Hej Peter R, Förstår att det inte känns så bra. Eftersom vi har en lösning på gång som är mer kompatibel för olika skärmupplösningar så gör vi såhär: Kvarstår problemet hos dig efter att nästa version av programmet är släppt och du har uppdaterat ditt system så återkommer du till oss så ska vi kika på det. /Kristina
... Visa mer
Hej Carl Nygren, Vad roligt att du tycker om vårt program! Tror att Davor P har en större variant av Administrationsprogrammet och där finns möjlighet att använda fältet Säljare precis som han skriver. Är det något liknande som du eftersöker i Administration 500? Som det ser ut idag så kan du inne på en kundfaktura i fältet Vår referens välja upp önskad referens. Alternativt låta programmet hämta upp standardvärdet som hämtas från Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar – Försäljning – Dokumentinställningar. Har jag missförstått din fråga får du gärna återkomma i tråden. Tack för att du tog dig tid att skriva i forumet! /Kristina
... Visa mer
Hej Sebastian, När du gör avstämningen kontrollerar programmet att alla fakturor i reskontran även finns med i din bokföring och hittar programmet inte en faktura kan det t ex bero på att: · Automatisk överföring till bokföringen har varit avstängd. · Fakturan är utskriven men inte journalförd · Manuell kundfaktura har inte bokförts Du kan läsa mer om detta i programmets hjälpavsnitt för felmeddelanden under punkt F – Fakturan saknas i bokföringen. Här får du tips och råd om hur du kan felsöka i avstämningen. Hoppas detta kan underlätta för dig. /Kristina
... Visa mer
Hej Robert Hellberg, Detta är ett visningsfel och vi arbetar hela tiden på att göra förbättringar i programmet. Precis som du skriver så hjälper det om du stänger ner sidan och öppnar upp igen. Tack för att du tog dig tid att skriva i forumet och jag har tagit problemet vidare så hoppas vi det blir annorlunda i kommande versioner. Ha en fortsatt fin dag! /Kristina
... Visa mer
Hej Christoffer Lindquist, Nu vet jag inte vilken version av programmet din kund har men i länken felmeddelanden du kan läsa mer om Codebase 70 och 120. Dessa meddelanden kommer inte i versioner med SQL-databasen dvs från version 2017.11 utan endast i den äldre databasen Dbase. Felmeddelandet Codebase 70 beror på att programmet inte kankomma åt filerna eller att det tar för lång tid att komma åt dem. Felmeddelandet Codebase 120 handlar om att programmet harproblem att skriva till en fil. I länkarna får du tips på åtgärder och hur du kommer vidare.Som jag ser det så borde en fullständig registervård göra susen. OBS! Glöm inteta en säkerhetskopia innan du påbörjar en registervård. /Kristina
... Visa mer
Hej aj, Att det blev uppbokat på 3960 tror jag kommer från att du kan ha ändrat i fältet belopp, kr när du skapade delbetalningen. Då hanterar programmet det som en kursdifferens och bokar resterande belopp mot 3960. Som jag förstår dig så är allt journalfört och då har du egentligen 2 val. Antingen gör du som Annica skriver dvs. hanterar det manuellt eller så får du skapa en kreditfaktura för att vända debetfakturan och till sist en ny debetfaktura där du gör delbetalningen. /Kristina
... Visa mer
Hej Ylva, Håller med om att Sebastian är fantastiskt och han har utbildat många av oss. Fint att han kunde hjälpa dig med din frågeställning. Funktionen att lägga till/ta bort kolumner, justera derasordning och storlek är riktigt bra. I dokumentet Kolumninställningar kan den som är intresseradläsa lite mer om detta. Tack för att du tog dig tid att återkoppla och ha enfortsatt fin ”fössta tossdan i mass” /Kristina
... Visa mer
Hej CHIEFEN, Jag tänker lite som mikael pettersson skriver. Ditt bokföringsunderlagsummerar kredit- och debetposterna medan leverantörsfakturajournalen tittar påfakturabeloppen och har du en kreditfaktura med så minskas debetfakturornasbelopp med detta kreditbelopp på journalutskriften. Detta är inget som är felaktigt utan bådevanligt och korrekt. Om så inte är fallet så återkom gärna i tråden. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
Hej Marie-Louise Elm, Jag skulle vilja att du provade igen. Stå t.ex. i listläget för Artiklar/Tjänster. Vid fältet Benämning - i det gröna fältet skriver du in *asög* så ska det fungera förutsatt att du har minst version 2018:5 installerad. Ta gärna kontakt med oss på supporten så kan vi prova tillsammans. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
Hej viktoria57, Vi håller med AccountantfromHell_singland, det här är verkligen en djungel. Uppdatera gärna tråden när du fått mer information. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
Hej, En trolig orsak till detta är din skärmupplösning. Har du en standardupplösning? Om inte så kan du testa att ändra genom att högerklicka utanför Administrationsprogrammet och välja bildskärmsinställningar. Här brukar det bli bäst om du väljer en upplösning där det står "(rekommenderas)". Vi har en lösning på gång som är mer kompatibel för olika typer av skärmupplösningar men tills dess hoppas jag du kan hitta en inställning som är acceptabel. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
Hej Borje, Får du meddelandet invalid Class string eller ogiltig klassträng när du försöker skicka e-post från programmet behöver du reparera ditt program med hjälp av Visma Assist. Avsluta programmet Visma Förening och välj Start (Windows-knappen) - Visma Spcs - Visma Assist Förening. Välj sedan alternativet Reparera Visma Förening. Prova sedan igen och om det fortfarande inte fungerar så kontaktar du oss så hjälper vi dig gärna. Ha en fin dag!
... Visa mer
Hej Petra, Prova utskriften Ackumulatorlista med urval på ackumulatorn Bruttolön, skattegrundande. Du hittar den under Utskrifter och Spårning - Utskrifter - Övriga - Ackumulatorlista. Välj önskad period och klicka på urval så hittar du ackumulatorn Bruttolön, skattegrundande. Denna utskrift kan du skriva till Excel om du har behov av det. Hoppas denna matchar dina önskemål /Kristina
... Visa mer
Hej Jessica, Förlåt om det blev lite tokigt med sammanslagningen. Vi gör ett nytt försök. Här kommer svaren på de frågor som missades. På din första fråga gällande arbetad tid tänker jag såhär: Hela kvantiteten i timmar som hamnar på lönearten 1101 månadslön påverkar ackumulatorn arbetad tid i timmar. När du sedan redovisar frånvaron så påverkar även de lönearterna samma ackumulator oavsett om du på lönebeskedet ser ett högre värde i fältet kvantitet. Det blir alltså korrekt värde som kommer påverka diverse beräkningar i bakgrunden såsom semester. På din fråga gällande avtalstid (Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar) och vad den påverkar: Avtalstiden är en genomsnittlig arbetstid per månad som bestäms av ert kollektivavtal. Avtalstiden används för beräkning av timavdrag och timtillägg för anställda med fast månadslön tex beräkna grundtimlön för månadsavlönad = månadslön/avtalstid /Kristina
... Visa mer
Hej Lotta, Vi rekommenderar att du alltid utgår från en löneart av samma typ när du behöver skapa en kopia. Detta för att det går inte att i efterhand ändra typ. Du kan läsa mer om detta i dokumentet Skapa eller kopiera löneart. Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
Hej Nettan, Det var en spännande frågeställning. Jag håller med mikael pettersson om att det kan tolkas som utbildningsinsats men jag hittar ingen skriftlig information om hur just detta ska hanteras så mitt råd blir att kontrollera med Skatteverket. Lycka till med nya restaurangen och uppdatera gärna tråden när du fått svar från Skatteverket. /Kristina
... Visa mer
Hej Jeanette, Jag har testat detta i version 2018.71 med samma sorteringsordning som du har men här fungerar det som det ska. Har du också version 2018.71 installerad? Om inte så vill jag be dig uppdatera och testa om problemet kvarstår. Blir det likadant om du ändrar sorteringsordningen till stigande? Återkom gärna i tråden och berätta hur det går för dig så får vi följa upp det. /Kristina
... Visa mer