Hej Det är en viss förenkling som du skriver. "Det kan förekomma att en anställd gör ett inköp med egna medel, som arbetsgivaren sedan ersätter. Den faktura som den anställde har tagit emot vid inköpet är utfärdad på den anställde, d.v.s. den anställde har angivits såsom köpare. Om den anställde kan anses ha gjort ett utlägg för sin arbetsgivares räkning kan den faktura som den anställde har tagit emot vid inköpet godkännas som arbetsgivarens verifikation trots att den brister vad gäller köparens namn, och i förekommande fall vara underlag för arbetsgivarens avdragsrätt. Det förutsätter dock att fakturan innehåller de uppgifter som krävs enligt ML, med undantag för att den anställdes namn kan stå på fakturan i stället för arbetsgivarens namn."
Men jag tolkar det som undantagsfall vilket tidigare var mindre generöst så som jag skrev så är inte meningen att man skall teckna ett privat abonnemang av något slag och sedan ta det som ett utlägg utan mer avsett för när det sker något enstaka fall då och då. Min rekommendation är att du kontaktar skatteverket och ber dem om deras förklaring av de nya reglerna. /Joachim
... Visa mer