Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Mejl betala leverantörsfakturor "Prisändring för tolkade och bokförda leverantörsfakturor"

Hej!

Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?

Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?

Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.

237 SVAR 237

Det enda som gått rätt till här är att de driftsatte den nya funktionaliteten mitt i veckan och inte på en fredag. I övrigt så har de gjort allt annat tvärt emot skolboken för utveckling av såväl plattform, affär som kundrelation. 

nop4e71
UTFORSKARE

Jag tror du överskattar komplexiteten i att kasta ut sk... *host* skräpet. Jag kommer att ladda ned bildunderlag och SIE-fil vid nästa bokslut och börja på en ny kula. Någon klokare får gärna säga om det är något mer jag borde göra när jag lämnar det här sjunkande skeppet.

När jag skaffade Visma E-ekonomi "smart" så var en av poängerna att iaf få med sig siffrorna och leverantör från inlästa underlag, även om bokföringsförslagen varit mindre hjälpsamma. Med den nya ändringen så får man ju inte in ett smack när man väljer "Hantera manuellt utan automatisk bokföringshjälp".  Snacka om att skjuta sig själv i foten. Att reta upp folk på det här viset, med en affärsmodell som alla kommer uppfatta som rövarfasoner och bondfångeri, är ju bara så dumt så att klockorna stannar.

Det enda som gått rätt till här är att de driftsatte den nya funktionaliteten mitt i veckan och inte på en fredag. I övrigt så har de gjort allt annat tvärt emot skolboken för utveckling av såväl plattform, affär som kundrelation. 

CarinaM_
UTFORSKARE

Hej,

Jag använde funktionen "Manuellt utan bokföringshjälp" när jag registrerade en leverantörsfaktura. Därefter skickades fakturan iväg för attest. När jag idag tittar på denna attesterade leverantörsfaktura så ser jag följande:

CarinaM__0-1758288505357.png

Alltså, min kollega som inte ska göra något annat än attestera fakturan  klickat på "automatisk bokföringshjälp". Det här funkar inte, om jag lägger in fakturan manuellt för att slippa 3,50 kr av Visma och funktionen sedan öppnas och nästa person som endast attesterar har möjlighet att klicka på tolkningshjälpen och vi får betala 3,50kr per faktura. Gör Visma allt för att jag som användare ändå i slutändan ska betala??? 

Så trött på Visma.... 😞

Men hör och häpna!

När jag nu tittat på en annan faktura där jag själv registrerat fakturan manuellt och sedan gått in och attesterat fakturan så ser det likadant ut, TROTS ATT JAG INTE VALT AUTOMATISK BOKFÖRINGSHJÄLP!!! Menar Visma att jag trots allt manuellt handpåläggning ändå får betala 3,50kr!!!

Det här är inte ok och jag skulle kalla det för vilseledande av Visma om de nu tar ut 3,50kr trots att jag gjort allt själv enligt konstens alla regler i deras program!!!!

Hälsningar Carina

MåVälnu
UTFORSKARE

Hej

Det jag sett så här långt så är höjningen villkorat. Och jag kan inte se att det är uppfyllt.

Hej,

Hade varit kanon med lite mer detaljer om detta. Vad är det för villkor som inte är uppfyllda?

/Patrick

RCS123
UTFORSKARE

Jag har funderat lite på hur/om Visma har reagerat på denna flod av upprörda användare. Visst, vi har fått svar på hur det är tänkt att funka och hur man kan undvika att bli debiterad, men inget om att.. -'vi kanske måste tänka om, backa bandet och lyssna på våra kunder.' Några av oss verkar redan ha bytt leverantör och jag gissar att många har funderingar på att göra det samma. Årsskiftet är en naturlig punkt för ett eventuellt byte så än är det inte för sent att reparera skadan.

/Patrick

Men ni måste ju förstå att Visma ger blanka fan i er som kunder. Någon produktägare har kommit fram till att tillräckligt många kommer vara kvar som kunder, och bara knyta handen i fickan och gnälla på deras egna forum.

Man behöver ha riktigt dålig timlön för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att hoppa nu igenom Vismas hinderbana för att undvika dessa avgifter. Det här vet Visma om. Vad det blir är en sämre produkt till oförändrat pris.

Den stora frågan är väl vad nästa höjning blir, och när er smärtgräns är nådd. 

Opålitlighet är inget man vill introducera i en relation, helst inte när det handlar om bokföring. 

Fortsätter de med denna lansering så kommer jag se över alla funktioner jag har idag och börja stänga ner dem en och en samt börja se mig om efter alternativ. Vi har tre bolag med massa tillägg. Från mitt perspektiv så kommer de pengar de drar in på detta drag kosta dem mer än vad det ger i intäkter samt underminera mitt förtroende för bolaget. Såvitt jag kan se så är det inte bara en dålig lansering av en medvetet dålig funktionalitet, det är även ett avtalsbrott och en grav missbedömning av hur mycket skit folk är beredda att acceptera i dessa tider. 

Ska vi gissa hur lång tid det dröjer innan nyheten att Visma ska börsnoteras kommer?
Det har varit prat om det innan och nu håller de på att fila på intäktströmmarna. 
Det lär heller inte vara sista gången.
Samma som Fortnox gjorde fast mindre snyggt. Jag lämnade Fortnox just på grund av att den automatiska tolkningen ingick. La enormt många timmar på bytet, och sen kommer denna käftsmällen efter bara ett år...

Jaa men så klart! Det blir spännande att se att du säkert får rätt!

MåVälnu
UTFORSKARE

Har du fått något svar från VISMA? Ser inga svar alls på dessa inlägg. Å jag vad jag sett i avtalet så är det villkorat om de kan höja mitt i en period och det villkoret är inte uppfyllt....

Tobias
MEDLEM

Enligt prislistan så ingår det "Bokföringsförslag" i månadsavgiften! Då kan man inte börja ta betalt separat per faktura för samma sak igen!
Om så är fallet så vill jag ha rabatt på månadsfakturan 3kr 50öre för varje faktura jag hanterar manuellt!

Tobias_0-1758699434018.png

Har du tagit detta vidare på något sätt eller fått någon respons från Visma/Spiris? Fick nämligen muntligt besked från dem att bokföringsförslagen ingick i tolkningen (trots den givit förslag utan att tolkning varit aktiverat innan, jag nämnde även att det föreslogs beroende på vilken leverantör man väljer och inte utifrån fakturan.) Fick bara ett litet otydligt svar att det bara var så. Men här ser vi ju tydligt att så inte är fallet. Annars är det ju falsk marknadsföring. 

Jag har inte tagit detta vidare eller fått något svar från Visma/Spiris.
Tycker också att det borde ses som falsk marknadföring om man tar extra betalt för något som tydligt ingår i prislistan för månadsavgiften.
Man kan ju undra varför man behöver betala månadsavgift om alla funktionerna kommer kosta extra.
Kanske dags att byta bokförings program. 

Jag provade göra en anmälan på Konsumentverket. Gör säkert ingen skillnad, men är vi många så kanske det kan påverka något? Vad jag läst mig till, tror jag inte det är tillåtet att ändra befintliga funktioner så det blir oskäligt svårt för kund att inte välja att köpa tjänsten (automatisk tolkning).  

Absolut! Bra! Lättare än att starta en stämningsprocess…

Hur kan man bara ta bort funktioner i programmet? Får inte längre förslag på konton vi manuell registrering av lev.fakturor. Vill inte hålla på med bildunderlag och tjafs utan lägga in dom manuellt som jag gjort sen stenåldern.

Bara för att man inför nya funktioner behöver man väl inte släcka gamla inarbetade och beprövade metoder??

Hanna Larsson
UTFORSKARE

Jag fick precis upp ett meddelande som säger att automatisk bokföring kommer att kosta 3,50 kr per automatiskt bokförd faktura framgent (se bild nedan)

Skärmavbild 2025-09-24 kl. 09.41.01.png

Mig veterligen så har automatisk avläsning av bokföringsunderlag såsom pdf-dokument alltid ingått i abonnemangsavgiften vi betalar.

Är det någon ny funktionalitet som tillkommit eller har ni valt att inte längre tillhandahålla den funktionaliteten som en naturlig del av abonnemangsavgiften? Om ja, varför sker det under pågående avtalsperiod och kommer ni isf. kreditera för detta bortfall av funktionalitet innevarande avtalsperiod?

Om jag klickar Avbryt, då jag inte vill betala 3,50 kr då det inte framgår tydligt vad effekten av att klicka på Bokför är (kostnad för den faktura jag arbetar på, kostnad vid framtida bokföringar, möjlighet att stänga av funktionaliteten, etc.), så kan jag inte bokföra fakturan utan får upp samma meddelande gång på gång, trots att den säger att jag inte ska få det. För att komma vidare så Sparar jag utkastet.

När jag går vidare till att bokföra nästa leverantörsfaktura och laddar upp fakturaunderlaget sker samma sak igen. 

Hur löser jag detta?

Du måste ta bort utkastet och börja om från början.
Klicka på skapa ny leverantörs faktura. Sen när du ska klicka på koppla bild så ska du använda drop down menyn och välja koppla utan tolkning.
Sen får du fylla i alla uppgifter manuellt istället.

Tolkning ska vara en standard funktion som ska ingå i månadsavgiften, utan den blir hela systemet väldigt tungt att jobba med.

Håller helt med. Helt oförklarligt att man lanserar en funktionalitet som varit alla till hands under flera år och sedan så tar man, mitt i en avtalsperiod och villkorar den utan att uppfylla villkoren för prisökning själv, och samtidigt lanserar det utan att ha all funktionalitet på plats. Fruktansvärt dåligt genomfört.