2025-05-26
09:43
2 Gillar
Hej @MiaCarlsson Tack för att du uppmärksammar oss på detta. Vi har rapporterat felet vidare till teamet, men har ingen info om när det kommer att vara åtgärdat. Under tiden får man göra som du skriver och klicka sig direkt in på respektive faktura i listan som en tillfällig lösning. Ha en fin dag
... Visa mer
2025-05-26
08:49
Hej @Antons
Vad roligt att höra att du är på gång att starta aktiebolag.
Vi vill gärna hjälpa dig att hitta den bästa lösningen för att hantera bytet från enskild firma till aktiebolag i din nuvarande prenumeration. Det finns några olika alternativ beroende på din situation och vi vill se till att du får den hjälp du behöver.
Därför skulle vi vilja be dig att ringa oss på 0470-70 60 00 så kan vi tillsammans gå igenom dina möjligheter och säkerställa att du får rätt stöd i övergången.
Varmt välkommen att höra av dig, så hjälper vi dig vidare!
Läs gärna även artikeln Ombilda enskild firma till aktiebolag
... Visa mer
2025-05-23
11:07
Hej @Bolagsteamet
Jag har kollat med teamet och vi ska inte ha gjort någon grafisk ändring eller justering som berör detta. Kan det möjligen vara något med din bildskärm?
I vilket fall som helst vill vi hjälpa dig så ring supporten som kan skapa ett ärende och så får du mejla in bilder som visar hur det ser ut från din sida.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-23
11:00
Hej @Annika36 Tack för din fråga!
När du vill göra prisändringar i en prislista där vissa artiklar har specialpriser, kan du använda fliken "Prisomräkning" för att välja de artiklar du vill justera. Detta säkerställer att dina specialpriser inte höjs automatiskt med den generella prisökningen.
I hjälpavsnittet Prisomräkning kalkylpriser hittar du mer detaljerad information om hur du gör.
Hoppas detta hjälper dig annars är du varmt välkommen att ringa supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-05-23
09:50
Tack bästa @CarinaM_ för att du delade med dig ⭐
... Visa mer
2025-05-23
09:33
Hej @Norrland1
Om kunden använder Lön Anställd, rekommenderar jag att de registrerar sin semester direkt i kalendern. Därefter kan de ta ut en rapport som heter "Spåra tidsregistreringar". För att fokusera enbart på semestern kan de välja "Typ av tidsregistrering" och sedan skriva ut rapporten som en PDF.
För den vanliga semesterplaneringen i Visma Lön, synkas informationen tyvärr endast vid avvikelseperioden. Det innebär att framtida semestertider inte automatiskt överförs, och därför behöver kunden själv fylla i informationen.
Jag hoppas att de har tillgång till Lön Anställd och att denna lösning fungerar smidigt för dem.
Önskar dig en trevlig helg! 🌻
... Visa mer
2025-05-23
09:14
Hej @JbesEnt
Då rekommenderar jag att du ringer supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-22
10:34
Hej @Norrland
För att ställa en fråga i forumet gör du så här: Välj kategorin som passar din frågeställning bäst. Klicka dig vidare till fliken Frågor och funderingar. Här kan du påbörja ett nytt ämne och sedan välja att publicera. Du behöver vara inloggad och ha ett aktivt avtal hos oss för att kunna posta i forumet.
Mitt tips är att du tittar på Semesterplaneringen som finns under Personal - Semesterplanering. Du får en bra överblick över anställdas semester i listan som också går att skriva ut. Kika på den så hoppas jag att den möter behoven.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-22
09:26
Hej @JbesEnt
Det förstår jag att du vill fixa till. Gå in under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. Vid fältet referens klickar väljer du namnet på den du ska radera och väljer Ta bort - Spara.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-22
09:01
Hej @CR2024
Detta är något som du behöver bolla med ert fackliga avtal och helt kanske något ni skulle ha kommit överens om i förväg. När du vet hur det ska hanteras får du gärna återkomma så hjälper vi dig med hur du lägger in det i programmet.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-22
08:55
Hej @paul mwasa
Precis som du uppmärksammat så har vi just nu ett fel. Följ tråden Problem att se underlag när du använt drag & drop som vi uppdaterar när detta är löst.
Ha en fin dag och tack för att du hörde av dig.
/Tinna
... Visa mer
2025-05-22
08:25
1Gilla
Tack bästa @LW -60
Skönt att det löste sig - din uppskattning gör mig glad ☀️
... Visa mer
2025-05-21
08:46
1Gilla
Godmorgon @LW -60
Jag misstänker att orsaken i detta fallet är att du har ett felaktigt registreringsdatum under Underhåll - Kunduppgifter. Detta datum ska vara samma datum som första dagen i det första räkenskapsåret. Kolla om den teorin kan stämma. Om inte så ringer du supporten så ska vi felsöka vidare.
Ha det fint
... Visa mer
2025-05-21
08:12
Hej @KarinaS
Jag upplever inte att det har skett någon förändring kring projekt på leverantörsfakturan i Visma Administration. Jag har tittat i version 2025.0. Du får jättegärna slå en signal till supporten så kan vi koppla upp och titta på hur det ser ut i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-21
07:59
Hej @Jonny Boström MoveByNumbers
Tack för din fråga om SRU-filer och utdelningsinformation.
Vi har undersökt hur våra SRU-filer hanterar utdelning som är 0 kr. Efter tester i både Skatt & Bokslut och andra varianter kan jag bekräfta att vi inte skickar med denna information när värdet är noll - och det har faktiskt alltid fungerat så.
Detta följer Skatteverkets standardriktlinjer, där "ej använda rader" vanligtvis inte ska inkluderas i filerna. Våra SRU-filer följer helt de format och specifikationer som Skatteverket kräver.
Jag känner inte till om detta är en förändring från Skatteverkets sida eller om det alltid har fungerat så här. Hur som helst rekommenderar jag att du kontaktar Skatteverket direkt för att få klarhet i frågan. Önskar dig en fin dag!
... Visa mer
2025-05-21
07:59
Hej @kubozk
Jag tror det handlar om hur fotot är taget. Om din kund tar ett foto av ett kvitto och håller mobilen "stående" bör bilden bli rak.
Vad jag kan se så har vi ingen info om att det finns någon inställning du kan göra men hör gärna med supporten också vid tillfälle.
Ha en fin dag
... Visa mer
2025-05-21
07:58
Hej @Helens Administration
Skönt att det löste sig och stort tack för att du återkopplade.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-05-20
08:14
Hej @CR2024
När du avslutar semesteråret sker en automatisk uppdatering där kvarvarande förskottsdagar tas bort och deras antal justeras till 0. Detta säkerställer att inga oanvända förskottsdagar överförs till nästa semesterår.
Så nu när det står att de nyanställda inte har några dagar kvar är det ett kvitto på att du har gjort helt rätt.
Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta vår support.
... Visa mer
2025-05-19
09:51
Hej @Emma Andersson
Du tänker helt rätt med att manuellt räkna ut mellanskillnaden i daglönerna retroaktivt. För att hantera detta i Maj-löneutbetalningen, kan du använda löneart 1176 för att registrera mellanskillnaden.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-19
08:47
Hej @ Jennie76
För att importen ska fungera behöver du först ha hela år 2025 upplagt och sedan ska du kunna göra importen av SIE-filerna.
Vill du att vi kikar på det tillsammans så ring supporten så hjälps vi åt.
Ha en fin dag och lycka till
... Visa mer
2025-05-19
08:26
Hej @Agnetha Svensson
Tack för att du kontaktade oss angående problemen med Scanner. Jag förstår att det kan vara frustrerande, särskilt när du planerar att bokföra i helgen. Bra att du redan har uppdaterat iOS, startat om din mobiltelefon och kontrollerat efter appuppdateringar. Utöver detta, kan du även kontrollera om din enhet har tillräckligt med ledigt minne, då det kan påverka appens funktionalitet.
Skulle problemen kvarstå, rekommenderar jag att du ringer vår supportavdelning.
Vi ser fram emot att hjälpa dig vidare!
... Visa mer
2025-05-19
08:10
Hej @emmakarlsson
Löneprogrammet har inte stöd för detta utan du måste kontrollera vilken/vilka resultatenheter/projekt som kontona ska ha, och lägga in det manuellt i bokföringen beträffande förändringen av semesterlöneskulden och även de sociala avgifterna för semesterlönen.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-19
07:35
Hej @AnnaEk
Det låter inte bra men vi hjälper dig! Ring supporten så ska vi felsöka varför du inte får över dina händelser.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-15
13:23
1Gilla
Hej @Jossan-12
Det ser du dels inne på den anställda på fliken lön men även under notifieringar syns vilka som har fått lönebeskedet med pdf.
Hoppas det hjälper dig!
... Visa mer
2025-05-15
12:51
Hej @A-L Karlsson
Det är lite svårt för oss att säga exakt vad som är rätt och fel i detta fallet.
Det bästa sättet är att stämma av med din anställda vad som rapporterats till Försäkringskassan. Har den anställda registrerat sjukfrånvaro även under helgen? Då bör du göra likadant i din registrering. Om sjukfrånvaron exempelvis var 100% fram till fredag och sedan ändras till 75% på måndag, ska helgen markeras som 100% sjuk. Vid exempelvis 75% sjukfrånvaro rekommenderar vi att du registrerar samma procent för hela veckan. Då får den anställda fullt antal betalda semesterdagar (baserat på semesterrätten), men varje dag har en lägre semesterdaglön.
I dessa fall behöver du räkna om den genomsnittliga sysselsättningsgraden innan semesteråret avslutas, eftersom bokföringen inte kan räkna ut detta automatiskt vid deltidsfrånvaro.
Hoppas det hjälper dig att komma vidare och annars finns möjlighet att boka specialisthjälp direkt på vår hemsida.
... Visa mer
2025-05-15
08:26
Hej @MNDU__
Då behöver du ringa supporten så får vi felsöka vidare.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-15
08:22
Hej @Sofia F-L
Det kan du läsa om i hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt under rubriken Registrera flera inbetalningar på samma verifikat.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-14
10:46
Hej @Ulrika Bengtsdotter Lind
Om du redan har skapat en fil för ansökan om skattereduktion för en faktura, kan du inte "ångra" detta i programmet för att sedan skapa en ny. Därför kan du göra ansökan manuellt på Skatteverket efter att du har fått den korrekta inbetalningen från kunden.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-05-14
10:46
1Gilla
Hej @MyranC
Du ska registrera din inbetalning som en delbetalning på fakturan. Efter att du har registrerat delbetalningen kan du sedan exportera en fil för ansökan om ROT-avdrag till Skatteverket. Mer information hittar du i programhjälpens avsnitt Arbeta med husavdrag under punkt 3 står det att du ska registrera inbetalning från kunden och följa instruktionerna för Kundfaktura - delbetald.
Lycka till och ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-05-14
08:08
Hej @Monica4
För att få SEK före beloppet på exempelvis fakturautskriften behöver du ändra mallen. En detaljerad beskrivning finns i hjälpavsnittet Visa alltid valutakod på faktura, malländring. Det verkar som att du redan har hittat hjälpavsnittet, men jag bifogar det ifall någon annan forummedlem har samma fundering.
Om du inte hittar "Ledtext - totalsumma2" kan det bero på att du använder en egen mall eller att du inte använder en mall av typen Silver. För att ladda ner en ny mall av typen Silver, följ hjälpavsnittet Mallar för nedladdning.
Hjälp med malländringar ingår inte i ditt supportavtal, men du kan boka specialisthjälp via vår hemsida. Våra specialister hjälper gärna med de vanligaste malländringarna.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-13
09:19
1Gilla
Hej @Gunilla Nilsson
Fick precis info om att version 2025.0 av Visma Skatt tillgänglig för nedladdning.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-13
08:20
Hej @jassirevo
Välkommen som ny forummedlem.
Du löser det genom att använda snabbvalet Semester, ersättning, antingen på den anställdas lönespecifikation eller i kalendariet om du arbetar där. När du använder snabbvalet töms det ackumulerade rörliga värdet för den anställda, och programmet sköter detta automatiskt åt dig. Kontrollera först under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester och klicka på villkor 20 eller 21. Där ser du till att det inte finns någon markering för Semestertillägget betalas ut vid uttagstillfället.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-13
08:09
Hej @Lars Radler
Inställningarna är både specifika för varje användare och företag, vilket innebär att standardinställningarna inte kan ändras generellt för alla användare. När en användare skapas i ett nytt företag används alltid standardinställningarna och därefter måste varje användare själv justera sina kolumninställningar i det specifika företaget.
Vill du att vi kikar på det tillsammans så ring oss så förklarar vi mer.
... Visa mer
2025-05-12
13:21
Hej @Anette Ljung
Tack för att du hörde av dig.
Jag har precis fått svar från teamet att det tyvärr inte går att spara en faktura som utkast när den skapas från en order. Vi ska se till att vår hjälpdokumentation uppdateras och blir tydligare på den punkten.
Stort tack för att du tog dig tid att informera oss! ⭐
... Visa mer
2025-05-12
13:15
Hej @PeterT
Välkommen som ny forummedlem och tack för din fråga!
Jag förstår att hanteringen av momskonton kan kännas krånglig, särskilt för föreningar som inte är momspliktiga.
Som min kollega Theo nämnde i tråden, finns det ingen direkt funktion för att helt inaktivera momskonton i programmet. Vid inläsning av underlag, till exempel via e-faktura, tolkas momsen av systemet men du kan självklart ta bort den manuellt.
För leverantörsfakturor som du får via mejl, kan du utnyttja funktionen "drag-and-drop" eller ladda upp filen under Inköp - Bildunderlag. Här tolkar programmet inte momsen, vilket kan spara tid och minska extra arbete. Mer info finns i hjälpens avsnitt Läs in bildunderlag
Hoppas detta underlättar för dig och annars är du alltid välkommen att ringa oss så kan vi prata om arbetssätt och vad som passar dig bäst. Du når supporten här.
... Visa mer
2025-05-12
09:57
1Gilla
Hej @JennyJönsson
För att ruta 276 ska komma med som en individuell uppgift i arbetsgivardeklarationen i programmet, behöver du se till att ruta 091, som anger "Utsänd under tid", är aktiverad för den anställda. Detta gör du under fliken "4 Skatt och arbetsgivaravgift". Det är viktigt att skatten är inställd på "ingen skatt".
När dessa inställningar är korrekta kommer ruta 276 automatiskt att genereras för den anställda i arbetsgivardeklarationen. Observera att detta inte har något med kostförmån att göra. Programmet har stöd för detta, men det kräver att skatteinställningarna är korrekt konfigurerade.
Tack @CarinaEsp för att du taggade mig 🌟
... Visa mer
2025-05-12
09:48
Hej @Flödesanalys
Vad roligt att du är intresserad av att koppla ihop Länsförsäkringar med ditt bokföringsprogram. För att göra det enkelt - eftersom du redan använder Länsförsäkringar, kan du enkelt ladda ner ditt kontoutdrag från Länsförsäkringar Bank och sedan ladda upp det till ditt bokföringsprogram. Därifrån sköts automatiskt avstämning av alla dina kvitton, kundfakturor, överföringar och betalningar till leverantörer. Du behöver bara ge ditt godkännande och allt är på plats!
För närvarande har vi tyvärr inte en direkt "bankkoppling" med Länsförsäkringar, men systemet hjälper ändå till att automatisera det mesta med de kontoutdrag du laddar upp.
Mer information hittar du här.
... Visa mer
2025-05-12
09:23
Hej @Lars Radler
Du kan ändra listor i programmet genom att lägga till, ta bort och ordna om kolumner samt justera deras storlek. Det gäller för alla listor, inklusive hämtalistor, som visas exempelvis när du väljer en leverantör för en faktura. Du kan bara välja bland programmets befintliga kolumner. Ändringar sparas för varje företag.
Mer info finns i hjälpavsnittet Kolumninställningar
Hoppas det hjälper!
... Visa mer
2025-05-08
12:41
Hej @ Jennie76
Export av kontoplan kan endast exporteras årsvis, så om du vill ha samma kontoplan på varje år behöver du exportera ut en per räkenskapsår. Kommande periodiseringar kommer inte med i en SIE-export, utan det är endast de verifikationer som nu ligger bokförda som kommer med i export av SIE.
Gällande frågan om export av SIE-filer för kundfakturor, så tar denna export endast med verifikationer för kundfakturor. Vill du istället exportera all bokföring och inte bara verifikationer för kundfakturor ska du istället välja "SIE - import och export av bokföringsdata". Tänker att du först väljer SIE-export av bokföringsdata mellan 2025-01-01 - 2025-03-31 och därefter 2025-04-01-sista verifikatet.
Det allra bästa är om du tar kontakt med supporten igen och så det inte blir några missförstånd. Känner du dig eller har frågor kring omstarten och vilka datum du ska välja vid export/import finns även möjlighet för dig att boka tid med någon av våra specialister som kan hjälpa dig utöver vår ordinarie support.
... Visa mer
2025-05-08
10:24
Hej @Tony Lindgren
När du bokför ett kvitto väljer du företagskonto och då måste 1930 vara med i själva konteringen. Vill du inte det får du högst upp välja dokument enligt bilden nedan och sen välja upp det bokföringsförslag som du vill använda. Funkar det om du bokför på det sättet? Annars slår du en signal till supporten så tittar vi på det tillsammans.
... Visa mer
2025-05-08
10:06
Hej @OscJor
Om du menar att det är uppdateringar som gjorts nyligen och som inte fungerar hos dig är min rekommendation att du ringer supporten så kollar vi på det tillsammans.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-08
10:00
Hej @Marie Carlsson
Välkommen som ny forummedlem.
Detta inte är något som vi arbetar på att införa just nu men du är självklart välkommen att lämna ett önskemål direkt till våra utvecklare via Förbättringsförslag som du hittar på förstasidan av ditt program. Funktionaliteten finns, precis som du redan vet, idag via utskriftsvalen Brev, e-faktura, E-post (via IX) och Kivra.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-08
09:38
Hej @Helena S @Annette
Om det är inställningen minuter/vecka så kan man ha olika inställningar genom att använda sig av t ex Dagtidsarbete för arbetare och Tvåskiftsarbete för Tjänstemän. För närvarande har vi inte någon annan lösning. Jag skickar med forumtråden Olika avsättning av arbetstidsförkortning för arbetare och tjänstemän vi har angående samma fråga och som vi kommer att uppdatera om när och om det sker en förändring.
... Visa mer
2025-05-08
09:26
Hej @webtomten
Det låter som om du tänker helt rätt. Den lön som utbetalas i maj ska redovisas i början av juni, oavsett vilken period som anges på lönebeskedet. I vanliga fall rekommenderar vi att informera den anställda om det står fel period, men eftersom det här gäller din egen lön kan du känna dig trygg så länge beloppet är korrekt. Angående likviditetsprognosen känns det som den visar arbetsgivaravgiften och skatten för lön som betalades ut i april. Så dessa betalningar ska göras i maj, vilket är varför de dyker upp där.
Hoppas det här klargör situationen! Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig vår kunniga support så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-05-08
08:25
Hej @LNkonsult
Tack för din fråga.
I programmet går det bara att lägga till ingående balans för det första räkenskapsåret. När ditt första räkenskapsår är avslutat och det är dags att skapa ytterligare ett år, förs de utgående balanserna för det första året automatiskt över till nästa räkenskapsår som ingående balanser. Om du upplever att utgående balans 2023 inte blir ingående balans 2024 vill vi gärna kika på hur det ser ut i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-08
08:16
Hej @Ellge_
Håller med @LW -60 om att en omstart kan göra stor skillnad men prova även alltid att rensa cache eller att du loggar in i en annan webbläsare. Genom att tömma webbläsarens cacheminne tvingar du webbläsaren att hämta den senaste versionen av de webbsidor du besöker. Det är de generella lösningarna som hjälper i de allra flesta fall. Testa även gärna att fråga AI-assistenten som kan hjälpa med diverse olika frågor.
... Visa mer
2025-05-07
09:21
Hoppas det löser sig och annars återkommer du till vår support så får vi reda ut vad det är som inte lirar.
Ha det fint! 🌻
... Visa mer
2025-05-07
08:27
Hej @Sofia F-L
När du aktiverar e-faktura under företagsinställningar så ska andra företag känna av att du kan ta emot e-faktura men dock är det viktigt att du är tydlig mot leverantören att du vill ha e-faktura till ditt affärssystem och inte till banken.
Jag har svårt att svara på om du har gjort fel eller om det kanske kommer bli rätt framöver. Delar hjälpavsnittet Ta emot e-fakturor så kan du kontrollera så du följt alla stegen samt Beställ e-faktura från din leverantör. Här finns inte Entercard upplagda men längst ner kan du "tipsa oss" om vad du saknar.
Lycka till och kontakta gärna supporten om du fortsatt inte får det att funka så får vi felsöka.
... Visa mer
2025-05-07
08:12
Hej @hansfp
Jag testade och kan få med 95 tecken på er referens på en kundfaktura. Har du behov av fler tecken än så får du gärna lämna ett förbättringsförslag via Feedback och funktioner långt ner till vänster när du är inloggad.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-06
14:07
Hej @Assson
När du väljer alternativet Åtgärder - Ångra faktura, skapas automatiskt en ny faktura som kvittas mot den ursprungliga leverantörsfakturan. Den nya fakturan får samma fakturadatum som originalfakturan. Vid denna åtgärd återgår fakturan inte till utkastläget eftersom den nu är behandlad genom kvittning. Om du vill att vi tittar på hur det ser ut i ditt program är du välkommen att ringa supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-05-06
14:06
1Gilla
Hej @John007
Tack för din fråga.
Precis som du är inne på så är inte detta något som fungerar i programmet idag. Du är självklart välkommen att registrera ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och förslag.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-05-06
13:54
Hej @hansfp När det gäller förbättringsförslag ber vi dig att registrera dina önskemål via Feedback och Förslag långt ner till vänster inne i programmet. Detta gör att ditt förbättringsförslag når våra utvecklare direkt, så att de kan överväga möjligheten att implementera det i framtida uppdateringar.
Ha en fin dag och tack för ditt önskemål!
... Visa mer
2025-05-06
13:21
Hej @Anderss
Om du får en varning men händelsen på banken är daterad den 23:e, kan du helt enkelt bortse från den. Det är ändå rekommenderat att matcha händelsen för att få den att försvinna från listan över lönebesked. På så sätt blir det lättare för dig att hålla listan prydlig.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-05-06
13:05
Jodå det ska du ha men den behövs lite handpåläggning för att du ska kunna aktivera den. Ring oss så fixar vi!
... Visa mer
2025-05-06
12:51
Hej @Mikael123
Prova att du går in på vismaonline.com och välj Mina tjänster - Användare och tjänster - Klicka in på användaren - bocka i Visma Scanner så ska det fungera. Annars ringer du supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-05-06
11:27
Hej @ Jennie76
Tolkar det som om din fråga handlar om hur verifikationsnumreringen blir när de tidigare verifikationerna importeras till det nya räkenskapsåret. Efter att du har gjort en omstart och skapat det förlänga räkenskapsåret så gör du SIE-importen. Läs in de äldsta SIE-filerna först och fortsätt sedan med de andra. Programmet kommer att omnumrera dina verifikat så istället för A1 - A140 + A1 - A7 kommer de att heta A1 - A147.
Vill du att vi kikar på det tillsammans så ring oss så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-05-06
10:58
Hej @AccountantfromHell_singland Tack för din fråga.
Visma Administration 2000 har ingen funktion för att importera XML-filer eller konvertera dem till SIE4-format enligt den information som finns tillgänglig. Programmet kan däremot läsa in återrapporteringsfiler i XML-format, specifikt Camt.054, men det är inte samma sak som att konvertera till SIE4. För att importera verifikationer behöver filen vara i SIE-format.
... Visa mer
2025-05-06
10:50
Hej @IsakSoder
Nu har vi fått svar från våra specialister och precis som du skriver så kan kommentarerna inte hämtas från rapportcentralen idag, oavsett bolagsform. Vi har tagit detta vidare som ett önskemål till våra utvecklare.
Alternativet tills vidare för att kunna skriva ut kommentarerna är att gå till kommentarsfliken, där du kan välja att visa alla kommentarer och därefter skriva ut dem från den vyn. Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-05
10:40
Hej @IsakSoder
Vill bara säga att vi har sett ditt inlägg och upplever samma sak. Väntar på ett internt svar och återkommer så snart jag får mer info.
... Visa mer
2025-05-05
10:14
Hej @Mikael123
Det ser ut som om du inte har aktiverat Visma Scanner på ett av dina bolag. För att ge tillgång till de som vill använda appen loggar du in som administratör på vismaspcs.se, klickar på företagsnamnet uppe i högra hörnet och väljer Användare. Mer information finns i hjälpavsnittet Visma Scanner.
Får du inte det att fungera behöver du ringa supporten så hjälper vi dig!
... Visa mer
2025-05-05
09:56
Hej @Ellge_
Ser att du inte har fått någon respons på din fråga. Här i forumet har vi ingen information om detta alls så om någon annan användare har möjlighet att dela med sig till Ellge_ så vore det mycket uppskattat.
/Tinna
... Visa mer
2025-05-02
14:14
Grymt jobbat @Y Jönköping och tack för återkopplingen.
/Tinna
... Visa mer
2025-05-02
13:51
Hej @Y Jönköping
Jag tror att du ska hitta svaren i Registrera en kundförlust och Bokföra kundförlust Observera att du inte kan bokföra en befarad eller konstaterad kundförlust löpande under året om du använder dig av kontantmetoden som bokföringsmetod. När du använder kontantmetoden bokas din kundfordran upp i slutet av året och därefter har du möjlighet att registrera en kundförlust så som beskrivs här. Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-05-02
11:34
1Gilla
Hej igen @pauladehollanda
Förstår verkligen att det hade underlättat att få en tydlig överblick över betalningar gjorda med Swish direkt i bankkopplingen när man tittar på sitt kontoutdrag. Eftersom olika banker skickar olika mängder information, anpassar vi vilka detaljer som visas baserat på vad som skickas till oss.
Trots att det kan innebära lite extra arbete, är vi glada att Lenas lösning fungerar bra för dig. Detta har lyfts till vårt utvecklingsteam för att undersöka möjligheten att inkludera denna funktion i framtiden.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-05-02
10:03
Hej @LW -60
Tack för dina synpunkter och funderingar kring processen. Vi förstår ditt behov av att hantera bokföringskonteringar på ett sätt som passar dina rutiner och vi tar med oss ditt önskemål om ett alternativt flöde. Jag har delat ditt inlägg med våra produktspecialister för att säkerställa att dina tankar når rätt personer.
Som det ser ut nu, krediteras bokföringsunderlaget för lönekörningen och debiteras vid arbetsgivardeklarationen där kontot 1630 krediteras. Detta sker automatiskt och är tyvärr inte något som kan stängas av i nuläget, men vi tar absolut med oss idén som ett framtida förbättringsförslag.
Omföringen sker vid det datum du själv väljer vid skapandet av arbetsgivardeklarationen, oftast den 12:e i månaden. Detta speglar den dag pengarna dras från Skattekontot, och det är ingen bokföringsmässig omföring i bakgrunden som du frågar om.
Flödet inkluderar bokföringsunderlaget för lönekörningen, bokföringen för arbetsgivardeklarationen som också ger information om vad som ska betalas in, och överföringen från 19xx till Skattekontot. Matchningen med arbetsgivardeklarationen på Skattekontot resulterar i att ingen ny verifikation skapas.
Vi förstår att dessa automatiseringar kan upplevas som komplicerade för de som har etablerade rutiner och kunskap inom området. Vi strävar efter att göra livet enklare för alla användare och om du har några andra önskemål eller tankar tar vi tacksamt emot dessa via Feedback och Förslag som du hittar långt ner i vänsterkolumnen inne i ditt program.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-05-02
09:18
Hej @Nellie 123
Nu har vi ju inte hela bilden men jag tänker mig att det är två anställda på lönekörningen, en som har en lön på 30 000 som hamnat korrekt på 7010 och den som hade felaktiga kontot 1930 med en lön på 33 000.
Så det är beloppet på 1930, alltså 33 000 i den verifikationen du har som exempel, som ska bort.
Kredit 1930 - 33 000
Debet 7010/7210 beroende på om arbetare eller tjänsteman - 33 000
Vill du ha ytterligare hjälp behöver du kontakta supporten
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-02
08:41
Hej @ Jennie76
Tyvärr är det så att du bara kan ändra startdatum på ditt första räkenskapsår och slutdatum på det senaste.
Om du har fel datum i något annat räkenskapsår så krävs det en omstart av ditt företag i bokföringen. Det innebär att du behöver skapa ett nytt företag med rätt räkenskapsperiod och föra över dina uppgifter. I avsnittet Hur skapar eller ändrar jag ett räkenskapsår? finns mer information.
Ring gärna vår support om du vill att vi kikar på det tillsammans.
... Visa mer
2025-05-02
08:16
Hej @Micke
I hjälpavsnittet Ta bort bildunderlag eller ångra koppling under rubriken Bildunderlag skriver vi hur du gör.
Hoppas det hjälper och att du får en fin dag.
... Visa mer
2025-05-02
08:07
1Gilla
Hej @pauladehollanda
Ser att du redan har fått förslag av @LW -60 men vill gärna tipsa dig om en sak. När du har flera bankhändelser som hör ihop med en bokföringshändelse kan du matcha dem alla samtidigt och får på så vis en verifikation i bokföringen som samlar alla händelserna. Det här är exempelvis användbart när försäljningen för dagen består av flera Swish-transaktioner. Tror du att detta skulle hjälpa dig? Läs under rubriken Matcha flera bankhändelser samtidigt
Hoppas detta hjälper!
... Visa mer
2025-04-29
15:45
Nej, det får hanteras i appen ☀️
/Tinna
... Visa mer
2025-04-29
15:31
Hej @Lina__16
Du har så rätt. Länken är till ett nyhetsinlägg som är arkiverat så det är därför den inte funkar. Be dina anställda med förtroendetid att gå in i appen under Inställningar och "släcker" Stämpla in och ut - se bild.
Hoppas detta hjälper och att du får en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-29
14:37
Hej @emeness
Du har helt rätt i att soliditeten för närvarande visas i tkr istället för i %, vilket resulterar i att värdet visas som noll på den raden. Felet kommer att rättas i kommande versioner av programmet men jag har ingen info om när i tiden detta ligger.
Under tiden kan du använda denna workaround:
Utan Tkr alternativ: Du kan ställa in inställningarna så att flerårsöversikten inte visar beloppen i tusentals kronor. Detta kan omedelbart lösa problemet med soliditet som visas felaktigt i %.
Med Tkr alternativ: Om du föredrar att ha översikten i Tkr, kan du manuellt ange siffrorna med tre nollor extra. Detta kommer att säkerställa att soliditeten visas rätt och att det blir korrekt vid den digitala inlämningen.
Observera att när en programvaruuppdatering har genomförts och felet är åtgärdat, kan det vara nödvändigt att ta bort dessa manuellt tillsatta nollor för att undvika framtida problem.
Tack för att du hörde av dig och rapporterade felet till oss.
... Visa mer
2025-04-29
13:00
Hej bästa @LW -60 När du använder Lön Direkt tillsammans med eEkonomi sker bokföringen lite annorlunda. Systemet hoppar inte över kontona 2710 (personalskatt) och 2731 (arbetsgivaravgifter) helt och hållet, utan det som händer är att:
När du klickar på Skicka och bokför i Lön Direkt skapas en verifikation i bokföringen. Denna verifikation gör en omföring där skatt och arbetsgivaravgifter som normalt skulle ha bokförts på 2710 och 2731 direkt överförs till skattekontot (1630).
Det innebär att istället för att först bokföra på personalskattkontot och arbetsgivaravgiftskontot och sedan göra en separat betalning till skattekontot, så sker detta i ett steg.
Så kontona 2710 och 2731 ingår fortfarande i kontoplanen men används inte aktivt i bokföringsprocessen när du har denna koppling aktiverad mellan Lön Direkt och bokföringen.
När du sedan matchar händelser från ditt faktiska skattekonto med den bokförda arbetsgivardeklarationen gör systemet ingen ny bokföring utan bekräftar bara att transaktionen stämmer.
Hoppas det förklarar hur det fungerar!
... Visa mer
2025-04-29
12:49
Hej @Anna-Lena6
Tack för din fråga om VAT in the Digital Age (ViDA) och hur det kommer fungera i Visma Administration 2000.
Just nu följer vi noga utvecklingen kring ViDA-regelverket, men vi har ännu inte alla detaljer om hur implementeringen kommer att se ut. Så fort vi vet vilka anpassningar som behövs kommer vi självklart att informera dig om hur allt kommer att fungera i Visma Administration 2000.
Vi förstår att detta är en viktig förändring för många företagare med EU-fakturering, så vi prioriterar att hålla dig uppdaterad i god tid.
Om du vill läsa mer om ViDA-initiativet redan nu, har EU-kommissionen samlat information här
Vi återkommer med mer information framöver!
... Visa mer
2025-04-29
12:41
Hej @visma_bokföring
I hjälpavsnittet Så skickar du e-fakturor i Visma eEkonomi har vi samlat information som jag hoppas och tror kommer hjälpa dig. Annars återkommer du till oss i forumet eller till våra kollegor på supporten så hjälper vi dig gärna.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-29
12:36
Hej @MonicaP1
För anställda som använder Min Lön/Kivra kan du välja vilket datum lönebeskedet ska visas. Markera Schemalägg och välj datum. Det är alltså bara de som har Utskriftsvalet Min Lön/Kivra man kan schemalägga, inte de som har Pdf som utskriftsval.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-29
11:34
Hej @KassörVKK
Tack för Din fråga. Vi planerar att anpassa vårt system så att det stödjer Swedbanks format för hantering av ISO20022/pain.001 i framtiden. För närvarande skickar vi filer i LB- eller SUS-format, och det finns inget uttalat datum för när dessa äldre format kommer att sluta fungera.
När detta blir aktuellt kommer vi att uppdatera tråden Hantering av XML/ISO20022/pain.001 i Lön
... Visa mer
2025-04-29
08:23
Hej @EllenC
Det är svårt att felsöka här i forumet men kolla så du har följt dessa steg:
Gå till Bokföring - Momsredovisning.
Välj Ny momsredovisning.
Välj momsperiod om den inte är förvald, och programmet hämtar värden från bokföringen. Du kan kontrollera transaktionerna genom att klicka på ikonerna bredvid fälten.
Om det inte finns några avvikelser att kontrollera, välj Bokför.
När momsredovisningen är bokförd får du en notifiering med verifikationsnummer. Du kan nu skapa en momsfil för elektronisk inlämning till Skatteverket.
För att skapa filen vid ett senare tillfälle, gå tillbaka till Bokföring - Momsredovisning, öppna den aktuella redovisningen och välj Åtgärder - Skapa fil. Om du inte har alternativet Skapa fil här behöver du slå en signal till oss så hjälper vi dig gärna.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-29
08:21
Hej @dantillberg Min rekommendation är att du slår en signal till supporten så får vi kika på hur det ser ut i ditt specifika fall och visa dig exakt hur du matchar mot arbetsgivardeklarationen. Läs även gärna användartipset Matcha arbetsgivardeklarationen från Visma Lön Smart/Lön Direkt som jag tror kan underlätta hur du ska göra rent programtekniskt.
Mer svar än så här är svårt att ge dig via forumet och behöver du ytterligare hjälp är supporten rätt väg att gå.
Välkommen att kontaka supporten
... Visa mer
2025-04-28
14:52
Hej @Norrland
Samtliga färdiga rapporter finns inkluderade i ditt löneprogram men du kan även skapa egna utskrifter genom att vara lite kreativ. Läs gärna i hjälpavsnittet skapa egna utskrifter och tänk på att egna utskrifter inte är något som supporten hjälper till med.
Just när det kommer till sjuklöner kan du kanske ha nytta av att göra en Spårning och sedan skriva ut den?
... Visa mer
2025-04-28
13:20
Hej @Anna-Lena6
Vill bara säga att vi har tagit emot din fråga och inväntar ett internt svar. Uppdaterar dig så snart jag får mer info.
/Tinna
... Visa mer
2025-04-28
12:57
Hej @Lojo2024
Tack för din fråga om att lägga in Idrottens BAS kontoplan i programmet. Du kan följa instruktionen Ladda ner och importera kontoplan för att testa om det fungerar med din kontoplan. Vänligen notera att om du använder konton som redan finns i programmet, kan det vara så att momskod eller kontonamn inte går att ändra.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-04-28
11:11
Hej @Susanne790
Vad tråkigt att höra att ni stött på detta problem med utstämplingen i Anställd. Vi har bollat din fråga internt och eftersom perioden är klarmarkerad och låst på grund av lönekörningen, kan det vara svårt att lösa detta direkt i appen.
För att få bästa möjliga hjälp och lösning på problemet, rekommenderar jag att du ringer in till oss. Då kan vi ta en närmare titt på situationen och hjälpa er att komma runt problemet.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-28
10:44
Hej @dantillberg
När det gäller skattekontot i programmet i förhållande till konto 1630, finns det några viktiga punkter att tänka på:
När du använder Lön Direkt för att skapa och bokföra arbetsgivardeklarationer, bokförs dessa mot konto 1630. Dessa transaktioner syns inte direkt under kassa och bankhändelser, utan du finner dem i kontoanalysen.
För att de betalda skatterna och arbetsgivaravgifterna ska synas under kassa och bankhändelser, behöver du manuellt lägga till skattehändelsen under skattekontot och matcha den med arbetsgivardeklarationen. Denna matchning skapar ingen ny verifikation utan kopplar bara ihop skattehändelsen med den redan bokförda arbetsgivardeklarationen.
Om vissa verifikationer inte syns där du förväntar dig, som i ditt fall i kontohändelser men inte kassa och bankhändelser, kan detta bero på att de inte är korrekt matchade mot skattehändelserna. En noggrann analys av konto 1630 kan ge mer insikt i detta.
Om du fortfarande är osäker varför de specifika transaktionerna inte syns korrekt, rekommenderar vi att du kontaktar vår support.
... Visa mer
2025-04-28
10:15
Hej @Nellie 123
Det låter som att ni har lokaliserat felet, vilket är ett bra första steg. Eftersom problemet verkar ha varit med den automatiska bokföringen, det enklaste sättet att rätta till detta är att göra manuella justeringar i verifikationerna.
Skapa en ny verifikation för varje månad där korrigering behövs. För att rätta till det, gör följande: Kreditera konto 1930 med beloppet ni vill justera.
Debetera det korrekta lönekontot, som troligtvis är konto 7010 eller 7210, med samma belopp. Detta säkerställer att lönen bokförs på rätt konto.
På så vis kommer differensen att försvinna och bokföringen blir korrekt.
... Visa mer
2025-04-28
09:50
Hej @augusthak
När du importerar SIE-filer kan vissa konton behöva flyttas eftersom de används för automatisk bokföring i programmet. Saldona måste då flyttas till andra konton:
1510 flyttas till 1518 2440 flyttas till 2448 "Ej reskontraförda" betyder att kundfordringarna har bokförts manuellt på konto 1518 istället för att hanteras i kundreskontran. Betalningarna gör du precis som vanligt Via Kassa- och bankhändelser - Egen kontering där du väljer upp exempelvis 1518.
Ha en härlig dag och vill du att vi visar i programmet så är du välkommen att ringa supporten.
... Visa mer
2025-04-24
12:50
Hej @Norrland1
Vi tolkar din fråga som om du vill få både kompensation och pengar vid registrering av övertid. Detta är möjligt endast om man använder teknikavtalet, där det finns ett snabbval som heter "Kombination pengar/spara till komp".
För de som inte använder detta avtal, behöver pengarna läggas in manuellt efter övertidsarbete medan tiden sparas till komp.
Om vi tolkar dig fel eller om du har några följdfrågor rekommenderar jag att du ringer supporten då mycket beror på vilket avtal du använder och vilken kategori av anställda frågan rör.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-24
12:07
Hej @CarinaM_
Beklagar att du fått vänta på svar, men nu har jag fått mer information kring Månadskollen.
Så här sammanställer Månadskollen information:
Första sidan: Visar intäkter och kostnader för föregående månad (mars i ditt fall). Dessa siffror hämtas direkt från resultatrapporten för samma period.
Andra sidan: Här ser du kundfakturor med fakturadatum i mars. Alltså inte nödvändigtvis alla fakturor som påverkar resultatet, utan specifikt de som är daterade i mars.
Tredje sidan: Information om mest sålda artikeln baseras på priset inklusive moms, vilket kan förklara skillnaden mot Försäljningsstatistiken.
Fjärde sidan: Visar leverantörsfakturor med fakturadatum i mars. För fakturor i utländsk valuta omräknas beloppen till SEK, vilket kan skilja sig från huvudboken.
Femte sidan: Visar saldot på företagskontot per 31 mars.
Skillnaderna du ser kan bero på flera saker:
Olika periodiseringar Fakturor med olika faktura- och bokföringsdatum Valutaomräkningar Momsjusteringar
Om du vill få en djupare analys av just dina siffror, kontakta gärna vår support så kan de titta på din specifika situation och reda ut vad som orsakar skillnaderna.
... Visa mer
2025-04-24
10:28
Hej @IN2025
Jag är inte riktigt med på din frågeställning. När den anställda är föräldraledig är det viktigt att du registrerar det i programmet för att antalet semesterdagar ska bli korrekt framöver.
Vid beräkning av betalda semesterdagar används alltid samma beräkningsformel oberoende av vilket semestervillkor eller vilken kategori den aktuella anställda tillhör.
Beräkning av semesterdagar görs enligt denna formel:
((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar
Vid intermittent deltid görs beräkningen enligt denna formel:
Betalda dagar * (Genomsnittlig veckoarbetstid i dagar/ Veckoarbetsdagar vid heltid) = Semesterdagar netto
Läs gärna mer i programhjälpens avsnitt Beräkning av semestervillkor där du kan läsa om vad som gäller för respektive semestervillkor och vilka ackumulatorer som är aktuella att ha koll på.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du varmt välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-04-24
08:27
1Gilla
Hej @LW -60
När det gäller funktionen du nämner, "Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning", är det så att den endast är tillgänglig om du har en aktiv bankkoppling inställd i eEkonomi. Jobbar du i Visma eEkonomi Pro och har kopplat till din bank?
Om du redan har en bankkoppling och fortfarande inte kan se funktionen, kan det vara värt att dubbelkolla att allt är konfigurerat korrekt. Annars, hör av dig till supporten så hjälper vi dig!
Hoppas solen skiner på dig idag ☀️
... Visa mer
2025-04-23
12:22
Hej @anne-b
Vårt supportteam kan säkert hjälpa dig att se vad som händer med dina bankhändelser. De kan kolla i loggarna och ge dig en tydlig förklaring. Ring oss gärna först – vi kan snabbt guida dig vidare, eller hänvisa till banken om det skulle behövas.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-23
09:21
Hej @OnStege
Det skulle kunna vara så att du behöver lägga till registernycklar manuellt men jag har svårt att avgöra det här i forumet. Gör så att du slår en signal till supporten så hjälper vi dig!
... Visa mer
2025-04-23
09:19
Hej @Atrix 88
Det är möjligt att löneperioden för de kollektivanställda är inställd på mars, medan den för tjänstemännen är april. Detta kan förklara varför du inte ser "Preliminära semesterdagar" på de kollektivanställdas lönebesked, men gör det för tjänstemännen. Om löneperioden för de kollektivanställda hade varit inställd på april, precis som för tjänstemännen, skulle preliminära semesterdagar ha visats även för dem. Kontrollera löneperiodinställningarna för att säkerställa att de är konsekventa.
Om inte min teori stämmer behöver du ringa supporten för vidare felsökning.
... Visa mer
2025-04-23
09:06
Hej @UlrikaE
Jag har pratat med våra produktspecialister och detta är ingenting vi har stöd för i programmet idag. Det är inte heller något som vi har planer på att införa i dagsläget men du är självklart välkommen att lämna ett önskemål via Feedback och förslag långt ner till vänster när du är inloggad.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-04-23
08:57
1Gilla
Hej @Lollo V
Välkommen som ny forummedlem.
Det är inga problem alls! Börja bara med att skapa ett räkenskapsår som matchar det du vill importera, alltså 231001-241231. Då kommer de ingående balanserna för 2025 att anpassas automatiskt. Enkelt och smidigt, och du slipper komplikationer!
... Visa mer
2025-04-23
08:22
Hej @Josef1
Välkommen som ny forummedlem.
Jo det kan jag också tycka men det beror lite på vilka inställningar som är gjorda hos er. Börja med att du kontrollerar så det står 25 dagar i semesterrätt inne på den anställda och Fliken 5 Semester. Arbetar ni med intermittent semester? Vad har ni för intjänandeår? Hur ser hennes arbetsschema ut? Om du kan eller ska ändra antalet dagar själv vågar jag inte svara på utan att se vilka inställningar du har gjort.
Det är så många faktorer som påverkar och det enklaste är om du slår en signal till supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-04-23
08:10
Hej @Norrland Kan det vara så att personen möjligtvis har förtroendetid? Har man inställningen förtroendetid har man ej möjlighet att registrera OB oavsett vilka inställningar ni har gjort i tjänsten. Du kan läsa mer om det i hjälpavsnittet Vad innebär förtroendetid?
Vill ni att de anställda ska fortsätta med förtroendetid och ändå ska ha OB-ersättning får du hantera det manuellt i på lönespecifikationen annars får du ta bort inställningen förtroendetid på dem.
Om personen inte har förtroendetid vill vi gärna att du slår en signal till supporten så ska vi se över dina inställningar.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-22
11:03
Hej @Joel_Ilmrud
Det enklaste i den här situationen är att betala fakturan som vanligt till företagskontot eller kassakontot. Efteråt kan du enkelt utföra en manuell verifiering och sedan registrera beloppet mot konto 2440.
Om du vill ha ytterligare hjälp är du välkommen att höra av dig till supporten. Vi hjälper dig gärna!
... Visa mer