priset till ex 50%.
Jag förstår att det kan se lite otydligt ut, så om du vill förtydliga detta till de anställda så kan du lägga in en förklarande textrad med exempelvis. "Observera att beloppet endast avser 50%-igt avdrag". 🙂
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna annars så kikar vi på det!
Önskar dig en riktigt god jul!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-23
08:30
Hej @OnStege!
Det finns idag ingen möjlighet att i själva programmet välja att dölja underartiklarna i arbetsbilden, det går dock att välja att inte få med dom på en utskrift.
Däremot tycker jag att det var en riktigt bra idé! Du får väldigt gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via Förbättringsförslag på Min Sida i programmet.
Varmt välkommen tillbaka till oss i forumet, jag vill också passa på att önska dig en riktigt god jul!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-20
15:19
1Gilla
Jag trodde att det per automatik fördes över när året är slut men då fick jag lära mig något nytt!
... Visa mer
2022-12-20
14:16
1Gilla
Tack för ett klargörande svar.
... Visa mer
2022-12-20
12:06
Hej Kristina_R!
I Visma eEkonomi finns det idag inte möjlighet att skapa upp egna betalningsvillkor, utan de som finns att välja på är de du ser under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
Du får dock väldigt gärna skicka in detta som ett förbättringsförslag till oss via Feedback och förslag längst ner till vänster i programmet. 🙂
Önskar dig en fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-20
11:16
Hej igen @lars_r!
Det jag menar med att det inte är en fil är att det inte blir en manuellt skapad fil från programmet som du laddar upp hos banken. Det sker istället en synkronisering mot banken med de betalningar du valt att exportera/signera. Dessa går därefter vidare i samlad bunt till banken, som då kan visa sig som en fil där för godkännande. Det sker alltså lite mer i bakgrunden än som när du arbetar med en faktisk LB-fil.
Jag har tagit med mig din feedback om hur vi kan förbättra Status-funktionen, men jag skulle vilja be dig att även skicka in detta via Feedback och förslag i Visma eEkonomi - du kan hänvisa till din forumtråd för referens.
Tack för att du delar med dig av viktig och relevant feedback till oss.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-19
13:33
Hej AnnaZa!
Jag har kikat på detta hos mig i min miljö, men jag tror att vi skulle behöva titta på hur det ser ut direkt hos dig när du matchar bankhändelsen för att kunna hjälpa dig på bästa sätt. Ta gärna kontakt med mina kollegor på supporten när du har möjlighet så visar dem dig hur gör detta, då kan ni även kika på din fråga gällande RUT-reduktion tillsammans.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-19
09:17
Hej Linda!
I det här fallet är det bäst om du tar kontakt med vår duktiga support, så att de får kika på hur det ser ut i ditt program och hjälpa dig vidare därifrån.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-16
12:57
1Gilla
Valutan är SEK. Tar kontakt med supporten
... Visa mer
2022-12-16
10:30
Hej @larsa8!
Jag har kikat på detta och även bollat med mina kollegor, och i den här situationen så tror jag att det är bäst att du tar kontakt med vår duktiga support. De har möjlighet att titta på detta direkt i din miljö och förhoppningsvis reda ut varför det uppstår.
Önskar dig en fortsatt fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-15
11:28
Hej @Fd medlem
Om du inte har någon bankkoppling så kan du skapa upp bankhändelsen manuellt under Kassa- och bankhändelser och matcha mot kreditfakturan. Är det så att du har en bankkoppling till Visma eEkonomi så får du betala kreditfakturan mot kassakontot och sedan göra en manuell ombokning till korrekt konto. För att betala kreditfakturan mot Kassakontot går du in på kreditfakturan och välja Åtgärder - Betala och registrera betalningen mot kassakontot.
Hoppas du är med på hur jag menar och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till våra kollegor på supporten.
Ha en fin eftermiddag!
//Tinna
... Visa mer
2022-12-14
08:18
Hej @12312131
Betalar du ut en lön i december månad så kommer arbetsgivardeklarationen för den lönen tillhöra december som redovisningsperiod. Om lönen som betalas ut i december avser arbetet i november har ingen betydelse utan det har med själva utbetalningsdatumet att göra.
Vi rekommenderar inte dig att hantera detta på något annat vis utan det är så hanteringen bör vara. Stäm gärna av med din redovisningskonsult eller en lönekonsult om hur de ser på saken.
Och sist men inte minst - varmt välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
... Visa mer
2022-12-12
09:45
Hej @VictorB
Vilket datum du ska välja spelar ingen större roll i detta läget. Jag hade valt det datum pengarna skickades från 1930.
//Tinna
... Visa mer
2022-12-09
16:20
1Gilla
Hej igen!
Jag kan tyvärr inte exakt hur det programmet fungerar, men rent bokföringsmässigt så finns det inga hinder att skapa fakturor utanför systemet så länge du inte skapar i samma fakturanummerserie som den du har i programmet, annats blir dubbletter. Sen hur du sedan hanterar det i programmet så får jag hänvisa till supporten, men det finns inga hinder rent bokföringsmässigt att göra så som du beskriver.
Jag skulle säga att det beror på vad du får för underlag från Etsy. Om du får tex korrekta och tillräckliga underlag från Etsy så bör du inte behöva skicka något till dem, för då skapar du ju egentligen bara det för dig själv som ett kompletterande underlag. Detta kan du kontrollera med Skatteverket för att säkerställa att du har så rätt underlag som möjligt och att du slipper gör merjobb.
Här kan du läsa vad som finns för regler kring innehåll i faktura, men jag skulle säga att det är de två främsta uppgifterna du behöver tänka på när du skapar sådana fakturor ja.
Ha en fin helg!
Josefine
... Visa mer
2022-12-09
15:59
1Gilla
Blev mycket förväntansfull när jag fick e-post med rubriken "Ett inlägg du följer har fått en lösning!". Lösningen visar sig bestå i att jag ska skriva in ovanstående som ett önskemål till Visma, via Feedback och förslag?!! Tycker nog att "lösningen" är en smula otillfredsställande...
... Visa mer
2022-12-09
12:23
Perfekt, tack så mycket!
... Visa mer
2022-12-08
18:21
Hej igen @Fd medlem !
Nu är problemet med att rapporten EK11 inte tog hänsyn till rabatt rättat.
... Visa mer
2022-12-08
13:50
3 Gillar
Fått pengar tillbaka från ditt försäkringsbolag? I exemplet visar vi hur du bokför återbäring från ditt försäkringsbolag.
När ett försäkringsbolag ger återbäring får du tillbaka en del av din inbetalda försäkringspremie. Så här bokför du:
Huvudregel: Bokför återbäringen som en övrig rörelseintäkt på konto i 39XX-serien.
Undantag: Om du får återbäringen samma räkenskapsår som du betalat premierna, minska istället kostnaden genom att bokföra på samma konto som försäkringen.
Skattemässigt: Om du inte får dra av den löpande försäkringskostnaden är återbäringen en skattefri intäkt. Detta gäller dock inte för pensionsförsäkringar.
Bokföringsexempel - Bokföra återbäring från försäkringsbolag
Konto
Benämning
Debet
Kredit
1930
Företagskonto
X
3990
Övriga rörelseintäkter
X
... Visa mer
2022-12-08
08:52
Den finns inte som alternativ i 2022.1 Admin 2000 som jag kör...? Och även om den gjorde det så ät det inget vi vill köra eftersom det drabbar alla användare, varje gång någon stänger av, så vi får fortsätta med en pling i outlook och manuell lösning....
... Visa mer
2022-12-05
10:43
Hej Christel9!
Du kan ändra detta i Visma Advisor, men du har också möjlighet att göra det i Visma eEkonomi när utkastet har förts över från Advisor.
Jag förstår vad du menar och tycker att du har bra input kring detta, så jag skulle därför vilja be dig att skicka in detta till vår produktutvecklingsavdelning via Feedback och förslag.
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-02
10:04
Hej @Saga Backteman!
Jag ser att du fått hjälp på vägen av våra duktiga champions och att du har börjat gå igenom din bokföring för att undersöka vad som kan vara avvikande. Om du behöver fortsatt hjälp med att titta igenom bokföringen så kan det vara bra att ta hjälp av en redovisningskonsult så att den preliminära inkomstdeklarationen blir rätt och riktig. Kanske till och med någon av herrarna i tråden har möjlighet att ta emot dig? 🙂
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-29
11:16
Hej Gunnar!
Här tror jag att det blir bäst för dig att ta kontakt med mina kollegor på supporten som min kollega Tinna skrev ovan. De har nämligen möjlighet att koppla upp sig och kika på detta tillsammans med dig i realtid, vilket jag tror kan behövas i det här fallet.
Önskar dig en fortsatt fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-25
14:26
1Gilla
Hej Tinne, jag misstänkte att det inte var helt enkelt. Jag får meddela kunden så får vi se var det landar. Tack för bra svar och trevlig helg! Med vänlig hälsning, Niklas
... Visa mer
2022-11-25
13:43
Hej Susanne55!
I vårt hjälpavsnitt Regler för milersättning, fritt drivmedel samt resor till och från arbetet så har vi visat hur du gör detta.
Kika gärna igenom det och återkom om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-18
11:09
Hej igen!
Okej vad bra, då behöver du inte tänka på momsen. Även om ni tänker er att dessa intäkter används för att amortera lånet och betala räntan, så är detta inte något man bokför specifikt, utan detta blir föreningens intäkter som man sedan använder för att betala föreningens kostnader m.m. Så ni hanterar amorteringen och räntebetalningen av lånet för sig, och de medlemsavgifter ni får in blir intäkter som täcker de kostnader som finns i föreningen. Ingen speciell bokslutsverifikation görs vid årsskiftet gällande just detta, utan lånet bokförs alltså för sig och inbetalningarna från medlemmarna för sig. Så att bokföra inbetalningen från medlemmarna mot något 3XXX funkar utmärkt, utan att specificera att detta är tänkt för att täcka amortering m.m. i själva bokföringen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-11-17
11:57
Hej Elisabet5!
Den lösning som mina kollegor visade dig är precis som du säger en manuell hantering för att komma runt detta, men jag förstår att det känns som ett omständigt arbetssätt. Vi har tidigare inte upplevt att behovet av den här typen av funktion har varit stort, vilket är orsaken till att vi har valt att inte fokusera på detta.
Det jag skulle rekommendera är att du skickar in det till oss som ett önskemål, så att våra produktutvecklare ser att det är fler av er som har behov av detta. Det gör du längst ner till vänster i Visma eEkonomi via knappen Feedback & förslag. Jag kan tyvärr inte lova att funktionen kommer att införas, men alla era önskemål som lämnas i produkterna ses över och utvärderas löpande på vår produktutvecklingsavdelning.
Tack för att du tog dig tid att dela med dig av detta till oss och jag hoppas att du får en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-15
14:33
Hej igen!
Nej det spelar ingen roll, du kan bokföra det direkt mot 2990 om du skulle vilja, men var uppmärksam så att du får bokfört momsen korrekt ändå i och med att momsen skall redovisas i året du får förskottet enligt vad du kan läsa om här. Om det ändå är procentuellt värde som du skall räkna ut i bokslutet och periodisera så rekommenderar jag dig att bokföra som min kollega föreslog, då du ändå inte kommer periodisera hela beloppet i slutändan.
Rent bokföringstekniskt så uppstår rabatten när du får det inbetalt, men sedan så gör man bokslutskorrigering gällande den delen som gäller för nästa räkenskapsår därav att man oftast gör på det sättet min kollega beskrev. Det är också enklare att glömma att bokföra eventuell moms vid betalningen/inbetalningen när man bokför direkt mot 2990. Det är dock upp till dig hur du vill göra, men ditt sätt låter som att det blir samma tillvägagångssätt men bara att du gör det tvärtom.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-11-15
13:19
Hej @Fd medlem
Med samma inställningar menar min kollega Tinne att momskoden är densamma 🙂 och svaret på din fråga "Och om jag då skulle använda det nya kontot 591X, då ersätter jag 4535 i ovan tabell bara? (Dvs 4535 används i så fall inte, alla andra rader oförändrade i ditt exempel?) är ja.
I programhjälpens avsnitt Lägg till nytt konto kan du läsa om hur du skapar ett nytt konto i Visma eEkonomi.
Hoppas att detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss eller till våra kunniga kollegor på supporten.
Ha en fin eftermiddag!
//Tinna
... Visa mer
2022-11-14
15:10
1Gilla
Hej Pelpet!
Jag ska försöka hjälpa dig en bit på vägen och besvara dina frågor så gott jag kan.
1. Milersättning för arbetsresa med egen bil. För att hantera detta på bästa sätt så tror jag att Visma Lön Direkt kan vara ett bra alternativ för dig. Visma Lön Direkt går att köpa inuti Visma eEkonomi.
Hur du registrerar detta kan du läsa om i den här tråden där min kollega Tinna beskriver hur du lägger in milersättning.
2. Skattefritt traktamente för arbetsresa Skattefria traktamenten bokför du på konto 7321. Vill du läsa om hur du hanterar andra typer av traktamenten så har vi ett användartips på detta som heter Bokföra traktamente.
3. Förmånsbeskattning för medföljande på arbetsresa, hotellövernattning (25% förmånbeskattning) Här behöver du kontrollera med Skatteverket om hur detta ska hanteras. Vill du sedan ha hjälp med konton eller lönearter så kan vi visa dig hur du lägger upp detta i ditt program.
4. Lön till dig själv Även här har vi ett riktigt bra användartips som visar steg för steg hur du betalar ut lön till en anställd. 🙂
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig med din frågeställning. Du är självklart alltid välkommen att återkomma till oss i forumet eller kontakta mina kollegor på supporten.
Önskar dig en fortsatt fin måndagseftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-14
12:58
1Gilla
Ja precis, det är den rutan jag menade! Ok, så synd att det inte funkar i appen, skriver ett förslag om detta. Mvh Heléne
... Visa mer
2022-11-14
12:02
Hej MatsEngström!
Som jag nämnde i din andra tråd kommer vi att kontakta dig under kommande dagar för att prata mer om detta.
Jag har bett min kollega höra av sig till dig. Jag hoppas det funkar!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-14
12:01
Hej MatsEngström!
Vi ser det du skriver och vill gärna prata mer med dig om detta. Jag har därför bett min kollega ta kontakt med dig så att ni kan bolla detta över telefon. Du kommer höra från oss under kommande dagar, jag hoppas det funkar för dig.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-14
10:47
Hej Greg1111!
Det är inte helt lätt att tyda varför du får upp felmeddelandet utan att se hur det ser ut i ditt program. När du felsöker så kan du börja med att felsöka direkt via felmeddelandet och jämföra dina siffror i balansräkningen.
När du får upp felmeddelandet klickar du på på Gå till, då kommer du till Förändringar i eget kapital och kan där stämma av Belopp vid årets utgång och jämföra mot balansräkningen.
Är du säker på att du har glömt bokföra föregående års resultat?
Jag hittade nämligen den här tråden där en annan användare verkar haft samma scenario som dig, som berodde på öresavrundning. I tråden har en användare lagt in en lösning som har fungerat för flera användare - kika igenom den och se om det kan hjälpa dig. 🙂
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-14
10:03
1Gilla
Det hindrade inte att fullfölja årsavslutet. Jag tror att jag tänkte lite fel. Vi bröt räkenskapsåret 31/8 och momsredovisningen kom på då på innevarande år. Konto 2650 stämmer.
... Visa mer
2022-11-14
09:10
Hej Agneta-72!
Jag har kikat på detta och tror faktiskt att det just i den här situationen är bäst att du ringer in till våra kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig kika på detta i realtid.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-11
10:42
Hej Fredrik!
Fältet modellkod är ett tvingande fält när du ska hämta uppgifterna/värdet på bilförmånen via integrationen mot Skatteverket från Visma Lön. Eftersom att din bilkod inte finns där så ska du alltså inte plocka upp den via den funktionen.
Om du inte enbart vill lägga in värdet via löneart 2101 direkt på flik 3 och standardlönebesked så kan du göra följande:
Räkna ut värdet på ett år genom att ta värdet du har fått per månad från Skatteverket, multiplicerar det med 12 månader och fyller därefter i det manuellt.
Något som är viktigt att ha i åtanke är att du inte kommer kunna uppdatera eller hämta värdet automatiskt eftersom det inte finns någon modellkod.
Observera även att det står manuellt inmatat vid värdet för förmånsbilen.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga, annars är du självklart välkommen att återkomma så kikar vi vidare på det.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-09
16:09
Hej Peter!
I dagsläget finns det ingen funktion för att massuppdatera artiklar i Visma eEkonomi Smart.
Under Inställningar - Artikelgrupper kan du antingen skapa en ny artikelgrupp och lägga till artiklar, eller så kan du gå in på en befintlig och lägga till artiklar.
I varianten Visma eEkonomi Pro har du däremot möjlighet att hantera flera artiklar samtidigt, så om du arbetar mycket med lager och artiklar kanske det skulle vara av intresse avv uppgradera till den varianten? Om du vill ha ytterligare info kan du läsa mer om Visma eEkonomi Pro på vår hemsida eller så har du också möjlighet att prata med våra duktiga säljare per telefon.
Återkom gärna om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-07
08:53
Hej Yoonanoona!
Orsaken till att du inte kan matcha fakturorna mot bankhändelsen beror på att du registrerade inbetalningen via fakturan och inte genom att matcha mot bankhändelserna. När man väljer Åtgärd - Registrera inbetalning direkt på fakuran så skapas det en egen verifikation för betalningen, det går alltså inte via Kassa- och bankhändelser.
I den här tråden så har vi ett liknande scenario där vi visat hur man bäst åtgärdar detta, kika igenom den tråden och återkom om du har några funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-03
13:56
Hej Bosse_20! Jag förstår att du vill kunna stänga av meddelandet och har framfört din input till våra produktspecialister. Det finns i nuläget ingen plan för ändring kring detta, men vi tar självklart till oss era synpunkter och utvärderar löpande.
Tack för att du hör av dig och jag önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-01
13:58
Från Outlook går det alldeles utmärkt att dra filerna till eEkonomi! Upplever inte att mailade pdf:er inte kommer fram dock.. Kan hålla med om att man behöver en knapp för att fota fler sidor i appen dock!
... Visa mer
2022-10-31
10:31
Hej @Fredrik Rev!
Jag har fått information från våra produktspecialister att Visma Bokslut förmodligen kommer att uppdateras med årsversionen i december, där kommer uppdateringen för K3 att vara med. Uppdateringen för K2 kommer att ske senare under nästa år.
Önskar dig en fin måndag och varmt välkommen tillbaka till oss i forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-31
09:39
Hej Birgitta!
Jag testade att söka så som du beskriver och lyckades inte återskapa detta hos mig. Dubbelkolla gärna att du använder sökning av leverantörsnummer och inte exempelvis leverantörsnamn. Detta kan också bero på hur många leverantörer du har, då det finns ett maxtak på hur många du får upp i sökningen.
Om lösningen ovan inte fungerar för dig så får du gärna ta kontakt med vår support så kan vi kika på detta tillsammans med dig och felsöka i realtid.
Vill också tipsa om att ta emot e-fakturor istället, då slipper du skriva in uppgifterna manuellt när du skapar en leverantörsfaktura. När din leverantör skickar en faktura från sitt ekonomiprogram till ditt så läses informationen på fakturan in helt automatiskt.
Jag önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-28
13:57
Hej Jocke!
I dagsläget finns det ingen rapport för de kunder som du har under Återkommande fakturor. Däremot så kanske ett alternativ till detta kan vara att skapa upp en Kundgrupp för dessa kunder under Inställningar - Kundgrupper? Det går tyvärr inte att skriva ut en rapport på kundgruppen så att du kan ha det på papper, men då har du iallafall möjigheten att ha dem i en specifik lista som du kan titta på. Om du skriver ut en rapport för Försäljningsstatistik så kan du filtrera på den kundgruppen samt inne på Försäljning - Kunder.
Du får också gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag längst ner till vänster till ditt program.
Återkom gärna om det dyker upp några funderingar.
Önskar dig en fin helg! /Tinne
... Visa mer
2022-10-28
11:50
Hej Rasmus!
Det stämmer, om du väljer Bokför och skicka via e-post så skickas fakturan automatiskt till den e-postadress som finns angiven på kunden, vilket är gratis.
Skickar du fakturan som brev inrikes enligt specifikationerna på prislistan så kostar det 15kr.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-28
11:35
Hej Ronny!
När man tar bort något ur mappen sålda/utrangerade så kommer det ett meddelande som informerar om att tillgångar/inventarier tas bort även från tidigare år. Meddelandet ser ut såhär:
I medddelandet så hänvisar vi till att tillgången hamnar i papperskorgen, så om du inte har tömt papperskorgen så går det att dra tillbaka tillgången till Sålda/utrangerade och därmed ångra att du tagit bort den. Papperskorgen ligger längst ner i mappstrukturen.
Är papperskorgen däremot tömd så behöver du ha en säkerhetskopia som är tagen innan tillgången togs bort eller papperskorgen tömdes för att återställa det.
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig att få tillbaka inventarien, återkom gärna om det dyker upp några funderingar.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-28
11:25
1Gilla
Hej annaolsson!
Det går tyvärr inte att låsa det fältet, däremot tycker jag att det är ett bra förslag som du gärna får skicka in till oss via Förbättringsförslag på Min Sida i Visma Administration!
Önskar dig en fortsatt fin fredag och helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-27
09:05
1Gilla
Hej Rasmus!
Skönt att du får det att fungera och vad gäller ombokningen så gör du den mycket riktigt via en manuell verifikation. Något du kan tänka på är att skriva en hänvisande text till varför du gör ombokningen och vad det avser.
Bra jobbat!
//Tinna
... Visa mer