Hej!
Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?
Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?
Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.
Löst! Gå till lösning.
Jag fattar inte heller hur det är tänkt att fungera om man vill bokföra manuellt. Jag unnar alla att använda sig av den automatiska bokföringshjälpen och man får gärna vara är lika lysriska som Spisis i sin sjösättning av funktionen - se bild (inte meningen att låta ironisk, jag menar det!).
MEN vill man inte vilja ha denna smidiga bokföringshjälp är det allt annat än smidigt. Däri ligger min protest - att man inte VILL att den manuella bokföringen ska fungera, eller i alla falla vara så svår att man ger upp...
Nä, jag är inte nöjd!
Spiris får gärna stå fast i sitt belsut, men det är märkligt att man inte på något sätt besvarar protesterna med någon form av uttalande.
Hej
Det jag sett så här långt så är höjningen villkorat. Och jag kan inte se att det är uppfyllt.
Hej,
Hade varit kanon med lite mer detaljer om detta. Vad är det för villkor som inte är uppfyllda?
/Patrick
Jag har funderat lite på hur/om Visma har reagerat på denna flod av upprörda användare. Visst, vi har fått svar på hur det är tänkt att funka och hur man kan undvika att bli debiterad, men inget om att.. -'vi kanske måste tänka om, backa bandet och lyssna på våra kunder.' Några av oss verkar redan ha bytt leverantör och jag gissar att många har funderingar på att göra det samma. Årsskiftet är en naturlig punkt för ett eventuellt byte så än är det inte för sent att reparera skadan.
/Patrick
Men ni måste ju förstå att Visma ger blanka fan i er som kunder. Någon produktägare har kommit fram till att tillräckligt många kommer vara kvar som kunder, och bara knyta handen i fickan och gnälla på deras egna forum.
Man behöver ha riktigt dålig timlön för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att hoppa nu igenom Vismas hinderbana för att undvika dessa avgifter. Det här vet Visma om. Vad det blir är en sämre produkt till oförändrat pris.
Den stora frågan är väl vad nästa höjning blir, och när er smärtgräns är nådd.
Opålitlighet är inget man vill introducera i en relation, helst inte när det handlar om bokföring.
Fortsätter de med denna lansering så kommer jag se över alla funktioner jag har idag och börja stänga ner dem en och en samt börja se mig om efter alternativ. Vi har tre bolag med massa tillägg. Från mitt perspektiv så kommer de pengar de drar in på detta drag kosta dem mer än vad det ger i intäkter samt underminera mitt förtroende för bolaget. Såvitt jag kan se så är det inte bara en dålig lansering av en medvetet dålig funktionalitet, det är även ett avtalsbrott och en grav missbedömning av hur mycket skit folk är beredda att acceptera i dessa tider.
Ska vi gissa hur lång tid det dröjer innan nyheten att Visma ska börsnoteras kommer?
Det har varit prat om det innan och nu håller de på att fila på intäktströmmarna.
Det lär heller inte vara sista gången.
Samma som Fortnox gjorde fast mindre snyggt. Jag lämnade Fortnox just på grund av att den automatiska tolkningen ingick. La enormt många timmar på bytet, och sen kommer denna käftsmällen efter bara ett år...
Jaa men så klart! Det blir spännande att se att du säkert får rätt!
Har du fått något svar från VISMA? Ser inga svar alls på dessa inlägg. Å jag vad jag sett i avtalet så är det villkorat om de kan höja mitt i en period och det villkoret är inte uppfyllt....
Enligt prislistan så ingår det "Bokföringsförslag" i månadsavgiften! Då kan man inte börja ta betalt separat per faktura för samma sak igen!
Om så är fallet så vill jag ha rabatt på månadsfakturan 3kr 50öre för varje faktura jag hanterar manuellt!
Har du tagit detta vidare på något sätt eller fått någon respons från Visma/Spiris? Fick nämligen muntligt besked från dem att bokföringsförslagen ingick i tolkningen (trots den givit förslag utan att tolkning varit aktiverat innan, jag nämnde även att det föreslogs beroende på vilken leverantör man väljer och inte utifrån fakturan.) Fick bara ett litet otydligt svar att det bara var så. Men här ser vi ju tydligt att så inte är fallet. Annars är det ju falsk marknadsföring.
Jag har inte tagit detta vidare eller fått något svar från Visma/Spiris.
Tycker också att det borde ses som falsk marknadföring om man tar extra betalt för något som tydligt ingår i prislistan för månadsavgiften.
Man kan ju undra varför man behöver betala månadsavgift om alla funktionerna kommer kosta extra.
Kanske dags att byta bokförings program.
Jag provade göra en anmälan på Konsumentverket. Gör säkert ingen skillnad, men är vi många så kanske det kan påverka något? Vad jag läst mig till, tror jag inte det är tillåtet att ändra befintliga funktioner så det blir oskäligt svårt för kund att inte välja att köpa tjänsten (automatisk tolkning).
Absolut! Bra! Lättare än att starta en stämningsprocess…
Hur kan man bara ta bort funktioner i programmet? Får inte längre förslag på konton vi manuell registrering av lev.fakturor. Vill inte hålla på med bildunderlag och tjafs utan lägga in dom manuellt som jag gjort sen stenåldern.
Bara för att man inför nya funktioner behöver man väl inte släcka gamla inarbetade och beprövade metoder??
Jag fick precis upp ett meddelande som säger att automatisk bokföring kommer att kosta 3,50 kr per automatiskt bokförd faktura framgent (se bild nedan)
Mig veterligen så har automatisk avläsning av bokföringsunderlag såsom pdf-dokument alltid ingått i abonnemangsavgiften vi betalar.
Är det någon ny funktionalitet som tillkommit eller har ni valt att inte längre tillhandahålla den funktionaliteten som en naturlig del av abonnemangsavgiften? Om ja, varför sker det under pågående avtalsperiod och kommer ni isf. kreditera för detta bortfall av funktionalitet innevarande avtalsperiod?
Om jag klickar Avbryt, då jag inte vill betala 3,50 kr då det inte framgår tydligt vad effekten av att klicka på Bokför är (kostnad för den faktura jag arbetar på, kostnad vid framtida bokföringar, möjlighet att stänga av funktionaliteten, etc.), så kan jag inte bokföra fakturan utan får upp samma meddelande gång på gång, trots att den säger att jag inte ska få det. För att komma vidare så Sparar jag utkastet.
När jag går vidare till att bokföra nästa leverantörsfaktura och laddar upp fakturaunderlaget sker samma sak igen.
Hur löser jag detta?
Du måste ta bort utkastet och börja om från början.
Klicka på skapa ny leverantörs faktura. Sen när du ska klicka på koppla bild så ska du använda drop down menyn och välja koppla utan tolkning.
Sen får du fylla i alla uppgifter manuellt istället.
Tolkning ska vara en standard funktion som ska ingå i månadsavgiften, utan den blir hela systemet väldigt tungt att jobba med.
Håller helt med. Helt oförklarligt att man lanserar en funktionalitet som varit alla till hands under flera år och sedan så tar man, mitt i en avtalsperiod och villkorar den utan att uppfylla villkoren för prisökning själv, och samtidigt lanserar det utan att ha all funktionalitet på plats. Fruktansvärt dåligt genomfört.
Jag lade upp en detaljerad frågeställning kring detta och de tog bort inlägget. Det är flertalet oklarheter kopplat till detta utöver en tillkommen en kostnad och detta är inte sättet man behandlar trogna kunder om kundnöjdhet är något man värnar om. Funktionalitet för opt-in/opt-out saknas, avtalsvillkoren för prishöjning inte uppfyllda, utrullningen under all kritik, infinite loop om man inte accepterar deras nya kostnad, osv.
Det är beklämmande och samtidigt något provocerande att se hur Visma / Spiris fortsatt väljer att inte bemöta den konstruktiva kritik/de synpunkter som framförs här, samtidigt som man intensivt sammanfogar nya trådstarter till befintliga frågeställningar.
Till Visma / Spiris: Ni läser ju garanterat här. Hur mycket av det som skrivs/frågas här i forumet relaterat till frågeställningen förmedlas vidare till beslutsfattare i den här frågan och vad är responsen därifrån?
Fick följande svar från Visma.
Om du kollar under kolumn1.2.4. i våra villkor så står det följande text där:
Visma förbehåller sig rätten att ändra Avgifterna och/eller avgiftsmodellen, med tre månaders föregående meddelande i enlighet med punkt 1.3.1 högst två gånger per år för varje enskild Programvara, med en månads föregående meddelande om en underleverantör har ökat sina priser gentemot Visma. Vidare har Visma rätt att årligen höja priserna i enlighet med utvecklingen av allmänna pris- och kostnadsnivåer utan föregående meddelande gällande från den 1 september varje år.
Detta är villkorat och de har inte visat att så skett. Föreslår att så många som möjligt tar detta vidare.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.