2022-05-13
16:11
1Gilla
Tack så mycket! Ja, vi kikar även på möjligheten att erbjuda årskort för kollektivtrafik, men där känns reglerna tydligare. Jag får höra av mig till SKV och dubbelkolla. /Louice
... Visa mer
2022-05-11
15:19
Hej igen!
Det går bra att spara hela kontoutdraget, du behöver inte spara varje enskild transaktion för sig. Jag skulle säga att det inte räcker att ha det bra inläst i eEkonomi utan det bästa är att spara ner kontoutdraget i tex pdf-form och spara digitalt vid slutet av varje räkenskapsår och använda som underlag i bokslutet. Däremot så behöver du inte skriva ut alla verifikationer från programmet utan detta sparas digital.
För mer information om sparande av underlag rekommenderar jag dig att kontakta tex Bokföringsnämnden (BFN) som kan ge lite mer lagstöd kring detta. På denna sidan hos BFN och på denna sidan på Skatteverket så finns mer information kring arkivering samt vad som räknas som räkenskapsinformation.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-11
15:11
Hej!
Tack för din fråga. Är detta relaterat till kundens företag så bör det bokföras och deklareras, men att kunden fått skattereduktion låter snarare mer som att hen har utnyttjat detta privat? Om det är så skall detta inte bokföras eller deklareras, då det redan är hanterat. Jag kan inte riktigt hitta någon information där företaget får en skattereduktion på skattekontot som relaterar till husarbete, då det i sådana fall betalas ut till företaget inte dras av. Om du menar att kunden fått detta utbetalt till sig, så beror det lite på. Vanligtvis vid avslut av enskild firma när man har tillgångar och skulder över tar privatpersonen över detta. Om det är så, så kan det vara så att detta inte behöver deklareras utan är privatpersonens enbart. Detta kan du dubbelkolla med Skatteverket.
Här kan du läsa under rubriken "deklarera din inkomst" följande: Du ska lämna en NE-bilaga för det sista året som du bedrev näringsverksamhet. Det innebär att om du sålde eller köpte varor eller tjänster i ditt företag under en enda dag under till exempel 2021, ska du lämna en NE-bilaga tillsammans med deklarationen 2022. Detta bör kunna tolkas som att om något händer relaterat till företaget efter avslutet behöver man deklarera detta i nästkommande år.
Återkom om jag missförstått vad skattereduktionen gäller.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-11
14:36
Hej igen!
Ingen fara alls. Okej, om du köper bilen för 65 000 utan moms och väljer att inte sälja med VMB reglerna så kan du bokföra inköpet mot ett 4XXX konto, exempelvis 4000 som inte har någon momskod. Försäljningen kan du sedan bokföra mot ett lämpligt 30XX konto med momskod 05 och momsen mot 2611 med momskod 10. Så tex följande:
Inköp
193X med 65 000 i kredit
40XX med 65 000 i debet
Försäljning
193X med 95 000 i debet
30XX med 76 000 i kredit
2611 med 19 000 i kredit
Svårt tyvärr att säga om man rekommenderar det ena eller det andra. Om du inte normalt köper in begagnade bilar utan i vanliga fall köper in nya bilar och sedan säljer, så tycker jag att du kan hantera detta som en vanlig försäljning. VMB kräver lite mer koll och annan sorts bokföring när det gäller försäljning av begagnade bilar, men det finns självklart fördelar med detta. Så som att man bara betalar moms på vinsten och inte hela försäljningen.
Om det hade varit VMB hantering så hade du kunnat bokfört det som följande:
Inköp
193X med 65 000 i kredit
1465 med 65 000 i debet
Försäljning
193X med 95 000 i debet
3020 med 95 000 i kredit
3030 med 24 000 i kredit
2616 med 6 000 i kredit
3028 med 30 000 i debet
1465 med 65 000 i kredit
4020 med 65 000 i debet
På detta sättet så får man då bara utgående moms på vinsten och inte hela beloppet. Säljer man på detta sättet så skall man inte redovisa någon moms på fakturan utan enbart i bokföringen, samt ange att VMB regler har tillämpats.
Hoppas detta ger dig mer klarhet, ha det fint! 🙂
Josefine
... Visa mer
2022-05-10
11:13
Hej!
Tack för din fråga. Vi kan tyvärr inte hjälpa dig med exakta belopp men det man skall tänka på när det gäller Fora och brutet räkenskapsår är att man får en del som är fastställd via fakturan för slutliga rapportera lönesummor, och en del som man får beräkna på de preliminära lönesummorna. Så i ditt fall har du då 2021-02-01 t om 2021-12-31 som är fastställt via fakturan, och 2022-01-01 t om 2022-01-31 som du får beräkna utifrån de preliminära lönesummorna. Detta räknar du ihop, och jämför med vad som är bokfört och så får du antingen kreditera eller debitera skillnaden du kommer fram till.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-10
09:34
Hej!
Tack för din fråga.
Företagets IB är 750 tkr i tillgångar (T), skulder (S) är 210 tkr vilket gör att det egna kapitalet (EK) är 750 - 210 = 540 tkr.
Under året så har företaget fått en vinst på 1 310 - 960 = 350 tkr. Man har gjort uttag på 120 + 120 = 240 men inga insättningar. Detta gör att EK minskar med 240 samt ökar med 350 dvs 540 - 240 + 360 = 660 tkr.
Detta gör följande:
Företagets UB är 920 tkr T, EK är 660 tkr vilket gör att S måste vara 920 - 660 = 260 tkr.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-09
08:57
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Jag kikade lite på ID06s hemsida och såg att de tar ut en förseningsavgift samt en administrativ kostnad. Jag kan inte hitta någonstans i denna vägledningen hos Skatteverket att en sådan administrativ avgift inte skulle vara avdragsgill, så rimligtvis bör den vara det då andra administrativa kostnader är avdragsgilla.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-06
09:36
Hej!
Tack för din fråga. Även om man inte skall redovisa moms på försäljningen så brukar man normalt sätt redovisa försäljningen i momsruta 42 förutsatt att den tillhör den momspliktiga verksamheten man har, vilket du kan läsa om här.
Om du har Visma eEkonomi så kan du välja ett 39XX konto för försäljningen med momskod 42. Tänk dock på att om du har det programmet och lagt in tillgången på funktionen anläggningstillgångar så bör du läsa här för hur man hanterar försäljningen då det blir en liten annorlunda hantering. Om du har Visma Administration så väljer du ett konto inom samma kontogrupp ( 39XX ), men tänk på att du kan behöva skapa ett nytt konto om du inte redan har ett 39XX konto med momskod 42 så det inte blir avvikelser i momsrapporten.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-06
09:35
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Om konto 1580 enbart ökar i debet men aldrig minskar i kredit så låter det som att du bokfört själva fordran och försäljningen rätt, men sedan inte bokfört bort fordran vid inbetalningen av detta. Att den ökar månad för månad behöver inte vara felaktigt, men det man får tänka på är att saldot på 1580 skall motsvara vad du för tillfället har för fordran på kontokorts företaget. Om saldot inte stämmer så har nog något blivit felbokfört. Det enklaste sättet att kolla vad som kan ha blivit fel är att ta ut en huvudbok på konto 1580 och jämföra med dina kassarapporter och kontoutdrag och se vad som kan ha blivit fel.
Exempel på hur konto 1580 brukar hanteras kommer nedan:
Vid försäljning
1580 med 10 000 i debet
3XXX med 8 000 i kredit
2611 med 2 000 i kredit
Vid inbetalning med 500 kr avgift
1930 med 9 500 i debet
1580 med 10 000 i kredit
604X med 500 i debet
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-06
09:34
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Om jag förstått dina frågor rätt så påverkas inte årets resultat på någon av frågorna. Fråga 1 så är hyran betald i förskott och skall därmed bokföras mot ett 17XX konto och påverka nästa års resultat. Sen beror det lite på, i och med att de skriver att den skall periodiseras i bokslutet, vilket kan betyda att de menar att man vid betalningen skall bokföra mot kostnadskontot och sedan periodisera den mot ett 17XX konto i bokslutet. Detta gör att den tekniskt sätt påverkar resultatet vid betalningen, men sedan periodiseras i bokslutet så att den bokförs som en förutbetald kostnad och inte påverkar årets resultat. I det stora hela så påverkar dock detta inte årets resultat utan först nästa års resultat.
Fråga 2 så har fakturan redan bokförts som en leverantörsskuld samt kostnad och nu vid betalningen så minskas leverantörsskulden. Detta gör att den redan har påverkat resultatet när man bokförde upp skulden och nu hanterar man bara inbetalningen och minskning av skulden.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-05
14:26
Hi!
Thank you for your question. If you mean the fee for the licens for selling tobacco then you can bookkeep it at for example the account 6950 Tillsynsavgifter myndigheter. Im not really sure what kind of food license you're talking about? Is it a licens for selling food temporarily at an event or what kind of license is it? if you could give some more information about that then I can give you a suggestion how to bookkeep it.
Have a nice day.
Josefine
... Visa mer
2022-05-05
13:54
Hej!
Tack för din fråga. Just den vägledningen hos Skatteverket gäller avdrag för arbetsrum och har inte samma regelverk som för att hyra ut till sitt aktiebolag. Så länge man tar ut en marknadsmässig hyra så kan man hyra ut ett rum till sitt aktiebolag, förutsatt att arbetsgivaren ( företaget ) inte tillhandahåller ett annat arbetsställe. De regler som finns i den andra länken du skickade är viktiga att följa för att man skall ha rätt att hyra ut rummet.
Det är dock viktigt att tänka på att vissa inköp till kontoret kan ha avdragsförbud på moms om man hyr ut i sin egna bostad som du kan läsa mer om här.
Om du känner dig osäker så är mitt tips att skicka en fråga till Skatteupplysningen för att ha svaret på pränt till framtiden om man eventuellt skulle bli granskad igen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-05
13:37
Hej!
Tack för din fråga. Lite svårt att veta hur du skall bokföra detta utan att veta hur du har hanterat eventuell moms kring detta. Är det privatpersoner du sålt till eller är det till universitet ( dvs företaget ) ? Om det är till privatpersoner, har du tagit ut svensk eller italiensk moms enligt One Stop Shop reglerna?
Här kan du läsa lite om försäljning tjänster inom EU samt här kan du läsa om reglerna för One Stop Shop.
Om det är försäljning inom EU till företag så kan du bokföra det mot tex 3048 med momskod 39. Då är det dock viktigt att företaget angett sitt VATnummer, vilket du kan läsa om i länkarna jag skickat ovan.
Återkom gärna med lite mer information så kan vi se om vi kan ge dig ett bokföringsförslag.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-04
16:29
Hej!
Tack för din fråga. Just försäkringar kan vara ett litet klurigare område, men denna tråden går igenom det rätt bra. Vad jag kan hitta på Collectums hemsida så skall både ITP2 samt ITPK beräknas särskild löneskatt på och man kan hämta underlagen för särskild löneskatt på Collectums hemsida. Man kan antingen beräkna och bokföra det löpande för ett mer rättvist resultat under året, eller beräkna och bokföra det i bokslutet. Oavsett så behöver man göra en avstämning i bokslutet mot de underlag man får ut för att kontrollera vilket som är det korrekta underlaget att beräkna på.
Både ITP2 och ITPK verkar vara pensionskostnader vilket betyder att du kan bokföra båda mot samma konto inom tex 74XX kontogruppen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-03
13:13
1Gilla
Hej igen!
Ingen fara alls. Förutsatt att du inte har bankkopplingen med Visma eEkonomi så skapar du en manuell verifikation ja, precis så som du skickade ovan. Oavsett om pengarna dras samma dag eller någon dag efter så blir det samma sätt, eftersom själva köpet görs direkt. Sedan att det kan dras från banken någon dag senare pga bankdagar spelar ingen roll, utan leverantörsskuld blir det bara om du får en faktura och inte köper med ett kort/kontanter.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2022-05-03
13:12
Hej igen!
Aha okej om du redan fått beslutet och det är draget så kan du bokföra det mot 2010 eget kapital i debet och 2650 i kredit baserat på att du verkar ha ett plussaldo på konto 2650. Detta är om du inte fått dessa pengar utbetalt utan de ligger kvar på Skattekontot, eller om du fått dem privat.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-02
13:58
Hej!
Tack för din fråga. Innan vi kan hjälpa dig med ett bokföringsförslag så får du gärna återkomma med lite mer information gällande den privatägda bilen. Var denna företagets tillgång på något sätt eller var den helt privat? Det lånet som du pratar om, var det helt privat eller var det bokfört som en skuld på företaget? Du säger att du har kvar 90 000 i skuld, betyder det att du inte har löst ut lånet utan det lånet är kvar efter inbytet av bilen?
När du säger köpt en leasingbil, menar du då att du tecknat ett leasingavtal då du sedan pratar om att ni har månadsvisa leasinginbetalningar? Du har alltså inte löst ut en tidigare leasingbil utan tecknat ett nytt avtal?
Om det inte står någon moms specificerad så bör det vara så att den är momssmittad ja, du kan alltid kontrollera det på leasingavtalet. Oavsett, om det inte står någon moms på fakturan så får man inte heller dra någon moms, varken halv eller hel då momslagen säger att för att kunna redovisa moms så krävs det att det är specificerat på underlaget.
Återkom med svar på de frågor ovan så bör vi kunna ge dig ett bokföringsförslag.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-02
10:14
1Gilla
Tack ännu en gång! Då hoppas jag att jag har fått till allt som det ska vara nu😊 Ha det fint du med! /Christian
... Visa mer
2022-04-30
09:39
3 Gillar
Hej igen. För att det ska bli rätt ska du använda 08, då hamnar hyresintäkter i rätt ruta på momsblanketten. Jag beklagar att jag gav fel uppgift tidigare, jag utgick från vad kontoplanen i eEkonomi använder (42) och det är fel! 2611 är det korrekt momskod på.
... Visa mer
2022-04-28
22:57
Tack så mycket för hjälpen 🙂 Med vänliga hälsningar Milan
... Visa mer
2022-04-27
22:39
1Gilla
Det verkar rimligt, bra tips med 35xx-kontot! Stort tack!
... Visa mer
2022-04-27
14:43
Hej!
Tack för din fråga. Om bilen köptes från ett företag och dessa redovisade utgående moms på försäljningen och du hade avdragsrätt på momsen ( vilket du verkar ha i och med att du redovisade detta ), så kan man inte använda sig av VMB vid försäljningen sedan. Detta då kravet för att kunna använda sig av VMB vid försäljning av begagnade motorfordon kräver att köpet gjorts av en icke beskattningsbar person alternativt ett företag som använder sig av VMB. Detta kan du läsa mer om här. Du ser även grundförutsättningarna för att använda sig av VMB här. Där kan man läsa denna meningen under rubriken förvärvskriterier: "Ett förvärv med skattedebitering innebär att återförsäljaren vid sin vidareförsäljning av varan inte får tillämpa VMB"
Så vad jag kan hitta i dessa vägledningar hos Skatteverket så kan du alltså inte använda dig av VMB vid denna försäljningen till privatpersonen och skall därför redovisa utgående moms på fakturan till privatpersonen på hela försäljningsbeloppet samt bokföra detta som en helt vanlig försäljning. Ett exempel på hur man skulle bokföra det då och samtidigt bokföra bort värdet från lagret är följande:
1930 med 76 900 i debet
30XX med 61 520 i kredit
2611 med 15 380 i kredit
1410 med 52 000 i kredit
49XX med 52 000 i debet
På så sätt får du redovisat försäljningen korrekt samt bokat bort bilens värde i lagret samtidigt. Om det skulle vara så att du får lov att använda dig av VMB så är vinsten i sådana fall försäljningsvärdet minus lagervärdet, inte minus vad du köpte bilen för då du drog moms på beloppet. Så det hade i sådana fall varit 24 900 som du skrev i slutet på din fråga. Återkom om du behöver mer hjälp om det är så att du får lov att använda VMB vid försäljningen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-04-27
14:28
Hej Lina!
Ser att du inte har fått svar från Nadeem. Är det något vi kan hjälpa dig med? Återkom och berätta lite mer så hjälper vi dig gärna.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-04-26
15:45
Hej!
Tack för dina frågor. Om man läser på Skatteverkets vägledning för materiella anläggningstillgångar här så är det okej att anse flera inventarier som en enhet om de har ett samband mellan varandra och är nödvändiga för att enheten skall fungera. Så om inventarierna har det så bör det vara okej för dig. I annat fall så bör man nog be om ett underlag där värdet på inventarierna redovisas.
Om det inte går så kan man kontrollera med Skatteverket om det då kan räknas som en inventarie och man kan skriva av på hela värdet utan att värdera respektive inventarie. Om nu deras värde inte är känt så bör det inte vara några problem, men kan tyvärr inte hitta något lagstöd för detta.
Angående fråga nr 2 så kunde jag hitta denna informationen från Skatteverkets hemsida här. Där verkar kraven vara att de är köpta år 2021 samt att de skall vara i företagets äga fram tills siste december 2022. Så om inventarierna köptes år 2021 i kundens fall så låter det som att skattereduktionen går att göras förutsatt att det finns någon skatt att dras mot.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-04-25
15:50
Hej!
Tack för din fråga. Jag har tyvärr aldrig stött på boltfoods underlag innan, så du får gärna förklara de olika raderna vad dem gäller innan jag kan ge dig ett bokföringsförslag. Tex så verkar du få både ersättning för marknadsplats och fakturering ut mot kund, samt även någon form av leveransbonus? Tar de inga avgifter alls utan du får hela totala beloppet utbetalt? Är du den som kör eller är du en restaurang som är knuten till boltfoods? Med tanke på att det står något om marknadsplats så antar jag att du är restaurangen, stämmer det?
Jag blir också lite fundersam över ordet lön, är det så att du inte är f-skatts registrerad och de betalar ut en lön till dig? Vad har du för sorts företag, enskild firma eller aktiebolag?
Återkom gärna med lite mer information kring detta så kan vi ge dig ett bokföringsförslag.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-04-25
14:47
Hej igen!
Hm okej, då är det lite konstigare att de inte har angett något annat lands moms. Om de skickar från Polen så förklarar det varför du inte får någon tullfaktura i och med att det är inom EU, precis som du säger. Ja jag kan köpa att det oftast är lite tvetydiga svar man får från Skatteverket som inte alltid gör en klokare. 🙂
Här blir det ju nästan klurigare, då varan är skickad inom EU men VAT-numret är utanför EU. Rimligtvis så borde man kunna redovisa detta som ett momsfritt inköp, tex mot kontot för inköp varor utanför EU då det inte tagits ut någon moms och du inte heller fått någon tullfaktura av något slag. Alternativet är att bokföra det mot något annat konto för varuinköp som passar dig bättre så länge det inte är någon moms på det kontot. Det är dock tyvärr svårt att hitta någon bra och tydlig information kring just detta, så det bästa vore nog att höra av sig till Skatteverket för att dubbelkolla, alternativt få en korrekt faktura av företaget tyvärr.
Kanske det finns någon annan användare som har stött på detta tidigare som kan dela med sig hur de har hanterat detta?
Ha det fint, lycka till!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-22
16:16
Hej!
Tack för din fråga. Om det blir omvänd skattskyldighet på själva tjänsten som transportföretaget gör beror på underlaget du fått från dem, men rimligtvis så bör det vara det om du angett ditt VAT-nummer till dem. Själva importmomsen kan du bokföra mot ett 69XX konto, tex 6998 Utländsk moms. Om/när du får tillbaka den importmomsen som transportföretaget tagit ut på din faktura så bokför du återbetalningen mot samma konto. Man kan även använda ett temporärt skuldkonto beroende på hur lång tid återbetalningen från den tyska Skatteverket tar. Tullavgifter och liknande kan du bokföra mot ett 57XX konto.
Det kan vara bra att dubbelkolla med Skatteverket om detta skall redovisas som ett inköp utanför EU, i och med att transportföretaget har hanterat förtullningen i deras land. Jag vet att det kan vara så att man ändå skall redovisa det som en vanlig import och basera importvärdet på inköpsvärde plus det transportföretaget tagit ut i momsrapporten samt fiktiva momsen. I och med att du får tillbaka den tyska importmomsen så låter det rimligt att du skall redovisa importen till Sveriges Skatteverk som ett inköp utanför EU med fiktiv moms.
Lite oklar över vad du menar med att han inte har återbetalat dessa konton, hur menar du då?
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-04-21
15:50
Hej!
Tack för din fråga. Det är anskaffningsvärdet som skall ligga som värdet på tillgången. Taxeringsvärdet är det man använder för att avgöra hur mycket man skall fördela inköpsvärdet mellan mark och byggnad om det är så att det man köper är både mark och byggnad.
Om du köpt både mark och byggnad så använder man taxeringsvärdet på byggnaden samt marken för att avgöra hur stor del av anskaffningsvärdet som skall fördelas till respektive del. Du kan läsa mer om detta här och här.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-20
10:56
Hej!
Tack för din fråga. I och med att du sålt den inom EU så beror det lite på om det är till en privatperson eller ett företag som gett sitt VATnummer hur man hanterar momsen. Du kan läsa mer om försäljning varor inom EU här på Skatteverket. Här är det viktigt att kontrollera vad som gäller för dig i och med de nya reglerna med One Stop Shop systemet. Det kan du läsa om under " Om köparen är en icke-beskattningsbar person i ett annat EU-land ". Icke beskattningsbar person är tex privatpersoner.
Om vi tar exemplet du givit ovan och antar i just detta fallet att det skall vara 25% svensk moms så bör du redovisa det som följande:
1510 Debet 50 000
30XX Kredit 40 000
2611 Kredit 10 000
1220 Kredit 70 000
1229 Debet 21 000
797X Debet 49 000
Oavsett hur själva försäljningen skall hanteras så kommer de 3 sista raderna se likadan ut för dig, den enda skillnaden är hur försäljningen bokförs och redovisas i momsrapporten. Om du har sålt den ink moms så har du gjort en förlust, har du sålt den till ett företag inom EU utan moms så blir det en vinst och du byter sista raden mot ett 397X konto. Du kan läsa mer om hur man bokför försäljning av inventarier här om det är försäljning till företag inom EU och denna för en mer generell förklaring.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-19
08:47
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att detta bör bokföras som en tillgång i och med att de är av ett högre värde samt bör hålla i mer än 3 år. Regler för materiella anläggningstillgångar kan du läsa om här. Så jag rekommenderar dig att bokföra det mot något 12XX konto och lägga upp en avskrivningsplan på dessa, där du skriver av värdet per X antal år istället för att hantera det som en direkt kostnad. Detta då det bör hanteras som anläggningstillgångar och inte som någon form av reparation eller liknande som man kan ta direktavdrag på.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-19
08:16
Hej igen!
Om nedskrivningen inte hade varit skattepåverkande nu i 2021 så hade du haft en förlust på 200 000 då ditt faktiska inköpsvärde var 250 000 när du köpte aktierna. Sedan gjorde du en nedskrivning i 2020, som inte var skattepåverkande men bokfördes. Nu när du säljer dina aktierna så återför man nedskrivningen för att den skall påverka det skattemässiga resultatet i och med att du säljer dina aktier. Hade du inte gjort en nedskrivning tidigare hade du haft ett skattemässigt resultat på 200 000 i förlust. Nu har du 0 i och med att du sålde dina aktier för 50 000, vilket var det bokföringsmässiga värdet du hade kvar efter nedskrivningen ( 250 000 ( inköpsvärde ) - 200 000 ( nedskrivning ) = 50 000 ( bokföringsmässigt värde efter nedskrivning ).
Jag kan tyvärr inte riktigt förklara så mycket bättre per text än detta, så om du fortfarande känner dig osäker kring detta så rekommenderar jag dig att ta kontakt med en konsult som kan hjälpa dig.
Ha det fint! 🙂
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-14
12:21
1Gilla
Tack så mycket för ditt svar Josefine. Så med ditt och AnnicaL's svar känner jag att jag förmodligen inte gör något fel, så åter igen tack till er båda. /Hasse
... Visa mer
2022-04-14
11:25
1Gilla
Hej igen!
Vad skönt att du fick löst det själv! 🙂 Så länge du har samma belopp och balanser som i ditt bokslut så går det bra att periodisera den, i annat fall så måste du kreditera fakturan i 2021 och korrigera i 2022 själva betalningen tyvärr. Det är nämligen viktigt att programmets siffror är samma som årsredovisningen som du skickat in. Hittade denna hjälpartikeln om du skulle behöva kreditera fakturan.
Ha en fin helg du med!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-14
11:22
Hej igen!
Okej, om du inte har en momskod inställning på konto 3973 och har använt detta kontot i bokföringen med ingen moms så behöver du lägga upp ett nytt 397X konto som har en momskod kopplad till sig för 25% moms. Tex 3974 Försäljning inventarier, 25% moms. Vad jag kunde se så har du Visma Administration vilket betyder att du kan läsa om vilka momskoder som gäller här.
Så för att du skall få rätt i din momsrapport och rätt med bokföringen så får du skapa ett nytt konto med rätt momskod och istället använda det. Allting i bokföringsförslaget blir samma, förutom att du väljer tex 3974 istället för 3973 då det kontot inte har rätt momskodsinställningar. Då får du rätt i momsrapport och bokföring och ingen avvikelse uppstår.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-13
10:14
Hej!
Tack för din fråga. Den uppställningen visar både köpet av hyreskontraktet samt avskrivningen. Som min kollega svarade Katherine som angav förslaget så skall man inte ta hela beloppet samtidigt mot kredit 1069 och debet 7816 utan det är den summan man kommit fram till enligt den planenliga avskrivningen. Så tex följande om man bestämmer sig för att skriva av den på 3 år:
Köpet :
1930 kredit 90 000
1060 debet 90 000
Avskrivningen vid bokslutet :
1069 kredit 30 000
7816 debet 30 000
På så sätt så minskar värdet på tillgången för varje år tills tillgången är helt avskrivningen. Då kommer du ha samma summa i debet på 1060 och kredit 1069.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-13
09:50
Hej igen!
Inga problem. Om du menar de kostnader som uppstår när man växlar valutor så skall man bokföra dem samtidigt som man växlar i och med att det är då kostnaden bör hanteras. Dessa kan bokföras mot något 65XX konto. Så de regleras inte vid bokslutet utan det regleras när de väl händer.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-13
09:47
Hej!
Tack för din fråga. Om jag förstått dig rätt så har ni alltså en form av konto hos detta plattformsföretag där ni överför pengar med jämna mellanrum som sedan används till köp av produkter m.m. I sådana fall så skulle jag säga att det bör hanteras som antingen någon form av kortfristig fordran alternativt en form av särskilt bankkonto vid själva överföringen. Tills pengarna används för köp av varor och tjänster så är de fortfarande en tillgång i ditt företag, de har bara flyttats till ett annat konto. När de sedan används så bokför man i kredit mot det tillgångskonto man valt och debet mot lämpligt kostnadskonto. Man kan antingen välja att hantera valutakursdifferensen vid varje betalning, göra en omföring varje månad eller vid bokslutet.
Min rekommendation är att du gör en valutakurs koll varje månad på pengarna på kontot, och bokför upp valutakursdiffen då för att ha så korrekt värde som möjligt på kontot varje månad.
Se följande exempel på överföring samt användning av kontot:
193X med 10 000 i kredit
16XX/197X med 10 000 i debet
Sedan när du använder pengarna så kanske de är värda 9 000 kr.
16XX/197X med 9 000 i kredit
4XXX med 9 000 i debet
Man gör sedan en koll på vad valutavärdet är per sista i varje månad, och bokför upp en eventuell valutakursvinst eller förlust. Tex så är det bokföringsmässiga värdet nu 16XX/197X kontot 1 000 kr men när du kollar valutakursen per siste den månaden så är värdet 900 kr istället. Då bokför du följande:
16XX/197X med 100 i kredit
7960 med 100 i debet
På så sätt så slipper du hantera valutakursdiffen vid varje betalning men har ändå så korrekt värde som möjligt på tillgång varje månad.
Hoppas detta hjälpte dig lite, ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-12
09:47
1Gilla
Hej igen!
Okej, ja om ingen moms var specificerad på underlaget så tar du hela beloppet mot 5410.
Ha det bra!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-11
15:31
1Gilla
Tack Josefine. Ja det som spökade var att de 48 var inräknade i summa exkl moms 368 och då blir det 1268. mvh Gunilla
... Visa mer
2022-04-11
14:12
Hej!
Tack för din fråga. Om man bokför enligt K1 eller K2 regelverket så skall man hantera finansiell leasing som operationell leasing dvs som ett hyresavtal. Detta betyder alltså att man inte bokför upp bilen som en tillgång, utan den hanteras precis som en operationell leasing. Så den skall alltså inte bokföras som inventarie eller göras några avskrivningar på i och med att den inte räknas som företagets tillgång rent bokföringsmässigt förrän man löst ut bilen. Du kan läsa mer om detta här.
Så om din revisor redan hanterar månadsleasingen och drar hälften av momsen så låter det som att allt är rätt hanterat och inget mer behövs göras. Du kan alltid dubbelkolla med din revisor om det krävs någon mer hantering från din sida.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-10
11:57
1Gilla
Tack för hjälpen!
... Visa mer
2022-04-08
13:08
Hej!
Tack för din fråga. Jag kan bara hitta information på Skatteverket gällande inkomstfördelning mellan medhjälpande maka/make när det gäller enskild firma, men ingenting kring delägare i handelsbolag. Det enda jag kan hitta handlar om hur ersättningen beskattas om maken/makan är anställd i ett handelsbolag. Mitt råd är att du kontaktar Skatteverket för att få mer information kring om detta är möjligt, men efter en snabb koll på de blanketter/bilagor som tillhör deklarationen för handelsbolag så kan jag inte hitta någon ruta att fylla i för just detta.
Kanske att någon annan användare i forumet har erfarenhet kring detta som kan dela med sig av hur de gjort?
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-07
16:04
Hej!
Tack för din fråga. Det är tyvärr svårt att svara på din fråga utan att ha mer information kring hur underlag m.m ser ut. Just försäljning av leasingbil där man aldrig köpt bilen utan försäljningen sker mellan leasingbolag och bilhandlare är en av de svårareste inom det området, så jag rekommenderar att kontakta en konsult som kan hjälpa dig med detta.
I ditt fall så låter det som att det handlar om en försäljning av själva leasingkontraktet, där vanligtvis själva ersättningen blir momsbelagd med 25% då det handlar om en ersättning och inte en faktiskt försäljning av bil. Detta då du faktiskt aldrig ägt bilen i och med leasingen och att den inte blir momssmittad utan går mellan två olika företag som båda har rätten att redovisa och dra av momsen i respektive led.
I denna tråden så kan du läsa om hur andra användare hanterat sådan försäljning som kanske kan hjälpa dig framåt.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-07
15:19
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. I och med att du inte har angett ditt VAT nummer så verkar det som att du blivit hanterad som försäljning privatperson inom EU via One Stop Shop systemet. Det är därför det är en svensk moms på från företaget, detta är dock inte avdragsgillt för dig då det är en felaktig uttagen moms. Det kan du läsa om här. Vägledningen är för inköp varor inom EU när säljaren debiterar moms felaktigt, men bör rimligtvis vara samma sak för tjänst.
Det skall ändå bokföras och hanteras som ett inköp tjänst inom EU, men hela beloppet du betalat inklusive moms blir en kostnad för dig. Så bokföringen hade blivit följande:
1930 K 500
4535 D 500
2645 D 125
2614 K 125
Detta då du beräknar den fiktiva momsen på beloppet du betalat, dvs 500 x 0,25= 125 kr.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-06
13:26
Hej igen!
Okej det låter rimligt då tycker jag. Ja det går bra, 2448 använder man för leverantörsskulder som inte är reskontraförda. Vad jag kunde se så har du kontantmetoden så det låter rimligt att det var det kontot din konsult rekommenderade.
Ja det tycker jag med. Ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-06
10:10
Hej!
Tack för din fråga. Du kan läsa mer om hur försäljning av begagnad bil hanteras här. Tänk på att en begagnad bil kan räknas som ny i vissa sammanhang, vilket du kan läsa mer om i länken.
Där säger dem att om man säljer en begagnad bil till en icke beskattningsbar person, tex privatperson eller företag utan VAT nummer, så skall det redovisas som en svensk försäljning om man skulle tagit ut moms på försäljningen i vanliga fall. Om det är momsfritt så skulle jag säga att det antagligen bör redovisas i ruta 42, men det får du nästan dubbelkolla i sådana fall.
De säger också att om man säljer till ett företag inom EU så skall det redovisas i ruta 35 och vara momsfri försäljning. Detta är under förutsättningen att företaget angett sitt VAT nummer. Så med största sannolikhet så behöver du ändra din momskod för konto 3051 ja, frågan är bara vad som passar dig i ditt fall.
Sista scenariet är om du använder vinstmarginalsbeskattning och företaget du säljer till också tillämpar det så kan det vara så att man får lov att tillämpa detta även i denna försäljningen.
Mitt råd är att du kontaktar Skatteverket för att få mer råd kring hur denna försäljningen bör redovisas rent momsmässigt för att få det korrekt. Du är välkommen att återkomma när du fått svar om du behöver mer hjälp hur det skall bokföras.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-05
16:56
1Gilla
Perfekt! Tack!
... Visa mer
2022-04-04
21:05
1Gilla
Tackar för svar 👍
... Visa mer
2022-04-04
16:45
Hej!
Tack för din fråga. Vanligtvis så är nedskrivningar inte skattemässigt avdragsgilla när de görs innan en försäljning, och skall återföras vid försäljning av aktierna som skattepåverkande. Så när du nu återför dina nedskrivningar så bör de påverka det skattemässiga resultatet nu, i och med att de inte gjorde det vid nedskrivningen. Återföringen bokför du tvärtemot hur du bokförde nedskrivningen. Här är också mitt råd att du kollar med tex Skattverket om du behöver ändra det räkenskapsårets deklaration som försäljningen skedde, i och med att du inte återförde nedskrivningen då utan har upptäckt det först nu. God redovisningssed säger att man skall göra korrigeringar av stängda år i den första öppna perioden, men ibland kan man ändå behöva ändra i det räkenskapsårets deklaration på grund av skattemässiga skäl.
Oavsett så kommer denna återföringen åtminstone påverka det bokföringsmässiga resultatet, i och med att du behöver bokföra 1358 debet och 8271 kredit i år. Sedan är frågan om det bör påverka skattemässiga resultatet eller inte, i och med det jag pratade om ovan. I och med att du inte återförde nedskrivningarna vid försäljningen så har du redovisat en för låg intäkt, då det bokföringsmässiga värdet egentligen var 80 000 vid försäljningen.
Tänk på att värdeminskningar på aktier alltid måste hanteras i bokslutet om värdet är lägre än vad det bokföringsmässiga värdet är, medan värdeökningar sällan får tas upp. Det är alltså inte tillåtet att inte hantera sådana värdeminskningar utan är det är krav på det. Nedskrivningar återför man sedan som sagt vid försäljningen i och med att det är då de är säkra.
Du får gärna återkomma med hur du hantera nedskrivningen i deklarationen det året du gjorde den, så kanske jag kan ge dig lite mer hjälp hur du gör detta året. Hoppas detta hjälpte dig lite framåt.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-04
15:03
Hej!
Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall får svar. Det bästa sättet är att göra som AnnicaL gav råd om, men det går att lägga upp leverantörsfakturan i programmet om företagets namn står på fakturan. Du kan dock inte lägga upp leverantörsfakturan så som du visade, utan du väljer ett kostnadskonto istället för 2893, det är vid betalningen som 2893 blandas in. Precis som AnnicaL säger så får du enbart dra momsen på detta om fakturan står i ditt företags namn, inte annars så var uppmärksam på det. För att markera den som betald med privat pengar så kan du läsa i detta användartipset här. Där står det följande:
"Har du lagt in leverantörsfakturan i programmet går du in under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och aktiverar funktionen Använd reskontrabokning av fakturor. Skapa en manuell verifikation och plocka upp konto 2440, leta upp fakturan i fältet Faktura och välj sedan 2893 som motkonto. "
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-04
14:09
Hej igen!
Ja det är rätt, i och med att du använt depåkontot till att köpa aktierna som nu finns på 1810. Det beror lite på vad det är för aktier och vilket regelverk. Vanligtvis så får man sällan ta upp värdeökningar i och med att de inte anses vara tillräckligt säkra, medan värdeminskningar måste alltid tas upp i bokslutet om det understiger det bokförda värdet. I verkligheten betyder det i princip att nästan all värdeökning inte är okej för att de inte kan anses som tillräckligt långvariga. Värdeökningen blir alltså enbart fastställd när man säljer aktierna, då det är då man kan vara säker. Annars funkar konto 8350 utmärkt när du tex säljer dina aktier.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-01
14:39
Hej!
Jag hoppar in i din och @AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Jag tror att det AnnicaL menar är att du nu i 2021 bokför om momsfordran 1650 till konto 2013. Den omföringen man gör från sina 20XX konton till 2010 eget kapital görs inte förrän i början av 2022, i och med att det är då man traditionellt sett gör detta. Så du skall alltså fortfarande göra så som du angav i ditt första meddelande i 2021, men omföring från 2013 kontot till 2010 eget kapital sker inte förrän i 2022.
Hoppas detta gjorde det lite klarare, ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-01
13:24
Hej!
Tack för din fråga. I denna länken så kan du läsa om vad man skall tänka på vid ombildning samt här hur det bör redovisas till Skatteverket. I den sista länken så står det lite mer förklarat om hur man hanterar sina periodiseringsfonder. I denna tråden finns lite tips om hur bokföringen sker kring överföring av tillgångar,
För att allt skall bli hanterat och bokfört rätt så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en konsult då det är lite klurigare område, speciellt när man tar med sig periodiseringsfonder från den enskilda firman till aktiebolaget. Kanske är det någon i forumet som har gjort detta tidigare som vill dela med sig av sina tips?
Ha det fint, och lycka till!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-31
14:14
Hej!
Tack för din fråga. Gällande din första fråga om hur man kan bokföra detta för att hålla koll på hur mycket varje person har, om du inte skapar egna skuldkonton för varje person inom kontogruppen 242X. Det är dock inget att rekommendera då det kommer vara svårt för dig att hålla koll. Det är bättre att ni håller koll detta utanför bokföringen, i tex excel.
Gåvor är vanligtvis ej avdragsgilla även om de är en fin tanke. Det finns vissa undantag, men här kan det vara bra för er att dubbelkolla med Skatteverket så att den sortens avtackning ni har gäller inom skattefriheten, dvs är avdragsgilla. Du kan läsa om gåvor till anställda här och representationsgåvor här.
Själva skulden för presentkortet innan de använt detta bör bokföras mot ett 242X konto i kredit och mot lämpligt kostnadskonto i debet när du väl fått fram om det är avdragsgillt eller inte. När de sedan utnyttjar detta så bokar du bort skulden i debet och mot lämpligt intäktskonto i kredit.
Även om ni inte säljer presentkorten så bör det ändå rimligtvis hanteras som detta i och med att de kan lösa in dem hos er och borde bli en intäkt för er när de väl löser in dem.
Om ni har en revisor i er förening så rekommenderar jag att prata med hen hur hen vill hantera detta, och att även kontrollera med Skatteverket angående avdragsrätten.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-31
13:55
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Din verifikation ser helt korrekt ut om din maskin var helt avskriven och du sålde den för 100 000 ink 25% moms. För att inte få en avvikelse i rapporten så är det viktigt att du har en momskod på ditt 3973 konto. Vad jag kunde hitta i denna länken här är att det skall vara momskod 05. Då får du försäljningen i ruta 05 och momsen i ruta 10 och bör inte få någon avvikelse.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-31
11:30
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att du fortfarande bör registrera dig för moms trots detta, men det är bäst att du kollar detta med Skatteverket istället. Det kan också kanske komma krävas att du momsregistrerar dig i ett annat land, beroende på hur dropshippingen är upplagd. Detsamma gäller för dropshipping frågan i och med att det är svårt att ge ett generellt svar där tyvärr. Det är ett snårigt ämne och beror på vilka länder det gäller och hur allt hanteras. Mitt tips är att ta hjälp av en konsult för att få råd kring hur detta bör hanteras korrekt för dig i bokföringen. I denna länken så finns lite matnyttig information kring dropshipping som vi har samlat.
Kanske någon användare i forumet som har erfarenhet av just denna sortens dropshipping som vill dela med sig av sina tips?
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-31
07:38
Hej igen!
Ber om ursäkt för sent svar. Ja jag kan förstå det, det börjar ju bli mer vanligt än det varit förut. Okej, i sådana fall så uppfattar jag det som att det inte skall bokföras utan enbart deklareras i momsrapporten enligt vad de har skrivit. Det bör betyda att du rimligtvis få räkna på detta manuellt precis som du säger. Lite osäker på hur du menar med hur det skall gå till? Tänker du på om det går att ändra manuellt i programmet? I sådana fall nej, inte utan att påverka bokföringen. Som Skatteverket säger så behöver då du göra en upplysning i momsdeklarationen varför det avviker, vilket man gör längst ner på blanketten/sidan.
Om du nu inte skall påverka bokföringen så kommer du behöva generera en momsrapport i ditt program, och sedan skriva in momsrapporten manuellt på Skatteverket för att lägga till de 5%. Rimligtvis bör intäkten redovisas i ruta 05 och momsen i ruta 10 om det skall räknas som vanlig försäljning. Tyvärr kan jag inte hitta så mycket mer information kring detta, och det är ingenting jag personligen hanterat innan. Kanske någon annan användare har något tips på hur de har hanterat detta? Alternativet är att kontakta en konsult som har erfarenhet av det som kan hjälpa dig få rätt i momsdeklaration och bokföring.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-31
07:18
Hej!
Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Jag kan inte hitta något om att det måste ske vid ett bokslut nej, i och med att det kan göras när företaget behöver öka sitt egna kapital för att undvika förbrukning av det. Din kontering ser rimligt ut ja. Tänk på att det finns ovillkorat och villkorat aktieägartillskott, precis som AnnicaL nämnde. Det kan vara bra att läsa om skillnaderna här, då det finns lite olika krav på dem båda.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-30
22:00
1Gilla
Tack för snabbt svar, och tack detsamma! Bästa!
... Visa mer
2022-03-29
13:00
Hej igen!
Om det är varor du använder för att sälja/utföra din tjänst så bör de bokföras mot ett 4XXX konto och inte 5460 i och med att dessa kostnader tillhör dina rörelsekostnader. 5460 används när du köper in saker till ditt företag som du själv förbrukar, så som tex toapapper, eget kaffe till din egna bryggare m.m, och tillhör de externa kostnaderna.
Man behöver inte bokföra upp ett lager löpande utan man kan bokföra det mot ett 4XXX konto vid inköpet och sedan bara värdera lagret vid varje årsskifte för att bokföra upp detta. Det är något som måste göras om man har varor i företaget, men K1-regelverket för enskilda firmor säger att om lagrets värde är lägre än 5 000 så behöver man inte bokföra upp något lager vid bokslutet. Är värdet över det så behöver man dock göra detta, vilket du kan läsa om här.
Om du inte gjort det sedan tidigare så bör du börja göra det nu, om varorna du har kvar vid årets slut har ett värde på över 5 000 kr. Tänk på att detta är alltså för varor som du använder i tjänsten eller säljer på något sätt, inte andra material du köpt till företaget. I denna tråden så kan du läsa om hur man bör tänka vid bokföring av varulager vid årets slut.
Om du nu bokför allting löpande som kostnad så kan du inte heller bokföra upp någon form av svinn då alla varuinköp redan är bokförda som kostnad. Det kan man bara göra om man har ett varulagervärde, eftersom de då inte längre är en tillgång då de förbrukats på något sätt.
Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig, ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-29
12:44
Hej!
Tack för din fråga. Om du menar vad som räknas in i din nettoomsättning så är det de intäkter som relaterar till din huvudverksamhet så som tex sålda varor och tjänster. som finns under rubriken nettoomsättning i RR. Övrig intäkt så som försäljning bilar, bidrag m.m hamnar under övriga rörelseintäkter.
Alla dina intäkter ingår i din totala omsättning ( även kallad rörelseintäkter ), sedan finns det också något som heter nettoomsättning där det som sagt bara är intäkter i din huvudverksamhet. Så företagets totala omsättning är det som står på sista raden innan kostnader. Du behöver aldrig räkna ihop något manuellt i ditt program, men beroende på vad du behöver omsättningens summa till så behöver du titta på de olika summeringarna för intäkterna i resultaträkningen.
Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-28
17:54
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att dubbelkolla med Skatteverket kring detta, men man bör kunna ta ut milersättning för ens förmånsbil för resor i tjänsten. Något som skulle kunna hindra detta är att företaget betalar all drivmedel, vilket milersättningen egentligen är till för att täcka. Om man tex läser på Skatteverkets sida gällande resekostnader så kan man läsa följande under förmånsbil " Förutsättningen för avdrag är att den anställda har betalat samtliga drivmedelsutgifter för tjänsteresan (12 kap. 5 § andra stycket IL). ". Detta gäller egentligen för förmånsbil och ersättning i samma företag men bör även kunna appliceras i detta tillfället.
Värt att tänka på är att man behöver inte bokföra detta i en enskild firma utan man kan hantera det som ett avdrag i sin NE bilaga istället, dvs rent deklarationsmässigt. Om man hanterar det bokföringsmässigt så bokför man det mot ett 58XX konto i debet och mot 2018 egna insättningar i kredit, dvs en manuell kontering.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-27
22:17
Tack så jättemycket för ditt svar!
... Visa mer
2022-03-25
15:29
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att det låter som att du bör hantera själva inköpet mot tex 4000 utan momskod precis som man hade gjort vid vanlig import. Sedan är frågan vem som skall deklarera för varan, men om det är till något del som tillhör er som ligger i Norge så bör det vara no som skall hantera även importen i bokföringen. Oavsett så bör själva inköpet inte hanteras inom momsrapporten eller redovisas som en import i Sverige till Skatteverket då själva varan har gått till Norge och skall deklareras i det landet.
Det vara bra att kontakta Skatteverket för att kontrollera så det inte skall redovisas på något speciellt sätt för dig i Sverige utan bara i Norge, så inget missas och blir fel.
Hoppas detta hjälpte dig lite, ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-25
15:14
Hej!
Tack för din fråga. Det är okej att anställa din fru ja, men det är viktigt att tänka på att om lönen inte är marknadsmässig så kan överskjutande del hamna på dig som företagsledare och höja din beskattning. Den finns information kring detta här på Skatteverket, främst under Fåmansföretag och fåmanshandelsbolag rubriken. Så länge lönen är marknadsmässig så skall det inte vara några andra konstigheter från vad jag kan hitta i den informationen som finns.
Förutom det är det inget du behöver tänka på rent bokföringsmässigt som blir annorlunda, och hon blir som vilken anställd som helst.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-24
10:25
Hej igen!
Okej vad bra att du kunde få det korrigerat. I denna länken kan du läsa om hur man uppdaterar sina balanser så att du kan få rätt ingående balanser i 2022 efter din korrigering. Vad jag kunde se så har du Visma Administration, men om du använder något annat program så kan du återkomma om du behöver mer hjälp.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-23
16:30
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att Qliro bör hanteras så som man hanterar Klarna i och med att det handlar om en form av factoring ( säljer sina kundfakturor ). Principen blir densamma som med Klarna, som du kan läsa om här.
Vanligtvis bokför man upp försäljningen mot ett fordranskonto när den är gjord i och med att du inte får pengarna av Qliro förrän vid ett senare tillfälle. När man sedan får inbetalningen så bokför man bort fordran och bokför även eventuell avgift dragen. Så tex hade det kunnat se ut som följande vid försäljning av 10 000 kr och 500 kr i avgift från Qliro:
Vid försäljning
15XX med 10 000 i debet
30XX med 8 000 i kredit
2611 med 2 000 i kredit
Vid inbetalning från Qliro
193X med 9 500 i debet
15XX med 10 000 i kredit
60XX med 400 i debet
2641 med 100 i debet
På så sätt får man upp försäljningen när den görs och det korrekt vid inbetalningen. Har du kontantmetoden så går det normalt sätt bra att bokföra intäkten vid inbetalningen från Qliro. Var dock uppmärksam att du fortfarande måste bokföra intäkt och eventuell avgift separerade och inte kvitta dem mot varandra.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-22
18:28
Hej igen!
Inga problem, låter bra. Du får gärna uppdatera tråden om du får ett svar från dem som kan hjälpa andra användare.
2330 är kontogruppen, och är då ett samlingskonto för allt relaterat till checkräkningskrediter. Däremot så kan man skapa mer specifika underkonton i den kontogruppen, som tex för beviljad checkräkningskredit som finns i eEkonomi, 2335, som då är ett mer specifikt konto. Varför det finns med i kontoplanen är för att det finns med i standardkontoplanen och skall i vissa fall redovisas som en skuld när den är beviljad, som du kunde läsa i de stycken jag skickade med.
Så om BFN återkommer med att det kan hanteras som i alternativ 2 i ditt fall så går 2335 utmärkt att använda till det.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-22
15:38
Hej!
Tack för din fråga. Vad jag kan hitta på Skatteverkets vägledning här så krävs det att ni får kvittona från de anställda för att få avdragsrätt gällande detta. Så ni kommer behöva begära underlag på de parkeringskostnader som skall ersättas. Om de kan få ut någon form av sammanställning där man se vad som är kostnaden för en månad och eventuell moms så bör det vara okej, så länge det är ett korrekt underlag i annat fall så tolkar jag det som att ni behöver varje kvitto som ni skall betala ut ersättning för.
Här är det viktigt att tänka på att om kostnaden gäller för 2021 så bör kostnaden hamna där, om bokslutet för det året ännu inte är klart. Det skall inte beräknas någon förmån på detta nej för den period som gäller skattefriheten. Det finns mer information här om detta. Man bokför upp detat som en kostnad och mot lämpligt skuldkonto, och sedan när man betalar ut ersättningen så minskar man skuldkontot när det gäller den bokföringsmässiga delen.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-22
15:37
Hej!
Tack för din fråga. Principen för utlägg gäller att den som betalar åt personen man fakturerar är den som har betalt men i kundens namn, dvs kunden står som betalningsansvarig på fakturan/kvittot för kostnaden. Så om den du fakturerar till är den som stod som betalningsansvarig och du betalade åt kunden så skall det alltså hanteras som utlägg.
Om det har stått i ditt namn och du har varit betalningsansvarig men skall nu fakturera kostnaderna till kunden så faller det under vidarefakturering. Vad jag kan förstå från det du sagt så verkar det som att du har betalt allt och stått som ansvarig på kostnaderna och inte kunden och du bokför därmed kostnaderna som de vore dina egna. Sedan när du vidarefakturerar detta så skall man lägga på den moms som resten av fakturan har, vanligtvis 25%. Du kan läsa mer om det här hos Skatteverket.
Säg att du har haft kostnader för 2 000 kr ex moms. Din vanliga momssats vid försäljning är 25% och det är det som resten av fakturan har. Då är det rimligast för dig, om du inte vill göra ett vinstpålägg, att fakturera 2 000 x 1,25 = 2 500 kr ink moms. På så sätt så blir din intäkt 2 000 och kundens kostnad blir 2 000, dvs samma som kostnaden var för dig.
Gäller det utlägg så behöver du skicka med alla kvitton och fakturor till kunden förutom din egna faktura för att kunden är den som har avdragsrätten för momsen på dessa. Du i din tur skall bokföra upp de kostnader som du betalt som utlägg mot något fordranskonto och sedan bokföra bort det när du fakturerar kunden. Det är inte okej i detta läget att göra ett vinstpålägg i och med att du betalar något som är i kundens namn. Ingen redovisning av moms eller kostnad samt intäkt gällande detta görs.
Hoppas detta hjälper dig framåt, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-21
12:12
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Det går bra förutsatt att momsen faktiskt har återbetalats/betalats till det privata kontot och bara missats att bokföras. Har det inte det så behöver man först kontrollera varför saldona fortfarande finns kvar på 1650/2650 och hur den in/utbetalningen från Skatteverket bokfördes tidigare om det nu hände på företagskontot. Detta för att du behöver då korrigera utifrån hur det felaktigt bokfördes i tidigare år så att alla saldon stämmer på dina bokföringskonton.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-21
11:57
Hej igen!
Antagligen så blev det missförstånd även från supportens sida, men skönt att vi kunde få det klargjort här. Det låter rimligt tycker jag, ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-21
11:16
Hej!
Tack för din fråga. Normalt sätt så behöver man bokföra upp sin försäljning för varje dagsförsäljning för att få det på rätt period och enligt bokföringslagen. Däremot i och med att du har kontantmetoden så bör du rimligtvis kunna bokföra mot utbetalningarna enligt den regeln, men det kan vara bäst att dubbelkolla detta med Skatteverket eller Bokföringsnämnden då jag inte riktigt kan hitta något kring när detta är okej eller inte. Om man gör per utbetalning så är det viktigt att separera avgiften och försäljningen och inte kvitta dessa mot varandra. Säg att försäljning egentligen är 10 000 men avgiften är 1 000 så utbetalningen blir alltså 9 000. Då bör man bokföra följande:
1930 debet 9 000
30XX kredit 8 000
2611 kredit 2 000
60XX debet 800
2641 debet 200
Om man bokför upp försäljningen när det väl sker, dvs varje dagsförsäljning för sig så bokför man först upp fordran mot ett 158X konto och försäljningen, sedan vid utbetalningen så minskar man fordran och bokför eventuell avgift men hanterar inte försäljningen då. Dvs följande vid försäljningen:
158X 10 000 debet
30XX 8 000 kredit
2611 2 000 kredit
Utbetalning
1930 debet 9 000
158X kredit 10 000
60XX debet 800
2641 debet 200
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-18
09:30
1Gilla
Hej Josefine, tack för hjälpen. Soña
... Visa mer
2022-03-16
15:43
1Gilla
Stort tack för hjälpen, Josefine! Inser att jag gett mig in i ett område som är lite rörigt! Ska kolla upp detta. Jag tror att Etsy agerar som kommissionär som du säger. /Teresa
... Visa mer
2022-03-16
09:09
1Gilla
Hej Josefine, Tack så jättemycket för svaret Hälsningar Milano
... Visa mer
2022-03-15
13:00
1Gilla
Tack så väldigt mycket för ditt svar Josefine! Önskar dig en fortsatt fin dag! Med vänlig hälsning, Christoffer
... Visa mer
2022-03-15
08:31
1Gilla
Det är ju 2 separata händelser och de ska inte slås ihop. Först ska du rätta från 2013 till 6999, därefter justera 8999 och 2019 som jag skrev.
... Visa mer
2022-03-15
07:37
Hej!
Tack för din fråga. Frakt gällande varor kan du bokföra antingen mot samma konto som varuinköpet alternativ tex 5710 Frakter, transporter och försäkringar vid varudistribution. Hur menar du med motkontot? Om du inte ännu har betalt fakturan och har faktureringsmetoden så bokför du först upp skulden mot 2440 kredit och mot kostnadskonto i debet. Har du kontantmetoden så bokför du när du betalar och bokför då mot 193X i kredit och mot kostnadskontot i debet. Se exempel nedan där jag antagit att du har kontantmetoden samt bara skall bokföra fraktkostnaden och har bortsett från moms.
193X med 500 i kredit
5710 med 500 i debet
Här kan du läsa mer om hur man bokför inköp inom och utanför EU om du behöver hjälp kring ditt varuinköp.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-15
07:18
Hej!
Tack för din fråga. Du kan bokföra det mot samma skuldkonto som du bokförde upp själva utlägget mot, antagligen mot något 28XX konto. Så stegen blir att man först bokför upp själva utlägget på rätt datum och mot ett lämpligt kostnadskonto samt skuldkonto. När man sedan betalar ut det i samband med lön så minskar man skulden i debet mot skuldkontot och får bort den.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-15
07:11
Hej!
Inga problem. Jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar att du inte kan koppla den på något vis. Menar du att du lagt upp fakturan i programmet men att du nu inte kan matcha den då du inte har en bankhändelse i och med att du fick tillbaka privat? I sådana fall så är det enklast att ångra fakturan genom att gå in på fakturan - Åtgärder - Ångra faktura, så att inget blir dubbelbokfört då du bokförde manuellt upp detta.
Om jag missförstått hur du menar så får du gärna återkomma med lite mer information.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-14
15:00
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Vilka krav som finns på kvittot kan du läsa om på Skatteverkets vägledning här. I och med att det är köpt från en privatperson så finns det inte lika stora krav, utan det räcker med den informationen som gäller för förenklad faktura som du kan läsa om, dvs främst:
datum för utfärdandet
identifiering av säljaren
identifiering av vilken typ av varor som levererats eller tjänster som har tillhandahållits
belopp du betalar
Gällande om du kan göra direktavdrag eller inte så skulle jag säga att det bör bokföras som tillgångar, dvs inventarier och göras avskrivningar löpande i och med att beloppet är relativt högt och de bör hålla längre än 3 år. Beloppen separat är dock mindre än ett halvt prisbasbelopp så du bör kunna välja direktavdrag om du skulle vilja, om man läser på Skatteverkets vägledning här.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-14
13:56
1Gilla
Utdelning från noterade aktier är i aktiebolag skattepliktiga och skattas med aktuell vinstskatt i bolaget. Den stora skillnaden mellan innehaven blir dock vid försäljning. Vinst och/eller förlust på onoterade andelar är ju skattefri resp. ej avdragsgill. Vinst på noterade andelar skattas även det med aktuell bolagsskatt medans en förlust endast får kvittas mot vinster på noterade andelar. Så köper du andelar i noterade bolag för låt säga 100 000 kr, säljer dom sedan för 50 000 kr, så påverkar den förlusten inte övrigt resultat. Den hamnar i en sk "aktiefålla" som följer med bolaget tills den dag man gör vinst på noterade andelar, då får man kvitta mot den gamla förlusten. Så det gäller att hålla koll på dom förlusterna något som man oftast för göra själv. Det är inget som Skatteverket har koll på.. Lycka till!
... Visa mer
2022-03-14
11:09
Hej!
Jag håller med Accountantfromhell_Singlands svar och vill bara tillägga att tillämpar man K2 regelverket så skall man redovisa alla leasingavtal, både finansiell och operationell samma, dvs som operationella. Du kan läsa mer om det här. Så det förslaget du skickat i din fråga går igenom hur man redovisar ett finansiellt leasingavtal, men dock så gäller det för de som tillämpar K3 regelverket inte de som tillämpar K1 och K2.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-11
14:00
1Gilla
Tusen tusen tack, för snabb och professionell hjälp! Nu är momsen rättad och en stor börda har lättat från mina axlar. Ni är guld värda!
... Visa mer
2022-03-11
11:57
Hej!
Tack för din fråga. Om du betalade den första förhöjda hyran med privata pengar så blir det som en egen insättning ja det stämmer fint. Så tex så hade man kunnat bokföra som följande för att få det uppbokat rätt:
2018 med 53 800 i kredit
172X med 48 420 i debet
2641 med 5 380 i debet
Detta blir alltså en manuell kontering. I mitt exempel så har jag antagit att det är en personbil du leasar och att du bara har avdragsrätt av halva momsen på leasingen som du kan läsa mer om här. Om detta inte stämmer så är det bara att dra hela momsen. Den första förhöjda leasingen bokförs mot ett 172X konto och skall sedan periodiserar per så många månader som avtalet är på. Hur detta hanteras kan du läsa om i denna tråden.
Hoppas detta hjälpte dig, ha en fin helg!
/ Josefine J
... Visa mer
2022-03-11
11:44
Hej!
Tack för din fråga. Jag ser att vi har svarat på din fråga i denna tråden här, men återkom gärna om det är något mer du behöver hjälp med. Men för att svara på din specifika fråga som du inte hade i din andra tråd så skall den planenliga avskrivningen bokföras mot kontona 1229 i kredit och mot 7832 i debet.
Ha en fin helg!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-11
11:38
Hej!
Tack för din fråga. Om man skall ta ut ränta på lån till sitt aktiebolag så behöver man ett avtal mellan sig själv och aktiebolaget. Jag skulle tro att man inte får lov att upprätta något sådant avtal i efterhand utan att det måste i sådana fall skrivas när man väl tagit ut lånet. Räntan måste vara marknadsmässig, i annat fall så blir man förmånsbeskattad för den del som överstiger den marknadsmässiga räntan. Du kan läsa om att ta ur räntor på lån till AB här.
Jag rekommenderar dig dock att kontakta Skatteverket alternativt en konsult om man kan ta ut ränta i efterhand trots inget avtal om det. För vad jag förstår från din fråga så verkar du inte ha gjort detta.
Om man väljer att inte ta ut ränta så är det bara att betala tillbaka i den takt som funkar för företaget och bokföra det mot 2393 i debet för att minska den skuld som finns där. I denna tråden så finns det lite information om hur man hanterar ränta och amortering när det gäller lån från aktieägare. Det man får tänka på när det gäller att ta ut ränta på detta är att det skall redovisas i vissa blanketter och också dras en skatt vanligtvis. Det finns lite information kring det i den tråden ovan, i annat fall så kan du säkert få mer information kring det från Skatteverket.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-11
09:17
Hej!
Tack för din fråga. Jag måste tyvärr säga att jag inte riktigt förstår vad det är du vill göra. Menar du att du både gjort en försäljning och även köpt en tjänst av någon? Har dessa två händelser någon relation till varandra, dvs att du och kunden har bytt tjänster på något sätt där din tjänst kostar 1 000 och kundens tjänst kostar 900?
Något jag kan säga är att du har hanterar försäljning och inköp separat om det är två olika händelser på banken. Så fick du betalt först så bokför du det som en försäljning i sin helhet på 1000, och inköpet på 900 i sin helhet. De 100 kr mellanskillnaden blir inget man redovisar separat utan blir skillnaden mellan försäljningen och inköpet man bokfört förutsatt att man inte betalt ut dem på något sätt.
Återkom gärna med lite tydligare information om vad det är som hänt så kan jag kanske hjälpa dig mer. Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-11
09:15
Hej!
Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. Det finns tyvärr inte jättemycket information om hur man hanterar NFT och kryptovalutor i allmänhet rent bokföringsmässigt, men på denna sidan hos Skatteverket finns det lite information som du kan läsa. Just hantering av NFT kan vara lite klurigt att bokföra och hantera, så jag rekommenderar dig att ta kontakt med en konsult som kan hjälpa dig med detta. Detta då man behöver tänka på lite olika saker kring beskattningen och vad som faktiskt bokförs vid olika händelser.
Om någon annan användare i forumet har erfarenhet kring detta så får de gärna dela med sig här i denna tråden hur de har hanterat det för att hjälpa andra.
Ha det fint, lycka till!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-11
08:19
Hej igen!
Ja det kan tyvärr vara det. Okej om det är återförsäljaren som betalar och fixar momsen, och du bara får deras underlag så skulle jag säga att det är okej att bokföra försäljningen när du får betalt, i enlighet med kontantmetoden. Så jag tycker du tänker helt rätt enligt den information du lagt till nu i ditt sista meddelande. Så som tur var så har du en enklare version av återförsäljare där försäljningen blir mellan 2 företag verkar det som.
I och med att du säger att återförsäljaren säljer i sitt namn och att de hanterar momsen så låter det som att du bör få ett underlag där återförsäljaren hanterar er försäljning emellan som försäljning tjänst utanför EU. Här får man dock vara uppmärksam att vissa företag utanför EU kan vara momsregistrerade i EU så att det ändå skall hanteras som försäljning inom EU. Det kan du se på underlaget. Men antagligen så är det försäljning utanför EU som gäller för dig. Då skulle jag säga att eventuell avgift återförsäljaren tar kan bokföras mot 4535 med tillhörande momskonton för fiktiv moms och din försäljning mot tex 3045 och redovisa den försäljningen i momsruta 40. Du kan läsa mer om handel inom och utanför eu här och försäljning inom och utanför EU här.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-10
12:57
1Gilla
Tack för bollen @Josefine Johansson 🙂 Jag har inget att tillägga kring det utöver det som du skriver. Man bestämmer vilken plan man ska använda på tillgångarnas avskrivning och bokar det som årets avskrivning (alternativt löpande var månad). Sedan har man möjlighet att göra överavskrivningar om tillgångarnas bokförda restvärde och bolagets resultat tillåter det. //Carina
... Visa mer
2022-03-10
09:37
Hej!
Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. Vad jag kan se tex på denna länken hos Skatteverket så verkar man kunna beräkna utdelningsutrymme i efterhand, trots att man inte skickat in en K10 för det året. Vad jag kan hitta så får man hela det årets utdelningsutrymme om bolaget registrerades det året, men kan tyvärr inte riktigt hitta något på Skatteverkets vägledning som går igenom detta. Så jag råder dig till att kontakta Skatteverket för att säkerställa detta, så det inte blir fel.
Tänk på att den utdelning du gör får enbart vara på det resultatet man fastställer i bolagsstämman, och att det är för året som man beslutat utdelning för som man beskattar. Dvs tar man ut utdelning i 2022 så beskattas det i 2022 och man deklarerar det i K10 i 2023.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-09
08:31
1Gilla
Hej igen.
Inga problem. Ja det gäller även inventarier. Så både varor, inventarier och vissa tjänster som man tar ut beskattas i både AB och EF. Här finns lite mer information på Skatteverket som kan hjälpa dig, bland annat en film.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2022-03-07
16:31
Hej Jacky_!
Vi har felsökt i detta men skulle behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att kunna tyda exakt vad som kan ha blivit fel när du tar bort momskoden. Jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen.
Önskar dig en fortsatt fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-07
15:49
Hej!
Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. Jag får inte riktigt ihop ditt bokföringsförslag du angett, Då det blir 96 000 i debet spalten men 118 000 i kredit spalten. Jag antar att du menar exemplet som finns i denna länken, som är sista steget vid försäljning av inventarier. Vad jag kan se där så skall man lägga försäljningspriset ex moms mot 3690, för att nolla den intäkt man redan gjort via matchningen av fakturan. Detta för att man enbart skall få redovisat den vinst eller förlust som uppstår vid försäljningen till slut i sin resultatrapport. Vinsten eller förlusten skall redovisas mot kontona 3973 respektive 7973. Så baserat på ditt förslag så verkar det som att du har en vinst på 38 000. I sådana fall så bör försäljningen har varit på 70 000 i och med att det bokförda värdet är på 80 000 - 48 000 = 32 000. Då borde det istället se ut så här:
1220 kredit 80 000
1229 debet 48 000
3973 kredit 38 000
3690 debet 70 000
Detta är bara ett exempel, om dessa belopp inte stämmer så lägger du till dina egna.
Så att du får ett minusbelopp på 3690 är för att du tar tillbaka den försäljning du bokförde i tidigare skede, och endast redovisar vinsten eller förlusten. Det går också bra att använda samma intäktskonto som du valde vid bokföringen av fakturan om du hellre vill det. Man kan tänka det som en intäktskorrigering, och att det är därför det redovisas annorlunda, dvs som minus i intäkter.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-07
14:13
Hej!
Tack för din fråga. I denna tråden så kan du läsa om hur man matchar fakturan när någon drar en avgift och inbetalningen inte matchar mot fordran man har.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer