Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

HejDå man inte skall riva upp tidigare års bokslut så är det så att det måste påverka 2023 års bokföring. Vilket då är helt korrekt och godkänt./Joachim
HejI exemplet jag bifogade så har du två belopp på 1930 företagskontot -1000 och - 500Det är alltså inte en rättning utan två olika betalningar.Så om saldot på bankkontot hade vara 10 000 så hade det blivit 8 500 kr.Du skall göra en rättning av den ursprungliga betalningen och ite lägga in en ny verifikation kan vara bra att poängtera. 1. (Rättning) Gör en rättning av det ursprungliga inköpet och bokför hela det betalda beloppet inklusive moms på konto 1684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer.Tar ett exempel på ett inköp på 1 000 kr1930 Företagskonto kredit 1 0001684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer Debet 1 0002. (Ny betaling) När du sedan bokför det dyrare inköpet så använder du summan på konto 1684 som en del av betalningen.Visar med ett exempel av en förbruknignsinventarier till ett värde av 1 500 kr inkl moms. Där du betalat in 500 kr extra från företagskontot1930 Företagskonto kredit 5001684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer kredit 1 0005410 Förbrukningsinventarier Debet 1 2002641 Ingående moms Debet 300Önskar dig en fortsatt fin dagJoachim
Hej1. Då det är banktransaktioner som ägt rum så måste de bokföras oavsett om beloppen i sig tar ut varandra. oftast uppstår doc en valutadifferens eftersom valutakursen förändrats mellan dragningens datum och återbetalningsdatumet.2. Du bokför händelsen mot 6570 bankkostnader. Även återbetalningen bokförs mot 6570./Joachim
Tack Joackim och Johan.😊
Du har även VMB-reglerna att tänka på. Om du köpte dessa bilar av privatpersoner så får du inte lyfta någon moms och normalt sett så skall du sedan bara momsa vinsten. Men VMB-reglerna har även en begränsning om man "ändrar funktion" på varan man köpt och där kan Skatteverket vingla lite enligt min erfarenhet. En bil är dock, enligt mig, alltid en bil. Du får då lyfta full moms på de reservdelar du köper men reparationerna påverka inte vinsten som blir skillnaden mellan försäljning och inköp. Finns att läsa lite om det här hos skatteverket. Se även till att bilarna är avställda när du reparerar dom. Idag kan man få bilförmån för flera bilar då det är dispositionsrätten som beskattas, inte själva användandet.... och till sist, du får ta ut full moms på försäljningen om du vill vilket är lite enklare än att hantera VMB-moms..... Lycka till!!
Awesome