Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Tack för snabbt svar 😃
HejHärligt att det löste sig.Varsågod och välkommen att återkomma om fler funderingar uppstår./Joachim
HejDå företaget är momspliktigt så skall detta faktureras med moms. Då jag antar att du drar av för moms på de kostnader du har och då skall även försäljningen av spronsingen inkludera moms.Jag vet att det finns ett antal undantag när det gäller sponsing så rekommenderar att du kontaktar skatteverket också och lyfter frågan direkt med dem för att få all information som gäller just dig./Joachim
HejFlytt av pengar och ränta vid avslutet av 1941 och 1942 ser ut som du hanterat helt korrekt. Det kan du enkelt se i balansräkningen. Förmodar att både 1941 och 1942 inte längre har något saldo?Ränteintäkten som uppstår bokför du på detta sätt.1. Först bokför du upp räntan på 1943 kontot1943 Debet8311 Kredit2. Överföringen av summan till företagskontot bokför du sedan på detta sätt eftersom pengarna flyttas från 1943 till 1930.1930 Debet1943 Kredit/Joachim
HejHotellövernattningen är en kostnad du får lov att ta upp i bokföringen.Lägg in den som ett eget utlägg via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation2893 Lån från närstående Kredit5800 Resekosntader Debet2641 ing moms DebetSedan kan du när det finns utrymme ersätta dig själv för detta genom att föra över den summan och bokföra den överföringen mot 2893.Just resekostnader (Inte mat) får du lov att betala med företagets pengar vilket är enklare.Måltiderna får du inte dra av för i företaget då alla måltider anses som en privat kosntad som man skall stå för själv.Däremot så kan man ta ut traktamente enligt de fastställda belopp skatteverket bestämt som då skall täcka delar av de ökade omkosntader man haft under resan.Observera att de fastställda schablonbeloppen även har avdrag för ev måltider man fått av kund eller företaget (Frukost t ex ingår oftast i hotallkostnaden)Du kan läsa mer om traktamente och vilka belopp som gäller på skatteverket.sehttps://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/traktamenteochbilersattning.4.361dc8c15312eff6fd1703e.html?q=traktamente/Joachim
Awesome