Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hejmomsen som redovisas är inte något extra som bandmedlemmen betalade så i exemplet så betalades enbart 5 000 kr.Företaget kan definitivt ersätta bandmedlemmen för utlägget.Betala bara ut t ex 5 000 kr och bokför det enligt nedan.1930 Kredit 5 0002890 Debet 5 000/Joachim
HejDå ni slutbetalar leasingkontraktet med en slutlikvid och inget annat restvärde skall betalas så blir det som att ni köper ut bilden till det värdet på 7 X månadsbetalningarna. Så konto 1241 skall den betalningen bokföras mot.Er vinst vid försäljningen av bilen blir högre eftersom inköpspriset var betydligt lägre så försäljningen hanteras som en vanlig försäljning av inventarier.1930 Debet Insatt belopp3971 Kredit försäljningsbeloppet1241 Kredit Inköpsvärdet7973 Debet Inköpsvärdet (Om inga avskrivningar gjorts på bilen)/Joachim
HejPunkt 1 är helt korrekt dvs att du registerar fakturan som första steg.Däremot så är punkt 2 och inte rätt. påminnelser skall inte registreras som en faktura utan det du gör är följande. Visar med bilder.Exemplet du bifogat visar i princip det jag skall visa med bilder nedan. Detta för att påminnelseavgiften inte är en faktura. Fakturabeloppet i exemplet var 10 000 kr och det har då tidigare registrertats som en leverantörsskuld.1. Klicka på matcha och välja sedan fakturan på 1 000 kr 2. Tryck sedan på knappen ny bokföringshändelse nere till höger, Välj övriga uttag och egen kontering och skriv in konto 6991 och 66 kr i debet. Önskar dig en fortsatt fin dagJoachim
HejAnledningen till att ni skall redovisa moms på försäljningen är för att ni bedriver en momspliktig verksamhet och inköpet är gjort från en privatperson som inte är momsregistrerad. Då blir ni i detta fallet skyldiga att redovisa moms på er försäljning men får som min kollega skrev inte dra av momsen på inköpet som gjordes tidigare./Joachim
HejDu hanterar det precis på samma sätt som min kollega besvarade den tidigare frågan. Skillnaden är bara att du använder debet och kredit annorlunda eftersom du bokfört upp för mycket skatt./Joachim
Awesome