Det sista svaret han gav dig stämmer. I det sista svaret han skickade skrev han på detta sätt. Stycke två säger precis samma sak som jag skrev i mitt svar men utan konton. "Det blev nog visst lite fel här. Detta som jag har visat är en omvänd löneväxling som är ett bruttolöneavdrag vilket innebär att ett avdrag görs direkt från den kontanta bruttolönen för en anställd. Eftersom det är en löneväxling ökas bruttolönen med ett belopp som motsvarar bilförmånen. Sedan dras preliminärskatt på samma sätt som tidigare, och samtidigt görs ett avdrag från nettolönen med samma förmånsvärde. Det blir samma underlag för arbetsgivaravgifter och skatteavdrag som förut eftersom den nya bruttolönen blir lika hög som summan av den gamla bruttolönen och bilförmånen. Det blir också samma nettolön som förut.
För att göra ett nettolöneavdrag så behöver du bara ta bort lönearten Övrig ersättning, brutto. Jag skickar med skrivna hjälpen för Visma Lön Smart där du kan läsa mer om hur man hanterar bilförmån. Visma Lön Smart har dock andra lönearter så istället för Bilförmån, Bilförmån avdrag och Betalt för bilförmån använder du då Bilförmån 2 gånger i plus och minus, samt även Övriga nettoavdrag. Förmånsvärdet ska redovisas i ruta 013/133 - Skattepliktig bilförmån på arbetsgivardeklarationen. Och nettolönebetalningen ska inte redovisas till Skatteverket.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton" Joachim
... Visa mer