Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

HejDetta är en fråga som inte går att besvara här i forumet. Då det mest troligt beror på att något redovisats fel under de tidigare åren så behöver detta rättas till på korrekt sätt. Så jag rekommenderar att du kontaktar en konsult/revisor för hjälp med att identifiera orsaken till att det negativa saldot uppstått./Joachim
HejDet är alltid den betalda summan som du skall bokföra. Så är det 315 kr som dragits från banken så skall konteringen se ut på detta sätt. Öven den redovisade momsen blir då annorlunda. /Joachim
HejJag visar med ett exempel på hur det skall bokföras. Då jag inte har samtliga belopp så visar jag med ett fiktivt exempel där själva datorn kostade 15 000 inkl moms. Försäkringen var på 1 000 kr och presentkoret på samma summa som ditt dvs 1 600 kr.Totalt betalt belopp 17 600 kr.Joachim
HejAI boten och boföring är inte helt optimal så den konteringen skulle jag inte rekommendera.Det går inte att få automatisk fördelning av moms på de flesta kostnader. Detta för att intäkts eller kosntadskontot måste ha en momskod för att systemet skall räkna ut moms och det skall enbart användas momskoder på det som skall fyllas i momsredovisningen. Kosntaden för vanliga svenska inköp skall inte med i momsrapporten så på dessa kommer du inte få med moms automatiskt. På försäljning eller inköp från utlandet går det däremot eftersom dessa skall med i olika rutor i momsredovisningen.Så i exemplet ovan så behöver du räkna ut manuellt vad momsen är om det inte framgår av din faktura/kvitto/Underlag du fått för återbetalningen.848,75 * 0,2 = 169,75 i momsKonteringen skall då se ut på detta sätt. /Joachim
HejDet kan antingen bokföras som utbildning på konto 7610 eller så kan man lägga det som en övrig extern kosntad på konto 6991./Joachim
Awesome