6 timmar sedan
Hej, Tack! En följdfråga, jag har 7220 som "Löner till företagsledare", ska jag använda 7210 "Löner till tjänstemän" när det är lön till en anställd? Eller det spelar ingen större roll vad den beskrivande texten är, så länge jag använder samma till lönerna? Mvh Johan
... Visa mer
9 timmar sedan
Hej Inte när den byts in mot en annan bil som blir fallet i detta lägget. Det hade framgått av underlaget på den nya bilen om momsen hade varit lägre. Du säljer i praktiken inte bilen utan byter in den mot en annan bil. Så det blir ingen moms att betala eftersom det inte sker en ren försäljning. /Joachim
... Visa mer
10 timmar sedan
Härligt att det löste sig till slut. Varsågod och jag önskar dig detsamma.
... Visa mer
11 timmar sedan
Hej Kostnaden för själva parkeringen i Finland skall du bokföra helt utan moms då tjänsten är förbrukad i landet den nyttjats. 1930 kredit 5810 Debet När du fakturerar kunden så måste du däremot fakturera dem med moms för det är inte själva parkeringen som faktureras utan en tjänst att du har betalt för parkering. Så du fakturerar kunden kostnaden plus 25% moms (eller samma momssats som det du säljer normalt sett). /Joachim
... Visa mer
11 timmar sedan
Hej Yes nu ser det helt korrekt ut. /Joachim
... Visa mer
11 timmar sedan
Hej Är lönen på 48 300 brutto eller nettolön. På förmånsvärdet skall det beräknas skatt och arbetsgivaravgifter så behöver veta det om du vill ha en komplett kontering. Kan visa med ett exempel Bruttolön 100 000 Förmånsvärde 6 000 Skattesats 31 % 100 000 + 6000 * 31 % = 31 000 I skatt på lönen och 1 860 i skatt på förmånen totalt 32 860 kr Arbavgift 31,42 % på 100 000 = 31 420 Arbavgift på förmånen 31,42 % på 6000 = 1 885 Detta bokförs vid löneuttaget på detta sätt
/Joachim
... Visa mer
igår
Hej Du kan låsa och föra över uppgifterna. Skulle något behöva justeras så går det att låsa upp året och rätta till eventuella felktigheter. /Joachim
... Visa mer
igår
Hej Du kan flytta på den genom att klicka på knappen och hålla inne musknappen och sedan dra den till önskat ställe på högersidan av skärmen.
Joachim
... Visa mer
igår
Hej Det jag behöver veta är vilka bokföringskonton bankkontona är kopplade till. Det ser du om du går in under Inställningar > Kassa- och bankkonton.
/Joachim
... Visa mer
Hej Det går bra att ta fram den från båda ställena i systmet. Sedan behöver du skapa en bild/bilder av den som du bifogar här i forumet. Tänk på att ta bort ev GDPR info som personnummer, orgnummer etc. /Joachim
... Visa mer
igår
1Gilla
Hej Den konteringen fungerar utmärkt. Sedan kan du välja ett annat konto än 4056 om du hellre vill det så länge du lägger till momskod 20 (25%) efter det kontot. Kontona kan du välja fritt det viktigt är att rätt momskod används. /Joachim
... Visa mer
Hej Jag är för dåligt insatt i detta och Accountant from hell verkar ha semester så är det bråttom med svar behöver jag be dig kontakta en konsult/revisor för svar på denna fråga. /Joachim
... Visa mer
2025-07-23
13:28
Hej Jag skulle säga att det skall bokföras som en fraktkostnad. Om det skall bokföras mot omvänd skattskyldighet kan jag däremot inte svara på utan att du bifogar själva fakturan så jag får ta en titt på den. /Joachim
... Visa mer
2025-07-23
13:24
Hej Går betalningen till ett EU land eller till ett land utanför EU? Det behöver man ta hänsyn till då det skall redovisas omvänd skattskyldighet på dessa inköp (En fiktiv moms som skall redovisas till skatteverket) som inte kommer påverka det du skall betala eller får återbetalt i moms. /Joachim
... Visa mer
2025-07-23
13:22
Hej Om du är säker på att det är ett eget inköp med privata pengar så kan du korrigera den verifikationen och byta ut 1930 till 2018 så bör det lösa diffen mot banken. /Joachim
... Visa mer
2025-07-21
15:52
1Gilla
Hej Ja då skall allt vara klar gällande den transaktionen. /Joachim
... Visa mer
2025-07-21
13:36
1Gilla
Hej Både den slutliga skatten och den tillgodoförda skatten skall bokföras mot 2510 1630 Kredit 62 347 Slutlig skatt 2510 Debet 62 347 Slutlig skatt 1630 Debet 20 592 Tillgodoförd deb prelskatt 2510 Kredsit 20 592 Tillgodoförd deb prelskatt /Joachim
... Visa mer
2025-07-21
13:34
Hej Svårt att svara på utan att behöva stämma av hela ert skattekonto. Skatteskulder regleras när slutskatt och eventuell tillgodoförd debiterad preliminärskatt bokförs. Frågan är om saldot på 1630 stämmer med saldot ni faktiskt har på skattekontot hos skatteverket? /Joachim
... Visa mer
2025-07-21
13:02
Hej Måste erkänna att jag inte helt är med på vart du har diffen någonstans. Vilket bokföringskonto i bokföringen är det som diffar. Kan du bifoga bilder från en balans eller resultaträkning där man ser diffen? /Joachim
... Visa mer
2025-07-21
12:14
Stort tack 😎
... Visa mer
2025-07-21
07:41
Hej Då jag inte kan Årsredovisning online och deras funktioner särskilt bra så är det som jag uppfattat mer funktioner i deklaration och årsredovisning. Du kan justera och lägga till mer saker i det programmet manuellt i de fall det kan behövas. Samtidigt som det finns en koppling till bokföring och fakturering vilket gör att du kan synka händelser åt båda håll utan filöverföringar så ja jag skulle också säga att det blir smidigare även om ÅO också är ett väldigt bra alternativ. /Joachim
... Visa mer
2025-07-21
07:36
Hej Då inköpet är gjort från ett annat EU land (Tyskland) så skall momsen inte dras av men du skall redovisa så kallad omvänd skattskyldighet (En fiktiv moms som redovisas till skatteverket så de vet att det skett handel med utlandet). Momsbeloppet som redovisas skall redovisas som en bruttomoms (Dvs inte samma momsbelopp som på kvittot) både i debet och kredit. Bifogar en bild på hur det skall se ut. Observera momskoden jag lagt till efter konto 5410 den måste du lägga till manuellt.
/Joachim
... Visa mer
2025-07-21
07:26
Hej För att allt skall redovisas precis som händelserna skett så gör du på följande sätt 1. Först bokför du överföringen till ditt privata konto 1930 Kredit 2013 Debet 2. Sedan bokför du själva inköpet från ditt privata konto på detta sätt 2018 kredit 5410 Debet På så sätt bokförs allt korrekt utifrån hur betalningen har genomförts. /Joachim
... Visa mer
2025-07-21
07:11
Hej Det stämmer att om du bokfört insättningen på detta sätt redan 1930 debet 1630 kredit så skall den tas bort från skattekontot. Den skall som jag visat innan egentligen ha matchats som jag visade på bilderna men då det inte verkar gjort så skall du ta bort den nu. Arbetsgivaravgiften och personalskatten skall bokföras mot konto 2731. 1630 Kredit 2731 Debet 2940 används bara i vissa fall i bokslutet om man har en interimsskuld över årsskiftet. /Joachim
... Visa mer
2025-07-18
16:08
Tack för svaren!
... Visa mer
2025-07-18
13:26
Hej Vid import av en SIE fil så borde ingående balanser följa med. Skulle det saknas ingående balanser i första året i systemet så går det att manuellt lägga in dessa via sidan Inställningar > Räkenskapsår och IB. Klicka på det första året och sedan på knappen redigera så får du upp en lista med balanskonton. Du skall lägga in de utgående saldona på varje konto som finns med i balansräkningen från året innan och spara, /Joachim
... Visa mer
2025-07-18
13:21
Hej Det finns inget sätt att få systemet att justera det manuellt. Det stämmer att det bör rättas i både bokföringen och deklarationen men gör du rättningen i bokföringen och läser in nya uppgifter i deklarations funktionen så skall det uppdateras korrekt i den också eftersom det ligger rätt i bokföringen. /Joachim
... Visa mer
2025-07-18
10:56
Hej Du bör redovisa momsen vid inköpet så du gör denna kontering vid inköpet. K193X 20 000
D1181 16 000
D 2641 (ing. moms) /Joachim
... Visa mer
2025-07-18
10:54
Hej Den instruktionen stämmer. Du gör två manuella konteringar mellan kosntadskontot och 2990. 2024-12-31 2990 kredit 4-5-6XXX Debet 2025-01-01 vänder du sedan bort den mot samma konton men vänder på debet och kredit. 2990 debet 4-5-6xxx Kredit /Joachim
... Visa mer
2025-07-18
10:52
Hej Svårt att svara på varför det inte fungerar och svårt att svara på utan att kunna se ditt system. Rekommenderar att du kontaktar vår support på 0470 - 70 60 00 så någon kan skärmdela med dig eventuellt. /joachim
... Visa mer
2025-07-18
10:49
Hej Instämmer att du bör lägga in det manuellt innan du kör igång Deklaration & årsredovisning. /Joachim
... Visa mer
2025-07-17
09:20
Hej Du skall hantera det på följande sätt. 1. Lägg först in fakturan med rätt faktura och förfallodatum under Inköp > leverantörsfakturor. jag rekommenderar konto 6540 IT tjänster eller 5420 programvaror som konto för kostnaden. Personligen tycker jag mer att det är en IT tjänst eftersom du prenumerarar på tjänsten.
2. När fakturan sedan är betald och kommer upp under kassa och bankhändelser när antingen en aktiv bankkoppling för över det eller om du läser in en fil med kontotransaktioner så skall betalningen matchas mot fakturan. Systemet kommer mest troligt känna av och hitta fakturan åt dig automatiskt.
Skulle systemet av någon anledning inte hitta fakturan automatiskt så kan man mathca den manuellt på detta sätt.
/Joachim
... Visa mer
2025-07-17
09:11
1Gilla
Hej 1. Försäljningen skall bokföras på det datumet som varan levereras det är först då du får tillgång till pengarna och en faktiskt försäljning har skett. 2. Det stämmer att allt som sker på ebay behöver räknas om till SEK och bokföras i SEK enligt valtuakursen som gällde den dagen. Ev växligskurs vid överföringen från ebay behöver du också beräkna och ta hänsyn till om det inte sker samma dag som försäljning och provisionen sker på ditt konto på ebay. /Joachim
... Visa mer
2025-07-17
09:07
Hej Härligt att höra att det löste sig smidigt för dig och tack för att du återkopplade. Önskar dig en fortsatt fin sommar och välkommen åter om fler funderingar uppstår. /Joachim
... Visa mer
2025-07-16
13:04
Hej Måste erkänna att jag inte helt vet hur du hanterar detta bäst. Rekommenderar att du tar upp frågan med en ekonomikonsult eller revisor för att få det helt korrekt. /Joachim
... Visa mer
2025-07-16
10:14
Hej Det går att låsa upp december 2023 så du kan justera detta. Kontrollera på följande ställen i systemet att perioden är öppen. 1. Inställningar > Räkenskapsår och IB
2. Inställningar > Företagsinställningar > Bokföringsuppgifter. Normalt sett skall man inte justera i stängda avslutade år men detta måste vara ett fel i själva bokföringen då resultatet alltid skall bli noll och det rör sig om 25 öre så i detta fallet kan du justera detta. Lägg in justeringarna och lås sedan åren igen. /Joachim
... Visa mer
2025-07-15
13:47
Hej Det är annorlunda i fallet med parkering i Norge då förbrukas tjänsten i Norge och ingen moms skall redovisas. Du bokför hela kostnaden som en total kostnad utan moms i det fallet. 1930 Kredit betalt belopp 5810 Biljetter debet Betalt belopp Du kan läsa mer om vad som gäller vid olika fall i bifogad länk. Bokföra inköp av tjänster och varor utanför EU /Joachim
... Visa mer
2025-07-15
13:05
1Gilla
Hej Med inköp mot kvitto menar du då att du betalt med privata pengar? Vilka konton beror helt på vad det är som köpts in. Kan vra en mängd olika konton beroende på vad som köpts. Sedan beror det även på vilken bolagsform detta gäller. Om vi tar ett exempel. Du har köpt in förbrukningsmaterial dvs saker du själv förbrukar i din verksamhet. Då skall ett inköp på 1 000 kr bokföras på detta sätt. 1. Enskild firma 2018 Kredit 1 000 5460 Debet 800 2641 Debet 200 Aktiebolag 2893 Kredit 1 000 5460 Debet 800 2641 Debet 200 /Joachim
... Visa mer
2025-07-15
11:03
Hej Då saldot är negativt så läggs det in under övriga skulder i årsredovisningen eftersom det finns en skuld till skatteverket. Gjorde ett test i ett av mina testbolag och då ser det ut på detta sättet. i Bokföring och fakturering ser det ut på detta sätt.
I deklaration & årsredovisning så ser det istället ut på detta sätt. Någon obalans i balansräkning skall det däremot inte bli utan tillgångarna skall bli lika stora som skulderna oavsett. /Joachim
... Visa mer
2025-07-14
15:39
Hej Det är korrekt så. Gällande leverantörsfakturor så behöver du inte använda den funktionen när du betalar något privat. Enbart när du skall betala en faktura från företagskontot. Bokföringsmetoden har inget med det att göra utan hur du betalar dem. /Joachim
... Visa mer
2025-07-14
15:35
Hej Det bokförs mot konto 2350 Andra långfristiga skulder till kreditinstitut. Du kan läsa mer om Låni denna länk. Banklån
... Visa mer
2025-07-14
10:49
Såg att det fanns med i en annan tråd där en konsult svarat att det var helt korrekt gjort. /Joachim
... Visa mer
2025-07-14
09:12
Hej Det är helt korrekt bokfört på det sättet. /Joachim
... Visa mer
2025-07-14
08:30
Hej Återföringen av nedskrivningen bokför du mot samma konton som du bokförde själva nedskrivningen men du vänder på debet och kredit. 1358 D 8271 K Förlusten i och med konkursen bokför du sedan på ett snarlikt sätt men mot ett annat 8 konto. 1358 K 8222D /Joachim
... Visa mer
2025-07-14
00:27
Vid detta problem att kunderna ej kommer upp pga att pengarna "tagit slut" så tycker jag det enklaste sättet är att man lägger in kunderna allt eftersom och ändrar Betalt belopp till 1kr på varje kund (har inte provat att lägga in 0kr, men det funkar säkert också), du hinner då lägga in alla kunder och när det är klart går du helt enkelt bara tillbaka och lägger in den korrekta summan på varje kund. Sedan kan tidigare anvisning följas "Du får då ett minussaldo på raden Belopp att stämma av och denna differens kan du boka mot skattekontot genom att välja Ny bokföringshändelse - Övrigt uttag - Egen kontering. Avsluta med att trycka Bokför."
... Visa mer
2025-07-11
09:23
Hej Du ska hantera det genom att lägga in händelserans om separata händelser som skett via Paypal och Revolut först. 1. Börja med att lägga till konto 1971 Paypal och 1972 Revolut i din kontoplan under Inställningar > Kontoplan > Nytt konto. 2. Bokför sen händelserna var för sig via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation 1971/1972 Debet 30XX Kredit (Plus eventuell moms) 3. När pengarna sedan flyttats över till Skandia banken så bokför du insättningen på följande sätt 1930 Bank Debet (Insatt belopp) 1971 eller 1972 Kredit (Överfört belopp innan växlingsavgift) 6570 Debet (Växlingsavgiften) Genom att hantera det på ovan sätt så bokförs försäljningen på rätt datum dvs när pengarna kommer in på ditt Paypal eller Revolutkonto och överföringen kan sedan göras när som helst och bokförs när den sker. /Joachim
... Visa mer
2025-07-10
17:25
Hej Du bokför återbetalningen mot samma konto/Konton som du bokförde själva betalningen så du reducerar inköpskostnaden med det återbetalda beloppet. /Joachim
... Visa mer
2025-07-10
16:52
Hej, Ok tack för hjälpen.
... Visa mer
2025-07-10
11:46
Hej! Tack för hjälpen, jag hittade att det fanns under "ny leverantörsfaktura" 🙂 då har jag lyckats bokföra detta nu. Tusen tack!
... Visa mer
2025-07-10
10:23
Hej Det kommer inte gå eftersom du då kommer påverka momsredovisningen i den period den manuella verifikationen läggs in och den momsen kommer då redovisas på nytt. Det måste rättas i perioden som händelsen hör till om rättelsen till skatteverket är gjord i den perioden. Det går som jag skrev att låsa upp perioder ochdels lägga in transaktionen och rätta till momsredovisningen i systemet. /Joachim
... Visa mer
2025-07-10
09:55
Hej Har du skickat in årsredovisningen/Deklarationen för 2024 och var räntan med där? Var räntan medräknad i årsredovisningen/Deklarationen så kan du öppna upp perioden och lägga in räntan i 2024. Var den inte med så rekommenderar jag att du kontrollerar med bolagsverket och skatteverket om du skall lägga in detta i 2024 och skcika in en ny årsredovisning/deklaration eller om du kan justera detta i 2025. /Joachim
... Visa mer
2025-07-09
15:43
Hej A61 kan jag inte svara på varför den är med då den ser ut att vara gjord helt manuellt. A59 och A60 är helt säkert kvittningen av faktura mot kreditfaktura. Du kan bara låt det vara som det är som jag skrev i mitt tidigare svar så blir allt i slutändan noll och det är enbart A120 som påverkar din bokföring vilket är precis som det skall. /Joachim
... Visa mer
2025-07-08
17:10
Super! Det visste jag inte att man kunde. Markerar frågan som LÖST och skickar feedback.
... Visa mer
2025-07-08
11:46
Hej Det låter märkligt. Dock svårt att felsöka via ett forum så behöver be dig ringa på till vår programsupport för vidare felsökning. 0470 - 70 62 00 /Joachim
... Visa mer
2025-07-08
11:42
1Gilla
Hej Du kan bokföra bort saldona på följande sätt via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.
/Joachim
... Visa mer
2025-07-08
11:39
Hej Hyreskostnaden bokför du på konto 5010 Lokalhyra och eventuellt 2641 om det är moms på hyran. Gällande förmånsbeskattningen så är det bäst att lägg in värdet på förmånen i ditt lönesystem så hanteras det i samband med lönekörningen varje månad. Jag kan inte lönesystemet speciellt bra så det rekommenderar jag att du tar kontakt med vår programsupport på 0470 -70 62 00 för hjälp med. /Joachim
... Visa mer
2025-07-08
10:57
1Gilla
Det borde räcka med att du i denna månad skapar ett nytt verifikat och vänder bort 4535 så det blir tomt där och motbokar 6541. Då behöver du inte krångla med tidigare månader. Momskoderna tar ut varandra. Håll koll på nästkommande momsredovisning, så att det blir korrekt. Man kan aldrig lita på en dator, bara på sig själv. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-07
09:01
Hej Det beror på om det skall betalas ut någon kontant ersättning eller inte som jag förstår det. Jag är långt ifrån någon expert på löner och hur detta skall beskattas så vågar inte ge ett definitivt svar på detta utan får lov att hänvisa dig till nedan länkar och om du behöver mer information om detta så kontaktar du skatteverket. https://verksamt.se/personal-rekrytering/vad-kostar-det/formaner-for-dina-anstallda https://skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/bilforman.4.3016b5d91791bf546791919.html /Joachim
... Visa mer
2025-07-07
08:56
Hej Jag vågar faktiskt inte svara på om det manuellt går att ändra i INK2R. Rekommenderar att du tar kontakt med bolagsverket och skatteverket och ställer frågan direkt till dem. Det är ett väldigt litet belopp så frågan är om du ens behöver ändra på detta. /Joachim
... Visa mer
2025-07-07
08:50
1Gilla
Hej Allt är helt korrekt dels hur det är bokfört och sedan hur det har redovisats i momsredovisningen. /Joachim
... Visa mer
2025-07-07
08:08
Hej Då måste tidigare rättningar vara bokförda mot olika konton och då blir det svårt för mig att hjälpa dig. Samlliga tidigare korrigeringsverifikationer måste vändas bort/Nollställas så alla bokföringar av resultatet nollas helt så du kan lägga in en korrekt kontering Du behöver ta hjälp av någon lokalt (Konsult/revisor/ bekant som kan systemet) för hjälp med detta då detta kräver att man kan se hur dina korrigeringar är bokförda. /Joachim
... Visa mer
2025-07-07
08:02
Hej 1. Inköpet av dem skall bokföra som antingen en byggnadsinventarier eller en vanlig inventarie beroende på om laddpunkten tillhör en byggnad eller är en fristående inventarie. Så inköpet bokförs antingen mot konto 1110 byggnader eller 1221 inventarier. 2. Avskrivningar på laddpunkterna skall göras. Detta kan systemet bokföring och fakturering hantera åt er. Det ni behöver göra är att lägga upp laddpunkterna som en anläggningstillgång under Bokföring > Anläggningstillgångar och aktivera att avskrivning på dessa skall göras månads eller årsvis under Inställningar > Företagsinställningar > Bokföringsuppgifter. Anläggningstillgångar
3. Bidraget ni får bokörs som en intäkt på konto 3985 erhållna statliga bidrag. /Joachim
... Visa mer
2025-07-02
15:06
Stort tack för hjälpen!
... Visa mer
2025-07-02
14:57
Hej Svårt att svara på utan att se ditt system. jag skulle föreslå att du kontaktar vår programsupport på 0470 - 70 62 00 Du skall kunna se dessa pilar som man kan bläddra mellan underlagen med. Du kan prova att koppla fakturorna igen via koppla fler bilder uppe på skärmen.
/Joachim
... Visa mer
2025-07-02
08:53
1Gilla
Tack !
... Visa mer
2025-07-02
08:28
1Gilla
Hej Du bokför inköpet helt utan moms då det är gjort från ett land utanför EU.
/Joachim
... Visa mer
2025-07-02
08:19
Hej allt som bokförs kräver ett underlag så skriv ut en insättningsuppgift från banken om underlaget från Zettle inte är tillräckligt. Gällande hur det bokförs så bifogar jag en tråd med info om detta. https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/Paypal-och-Zettle/m-p/224335#M35104 /Joachim
... Visa mer
2025-07-02
08:12
Hej Om du betalt det med privata pengar så skall du inte lägga in fakturan utan lägger in en manuell verifikation. 2018 Kredit (Betalt belopp) 5211 Debet (Nettobelopp) 2641 Debet (Momsen) /Joachim
... Visa mer
2025-07-02
08:10
Hej Du bokför det på följande sätt.
Önskar dig en fortsatt fin sommardag. /Joachim
... Visa mer
2025-07-01
10:24
Hej 1. Det är enligt kontraktstiden som du skall skriva av kostnaden så du kan skriva av den på 3 år. 2. 1051 och 1059 lägger du upp på detta sätt under Inställningar > Kontoplan.
När kontot är upplagt så får du skapa en ny tillgångstyp under Inställningar > Tillgångstyp.
/Joachim
... Visa mer
2025-06-30
13:06
Hej igen Lena ja nu var vi där igen, Jag bokförde ca. 40 underlag i helgen och det slutade med katastrof och jag blev helt knäckt, i den senaste modellen som du sände mig och som jag senare korrigerade och sände till dig blev helt plötsligt samtliga försäljningar med moms dubbelt vilket gav en skyhög omsättning och jätteskuld på momsen. Under dagen har jag kontaktat min före detta revisor i mitt stora bolag och han gick igenom all kommunikation med såväl Joachim som dig, antar att du inte tagit del av min kommunikation med Joachim innan du svarade första gången och inte senare heller, med ett undantag då du hämtade siffror från ett totalt felaktigt underlag från Amazon som jag hittade. Oavsett vilket har vi nu kommit fram till följande och stämmer till punkt och pricka med Joachims första förslag som jag dock blev osäker på då de nya underlagen från Amazon dök upp. Tyvärr svarade inte han utan du som då så klart inte visste historiken, dock trodde jag att du hade tagit del av den. Hur som helst det blev heltokigt men nu ser allt ut att vara i balans igen och jag sänder lite underlag som du kan titta på och kanske har nytta av i framtiden om du råkar ut för liknande sammelsurium hoppas jag. Detta var Joachims första och helt riktiga förslagredan i april och som jag nu har använt: ---------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------ Sedan har vi ditt svar som ser ut så här och jag bifogar även de två underlagen för att bokföra inköpen samt betalningsunderlagen från Amazon, ser ut så här: ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ Och slutligen bifogar jag den korrekta konteringen för dessa underlag och allt annat, se nedan: ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ Det känns väldigt tryggt att en auktoreiserad revisor tittade på det men som sagt det var en gammal vän och utan kostnad, annars hade det nog kostat en del. Ingen skugga över dig och hälsa samt tacka Joachim för ett enormt bra arbete under alla år jag varit kund hos er och stressat honom är du snäll. Trevlig och solig sommar! //Christer
... Visa mer
2025-06-30
11:06
1Gilla
Hej Det tillvägagångssättet fungerar också. Blir i princip samma sak som du själv skriver. /Joachim
... Visa mer
2025-06-30
10:08
Hej Härligt att det gick att lösa relativt enkelt. Varsågod och vi önskar dig en fin sommar. /Joachim
... Visa mer
2025-06-30
09:12
Hej Det stämmer att allt som betalas in från ditt företagskonto eller betalas ut till ditt företagskonto skall bokföras mot konto 1630 under kassa och bankhändelser. Sedan skall du hämta hem skattekontohändelseran från skatteverket och när dessa bokförs skall det fördelas mot respektive konto för de olika skatterna. 2510 för F skatt och 2650 för moms. Bifogar ett par länkar om hur du hanterar detta. Bokföra skattekonto Arbeta med koppling till skatteverket Behöver du mer guidning gällande kopplingen till skatteverket rekommenderar jag att du kontaktar vår support på 0470 - 70 62 00 så kan de hjälpa dig med den kopplingen. /Joachim
... Visa mer
2025-06-30
09:03
Hej Du kan ta upp detta som en korttidsinventarie då nettovärdet är under ett halvt prisbasbelopp. Så bokför inköpet på konto 5410 och lägg inte upp detta som en anläggningstillgång. /Joachim
... Visa mer
2025-06-30
08:50
1Gilla
Hej Om du använt något av våra boksluts eller deklarationsprogram (Deklaration & årsredovisning) eller (Skatt oc bokslut) som finns som tillval så kan du antingen skicka in det elektroniskt eller få ut en fil för detta. Bifogar ett par bilder på hur det ser ut i Deklaration & årsredovisning.
/Joachim
... Visa mer
2025-06-30
08:31
Hej Har du både en överföring från dig privat och insättningen från leverantören under kassa och bankhändelser. Det går att manuellt matcha om dessa händelser under kassa och bankhändelser. För vidare hantering av detta rekommenderar jag att du kontaktar vår programsupport på 0470 - 70 62 00 så någon eventuellt kan skärmdela med dig. Vilket underlättar i detta fallet. /Joachim
... Visa mer
2025-06-29
23:29
Hej Har ni bokfört avsättningen till periodiseringsfonden. Om ni har gjort det så skulle jag behöva veta hur den bokfördes? /Joachim
... Visa mer
2025-06-29
23:20
Hej Du bokför de två händelserna på följande sätt 1. Inköpet bokför du i sin helhet på konto 5410 1930 Kredit 10 000 5410 Debet 10 000 2. återbetalningen bokför du sedan mot samma konto men debet och kredit blir spegelvända. 1930 Debet 2 550 5410 Kredit 2 550 Då kommer den totala kosntaden bli korrekt 10 000 - 2 550 - 7 450 kr. /Joachim
... Visa mer
2025-06-29
23:14
Hej Den kostnaden kan du lägga på konto 6590 övriga externa tjänster och 2641 ingående moms. /Joachim
... Visa mer
2025-06-27
11:56
Jag ser att flera har svarat på det här, men jag ser att du fått inbetalningar för din kostnadsränta med ett överskott på 3 kronor. Jag skulle boka insättningarna på kontot 8423, med undantag för 3 kronor som kan hamna på 8311. Min tanke bakom svaret: du är oskyldig till slarv och har kompenserats av Swedbank när Skatteverket debiterat dig. Du skulle inte haft denna räntekostnad alls från Skatteverket och då är det inte mer än rätt att du bokar de inkomna pengarna från Swedbank på det konto som är kostnadsränta. Du skulle ju inte haft någon ränta alls egentligen! Sedan fick du ett överskott på 3 kr och då är 8311 att föredra. Kanske Swedbank kompenserade med 3 extra kronor ifall Skatteverket vill beskatta 30 kr... Håller mitt argument i frågan? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
11:14
Hej @Carsjo87! Ja du har uppfattat det rätt och nej det behöver du inte. Vi brukar tipsa våra användare om att jobba via Kassa och bank, eftersom att du får en tydlig överblick och alltid utgår från ditt kontoutdrag. Det blir också tydligt att följa, samt enkelt att ångra om något blir fel. Det är fördelen med att jobba via Kassa och bank överlag i programmet. I just det här fallet tycker jag inte det spelar någon roll, så välj det du själv föredrar. /Ebba
... Visa mer
2025-06-22
10:44
På samma tema. Programmet bokför ju avdraget från skattekontot direkt vid lönekörning så att det är missmatch på kontoavstämning för skattekont (faktiskt vs bokfört) hela perdioden fram till att det dras den 12.e. Är inte det emot bokföringsprincipen att bokföra kommande transaktioner på förhand?
... Visa mer
2025-06-20
09:29
Nu hittade jag felet. Bokföringen var låst fram till April i företagsinställningar. Jag hade varit därinne och tittat men tog nu bort låsningen helt och nu kan jag se fliken kommande periodiseringar. Tack!
... Visa mer
2025-06-19
10:49
Hej Konto 2614 och 2645 skall vara kvar du byter bara ut konto 6540 till 4531. /Joachim
... Visa mer
2025-06-19
10:48
Hej Inbetalningarna eller utbetalningarna du gjort från företagskontot skall du bokföra mot 1630 oavsett vad det är för skatt du betalt in eller fått återbetald. Det är enbart en flytt mellan två bankkonton (Ditt företagskonto hos banken och ditt skattekonto hos skatteverket) Inbetalningar 1930 Kredit 1630 Debet Utbetalningar tvärtom 1930 Debet 1630 Kredit När du sedan bokör skattekontot då skall du boföra respektive händelse på detta sätt 1 Slutlig skatt 1630 Kredit 2510 Debet 2. Tillgodoförd debiterad preliminärskatt 1630 Debet 2510 Kredit 3. Momsen som dragits från skattekontot 1630 Kredit 2650 Debet / Joachim
... Visa mer
2025-06-19
08:47
Hej Då detta sättet som du har din försäljning inte är så vanlig så har jag ingen erfarenhet av detta så jag vågar inte ge dig ett svar på detta utan får hänvisa dig till skatteverket för svar på hur detta skall hanteras. /Joachim
... Visa mer
2025-06-18
08:56
Hej Du kan lägga in detta via Bokföring > Verifikationer > ny verifikation på ett datum i 2024 Om saldot är positivt dvs + 3 180 kr så skall konteringen se ut på detta sätt 2099 Kredit 3 180 2098 Debet 3 180 Är saldot negativt - 3 180 så skall det vara tvärtom när det kommer till debet och kredit 2099 Debet 3 180 2098 Kredit 3 180 /Joachim
... Visa mer
2025-06-17
15:11
I en förening så blir det faktiskt annorlunda då eget kapital skall ligga under kontogruppen 2060 - 2069 Så IB bokförs på detta sätt 1930: 90 000 kr
2067: -81 000 kr
2068: -9 000 kr En förlust bokförs sedan på detta sätt 2069 Debet 8999 Kredit
/Joachim
... Visa mer