Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

HejDå det inte finns någon byggnad på marken så är allt rena markarbeten. Jag skulle säga att detta i så fall bör bokföras som en kostnad på t ex konto 6590 övriga externa tjänster. Markvärdet har mest troligt inte förändrats och bör i så fall inte skrivas upp./Joachim
HejMenar du att du i 2025 vill ha detta som en intäkt för att det avser en hyresintäkt för 2025?/Joachim
HejDu gör följande kontering för att justera detta och sedan använder du bara konto 2061 - 2069 i fortsättningen för det egna kapitalet i föreningen. /Joachim
HejPå fakturan skall det inte vara någon moms men du måste ange på fakturan att vinstmarginalbeskattning gäller.Bokföringen skall du sedan hantera precis som vanligt dvs du redovisar det på samma sätt som försäljningen skett inom Sverige.Det är så jag tolkar skatteverkets information gällande VMB. Råder dig att kontakta skatteverket direkt innan du bokför detta för att få min tolkning bekräftad.https://www.skatteverket.se/foretag/moms/sarskildamomsregler/vinstmarginalbeskattningavbegagnadevarormedmera.4.58d555751259e4d6616800010756.html/Joachim
HejSvårt att svara på om det blir rätt.Frågan är varför 1910 har använts. Det kan inte vara så att fel konto för bank bara använts tidigare?Kontingen ovan minskar försäljningen och frågan är om det är fel på själva försäljningen i tidigare år eller ej?Förmodar att samtliga banksaldon stämmer i bokföringen?Om försäljningen är korrekt för det som är bokört mot 1910 så hade jag nog valt att justera detta mot eget kapital istället för att inte påverka resultatet i detta året.1910 Kredit2010/2067/2091 Debet/Joachim
Awesome