2023-10-18
09:48
Hej Om man som ägare inte vill ta ut en julgåva så är det helt ok och det går bra att ge gåvan till sina anställda enbart. Du tänker i princip rätt. Hade dock rekommenderat konto 7699 övriga personalkostnader istället för 7631 då det inte rör sig om representation i detta fallet. Frakten kan du lägga på konto 5710 med momskod 21
Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-17
16:38
1Gilla
Hej Rent generellt så är det inte några problem att köpa in fordon till företaget. Det man bör tänka på är dock att om den används privat så blir det en förmån för den som nyttjar den och då skall det förmånsbeskattas i samband med löneutbetalningen. Skulle råda er att höra efter med skatteverket innan ni gör inköpet. Hur det bokförs beror på vilket värde elmopeden har. Mest troligt skall den bokföras som en inventarie på konto 1245 Motorcyklar, Mopeder och skotrar. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-17
16:34
Hej Det stämmer att du bortser från varningen. Orsaken är att det inte finns någon momskod för halv moms. Momsrapporten och din bokföring kommer dock bli rätt i slutändan. /Joachim
... Visa mer
2023-10-16
14:27
Hej är de redan avskrivna så bör du inte göra så. Då lägger du in det som en ny tillgång istället och skriver av det med en kortare avskrivningstakt. 3-5 år /Joachim
... Visa mer
2023-10-16
12:45
Tack så jättemycket för ditt svar! Vi kommer inte att vara kunden behjälplig. /Heléna
... Visa mer
2023-10-16
11:03
Hej Bifogar en ny bild Där båda kostnaderna är bokförda med omvänd skattskyldighet. Råder dig dock att kontrollera att det verkligen är så innan du bokför det. Det går dessvärre inte att göra bilden på något annat sätt men om du klicka rpå bilden i forumet så skall den öppnas i större format och borde bli läsbar. Ser den utmärkt på min skärm efter jag klickat upp den i fullstort läge.
Ha det fint Joachim
... Visa mer
2023-10-16
10:42
Hej Det är mest troligt så att hyresvärden står som ägare av elcentralen och därför får elstödet utbetalt till sig. Sedan gör de ett avdrag för det på hyran. Vilket då innebär en lägre kostnad för dig som hyresgäst. I de fallen då man inte står som ägare på elcentralen skall avdraget på hyran vara med moms. Eftersom man inte får elstödet utbetalt direkt till företaget. Gällande frågan om beloppet så får du höra med hyresvärden men mest troligt är det beloppet inkl moms de fått utbetalt. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-16
10:18
Hej Hur det skall bokföras är svårt att svara på utan att ha en faktura att utgå ifrån. Beror helt på hur fakturan sammanställs och vad den innehåller. Då dessa "Affiliates" inte är anställda hos dig så kan det inte bli arbetsgivaravgift mm på detta. Du får gärna återkomma med en exempelfaktura om det är möjligt. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-16
10:13
Hej Om det är bokfört rätt så kan det inte bli någon skillnad. Resultatet är som jag skrev i det tidigare svaret en del av det egna kapitalet. Så om skatten och resultatet är bokfört i rätt ordning och korrekt så skall det inte vara någon skillnad i balansrapporten. Har du möjlighet att bifoga din balansrapport så jag får ta en titt på den. Tänk på att ta bort allt känslig info som namn, personnummer etc från balansrapporten först. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-16
09:45
Hej Den månatliga preliminärskatt bokförs inte mot konto 8910. 8910 använder du enbart i samband med bokslutet och då årets totala skattekostnad beräknas och bokförs. Den löpande skatten du betalar in månadsvis bokförs först mot 1630 skattekonto när inbetalningen sker och sedan när skattekontot bokförs så bokförs den mot konto 2510 eller 2518. I bokslutet gör man sedan en omföring av saldot på 2510/2518 och då mot konterar man konto 8910. årets skattekostnad är den näst sista verifiaktionen man gör under ett räkenskapsår. Så de händelser du redan har bokfört behöver du korrigera så de blir bokförda korrekt. Bifogar två informationslänkar där du kan läsa om hur preliminärskatt/Skattekontot och årets skattekostnad hanteras. Bokföra händelser på skattekontot i ett aktiebolag Bokföring av slutlig skatt och f-skatt Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-16
09:30
Hej 1. Du börjar med att matcha betalningen som vanligt. Det krävs dock ett extra steg eftersom det uppstår en valutakursdifferense mellan faktura och betaldatumet. Visar med ett exempel från mitt testbolag. Välj bokföringshändelse Betalning av leverantörsfaktura och välj den faktura betalningen avser. Tryck sedan på knappen ny bokföringshändelse nere till höger.
Välj övriga uttag och egen kontering. Skriv sedan in antingen konto 3960 om du gjort en vinst på valutakursen eller 7960 om du gjort en förlust på valutakursen. Tänk på att om det är en vinst kommer beloppet vara i kredit.
2. När det är tre olika betalningar/Fakturor så blir det tre olika händelser du bokför. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-13
14:23
Hej Det skall bokföras som en tillgång och då det är pengar som du har möjlighet att ta ut så skulle jag rekommendera att du använder 1979 övriga särskilda bankkonton alternativt att du lägger upp ett eget konto för det i kontoplanen 1978 Betalleverantörens namn Ingen momskod. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-13
08:29
1Gilla
Hej Kvitta belopp från 2091 går inte utan resultatet ni haft i tidigare år har ju samtidigt genererat en bätre likviditet dvs ni har pengar på ett bankkonto istället. Kostnaderna för investeringarna bokförs precis som andra kostnader mot kontot för bank och kontna för kosntad och eventuell moms. Det gernerer i sin tur att resultatet minskar i det året investeringen görs och kommer då justera det egna kapitalet på 2091 när detta årets resultat bokförs. Så konto 2091 rör man normalt sett inte alls i den löpande bokföringen utan avnänds mer som ett summringskonto för hur det sett ut i tidigare år. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-12
13:03
1Gilla
Hi That's correct. UPS specifies it as införselmoms just because they handled it when they recieved the transport.
/Joachim
... Visa mer
2023-10-11
13:19
Hej Du kan lägga in minusrader på fakturan. Du anger då enbart ett minustecken i fältet för antal. Se bild nedan.
Hoppas denna lösning hjälper er. Ha en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-11
11:05
1Gilla
Hej Skulle råda dig att börja med att höra med skatteverket vad som gäller dvs om både VMB och OSS gäller. När du fåt svar från dem så återkommer du så kan vi hjälpa dig med hur du skall hantera det bäst i eEkonomi. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-10
11:33
1Gilla
Hej Kontoklass 7 är inte enbart en kontoklass för löner så jag tycker att ni skall använda de konton som finns i kontoplanen för omkostnader för personal. De används inte utifrån om man fått lön eller inte utan utifrån om man arbetar i föreningen även om det är gratisarbete. Era rapporter kommer bli tydligare att läsa av om ni använder dessa konton. Medlemmar ser då att det avser interna kostnader. Fika = 7631 personalrepresentation avdragsgill (Om värdet inte överstiger 60kr per person) 7632 personalrepresentation ej avdragsgill (om värdet överstiger 60 kr per person) Kurser mm = 7610 utbildning Reseersättning = 7331 skattefria bilersättningar Ersättningar för omkostnader = kan läggas på ett konto som passar för utlägget. Om man köpt kontorsmaterial t ex så kan ni bokföra det på konto 6110. Rrepresentation och uppvaktningar internt i föreningen = 7631 i de fall det är avdragsgillt och 7632 i de fall det inte är avdragsgillt. Gällande intäkter och kostnader i samband med medlemsaktiviterer går bra att använda de konton du själv nämner dvs 3110 och 4110. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-10
11:24
Hej Du kan hantera det som du skriver genom att lägga de 89 kronorna på konto 2999 OBS-kontot och sedan bokföra återbetalningen mot samma 2999 konto. På så sätt så tar dessa händelserna ut varandra och påverkar inte resultat eller moms. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-10
11:18
Hej Gällande momsen så är det skatteverket du måste vända dig till. Vet att det som regel inte går att redovisa moms innan en momsperiod är avslutad men det kan vara så att skatteverket kan hantera det i förväg i sådan här fall. Det kan de besvara bättre än avad vi kan här dock. Betala in momsen i förväg är det inte några problem att göra. Gällande resterande avregistreringen så måste jag erkänna att jag inte är jätteinsatt i hur gången är men jag tror att denna sida från verskamt.se kan hjälpa dig en del. Ett annat tips kan vara att vända sig till banken då de ofta har företagsrådgivare som kan ge råd i sådana här frågor. https://www.verksamt.se/avveckla/enskild-naringsverksamhet/avsluta/avregistrera Ha en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-10
11:12
Hej Frågan gällande vad som gäller för underprisöverlåtelse gör du bäst i att höra efter med skatteverket för att få hjälp med. Det är en mängd regler och paragrafer som måste uppfylas för att man skall få överlåta tillgångar till ett underpris och det är dessvärre inte något som vi kan svara på här i forumet. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-10
11:02
1Gilla
Hej Carina. Stort tack för att du uppmärksammande oss på detta. Vi har nu gjort en uppdatering av artikeln och lagt till denna informationen. Ha en riktigt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-09
11:33
Hej Ok då följer du Carinas råd gällande hur det skall bokföras. /Joachim
... Visa mer
2023-10-09
11:19
1Gilla
Hej Debiterad preliminärskatt är företagets skatt på ett eventuellt överskott/vinst. När man betalar skatt på löner så pratar man i om inkomstskatt eller löneskatt. Inkomstskatten beräknas efter den skattetabell den anställda har. Det bör den annställda lämnat in uppgifter på alternativt så går det att kontrollera via skatteverket. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-09
11:05
Hej Om servicebilen är tänkt som en ren företagsbil som bara skall användas i företaget så blir det inte någon förmånsbeskattning alls. Det är när bilen avnänds för privat bruk som förmånsbeskattning blir aktuellt. Förmånsbeskattning betalas i samband med löneutbetalningarna så månadsvis som regel. Vilken ålder och värde bilen kan ha är egentligen helt upp till er själva. Det man måste kontrollera först är att det är olika förmånsvärden på olika typer av bilar i de fall bilen skall avnändas även privat. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-09
11:00
Hi It should be accounted for as a regular swedish sale and Swedish VAT should be applied. OSS is only used when you sell digital services to private citizens in other european countries. With digital services it could be telecommunication, broadcasting services, Mobile apps etc. When it comes to eEkonomi it depends how the invoice is created. I would recommend that you give the supportline a call so they can share a screen with you and take a look how the invoice is created. Wish you a really good day Joachim
... Visa mer
2023-10-09
09:34
1Gilla
Hej Hela summan på 1 500 bör läggas på 1684. När du får tillbaka summan kommer du få det återbetalt inkl moms öven då. Så gör inte något avdrag för moms på summan du fått betala. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-09
09:22
Hej Skulle verkligen behöva se hur det ser ut för att kunna hjälpa dig vidare i detta. Du skall kunna ladda upp bilder antingen genom att klicka på Fotoikonen i den övre delen av textrutan eller om du vill så kan man dra och släppa bilder i textfältet. De vanligaste bildformaten som använda är JPG och PNG så se om du kan spara ner bilderna i de formaten då jag vet att det fungerar. Ett önskemål/uppmaning innan du laddar upp bilder är att ta bort känslig GDPR information som personnummer, adressuppgifter mm från bilderna eftersom detta är ett öppet forum som alla kan gå in och läsa i. Ha en riktigt fin dag så länge Joachim
... Visa mer
2023-10-06
11:50
1Gilla
Hej Den kostnaden bokför du på 5800 resekostnader alternativt 5810 Biljetter. Du drar inte av någon moms på den kostnaden. Ha en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-06
10:34
Hej Misstänker att det är med en valutakursdifferens som påverkar insättningen då den skett i en annan valuta. Då du gjort en valutakursförlust i detta fallet kan den differensen läggas till på en agen rad på konto 7960 valutakursförluster. Det gör du på samma sätt genom att välja ny bokföringshändelse. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-06
10:28
Hej En likviditetsprognos är alltid beräknad på belopp inklusive moms så momsen är med i den. Detta för att företag skall kunna säkerställa att det finns tillräckligt med kapital för att täcka de kostnader- / utgifter man har. Förmodar att du menar hur betalningen av moms till skatteverket görs ? Den görs som en vanlig betalning från banken till skatteverkets bankgiro och där man som regel anger företagets organisationsnummer som OCR nummer. Just detta kan du kontrollera med skatteverket innan du betalar in momsen. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-06
10:14
Hej I 2022 skall du inte lägga in något utan att kontrollera med skatteverket och bolagsverket först. kommer förändra ditt bokslut om du lägger in det i 2022 nu. Så kontrollera med SKV och bolagsverket först mest troligt kommer de säga att du skall lägga in det i år (2023) Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-06
10:10
1Gilla
Hej För att kvitta fakturorna måste dessa vara registrerade med samma leverantörsnummer och debetfakturan och kreditfakturan måste ha samma saldo.
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-1000/content/online-help/utbetalningar-kvitta-leverantorsfaktura.htm
Du kan skicka en kreditfaktura i formatet XML/ISO20022 (pain.001.001.03) till svenska leverantörer så länge debetfakturans belopp är större än kreditfakturans. Bankerna hanterar inte längre bevakning av kreditfakturor i det nya betalformatet. De leverantörsfakturor som skickas med i filen till den aktuella leverantören måste därför ha ett värde som är större än noll för att utbetalas.
Om det behövs mer än en debetfaktura för att summan ska bli mer än kreditfakturans belopp, måste de båda debetfakturorna ha samma betaldatum.
För ytterligare info se bifogad länk
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/faq/levfakturor-utbetalningar-kreditfakturor-xml.htm
Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-05
19:12
Vad grym du är Joachim, tack ditt svar! Jag har betalat tillbaka beloppet till leverantören och kommer därefter att boka den bankhändelsen så som du nämner.
... Visa mer
2023-10-05
13:50
Hej Det betyder att siffrorna i årsredovisningen inte stämmer med vad balansrapporten säger att du skall ha i de fälten. Hur du löser det är svårt att svara på här i forumet då man behöver se hur det ser ut i bokföringen/systemet för att kunna svara på det. Skulle rekommendera att du ringer in till supporten angående detta. 0470 - 70 62 00 Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-05
13:33
Hej De två olika inköpen av tjänster hanteras på följande sätt i eEkonomi. När man använder de förinställda konton som finns i systemet så hjälper systemet dig så att momsen redovisas korrekt. 1. Faktura 1 - Inköp av tjänst inom EU - Google Workplace
2. Faktura 2 - Inköp av tjänst utanför EU - Wix
Önskar dig en fortsatt fin dag. Joachim
... Visa mer
2023-10-05
10:27
1Gilla
Hej Något underlag behöver du då du måste ha det till din bokföring. Oftast finns det underlag till vad som dras inne på internetbanken. Hittar du inte något där så vänder du dig till banken så kan de hjälpa dig med att få fram ett undrlag. Ha en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-05
09:53
1Gilla
Hej Det finns inte något krav på detta eftersom det dels är bokfört och informationen går att få fram genom att titta på respektive kapitalförsäkring där pengar finns placerade. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-04
16:33
1Gilla
Hej Det är ett helt korrekt upplägg som du skriver nu. Gör du på det sättet så gör du allt helt korrekt. ha det fint Joachim
... Visa mer
2023-10-04
14:47
1Gilla
Hej Helt korrekt. Bortse bara från momskontot och lägg hela summan på 500 på konto 5460. /Joachim
... Visa mer
2023-10-04
10:18
Hej Vinsten behöver bokföras som svar på en del av frågan. Om den behöver deklareras skulle jag råda dig att kontrollera med skatteverket. Bokföringen av själva försäljningen och den nya placeringen kan du göra via en manuellt skapad verifikation. Boköfring > Verifikationer > Ny verifikation 1385 Kapitalförsäkring Debet 30 000 822X Resultat vid försäljning av värdepapper Kredit 30 000 På så sätt så får du in dels vinsten vid försäljningen och det nya värdet av placeringen. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-03
09:55
Hej Den lämnade depositionen kan bokföras på konto 1689 övriga kortfristiga fordringar. När du sedan får pengarna återbetalda så bokför du återbetalningen mot samma 1689 konto. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-03
09:51
Hej Om händelsen kommer in under kassa och bankhändelser så låter det som överföringen är gjord från aktiebolagets bankkonto och alla bankhändelser som berör aktiebolaget måste bokföras för att få banksaldot att stämma. Så frågan är vart pengarna tas ifrån. Borde föras över från ett bankkonto som inte är kopplat till kassa och bankhändelser om det inte skall bokföras. /Joachim
... Visa mer
2023-10-03
09:27
Hej De insättningarna ni fått via Swish kan du bokföra på konto 3052 försäljning varor 12% Önskar dig en fortsatt fin dag. Joachim
... Visa mer
2023-10-02
13:31
Hej Skönt att det löste sig och tack för återkopplingen. Ha en riktigt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-02
10:50
1Gilla
Hej Hade varit bra om du kunde får svar från Let's deal exakt vad det rör sig om men som jag tolkar det som så avser det oinlösta försäljningar dvs kunder som köpt något men sedan inte utnyttjat dessa. Det bör då vara precis som du skriver att försäljningskontot och momsen skall minskas med dessa belopp. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-02
10:14
Hej 5211 alternativt 5221 går båda bra att använda för den kostnaden. /Joachim
... Visa mer
2023-10-02
09:37
Hej Momssatsen 20 % har vi inte i Sverige så det låter konstigt att du betalt 20% moms om bilen var inköpt i Sverige. Köptes bilen in från utlandet kanske? Om bilen är inköpt i Sverige så är det 25% moms både på inköpet och försäljningen. Konteringen som jag bifogade blir noll. har kontrollräknat den själv. Bifogar en ny bild där även debet och kreditsummeringen är med.
/Joachim
... Visa mer
2023-10-02
09:32
Hej Hur du gör gällande försäljning eller överlåtelse är lite upp till dig själv. Båda sätten går bra att använda sig av. I aktiebolaget tar du upp bilen till det aktuella marknadsvärdet på 150 000. Bokföringen av det vid en överlåtelse ser ut på följande sätt om du tänkte återbetala överlåtelsen till dig själv/Enskilda firman inom ett räkenskapsår. 2350 Kredit 100 000 2893 Kredit 50 000 1240 Debet 150 000 Det går även att bokföra det som ett erhållet aktieägartillskott vilket då blir ett mer långfristigt tillskott än exemplet ovan. Viktigt att dokumentera det då om det skall vara ett villkorat eller ovillkorat aktieägartillskott. 2350 Kredit 100 000 2093 Kredit 50 000 1240 Debet 150 000 Väljer du att köpa bilen av den enskilda firman så byter du ut 2893 eller 2093 i konteringarna ovan till 1930 företagskonto. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-02
09:18
Hej Datumen som gäller för just dig hittar du på skatteverkets sida om du loggar in där. Kan variera lite beroende på lite olika saker. Du använder samma skattekonto för alla olika skatter.
... Visa mer
2023-09-30
12:19
1Gilla
Åh, tusen tack för så tydlig och bra hjälp! Precis vad jag behövde. Jag ska prata både med support och bank så snart jag får möjlighet. Men nu kan jag komma vidare med min bokföring. Tack snälla!
... Visa mer
2023-09-29
15:44
Hej Börja med att lägga till Leverantören under Inköp > leverantörer. I eEkonomi går du sedan in under Inköp > Leverantörsfakturor och trycker på knappen ny Leverantörsfaktura. Välj den upplagda leverantören och ange sedan fakturadatum, Lev. fakturanummer, det totala beloppet samt hur mycket som är moms. Sedan bokför du fakturan mot det konto du vill ha kostnaden på 5420 i detta fallet. Se bild nedan. Tryck sedan på knappen bokför nere till höger. Fördelen med detta är att du får hjälp med momsen och eventuellt även kommande betalningar till samma leverantör då systemet känner igen hur du bokfört tidigare fakturor. Lägga in bildunderlaget gör du förslagsvis oavsett så du har med underlaget i systemet också.
Ha det fint Joachim
... Visa mer
2023-09-26
14:03
Hej Helt korrekt du lägger hela avgiften på konto 6040 istället. Ha det fint Joachim
... Visa mer
2023-09-26
13:00
Hej Momskod 8 är inte upplagd så att det sker någon automatisk beräkning av moms det är orsaken till att systemet inte hjälper till med detta. Du väljer konto 3913 som vanlig och lägger nettobeloppet i kredit På nästa rad skriver du sedan in konto 2613 Utgående moms för uthyrning och lägger momsbeloppet i kredit. Ha en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-26
12:36
1Gilla
Hej Det stämmer att du inte behöver göra någon manuell vändning i eEkonomi utan att det skall lägga sin ett avdrag på lönen i Visma lön smart. /Joachim
... Visa mer
2023-09-26
12:29
1Gilla
Inga problem alls bara kul om svaren jag och övriga inblandade har varit till hjälp. Välkommen att återkomma om fler funderingar uppstår. Ha en fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-26
09:37
Hej Delen av försäljningsbeloppet som användes till den första förhöjda hyran bokför du på konto 1720 Förutbetalda leasingavgifter. Den övriga summan från överskottet skall bokföras mot konto 5615 Leasing av personbilar. Det ses som en återbetalning av tidigare erlagda leasingavgifter och skall därmed krediteras kostnadskonto. Du redovisar precis som när du bokför månadskostnaderna halv moms även på återbetalningen. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-26
09:22
Hej De ingående balanserna fylls i/låter du vara som de är i filen. Det som krävs att att man manuellt omför beloppen i det nya året sedan Dvs skapar manuella verifiaktioner som vänder bort periodiseringarna i det nya året. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-26
08:42
Hej Läser du in kontohändelser från både företagskontot och buffertkontot? Systemet borde då ge dig en varning på det andra bankkontot om du läst in kontohändelserna där och redan bokfört händelsen från företagskontot. Det vanligaste är att man inte läser in kassa och bankhändelser för båda kontona som man för pengar mellan. Du kan alltid ta bort en händelse genom att trycka på papperskorgen ute till höger på raden. Om du inte använder Buffertkontot till mer än att placera pengar så behöver du inte göra detta. Det räcker med att bokföra överföringarna som går till eller ifrån buffertkontot från det vanliga företagskontot precis som du visar ovan. Du väljer överföringar mellan egna bankkonton och sedan det bankkontot som pengarna förts till eller ifrån. Då bokörs överföringen rätt mellan de två bankkontona. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-25
09:53
1Gilla
Hej Glömde svara . Det var hos skattemyndigheten det var fel, kom igång nån dag senare. Tycker det är dåligt att dom själva inte vet att dom har problem, till mig sa dom att jag hade fel format på filen. Tack för hjälpen . /peter
... Visa mer
2023-09-25
09:27
Hej @SA1234
Tack för ditt förtydligande. I programhjälpens avsnitt Förseningsavgift kan du läsa om hur hanteringen ser ut i Visma Administration 500. Har du några ytterligare frågor eller funderingar är det bara att höra av sig igen så hjälps vi åt.
Ha en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2023-09-25
08:35
Hej Du behöver inte skapa någon egen faktura utan självfakturan du fått räcker som undrelag. När du skall bokföra insättningen så matchar du den inbetalningen genom att välja Övrig insättning och sedan egen kontering och bokför insättningen mot de intäktskonton som du vill ha in pengarna på.
Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-22
16:20
Hej Om jag förstår det hela rätt så finns inte händelsen kvar under kassa och bankhändelser när du väljer företagskontot? I så fall är det en omföring eller en korrigering av den reda bokförda verifikationen du kan göra.. Visar hur du kan hantera det på båda sätten. Sedan väljer du det sätt som är enklast för dig. 1. Om du vill använda eEkonomis inbygda funktion för korrigering så hanterar du det på följande sätt. Bokföring > Verifiaktioner. Hitta den felaktigt bokförda verifikationen och klicka på raden. Använd sedan knappen åtgärdet ute till höger och valet skapa korrigeringsverifiaktion. Markera rutan framför kassakontot och skriv in 1930 företagskonto på den tomma raden i konteringen nedanför.
2. Det går även att som Sara-Aurora skrev bra att göra en omföring. Den gör du från samma sida Bokföring > Verifikationer. Tryck på ny verifikation uppe till höger och skriv in konterigen helt manuellt.
Vilket av de två sätten ovan du använder spelar inte någon roll. Resultatet blir i slutändan detsamma. Ha en fortsatt fin fredag och en trevlig helg. Joachim
... Visa mer
2023-09-22
09:29
Hej I de fall du inte har tillräckligt med information att göra en faktura av det så går det att bokföra det manuellt utan att du skapar en faktura. Viktigt att du skriver ut/Sparar den information du har som underlag till den verifikationen. Det finns två sätt att hantera detta på så ger dig båda alternativen. 1. har du betalningen under kassa och bankhändelser vilket är det vanligaste så kan du hantera det på följande sätt från den sidan. Tryck på knappen matcha. Välj under bokföringshändelse övriga uttag och under bokföringsförslag egen kontering. Då får du upp möjligheten att lägga in en kontering manuellt som går mot företagskontot.
2. Om du inte skulle ha händelsen under kassa och bankhändelser så går det att helt manuellt lägga in en verifikation också. Detta gör du under Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation Där får du inte någon hjälp med datum, text eller konton utan måste ange alla uppgifter på egen hand. Hoppas detta svar hjälper dig vidare Ha en riktigt fin fredag och en trevlig helg Joachim
... Visa mer
2023-09-21
20:40
Det jag avsåg i mitt svar var att leverantörsfakturan som bokförs på ett 4-konto möts av lagerförändringen på ett 49-konto - det uppstår inte en kostnad när varorna levereras in i lager. Först vid försäljningen, som intäktsförs på ett 3-konto, uppstår en kostnad då lagret minskar vilket då debiteras 49-kontot och krediteras lagerkontot.
... Visa mer
2023-09-21
16:20
Tack Tina ! Jag ätgärdade de konto jag hade använd och Jag gjorde en ny manuel verifikation jag kallar det Återbetalning 1930 Debit 361,66 kr och 5460 Kredit och nu stämmer det med banken. Tusen Tack och ha en fin kväll.
... Visa mer
2023-09-21
12:55
Hej Rent bokföringstekniskt måste inventarierna avyttras på något sätt antingen genom att man köper ut dem privat eller att de säljs externt innan bolaget avvecklas. Detta för att tillgångarna i företaget skall bokföras bort innan avvecklingen. Sen är regelverket sådant att man som ägare inte får ta ut dem utan att betala för dem. Det skulle bli en bra löneförmån om det skulle vara tillåtet. Därför måste man göra en värdering så man får fram marknadsvärdet och sälja dem. Hur det påverkar vinsten beror på vilken livslängd- /Avskrivningstakt maskinen skall ha. Om vi leker med tanken att livslängden är 5 år så kommer det om man gör en linjär avskrivning dvs skriver av samma belopp i 5 års tid påverka resultatet negativt med en femtedel av nettopriset per år. Hoppas detts klargjorde frågetällningarna åt er. Ha en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-21
11:47
Tack detsamma. 😃 Då kollar jag vilken som passar in bäst och använder det kontot.
... Visa mer
2023-09-19
16:41
Hej På utlägg behöver du inte betala någon arbetsgivaravgift. Det är enbart ersättning för att man lagt ut privata redan skattade pengar så det slipper man skatt på som tur är. /Joachim
... Visa mer
2023-09-19
16:32
1Gilla
Hej I princip har du fått konteringarna rätt i ditt förslag. Jag vill rekommendera två andra konton för bidragen. När ni tar emot bidragen så använder ni konto 3993 Erhållna bidrag och gåvor och när de senare betalas in till cancerfonden så bokör ni utbetalningen mot konto 6993 Lämnade bidrag och gåvor. Då kommer detta ställas upp rätt i systemets alla rapporter mm vilket brukar göra det mer överskådligt. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-19
16:26
Hej Dessvärre så är inte jag insatt i hur administration fungerar. Så frågan är ju om det sker någon bokföring mot 1510 när fakturorna skapas i administration. Gör det inte det så kan det inte vara dubbelbokfört på 1510. Då är det enbart själv betalningen som saknas i eEkonomi och den går att lägga in manuellt under Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation. Kan vara bra att kontrollera så betalningen av dessa fakturor inte ligger under kassa och bankhändelser först. Konteringen som skall göras/Saknas är denna. 1930 Företagskonto debet 1510 Kundfordringar Kredit /Joachim
... Visa mer
2023-09-19
09:28
Hej Då det inte är någon bokföring som skall ändras utan enbart kompletteringar av datum och underskrifter så är det inte några problem. Då jag ej vet vilket av programmen Visma eEkonomi deklaration/årsredovisning eller skatt och bokslut pro du använder så skriver jag hur du öppnar upp ett år i båda. * Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning Öppna det år som skall justeras och Klicka på Årsavslut > Gör färdigt och lås.
* Skatt och bokslut Pro
Öpnna skatt och bokslut Pro. På startsidan hittar du dina räkenskapsår och kan där låsa upp året om det är låst.
Önskar dig en fortsatt din dag Joachim
... Visa mer
2023-09-18
11:24
Hej Då räknas det som en lätt lastbil och du får göra avdrag för momsen. Ha en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-18
09:36
1Gilla
Hej Då det inte skett något på ditt bankkonto eller skattekonto än så bör du inte bokföra betalningen i förväg. Förmodar att du har bokfört upp punktskatten som en skuld i samband med försäljningen? Då punktskatten är en del av summan som kunden betalar in till dig. För att ta ett konkret exempel. 1. När du får betalt av din kund kan konteringen t ex se ut på följande sätt. Total försäljning 6 750 kr och 400 kr av dessa är punktskatten.
2. När du betalar in punktskatten i anslutn ing till den 12/10 så bokför du den inbetalningen på 400 kr direkt mot 2660 1930 Företagskonto Kredit 400 2660 Fakturerad punktskatt Debet 400 Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-18
09:27
Hej Hur den skall bokföras beror på vad avräkningen innehåller. Det kan behöva bokföras på ett flertal konton. Så det jag skulle vilja be om är att du bifogar själva underlaget du fått från Visma Financial solutions. Innan du bifogar underlaget se till att du försöker ta bort all känslig GDPR information som t ex Personnummer, personnamn etc. Återkommer du med underlaget så kan jag skapa ett konteringsförslag åt dig. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-15
15:52
Hej Tack för underlagen. 1. Själva inköpet från Usa bokför du helt utan moms som jag nämnde i ett tidigare svar. Konto 4060 inköp av varor från land utanför Eu kan du t ex använda. 2. Det var som jag misstänkte att värdet mest troligt är så pass lågt att det inte behöver redovisas någon importmoms. Postnordfakturan bokför du på följande sätt
Ha en riktigt skön helg när arbetsveckan är slut. Joachim
... Visa mer
2023-09-15
15:37
Hej Du har fått med den avdragsgilla momsen i den kontering du bifogat. De raderna du har med belopp och konto 2641 är den avdragsgilla momsen. Så hela konteringen ser helt korrekt ut Önskar dig en fin fredag och en trevlig helg.
... Visa mer
2023-09-15
15:34
Hej Det fältet behöver du inte fylla i när du lägger in hela bankavgiften som en händelse. Tänk även på att du behöver lägga till ett minustecken framför beloppet så du får händelsen att bli en kostnad. Ha en fin helg Joachim
... Visa mer
2023-09-15
11:09
Hej En inventering och en värdering måste alltid göras av vad man har kvar vid året slut t ex. Sedan beror det på vilken bolagsform och regelverk (K1, K2 eller K3 t ex) man följer om det behöver bokföras eller ej. Ett riktvärde är att om varulagret understiger 5 000 kr och man bokför enligt K1 regelverket så behöver det inte boköras/tas upp i bokslutet. Överstiger det 5 000 kr så skall det bokföras. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-15
10:44
Aha supporten är grym så var ju en annan kontaktkälla att ta till. Härligt att allt löst sig för dig. Önskar dig en fin fredag och en trevlig helg en gång till 🙂 Joachim
... Visa mer
2023-09-14
13:53
Hej För en konsultverksamhet så rekommenderar jag konto 3041 Försäljning av tjänst 25%. Skickar med ett användartips från eEkonomi också som kommer underlätta för dig. Om du skapar dina fakturor i eEkonomi så rekommenderar jag att du lägger upp konsulttjänsten som en artikel i artikelregistret. Artikelregistret kan ligga på två olika ställen beroende på vilken version av eEkonomi du har. Försäljning > Artiklar > Ny artikel Eller Lager och artiklar > Artiklar > Ny artikel Fyll i ett artikelnamn, Välj artikelkontering - tjänster 25%, välj enhet och fyll eventuellt i ett pris. Priset är valfritt om det varierar från gång till gång så kan du lämna det fältet blankt.
När artikeln är upplagd så kan du enkelt välja den när du fakturerar i fortsättningen och får då med dig rätt konto mm in på fakturan. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-14
09:23
1Gilla
Hej I den konteringen jag bifogade som förslag i mitt tidigare svar flyttar 71 kr från 2650 till 2610 så du kommer redovisa de 71 kronorna plus den övriga momsen för just den perioden. Förnklat kan man säga att du gör justeringen för 2022 och redovisar om de 71 kr nu i 2023 istället. Hoppas jag förstod din frågeställning korrekt. Skulle jag missuppfattat något så är du välkommen att återkomma. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-14
09:18
Hej Den momsen du redovisat i den tidigare perioden kommer justeras i den momsrapport du skall redovisa nu. Så det blir en rättning av den tidigare momsperioden i innevarande period istället. Totalt sett kommer det bli korrekt även om det sker i olika momsperioder. Önskar dig en fortsatt fin dag. Joachim
... Visa mer
2023-09-13
09:32
1Gilla
Vad jag förstår är den ökade skatten en följd av att något inte bedömdes vara avdragsgillt i deklarationen. I så fall är ju intäkten/kostnaden redan bokförd i bolaget men skattekostnaden för 2022 för lågt beräknad i bokslutet. Då är den enda posten som ska bokföras just den höjda skattekostnaden. Dvs så som jag skrev tidigare.
... Visa mer
2023-09-12
14:53
Hej Om du skall fakturera kunden så krävs det en address. Så den behöver du kontakta kunden och få minst postnummer och postadress/ort om fakturan skall skickas till Tyskland. Detta är obligatoriska uppgifter som måste finnas med. Verksamt.se har en sida där samtliga obligatoriska uppgifter specificeras. https://www.verksamt.se/driva/ekonomi-och-bokforing/affarsdokument/faktura Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-12
08:58
1Gilla
Hej Inga problem alls förstår helt klart att det kan vara lite förvirrande. Deras underlag är inte alltid helt lätta att läsa av dessvärre. Bifogar en ny bild hur det kan se ut. Då det inte framgår om det är moms på betalningsavgiften men det är moms på allt övrigt så har jag angett moms på avgiften också. Om den inte är momsbelagd så lägger du hela summan 44,75 på konto 6991 enbart och anger inte konto 2641 längst ner alls. Ha det fint Joachim
... Visa mer
2023-09-12
08:23
1Gilla
Hej Börjar med konteringen jag skickade till dig. Tryckfelsnisse har varit framme. Den skall självklart se ut så här. 2069 Debet 100 000 2050 Kredit 25 000 2060 Kredit 25 000 2010 Kredit 50 000 Normalt sett avsätter man inte hela det egna kapitalet/Vinsten utan oftast en bestämd summa eller procent. Det gör man som regel för att kunna avsätta medel till fonderna även de år som man gjort en förlust t ex. Ett negativt resultat i ett år tillsammans med att saldot på 2010 är noll gör att man inte kan avsätta något i året efter. Då får man justera det negativa egna kapitalet med de medel som placerats i fonderna Konteringen du bifogade visar samma konteringen som den jag bifogade men skillnaden är att man först då har bokfört om ett positivt resultat till eget kapital först. Det görs då på följande sätt i två steg. 1. Först bokförs årets resultat om till eget kapital 2069 Debet 2010 Kredit 2. Sedan gör man avsättningar till de två fonderna 2010 Debet 100 000
2050 Kredit 60 000
2060 Kredit 40 000 Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-11
15:32
Hej , ja det har jag. Okej tack så mycket
... Visa mer
2023-09-11
09:34
Hej Om cykeln är obrukbar och har kasserats så får ni lov att skriva av det resterande värdet på den direkt. Ha en fortsatt fin dag. Joachim
... Visa mer
2023-09-11
08:25
Hej Hela tillgången av godwillvärdet får skrivas av. Du gör en kontering på följande sätt. 1070 Godwill Kredit (Hela värdet) 7817 Avskrivningar goodwill Debet (Hela värdet) På så sätt bokförs tillgångsvärdet bort och du får en kosntad för domänen istället. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-11
08:07
Hej Ah där stod det ju faktiskt. var så inne i själv afrågeställningen att jag inte noterade rubriken. 1. När du lägger ut privata pengar så skall du inte bokföra detta mot företagskontot då det inte skett något på det bankkontot vid den betalningen. Du använder istället kontot för egna utlägg, Konto 2018 i en enskild firma och konto 2893 i ett aktiebolag. 2. När det gäller inköp av tjänster från länder utanför EU så skall det inte dras av någon moms. Omvänd skattskyldighet innebär att din kosntad är summan du betalt 1 352 kr och att det läggs på en fiktiv moms i bokföringen som enbart redovisas till skatteverket. Visar hur konteringen ska se ut i en enskild firma med en bild. Gäller det ett AB så byter du bara ut 2018 till 2893 i konteringen.
Händelsen du har bokfört med avdragen moms behöver du skapa en korrigeringsverifiaktion på. 3. Svaret på fråga tre har du i svaret på fråga två, Hoppas detta gjorde det hela lite klarare. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-11
07:49
Hej Anledningen til att systemets förinställda bokföringsförslag är låst till 2510 är för att preliminärksatten skall bokföras om mot 2510 i bokslutet. Så det är helt enkelt för att förenkla för de användare som inte är så insatta i själva bokslutsarbetat men ändå vill göra så mycket som möjligt på egen hand. Att fördela skatten mellan olika konton under åtet skapar ju en bättre överblick över vad man betalt in för skatter. Det är dock inte ett krav att göra denna fördelning. Lösningen du kom på själv är den lösning jag själv brukar rekommendera för de som vill ha ett bokföringsförslag för preliminärskatt som bokförs mot ett annat konto som 2518 t ex. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-09
12:35
Fint då matchar jag bara summan 799,92 kr mot 1580. Inget mer! Tack! Mvh Therese
... Visa mer
2023-09-08
11:00
Hej Det stämmer att det skall bokföras upp en skuld till personen som lagt ut pengarna när utlägget sker. Denna skuld skall sedan bokföras bort när ersättningen för utlägget betalas ut. Tänker att jag visar med ett enkelt exempel på hur detta hanteras. 1. Den 1/9 har ägaren till aktiebolaget lagt ut 500 kr på förbrukningsmaterial. Detta bokförs då under Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation i eEkonomi på följande sätt .
2. Idag den 8/9 återbetalas de 500 till ägaren från företagskontot och då konteras detta under kassa och bankhändelser på följande sätt.
Hoppas detta klargjorde hanteringen av utlägg. Skulle du ha ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma. Ha en fortsatt fin Fredag och en trevlig helg när vi kommer dit. Joachim
... Visa mer