Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Mejl betala leverantörsfakturor "Prisändring för tolkade och bokförda leverantörsfakturor"

Hej!

 

Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?

 

Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?

 

Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.

 

144 SVAR 144

Hej! Det kostar inget att importera och läsa in dokument efter 1 september. Kostnaden vi informerat om uppstår när du bokför en leverantörsfaktura med hjälp av automatiskt ifylld data.  

thbr02
MEDLEM

Det är helt horribelt att det inte finns möjlighet att stänga av den automatiska tolkningen. Jag har länge tittat på andra program för bokföring, pga att Spiris blivit  sy mycket dyrare de senaste åren. Ert beslut om att börja ta betalt för denna tjänst får mig att inse att det nu är dags att byta bokföringssystem. Jag kommer att säga upp mitt abonnemang  när det är dags att förnya det.

fluffietussen
MEDLEM

Relaterat

 

PoV - Livet som småföretagare...

Idag har jag uppdaterat mitt leverantörsregister i eEkonomi (eller vad det heter numera).
 
Jag har bl a blankat ut följande fält:
- Organsationsnummer (!)
- Bank- och/eller Pg-nummer
- Check-ruta för OCR

Har tidigare lagt en del möda på att hålla rätt & uppdaterad information här.
Nu känner jag att detta är ganska meningslöst.
Jag har inte ngn bankintegration för betalningar osv utan sköter detta manuellt ändå, och nu slipper jag fylla i/kontrollera OCR på 2 ställen.
Förhoppningsvis kommer jag nu även att slippa irriterande & ständiga notiser om att "Leverantören stödjer e-faktura", "Leverantörsuppgifter stämmer inte" osv.
Kanske minskar risken för att "automatisk fakturatolkning" (med avgifter) smyger sig på trots idoga försöka att undvika just detta.
Det enda jag behöver i mitt register är nummer + namn + land.

Skönt.
Men ändå inte.
Driver inte detta automatiseringen baklänges? Är det verkligen i allas bästa intresse? För mig just nu, ja, tyvärr.
Sist, tröskeln och motviljan (!) att fixa den där bankintegrationen, aktivera e-faktura mm, har höjts markant här. Just saying...
BNCABBNR
UTFORSKARE

Undrar om Visma/Spiris kommer gå med på att kreditera i de fall där den så fina tolkningen gör fel. Min magkänsla säger: nej.

Hur kan man ens börja ta betalt för någonting som inte fungerar tillräckligt pålitligt?

Måste ju vara bare minimum innan man har mage att börja ta betalt för det.

 

Har ganska nyligen hittat flera case där den underbara tolkningen snappar upp någonting som tydligt kallas för "utskriftsdatum" och använder det som "Fakturadatum" istället för att ta det som tydligt kallas för "Fakturadatum".

https://forum.spiris.se/t5/Diskussion-i-Bokforing/Andra-fakturadatum-pa-leverantorsfaktura-Fel-datum...

 

Känns ju värt att betala för någonting som inte ens fungerar pålitligt för case som är extremt lätta att hantera.

Ser ut som ett fint sätt att trycka upp intäkterna inför en börsnotering...

Om man skall gå på det @Helene Struthers skriver tidigare så uppstår debiteringen vid i samband med själva bokförandet. Om det stämmer och systemet fungerar som beskrivet av Spiris tidigare i den här diskussionen så borde det innebära att du kan mycket väl initiera levfaktura från ett bildunderlag och ser du då att det är feltolkat så avbryter du och istället ”manuellt” skapar en levfaktura (fyller i fakturainfo/huvud och rader manuellt utan något kopplat bildunderlag) som du därefter kopplar det önskat bildunderlag till. Och då skall det inte bli någon debitering.

 

Så jag som användare kan fortfarande ösa in bildunderlag och låta dem bli klassade som fakturor och jag kan till och med klicka på dem för att se om de tolkas korrekt så länge jag inte trycker på bokför på en sådan utifrån-bildunderlag-skapad-verifikation. ?

 

Är mina tolkningar ovan korrekt uppfattat @Helene Struthers?

Tack för svaret.

Ja, du har nog rätt i sak - men det som inte vägs in är hur dålig CX/UX det blir, samt att det tar extra tid.

 

Allt för att Spiris vill ta betalt för funktionalitet som inte fungerar bra nog. Totalt tondövt av dem.

Att det utifrån vad som kommunicerats hittills ser ut att bli bristfällig UX för den som är användare sedan tidigare håller jag med om.

 

Att man behöver (vill) ta betalt för tolkningen kan jag förstå, är ändå själv företagare. Men jag tror det hade varit bättre gentemot kunderna (oss användare) med ett upplägg som liknar Fortnox (?): X antal tolkningar per månad gratis sedan avgift. En sådan prismodell tror jag hade mildrat mycket kritik här i tråden.

Kombinerat med en inställning för ”jag vill ha tolkning” / ”jag vill aldrig ha tolkning”.  

 

Men båda alternativen kräver ytterligare UX och min personlig tolkning som långtida kund är att Spiris gör allt de kan för att inte stoppa in extra funktioner / knappar i gränssnittet. På gott och ont. 

Helt enig!

Hur ska du efter tolkningen spara undan den informationen utan att bli debiterad då? Du kommer ju vilja bokföra för eller senare, och det räcker med en ruta tolkad för att bli debiterad.

Eller missförstår jag dig?

Zmurfen
UTFORSKARE

Tyvärr börjar det luta ått se på andra leverantörer.
Varit riktigt nöjd med "spiris - ala e-ekonomi" Men 3,50:-/per fakt för tolkningen, huvva.
Då skall man åt minstonde ha möjlighet att att kunna stänga av den funktionen. Tolkar ju automatisk när man laddar upp fakturan...

Nej Spiris, "Gör om, Gör rätt!"   

 

Khedron Wilk
CHAMPION

Vill egentligen inte elda på den här diskussionen men eftersom vi tycks varit många som tidigare inte riktigt förstått, eller alls känt oss säkra, på hur den nya hantering var tänkt att fungera...  så tar jag risken att för rena funktions-/procedur-frågor hänvisa till denna nya tråd där jag upplever att det blev tydligt svar från Spiris:

 

Fråga till Spiris om tolkning av bilderunderlag och kostnader.

JennyPenny
UTFORSKARE

Jag blir galen på Visma (jo jag vet att det heter Spiris) nu som bara höjer avgifterna för en tjänst som jag inte ens vill ha! Först byråstöd som har en massa funktioner som jag som aldrig kommer använda och så nu det här med tolkningen. Jag har jobbat i Visma i 30 år men det här är bara för mycket. Jag kommer att rekommendera mina kunder att gå över till Fortnox där man kan välja om man vill ha tolkning eller inte.

FastRunner
MEDLEM

Det har var nog den mest idiotiska funktion som dykt upp. Programmet är ju helt oanvändbart om man ska behöva klicka fram och tillbaka hela tiden för att undvika tolkning. Efter 30 minuter överväger jag att byta ut hela adminsystemet till Fortnox eller något annat som tänker på användarvänlighet framför att få in mer pengar.

Jag vill inte bli påtvingad något som kostar 3,50 varje gång. Jag vill inte heller behöva klicka ngn stans för att slippa tolkning. Var snälla och genast ta bort automatiken, och låt oss välja själva. Prisförändring för tolkade leverantörsfakturor

Från den 1 september 2025 tillkommer en kostnad på 3,50 kr när en leverantörsfaktura bokförs med hjälp av tolkning. Förändringen gäller alltså bara leverantörsfakturor och påverkar inte kvitton eller övriga dokument. Du debiteras först när du bokför en leverantörsfaktura med tolkad information. Det betyder att du kan ladda upp flera leverantörsfakturor utan kostnad och endast blir debiterad när fakturaunderlaget faktiskt bokförs.

Använd konteringsmallarna (bokföringsförslag). Skapa en som är unik för varje leverantör och koppla till leverantören i lev.registret.

Mvh Lena

Det hjälper ju inte. Den tolkar ju allt på fakturan ändå. Som beskrivningen lyder så måste jag själv klicka på knapp och välja hantera manuellt.

Bocka ut "Använd tolkning" i företagsinställningarna, en engångsåtgärd. 

Kan du tala om mer precist var du hittar detta? för jag hittar det inte.

Hej!

 

Vi har ett försystem från en av era godkända leverantörer för attestering av leverantörsfakturor. I det programmet gör vi alla konteringar på leverantörsfakturor. Därför vill vi inte betala ytterligare 3,50 per faktura i Spiris för att det sker en automatisk tolkning av leverantörsfakturor och kvitton. Hur stänger vi av detta i Spiris?

 

Hälsningar

Harry

Hilda Kidell
APPLICATION SPECIALIST

Hej @Harry_  


Fakturor som kommer in via en integration debiteras inte eftersom ingen automatisk bokföringshjälp används. Informationen hämtas istället från det andra systemet.


 /Hilda 

Sök på automatisk kontering så får du upp en himla massa mail med protester.