Hejsan. När du värderar lagret så är det anskaffningsvärdet eller återanskaffningsvärdet du skall använda och då alltid det lägsta av dessa. Så om värdet på varorna går upp så skall det inte påverka ditt lagervärde... om dom däremot blir billigare så skall du sänka det. Vilket då kan ställa till det om man t.ex. köper in ett parti av något från USA. Vid bokslutet så har dollarns värde halverats och därmed även lagervärdet... märkligt men sant... När det gäller frakten så finns det konton som avser försäljning av frakter, beror lite på vilket program du använder men det bör du hitta i 3xxx-serien. du behöver inte två verifikationer då utan du kan kontera hela transaktionen med utgångspunkt från hur mycket du sålt för, d.v.s det blir endast en debetpost på 1930. För det är bra om huvudboken för bankkontot ser ut på samma sätt som kontoutdraget. Ett belopp in på banken ger ett belopp i bokföringen, även om det är fördelat på olika försäljningar. Detsamma gäller inköp. Mycket lättare att stämma av då och hitta en eventuell diff, vilket den bäste kan råka ut för. Din bokning i övrigt ser ok ut men om du väljer att använda VMB så bör du hålla isär inköp och lager vad gäller dom som är inköpta som VMB-varor.... Men om du "bryter kedjan" och säljer allt med moms så blir det här bra.. Lycka till!!
... Visa mer