Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Mejl betala leverantörsfakturor "Prisändring för tolkade och bokförda leverantörsfakturor"

Hej!

 

Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?

 

Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?

 

Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.

 

199 SVAR 199
nop4e71
UTFORSKARE

Hittade inte den här trådan när jag sökte, men tack den som la mitt inlägg på rätt plats.

Det här är bara för magstarkt. Under en längre tid har jag med tilltagande irritation sett hur man konsekvent gått mot nickel-and-dime:ing, och min gräns för detta är nådd. När den utveckling som sker aktivt försämrar för användare, när allt bara handlar om nästa steg för att lägga på ytterligare en mikrotransaktion, då har man valt sin väg, och den kommer inte jag följa.

Jag har inga problem med att betala för bra tjänster, det är inte det som är saken. Men Visma har konsekvent blivit sämre och sämre, medan kostnaderna ökat under fem år. Så glhf! 

ÅsaSal
MEDLEM

När jag försöker bokföra leverantörsfakturor på samma sätt som jag alltid gjort kommer en popup om att jag får "bokföringshjälp" för 3,50 per faktura. Vad menas med detta? Kommer jag bli fakturerad ännu mer om jag fortsätter fakturera? Jag betalar för att använda Visma redan, men detta känns som att jag kommer bli påtvingad ännu mer kostnader för något jag inte ens är nöjd med i dagsläget.. 

Kan jag komma förbi detta eller är det bara att hitta något annat program ögonaböj?

och efter att ha sett den här tråden blev beslutet enkelt, byte av program it is. Så fult sätt att göra det på. Och fick ett mail att "vi har lagt till en funktion" utan någon mer information?! 

Uruselt hanterat! 

Det jag skulle bokföra i ett PROGRAM JAG BETALAT FÖR ATT ANVÄNDA får jag väl ta med papper och penna så länge. Längtar tom tillbaka till min gamla liggare.. 

Danneake
UTFORSKARE

Man blir bara så trött😴  Vi har tre företag hos Spiris och det blir väldigt dyrt om man vill göra det smidigt för sig.

Får helt enkelt kolla vad det finns för alternativ därute, det här känns inte ok 😠

Michaela
MEDLEM

Det som jag tycker är det värsta i det hela är att man har valt att göra om i programmet så pass att rutan för att välja huruvida man vill ha automatisk tolkning eller ej (under inställningar), är medvetet borttagen för att försvåra processen och "tvinga" folk att hellre betala. Dessutom kan man inte längre arbeta i ett smidigt flöde vid registrering av fakturor då man nu får gå tillbaka till listan och göra flera klick innan man kan registrera nästa utan debitering. Tidigare -och då utan tolkning av faktura- så kände programmet av när man valt leverantör och föreslog det senast valda kontot. Detta är också borttaget, trots det (ursprungligen) inte hade något med tolkningen att göra. Med andra ord är det inte bara att välja bort en funktion för att slippa debitering, nej, arbetsflödet har försvårats markant. Idag upptäckte jag även att om jag väljer att dra in underlaget direkt till den påbörjade leverantörsfakturan så ersätter den min inknappade information med sin tolkade per automatik. 
Det är så man tappar respekten, men det verkar Visma redan förlorat gentemot oss kunder för längesedan.

ÅsaSal
MEDLEM

Ja, just att de medvetet försvårar och gömmer hur man kan komma runt detta är så respektlöst och på gränsen till lurendrejeri. Jag har inte varit så nöjd med visma innan, onödigt krångligt ohjälpsamt och buggigt.

Nu sa jag upp mitt abonnemang, detta blev droppen som fick mig ta tag i det. känner visst motstånd mot att testa något nytt med, då flera jag testat innan lovat runt och sen när man är inlurad börjat skörta upp en som kund (typ bokio.. ). Jag har bara en liten EF så jag överväger allvarligt att köra papper och penna igen. Så less på att känna mig lurad gång på gång. 

Jeakton
NY MEDLEM

Jag håller med i kören här, helt sjukt beteende av Spiris/Visma - att börja ta betalt för något som alltid har funnits och som borde vara en självklarhet i priset man redan betalar för i abonnemanget. Man moduliserar upp programmet och ska ta betalt för varje klick. Nej vi har beslutat oss för att byta redovisningstjänst.

Erik H D
MEDLEM

En helt obegriplig och katastrofal försämring av ett tidigare relativt väl fungerande system. Förändringen medför en väsentlig avgiftshöjning i vårt fall, för en rent självklar funktionalitet idag, och om inte den automatiska tolkningen används är det i princip likställt med att systemet rullas tillbaka till motsvarande 90-talsstandard/modernitet. Det blir ett nästan obrukbart system för en företagare av idag med all den manuella hantering som följer, och vi har själva givetvis börjat utvärdera vilken leverantör vi ska byta till för att få kunna jobba lite mer effektivt igen framåt utan att kostnaderna drar iväg.

Detta var nog droppen. Hoppas att ni besinnar er och backar tillbaka denna "kreativa" avtaxering för en så pass grundläggande funktionalitet.

Bibbi71
UTFORSKARE

Hej alla ekonomiska geneier och övriga som eventuellt är lite mer "enkla" som jag. 

Jag har läst alla trådar fram och baklänges om den nya, påkostade levernatörsfaktura-funktionen och håller tyvärr med om den kritik som framförs. Som egenföretagare har jag ingen proffsig ekonomiavdelning att luta mig tillbaka på, utan det hamnar i mitt knä att få det att fungera enligt konstens alla regler. Helst skulle jag vilja säga upp mitt avtal med Spiris, men jag vet helt ärligt inte hur jag ska gå tillväga för att "få med mig" mitt företag, min bokföring in i ett nytt bokföringsprogram och vad det eventuellt kommer kosta. Så jag har för stunden valt att stanna kvar... Spiris har all rätt att införa en ny funktion (som för mig är kostsam) oavsett vad vi kunder säger och jag har inget val annat än att infoga mig.

Men mellan rader av sådant som jag knappt fattar så inser jag att det finns ett sätt att undvika/avstå/tacka nej till den nya funktionen. Jag har prövat på alla sätt (utom det rätta antar jag) att hantera lev faktura mauellt, backa, börja på nytt, logga ut och in, slänga osv med jag får det INTE att funka.

Snälla - Kan någon hjälpa mig med en superenkel-megapedagogisk förklaring till HUR jag gör för att INTE behöva böta 3,50 kr per lev faktura. 

 

(PS. Att man får införa nya funktioner och att man får ta betalt för det fattar jag att Spiris har rätt till även om om vi som användare protesterar. Men är det någon som har kollat med tex ARN eller likanande om man får göra denna typ av "påtvingad funktion", dvs försvåra för kunden att göra eget val?)

nop4e71
UTFORSKARE

Jag tror du överskattar komplexiteten i att kasta ut sk... *host* skräpet. Jag kommer att ladda ned bildunderlag och SIE-fil vid nästa bokslut och börja på en ny kula. Någon klokare får gärna säga om det är något mer jag borde göra när jag lämnar det här sjunkande skeppet.

När jag skaffade Visma E-ekonomi "smart" så var en av poängerna att iaf få med sig siffrorna och leverantör från inlästa underlag, även om bokföringsförslagen varit mindre hjälpsamma. Med den nya ändringen så får man ju inte in ett smack när man väljer "Hantera manuellt utan automatisk bokföringshjälp".  Snacka om att skjuta sig själv i foten. Att reta upp folk på det här viset, med en affärsmodell som alla kommer uppfatta som rövarfasoner och bondfångeri, är ju bara så dumt så att klockorna stannar.

CarinaM_
UTFORSKARE

Hej,

Jag använde funktionen "Manuellt utan bokföringshjälp" när jag registrerade en leverantörsfaktura. Därefter skickades fakturan iväg för attest. När jag idag tittar på denna attesterade leverantörsfaktura så ser jag följande:

 

CarinaM__0-1758288505357.png

 

Alltså, min kollega som inte ska göra något annat än attestera fakturan  klickat på "automatisk bokföringshjälp". Det här funkar inte, om jag lägger in fakturan manuellt för att slippa 3,50 kr av Visma och funktionen sedan öppnas och nästa person som endast attesterar har möjlighet att klicka på tolkningshjälpen och vi får betala 3,50kr per faktura. Gör Visma allt för att jag som användare ändå i slutändan ska betala??? 

Så trött på Visma.... 😞

 

Men hör och häpna!

När jag nu tittat på en annan faktura där jag själv registrerat fakturan manuellt och sedan gått in och attesterat fakturan så ser det likadant ut, TROTS ATT JAG INTE VALT AUTOMATISK BOKFÖRINGSHJÄLP!!! Menar Visma att jag trots allt manuellt handpåläggning ändå får betala 3,50kr!!!

 

Det här är inte ok och jag skulle kalla det för vilseledande av Visma om de nu tar ut 3,50kr trots att jag gjort allt själv enligt konstens alla regler i deras program!!!!

 

Hälsningar Carina