2019-02-11
17:22
3 Gillar
Nix. Inga kostnader på får tas i fastigheter där man har sitt stadigvarande boende och som inte är näringsfastighet. Blir förmånsbeskattat som löneuttag. Han kan däremot hyra ut för marknadsmässig hyra som då blir kapitalinkomst...
... Visa mer
2019-02-10
08:02
Inget svar på din fråga men tänk på att hålla isär delägarnas egna kapital i balansräkningen då du har handelsbolag. Och tänk också på att man i handelsbolag har solidariskt ansvar, d.v.s dom tar av den som har. Inte efter hur stor del man har..... Lycka till!
... Visa mer
2019-02-10
07:59
När du stämt av och fått koll på balansräkningen samt att alla periodiseringar är klara så kommer resultat och skattehanteringen. Om vi förutsätter att du inte skall sätta av något till periodiseringsfond så skall skatten beräknas, vilket då kräver koll på hur mycket det skattemässiga resultatet är, vilket då kan skilja rätt rejält från det bokförda. Den skattekostnad som då räknas fram bokas debet 8910 kredit 2510 (alternativt 1640 om du betalat för mycket preliminärt). Sedan så balanserar du resultatet, vid positivt resultat debet 8999 kredit 2099, vid negativt resultat debet 2099 kredit 8999. Då balanserar balansräkningen vilket den skall och du har fått in resultatet i eget kapital. Nu kan det vara så att alla detta är lite halvautomatiskt i eEkonomi så du får kolla där i årsavslut hur man skall göra. Lycka till 1
... Visa mer
2019-02-09
08:55
1Gilla
Den nya bilen blir en ny inventarie till sitt fulla värde och avskrivningarna beräknas på det värdet. Vill även lyfta fram att det med all sannolikhet inte är momslyft och annat på dessa affärer, det har sagt för men är befogat att påpeka ännu en gång....Lycka till!
... Visa mer
2019-02-08
10:51
1Gilla
Periodiseringsfonder i enskild firma skall inte vara bokförda utan finns bara i deklarationen. Så det låter konstigt.
... Visa mer
2019-02-07
15:02
3 Gillar
Puuh. Nu har jag kollat ännu mer och tolkningen av Skatteverkets ställningstagande är tydligen att man skall göra precis som du (och programmet) föreslår. Även om det inte är prövat än så gäller det tydligen. D.v.s om du börjar en månad men får lön för den månaden efter och haft bilförmån så måste du få bilförmånen samma månad du har den. M.a.o så hamnar dom i otakt... märkligt men sant. Jag har skickat en fråga till Skatteverket även om jag inser att jag nog inte får mycket till svar. Men det är väl bara att bita ihop och tugga i sig. Ibland skulle man vilja bli fransk bonde och låna någon närbelägens gödselspridare. Men som god svensk så muttrar vi väl lite och går vidare... Kan också konstatera att AGI inte bara är ett nytt sätt att rapportera utan den är en väldigt strikt kontantprincip där allt skall hamna på rätt månad och rättelser MÅSTE ske på rätt period, oavsett storlek... det var det nog ingen som insåg.... Tack och hej, leverpastej....
... Visa mer
2019-02-06
06:48
Ursäkta nyfiken fråga, kto 2067,2069 avser ideella föreningar och stiftelser. Är det en sådan du bokför i?
... Visa mer
2019-02-05
15:09
Nu har jag kollat med en av mina frågetjänstleverantörer och även dom håller med mig att man skall kunna ha så här, vilket även programmet verkar hålla med om i inställningarna, dock inte sedan.
... Visa mer
2019-02-05
10:41
1Gilla
Hmm. Där håller ju då inte jag med riktigt. Om man nu har den principen att man betalar ut lön för månaden före, d.v.s inte för innevarande månad som många gör, så innebär ju det att även förmånen avser månaden före. Vilket då är fallet i den här frågan och precis vad vi anger i lönekörningen. Låt säga att en anställd började nu den 1/2 och den skall ha förmån och lön men då för månaden före. Något som är vanligt framförallt inom kommuner och absolut helt okej. Då får ju den anställde ingen lön nu i februari utan den kommer i mars och innehåller då lönen för februari och förmånen för februari. Och hade då den anställde börjat den 1/12 så hade scenariot varit detsamma och lönen skall alltså avse december, så även förmånen. Och just detta kan man välja i företagsinställningar. Se bifogad bild. Men programmet bryr sig uppenbarligen inte om det. För som ditt svar säger så skulle det i mitt exempel vara tvingande att betala ut en lön även anställningsmånaden men då bara på förmånen och det kan ju absolut inte vara rätt. I mitt kundcase så avser lönen december och så även förmånen vilket innebär att den isf skall ha rätt värde och alltså inte höjas. Så tyvärr så ger jag mig inte men kan gärna bli överbevisad, men det krävs nog lite det;-) Önskar även dig en fin dag, här snöar det för fjärde dagen i rad, inte mycket men oavbrutet.... tur man får sitta inne då och skriva lite....
... Visa mer
2019-02-03
14:40
Har du i korrigeringen debiterat både 3041 och 2611 och då 2611 med bägge beloppen?
... Visa mer
2019-02-03
08:44
2 Gillar
Jag kan kolla om min datakille vet.... Kan tänka mig att den ominstallation är bäst för då blir det rätt från början, vilket är bra nästa gång du uppdaterar. En sak som kan vara problem men Byråstöd är att Visma förutsätter att man har ett nätverk (vet inte riktigt vad vår datakille menar där men tydligen så är vårt nät uppdelat). Det som då uppstår ibland när man uppdaterar byråstöd (antar att det beror på vad som ingår i uppdateringen) är att uppdateringen ändrar våra inställningar. Nu har vi vant oss och kan relativt enkelt fixa det men första gången tog det lååååång tid innan vi fattade att det var Visma som förutsatte hur vårt nätverk är inställt. Något som, så vitt jag vet, inte ingår i förutsättningarna för att kunna använda Byråstöd. Jag mailar din fråga till min IT-man...
... Visa mer
2019-02-02
16:20
2 Gillar
Om du använder 2012 på det sättet att du där har skattekontot, vilket rätt många gör vet dock inte vad ditt program tycker, så skall du låta 2012 vara då det isf bör innehålla saldot för skattekontot. Men annars så skall allt nollas upp mot 2010, precis som Mikael skriver. Lycka till!
... Visa mer
2019-02-02
16:17
1Gilla
I och med att du har aktiebolag så skall du inte bokföra något i det tidigare året. That ́s a big nono!!! Rätta det i år så att balanserna stämmer, som jag tolkar det så är det ju inget som påverkar resultatet. Lycka till!
... Visa mer
2019-02-02
10:35
1Gilla
Du bör hantera momsen som så att vid månadsslutet så är det en momsskuld/fordran 2650/1650. Ombokningen mot 1630 bör du göra först den 12:e deklarationsmånaden för det är först då som den dras från skattekontot (om det nu inte är 17:e, typ januari, augusti). Eventuell inbetalning till skattekontot bokas även det det datum den sätts in på skattekontot. Det funkar faktiskt bäst om man hanterar skattekontot som typ ett bankkonto, d.v.s bokar saker när dom händer där, på rätt datum typ.... Lycka till!
... Visa mer
2019-02-01
08:57
1Gilla
Hejsan. Vi använder också Visma Byråstöd och administration så jag kollade med min datakille om har hade behövt lösa det här hos oss. Enligt honom så är det här mer ett nätverksproblem än ett Vismaproblem och han lämnade även följande förklaring till mig, kanske säger den dig mer än vad den säger mig: Om man har en domän så har man en domänkontrollant med DNS som då sköter om detta åt klienterna, i klienten är det den lokala DNSens adress bara som finns med och den lokala DNSen sköter om allt detta. Om han inte har en domän (tror inte han har det) så måste han sätta upp detta med DNSer, egen lokal eller om det är en fjärrserver med domänhanteringen för extern webadress. NetBIOS fungerar jättebra över switchade nätverk för information men däremot routas inte broadcast (fråga till alla över hela nätverket) och det ska vi vara glada för att det inte görs. Så enligt honom så skall det inte vara några problem av den art du beskriver, innebär absolut inte att han har rätt men det funkar hos oss. Att servern är virtuell skall inte ha någon betydelse alls utan det är just,enligt honom, ett nätverksproblem. Hoppas det här kanske hjälpte lite och lycka till!
... Visa mer
2019-02-01
06:46
1Gilla
Hmm. Ett aktiebolag lämnar ingen K4-bilaga. Man bokför hela tiden detta i programmet och har koll via bilagor. Och tänk då på att förluster på noterade aktier bara får kvittas mot vinster på noterade aktier. Har du bara förluster ett år så hamnar dom i "aktiefållan" tills den dag du har vinster. Samma sak med förluster på försäljning av fastigheter som ej varit verksamhetslokaler. Vinst beskattas dock direkt. Och vinster/förluster på onoterade aktier är inte skattepliktiga/avdragsgilla. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-31
08:51
Det jag menar är att du ägde ju aktierna vid ingången av 2018 alltså får du räkna gränsbelopp för inkomståret 2018 (om du hade tagit utdelning då). Nu är det 2019 och om du tar en utdelning nu så har även gränsbeloppet för 2019 tillkommit, samt att det du sparat från 2018 har räknats upp... Finns säkert att läsa om på Skatteverket.se även dom det då kanske är lite kanslisvenska.... annars så kan du googla runt lite men bäst är ju dom som säljer information som proffs. Typ BLInfo, TholinLarsson mfl. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-31
08:13
Okej. Då vet du något som inte jag vet och inte heller kan hitta. Men jag kan absolut hålla med om det om man man reser mycket i tjänsten. Skulle dock inte säga att det är ok rent generellt. Har å andra sidan aldrig varit med om att någon gjort det avdraget heller oavsett hur mycket dom åker. Over and out!
... Visa mer
2019-01-31
07:14
Vill nog, tyvärr (förlåt Mikael), invända lite mot det. Med tanke på att den även kan användas privat så finns det nog stora möjligheter att Skatteverket inte skulle godkänna ett sådant avdrag i sin helhet. Beror möjligen på hur mycket man reser i tjänsten. Tillhör man den kategorin som reser nästan hela tiden så borde det kunna gå men annars är, åtminstone jag, skeptisk. Så helt glasklart är det nog inte. Lite som arbetskläder där man egentligen inte kan ge ett klart svar utom när det gäller skyddskläder.
... Visa mer
2019-01-31
07:02
Hejsan. Försöker förstå din bokning men som jag tolkar den så avser den helt och hållet själva tull/momsfakturan. Du bör ju först ha bokfört själva betalningen eller leverantörsskulden. Vilka konton använde du då? Med tanke på att du fått en momsfaktura från tullen så har inköpet inte skett som företagare, åtminstone visste inte säljaren av det och inte heller tullen. Den bokning du har gjort på bilden avser ett inköp som då skett som företagare och som skall momsas genom omvänd beskattning (kto 4545). Så blir det inte nu när du fått en moms- och tullfaktura. Du har dessutom blandat in 3530 som avser försäljning av tull- och speditionskostnader. 3xxx-konton är alltid försäljning, det är är ju en kostnad..... Inköpet (det var ju en vara) antar jag uppgick till 24 550 kr . Detta bör då ha bokats debet kto 4000. Tull- och momsfakturan (som då verkar uppgå till totalt 7662,50) bokar du sedan debet 2641, 6 137,50 debet 4000, 1 525,00 kredit 2440 eller om du har kontantmetoden 19xx Det som är lurigt här är väl dels vem som står som köpare då du fått denna faktura så att du har momslyft. Rätt köpare krävs då. Samt att det på tullfakturan brukar stå ett datum som anger när man får lyfta momsen. Kan vara samma period som fakturan uppkom eller som när du betalt den men är absolut inte säkert så kolla det. Lyckat till!
... Visa mer
2019-01-31
06:43
1Gilla
Den årliga bolagsstämman som hålls inom 6 månader efter bokslutsdagen skall alltid bestämma hur man skall disponera det framskattade egna kapitalet. Behöver absolut inte delas ut utan kan även bara balanseras vidare. Den bokningen görs sedan den månad som man har stämman och konteras då vid positivt resultat debet 2099, kredit 2091. Det viktiga där är att man nollar 2099. Om man har beslutat om utdelning så bokar man på samma bokföringsorder upp densamma och då blir det debet 2091 och kredit 23xx,28xx eller vad man väljer att använda som skuld till aktieägare. Men behöver absolut inte ta ut pengarna precis vid bolagstämmotillfället men det man skall vara medveten om är att utdelningen skall deklareras och beskattas i ägarens deklaration för det år då beslutet togs. Även om han/hon inte tog ut pengarna utan lät dom ligga kvar. Behöver man inte pengar så kan man lika gärna strunta i att besluta om utdelning på ordinarie stämma utan istället göra det i princip när man vill under året vid en extra bolagsstämma. Krävs protokoll och styrelsens yttrande samt att bolaget inte är på väg neråt får då kan man råka illa ut om man tog ut pengar och bolaget sedan konkade. De 5-6 år du frågar efter antar jag är periodiseringsfond och det är en helt annan sak. Skulle nog rekommendera att du endera läser på lite (BLInfo har bra böcker som är skriven på vanligt språk) eller tar hjälp av en konsult så att allt blir rätt. Det är ju din skyldighet att det blir rätt, okunskap skyddar inte från eko-, bokförings- och skattebrott..... Lycka till!
... Visa mer
2019-01-30
11:26
1Gilla
Nej. Har du köpt varorna så hamnar momsen debet på kto 2641 och du skall använda ett kostnadskonto typ 4000, inte ett intäktskonto vilket då 3530 är. Du är inte alls dum, det är bara så att du inte kan det här vilket är en helt annan sak. Spontant så vill jag ge dig ett råd. Leta tag på en redovisningskonsult i närheten, kolla lite referenser, och anlita den. För det är ditt ansvar att allt blir korrekt och om du är på den här nivån så har du en bit kvar innan du kan det. Det kanske kostar lite men blir absolut billigare i längden. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-30
07:33
1Gilla
Hejsan. Momsen skall du boka som en vanlig moms, typ kto 2641. Men kolla först vilket datum för momslyft det står på räkningen från tullen så att du gör det i rätt period. Tull och expeditionskostnad kan du bokföra på kto 4000 då även detta är varukostnad och skulle du lagt in varorna i ett lagersystem så skulle varukostnaden innefatta även dessa. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-28
16:40
En lösning av skulderna till er är att dom övertas av ert nya "holdingbolag" i första läget, sedan lämnar holdingbolaget dessa skulder som aktieägartillskott till bolaget som skall säljas. Då "försvinner" dom in i eget kapital. I ert holdingbolag så ligger då den övertagna skulden till kvar och möts då av ett högre värde på aktierna i bolaget som skall säljas. Det bör kunna vara ett sätt att lösa den frågan.
... Visa mer
2019-01-28
16:35
3 Gillar
Och där har man löst det genom att ha backup i Sverige... som då tydligen är ok. Det är lite lustigt idag med alla dessa molnlösningar. Jag brukar roa mig med att fråga dom var dom har sina servrar och det är inte alltid jag får svar. Det finns ju något som heter 24seven, deras svar var en ansökningsblankett till Skatteverket, dom finns nämligen i Norge. Undrar stillsamt där om alla kunder får den eller om det bara är dom som frågar. Bokio, som då är gratis (hur många känner till något som är gratis och samtidigt bra), dom svarar inte på den frågan vilket gör mig skeptisk. Min riktiga käpphäst är ju Kivra, var dom har sina servrar vet jag inte men följer dom reglerna så kan dom finnas någonstans inom EU/EES vilket då även innebär Rumänien och Bulgarien. Men vi hoppas väl inte på det..... Men visst är det spännande med PDF-fakturor som man skall ha koll på men ingen har någon lösning, backupar som skall förvaras säkert men var och av vem... nog är det väl så att digitaliseringen ibland går fortare än riskanalysen och controllern bestämmer mer än datateknikern och juristen....
... Visa mer
2019-01-28
13:52
Hmmm. Om dom är era anställda så antar jag att dom jobbar på ert uppdrag i utlandet och därför skall skatta där. Och ni skall betala sociala avgifter där också då. Blir ju lite speciellt även för er isf beroende på var i världen dom jobbar och hur det påverkar er eventuella skatt på det utländska resultatet. Eller har jag missförstått något?
... Visa mer
2019-01-28
13:09
1Gilla
Låter felaktigt isf. Om du har en skåpbil där skåpet är en dela av kupen så hjälper det inte ens om du har en 10 cm stålvägg mellan lastutrymmet och kupen. Då är det ur momssynpunkt en personbil. Förutsatt att den väger under 3 500 kg också då förstås...
... Visa mer
2019-01-28
12:44
1Gilla
moms 2031? Det borde vara kto 2621 som då avser utgående moms 12 %, d.v.s samma som försäljningskontot 3052...
... Visa mer
2019-01-28
12:41
1Gilla
Har du den även lokalt så bör det vara ok utan tillstånd. Finns blankett annars hos Skatteverket men det behövs nog inte i ditt fall tror jag.
... Visa mer
2019-01-28
12:40
1Gilla
Problemet där är att även en skåpbil klassas som lastbil och skåpet kan vara fristående och därigenom godkänt. Tidigare så fanns det karosserikoder men dom tog dom bort.... Så det är verkligheten som får bestämma. Vilket då är en obruten diagonal luftspalt.....
... Visa mer
2019-01-28
11:47
1Gilla
Har väl egentligen bara betydelse i aktiebolag då man bör ha dom på rätt plats i balansräkningen. Men även det går att lösa, åtminstone i Visma Bokslut. Då märker man bara upp 2650 så att det hamnar som 1650 vid positivt saldo och som 2650 vid negativt. Då blir det rätt i årsredovisningen. I en enskild firma kan man ha vilket som.. möjligen bör man se upp med negativa tillgångar i deklarationen, eller positiva skulder... ser mysko ut liksom.... Lycka till...!
... Visa mer
2019-01-28
11:44
1Gilla
Just personbilen är lurig då reglerna på dessa om lyftbar moms gäller bl.a bilhandlare och då är frågan vad som händer om en "vanlig" företagare köper in en bil med tanke att sälja den. Funkar det eller ej? Krävs ändring av SNI-kod hos Skatteverket? Har aldrig hört något om det men en rätt intressant fråga. Skulle man kunna göra så vid ett felköp och hävda att man tänkt sälja den från början.... Hmmm... lurigt som sagt... och en annan fråga är om lastbilen var en lastbil även ur momssynpunkt? D.v.s ej en skåpbil där skåpet är en del av karossen.... lurigt även det...
... Visa mer
2019-01-28
11:04
Hmm. För det första så är frågan om du köpt inom EU vilket jag tolkar det som. Är det sedan så att du fått en faktura med moms på så är den sannolikt svensk och via MOSS-systemet vilket gör att den då inte är avdragsgill. Enligt vad vi lärt oss så skall man då, trots att detta enligt säljaren inte är en EU-försäljning, ändå hantera detta som ett EU-inköp. D.v.s rapportera det som ett tjänsteinköp EU 25 % moms. Konto vete katten man uppgiften skall in på rad 21 i momsdeklarationen och sedan ut- och ingående moms. Personligen så tycker jag det är koko då meningen med systemet är att uppgifter skall mötas vilket dom då inte gör. De få gånger det händer så tror jag att dom flesta bara bokför det hela som en kostnad och då utan att lyfta moms. Det dom inte vet mår dom inte illa av..... Lycka till!
... Visa mer
2019-01-28
10:19
1Gilla
Gäller räkenskapsmaterial och var man får förvara sånt. Krävs tillstånd av Skatteverket och vad jag vet så är journaler just räkenskapsmaterial....
... Visa mer
2019-01-28
09:49
3 Gillar
Ett av våra kundföretag som har förmånsbil har även löneperioden inställd som föregående månad samt justeringar t.o.m föregående månad. Trots det så uppdaterade programmet bilförmånsvärdet nu på januarilönen. Detta då trots att lönen avser december. Programmet borde faktiskt hämta förmånsvärdet från den period som lönen avser. D.v.s i det här fallet december. Inte något man skall behöva hålla reda på. Man kan även undra hur det gör med övriga förmåner typ lunch och sånt? Blir även det fel? Chattade med supporten och fick svaret att jag fick ändra manuellt. Vilket vi gör men det borde inte vara så......
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2019-01-28
07:59
1Gilla
Utdelning kan du ta om du äger aktierna vid årstämmotillfället. Däremot så räknas gränsbeloppet (20% skatt) bara på aktier du äger vid årets inträde. I ditt fall så kan du alltså räkna gränsbelopp på 2018 och 2019. Vilket då enligt förenklingsregeln blir totalt 341 000 kr (2018: 169 125 kr, 2019: 171 875 kr) som möjlig utdelning med 20 % skatt. Men man bör alltid ta lön upp till brytpunkten för marginalskatt innan man tar utdelning. Skiljer så lite i skatt och man betalar i princip bara "goda" skatter vid lön (om man nu tycker att det finns sådana). Lycka till!
... Visa mer
2019-01-28
07:50
Utskrivna journaler som är verifikationer sätt i nummerordning i pärm. Har man olika verifikationsserier så blir det olika pärmar..... Lycka till!
... Visa mer
2019-01-28
07:48
1Gilla
Viktigt där att molnet inte är dropbox eller något annat då dom tjänsterna inte ligger i Sverige....
... Visa mer
2019-01-28
07:03
Om du bokför med reskontra och bara använder en verifikationsserie så skall journalerna in i rätt ordning i samma pärm då dom utgör verifikaten. Om du däremot kör separata serier för in- och utbetalningar samt kundfordringar och leverantörsskulder så skall dom in i respektive pärmar. Beror som sagt var på hur du lagt upp det....
... Visa mer
2019-01-25
10:54
2 Gillar
En andra fråga.... har föregående års resultat bokats bort från balanskontot?
... Visa mer
2019-01-25
07:38
1Gilla
Vill lämna ett tips så här i all välmening. Tyvärr så löser inga bokföringsprogram, oavsett moln eller lokalt, hur du skall bokföra saker. Om man nu skall göra sin bokföring själv så bör man först försöka förstå sambandet mellan balans- och resultaträkning. Då blir det lättare att förstå hur saker och ting påverkas av vad man gör. Sedan bör man se till att ha några informationskanaler kring lagstiftning och regler. Endera prenumeration eller någon att ringa eller allra helst bägge. Man bör inte lita blint på det som skrivs på nätet i diverse forum. Inte en här är alltid svaren helt korrekta, eller åtminstone inte helt utfyllda. Det finns diverse grupper på facebook som är rätt skrämmande när det gäller svar, frågor och tips. ... För tänk på att det är ditt ansvar för hur bokföringen sköts. Att man inte kunde eller kände till är ingen ursäkt. Visst är det så att en del tycker att man av just den anledningen skall göra den själv istället för att anlita en redovisningskonsult men en konsult tar även den ansvar och skall ha en ansvarsförsäkring som åtminstone ersätter skador som uppkommer. För vi kan alla göra fel, oavsett auktorisationer och erfarenhet och år i yrket. Bokföring kan kosta pengar hos en konsult men det kan bli ännu dyrare om det blir fel p.g.a att det faktiskt är ett väldigt kvalificerat yrke att bokföring, just på grund av lagar och regler. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-25
06:55
1Gilla
Har du faktureringsmetoden så bör alla fakturor gå via reskontran (1510,2440) och då samlas i separata pärmar i löpnummerordning (om du nu har dom på papper). Allt för att få spårbarheten som en reskontra ger och för att du faktiskt får bättre koll genom att alltid göra lika. För om du blandar sätten, även om slutresultatet blir lika, så blir det ett elände att leta underlag. Enkla samstämmiga rutiner är faktiskt enklare. Och boköringsmässigt så sköts ju allt via journaler. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-24
16:16
1Gilla
Jag kollade runt en hel del och ringde även en av mina informationskällor och kollade. Finns som sagt inga riktiga riktlinjer. Dom domar som finns är väl också lite styrande då dom nog ofta "tvålar till" dom som varit kreativa. Typ. lånat ut pengar till bolaget p.g.a att man tog utdelning och skapade på det sättet. Har man kollat med banken om lånemöjlighet och sedan lånar ut till samma ränta som dom skulle tagit så borde det inte vara något problem. Under normala lånebehov då....
... Visa mer
2019-01-22
12:59
1Gilla
Hmm. letat febrilt efter regelverket som säger statslåneränta plus 2% men inte hittat något. Däremot rättsfall som säger både högre och lägre, allt beror på risk. Frågan är väl varför finns lånebehovet och får du inte låna någon annanstans... Regelverket är tydligen inte ändrat men domarna har sänkt räntan, dock så har det då ofta rört upplägg med typ lånebehov som uppkommer genom annat än verksamheten. Hos oss får då ingen låna pengar till så låga räntor, även om risken är låg....
... Visa mer
2019-01-22
12:36
1Gilla
Ser så här spontant rätt ut. Glöm inte körjournal för att få koll på endera att du inte åker något privat eller för att få koll på underlag för reseersättning om du betalar bränslet själv eller för att få koll på underlag för bränsleförmån om bolaget betalar bränslet.... Lycka till!
... Visa mer
2019-01-22
07:59
Det jag kan tycka är väl möjligen att frågan lyfts som en information så att dom som borde redovisa så här faktiskt gör det. Det är ju tyvärr inte så självklart att man gör det och det är måååånga som gör bokföring utan att förstå hela bilden. T.ex. om man då sitter i ett företag som har både fastigheter och säljer byggtjänster. Då gäller det ju att skilja på de inköp av underleverantörer som avser egna fastigheter, och då framförallt när det gäller lägenheter. Och okunskapen kan ju finnas i många led och alla tror att den andra vet och gör rätt...
... Visa mer
2019-01-21
15:01
Okej. Funkar alltså momsredovisningen per verifikationsrad istället för kopplat till kontot. Intressant... Så man kan, teoretiskt sett, ha en helt annan momsredovisning på ett konto oavsett vad det egentligen har....? När det gäller konton så har vi valt 90XX-konton för att slippa "kleta till" resultatrapporten så mycket. Blir ju några varianter på framförallt EU-inköpen. Samma sak med 5171. Om vi vill hålla isär reparationskostnaderna mellan lägenheter och lokal (ur kontrollsynpunkt) så blir det även där fler konton. Och det funkar inte alls med balanskontona när det gäller ny- och ombyggnad.
... Visa mer
2019-01-21
10:50
I de flesta bokföringsprogram så finns det ett konto för inköp, omvänd beskattning och det ligger då i 4xxx-gruppen. Min kund som då även har hyreshus med lägenheter anlitar t.ex. en mattläggare till en lägenhet. Den skall då hanteras enligt reglerna för omvänd beskattning men dock utan momslyft. Om vi säger att 4425 är kontot för omvänd beskattning så blir konteringen: debet 4425 kredit 2614 debet 5170 (man måste ju här ta det konto som detta egentligen avser,d.v.s en reparation av fastighet) Efter att man kört momsrapporten så skall man sedan tömma 4425 mot i det här fallet 5170 så att kostnaderna hamna rätt. Vår klient har dessutom uthyrning av lokaler men där får han då däremot lyfta momsen vid inköpen. Han har både reparerat lägenheter och lokal (5170) och byggt ut (1110) vilket då även det ställer till det då allt hamnar på samma kostnadskonto 4425 men sedan skall fördelas ut beroende på vad det här. Man kan inte heller lösa det genom att bokföra det här direkt på 1110 och 5170 då det även bokförs rena materialinköp där med moms på (gäller lokalen) och de delar som avser lägenheter skall ju in på rätt rad och då med beloppet ex moms.... Har inte läst några frågor om det här, det är väl iofs inte så vanligt men förekommer absolut. Vi har då löst det genom att använda ett upplägg med 90xx-konton som då blir typ rapportkonton för momsrapporten. Vi kan då bokföra kostnaden direkt på rätt konto och bokför momsunderlagen mot 90xx-konton. Ett upplägg som vi snott från "Glasmästeri på data" för ett gäng år sedan. Funkar fint även om upplägget tar lite tid. Vi gör även lika på dom kunder som handlar mycket av EU och/eller importerar mycket. Då för att slippa dessa omföringar från 4XXX-konton till rätt kostnads-/investeringskonton. Om du/ni vill så kan vi gärna köra via mail om det blir för mycket text.....
... Visa mer
2019-01-21
07:34
2 Gillar
Hmm. Med tanke på att dom inte utvecklar Enskild firma längre så är om inte annat det här en anledning till att byta. eEkonomi innehåller e-fakturar, åtminstone dom större varianterna.. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-19
11:51
Borde ju bara vara att boka bort det. Vad bokades det upp mot för konto?
... Visa mer
2019-01-18
15:13
1Gilla
Hmmm. Kollade på Skatteverket och där framgår att man måste producera för mer än 30 000 kr före moms för att vara tvungen att redovisa moms. Sedan så kommer ett styck för dig som har en näringsfastighet, driver enskild näringsverksamhet eller har flera anläggningar och den länkar till en sida om just näringsfastighet. På den sidan så står det då så här " om du placerar dina solceller på privatbostaden gäller samma regler som för andra privatbostäder" vilket jag tolkar som att du inte skall ta med detta i näringen och inte heller redovisa moms om du inte säljer för mer än 30 000 kr men fasen vet. Och ännu längre ner under rubriken "Du behöver troligen inte registrera dig för moms" hittar jag denna text: Om du säljer el för mer än 30 000 kronor eller om du också har annan försäljning, måste du registrera dig för moms. Läs mer på sidan för näringsidkare. Vilket då säger "annan försäljning" så då borde den ju vara med. Sedan finns denna länk som inte heller hjälper https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/365981.html?&&pk_vid=35a2289e9188406a1547824... Skulle nog välja att fråga mer hos Skatteverket och/eller ta hjälp av någon som säljer Skatteinformation. Solel är verkligen inte solklart.... Lycka till!
... Visa mer
2019-01-18
12:35
Tänkte att jag skulle "lyfta" den här frågeställningen igen då jag saknar den inte bara i detta forum och jag tror inte att det beror på att alla gör rätt.
... Visa mer
2019-01-18
06:56
2 Gillar
Det borde ju även innebära att varan är kundens då den vidarefaktureras dit så vitt jag förstår det. Om varan är "intressant" för t.ex. Skatteverket så hamnar ju problemet där.
... Visa mer
2019-01-18
06:49
2 Gillar
Kolla så alla bokningar på 2440 också stämmer med reskontran. Manuella verifikationer mot 2440 brukar kunna ställa till det. En vanlig sak är att man betalar fakturor ena månaden men fakturadatumet är nästa, då stämmer det inte. Men det är åt fel håll för din diff. Då är det snarare så att du har en faktura med datum före 180831. Du har betalat den före 180831 men betaldatumet i reskontran är efter 180831. Då blir diffen åt det håll du har. Men jag satsar på en manuell verifikation... brukar vara det 9 gånger av 10... Lycka till!
... Visa mer
2019-01-17
14:22
1Gilla
Då du inte har avdragsrätt idag för privat pensionssparande så är det en fördel att dra av den i enskilda firman istället om du har positivt resulat där. Du får iofs betala löneskatt på premien men hela premien och löneskatten är avdragsgill mot firmans resultat. Tänk på att du får ha max 35 % av resultatet i pensionspremie. Använder du Visma Skatt så finns det bra underlag för beräkning i modulen i det programmet. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-16
15:49
När det gäller dom "gamla" inköpen så skulle väl jag, om det nu visar sig vara felredovisat, välja att bara rätta dom i mervärdesskattedeklarationerna på rätt period. Det skall ju bara in ett inköpsbelopp, en utgående moms och öka den ingående med samma. Påverkar ju inte totalsumman, om vi förutsätter att du har rätt att lyfta hela momsen vill säga. Då slipper du rätta i bokföringen som då inte har någon egentlig betydelse på sista raden. Rätt eller fel vete katten men så skulle jag gjort. Däremot så skulle jag se till att göra rätt framåt. Hur det funkar i eEkonomi kan jag tyvärr inte svara på....men det kan säkert någon annan här i forumet.
... Visa mer
2019-01-16
09:46
Finns ju en risk att du får en förfrågan från Skatteverket om du inte redovisat de tidigare inköpen korrekt. Har det funkat då med omvända momsen eller har du inte bokat den så då?
... Visa mer
2019-01-16
09:44
1Gilla
Facebook håller ju till på Irland och jag har för mig att Google är lika. Så japp, då bör det bli samma.
... Visa mer
2019-01-16
08:57
2 Gillar
Låter som dubbelarbete. Om du använder journaler hela tiden så bokas ju försäljningen upp vid uppbokningen av ursprungsfakturan utifrån fakturajournalen. När du gör kreditfakturan så bokas den då på samma sätt från journalen fast baklänges. Vid kvittning så behöver du då bara boka 1510/1510 om det t.ex. är en hel kvittning av en faktura. Där låter det verkligen som en tankevurpa från din tidigare bokförare. Använd journaler och låt systemet göra jobbet.. Men som sagt, vid en helkvittning så kan du strunta i att bokföra bankkontot som kommer med, där räcker 1510/1510 och jag tycker det är bra att bokföra den för då finns allt med liksom.. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-16
08:16
Så länge dom är borta och allt stämmer så skulle nog jag låta det vara.
... Visa mer
2019-01-16
08:13
1Gilla
Problemet är att du inte kan använda 5910 som kostnadskonto utan du måste först använda kto 4535 Inköp tjänster från annat EU-land. Sedan efter att du bokfört månadens momsrapport kan du flytta beloppet från 4535 till 5910. Det här kommer sig av att du måste ha med beloppet på momsdeklarationen. Du kan ju inte heller välja att ändra momsmärkning på 5910 då det används även till svenska inköp. Lägga upp ett till konto för en affär känns också onödigt då resultaträkning och kontoplan är stor nog ändå. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-16
08:05
Hmm. om du krediterat dom så kommer ju då resultatkonton och moms baklänges på den journalen. Inbetalningsjournalen vid kvittningen borde då bara innehålla 1510 och typ 1930. Att det står makulerad i journalen tyder på att dom är makulerade. Märkligt. Hur ser det ut om du öppnar fakturan och kreditfakturan och tittar på dom? Står det makulerade där?
... Visa mer
2019-01-16
07:20
Om du har makulerat fakturorna så kommer dom inte med på journalen. Uppbokningen av fakturor och dess resultatkonton kan nog jag tycka skall vara med även om dom nollas bort. Kör du automatik så blir det ju även så. Och personligen så bokför jag även kvittningsjournalen, d.v.s när jag kvittar en debetfaktura mot en kreditfaktura men då utan att bokföra bankkonton. Blir debet 1510 och kredit 1510. Bra för då kommer journalen in i bokföring och det går att följa vad som hänt. Det man kan ifrågasätta där är varför man inte kan få en nettokontering på den bokföringsordern ur programmet. Antar att man kan sätta ett betalsätt som är 1510 men jag antar att det då blir 4 st 1510. 2 debet och 2 kredit. Men det är ju å andra sidan inte så svårt att göra manuellt, åtminstone inte för oss som har ett "riktigt" program som tillåter sådant... Lycka till!
... Visa mer
2019-01-16
07:15
1Gilla
Hmm.. Checklistan för årsavslut visar ju rätt då den enligt din kreditering var obetald per 181231. Momsdelen kan du ju låta kvittas ut men du bör ju även reservera nettot som osäker kundfordran per 181231 då du inte får in dom pengarna och då visar du ett för högt resultat med skatt som följd. Vilket är onödigt, även om det är ett litet belopp. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-15
12:57
Införselmomsen är en ingående lyftbar moms och bokas då så. Resten är även det varukostnad. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-15
09:31
2 Gillar
Welcome to the dark forest of accounting....muuuaaahaahahha! 😉 Skämt åsido, det är inte så lätt som man kan förledas att tro av all reklam. Och det är ju ditt ansvar liksom... Nåväl, dels så bör du upprätta en revers på beloppet och där även ange räntesatsen. Och du får bara ta ut ränta om bolaget har ett lånebehov. Orsaken till det är säkert att den kreativa delen av befolkningen gjrot placeringar i sina bolaget för att omvandla närings- och tjänsteinkomster till kapital. Förstår inte riktigt varför du skall fylla i ett bankkonto där. När du amorterar på skulden så för du över pengarna till dig själv och bokför debet 2393 och kredit bankkonto (1930 eller vad du nu använder). Och tar du ränta så debiterar du då ett 84xx konto, förslagsvis ett speciellt som avser just räntekostnader till dig själv. Svårare än så är det inte faktiskt. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-15
07:35
1Gilla
Undrar också hur du löste det. Dom två sista verifikaten i ett aktiebolags bokföring är (oftast) bokning av årets skatt och sista är årets resultat (8999/2099). Har iofs sett iaf en årsredovisning där man inte gjort det vilket gör den helt felaktig. Vet inte vilket program man använde i det fallet och kan absolut inte Visma eEkonomi men med tanke på att det programmet vänder sig till dom som inte kan det här så bör det ju finnas en varning/kontrollfunktion att årets resultat inte bokats och att det inte balanserar. Märkligt annars, men tyvärr inte förvånande. Dessutom så bör man ju inte "riva upp" årsredovisningar men fasen vet hur man gör i det här fallet.
... Visa mer
2019-01-15
07:28
Ditt privatkonto skall inte in i bokföringen. Förutsätter att du har aktiebolag då du skriver skuld. Så då bör den ju ligga som en skuld (typ kto 23xx), gärna en revers och varje delbetalning bokas då mot det kontot samt ränta. Tänk på att du måste göra en kontrolluppgift på dessa betalningar (KU31) och att du, om du skall följa reglerna, skall dra av skatt på räntan (30%) och betala in den till skatteverket. Så det är praktiskt om du har ett särskilt räntekostnadskonto i bokföringen (84xx) Har du enskild firma så löser sig denna inlåning via räntefördelningen och något lån skall ej bokas upp utan det bokas som egen insättning under eget kapital. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-14
15:03
Personligen så har jag inga problem med att förvara papper då det på en del sätt är enklare. man ser dom, det kräver inga lösningar, avtal, underhåll eller backup och det är enklare att bli av med i sin helhet. För vem har koll på var allt ligger efter några år av leverantörsbyten, backupar, server- och datorbyten m.m..... Kanske viktigare nu än nånsin i dessa GDPR-tider.... Men jag är väl lite oldschool också....
... Visa mer
2019-01-14
12:49
1Gilla
Så vitt jag förstår det så får man behålla en inlogg till eEkonomi p.g.a lagkravet. Googlar i ämnet så finns det en hel del tips och info från bl.a Bokföringsnämnden. Men raka svar är svåra att få...
... Visa mer
2019-01-14
11:43
3 Gillar
Det krävs en hel del mer för att göra om en årsredovisning. Om inte beloppet är stort och det inte skulle innebära att eget kapital blev förbrukat så skulle jag nog rekommendera att du bokar det 2018. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-14
09:12
Du bör kunna se i inställningarna för kto 3991 vilken momsrad den hamnar på.
... Visa mer
2019-01-14
07:59
2 Gillar
En gåva kan inte heller vara tjänst, för en tjänst skall avse en prestation och en gåva just en gåva. Ur momssynpunkt i er förening så saknar nog detta värde och även för gåvogivaren som då får en ej avdragsgill gåva i sin bokföring. Men det är ju deras problem. För att få avdragsrätt för dom så krävs just en motprestation. Då blir det tjänst!. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-14
07:54
Det viktigaste är vad kontot har för radmärkning i ditt program. Skall vara rad 42. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-13
11:57
2 Gillar
Bokningen som du gjort har ju påverkat 2018 och så bör det vara. 2017-års siffror bör vara samma som i föregående års redovisning. Så vitt jag har lärt mig så skall man aldrig ändra dessa då de är fastställda i samband med årsredovisningen året före. Möjligen om man de facto "river upp" en årsredovisning och gör om den, att det så skulle synas men det är väldigt sällsynt. Skulle 2018 påverkats i någon form som var lite större belopp så borde det istället anges i not för 2018. Så vitt jag har lärt mig så kan man, om beloppen är lite stora, rätta deklarationen (det kan man ju göra i 5 år) men bokningen blir ändå i det innevarande året. Inte det år som avses. Det är ju i princip lika tankesätt som nu när man skall låsa perioder i bokföringen. Hittar du ett fel nu i december men som är i januari 2018 så skall du bokföra det nu i december men rätta skattedeklarationen för januari 2018. Blir helt koko och jämförbarheten kan vi ju fundera över lääänge. Är väl Bokföringsnämnden som hittat på detta tror jag och det vete katten hur dom tänkt, om dom tänkt något. Och man kan även undra om dom någonsin jobbat med bokföring. Så du har ju bokfört detta 2018 och använd då dess siffror i årsredovisningen. Att 1 kr egentligen avser 2017 är faktiskt helt ointressant i det här läget. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-13
10:31
2 Gillar
Bör ju bli nettolöneavdrag, inte brutto! Bruttolöneavdrag blir ju helt fel då man isf "lurar" staten på både skatt och sociala avgifter. Betalar dom hyran med nettolöneavdrag så blir det vilket som ingen förmån om det dom betalar motsvarar bolagets verkliga kostnad. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-13
10:29
Antagligen inte om du har eEkonomi och använder du Visma Administration så har du samma problem om du kört ut journalen och godkänt den. Det man får göra är att helt enkelt bokföra den manuellt i december och backa den manuellt i januari. Dessutom så får man ha koll på "diffen" man får på kundfordringar per 1231. Du är inte först och inte sist med att göra så här. Man brukar även kunna knacka bort betalningar per typ 1228 och missar att ändra året så att det blir 191228 istället för 181228... Då har man diffen hela året men det funkar ju det också. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-12
09:16
1Gilla
Nej. Du skall inte justera 2017, inte ens om beloppet var större än en krona. Boka den som Mikael skrev och låt den påverka 2018 istället. Aldrig röra föregående år...... Lycka till!
... Visa mer
2019-01-11
07:58
1Gilla
Hmmm.. Vårdförsäkringen bör väl vara avdragsgill till 100 % men bara förmånsbeskattas till 70%? Vilket då innebär att underlaget för arbetsgivaravgift skall vara 70% även det. D.v.s underlaget för skatt och arbetsgivaravgift skall vara 280 kr. I övrigt så håller jag nog med.
... Visa mer
2019-01-11
07:00
1Gilla
Räntan bokas mot typ 8313. Avgifterna typ 3591
... Visa mer
2019-01-10
15:30
Det är minst sagt lite tråkigt att kunder som måste göra e-faktura inte kan samarbeta med oss byråer i Webbfaktura. Åtminstone inte utan att vi på byrån också måste kosta lite pengar. För så vitt jag förstår det så kan ju e-ekonomifakturering göra detta men då kan det programmet inte samarbeta med oss som valt t.ex. Visma Adm. Irriterande. Antar väl att man iofs skulle kunna köra eEkonomiSmart och sedan exportera sie-filer till oss varje månad... Eller finns det något annat förslag när en kund jobbar mot kommuner, måste alltså göra e-faktura, vi blir för dyra om vi skall fakturera och vi jobbar med lokala program?
... Visa mer
2019-01-10
14:47
1Gilla
Tyvärr inte då jag använder ett "riktigt" bokföringsprogram (Visma Adm2000) ;-)... Finns det inte någon möjlighet att göra en bortskrivning eller så? Det du kan göra annars är väl att boka hela som betald och sedan boka ett uttag från kontot av skattedelen. Det blir ju rätt på sista raden liksom. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-10
13:48
1Gilla
Skulle nog välja att ta "smällen" med att skriva ut fakturorna. Framförallt om kunden skulle byta byrå eller lägga ner. Då måste ju kunden förvara detta räkenskapsmaterial på ett säkert sätt under lagstadgad tid. Inget som jag som byrå skulle vilja ha på mitt samvete. Gäller för övrigt en hel del s.k digital media idag. Det finns inga bra system där kunden/företaget kan lagra sitt räkenskapsmaterial på ett säkert och spårbart sätt. T.ex. mailade leverantörsfakturor i pdf. Där är ju utskriften en kopia. Jag vet att jag sett att Visma någonstans gett rådet att man i sitt mailprogram skall skapa en mapp åt dom. Men det är ju knappast ett säkert sätt. Man kan inte heller använda dropbox, onedrive eller liknande för dom ligger utomlands. Så lite papper är oftast enklare... men ack så otidsenligt (om nu det är något fel).....
... Visa mer
2019-01-10
13:40
Med tanke på vad vi var med om vid en lite glims i det lokala nätverket så skulle jag nog aldrig välja annat än fjärrskrivbord. Vi kör så från vårt filialkontor och vår egentliga tanke var att köra allt så från alla arbetsstationer och mot servern. Men det var något som åtminstone då inte funkade med byråstöd. Skall definitivt kolla det när vi under året skall titta på ny serverlösning. Vore rätt skönt att bara kunna uppdatera programmen på servern och slippa arbetsplatsinstallationerna. Och dessutom slippa övriga uppdateringar av övriga program.
... Visa mer
2019-01-10
13:15
3 Gillar
Avdragen källskatt i utlandet brukar vara lite mysko att få tillbaks, beror även på om vi har dubbelbeskattningsavtal. Kollade lite på nordisketax.net som är bra sida för sånt här. Där framgår att du skall uppge denna skatt i samband med deklarationen i Sverige. Boka skatten som eget uttag eller möjligen egna skatter för det är det korrekta. Begär sedan avräkning av skatten när du deklarerar. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-09
16:26
Det programmet skall föreslå, om du har allt rätt, när du trycker på konteringsstämpeln är den skattekostnad som räknats fram. Det kan iofs vara samma belopp som står längst ner på bilagan men bara om du saknar övriga skatteskulder och du skall inte heller ha betala någon preliminärskatt. Konteringsförslaget skall bli samma som skattekostnaden. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-08
16:39
3 Gillar
Googlade och leads är tydligen "en potentiell kund" så jag antar att du köpt någon form av kundregister eller adressregister. Vilket som så skulle jag nog välja övrig reklam eller någon form av försäljningskostnad. Intressant (och irriterande) med alla dessa nya ord som egentligen bara är nya utan att vara bättre. Lite som P3 som haft en feed. Det är bara en vanlig sändning ju!.....Och gymnasium som nu måste heta College för att duga.... märklig värld vi lever i.....ooops nu blev jag lite grinig gubbe tror jag.... Lycka till....
... Visa mer
2019-01-08
16:33
3 Gillar
Idag så måste man även tänka på vad man använder jordbruksmark och byggnader till. Skog är alltid ekonomisk verksamhet. Jordbruksmark är det om du odlar och säljer eller använder som bete till djur som du säljer. Ekonomibyggnad är del i ekonomisk verksamhet om den används där. Om du t.ex. har ridhästar (hobby möjligen) och marken används till dessa så blir varken byggnad eller mark ekonomisk verksamhet. Har du då ingen skog så är du icke företagare och får därmed inte heller t.ex. lyfta moms på reparationer av byggnaden. Även om den till taxeringen är en ekonomibyggnad. Det finns även ett rättsfall där omsättningen bestod av EU-bidrag för att hålla marken öppen. Kostnader hade man då för traktor, slåtterskära och drift. Inga andra inkomster. EU-bidrag räknades i det fallet ej som ekonomisk verksamhet och man fick inte dra av vare sig kostnader eller moms. Förr i tiden så var det standard att man blev "företagare" så fort man köpte ett jordbruk men så är det tyvärr inte längre.....
... Visa mer
2019-01-07
17:12
1Gilla
Kan ju vara praktiskt att dela upp dom då dom sannolikt kan tänkas hålla olika länge, säljas eller på annat sätt förbrukas... Men visst kan du ha dom som klump också. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-07
07:01
tänk också på att varje försäljning,inlösen eller överföring av värdepapper skall bokas som försäljning men vinst eller förlust.
... Visa mer
2019-01-05
09:34
är faktura 1026 på 124 kr? Faktura 1010 är ju en vanlig faktura på 142 kr som jag tolkar det. Är alltså 1026 en kreditfaktura på 124 kr och det är den som kunden betalat?
... Visa mer
2019-01-05
09:22
Det man gör är att när bokslutet är klart och man har ett färdigt nettoresultat så balanserar man det mot 2099 (Årets resultat) och med motkonto 8999. Debet eller kredit beror ju på om resultatet är positivt eller negativt. När man sedan har bolagsstämma så "skall man" boka bort resultatet från 2099 och balansera det mot 2091 (balanserade resultat) eller som en del gör, mellanlanda på 2098 (resultat föregående år). Bägge varianterna finns men jag tycker att 2098 är onödigt då man ser föregående års resultat i resultaträkningen. Men där bör man väl göra som programmet vill utifall det är lite automatik. Använder man då 2098 så skall ju då även det föreföregående års resultat bokas bort därifrån och då mot 2091. Så att efter stämman har man noll på årets resultat, ev. föregående års resultat på 2098 (som då är samma som IB på 2099 och sedan ackumulerade balanserade resultat på 2091. Beslutar man om en utdelning på stämman så bokas den kredit 2091 och debet 2393/2893 (skuld ägare, beroende på vilket konto man väljer att använda där. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-05
08:12
Den skall ju bokas men kan egentligen bokas när som helst under räkenskapsåret 2018. Däremot så använder åtminstone inte vi konto 2098. Årets resultat bokas ju mot 2099 i samband med bokslutet. Vid bolagsstämman (eller senare då om man missar det) så bokas 2099/2091. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-05
08:08
1Gilla
I Administration så går det, ja, eller gick iallafall tidigare även om det inte är helt lätt. Beror väldigt mycket på vad du menar med Visma?... finns ju några program att välja på.
... Visa mer
2019-01-05
08:05
1Gilla
Hmm.. Som jag tolkar det så gjorde du en faktura på 142 kr men då kunden inte skulle betala frakt så gjorde du en ny på 124 kr. Detta kunde du ha löst genom att göra en kreditfaktura som krediterade mellanskillnaden, 18 kr, och låtit kunden betala de 124 kronorna och du skulle då vid betalningen har bokat bägge fakturorna mot det inbetalda beloppet. Men som jag tolkar det så har du nu en obetald faktura på 142 kr. Det du kallar kreditering var väl egentligen bara en ny faktura. Skapa en kreditfaktura som avser den på 142 kr och sedan kan du kvitta bort dom mot varandra. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-03
16:29
1Gilla
Var det en personbil så är det ingen moms normalt sett. Finns lite följdfrågor på den här som är beroende av mer info....
... Visa mer
2019-01-03
16:27
1Gilla
Kom på en sak och det gäller just fastigheter. Nu vet jag ju inte vilken typ av fastighet du köpt men det finns många som kan orsaka förmånsbeskattning för dig oavsett om du använder den eller ej. Idag beskattas möjligheten att använda den... Så det kan vara värt att kolla upp.
... Visa mer
2019-01-03
16:26
1Gilla
Japp... konto 2393 eller om du lägger upp ett annat i 23xx-gruppen och kallar det för "lån närstående enligt revers" (om du har en sådan vill säga, något som rekomenderas). Du har också rätt att ta ut en marknadsmässig ränta om du vill och bolaget har lånebehov. Blir iofs skatt på det men bara kapitalskatt. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-01
19:52
Först en fråga, det var inte så att du hade bokslut per 171231? För isåfall så har du i princip inte gjort något fel.... Men det beror som sagt var på....
... Visa mer
2019-01-01
19:23
Nja. Du har använt konton som avser "fond för yttre underhåll" i t.ex. en bostadsrättförening. Vilket då är helt fel i det här fallet. Om du skall göra en sådan här "avsättning" så måste du endera sänka intäkterna och hävda att dom hör till nästa år (typ som jag beskrev) eller också bokföra upp en kostnad som kommer nästa år och som du hävdar avser 2018. Vilket då inte heller är rätt. Bidrag söker man ju för verksamhetsår och om det gick bra i år så kan ju det innebära ett problem men om ni behöver bidrag så bör ju en budget kunna visa att så är fallet. Att ni 2018 har ett bra resultat bäddar ju bara för att ni skall kunna klara av det hela. Men som sagt, att boka 2091 och 2071 är inte korrekt. Och skall man vara krass så är det ju bara en fråga om när du måste redovisa resultatet. Ärlighet varar längst och karma regerar... Lycka till!
... Visa mer