2017-01-20
14:03
Hej igen! Om din kund vill ha hela fakturan på en gång så går det bra, då bokförs försäljningen och momsen när du får betalt. Vill kunden istället ha två fakturor så kan du skapa en för varje del. Även försäljningen och momsen för dessa redovisas när de blir betalda om du har kontantmetoden. /Anna
... Visa mer
2017-01-18
14:07
Hej! Har du bokfört att du på något sätt har betalat i förväg eller bara bokfört direkt mot kostnadskonto? Jag hittade en forumtråd som heter Stöld ur kassan där man använder konto 6390. Jag tänker att du borde kunna göra något liknande? Lättast är kanske att kontrollera med en redovisningskonsult eller Skatteverket hur detta ska redovisas på företagets deklaration. /Anna
... Visa mer
2017-01-18
13:22
1Gilla
Hej Wictoria! Om fakturan är obetald över årsskiftet så ska den ligga på bokföringskonto 1510 eller kanske ännu hellre *1518 i ditt nya program. Du bör inte lägga in den igen på det nya året utan om jag vore du skulle jag göra såhär när du får betalningen. Gå in under Kassa- och Bankhändelser. Lägg upp inbetalningen som en ny bankhändelse med datum då inbetalningen skedde, eventuell referens och fyll i beloppet du fått inbetalt. klicka på Matcha och välj Övrig insättning - Egen kontering. Se till att kontot för kundfordringar hamnar i kredit och ditt bankkonto i debet. *1518 burkar användas för obetalda fakturor som inte finns i systemet och 1510 för obetalda kundfordringar. Skulle du råka välja fel när du registrerar inbetalningen kan du justera det i efterhand annars kan du ju bara dubbelkolla med redovisningskonsulten vilket konto han föreslår. /Anna P.S: Vill du lära känna ditt nya program så rekommenderar jag vår korta utbildning som du hittar här: https://elearning.vismaspcs.se/eekonomi/komigang/ D.S
... Visa mer
2017-01-18
13:00
Hej! Förstår att detta är rörigt. 1: De fakturor som är betalda redan i 2015 ska bort från kundfordringarna redan på det året. Logiskt sett borde ett annat konto också misstämma. En inbetalning registreras ju vanligen kundfordringar kredit mot 1930 (eller motsvarande) i debet. Stämde bankkontot 2015-12-31 eller har det gjorts någon annan ombokning? 2: Därefter får du nog gå igenom fakturorna för 2016 och kontrollera vilka datum som de har betalats och stämma av inbetalning för inbetalning. Tråkigt jobb - hade varit lättare om ni arbetat i samma program eller använt någon samarbetstjänst. Jag tänker att även om journalerna inte stämmer så borde kontoutdrag eller liknande kunna verifiera är inbetalningen skedde? /Anna
... Visa mer
2017-01-18
12:08
Hej! Jag skulle bokfört det på det året det gäller för att få rätt uppgifter i resultatrapporten. Kontrollera gärna med föreningens redovisningskonsult eller revisor. Jag tänker att du kan göra så som du har gjort tidigare men ange ett datum bakåt i tiden. /Anna
... Visa mer
2017-01-17
13:45
Hej Lena! Under Inställningar - Företagsinställningar fliken Övriga uppgifter kan du justera eller ta bort texten gällande dröjsmålsränta. /Anna
... Visa mer
2017-01-17
10:15
Hej! Brukar du skapa fakturor eller hur brukar ni göra vid inbetalningar? Jag skulle bokföra betalningarna på datum 2016 för att få rätt saldon på dina bankkonton. /Anna
... Visa mer
2017-01-17
07:57
Hej Leizl! Antingen kan du skapa konto 3000 eller använda konto 3054 som finns upplagt sedan tidigare. /Anna
... Visa mer
2017-01-16
15:20
Hej Björn! Lättast för din del är att du skapar en kundfaktura på hela beloppet och sen att kunden gör en delbetalning. Det jag funderar på är när du ska redovisa momsen eftersom det vid förskottsbetalningar ibland är lite andra regler som träder i kraft. Vill du dubbelkolla med Skatteverket när du ska redovisa momsen så hjälper jag dig gärna vidare. /Anna
... Visa mer
2017-01-16
14:43
Hej! Om du har ett konto hos Payson som är ditt egna konto behöver du bokföra de transaktioner som sker där. Både intäkter och utgifter för att få en korrekt redovisning. /Anna
... Visa mer
2017-01-16
14:21
Hej! Precis som du skriver så visar behandlingshistoriken de förändringar som är gjorda och vilket datum de är gjorda. Är det en sammanfattning av bokföringen du vill få ut så rekommenderar jag nog att du skriver ut Huvudboken eller Verifikationslistan där du får ut vad som är bokfört per bokföringsår. /Anna
... Visa mer
2017-01-16
09:30
Hej! Om du skapar fakturor i Visma Administration så kommer de automatiskt bokföras på försäljningskonton när du skapar fakturajournal. En fakturajournal skapar du under Utskrifter - Journaler. Då bokförs tidigare ej journalförda fakturor. Sköter du din redovisning enligt kontantmetoden eller fakturametoden? Har du jobbat länge i Visma Administration så att det är många fakturor det handlar om? /Anna
... Visa mer
2017-01-16
09:24
Hej! Jag tar givetvis detta vidare. Om det handlar om en periodisering av leverantörsfakturan kan du använda funktionen för periodisering som finns i programmet. Gå in på Inköp - Leverantörsfakturor, klicka på den leverantörsfaktura du vill periodisera och välj Öppna. Inne på leverantörsfakturan kan du välja Åtgärder - Periodisera. I fältet Första datum anger du 2016-12-31 om det är där du vill ha kostnaden och sen i fältet Antal månader fyller du i 1. Under Bokföring - Verifikationer klickar du på pilen till höger om Ny verifikation och väljer Genomför periodisering. Markera din leverantörsfaktura och välj Periodisera. Visma eEkonomi kommer då först skapa en verifikation 2016-12-31 och därefter också en på 2017. Hoppas att detta kan hjälpa dig! /Anna
... Visa mer
2017-01-16
08:37
Hej! Precis som Linnea skriver så brukar detta inte betyda att det är fel, däremot att det tar tid och att programmet jobbar. Om det fortfarande inte fungerar för dig så får vi nog testa att läsa in kontoplanen här hos oss. Skriv här om du vill att jag skapar upp ett ärende till dig. /Anna
... Visa mer
2017-01-13
15:51
Hej Sandra! Du måste också registrera själva köpet av inventariet under Kassa- och bankhändelser, men det kanske du redan har gjort? Annars ser det helt lysande ut! Resterande avskrivningar görs månadsvis, då går du bara in under Bokföring - Verifikationer och klickar på pilen till höger om Ny verifikation och väljer Bokför avskrivningar. Ha en fin helg! /Anna
... Visa mer
2017-01-13
13:01
Hej igen! Var tvungen att dubbelkolla här hos mig: Om du har gjort fel på en olåst period kan du gå in på befintliga verifikationer och göra de ändringar du vill göra. Klicka sen på Spara så är verifikationen uppdaterad med den nya informationen. Hoppas att det är vad du söker! /Anna
... Visa mer
2017-01-12
13:27
Hej! I Visma eEkonomi finns det två alternativ: 1: Du gör inbetalning från ditt privata konto till ditt företagskonto och registrerar händelsen under Kassa- och bankhändelser genom att matcha mot Inbetalning av ROT- och RUT-fakturor från Skatteverket. 2: Du går in under Inställningar - Företagsinställningar, fliken Bokföringsuppgifter. Sätt en markering i Använd manuell betalning av fakturor och klicka på Spara. Därefter kan du under Bokföring - Verifikationer via knappen Ny manuell verifikation skapa en verifikation för att slutbetala fakturan. Du registrerar 2013 debet och 1510 kredit. På raden för 1510 kan du plocka upp och slutbetala fakturan det gäller. Hoppas att Skatteverket betalar till rätt konto nästa gång så blir det enklare att hantera för dig!
... Visa mer
2017-01-12
12:51
Hej Sandra! Vad jag har kunnat läsa mig till så ska bidraget minska anskaffningsvärdet och också beloppet på avskrivningarna. Detta borde bokföras genom att kreditera kontot du använder för inventariet. Om pengarna kom i efterhand skulle jag nog lägga in bidraget som en upplupen intäkt under 2016. Själva köpet av inventariet bokför du till exempel via Kassa- och bankhändelser eller via en leverantörsfaktura: 1930 kredit 120 000 1210 debet 120 000 Registreringen av bidraget via Bokföring - Verifikation: 1210 kredit 43 000 1791 debet 43 000 När du får pengarna för bidraget via Kassa- och bankhändelser: 1930 debet 43 000 1791 kredit 43 000 När du lägger upp inventariet får du välja när du ska göra den första avskrivningen - du kan välja redan anskaffningsmånaden. Det är också där du lägger det lägre anskaffningsvärdet så att avskrivningarna beräknas på värdet efter bidrag. Om du registrerar inventariet i Visma eEkonomi kommer programmet sen att hjälpa dig med beloppen i avskrivningen. Detta gör du via Åtgärder - Gör avskrivning. Tveka inte att höra av dig om du har några frågor eller fler funderingar!
... Visa mer
2017-01-12
11:39
Hej BSO! På Skatteverkets sida Driva fiberföreningar som samfällighetsförening finns lite information men inte tillräckligt för att jag ska våga ge rekommendationer. Mitt råd är att du kontaktar en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med detta. /Anna
... Visa mer
2017-01-11
17:28
Nja, nu fattar jag det som att kunderna köper dina presentkort. Då har du en skuld hos dem. - Ledsen att jag rörde till det! När du säljer presentkort så bokförs dina pengar in mot skuldkonto, till exempel 2420. Exempel på en verifikation: Görs under Kassa - och bankhändelser. 1930 debet (pengarna du fått in) 2420 kredit (värdet på presenkortet) 6570 debet (Klarnas avgift) - går bra att använda annat konto också. Du har alltså fått in pengar men fått en skuld till kunden. När kunden sen utnyttjar presentkortet så bokför du själva försäljningen och momsen, precis som om du har sålt mot pengar men du bokför mot skuldkontot för att minska skulden till dina kunder. Exempel på en verifikation: Görs under Bokföring - Verifikationer. 2420 debet (värdet på presentkortet) 30xx kredit (Försäljning) 2611 kredit (Moms) /Anna
... Visa mer
2017-01-11
16:33
Härligt att ni delar med er! Detta är en djungel och precis som ni säger så nu när det både är digitalt och inte så blir det lite rörigt. Lättast är kanske att försöka hitta sitt bästa sätt att hantera underlag och material. På Bokföringsnämndens sida Arkivering finns svar på de vanligaste frågorna. Det går också att kontakta dem på telefonnummer 08-408 98 990 eller mejl bfn@bfn.se. /Anna
... Visa mer
2017-01-11
16:16
1Gilla
Hej! Under Utskrifter - Lager hittar du utskrifter Leverantörspriser. Där kan du göra urval för vilken leverantör du vill se priserna för. Hoppas att det är vad du letar efter, annars får du återkomma så hjälper vi dig vidare! /Anna
... Visa mer
2017-01-09
16:08
1Gilla
Hej! Är det samma som gäller för dig i det här fallet så tror jag inte att du ska göra en uppskrivning av aktier. /Anna
... Visa mer
2017-01-09
13:48
Hej! Om jag förstår dig rätt så kommer kunden och gör ett köp men betalar inte med pengar utan med ett presentkort hos Klarna? Isåfall borde denna försäljning bokföras mot ett fordranskonto. Skapar du fakturor i programmet också eller hur hanterar du försäljningarna? Jag tänker att en verifikation borde bokföras Försäljningskonto kredit Momskonto kredit Fordranskonto (ex 1680) debet. När du sen får pengarna från Klarna så bokförs det Fordranskonto kredit Bankkonto debet. Kan det funka? /Anna
... Visa mer
2017-01-09
12:40
Hej Tobias! Då funderar jag på om du ska redovisa detta om du inte har något underlag? Har du använt någon leverantör som hjälper dig med frakten så kanske de bakar in kostnaden hos sig. Annars kanske du har gjort köpet som privatperson? Då får du nog ingen tullfaktura, däremot borde nog leverantörsfakturan komma med moms från ursprungslandet. Mitt bästa tips är nog att dubbelkolla med Skatteverket. /Anna
... Visa mer
2017-01-09
10:28
Tack, jag lyfter detta! /Anna
... Visa mer
2017-01-04
13:05
Hej! Vid bilagor i efakturor så finns en begränsning på max 9 Mb. Om du inte överstiger den gränsen ska det inte vara några problem att skicka från Visma eEkonomi. Efakturorna skickas via fakturaväxlar och en del växlar hanterar inte bilagor och kan därför inte förmedla dom vidare till din kunds system - vet du om kunden brukar kunna ta emot bilagor? Kontrollera gärna att du ser bilagan inne på själva fakturan under Försäljning - Kundfakturor. /Anna
... Visa mer
2017-01-04
12:34
Hej igen! Det är serviceboxen som är momspliktig så du sätter 8,75:- på momskontot. Serviceboxen tänker jag att du kan bokföra på samma konto som bankkostnaderna om de hör ihop. /Anna
... Visa mer
2017-01-03
15:15
Hej! Normalt sätt så ska det bokföras så som Kjell beskriver det, så jag skulle nog korrigera dina försäljningar om jag vore du. Eftersom skulden är bokförd på konto 2420 (dina utestående presentkort) så minskar du det kontot när du får tillbaka presentkortet och redovisar istället själva försäljningen och momsen. Löser kunden halva presentkortet så minskar du 2420 med motsvarande belopp. Har du en koppling till iZettle så att det bokförs automatiskt? Om du säljer presentkorten till rabatterat pris bör konto 2420 fortfarande vara samma belopp och då bör du bokföra mot kontot du får in pengarna på och därefter mot ett konto för givna rabatter ex konto 3730. /Anna
... Visa mer
2017-01-03
13:20
Hej! Om du registrerar en leverantörsfaktura under Inköp - Leverantörsfakturor och lägger upp bokföringskonton så kommer samma bokföringskonton föreslås på leverantören nästa gång. Det gäller också konton för öresavrundning. De bokföringsförslag som du skapar under Inställningar - Bokföringsförslag plockas inte upp på leverantörsfakturan utan används vid Manuella verifikationer eller i avstämningen under Kassa- och Bankhändelser. /Anna
... Visa mer
2017-01-03
12:18
Hej! Jag får det korrekt hos mig. Kontrollera gärna under Försäljning - Artiklar vilken Artikelkontering du har valt på artikeln. Det är denna tillsammans med inställningen på kunden som styr bokföringen. Under Inställningar - Artikelkonteringar kan du sen se hur de olika konteringarna bokför dina försäljningar. Om du inte hittar felet så skulle jag vilja veta vilka inställningar du har på EU-kunden, om det är valt Privatperson eller Företag, om du har fyllt i organisationsnummer och om tjänsten du säljer är enligt reglerna för MOSS eller om det är en "vanlig" tjänst. /Anna
... Visa mer
2017-01-03
09:42
Hej! I Carinas exempel registreras det som en intäkt men enligt Kjells exempel så görs en minskning av kostnad istället. Egentligen är det en smaksak på hur du hanterar det så länge som momsen blir korrekt. En så kallad självfaktura registrerar du som en kundfaktura i faktureringsprogrammet. /Anna
... Visa mer
2017-01-03
09:29
Hej! Du får ursäkta att jag inte är helt med på hur detta fungerar. Men fakturan du får från Loomis, vad står det i varav moms på den? Det är det beloppet som du ska ange. Om du inte får ihop det får du gärna återkomma med hur beloppen ser ut på fakturan. /Anna
... Visa mer
2016-12-30
12:07
Hej! Vad tråkigt att du inte är nöjd med vår support, jag tar givetvis med mig din feedback! Här i forumet hjälper vi i första hand de kunder som har serviceavtal men du har möjlighet att få minst lika bra hjälp av andra användare. I just detta fallet har vår utvecklingsavdelning kikat närmare på din fråga och eftersom vi inte har hantering för lagerplatser så fungerar det inte i programmet. Prisinläsningen är styrd till leverantörens artikelnummer och därför nollas priset om du har samma Leverantörens artikelnummer på två artiklar från samma leverantör. Ett alternativ skulle kunna vara att lägga upp leverantören dubbelt. Då kan du göra in en prisinläsning per leverantör. Detta fungerar om du gör manuella inleveranser men inte om du gör inleveransen via beställning/inkommande följesedel/leverantörsfaktura. Om du gör inleveranser via leverantörsfaktura behöver du dela upp leverantörsfakturan du får på de "olika leverantörerna" och sen då också göra betalningar per varje leverantörsfaktura i programmet. Din statistik kommer också bli uppdelad på de "olika leverantörerna". Det är absolut inte en smidig lösning så ett tips är att kika om du kan bli hjälpt via en integrationslösning: https://vismaspcs.se/produkter/fler-produkter/visma-integration /Anna
... Visa mer
2016-04-30
10:47
Hej! Då gör du en manuell verifikation där du bokför 1400 debet och 4990 i kredit. Om du tidigare har ett lagervärde bokfört så är det mellanskillnaden som ska anges. Tänk att konto 1400 ska motsvara ditt totala lagervärde. /Anna
... Visa mer
2016-04-30
10:39
Hej! Som jag har kunnat läsa mig till så ingår ibland installationskostnaden i anskaffningsvärdet och då borde det bokföras på samma konto som själva köpet, ev ett inventarie? Hur bokfördes själva köpet? Jag antar också att beloppet ska redovisas i ruta 24 på momsdeklarationen, stämmer det? För att det ska bli korrekt i momsdeklarationen med den omvända momsen så bör du lägga till en kontering som ser ut till exempel såhär: 4425 debet 1000:- (kostnad) 2617 kredit 250:- (beräknad moms) 2647 debet 250:- (beräknad moms) 4549 kredit (kostnaden) Konto 4425 styr beloppet till ruta 24 på momsdeklarationen och 2617 redovisas i ruta 30. Konto 2647 har momskod 48 och påverkar alltså den rutan i momsdeklarationen. Sen använder du konto 4549 eller ett eget konto utan momskonto för att minska ner kostnaden! Återkom om du inte får till det eller om det är något du inte hänger med på! /Anna
... Visa mer
2016-04-30
08:50
Hej Alma! I tråden Bokföra inköp av lastbil via finans med kontantinsats - eEkonomi har min kollega Per skrivit hur du kan hantera avskrivningarna! /Anna
... Visa mer
2016-02-26
15:08
1Gilla
Hej! Trist att höra att du ångrar ditt byte, extrajobb är inget vi önskar! Det verkar som att du har mycket feedback på funktionaliteten i Visma eEkonomi. Om du vill kan du skicka ett mejl till mig; anna.svensson@visma.com så ser jag till att du blir kontaktad. /Anna P.S Jag såg att du postat ytterligare en tråd, jag ser till att den blir besvarad. D.S
... Visa mer
2016-02-25
13:35
1Gilla
Hej! Jag hittade ursprunget till texten på Skatteverkets pdf: http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000113933/kap17.pdf under 17.7. Jag tolkar det som att momsen ska avrundas till närmsta hela 50-öring. När sen momsdeklarationen skapas så tas örena bort och bokförs mot konto för öresavrundning så att det redovisas endast i hela kronor. Det går givetvis bra att kontrollera med Skatteverket hur de tycker att du ska hantera de här örena. /Anna
... Visa mer
2016-02-24
09:45
Hej Johan! Jag hade nog hellre gjort enligt Annies förslag nummer två och bokföra försäljningen på två intäktskonton. Ett i kredit och sen samma belopp i debet utan momskod. /Anna
... Visa mer
2016-02-19
09:02
Hej! Det låter korrekt! Varningen du fick borde ha gällt momsen om du köpte från en utländsk leverantör. Om det gäller omvänd skattskyldighet på det här inköpet så kan du hitta tips på bokföring i tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU. Du kan byta ut konto 4056 i mitt exempel mot konto 5410, men för att inte få fel i momsdeklarationen så går du sen in på verifikationen under Bokföring - Verifikationer klickar på Åtgärd - Korrigera momskod och lägger till momskod 20 på kontot. Alternativt att du skapar ett underkonto till 5410, ex 5411 som du lägger in med momskoden direkt i kontoplanen. /Anna
... Visa mer
2016-02-18
16:50
1Gilla
Hej Petra! Har du lagt detta som en leverantörsfaktura så borde du kunna matcha beloppet mot det som har dragits? Eller menar du att du både har lagt en leverantörsfaktura och ett Övrigt uttag under Kassa- och bankhändelser? Isåfall är det nog enklast att du skapar en kreditfaktura på leverantörsfakturan så tar de ut varandra. /Anna
... Visa mer
2016-02-18
09:44
Hej! Jag kikar vidare på möjligheten att beskriva detta mer förenklat än vad som redan finns i olika forumtrådar. Eftersom det är skillnad i hantering/bokföring av normal och förenklad vmb och beroende på om försäljningen ger en vinst eller förlust så är det en liten nöt att knäcka. Men jag har som sagt lagt en notering om att titta vidare på detta. Tills vidare hoppas jag att du hittar svar på dina funderingar i de olika forumtrådarna vi har gällande detta! /Anna
... Visa mer
2016-02-16
12:27
Hej! Det borde funka, sen är jag just nu osäker på hur programmet hanterar 0-konton. Om jag hade varit du så hade jag skapat konton under 3xxx men använt på samma sätt för att får plus minus noll i resultatet men ändå påverka momsdeklarationen. /Anna
... Visa mer
2016-02-15
16:55
Hej igen! Ja, det stämmer iofs till viss del, men hanteringen gällande momsdeklarationen blir densamma. Jag skulle nog rekommendera en kontakt med en annan redovisningskonsult som kan hjälpa dig! /Anna
... Visa mer
2016-02-11
15:25
Hej! Precis som Hanna skriver så finns det ingen färdig hantering av detta i Visma eEkonomi. Antingen får du justera din momsdeklaration manuellt på Skatteverkets hemsida eller också bokföra plus och minus för att få med beloppen på momsdeklarationen. Alltså lägga en verifikation med ett konto som påverkar momsdeklarationen i kredit och sen ett konto som inte påverkar momsdeklarationen i debet. - Detta tänker jag stökar till redovisningen. Av nyfikenhet undrar jag hur din redovisningskonsult skulle föreslå att du gjorde om du haft Visma Administration. Vad jag kan komma på just nu så skulle hanteringen bli densamma där. /Anna
... Visa mer
2016-02-09
15:46
Hej Anna! Jag kommer se till att någon kontaktar dig för att se hur det ser ut, om inte Carinas tips hjälpte då förstås! /Anna
... Visa mer
2016-02-09
15:27
Hej! Gäller detta endast vissa artiklar? Jag tänker att lite pill i malleditorn borde lösa detta problemet. Göra ett villkor på vilka artikelnummer där antal och àpris inte ska visas vid utskriften? Ett exempel är att på objektet Apris, som skriver ut àpris per artikelrad, lägga till i Villkor: OCH %Art->ArtNr!="101" I mitt exempel skrivs inte àpris ut för artikelnummer 101. Samma villkor kan sen även läggas på objekten Levererat Antal och Enhet. /Anna
... Visa mer
2016-02-09
15:00
Hej Fredrik! Jag tror att du gör det onödigt svårt för dig. Först och främst. Vet du om de 17.50:- ska bokföras på något skuldkonto som du sen betalar vidare eller om de 200:- räknas som en intäkt och att ni sen betalar en kostnad? Om det räknas som en intäkt och ni sen betalar en kostnad så skulle jag bokfört hela 200:- på intäktskonto och sen 17.50:- i kostnad. Vid årsskiftet skulle jag eventuellt periodisera intäkten på 4,5 år. Och sen varje år bokföra 17:50:- som kostnad. Konto 3901 är ett konto för medlemsavgifter som du nog kan använda för intäkten. Sen för kostnaden skulle jag nog föreslå ett konto i klass 60xx. Lättast är nog att du kontrollerar med föreningens revisor. Det manuella i hanteringen blir att ha koll på hur många medlemmar ni har per år. Eftersom ni då räknar ut hur mycket 17.50:- som ska betalas till moderföreningen och om du eventuellt behöver periodisera beloppet. Jag har fått för mig att enligt vissa redovisningsregler behöver man inte periodisera intäkter/kostnader som förväntas bli samma även nästkommande år, alltså så länge som ni har samma medlemsmängd. - kontrollera som sagt gärna med revisorn. /Anna
... Visa mer
2016-02-09
13:06
1Gilla
Hej! För att beloppet ska redovisas i ruta 42 så behöver bokföringskontot ha momskod 42. Under Inställningar - Kontoplan ser du vilken momskod dina konton har. Jag skulle föreslå konto 3990 eller ett eget konto. /Anna
... Visa mer
2016-02-08
07:41
Hej! På objektet Total fordran i Funktion lägger du till +KravAvgift() så att formeln blir SumFörf()+sumejförf()+KravAvgift(). Hur du gör en malländring kan du läsa på sidorna Kortläge och Fält och funktioner i malleditorn. Eftersom funktionen med påminnelsehantering finns i Visma AutoCollect hjälper supporten inte till med de här ändringarna. (Även om ni har väldigt få påminnelser kan jag rekommendera Visma AutoCollect där ni får hjälp med påminnelsehanteringen och där tjänsten är kostnadsfri för momsregistrerade företag). /Anna
... Visa mer
2016-02-04
17:05
Hej! Okej, ja det borde gå att använda ett balanskonto istället, men jag är osäker på hur det fungerar. Jag skulle föreslå att du kontaktar en redovisningskonsult för hjälp om hur du bokför detta. /Anna
... Visa mer
2016-02-04
16:47
Hej! 1: Okej, Klarna har inte tagit upp någon moms på köpet va? Förutom eventuella faktureringskostnader? Jag tänker att det borde gå som ett inköp från ett annat EU-land, jag har gett lite förslag längre upp i denna tråden. 2: Gå gärna in och lägg en kommentar i tråden EU-leverantör med svenskt bankgiro - eEkonomi. 3: Många redovisar fraktkostnaden på samma konto som själva kostnaden. Det gör du som du vill. /Anna
... Visa mer
2016-02-03
13:17
Hej! Det går att genom en malländring lägga till påminnelsebeloppet i totalbeloppet för kunden. Detta är inget vi rekommenderar eftersom beloppet då inte påverkar kundreskontran utan blir krångligt att hantera vid betalning. Via Visma AutoCollect sköter vi påminnelsehanteringen åt dig, läs mer i Detta är Visma AutoCollect. /Anna
... Visa mer
2016-02-01
16:24
Hej! 1: Jag är inte helt med på hur du menar? Betyder det att du har betalat konsultkostnader för 2016 i förskott? 2: Om du har arbetat åt någon annan 2015 och ännu inte fakturerat det kan du bokföra detta som en upplupen intäkt. Du kan läsa hur du gör i tråden Upplupen intäkt, eller? /Anna
... Visa mer
2016-02-01
09:02
Ja, så har jag tolkat det! /Anna
... Visa mer
2016-02-01
08:31
Hej! I en Enskild firma bokförs detta som ett övrigt uttag, konto 2013 brukar användas. I ett Aktiebolag är det lite mer känsligt. Om du själv har gått in med pengar tidigare i bolaget och bokfört på 2893 så kan du använda det kontot och betala tillbaka pengar till dig. I annat fall kan det klassas som ett förbjudet lån, lättast är att du kontaktar en redovisningskonsult för att se hur du ska hantera detta. /Anna
... Visa mer
2016-01-28
08:41
Okej. Om du fyller i din E-postadress och lösenordet och sen klickar på knappen Synkronisera i Föreningsinställningarna så ska det funka sen.
... Visa mer
2016-01-28
07:44
Okej, så länge som det räknas till din huvudsyssla så bokför du det som en vanlig försäljning, precis som annat du fakturerar. /Anna
... Visa mer
2016-01-27
14:19
Hej! Betyder detta att du inte har rätt att dra av den ingående momsen på dina leverantörsfakturor? Isåfall är det nog enklast att bara hoppa över att fylla i den och istället lägga allt på kostnadskontot. I Administration 200 är det inget tvång att göra momsdeklarationen. - alltså är det inget som tvingar dig till att justera dina försäljnings- och inköpskonto. Annars kan du under Bokföring - Kontoplan ta bort momsrapportkod på dina konton men om du inte skapar någon momsdeklaration så påverkar de ingenting. Återkom om det var något annat du menade. /Anna
... Visa mer
2016-01-27
09:09
Hej! Är detta din huvudsyssla eller något särskilt evenemang som du ordnat för dina kunder? Redovisar du punktskatt på alkoholen eller vet du hur du ska hantera det? /Anna
... Visa mer
2016-01-23
12:18
Hej! Till exempel på reskontralistan så finns det ett urval längst ner som heter Status - Visma AutoCollect. Där kan du antingen skriva till exempel påminnelse så gör du urval på de som du har skickat Påminnelse på. Vill du ha listan på alla de som har behandlats via tjänsten oavsett status kan du skriva *? Urvalet finns på de flesta utskrifter gällande dina kundfakturor. /Anna
... Visa mer
2016-01-23
10:45
Hej! Då får du importera rapporten Leverantörsfakturor per konto. Du hittar rapporten här: http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-500/default.htm När rapporten är importerad hittar du den under Utskrifter - Inlästa/Skapade och du kan göra urval för vilka konton du vill visa. /Anna
... Visa mer
2016-01-23
10:33
Hej! Riktlinjerna säger att rättelser ska bokföras i den första olåsta period då felet har upptäckts. Vill du göra det så går det inte att importera SIE-filen om man inte manuellt går in och justerar datumen på verifikationerna i filen. Det är då nog enklast att bokföra verifikationerna manuellt. Vill man gå runt detta så kan man låsa upp perioder om det är perioder då man egentligen inte hade behövt låsa sin bokföring. Inställningen för vilka regler som gäller för din förening ställer du in under Arkiv - Inställningar - Föreningsinställningar, Bokföring. Under Arkiv - Bokföringsår - Ändra låsning kan du alltså låsa upp perioder som du inte är tvingad enligt reglerna att ha låsta. Ett annat alternativ är att exportera dina bokförda verifikationer på hela räkenskapsåret, radera året och sen lägga upp det på nytt och då importera både den egna sie-filen och den du fått. Att radera ett bokföringsår påverkar endast bokföringen och inte några fakturor eller liknande. Vid båda de här alternativen bör du ta en säkerhetskopia först och information om vad du gjort sparas i behandlingshistoriken i programmet. /Anna
... Visa mer
2016-01-23
09:32
2 Gillar
Hej! Om pengarna har kommit in på något av dina konton som du har registrerade i Visma eEkonomi så går du in under Kassa- och bankhändelser och väljer det kontot. Händelsen matchar mdu mot en Övrig insättning - Egen kontering. Avgiften som Klarna drar kan du bokföra på ett konto under 60xx, aviseringsavgiften tillhör bolagets kreditavgifter och bokförs på konto 849x eller liknande. Avgiften för internetbetalning antar jag är någon typ av bankkostnader och bokförs normalt sett på konto 657x. Jag antar att det du då har på ditt kontoutdrag är 703:-? Konteringen skulle i ditt fall då bli: 19xx debet 703:- 30xx kredit (försäljningsbeloppet) 2611 kredit (momsbeloppet på försäljningen) 60xx debet 30:- (avgiften hos Klarna) 2641 debet 7,50:- (ingående moms om det specificerades på avgiften) 849x debet 10:- 657x debet 1,50:- /Anna
... Visa mer
2016-01-22
16:07
Hej! Ja normalt sett är det så som du säger. Om det inte ska räknas som ett utlägg men då finns det vissa kriterier som måste uppfyllas. Du kan läsa mer om det i tråden Klientutlägg. /Anna
... Visa mer
2016-01-22
15:50
1Gilla
Ja, jag tar detta vidare till vår utvecklingsavdelning. /Anna
... Visa mer
2016-01-22
10:03
Hej! Makulerade fakturor tas med på fakturajournaler om det finns annat att journalföra samtidigt. Det ser du om du går in på en av dina makulerade kundfakturor, då ska det finnas en markering i Makulerad och en i Journal/bokförd. Dina leverantörsfakturor hanteras på samma sätt. På fliken Spårning ser du om det finns ett löpnummer i fältet Journalnr. Eller har jag missuppfattat din fråga? Återkom gärna isåfall! /Anna
... Visa mer
2016-01-22
07:58
Hej! Det går inte att skapa nya rubriker om du följer regelverket för K2. En workaround är att längst ner till höger i balansräkningsmallen välja Alla längst ner till vänster och sen leta upp en rubrik som inte används/har ett saldo. Genom att högerklicka på den och välja Egenskaper rad så kan du ändra rubriken och lägga till de konton du önskar. /Anna
... Visa mer
2016-01-21
18:42
Hej! Det ser ut som att du har lagt momskontona tvärtemot. En verifikation kan se ut såhär om inköpsbeloppet är 10 000:-. Inköp av tjänster inom EU (enligt huvudregeln): 1930/2440 ingen momskod kredit 10 000:- 4535 momskod 21 (25%) debet 10 000:- 2614 momskod 30 (25%) kredit 2 500:- 2645 momskod 48 debet 2 500:- För att rätta detta så går du in under Bokföring - Verifikationer, klicka på verifikationen det gäller och välj Åtgärder - Korrigera bokföringsuppgift. Markera kontona 2614 och 2645 och se till att de bokförs tvärtom. Kontrollera att det är rätt Datum på korrigeringsverifikationen innan du klickar på Bokför. /Anna
... Visa mer
2016-01-21
18:33
Hej! Om du går in under Arkiv - Inställningar - Föreningsinställningar, Min sida/internettjänster; står Visma Mobil Scanner som Aktiverad då? /Anna
... Visa mer
2016-01-20
14:17
Hej! Ja det stämmer, för verifikationerna gäller endast per år. Om du har de här leverantörsfakturorna i pappersformat kan det därför vara smart att ha åren i separata pärmar/flikar beroende på hur mycket fakturor du får. /Anna
... Visa mer
2016-01-20
10:54
Hej! Jag är som jag sagt tidigare inte någon expert på det här med punktskatten. Jonas skrev i augusti efter att ha kontrollerat med Skatteverket: I ruta 05 ska beloppet vara inklusive punktskatten, ruta 10 inkluderar momsen på både varan och punktskatten. Jag tolka det som att beloppet borde vara 7500:- och det är vad jag har utgått ifrån i mina lösningar. Kontakta gärna Skatteverket och säg vad de säger i ditt fall så vi kan vara säkra på vår sak. /Anna
... Visa mer
2016-01-20
10:05
Hej! Har du valt 1930 som Företagskonto? Det ser du under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Isåfall gör då precis så som du föreslår via antingen en manuell verifikation eller om du gör denna justeringen i Kassa- och bankhändelser som en överföring mellan konton.
... Visa mer
2016-01-17
11:47
Hej! Beloppet i ruta 05 ska väl inte minska? Det är därför momskoden på konto 3051 tas bort..? @Jonas: Har du fått dina momsdeklarationer och redovisningar att bli korrekta när du har jobbat utefter detta sätt? /Anna
... Visa mer
2016-01-17
11:01
Hej! Konto 4600 finns men det är inaktivt som standard i Visma eEkonomi. Om du väljer Visa även inaktiva poster så ska du nog få upp kontot. /Anna
... Visa mer
2016-01-15
16:01
Hej Evelina! Du får inga felmeddelande när du skriver ut fakturan? Funkar det om du testar att använda en annan fakturamall? /Anna
... Visa mer
2016-01-15
15:45
Hej! Jag kan inte se att ni har något serviceavtal på Visma Förening. Kanske kan någon annan användare hjälpa dig med din fråga! /Anna
... Visa mer
2016-01-15
15:43
1Gilla
Hej! Om du själv står som köpare av bilen så är det en affär mellan dig och leasinggivaren och alltså inget som ska bokföras i firman. /Anna
... Visa mer
2016-01-15
14:20
Hej! Ja det är inga problem. När du laddar ner versionen så väljer du att Spara filen och då sparar du den på ditt Usb-minne. Om du ska installera programmet på en dator utan internet har du alternativet Ladda ner fullständig version.
... Visa mer
2016-01-15
14:07
1Gilla
Hej Tobias! Antingen får du låsa upp den låsta perioden eller lägga in verifikationen på den första olåsta perioden du har. För att låsa upp en period går du in under Inställningar - Företagsinställningar och går in under Bokföringsuppgifter och ändrar Bokföringen låst t.o.m. /Anna
... Visa mer
2016-01-15
12:24
Hej! Ja det är enklast. Matcha mot Övrig insättning - Egen kontering och välj ett skuldkonto till exempel 2499. Sen matchar du utbetalningen mot samma konto. /Anna
... Visa mer
2016-01-15
12:17
Hej! Om du bokför en inkurans på 3% enligt alternativregeln för värdering av lager, så är detta ditt nya lagervärde. Du ska alltså inte höja upp värdet igen efter årsskiftet. /Anna
... Visa mer
2016-01-15
11:57
Hej! Gå gärna in i tråden Påminnelse att godkänna fil i Handelsbanken - eEkonomi och lägg en kommentar. /Anna
... Visa mer
2016-01-15
09:56
Hej! Om den första fakturan och kreditfakturan kom under samma år så är det inget som bokförs. Men däremot kan det vara bra att spara dina underlag. Vad reglerna säger vet jag faktiskt inte. Kanske någon annan här i forumet vet mer exakt. /Anna
... Visa mer
2016-01-14
16:10
Hej! I Visma eEkonomi görs inte detta automatiskt. Utan avdraget får göras manuellt och kontrolluppgiften får skickas in via papper. /Anna
... Visa mer
2016-01-14
15:19
Hej! När du har markerat att du vill använda transaktionsinfo i Företagsinställningarna under Inköp så ska det finnas ett fält för Transaktionsinfo på leverantörsfakturan. När du sen skriver ut journalen så ska du direkt i verifikationen som skapas se att transaktionsinfon kommer med. Kontrollera gärna om du får med det där. Du kan kontrollera att uppgifterna finns på dina verifikationer. När du sen skriver ut huvudboken så sätter du en markering i Visa transaktionsinfo.
... Visa mer
2016-01-14
14:54
Hej! Bokslutstransaktioner kan bokföras trots att perioden är låst. Så länge som du inte har låst hela året. /Anna
... Visa mer
2016-01-14
13:32
1Gilla
Hej! Det finns inget krav på att göra ombokningen, men det är vanligt att man precis som du säger bokar om 2011-2019 mot 2010. Jag tar din synpunkt vidare till vår utvecklingsavdelning, kul att du gillar cheklistan! 🙂 /Anna
... Visa mer
2016-01-14
13:16
Hej! Om jag har fattat dig rätt så har du inte skapat någon leverantörsfaktura alls och istället redovisat kostnaden direkt på kvittot. Om du vill registrera detta som en leverantörsfaktura så gör du såhär: Först skapar du leverantörsfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor. Sen går du in under Kassa- och Bankhändelser och plockar upp konto Kassakonto. Skapa först en post via knappen Ny kassahändelse på betaldatum med Beloppet som Pengar in. Denna händelse matchar du mot en Övrig insättning - Egen kontering. Här ska du vända kostnadskontona och momskontot som registrerades via kvitto. Dvs kostnaderna borde hamna i kredit. (detta kommer se ut i bokföringen som om du får in pengar på ditt kassakonto. Därefter skapar du ytterligare en kassapost på samma datum men här väljer du Pengar ut. Denna händelse kan du matcha mot den skapade leverantörsfakturan, och så ska allt stämma. Tveka inte att återkomma om det är någon del du funderar över! /Anna
... Visa mer
2016-01-14
12:40
Hej! En komplettering till denna frågan är att om du endast vill ta bort sista sidan så väljer du Kommando - Ta bort sida. /Anna
... Visa mer
2016-01-13
16:03
1Gilla
Hej! När fakturan har saldo 0 ska den försvinna från fliken Ansökan. Om hela fakturan skulle krediteras får du göra en slutbetalning på kundfakturan. /Anna
... Visa mer
2016-01-13
15:24
Hej! I Löneprogrammets hjälp hittar du hur du räknar och vilka uppgifter du tittar på: Beräkning semestervillkor. /Anna
... Visa mer
2016-01-12
16:03
1Gilla
Hej! Det ska inte vara några problem att ta del av erbjudandet. Jag skickar ett mejl till dig så jag ser att vi har rätt kontaktuppgifter och sen ber jag en kollega slå en signal! /Anna
... Visa mer
2016-01-12
10:23
hmm. de svarade inte på vilken ruta det ska redovisas i eller om det är okej med en differens mellan ruta 5 och 10? /Anna
... Visa mer
2016-01-11
16:08
Hej Arne! Jag antar att det borde handla om att kreditera kostnadskontot även om du inte bokfört kostnaden på det. Då skulle du kunna kreditera konto 5622. Kontrollera gärna med en redovisningskonsult. /Anna
... Visa mer
2016-01-11
07:22
Hej! Som jag skrivit tidigare är jag inte helt säker på hur reglerna gällande detta ser ut, men som jag tolkat det tidigare så är en del av det beloppet som du säljer för, inte en intäkt utan en skatt. därför minskar du intäkterna på konto 3051 och lägger på ett skuldkonto för skatt (2669). /Anna
... Visa mer
2016-01-08
16:07
Hej! Du behöver inte koppla dem i programmet. Däremot om du först scannar in kvittona kan du direkt under Inköp - Bildunderlag skapa kvitton utifrån din inscannade bild. /Anna
... Visa mer
2016-01-08
14:05
Jag tänker att om föreningen inte får några pengar så redovisas det alltså typ 13xx mot 3xxx. Om fonderna räknas som en tillgång. /Anna
... Visa mer