2025-04-28
15:21
1Gilla
Att starta eget är stort och kan vara läskigt, inga konstigheter. För att göra resan så smidig och fri från huvudkli som möjligt har vi skapat checklistor som kan hjälpa dig. Följ dem steg för steg eller ögna igenom för att få bekräftat att du faktiskt har ganska bra koll på läget - du gör det som passar dig. Här hittar du checklistor för ditt första företagsår; Aktiebolag vs Enskild firma.
Stort lycka till och glöm inte att vi finns här om du behöver oss!
... Visa mer
Etiketter:
2023-07-03
16:24
1Gilla
Hej @SaraGryt! Även om fakturan är skickad till banken så kan du registrera den som betald mot andra konton (kassakontot i det här fallet). Det gör du genom att gå in på fakturan under Inköp - Leverantörsfakturor och fliken Obetalda fakturor. Klicka på Åtgärder - Registrera betalning och ändra till Kassakonto vid Betalt från. Återkom gärna om det skulle vara några konstigheter 🙂 Mvh Marielle
... Visa mer
2023-06-09
17:22
2 Gillar
Bokföring & Fakturering+ är för dig som hanterar större mängder och vill jobba mer automatiserat.
Masshantera och uppdatera kunder, leverantörer, artiklar och projekt
För att spara tid kan du massuppdatera dina kunder, leverantörer, artiklar och projekt. Under respektive register finns kryssrutor och en knapp för att hantera flera samtidigt. Du kan även markera flera leverantörsfakturautkast under Inköp - Leverantörsfakturor och fliken Utkast för att hantera dessa samtidigt och välja flera fakturor av samma typ när det är dags att matcha en banktransaktion under Kassa- och bankhändelser.
Arbeta med prislista, prisomräkning och rabattavtal
Du kan använda flera prislistor i olika valutor kopplade till kunderna och har möjlighet att göra en prisomräkning på en eller flera artiklar på prislistorna.
Du skapar nya prislistor under Inställningar – Försäljningsprislistor. Listorna kopplar du sedan till dina kunder i kundregistret, antingen via Redigera eller via Hantera flera kunder. Priserna kan uppdateras från artikelregistret eller direkt från en prislista.
Prisomräkningen når du via Åtgärder på den prislista där du önskar uppdatera med nya priser. Steg för steg går du igenom förutsättningarna för omräkningen vad gäller urval av artiklar och på vilket sätt priset ska förändras.
Under Inställningar - Rabattavtal kan du skapa rabattavtal på valda artikelgrupper och/eller enskilda artiklar. Rabattavtalet lägger du sedan in på en kund för att ge rabatten när du skapar dina offerter, ordrar och kundfakturor.
För att skapa ett nytt rabattavtal kan du antingen välja knappen Nytt rabattavtal eller kopiera ett befintligt rabattavtal genom att välja det och sedan välja Åtgärder - Kopiera.
Skicka inkommande utkast automatiskt för attest
De utkast som tas emot som e-fakturor eller från en tredje part kan skickas automatiskt för godkännande. Det innebär att du kan hoppa över steget där den mottagna fakturan hamnar under Utkast med statusen Pågående och du manuellt behöver skicka iväg den för attest. Är alla obligatoriska uppgifter på fakturan tillgängliga får fakturan statusen Klar för attest direkt och attestansvarig får direkt en notis i appen eller i webbläsaren.
Inställningen gör du på leverantören. Du bockar bara i rutan Skicka fakturor automatiskt för attest.
Fler funktioner
Försäljning
Enkel navigering mellan utkast under Kundfakturor, Leverantörsfakturor, Offert & Order
Periodisera kundfakturor
Periodisera vilande moms på kundfakturor
Lägg till flera referenser till samma kund på kundkortet, offert, order eller faktura
Samlingsfakturera med tillvalet Offert/Order
Inköp
Enkel navigering mellan utkast under Kundfakturor, Leverantörsfakturor, Offert & Order
Koppla bokföringsförslag till en leverantörer
Periodisera leverantörsfakturor
Periodisera vilande moms på leverantörsfakturor
Bokföring
Stjärnmarkera dina oftast använda rapporter för att nå dem snabbt
Fler rapporter
Inställningar
Lägg till fler referenser i företagsinställningar för Vår referens
Skapa bokföringsförslag med formler
Tjänster
Skapa klimatrapport och analysera/justera siffrorna i Klimatrapport
Ekonomiöversikt ingår
... Visa mer
Etiketter:
2023-05-03
13:35
1Gilla
Hej @EbSoMa, Tack för din fråga! Precis, PDFen räknas som originalfil och går hur bra som helst att spara i Visma eEkonomi efter att du överfört den 🙂 Mvh Marielle
... Visa mer
2023-04-19
11:28
1Gilla
Hej @Handy John! Vill du få bättre spårbarhet på kunder och artiklar rekommenderar vi att du skapar upp en kund med betalningsvillkoret Kortbetalning, Kontant eller Swish direktbetalning (beroende på hur kunden betalar) och därefter skapar upp en faktura. Fakturan blir då som en betalningsbekräftelse (om du delar den med din kund eller inte spelar ingen roll). Fördelen med detta skulle som sagt bli att du t ex får bättre koll på det du säljer, men du får också hjälp med bokföringen när det är dags att matcha betalningen mot fakturan/betalningsbekräftelsen. Betalningen får du in/registrerar du och matchar under Kassa- och bankhändelser. Om tillvägagångssättet ovan inte känns aktuellt för dig utgår du direkt från betalningen under Kassa- och bankhändelser. Du klickar på Matcha och väljer upp Egen kontering som bokföringshändelse. Vilka konton du ska välja beror på vad det är du har sålt (detta hjälper programmet dig med om du istället bokför mot en faktura/betalningsbekräftelse). Jag hoppas att det besvarar din fråga 🙂 Mvh Marielle
... Visa mer
2023-04-06
08:54
1Gilla
Hej @RalfHar,
Jag förstår att det kan kännas rörigt, men det kan se olika ut beroende på vart du kollar. Visma eEkonomi utgår från bokföringsdatumet, därför ska du kolla på utgående saldo på kontoutdraget per det datumet, inte transaktionsdatumet som jag misstänker att du gjort nu. Det är korrekt att transaktionen och överföringen hamnar på olika år 🙂
Mvh Marielle
... Visa mer
2023-02-23
16:09
Hej @Mattias M! Jag tror att det är något som inte riktigt står rätt till i dina inställningar. Skulle rekommendera att du kontaktar någon av mina kollegor på supporten så kan ni tillsammans se över inställningarna och hur du ska göra framåt 🙂 Här hittar du uppgifter för att kontakta oss » Mvh Marielle
... Visa mer
2023-02-10
13:07
Momsredovisning
Moms är en form av skatt på varor och tjänster som du som företagare är med och hanterar åt Skatteverket. Efter en avslutat momsperiod (månadsvis, kvartalsvis eller årsvis) ska all ingående och utgående moms sammanställas och redovisas. Värden för den aktuella perioden hämtas automatisk från bokföringen och eventuella avvikande datum och belopp stäms av. Läs mer om moms.
Arbetsgivardeklaration
Arbetsgivardeklarationen innebär att du en gång i månaden berättar för Skatteverket hur stora skattepliktiga utgifter du har haft för din anställde. Uppgifterna är bruttolöner, olika förmåner, kostnadsavdrag, arbetsgivaravgifter och avdragen preliminärskatt. När alla lönekörningar i en period är klara ska du skicka in en arbetsgivardeklaration. Läs mer om arbetsgivardeklaration.
Deklarera och upprätta bokslut
Genom att deklarera och upprätta bokslutet i Spiris samlar du allt på ett ställe och slipper dubbelarbete. När du öppnar deklarationen förs uppgifterna från bokföringen över för att utgöra grunden för ditt deklarationsarbete. Deklarationen lämnas in via Skatteverkets e-tjänst och årsredovisningen till Bolagsverket - helt digitalt. Du kan även få årsredovisningen digitalt signerad via tjänsten Signering. Läs mer om deklaration.
Rot- och rutavdrag
Husavdrag är samlingsnamnet för de så kallade rot- och rutavdragen, där köparen av en tjänst är berättigad till skattereduktion och avdrag görs direkt på fakturan. Läs mer om rot- och rutavdrag.
... Visa mer
Etiketter:
2023-02-10
10:43
1Gilla
Kontosök i Spiris
Är du osäker på hur en viss händelse ska bokföras? Skriv in ett förklarande ord för det du ska bokföra direkt i gränssnittet, så får du ett förslag på ett konto som passar. Om du till exempel köpt in papper i företaget, så kan du söka på "Papper" så kommer programmet föreslå två konton:
Konto 5400 – Förbrukningsinventarier och material som inte behöver delas upp.
Konto 6100 – Kontorsmaterial eller trycksaker som inte är reklam och inte kräver särredovisning.
För att avgöra vilket konto som stämmer mot det du vill bokföra håller du muspekaren över kontot för att få en beskrivning.
Kontosök finns i Kassa- och bankhändelser, leverantörsfakturor och manuella verifikationer.
Bankkoppling
Med en bankkoppling får du in ditt kontoutdrag helt automatiskt och in- och utbetalningar kan bokföras utan att du behöver lyfta ett finger. Eftersom ditt kontoutdrag i bokföringen speglar kontoutdraget på banken kan du vara säker på att allt stämmer och behöver inte lägga tid på felsökning av differenser. Automatisk bokföring och ingen avstämning alltså, hur bra!?
Arbeta med anläggningstillgångar och periodiseringar
Under Bokföring - Anläggningstillgångar kan du hantera företagets tillgångar, så som t ex stolar, bord, datorer, större maskiner men även mark och byggnader. Den stora fördelen med att registrera dina anläggningstillgångar är att du har koll och får hjälp vid en årsavstämning. Avskrivningen görs nämligen automatiskt. Läs mer om anläggningstillgångar.
Vill du dela upp dina kostnader eller intäkter på flera månader kan du använda funktionen Periodisering. Periodisering använder du om du till exempel betalar hyra för tre månader vid ett tillfälle, men sedan vill fördela kostnaden på de månader som hyran avser. Läs mer om att periodisera leverantörsfaktura.
Läs mer om att periodisera kundfaktura.
Bokföringsförslag för återkommande händelser
För att underlätta bokföring av återkommande händelser kan du använda dig av bokföringsförslag när du t ex registrerar övriga uttag och insättningar. Med rätt konton förvalda och bokföringen angiven i debet respektive kredit sparar du tid som du kan lägga på annat. Läs mer om bokföringsförslag.
Mer smartness i Bokföring & Fakturering+
Bokföringsförslag med formler Skapa egna bokföringsförslag med formler och få hjälp med beräkningar och automatfördelningar som effektiviserar ditt arbete. Du kan exempelvis få hjälp att beräkna och automatisk fördela kostnaden mellan olika resultatenheter. Du kan även ange fasta belopp i formelfältet. Läs mer om bokföringsförslag med formler.
Periodisering av utgående moms/vilande moms på kundfaktura När du väljer att periodisera en kundfaktura kan du med ett knapptryck använda vilande utgående moms. Läs mer om att periodisera kundfaktura.
... Visa mer
Etiketter:
2023-02-08
15:06
Hej @Ingemar Nyberg,
Tack för din fråga och varmt välkommen till forumet! Momskoden kan du ändra genom att öppna verifikationerna det gäller och ändra i fältet för momskod 🙂
Mvh Marielle
... Visa mer
2023-01-24
14:10
Hej @tisse65a, Tack för din fråga! Tyvärr så är det bara Enskilda firmor och Aktiebolag som kan deklarera i programmet just nu. På Skatteverket.se får ni dock bra stöttning kring vad det är som ska lämnas in - kika där! Mvh Marielle
... Visa mer
2022-10-05
15:54
Hej @Ann-Sofie Norin! Tyvärr gäller inställningen endast för kundfakturor och verifikationer. När leverantörsfakturor tolkas kan man inte välja vad som ska tolkas och inte, därför behöver du manuellt ta bort momsen i efterhand. Jag vill uppmuntra dig till att önska en funktion som hjälper dig med det dock. Via knappen Feedback och förslag längst ner till vänster i Visma eEkonomi kan du lämna ett förslag direkt till våra utvecklare 🙂 Mvh Marielle
... Visa mer
2022-10-05
14:27
Hej Martin! Det stämmer att det blir korrekt att göra så som du beskriver 🙂 Dvs att du flyttar de 365 kr från konto 1650 till konto 2650. Kör på! Mvh Marielle
... Visa mer
2022-10-05
13:27
1Gilla
Hej Terese! Tyvärr finns inte någon sådan funktion för när du skickar fakturan via e-post från Visma eEkonomi. Vill uppmuntra dig till att önska en sådan funktion via knappen Feedback och förslag nere till vänster i Visma eEkonomi - då hamnar önskemålet direkt hos våra utvecklare. Vill även passa på att tipsa om att skicka fakturan som e-faktura eller till Kivra. Då kan du känna dig trygg med att fakturan kommer fram och att kunden får påminnelser om att det finns fakturor att hantera. Mvh Marielle
... Visa mer
2022-09-13
08:47
Hej igen, Vid omvänd skattskyldighet är det köparen (dvs mottagaren av fakturan) som betalar och rapporterar både ingående och utgående moms till Skatteverket. Du betalar alltså ingen skatt 🙂 Önskar dig en fin dag! Återkom om du har fler frågor. Mvh Marielle
... Visa mer
2022-09-09
10:24
Hej, Tack för att du informerar oss om detta! Jag har kontaktat våra utvecklare och de ska se över det 🙂 Mvh Marielle
... Visa mer
2022-09-09
10:23
Hej! Det kan vara så att omvänd skattskyldighet inte är inlagt på kunden. Gör inställningen på kunden och skapa därefter upp kreditfakturan igen 🙂 Mvh Marielle
... Visa mer
2022-07-12
16:08
1Gilla
Hej Maria, Tack för din fråga! Jag la till mer information i inlägget för att förtydliga 🙂 Det finns olika sätt att registrera inbetalningen i Visma eEkonomi. Förutom med en bankkoppling kan du importera ditt kontoutdrag, kopiera och klistra in det eller registrera händelsen manuellt. Här kan du läsa om de olika alternativen och hur de fungerar. Oavsett hur du väljer att få in dina transaktioner följer du instruktionerna i inlägget när händelsen finns under Kassa- och bankhändelser. Dvs, du klickar på Matcha, väljer upp bokföringshändelsen Inbetalning från kort eller Swish följt av fakturan det gäller - sedan är det bara att bokföra. Ha en fantastisk sommar! Marielle
... Visa mer
2022-07-12
11:20
Hi @Dean118725! Everything seems to be fine, provided that the insurance does not cover real estate, transport, pension, labor market insurance or insurance on cars/other means of transport. I would like to take the opportunity to advise you on handling all bank transactions under Cash and Bank in Visma eEkonomi. By doing so, you can take advantage of smart features and save time and effort 🙂 Read more about it here. Have a wonderful summer! Marielle
... Visa mer
2022-05-11
10:03
Hej @Torsei, Jag vågar tyvärr inte svara på det. Rekommenderar att du kontaktar vår support så att ni kan kika på detta tillsammans 🙂 Mvh Marielle
... Visa mer
2022-05-10
11:28
Hej @Johanna Johansson! Vad härligt att höra att du uppskattar filmen 🙂 Ang din fråga så kan du absolut göra så som i filmen. Däremot bör du använda konto 2018 Egen insättning istället för konto 2893, då konto 2893 endast gäller för ett AB. Önskar dig en fin dag! Mvh Marielle
... Visa mer
2022-04-04
12:15
Hej @Fd medlem! Okej, jag förstår! Då rekommenderar jag att du kontaktar oss på telefon för att få hjälp med att kika på vad det skulle kunna vara som felar för dig. Mvh Marielle
... Visa mer
2022-03-23
16:23
Hej @Fd medlem,
Tack för din feedback 🙂 Jag förstår att det skulle vara fördelaktigt och vill rekommendera dig att lämna ett förbättringsförslag till våra produktutvecklare. Det gör du direkt i Visma eEkonomi, genom att klicka på Feedback och förslag nere till vänster. Vi flyttar nämligen idéhanteringen från forumet till våra produkter. Läs mer om det här >
Mvh Marielle
... Visa mer
2022-03-21
16:53
@BosseS Det går alldeles utmärkt! Du blir uppringd på torsdag 🙂 Önskar dig en fin vecka ☀️ Marielle
... Visa mer
2022-03-21
16:15
1Gilla
Hej @BosseS! Jag förstår! Det bästa vore att låta någon på supporten kika. Jag ber en kollega kontakta dig under morgondagen så att ni kan se över det tillsammans 🙂 Marielle
... Visa mer
2022-03-16
11:06
Hej igen @UlriS_! Jag förstår att det inte blir en optimal lösning och beklagar verkligen. Självklart vill vi att arbetet i programmet ska flyta på bra och att risken för fel ska hållas till ett minimum. Jag skulle rekommendera att du lämnar ett förbättringsförslag till våra produktutvecklare. Det gör du direkt i Visma eEkonomi, genom att klicka på Feedback och förslag nere till vänster. Vi flyttar nämligen idéhanteringen från forumet till våra produkter. Läs mer om det här >
Mvh Marielle
... Visa mer
2022-03-14
16:11
1Gilla
Förlåt, det är några inställningar som behöver göras på kunden för att det ska fungera. 1. Gå till kundkortet och klicka på Lägg till avvikande adress under Leverans. 2. Fyll i en adress utanför EU och bocka i Basera momsredovisning på leveransadress. 3. Nu ska du kunna välja upp rätt konto på fakturan! Marielle
... Visa mer
2022-03-14
14:14
Hej igen @UlriS_, När du skapar en artikel och väljer tjänster ska du kunna välja ett konto som heter 3045. Det kontot ska vara kopplat mot ruta 40.
Fungerar det för dig? Marielle
... Visa mer
2022-03-14
13:55
Hej @UlriS_, Jag vill bara meddela att jag har sett din kommentar! Jag ska prata ihop mig med en kollega som har bättre koll på det här än vad jag har och återkommer till dig så snart jag kan. Marielle
... Visa mer
2022-03-04
11:07
Hej @Fd medlem, Jag kikade lite snabbt i mitt program och det visar sig att texten har uppdaterats för den rutan. Rutan du ska bocka i under Bokföringsuppgifter heter nu Använd reskontrabokning av fakturor. Jag har uppdaterat forumtråden och ber om ursäkt för att detta inte har uppmärksammats och uppdaterats tidigare. Bocka i rutan och gå igenom stegen igen så ska det förhoppningsvis fungera för dig 🙂 Mvh, Marielle
... Visa mer
2022-02-15
08:28
1Gilla
Under åren 2021-2023 fasade bankerna ut Bankgirot och filer som LB, KI, UTLI och SISU. De har ersatts med ny betalningsplattform som hanterar XML-filer. Vi har tät kontakt med de olika bankerna och arbetar med att ta fram lösningar för den nya hanteringen av bankfilsformat. Forumtråden uppdateras löpande med information om hur arbetet fortgår.
Du som använder Nordea skickar redan nu leverantörsbetalningar med en XML-fil. Har du en aktiv bankkoppling till Nordea påverkas du inte heller av filformatförändringen. Med en bankkoppling förs dina utbetalningar över automatiskt till banken.
Vi kommer inte att ta fram en XML-fil för Handelsbanken, då det inte finns stöd för LB-fil idag. Har du en aktiv bankkoppling till Handelsbanken påverkas du inte heller av filformatförändringen. Med en bankkoppling förs dina utbetalningar över automatiskt till banken.
Du som använder Danske Bank skickar redan nu leverantörsbetalningar med en XML-fil. Har du en aktiv bankkoppling till Danske Bank påverkas du inte heller av filformatförändringen. Med en bankkoppling förs dina utbetalningar över automatiskt till banken.
Du som använder SEB kan redan nu skicka leverantörsbetalningar med en XML-fil. Har du en aktiv bankkoppling till SEB påverkas du inte heller av filformatförändringen. Med en bankkoppling förs dina utbetalningar över automatiskt till banken.
Du som använder Swedbank kan redan nu skicka leverantörsbetalningar med en XML-fil. Har du en aktiv bankkoppling till Swedbank påverkas du inte heller av filformatförändringen. Med en bankkoppling förs dina utbetalningar över automatiskt till banken. Bankgirot och övriga banker Vi har en bra dialog med övriga banker om deras tidsplan, idag används LB-format.
... Visa mer
Etiketter:
2022-02-09
15:59
Hej @UlriS_! Ett förlag är att skapa upp en artikel som är kopplad till ett försäljningskonto. När du sedan skapar en faktura kan du gå in i verifikationen och ändra momskod till 40. Alternativt kan du skapa upp ett eget konto kopplat till ruta 40 och sedan välja in det efter det att du skapat fakturan, genom att gå in och ändra försäljningskonto på verifikationen. Hoppas att fungerar för dig! Återkom annars 🙂 Marielle
... Visa mer
2022-01-31
13:09
1Gilla
Hej @rbicko! Det löser du enklast genom att hantera matchningen mellan fakturorna och betalningarna när allt finns i systemet. Exempel: Du har skapat 2st fakturor på 5000 kr och har fått in 2st betalningar under Kassa- och bankhändelser. En på 7000 kr och en på 3000 kr. Under Kassa- och bankhändelser väljer du att Matcha betalningen på 7000 kr. Du väljer upp Inbetalning från kundfaktura som bokföringshändelse och den första kundfakturan på 5000 kr. Då har du ett belopp kvar att stämma av på 2000 kr och klickar på Ny bokföringshändelse. Du väljer återigen upp Inbetalning från kundfaktura som bokföringshändelse och den andra kundfakturan på 5000 kr innan du klickar på Bokför. Den andra fakturan blir då registrerad som delbetald. Nu väljer du att matcha nästa betalning, på 3000 kr. Välj upp Inbetalning från kundfaktura som bankhändelse och den delbetalade kundfakturan. Belopp kvar att stämma av blir 0 kr och du kan klicka på Bokför. Hoppas att det inte blev allt för rörigt 🙂 Marielle
... Visa mer
2022-01-10
10:22
1Gilla
Hej @HAK__1, Givet att du betalat tillbaka pengarna till företagskontot (1930) och att återbetalningen som råkade bli för mycket bokfördes mot avräkningskontot (2893) så kan du vända differensen mot 1930 debet och 2893 kredit 🙂 /Marielle
... Visa mer
2021-12-09
13:44
4 Gillar
Det finns flera smarta funktioner som kan förenkla din försäljning.
Hantera medlemmar och artiklar
Arbeta med kundgrupper För en enkel uppföljning kan du arbeta med kund- och artikelgrupper. När du har märkt medlemmar och artiklar med etiketter kan du t.ex använda dem för att göra urval när du skriver ut din försäljningsstatistik samt välja vilka medlemmar eller artiklar som ska tas med när du exporterar register.
Masshantera register eller grupper
Under Försäljning - Kunder kan du uppdatera och ta bort/avidentifiera flera medlemmar på samma gång via knappen Hantera flera kunder. Hantera flera kunder.
Fakturera
Massfakturera medlemmar Om du fakturerar samma typ av artiklar och tjänster till en mängd olika medlemmar/kunder kan du skapa en faktura som du skickar till flera. När du skapar fakturan och ska välja vem fakturan ska skickas till kryssar du i rutan Välj flera kunder. Då kan du välja upp de medlemmar/kunder som du vill fakturera. Har du skapat en etikett för en viss kundgrupp kan du med ett klick välja upp hela kundgruppen.
Skapa flera fakturor.
Skicka återkommande faktura Om du fakturerar samma typ av varor eller tjänster till en medlem/kund med ett regelbundet intervall kan du göra en mall för en återkommande faktura. Mallen för återkommande fakturor kan antingen skickas manuellt eller automatiskt. Automatiska fakturor skickas som e-faktura på det valda intervallet utan att du behöver göra någonting, medan manuella fakturor skickas genom att du klickar på en knapp den dag du vill skicka dem. När den innevarande periodens faktura har skickats, flyttas fakturadatum och period automatiskt framåt till nästa planerade fakturadatum. Skapa återkommande faktura.
Skicka som e-faktura till Kivra - kundens digitala brevlåda Du vet väl om att du kan skicka e-faktura till privatpersoner? När det är dags att skicka fakturan väljer du alternativet Skicka till Kivra. Där blir kunden notifierad om fakturan, får påminnelser om fakturan och kan betala fakturan med ett knapptryck. Läs mer om varför du ska skicka e-faktura.
Ta betalt direkt
Ta betalt med Swish Swish är ett smidigt komplement till kontanter och andra betalningslösningar oavsett hur du möter dina kunder - och det kommer med flera fördelar. Det är tryggt för båda parter och du får pengarna direkt in på ditt bankkonto utan någon fördröjning. Ta betalt med Swish.
Ta betalt med Zettle Med Zettle by PayPal importeras din försäljning till bokföringent från ditt Zettle-konto dagligen. När du har kopplat ditt Zettle-konto till bokföringen hämtas dina försäljningstransaktioner automatiskt och bokförs på de bokföringskonton du valt. Ta betalt med Zettle.
... Visa mer
Etiketter:
2021-11-04
11:53
1Gilla
@A_____14 Precis! Har du lagt en momskod på ett konto som vanligtvis inte har en momskod, eller tvärtom, så reagerar programmet. Men du kan bara bortse från dessa "avvikelser" 🙂 Mvh Marielle
... Visa mer
2021-11-03
15:57
1Gilla
@A_____14 Jag förstår att det kan kännas lite rörigt! För att förtydliga blir det totalt 3st bokförda verifikationer, och de ska slutligen se ut så här: 1. Verifikationen som avser kundfakturan och försäljningen av presentkortet. 2421 K 392 kr (momskod 05 25%) 2611 K 98 kr (momskod 10 25%) 1510 D 490 kr 2. Inbetalningen av presentkortet. 1510 K 490 kr 1930 D 490 kr 3. Inlösen av presentkort (när kunden nyttjar det). 2421 D 392 kr (ingen momskod) 3051 K 392 kr (ingen momskod) Här bokför du alltså bara den faktiska försäljningen. Momsen är redan upptagen på verifikationen som avser kundfakturan. Hoppas att det blev tydligare 🙂 Mvh Marielle
... Visa mer
2021-11-03
10:49
Hej @A_____14, Allt ser korrekt ut! Har du redan momskod 05 på 2421 på raden och verifikationen är du klar så här långt 🙂 Du behöver alltså inte välja upp någon momskod i det steget. Mvh Marielle
... Visa mer
2021-10-27
16:04
1Gilla
Hej Magnus och tack för dina synpunkter 🙂 Jag förstår din frustration över att inte själv kunna bestämma i vilken ordning händelser ska bokföras och beklagar att du inte känner dig hjälpt av den automatiska bokföringen. Då vi vet att funktionen är uppskattad och fyller sin funktion på många håll är den inte aktuell att ta bort. Däremot förstår jag såklart fördelen med att själv kunna avgöra om man vill ha hjälp med automatisk bokföring eller inte. Jag lovar att ta det vidare som ett önskemål! Ang arbetsgivardeklarationen vill jag be dig säkerställa att du har valt rätt period och datum i verifikationslistan utifrån när arbetsgivardeklarationen bokfördes. Återkom om du fortfarande inte hittar den så kikar vi vidare på det. Mvh Marielle
... Visa mer
2021-07-08
11:25
Hej,
Jag misstänker att problemet kan ligga i att du redan har registrerat fakturan som betald mot kassakontot under Inköp - Leverantörsfakturor? Gå till Kassa- och bankhändelser och välj upp kassakontot för att se om du hittar händelsen där. Klicka i så fall på händelsen och välj Ångra matchning. Välj därefter upp ditt företagskonto igen och matcha utbetalningen som har kommit in via bankkopplingen mot den skapade fakturan. När du har klickat på matcha väljer du Betalning av leverantörsfaktura som bokföringshändelse, letar upp den leverantörsfaktura du har betalat och bokför.
Ett tips är alltid bokföra in- och utbetalningar under Kassa- och bankhändelser.
Hoppas att det var till hjälp! Läs mer om hur du hanterar kvitton och leverantörsfakturor i programmet »
/Marielle
... Visa mer
2021-06-08
13:33
Det finns många sätt att förenkla olika processer. Här nedan tipsar vi om smarta funktioner som får din försäljning att flyga.
Kunder och artiklar
Sök efter kunduppgifter När du skapar en ny kund under Försäljning - Kunder har du möjlighet att söka efter kunden och på så sätt få fram de uppgifter som behövs. Du kan t ex söka på person- eller organisationsnummer, ort postnummer eller namn. För att du ska kunna fakturera kunden digitalt (via e-faktura eller Kivra) är det viktigt att du får med kundens organisationsnummer alt personnummer.
Minska risken för kundförluster med kreditupplysning
Kreditupplysning är en tjänst som ger dig kunskap om dina kunders och leverantörers betalningsförmåga och minskar risken för onödiga kundförluster. Du har möjlighet att genomföra snabba betalningsanmärkningar, kompletta kreditupplysningar eller bevakning av kunders företagsekonomi.
Arbeta med kund-och artikelgrupper
För en enkel uppföljning kan du arbeta med kund- och artikelgrupper. När du har märkt kunder och artiklar med etiketter kan du t.ex använda dem för att göra urval när du skriver ut din försäljningsstatistik samt välja vilka kunder eller artiklar som ska tas med när du exporterar register.
Skapa och skicka kundfakturor
Offert & Order
För att få kontroll över hela din säljprocess kan du arbeta med Offert & Order. Offerten sparar du enkelt som en pdf, och kan sedan omvandla den till en order eller faktura. Du kan även skapa en order direkt under Försäljning - Order, eller så kan den t.ex ha synkroniserats över från din nätbutik i Webshop. Från offerten eller ordern skapar du sedan kundfakturan, dit all information följer med. Du behöver bara öppna utkastet, skicka som e-faktura och bokföra.
Tips! Med Bokföring & Fakturering+ kan du samlingsfakturera för att effektivisera faktureringsprocessen.
Tidrapporteringssystem
Du kan med fördel arbeta med Tid för att göra faktureringen ännu smidigare och slippa dubbeljobb. Uppgifter synkar och kostnader bokförs automatiskt. Du kan koppla leverantörsfakturor till projekt för att få en tydlig överblick över dina kostnader.
Återkommande faktura
Fakturerar du samma typ av varor eller tjänster med ett regelbundet intervall kan du skapa och skicka fakturan som återkommande faktura. Då skapar du en mall på hur ofta fakturan ska skickas så att den med vald intervall sedan kan skickas helt automatiskt (via e-faktura). Fakturerar du samma typ av varor eller tjänster till en mängd olika kunder kan du skapa en faktura som du skickar till flera kunder.
E-faktura
E-faktura borde vara det självklara sättet att skicka fakturor på. Du kan skicka alla fakturor som e-faktura oavsett om det är ett företag eller en privatperson du ska fakturera, och du sparar tid genom att slippa skriva ut, frankera och posta fakturorna. Du får bättre kontroll och dina kunder får fakturan snabbare, vilket ofta innebär att du får snabbare betalt.
Sälj dina kundfakturor
Betalt direkt
Du behöver inte invänta pengarna från din kund. Genom att sälja fakturan (du behöver bara bocka i en ruta när du skapar fakturan) tar vi över fakturan och du får in pengarna på kontot redan nästa bankdag.
Hantera påminnelser/ränta
Visma Påminnelse Direkt
Om dina kunder inte betalar i tid kan tjänsten Påminnelse Direkt hjälpa dig med påminnelse- och inkassohanteringen på dina kundfakturor. All inkasserad dröjsmålsränta betalas automatiskt ut till dig.
Hantera inbetalningar
Bankkoppling Med en aktiv bankkoppling kan programmet själv matcha och automatiskt bokföra inbetalningar mot skapade kundfakturor. I de fall programmet inte kunde hjälpa till med matchningen får du istället förslag på vilken faktura som skulle kunna matchas ihop mot vilken inbetalning.
Har du ingen bankkoppling kan du istället importera eller klistra in ditt kontoutdrag. Även här kan programmet hjälpa till genom att matcha ihop rätt inbetalning mot rätt kundfaktura. Du behöver bara klicka på Bokför.
Tips! Du vet väl om att du kan fakturera och hantera inbetalningar via appen? Finns där appar finns.
... Visa mer
Etiketter:
2021-06-01
15:38
2 Gillar
Det finns många sätt att förenkla olika processer. Här nedan tipsar vi om smarta funktioner som får din inköpsprocess att flyta på som aldrig förr.
Leverantörer
Sök efter leverantör När du lägger upp en ny leverantör under Inköp - Leverantörer har du möjlighet att söka efter din leverantör och slipper på så sätt att fylla i uppgifter manuellt. Tar du emot en e-faktura från en ny leverantör läggs leverantören automatiskt till i registret.
Kvitton
Scanner Har du fått ett kvitto i handen? Fota kvittot med mobilen och appen Spiris Scanner för att få in underlaget i din bokföring. Uppgifterna tolkas automatiskt.
Ta emot leverantörsfakturor
E-faktura E-faktura är det snabbaste och säkraste sättet att ta emot fakturor på. Förutom att du slipper lägga upp leverantören förs alla uppgifter på fakturan in helt automatiskt. Här samlas inget på hög eller riskerar att försvinna i en oändlig mejlkorg.
Mejla in faktura
Om din leverantör inte har registrerat sig för att skicka e-fakturor kan du istället be leverantören att mejla in fakturan till din bokföring. Ett perfekt alternativ för dig som vill slippa att hantera leverantörsfakturor från olika mejlkorgar och knappa in uppgifterna manuellt. Har du tagit emot en leverantörsfaktura i din digitala brevlåda hos Kivra kan du skicka vidare underlaget med hjälp av appen Spiris Scanner.
Bokför leverantörsfakturor
Har du tidigare registrerat fakturor på leverantören föreslås samma kontering som användes för föregående faktura när det är dags att bokföra. Är du osäker på hur något ska bokföras kan du skriva in ett förklarande ord direkt i gränssnittet, så rekommenderas ett konto som passar. Läs mer i tråden Smart hjälp med din bokföring. Har du inte registrerat fakturor från leverantören tidigare får du, när det är dags att bokföra, förslag utifrån hur liknande händelser brukar konteras.
Attest
Om du vill att leverantörsfakturor ska granskas av en annan användare innan de bokförs kan du skicka dem för attest. Har du Bokföring & Fakturering+ kan du automatisera denna process genom att aktivera inställningen Skicka fakturor automatiskt för attest på leverantören. Fakturan kan attesteras i appen eller på webben.
Betala leverantörsfakturor
Skicka fakturor för betalning med bankkoppling
Har du en aktiv bankkoppling med SEB, Nordea, Handelsbanken eller Danske Bank kan leverantörsfakturor automatiskt skickas till banken för betalning när de registreras i bokföringen.
Betalningsfil
Har du ingen bankkoppling (alt. om du har en aktiv bankkoppling med Swedbank eller Sparbanken) kan du med de flesta banker betala leverantörsfakturor med betalningsfil. För att kunna använda den funktionen behöver du ha ett avtal med din bank som möjliggör att de kan ta emot filen i internetbanken.
Bokför betalning av kvitton och leverantörsfakturor
Bankkoppling
Med en bankkoppling synkroniseras kontoutdraget automatiskt över från banken. Du sparar tid och minimerar risken att registrera någon händelse dubbelt eller t om missa att registrera en händelse. Har du ingen bankkoppling finns det andra sätt att smidigt få in ditt kontoutdrag i programmet. Du kan t ex importera eller kopiera kontoutdraget hos banken och klistra in det under Kassa- och bankhändelser. Utbetalningen för leverantörsfakturor kan bokföras helt automatiskt genom att rätt bankhändelse matchas ihop med rätt leverantörsfaktura under Kassa- och bankhändelser. Vid en betalning som avser ett kvitto matchas rätt bildunderlag ihop med rätt bankhändelse och informationen på kvittot tolkas. När det är dags att bokföra får du förslag på det konto som du eller andra användare använt vid tidigare tillfällen.
... Visa mer
Etiketter:
2021-05-27
11:06
Hej @Fd medlem, Vad bra att du gillar inlägget! Har du fått en lev.faktura skickad till din privata mejl kan du registrera den i Visma eEkonomi genom att spara ner den på datorn och dra och släppa filen under Inköp - Bildunderlag. För att bokföra lev.fakturan klickar du på bilden och väljer Koppla bild. Betalningen matchar du sedan mot den skapade lev.fakturan under Kassa- och bankhändelser. Jag vill passa på att tipsa om att framöver ta emot fakturorna som e-fakturor. Då läses informationen på fakturan automatiskt in i programmet och du behöver bara kontrollera innehållet och lägga till bokföringskonton för att fakturan ska bli bokförd. Läs mer om att ta emot e-fakturor. Ang din andra fråga så beror det på hur kunden ska betala. Ska kunden betala via en faktura behöver denna skapas och skickas till kunden från Visma eEkonomi, men skulle du t.ex stå på torget och sälja någonting via swish behövs ingen faktura (vill kunden ha ett kvitto kan du dock självklart skapa en kundfaktura i programmet och skicka till kunden). Hur som helst ska försäljningen och betalningen alltid bokföras och då utgår du enklast från ditt kontoutdrag, under Kassa- och bankhändelser, när du fått in pengarna. Finns det en faktura matchar du betalningen mot fakturan och har du fått betalt på annat sätt och det inte finns en faktura matchar du den istället som en Övrig insättning. Hoppas att det låter vettigt 🙂 //Marielle
... Visa mer
2021-05-26
08:43
Hej @Fd medlem, Har du en enskild firma eller ett aktiebolag? 🙂 I ett aktiebolag har du nämligen inte alternativet Betalt med egna pengar, utan det hanteras lite annorlunda. Du kan läsa mer om det här: Betalat inköp med privata pengar i ett Aktiebolag. //Marielle
... Visa mer
2021-04-23
11:31
Jag är helt med dig och lovar att ta dina synpunkter vidare!
//Marielle
... Visa mer
2021-04-22
15:17
Hej @Johan-Coo! Jag har försökt att återskapa ditt scenario i mitt program och beroende på hur jag väljer att ordna fakturadatum så blir resultaten olika. Om du vill arbeta dig från den äldsta leverantörsfakturan, och därefter i kronologisk ordning, kan du välja att ordna fakturorna så att den äldsta fakturan ligger överst. När du bokför fakturan bör du då automatiskt hamna på nästa faktura i ordningen.
Hoppas att det löser ditt problem! //Marielle
... Visa mer
2021-04-20
17:17
Hej @martinmilfors,
What program is the file exported from? Visma eEkonomi follows the SIE standard. At the following images you can see that the text marked with yellow is what is seen as the Description on the journal entry in Visma eEkonomi. I recommend you to contact us by phone so that we can take a closer look.
//Marielle
... Visa mer
2021-03-25
12:03
1Gilla
Hej @Lena Ernstsson! Jag förstår ditt dilemma, men det går tyvärr inte att ställa in så att vissa bankhändelser inte bokförs per automatik vid bankkoppling. Det är inte heller något som vi jobbar på att lägga till. Att programmet bokför händelser åt dig är såklart tänkt att bidra till att du sparar tid. Jag har full respekt för rutiner som funkar men vill ändå tipsa om artikeln Digital bokföring vs papper. En bankkoppling tillsammans med digital arkivering av räkenskapsinformation kan göra underverk 🙂 Mvh, Marielle
... Visa mer
2021-02-23
15:55
Okej! Exporten behöver göras i eEkonomi även om ansökan görs manuellt hos SKV. Om filen som eEkonomi genererar används vid ansökan spelar ingen roll 🙂 Följ stegen (t.o.m punkt 4) i hjälpavsnittet Ansök om rot-/rutavdrag från Skatteverket. Hoppas att det löser problemet! /Marielle
... Visa mer
2021-02-23
11:10
Hej @AccountantfromHell_singland, Jag misstänker att det kan vara något som har missats! Kontrollera gärna att ansökan till SKV är exporterad från eEkonomi (punkt 3) samt att den faktiska inbetalningen från SKV, om de 391 kr, är registrerad på fakturan (punkt 5). Är det något som har missats - rätta till det och kolla därefter hur påminnelsen ser ut 🙂
... Visa mer
2021-02-22
18:22
Hej @AccountantfromHell_singland,
Förlåt! Här kommer mitt svar igen (med tillägg): Ang din fundering kring om man ska använda en annan benämning på på betalningen från Skatteverket, så är svaret - Nej, du använder samma benämning oavsett kund eller inbetalning från SKV i Visma eEkonomi Fakturering. I andra varianter, där du arbetar med Kassa- och bankhändelser, kan du specificera om det är från kund eller SKV 🙂
En påminnelse kan skickas till kunden efter det att fakturan har förfallit. Jag punktar upp alla steg här nedan, för att försöka få lite klarhet i flödet (kanske är det något ni missat?): 1. Du skapar en faktura och skickar till kund. Vi kan säga att totalbeloppet är på 1000 kr och att kunden ska betala 700 kr. Restererande 300 kr avser skattereduktionen som du ska ansöka om hos SKV.
2. Kunden betalar 700 kr och du registrerar en inbetalning på fakturan.
3. Du exporterar Rot/Rut-ansökan till SKV på resterande 300 kr. 4. SKV betalar ut ett lägre belopp än det du räknat med, t.ex 100 kr istället för 300 kr. 5. Du registrerar ytterligare en inbetalning på fakturan, på 100 kr. 6. 200 kr återstår då att betala från kunden. När fakturan har förfallit kan du skapa en påminnelsefaktura via Åtgärder - Påminnelse. 7. När kunden har betalat de återstående 200 kr registrerar du den sista inbetalningen och fakturan registreras som slutbetald. Hoppas att det var till hjälp! /Marielle
... Visa mer
2021-01-21
09:09
Hej @Fd medlem,
Dessvärre finns funktionen inte tillgänglig för just Handelsbanken, utan det är en bankkoppling som krävs för att det ska fungera. Med en bankkoppling skickas leverantörsfakturan automatiskt till banken inom 10 minuter efter att den bokförts men du kan även ställa in så att du själv väljer vilka leverantörsfakturor som ska skicka över, och när 🙂
Marielle W
~Content producer, Visma eEkonomi~
... Visa mer
2021-01-20
15:16
Hej,
Under Appar och tillval - Digitala fakturor och fliken Ta emot e-fakturor finns en pdf som du kan ladda ner och skicka till leverantören. Den ska innehålla all nödvändig information 🙂
Marielle W
~Content producer, Visma eEkonomi~
... Visa mer
2021-01-20
09:21
3 Gillar
Okej, då förstår jag! Precis som du säger så finns inte den funktionaliteten i Visma eEkonomi idag, men jag tar det vidare som ett önskemål och ber våra utvecklare kolla på det.
Marielle W
~Content producer, Visma eEkonomi~
... Visa mer
2021-01-19
16:26
Hej @GuruKonsulten,
Det är kontoplanen från det år du köpte Visma eEkonomi som ligger kvar. I hjälpavsnittet Importera eller exportera kontoplan kan du läsa om hur du uppdaterar kontoplanen 🙂
Marielle W
~Content producer, Visma eEkonomi~
... Visa mer
2021-01-19
15:46
Hej @Fd medlem, För att försäkra mig om att jag förstår vad du menar - är det när du väljer bokföringshändelsen Överföring mellan egna konton som du önskar att Visma eEkonomi föreslår tidigare använda konton? 🙂 Marielle W ~Content producer, Visma eEkonomi~
... Visa mer
2021-01-19
11:45
1Gilla
Hej! Det stämmer, funktionaliteten finns tyvärr inte i Visma eEkonomi idag. Jag tar det vidare som ett önskemål! Marielle W ~Content producer, Visma eEkonomi~
... Visa mer
2021-01-14
15:22
1Gilla
Försäljning av presentkort bokförs på olika sätt beroende på om det avser obestämda varor/tjänster eller en bestämd vara/tjänst.
Presentkort som avser en obestämd vara eller tjänst
Om presentkortet avser obestämda varor och tjänster, och momssatsen på det du säljer varierar, är presentkortet en så kallad flerfunktionsvoucher. Eftersom du vid försäljningen av presentkortet inte vet vilken momssats som ska redovisas bokförs den därför som en skuld till dess att det utnyttjas.
1. Skapa en ny artikelkontering för presentkort
Gå till Inställningar - Artikelkonteringar - Ny artikelkontering och lägg in följande uppgifter: Namn: Presentkort Moms: 0% Typ: Varor Välj upp konto 2421 Ej inlösta presentkort under Redovisas ej på momsrapporten. Hittar du inte kontot i listan kan det bero på att det är inaktivt. Bocka då i rutan Visa även inaktiva poster under Inställningar - Kontoplan.
2. Skapa en ny artikel för presentkort i artikelregistret
Gå till Försäljning - Artiklar - Ny artikel (har du aktiverat lagermodulen skapar du en ny artikel under Lager och artiklar - Artiklar) och lägg till följande uppgifter: Artikelnummer: Valfritt Artikelnamn: Presentkort (eller annat passande namn) Artikelkontering: Leta upp presentkort i listan
Enhet: Styck
3. Registrera försäljning av presentkortet
Gå till Försäljning - Kundfakturor - Ny kundfaktura för att skapa en faktura/ett kvitto. Lägg till kunden du har sålt presentkortet till, välj fakturadatum och plocka upp artikeln Presentkort. Fyll i beloppet och skriv ut/skicka kvittot/fakturan till kunden.
4. Matcha kundfakturan mot inbetalningen
När inbetalningen för presentkortet landar på ditt bankkonto ska du registrera inbetalningen. Gå till Kassa- och bankhändelser, välj upp kontot som kunden har betalat till och välj Ny bankhändelse. Fyll i uppgifterna och klicka på Lägg till (har du en bankkoppling eller om du klistrar in kontoutdraget från internetbanken hoppar du över detta steg). Matcha händelsen mot Inbetalning från kundfaktura, leta upp fakturan i listan och välj Bokför.
5. Registrera inlösen av presentkort, redovisa försäljning + moms
Gå till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Fyll i datumet som försäljningen skedde, plocka upp konto 2421 i debet och fyll i beloppet som kunden har nyttjat på presentkortet. Bokför försäljningen och momsen i kredit. Gäller försäljningen varor med 25% moms plockar du upp konto 3051 Försäljning av varor 25% sv och konto 2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%.
Registrera ej inlöst presentkort (presentkort som blivit ogiltigt)
Om giltighetstiden för presentkortet har gått ut behöver du visa att presentkortet är ogiltigt. Gå till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation, plocka upp konto 2421 i debet och fyll i beloppet som presentkortet avsåg. Plocka upp konto 3690 Övriga sidointäkter som motkonto i kredit. Eftersom momsplikten inte har inträffat ska någon moms heller inte redovisas och eftersom transaktionen inte ska påverka bruttovinsten bör beloppet inte bokföras som en försäljning.
Presentkort som avser en bestämd vara eller tjänst
Ett presentkort som avser en bestämd vara eller tjänst, alternativt om alla varor och tjänster som säljs har samma momssats, kallas för en enfunktionsvoucher. Eftersom du då vet den aktuella momssatsen redovisar du momsen redan vid försäljningen. Du tar dock inte upp någon intäkt vid detta tillfälle utan bokför betalningen exkl. moms som ett förskott från kund.
1. Skapa en ny artikelkontering för presentkort
Gå till Inställningar - Artikelkonteringar - Ny artikelkontering och lägg in följande uppgifter: Namn: Presentkort Moms: 25% (eller annan momssats) Typ: Varor Välj upp konto 3051 Försäljning varor 25% sv.
2. Skapa en ny artikel för presentkort i artikelregistret
Gå till Försäljning - Artiklar - Ny artikel (har du aktiverat lagermodulen skapar du en ny artikel under Lager och artiklar - Artiklar) och lägg till följande uppgifter: Artikelnummer: Valfritt Artikelnamn: Presentkort (eller annat passande namn) Artikelkontering: Leta upp presentkort i listan
Enhet: Styck
3. Registrera försäljningen av presentkortet
Gå till Försäljning - Kundfakturor - Ny kundfaktura för att skapa en faktura/ett kvitto. Lägg till kunden du har sålt presentkortet till, välj fakturadatum och plocka upp artikeln Presentkort. Fyll i beloppet på presentkortet och skriv ut/skicka kvittot/fakturan till kunden.
4. Boka om försäljningen
Leta upp verifikationen som avser fakturan. På raden för konto 3051 byter du till konto 2421 Ej inlösta presentkort, samtidigt som du väljer upp momskod 05 för 25% moms. Detta gör du för att visa att du har ett ej inlöst presentkort och för att få med försäljningen på din momsredovisning.
5. Matcha kundfakturan mot inbetalningen (momsen är redan redovisad)
När inbetalningen för presentkortet landar på ditt bankkonto ska du registrera inbetalningen. Gå till Kassa- och bankhändelser, välj upp kontot som kunden har betalat till och välj Ny bankhändelse. Fyll i uppgifterna och klicka på Lägg till (Har du en bankkoppling eller om du klistrar in kontoutdraget från internetbanken hoppar du över detta steg). Matcha händelsen mot Inbetalning från kundfaktura, leta upp fakturan i listan och välj Bokför.
6. Registrera inlösen av presentkort
Gå till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Fyll i datumet då presentkortet utnyttjades. Plocka upp konto 2421 i debit och fyll i beloppet som kunden har nyttjat på presentkortet. Bokför även försäljningen genom att plocka upp konto 3051 i kredit. Eftersom försäljningen redan har tagits upp på momsredovisningen behöver du ta bort momskoden på konto 3051 på denna verifikationen.
Registrera ej inlöst presentkort (presentkort som blivit ogiltigt)
När giltighetstiden för presentkortet har gått ut behöver du visa att presentkortet är ogiltigt. Gå till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation, plocka upp konto 2421 i debett och fyll i beloppet som presentkortet avsåg. Plocka upp konto 3690 Övriga sidointäkter som motkonto i kredit. Eftersom momsplikten redan inträffat ska inte någon justering på momsen göras när det gäller enfunktionsvouchrar.
... Visa mer
Etiketter:
2021-01-11
11:25
6 Gillar
Innehåll
Vad innebär ett årsavslut?
Vad innebär ett bokslut?
Vem upprättar årsbokslut resp. årsredovisning?
Förbered dig inför bokslut och inkomstdeklaration
Tips inför årsavslutet
Bokföra årets resultat (länk)
Bokföra föregående års resultat (länk)
Hantera kostnader och intäkter över årsskiftet (länk)
Vad innebär ett årsavslut?
Ett årsavslut innefattar egentligen allt ifrån att du skapar upp ett nytt räkenskapsår medan du bokför alla händelser som skett under året du ska avsluta till att du upprättar ett bokslut och slutligen lämnar in din inkomstdeklaration. Det innebär att arbetet med årsavslutet sträcker sig över en längre period och att det för dig med kalenderår som bokföringsår bara är en liten del som behöver göras runt årsskiftet. Följ checklistan för årsavslut för att se till att inte missa något.
✔️ Skapa nytt räkenskapsår
✔️ Bokför årets alla händelser ✔️ Upprätta bokslut ✔️ Inlämning av inkomstdeklaration
Vad innebär ett bokslut?
Alla företag och organisationer med affärshändelser måste varje räkenskapsår avsluta sin bokföring med ett bokslut. Bokslutet sammanställer verksamhetsårets affärstransaktioner i en resultat- och balansräkning för att fastställa årets resultat. Det kan göras som ett årsbokslut eller en årsredovisning, där årsredovisningen är mer omfattande och lämnas in till Bolagsverket som en offentlig handling. Bokslutet är själva sammanställningen av bokföringen, medan årsredovisningen är det slutliga dokumentet som skickas in.
Vem upprättar årsbokslut resp. årsredovisning?
Om ditt företag avslutar året med ett årsbokslut eller en årsredovisning beror på bolagsform och omsättning. Enskilda firmor, handelsbolag, ideella föreningar och stiftelser gör oftast ett vanligt eller förenklat årsbokslut. Ett vanligt årsbokslut innehåller resultat- och balansräkning samt tilläggsupplysningar, medan det förenklade endast kräver resultat- och balansräkning. Undantaget är om dessa verksamheter räknas som större företag eller är moderbolag i en större koncern – då krävs en årsredovisning. Aktiebolag och ekonomiska föreningar ska alltid upprätta en årsredovisning, oavsett storlek.
Förbered dig inför bokslut och inkomstdeklaration
För att förbereda bokslut och inkomstdeklaration gör du en årsavstämning för att kontrollera att bokföringen stämmer. Det är bra att börja innan räkenskapsåret slutar, men det finns ingen brådska – om året slutar 31 december behöver bokslutet och årsredovisningen vara klara först under våren.
I Spiris under Bokföring - Årsavstämning, finns en checklista anpassad för ditt företag. Följ den för att säkerställa att allt är korrekt inför bokslutet och deklarationen.
Tips inför årsavslutet
⭐ Bokför och gör avstämningar löpande Det är enklare att reda ut frågor om du bokför medan affärshändelsen är färsk i minnet. Enligt reglerna ska kontanta in- och utbetalningar bokföras senast nästa arbetsdag, medan andra affärshändelser ska bokföras så snart som möjligt. Affärshändelser från en kalendermånad måste bokföras senast under månaden efter.
⭐ Lås din bokföring Enligt Bokföringsnämndens regler räknas inget som bokfört förrän det är låst. Därför måste bokföringen låsas senast det datum som gäller enligt reglerna för senareläggning. Kontrollera noggrant att allt är bokfört och avstämt innan du låser en månad, eftersom ändringar då bara kan göras i en senare olåst månad. Vid exempelvis årsavslut sparar du tid och undviker felsökning genom att allt redan är korrekt och klart.
⭐ Aktivera bankkoppling
Med en bankkoppling registreras in- och utbetalningar automatiskt, och vissa händelser bokföras direkt. Kontoutdraget synkroniseras från banken och matchas mot fakturor baserat på betaldatum, referens, belopp och OCR, vilket sparar tid och minskar risken för fel. Vid ett årsavslut är bankkopplingen särskilt värdefull, då du slipper felsöka differenser och kan lita på att kontoutdraget i bokföringen speglar bankens saldo. Kan du inte aktivera bankkoppling? Kontrollera att saldot under Kassa- och bankhändelser stämmer med bankens saldo för att säkerställa att allt är korrekt.
⭐ Deklarera och upprätta bokslutet direkt i programmet Med Spiris kan du deklarera och upprätta bokslutet smidigt på ett och samma ställe, utan dubbelarbete. Efter att du gått igenom checklistan under Bokföring - Årsavstämning överförs bokföringsuppgifterna automatiskt till deklarationen som grund. När allt är klart skickas deklarationen till Skatteverkets e-tjänst och årsredovisningen till Bolagsverket – helt digitalt. Årsredovisningen kan även signeras digitalt med Signering. Du aktiverar tillvalet för deklaration under Fler funktioner.
Hur du bokför och hanterar...
Årets resultat.
Föregående års resultat.
Hanterar kostnader och intäkter över årsskiftet.
... Visa mer
Etiketter:
2021-01-07
10:03
1Gilla
Hej igen @CeDe_El, Obetalda kund- och leverantörsfakturor bokas upp när du öppnar din sista momsredovisning för året. Du kan även göra det manuellt genom att gå till Inställningar - Räkenskapsår och klicka på Boka upp kundfordringar och leverantörsskulder. Då bokas de upp på sista dagen i räkenskapsåret 🙂
... Visa mer
2021-01-05
09:57
Hej @CeDe_El, Jag är osäker på om jag förstår vad du menar men Visma eEkonomi tittar på fakturadatum för att avgöra vart fakturan hamnar 🙂 /Marielle
... Visa mer
2021-01-05
08:56
1Gilla
Hej @Pontus66! Inkomsten från uppdraget ska redovisas som intäkt i takt med att du fakturerar kunden för utfört arbete och levererat eller förbrukat material, dvs intäkten ska redovisas i takt med faktureringen - i ditt fall år 2020 🙂 /Marielle
... Visa mer
2020-07-07
11:23
1Gilla
När du använder dina privata pengar för att betala inköp som gjorts till företaget bokförs detta som en egen insättning i företaget. Du ökar då det egna kapitalet i företaget.
Kvitto
Använd appen Scanner och ta kort på kvittot som du fick vid köpet. Gå in under Inköp - Bildunderlag och klicka på kvittot. Som bankkonto väljer du Betalat med egna pengar. Lätt som en plätt!
Har du inte en bild på kvittot bokför du inköpet som en manuell verifikation. Gå då in under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. I konteringen använder du 2018 i kredit och bokför sedan färdigt mot ett lämpligt kostnadskonto för det aktuella inköpet, samt kontot för ingående moms om köpet innehåller avdragsgill moms.
Ex:
2018 Kredit (Belopp inkl moms)
4000 Debet (Belopp exkl moms)
2641 Debet (Moms)
Leverantörsfaktura
Har du registrerat leverantörsfakturan går du in under Inköp - Leverantörsfakturor och väljer Betalning. I Utbetalt från konto väljer du Betalat med egna pengar. Betalningen kommer då att bokföras mot konto 2018.
Har du inte registrerat leverantörsfakturan kan du antingen lägga in den och följa stegen ovan eller så bokför du inköpet som en manuell verifikation. Gå då in under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. I konteringen använder du 2018 i kredit och bokför sedan färdigt mot ett lämpligt kostnadskonto för det aktuella inköpet, samt kontot för ingående moms om köpet innehåller avdragsgill moms.
Ex:
2018 Kredit (Belopp inkl moms)
4000 Debet (Belopp exkl moms)
2641 Debet (Moms)
Tips! Aktivera dig för att ta emot e-fakturor. Då får du leverantörsfakturorna inlästa och uppgifter inlagda, helt automatiskt.
... Visa mer
Etiketter:
2020-07-07
11:21
I ett aktiebolag ska ett inköp som ägaren gjort bokas upp som en skuld. Vanligtvis används konto 2893 Skuld till närstående för detta.
Kvitto
Gå in under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation.
I konteringen använder du 2893 i kredit och bokför sedan färdigt mot ett lämpligt kostnadskonto för det aktuella inköpet, samt kontot för ingående moms om köpet innehåller avdragsgill moms.
Ex:
2893 Kredit (Belopp inkl moms)
4000 Debet (Belopp exkl moms)
2641 Debet (Moms)
Har du tagit kort på kvittot med appen Scanner plockar du upp bilden på kvittot genom att klicka på Koppla bild.
Leverantörsfaktura
Har du registrerat leverantörsfakturan går du in under Bokföring - Verifikationer. Skapa en manuell verifikation och plocka upp konto 2440, leta upp fakturan i fältet Faktura och välj sedan 2893 som motkonto. Betalt och klart! Notera att detta endast fungerar om du arbetar med faktureringsmetoden. Använder du kontantmetoden behöver du registrera fakturan som betald mot ett kassa-eller bankkonto och sedan bokföra om beloppet mot konto 2893.
Har du inte registrerat leverantörsfakturan kan du antingen lägga in den och följa stegen ovan eller så bokför du inköpet som en manuell verifikation. Gå då in under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. I konteringen använder du 2893 i kredit och bokför sedan färdigt mot ett lämpligt kostnadskonto för det aktuella inköpet, samt kontot för ingående moms om köpet innehåller avdragsgill moms.
Ex:
2893 Kredit (Belopp inkl moms)
4000 Debet (Belopp exkl moms)
2641 Debet (Moms)
Ett tips är att aktivera mottagning av e-fakturor. Då får du leverantörsfakturorna inlästa direkt in i bokföringen och alla uppgifter inlagda med automatik!
... Visa mer
Etiketter:
2020-07-03
09:49
1Gilla
Om du har fått för mycket betalt från en kund alt betalt för mycket till en leverantör behöver du registrera det. Så här gör du:
Kundfakturor:
Ex. Du har skapat en kundfaktura på 100kr men kunden har råkat betala 200kr.
1. Du registrerar inbetalningen på 200kr via Kassa och bankhändelser. Matcha.
2. Välj först att matcha mot Inbetalning från kundfaktura. Välj fakturan det gäller.
3. Nu kommer du ha ett Belopp kvar att stämma av nere till höger på 100kr. Klicka på Ny bokföringshändelse. Du ska nu matcha resterande belopp.
4. Resterande belopp bokförs som skuld. Bokför mot Övrig insättning/Egen kontering och plocka upp konto 2420 Förskott från kunder.
5. Om du sedan gör en återbetalning till kunden så skapar du utbetalningen via Kassa och bankhändelser. Matcha med Övrigt uttag/Egen kontering. Du bokför även här mot 2420
Leverantörsfakturor:
Ex. Du har registrerat en leverantörsfaktura på 100kr, men har råkat betala 200kr.
1. Du registrerar utbetalningen på 200kr via Kassa och bankhändelser - Matcha.
2. Välj först att matcha mot Betalning av leverantörsfaktura. Välj fakturan det gäller.
3. Nu kommer du ha ett Belopp kvar att stämma av nere till höger på 100kr. Klicka på Ny bokföringshändelse. Du ska nu matcha resterande belopp.
4. Resterande belopp bokförs som tillgodo. Bokför mot Övrig uttag/Egen kontering och plocka upp konto 1684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer.
5. Om du sedan får en återbetalning från leverantören så skapar du inbetalningen via Kassa och bankhändelser. Matcha med Övrig insättning/Egen kontering. Du bokför även här mot 1684.
... Visa mer
Etiketter:
2020-06-25
11:28
4 Gillar
Vi vet att livet som småföretagare inte alltid är som en dans på rosor. Kanske upptäcker du ett fel i bokföringen som du inte vet hur du ska rätta eller så är det deklarationstider.. Vi vill finnas där för dig hela vägen, alla timmar på dygnet. Därför är det väldigt viktigt för oss att du förutom genom att kontakta vår support även kan hitta snabb hjälp via text, film eller genom att hitta svar eller ställa en fråga i vårt forum.
4 vägar till snabb hjälp
Hjälp där du är
Genom att klicka på frågetecknet i den lila menyn får du hjälp gällande sidan du står på, ett avsnitt som kan vara till hjälp är Vanliga problem och lösningar. Under frågetecknet finns även en AI-assistent som kan hjälpa dig dygnet runt.
Bonustips! Är du osäker på hur en viss händelse ska bokföras? Skriv in ett förklarande ord för det du ska bokföra direkt i gränssnittet, så rekommenderas ett konto som passar. Använd kontosök för bokföringshjälp.
Filmer Kolla in våra filmer. De kan till exempel hjälpa dig när det är dags att skapa en momsredovisning, deklaration eller med hur du ångrar/krediterar en kundfaktura. Se alla filmer här.
Spiris Forum
Kanske är du en av dem som valt Spiris på grund av forumet? Vi är otroligt stolta över vårt forum, speciellt eftersom det öppnar upp för snabb hjälp företagare emellan. Tillsammans gör vi forumet till en fantastisk plats att hänga på.
Kontakta oss
Ibland behöver du få hjälp av någon av våra hjältar på supporten. Kontakta oss.
... Visa mer
Etiketter:
2020-06-22
10:57
1Gilla
Har du koll på möjligheten att kvitta en kundfaktura mot en leverantörsfaktura (och tvärtom förstås!)? Det är möjligt att kvitta två fakturor mot varandra via en manuell verifikation och nedan finns en beskrivning om hur du går tillväga. Tänk på att det enbart fungerar för dig vars företag bokför enligt faktureringsmetoden. Samt för fakturor utställda i SEK.
Gå till Bokföring - Verifikationer och skapa en ny verifikation
Fyll i datum och beskrivning
Lägg in konto 1510 och plocka upp kundfakturan i fältet Faktura
Lägg in konto 2440 och plocka upp leverantörsfakturan i fältet Faktura
Klicka på Bokför
Klart!
... Visa mer
Etiketter:
2020-06-22
10:21
1Gilla
Som standard när man bokför en faktura som betald, antingen via Kassa och bankhändelser eller via reskontran under Försäljning respektive Inköp, så bokförs betalningen mot det företagskonto eller kassakonto som finns upplagt. Ett konto i 19xx-klassen. Ibland vill man bokföra betalningen mot något annat bokföringskonto, det kan exempelvis handla om ett konto för egen insättning, om man betalt leverantörsfakturan med privata pengar eller något slags avräkningskonto. För att registrera en faktura som betald mot valfritt bokföringskonto går du till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Fyll i datum samt beskrivning. Under Konto plockar du upp 1510 Kundfordringar eller 2440 Leverantörsskulder, beroende på vilken typ av faktura det gäller. När du gör detta kommer ytterligare en kolumn att dyka upp till höger som heter Faktura. I listan kan du välja vilken faktura du vill pricka av som betald. Du kan sedan boka det mot vilket konto du vill och fakturan registreras som betald!
Använder du Visma eEkonomi Pro, kan du direkt på kund-eller leverantörsfakturan välja Åtgärder - Registrera betalning och vid Välj konto ändra till Annat konto, då får du möjlighet att välja ett annat konto som betalningen ska bokföras mot.
... Visa mer
Etiketter:
2020-06-22
09:56
3 Gillar
Bokför du enligt kontantmetoden, eller bokslutsmetoden som den också kallas, så bokförs vanligtvis alla händelser på betaldatumet. Dock så frångås alltid denna metod vid ett årsskifte. Har du exempelvis ett räkenskapsår enligt kalenderår och har obetalda fakturor över årsskiftet, så ska dessa tas upp i bokföringen redan den sista december. Detta för att påverka resultatet och momsen på rätt bokföringsår. Det är dock ingenting som du själv behöver ha koll på utan det görs helt automatiskt. Har du bokslut i december och har obetalda fakturor liggandes över årsskiftet, bokförs de med automatik som en kundfordran/leverantörsskuld den sista december där även intäkten/kostnaden samt eventuell moms tas upp. Kundfakturorna/leverantörsfakturorna får då ett verifikationsnummer (vernr). Uppbokningen sker dock först när fakturorna registreras som betalda nästkommande år. Då skapas det alltså delvis en verifikation den sista december enligt ovan, samt en bortbokning av kundfordran/leverantörsskulden på betaldatumet. Har ingen betalning skett på fakturan då sista momsrapporten för föregående år skapas, så görs samma typ av uppbokning den sista december med automatik. Uppbokningen kan också göras manuellt redan innan momsrapporten skapas, under Inställningar - Räkenskapsår - Redigera (ikonen "Boka upp kundfordringar och lev. skulder"). Bortbokningen av kundfordran/leverantörsskulden sker sedan först då betalningen av fakturan faktiskt registreras.
Använder du faktureringsmetoden? Då hanteras bokföringen som vanligt och programmet sköter detta automatiskt.
... Visa mer
Etiketter:
2020-02-26
17:12
1Gilla
När du startar företag får du ett momsregistreringsnummer från Skatteverket. Det är ditt unika ID-nummer för momshantering (kallas också VAT-nummer). För företag bygger det på organisationsnumret, för dig med enskild firma på ditt personnummer. Du måste alltid visa detta nummer på fakturor och kvitton. På Skatteverket.se kan du läsa om hur du registrerar dig för moms och hur du kan ändra din momsregistrering.
Vad är moms? Hur fungerar det?
Moms är en form av skatt på varor och tjänster som du som företagare är med och hanterar åt Skatteverket. Vid inköp får du tillbaka betald moms och vid försäljning betalar du moms - detta kallas ingående och utgående moms. Den ingående och utgående momsen, tillsammans med din försäljning, redovisas på en momsdeklaration som lämnas till Skatteverket. Dessa uppgifter hämtar du från din bokföring. Den utgående momsen kvittas mot den ingående momsen - mellanskillnaden ska du antingen betala eller få tillbaka från Skatteverket.
Det finns olika momssatser beroende på vilken typ av vara eller tjänst man säljer, varav den vanligaste momssatsen är 25%. Utöver 25% finns det 3 momssatser:
12%, gäller t ex mat, hotell och cykelreparationer
6%, gäller t ex tidningar, böcker och taxi
0%, gäller t ex vid försäkring- och sjukvårdstjänster och viss form av utbildning
Momsen ska alltid stå med på kvittot eller på fakturan i kronor och procent. På Skatteverket.se kan du läsa om vilken momssats de vanligaste varorna eller tjänsterna har och hur mycket moms du ska ta ut när du säljer dem. Hur redovisar jag moms?
Företag som är momsregistrerade deklarerar moms i en momsdeklaration. Du ska lämna en momsdeklaration för varje redovisningsperiod även om det inte finns någon moms att deklarera. Har du moms att betala? Då ska den vara betald senast samma dag som du ska lämna in momsdeklarationen. Mer information om att deklarera moms hittar du på Skatteverket.se och Verksamt.se.
Det finns två sätt att bokföra/redovisa momsen i Sverige. Du bokför enligt faktureringsmetoden eller kontantmetoden (även kallad bokslutsmetoden). Läs mer om Faktureringsmetoden vs kontantmetoden. I Moms i Spiris och Dags för momsrapport i Visma Administration kan du läsa om hur du skapar momsredovisning och bokför momsbetalning.
Hur ofta ska jag redovisa moms? I samband med din anmälan om momsregistrering till Skatteverket ska du bland annat lämna uppgift om hur stor försäljning du beräknar i din verksamhet, hur ofta du vill redovisa moms och vilken redovisningsmetod du använder. Momsredovisningen sker månadsvis, kvartalsvis eller årsvis - baserat på siffror från beskattningsunderlaget på deklarationen. Ju högre omsättning du har - desto oftare ska du redovisa din moms.
Små företag som har lägre momspliktig omsättning än 1 miljon kr/år kan välja att redovisa momsen en gång om året, kvartalsvis eller månadsvis.
Mindre företag som har momspliktig omsättning mellan 1 miljon- och 40 miljoner kr/år kan välja att redovisa momsen en gång per kvartal eller en gång per månad.
Större företag med momspliktig omsättning på över 40 miljoner kr/år ska redovisa momsen en gång per månad.
På Skatteverkets sida Viktiga datum hittar du vilka datum som ditt företag ska lämna in momsen.
Periodisk sammanställning, omvänd skattskyldighet och OSS
Är du momsregistrerad företagare och säljer varor eller vissa tjänster momsfritt till företag i andra EU-länder ska du lämna uppgifter om försäljningen i en periodisk sammanställning. Den periodiska sammanställningen ska ha kommit in till Skatteverket följande datum i månaden efter den period försäljningen skett (månad eller kvartal):
pappersredovisning, senast den 20:e
elektronisk redovisning, senast den 25:e
Läs mer om periodisk sammanställning på Skatteverket.se.
Jobbar du inom byggsektorn har du säkert sprungit på omvänd skattskyldighet. Omvänd skattskyldighet innebär att det är köparen och inte säljaren som ska deklarera och redovisa momsen till staten. I de flesta fall innebär bestämmelserna att du ska använda omvänd skattskyldighet om du är verksam inom byggsektorn och säljer byggtjänster i Sverige till andra företag inom byggsektorn eller till ett företag som bara säljer dina tjänster vidare.
Du ska använda omvänd skattskyldighet om följande två villkor är uppfyllda:
Du säljer särskilt angivna byggtjänster, byggstädning eller hyr ut arbetskraft för dessa tjänster, i Sverige.
Köparen av tjänsterna är en näringsidkare som under vissa förutsättningar säljer sådana byggtjänster.
Läs mer om omvänd skattskyldighet på Skatteverket.se.
Säljer du elektroniska tjänster, telekommunikationstjänster eller sändningstjänster till privatpersoner i andra EU-länder? Om försäljningen av dessa artiklar överstiger 99 680 kr exkl moms under ett år, ska du ta ut moms enligt de regler som gäller i det land där köparen finns, från och med den transaktionen som gör att du passerar beloppet. Det gör du enklast via e-tjänsten One Stop Shop (OSS).
Du som är registrerad till OSS i Sverige lämnar din OSS-deklaration samt betalar din moms till Skatteverket. Den särskilda deklarationen för OSS är en helt egen deklaration. De uppgifter du lämnar där ska inte lämnas i den vanliga momsdeklarationen.
Läs mer om OSS på Skatteverket.se.
Nu vet du hur moms fungerar, är du nyfiken på hur det bokförs kan du läsa vårt användartips Så bokför du moms.
... Visa mer
2020-02-26
13:59
2 Gillar
Deklarera och upprätta årsbokslut direkt i Spiris genom att lägga till Deklaration/Årsbokslut under Appar och tillval.
Det här kan du göra
Samla allt på ett ställe och slipp dubbelarbete
Simulering av skattemässiga effekter
Skapa en komplett inkomstdeklaration (INK1) med tillhörande deklarationsbilagor NE, NEA, N8 och ett flertal K-bilagor
Ladda upp förtryckta privata inkomstuppgifter från Skatteverket
Digital inlämning till Skatteverket
Upprätta allmänt eller förenklat årsbokslut
Det finns en checklista som du kan ta hjälp av, steg-för-steg.
Vad innebär deklaration och årsbokslut?
Deklaration är en årlig handling där inkomsttagare, både fysiska och juridiska personer, redovisar hur mycket som intjänats under föregående år och hur mycket skatt som ska betalas. Läs mer i artikeln Vad är deklaration?Enskilda firmor avslutar sitt bokföringsår med ett allmänt årsbokslut eller i vissa fall ett förenklat årsbokslut. Ett vanligt årsbokslut består av en resultaträkning, en balansräkning samt tilläggsupplysningar till både balans- och resultaträkningen medan det förenklade årsbokslutet endast behöver innehålla en balansräkning och en resultaträkning. Läs mer i forumtråden Årsavslut i Spiris.
Vill du låta någon annan löser det?
Vi är bästisar med Sveriges grymmaste redovisningsbyråer, och det kan du också bli. De kan hjälpa dig med rubbet, eller bara de delar du tycker är svåra - du bestämmer! Hitta din redovisningsbyrå.
Bra att ha
Vismaspcs.se - Deklarationsdatum. Vismaspcs.se - Skatteexpertens bästa tips på avdrag i deklarationen. Skriven hjälp - Vanliga frågor om deklaration.
... Visa mer
Etiketter:
2020-01-20
17:17
7 Gillar
I Sverige finns det två olika bokföringsmetoder: Faktureringsmetoden och kontantmetoden. Vilken bokföringsmetod du ska använda beror på vilken bolagsform, storlek och verksamhet du har.
Vad är skillnaden?
Faktureringsmetoden - du bokför händelser två gånger
Faktureringsmetoden används i regel av större företag och är huvudmetoden för den löpande bokföringen. Metoden innebär att du bokför händelser två gånger. Du bokför när du får en faktura och när den blir betald eller när du skickar en faktura och när den har blivit betald. Företag som omsätter mer än 3 miljoner kr/år bokför enligt faktureringsmetoden. Läs mer om faktureringsmetoden.
Kontantmetoden - du bokför händelser en gång
Kontantmetoden är en vanligare metod hos mindre företag och innebär att du bokför händelser en gång. Du bokför när du betalar eller när du får betalt. Det är bara vid räkenskapsårets slut (bokslutsdagen) som ännu obetalda fakturor tas in i bokföringen. Metoden kan även kallas för Bokslutsmetoden.
Företag som omsätter mindre än 3 miljoner kr/år bokför enligt kontantmetoden. Läs mer om kontantmetoden.
Så fungerar det i Spiris
Vilken bokföringsmetod du ska använda dig av i Spiris ställer du in i startguiden som du går igenom första gången loggar in.
Om du av någon anledning skulle behöva byta bokföringsmetod eller vill kontrollera vilken metod som är inställd gör du det under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Markera ditt senaste räkenskapsår och klicka på Redigera. OBS! Byte av bokföringsmetod måste anmälas hos Skatteverket.
Faktureringsmetoden i Spiris
Faktureringsmetoden innebär att du alltid bokför fakturorna på fakturadatumet, trots att betalning görs vid ett senare tillfälle. Kundfakturorna bokförs mot kundfordringar och leverantörsfakturorna mot leverantörsskulder. När betalningen görs bokas kundfordran/leverantörsskulden bort från balansräkningen.
Exempel:
Du skapar en ny kundfaktura under Försäljning - Kundfakturor och bokför fakturan när den skickas till kunden. Ett verifikationsnummer skapas och bokföringskonton bokas upp. Vilka bokföringskonton som bokas upp styrs av artikelkonteringen på artikeln. Läs mer om inställningar för artikelkonteringar.
Kundfordringar bokas upp mot konto 1510 samt mot ett försäljning- och momskonto, t.ex 3051 och 2611.
När du får in betalningen från kunden matchar du fakturan mot bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura under Kassa- och bankhändelser. Om datum, referens och belopp stämmer överens med fakturan hämtar programmet upp rätt faktura att matcha mot. Har du en aktiv bankkoppling kan programmet t.om bokföra händelsen åt dig, helt automatiskt.
Går du in på fakturan igen, som nu är registrerad som betald, ser du att det har skapats en relaterad verifikation. För att se hur bokföringen ser ut kan du klicka på länken för den relaterade verifikationen.
När fakturan bokförs och skickas till kunden bokas konto 1510 upp tillsammans med försäljning- och momskonto. Nu när inbetalningen är matchad mot fakturan har även en inbetalning blivit bokförd, 1510 bokas då bort och summan bokas istället upp mot kontot som avser ditt företagskonto, t ex 1930.
Kontantmetoden i Spiris
Kontantmetoden innebär att du väntar med att bokföra en faktura till den dag du betalar/får betalt.
Exempel:
Du skapar en ny kundfaktura under Försäljning - Kundfakturor. När fakturan skickas till kunden bokförs ännu ingenting, därför ser du inte heller något verifikationsnummer på fakturan.
När du får in betalningen från kunden matchar du bankhändelsen mot bokföringshändelsen under Kassa- och bankhändelser. Som bokföringshändelse väljer du upp Inbetalning från kundfaktura. Om datum, referens och belopp stämmer överens med fakturan hämtar programmet upp rätt faktura att matcha mot. Har du en aktiv bankkoppling kan programmet t.om bokföra händelsen åt dig, helt automatiskt.
När inbetalningen är matchad mot rätt faktura bokförs fakturan och programmet bokar upp de bokföringskonton du ställt in. Vilka bokföringskonton som bokas upp styrs av artikelkonteringen på artikeln. Läs mer om inställningar för artikelkonteringar.
Går du in på fakturan igen, som nu är registrerad som betald, ser du att det har skapats en relaterad verifikation. För att se hur bokföringen ser ut kan du klicka på länken för den relaterade verifikationen.
Bokföringskonto 1510 bokas inte upp på fakturan (förutom vid årsskiftet). När inbetalningen är matchad mot fakturan bokförs den istället direkt mot ditt företagskonto t ex 1930 samt mot ett försäljning- och momskonto, t.ex 3051 och 2611.
Kontantmetoden vid årsskiftet
Om du har obetalda kund- eller leverantörsfakturor kvar vid räkenskapsårets slut bokförs de enligt faktureringsmetoden. Du bokar upp de kund- och leverantörsfakturor du ännu inte fått betalt för och visar på så sätt att du har en kundfordran/leverantörsskuld som löper över årsskiftet. Dina obetalda kund- och leverantörsfakturor bokas automatiskt upp när du skapar årets sista momsredovisning. Kontrollera att du bokfört allt du ska under året och öppna sedan momsredovisningen. Du möts då av detta meddelande:
Klickar du på Ja bokförs alla obetalda kund- och leverantörsfakturor enligt faktureringsmetoden och konto 1510 och 2440 bokas upp för att visa att du har kundfordringar/leverantörsskulder vid räkenskapsårets slut. När du under nästa räkenskapsår sedan registrerar fakturor som betalda skapas verifikationer även för betalningarna. Uppbokningen kan även göras manuellt under Inställningar - Räkenskapsår och Boka upp kundfordringar och leverantörsskulder. Då bokas de upp på den sista dagen av räkenskapsåret. Trevlig bokföring!
... Visa mer
Etiketter:
2019-12-17
17:56
4 Gillar
Swish är ett smidigt komplement till kontanter och andra betalningslösningar oavsett hur du möter dina kunder - och det kommer med flera fördelar. Det är tryggt för båda parter och du får pengarna direkt in på ditt bankkonto utan någon fördröjning.
Sälj
Ska din kund betala med Swish ställer du enkelt in det under Försäljning - Kunder. Markera den kund det gäller, klicka på Redigera och välj Swish direktbetalning som betalningsvillkor. En utskriven faktura via programmet gäller sedan som kvitto för din kund.
Ta betalt
Du skapar en ny kundfaktura via Försäljning - Kundfakturor. På utskriften av kundfakturan står det då Betalningsbekräftelse istället för Att betala, som vid en vanlig faktura. När du bokför fakturan skapar programmet automatiskt en verifikation som heter Förväntad inbetalning av Swish.
Registrera och bokför betalningen
När pengarna finns på ditt Företagskonto går du till Kassa- och bankhändelser för att registrera och matcha händelsen. Har du en aktiv bankkoppling får du in händelsen från banken helt automatiskt, annars finns det andra sätt att få in transaktionen. När händelsen finns under Kassa- och bankhändelser klickar du bara på Matcha, väljer upp bokföringshändelsen Inbetalning från kort eller Swish följt av fakturan det gäller - och sen är det bara att bokföra. Registrera in- och utbetalningar.
Bokför avgiften från Swish
Swish tar en avgift per mottagen betalning och denna ska såklart bokföras. Avgiften bokför du momsfritt på konto 6570 Bankkostnader.
... Visa mer
Etiketter:
2019-06-28
08:16
2 Gillar
Hej i sommarvärmen! Vi hoppas att du har en välförtjänt semester precis runt hörnet, och då passar på att vila upp dig inför en go nystart i höst. Vi vet att det kan vara utmanande att driva företag, därför jobbar vi kontinuerligt med att förbättra och utveckla Visma eEkonomi. Allt för att du ska få ett så bra företagsliv som möjligt. Under första halvåret av 2019 har vi fokuserat mycket på att snabba upp både svarstider och navigering i programmet. Bland annat genom att förbättra prestanda, ta bort onödiga steg och lägga till fler små genvägar. En av de viktigaste förbättringarna i år är möjligheten att importera kontoutdrag från alla banker. Nu kan alla användare få smart hjälp med att stämma av händelserna på kontot och låta Visma eEkonomi matcha händelser med automatik. Läs mer om det i Kassa- och bankhändelser. Vi har såklart även lanserat fler spännande nyheter: Kostnadsfri revisorsinloggning Integration med Zapier, som gör det möjligt att koppla ihop eEkonomi med över 1000 andra appar och verktyg Ny startsida i eEkonomi appen, för bättre överblick av ditt företag i mobilen Smart dubblettkontroll vid inläsning av SIE-fil Automatisk kontering på alla typer av omvänd moms Läs mer om alla nyheter i Bas, Fakturering, Smart och Pro. Under Appar och tillval i programmet har framförallt två nya stjärnor dykt upp - Visma Tid Smart och Visma eKrav. För dig som behöver smart tidredovisning eller kostnadsfri hjälp med kravhantering och inkasso. Efter sommaren fortsätter arbetet med att förenkla i programmet, framförallt kring korrigeringar på verifikationer och hantering av bildunderlag. Vi jobbar också vidare med den efterlängtade lagermodulen. Våra bästa sommartips! Med smartare processer blir bokföringen garanterat roligare, och du får tid över till annat. Så kom ihåg att använda de smarta funktionerna i programmet som gör att du efter semestern kan komma tillbaka till ett (nästan) aktuellt konto: Få in ditt kontoutdrag automatiskt med bankkoppling eller genom att importera/klistra in kontoutdrag, läs mer. Ta emot leverantörsfakturor och skicka betalningar till banken direkt från programmet, med AutoInvoice och bankkoppling/LB-fil, läs mer. Få fakturor matchade mot ditt kontoutdrag automatiskt med bankkoppling, läs mer. Scanna dina kvitton och få dem automatiskt matchade mot ditt kontoutdrag med Visma Scanner och bankkoppling, läs mer. Ha företaget i fickan med Visma eEkonomi App, läs mer. Med det önskar vi dig en fortsatt härlig sommar!
... Visa mer