2022-03-07
12:45
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. I och med att de är borttagna från årsbeskedet så skulle jag säga att du bör bokföra uttaget i december, precis som du säger, så att eventuell vinst hamnar i rätt räkenskapsår. Du kan bokföra uttaget precis som du brukar göra, där du istället bokför det mot ett temporärt fordranskonto i 2021, och när du får det inbetalt på företagskontot mot samma fordranskonto igen. Exempelvis något konto inom 168X gruppen. I mitt exempel nedan har jag antagit att du enbart tagit ut vinst och inte de insatta medlen. Det blir alltså en manuell kontering i 2021:
2021
168X med 10 000 i debet
8XXX med 10 000 i kredit
2022
193X med 10 000 i debet
168X med 10 000 i kredit
På så sätt så får du bokat upp uttaget i rätt räkenskapsår, men bokfört inbetalningen till företagskontot i det andra året.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-07
10:41
2 Gillar
Hej!
Tack för din fråga. Varför man använder dessa konton är främst för när man har inköp som skall kostnadsföras direkt, så att man i resultatrapporten lättare kan se vilka inköp inom och utanför EU man haft, samt att få det korrekt med momskoder. Det går dock utmärkt att använda 1241 så som du beskriver, dvs kopiera och välja momskoder själv så att man kan använda det kontot vid inköp inom och utanför EU. Tänk dock på att när det gäller inköp utanför EU så bokför man inte upp den fiktiva momsen förrän man fått det statistiska tullvärdet, vilket man kan få från tullverket. Så själva inköpet bokförs mot valfritt konto, utan fiktiv moms.
Så de konton du angivit i ditt andra exempel är kostnadskonton man använder vid inköp utanför EU, där man inte hanterar fiktiva momsen förrän när man får reda på det statistiska tullvärdet. Då bokför man mot tex dessa konton nedan:
4545 momskod 50 (25%) debet 10 000:- (beskattningsunderlaget)
4549 ingen momskod kredit 10 000:-
2615 momskod 60 (25%) kredit 2 500:-
2645 momskod 48 debet 2 500:-
Detta är för att beskattningsunderlaget inte är inköpet, utan det är även andra avgifter som tillkommit vid importen och man kan därför inte veta det faktiska värdet förrän varan är importerad. Du kan läsa mer om inköp inom och utanför EU här. Så de 45XX kontona är för inköp utanför EU, inte inom EU och är två motkonton som används för att beräkna och bokföra fiktiva momsen och skall alltså inte påverka resultatet i och med att det är i debet och kredit.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-07
10:26
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. I och med att det är för privat användning av en tjänstebil och på ett så pass litet belopp så skulle jag säga att du kan bokföra detta mot 6992 övriga ej avdragsgilla kostnader för att slippa beräkna förmån på ett så pass litet belopp. I annat fall så skall du bokföra upp det som någon form av övrig personalkostnad samt beräkna förmån på det.
Om du har tillräckligt med skuld till dig som aktieägare på tex 2893 så kan du också bokföra detta mot det kontot, för att minska den aktiva skuld företaget har till dig. Detta kan du dock bara göra om du har ett saldo redan, det är inte tillåtet att ha plussaldon på sådana konton.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-04
08:37
Hej!
Tack för din fråga. Det stämmer att man har årets skatt både i ruta 3,25 samt 4,3 a ja. Detta i och med att man "tar tillbaka" skatten som påverkar det bokföringsmässiga resultatet i ruta 3,25 i de skattemässiga justeringarna, för att denna självklart inte får påverka skatteberäkningen. Så det blir samma summa på båda dessa rutor och det är båda dessa två kontons saldo som hamnar där ja.
Ha det fint!
/ Josefine
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-08-23
... Visa mer
2022-03-03
16:07
1Gilla
Hej! Tack för svar, jag hade aldrig klurat ut det utan hjälpen 🙂
... Visa mer
2022-03-03
15:47
1Gilla
Hej igen!
Ingen fara. I detta fallet så blir det antagligen ingen moms på lagfarten men däremot på vidarefaktureringen ( då det är så reglerna fungerar med detta ). Så kostnadskontot kan ha ingen momskod och försäljningskontot kan ha momskod för 25%.
Det står lite mer om detta här och här på Skatteverket. I den andra länken så står det just om koncerner under rubriken Koncerner/intressebolag – inköp för andra. Så när du vidarefakturerar så är det viktigt att du lägger på moms på beloppet ni betalade, så att det du får som intäkt blir samma som du har betalt. Tex så här:
Lagfarten kostade 1 000 kr och bokförs mot 4562. När ni sedan vidarefakturerar så lägger ni på 25% moms, dvs 1 000 x 1,25 = 1 250 kr. Er intäkt blir då 1 000 kr. För dotterbolagets del så blir deras kostnad 1 000 kr i och med att de drar av ingående moms i sin tur. På så sätt så blir det rätt i alla led.
Hoppas detta hjälpte dig, ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-03
15:46
Hej igen!
Ingen fara, du får fråga så många frågor du känner att du behöver. Ja det blir samma även om det olika bokföringsår. Det blir då att ena året hade du en intäkt och nu i detta året så visar du att du betalade tillbaka det. Anledningen till att det blir fel med skulden är att du betalar tillbaka något, och det är ingenting som ökar någon skuld både i och med att det blir i debet ( vilket minskar skuldkontot ) och att detta är en återbetalning som skett. Så det jag menar med att det är fel att saldot på 2880 hänger med är att du har ju redan återbetalat bidraget, så att visa en positiv skuld som följer med blir felaktigt då det redan har skett och betalats.
Hoppas du förstod lite mer vad jag menar.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-03
13:03
Hej!
Tack för din fråga. För att kunna hjälpa dig så behöver jag ha lite mer information. Är detta något som ni skall betala eller är det en intäkt för er där Foodora tagit ut någon form avgift som har 12% moms på sig?
Oavsett så behöver du redovisa momsen som är specificerad ja, men jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar med dragit av momsen? Menar du att du hade ett belopp och de dragit av momsen på detta och du får ett annat utbetalat?
Återkom gärna med ett förtydligande så kan vi hjälpa dig vidare. Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-03
10:11
Hej!
Ja jag kan förstå att det känns lite konstigt, men man får tänka på att det är tjänsten att köpa frimärken du säljer, inte frimärket i sig. Det finns lite mer information här och här på Skatteverket kring detta om du är intresserad. Okej om det är Swish du använder så väljer du första valet av kontot jag angav, dvs 193X och inte 1510 då. Annars ser allt likadant ut 🙂
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-03
09:13
1Gilla
Tack för svar! Jag kommer äga servern med rätt att hämta den, men då det även kommer vara en löpande kostnad så blir det ju en del som kommer räknas som tjänst. Och skatt är även dragen på den fakturan. Jättebra information, nu känns det som jag kan ta mig vidare i min bokföringsresa!
... Visa mer
2022-03-02
15:26
Hej!
Tack för din fråga. Det är lite svårt att ge råd kring vad som blir bäst för dig att göra, det är något du får försöka komma fram till själv tyvärr. Det mest enkla är att betala allt privat och ta ut skattefritt traktamente, och man behöver därmed inte förmånsbeskattas. Tar man allt på företaget så skall man minska traktamentet helt eller delvis i och med att den anställde ( du ) inte hade några ökade levnadskostnader och även vanligtvis förmånsbeskattas. På denna sidan hos Skatteverket så står det lite mer förklarat kring detta som kanske kan hjälpa dig. Du kan läsa om kostförmån här.
Men som du säger, det är dessa två alternativ du har, inga andra. Om det är mer förmånligt att ta kostnaderna privat och traktamente, eller på företaget och förmånsbeskattas är mer upp till en själv skulle jag säga. Det kräver dock mer bokföringsmässigt och administrativt att ta matkostnaderna på företaget och sedan förmånsbeskattas, vilket kan vara bra att räkna in i sitt val.
Hur du bokför detta beror lite på. Tar du ut traktamente så kan du läsa om hur du bokför det här. Väljer man att ta matkostnaderna på företaget och förmånsbeskattas så kan man bokföra kostnaderna inom 58XX kontogruppen. Hur förmånen hanteras beror lite på dig själv, om man tex löneväxlar eller inte så där är det svårt att ge något generellt svar tyvärr.
Någon användare i forumet som har något bra råd om hur de brukar göra med sina matkostnader som de vill dela med sig så får de gärna göra det.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-02
14:38
Hej!
Tack för din fråga. I och med att det är utanför EU så har antagligen inte företaget något VATnummer då detta gäller inom EU. Om de har ett VATnummer så bör företaget redan ha gett det till dig, så det finns antagligen inget. Det brukar oftast vara ett VATnummer som börjar med EU.
När det gäller försäljning utanför EU så kan du läsa om vilka krav som finns på fakturan här hos Skatteverket. Du kan läsa mer om försäljning tjänster utanför EU här och varor här, där det står lite om hur du som säljare visar att köparen är en beskattningsbar person och gäller inom reglerna för försäljning utanför EU B2B. Vanliga bokföringskonton för försäljning utanför EU är 3045 samt 3055. Försäljningen skall redovisas i ruta 40 eller ruta 35 beroende på om det är en tjänst eller vara.
Hoppas detta hjälpte dig, ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-02
14:22
Hej!
Tack för din fråga. lite svårt tyvärr att avläsa vad det är exakt som skall göras men om jag förstått det rätt så har du ett saldo på konto 2098 som skall flyttas till 2091 och du har även ett saldo på 2099 som skall flyttas till 2098.
I sådana fall så bör du bokföra beloppet som finns på 2098 mot debet ( om saldot är minusbelopp ) och kredit 2091. Tvärtom om saldot på konto 2098 är ett plussaldo. Samma princip blir det för nästa, dvs 2099 så tar du saldot i debet ( om det. är i minus ) och kredit 2091. Säg att du har ett plussaldo på 2098 på 112 732,53 så bokför du följande:
2098 med 112 732,53 i kredit
2091 med 112 732,53 i debet
Säg att du har ett minussaldo på konto 2099 på 106 552,76 så bokför du följande:
2099 med 106 552,76 i debet
2091 med 106 552,76 i kredit
Om jag missförstått saldona och om det är minus istället för plus så byter du bara håll på mina två exempel. Båda dessa verifikationer blir manuella kontering, via bokföring>verifikationer>ny verifikation om du har eEkonomi.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-01
11:22
Hej!
Tack för din fråga. Ditt resultat har ingenting med företagets skuld till dig som ägare, utan resultatet baseras på dina intäkter minus kostnader. I och med att du satsade inventarier m.m på 35 000 kr så antar jag att du antagligen bokförde upp dessa som tillgångar, och de därmed inte påverkade resultatet i sin helhet det året utan istället fördelat på flera år enligt en avskrivningsplan. Så ditt resultat baseras alltså inte på din skuld som företaget har utan på ens intäkter och kostnader, så även när din skuld är återbetald så kommer du fortfarande ha ett resultat som inte motsvarar skulden som företaget har till dig.
Hoppas det blev lite klarare för dig kring detta, hör av dig om du vill att jag skall förtydliga något.
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-28
11:30
Hej!
Tack för din fråga. Jag kan tyvärr inte hitta så mycket information kring hur man hanterar detta. Jag skulle dock säga att det antagligen inte bör klassas som ett lager, i och med att jag antar att ni inte äger däcken utan att ni äger bara platsen som däcken finns på och hyr ut till era kunder. Däremot så kan det möjligtvis anses som en tillgång om ni vid övertagandet även tog över kunderna som redan fanns, vilket kan anses som att man tagit över någon form av kundregister. Jag skulle dock rekommendera dig att kontakta en konsult för att få det så korrekt som möjligt för dig.
Själva intäkterna bör bokföras inom något 3XXX konto, så det blir inga konstigheter. Det är just övertagandet som är frågan om det blir någon form av tillgång eller kostnad för dig i bolaget.
Ha det fint, du får gärna återkomma om du får något svar som kan hjälpa andra i forumet.
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-25
15:54
1Gilla
Hej!
Jag håller med CarinaEsps svar kring 11 månader och vill bara tillägga att det inte finns något krav på att du skall flytta saldot på 2518 till 2510 vid bokslutet utan det går utmärkt att fortsätta så som du gjort tidigare. Inget av sätten är mer korrekt än den andre, utan det är en smaksak.
Ha en fin helg!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-25
11:13
Hej igen!
Okej då förstår jag. Ja det kan du i och med att det låter mer som att ditt abonnemangskostnad snarare ökat då. Det kan dock vara bra att separera det så att avbetalningen på telefonen går mot 5410 och abonnemanget går mot 62XX så att du håller koll på att det gäller olika saker.
Ha en fin helg!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-24
17:46
Hej!
Tack för din fråga. Tyvärr kan jag inte riktigt hitta någon bra information kring hur detta hanteras, men jag skulle nog säga att det bör bli antingen någon form av försäljningskostnad/reklam alternativt att det kan bli någon form av Goodwill beroende på. I och med att det är potentiella kunder och inte ett faktiskt kundregister ( i och med att det är leads ) så kan det nog snarare anses som en direktkostnad då det inte är säkert att man får kunder utav leadsen.
Mitt råd är att ta kontakt med en konsult alternativt att Bokföringsnämnden/Skatteverket kan ge dig mer information kring om det blir en tillgång eller ett direktavdrag.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-24
17:40
Hej!
Tack för din fråga. Hur du gör med momsen beror helt på ditt underlag, så där får du kolla om företaget är momsregistrerade i Sverige och tar svensk moms eller om det kanske blir inköp inom EU/utanför EU mellan två företag. Det är också svårt att säga om det är en royalties eller inte. Skulle säga att det beror på varför du får pengarna från dem. Om det nu gäller musik som du äger som spelas på dessa plattformar så låter det mer som royalties, dvs inom 39XX kontogruppen. Royalties kan också vara ett litet komplicerat område där det ibland kan räknas som inkomst av tjänst, men där kan säkert Skatteverket vara till hjälp för dig för att få reda på mer kring det. I ditt fall låter det dock mer som en inkomst i näringsverksamhet. Kunde hitta lite information kring moms och royalties här som kanske kan vara till din hjälp.
Så kolla på underlaget du får och se hur momsen är hanterad och om det kanske står någon information kring om vart de är momsregistrerade så kommer du kunna avgöra hur eventuell moms skall bokföras.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-24
17:34
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Om du sålt hästen för 50 000 och det bokföringsmässiga värdet är 70 000 - 21 000 dvs 51 000 så bör det bokföras som följande:
1510 med 50 000 i debet
7973 med 50 000 i kredit
1291 med 70 000 i kredit
1299 med 21 000 i debet
7973 med 51 000 i debet
Detta för att du skall få rätt belopp i rutan för försäljning varor utanför eller inom EU beroende på vart du sålt den till. Tänk på att om det är inom EU så behöver du företagets VAT nummer och redovisa försäljningen i periodisk sammanställning. För att få rätt belopp så skall andra raden med 7973 och 50 000 i kredit ha rätt momskod för att få den till rätt ruta i momsrapporten. Här kan du hitta de momskoder som används i Visma Admin.
I och med att det är en förlust så lägger man försäljningen samt bortbokningen av bokföringsmässiga värdet mot 7973 för att det skall redovisas som en kostnad. 3973 använder man vid försäljning med vinst.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-24
17:33
Hej!
Tack för din fråga. I denna länken så kan du läsa om hur man hanterar skattekontot om du har ett Aktiebolag. Intäkts- och kostnadsränta kan du bokföra mot 8314 Skattefria ränteintäkter respektive 8423 Räntekostnader för skatter och avgifter. Gällande betalningsanståndet så kan du läsa om hur BAS föreslår att man skall hantera detta här.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-23
20:03
1Gilla
Toppensvar! Jag har tagit över bokföringen och det är en del att göra men med ditt svar så löser det sig!
... Visa mer
2022-02-23
18:46
Hej igen!
Jag tror det är bäst att dubbelkolla det med Skatteverket, men om man skall tolka vägledningen så verkar det som att det inte skall anses som att man omsatt någon tjänst enligt mervärdesskattperspektiv. Vilket då borde innebära att det inte skall redovisas i momsrapporten som en momsfri intäkt utan hållas helt utanför som jag skrev i mitt förra svar. Däremot är jag inte säker på detta utan det är bäst att få svar från Skatteverket, då det finns rätt lite information om just detta.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-23
18:27
Hej!
Tack för din fråga. Gällande bokföringen av försäljningen och om du bokfört rätt så får jag hänvisa till en redovisningskonsult då det är ett komplicerat område där det är svårt att ge generella svar. Här kan du hitta konsulter som har kunskap inom Vismas produkter som vi rekommenderar. Angående din fråga om att det blir dubbelt räknat av försäljningen så får du gärna förtydliga lite vad du menar. Menar du att du har vinsten både i K7 samt i din enskilda firma? Jag hittade denna broschyren som går igenom hur man hanterar en försäljning av näringsverksamhet, där det finns exempel på hur det blir i både K7:an och i NE bilagan som kanske kan vara till hjälp för dig.
Gällande din fråga om att förlänga ditt räkenskapsår så kan man i normala fall bara ha förlängt år sitt första räkenskapsår, men inte annars när man har en enskild firma. Detta är på grund av att man deklarerar samtidigt som sin privata deklaration och därför behöver följa kalenderår. Du kan alltid dubbelkolla med Skatteverket om det går att göra någon sorts undantag.
Ha en fin kväll!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-23
16:39
1Gilla
Hej Utan rangordning kan jag tänka mig 2 lösningar. 1. Bokför 20 000 på konto 3700 Debet och resterande på 70 000 på konto 1220 som därmed blir ditt avskrivningsunderlag. Intäkten 2020 på K3987 var felaktigt redovisad som Intäkt. 2. Bokför en nedskrivning dag ett på konto 7730 på 20 000 och resterande 70 000 på konto 1220. Föreslår att du diskuterar problemet med föreningens revisor så att ni är överens innan du bokar. Båda alternativen kräver en dokumenterad förklaring vid årsstämman. Att bokföra hela inköpet på konto 1220 är väl kanske enklast men känns inte rätt. Vänliga hälsningar RoffaK
... Visa mer
2022-02-23
13:26
Hej Ragnar!
Tack för din fråga. Förutsatt att du bokförde upp rätt belopp vid bokslutet mot 2510 , dvs 18 000, när du beräknade inkomstskatten så ser din verifikation ut att stämma. Kontrollera också gärna på ditt slutskattebesked så att den särskilda löneskatten stämmer med vad du har för saldo på 12 000 också. Om allt stämmer så är det bara att köra på med den bokföringen du angav.
I denna länken så finns det lite mer matnyttig information om bland annat hur man bokför slutlig skatt m.m.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-23
13:19
Hej!
Tack för din fråga. Man kan bokföra det mot samma konto som tidigare i tråden, men man använder en annan momskod i och med att det skall redovisas i en annan ruta i momsrapporten. Försäljning av tjänst inom EU till näringsidkare skall hamna i ruta 39 om det gäller enligt huvudregeln, dvs att köparen skall redovisa momsen. Antingen så använder man sig av det mer specifika försäljningskontot 3048 - Försäljn tjänst EG momsfri, alternativt 3921 men använda rätt momskod så att försäljning hamnar i ruta 39. Var uppmärksam att man behöver ha företagets VATnummer och redovisa all försäljning som sker till näringsidkare inom EU i en periodisk sammanställning till Skatteverket.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-22
17:30
Hej!
Tack för din fråga. Om nu aktierna såldes till förlust så bör 1311 krediteras med anskaffningsvärdet, dvs vad du bokförde när du skaffade dessa aktier i Bolag 1. Förlusten kan man bokföra mot något 80XX konto tex 8022 Resultat vid försäljning av andelar i dotterföretag. Så säg att du sålde aktierna med en förlust på 10 000, dvs att anskaffningsvärdet var 60 000 så bör det bli som följande:
1930 med 50 000 i debet
1311 med 60 000 i kredit
80XX med 10 000 i debet
Denna tråden går igenom lite olika försäljningar av aktier som ett aktiebolag äger som kanske kan vara till hjälp.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-22
10:25
Hej!
Tack för din fråga. Jag har svarat på din fråga i din andra tråd här, men jag tänker att jag kan utveckla mitt svar lite nu när du gett lite mera information gällande att det är på grund av ålder du vill minska värdet. Jag skulle säga att vanligtvis som jag beskrev så gör man inga nedskrivningar, men däremot som i den länken jag skickade så värderar man lagret vid inventeringen, och om värdet har minskat så skall man hantera det. Om du läser på Skatteverket så säger dem följande: Huvudregeln när företaget skattemässigt värderar lagertillgångar är att de inte får tas upp till ett lägre värde än det som är lägst av anskaffningsvärdet och nettoförsäljningsvärdet.
Om nu nettoförsäljningsvärdet är lägre än anskaffningsvärdet, dvs att du inte längre kan sälja dem till ett värde som är högre än anskaffningsvärdet efter minskning av försäljningskostnader, så skall detta minska varulagervärdet. Jag rekommenderar att kika på denna länken som jag skickade i den andra tråden för att läsa mer om detta.
Om du kommer fram till att varulagret har minskat efter värdering enligt reglerna, så bokför man detta som en vanlig förändring av varulager dvs i kredit mot 14XX konto och i debet mot ett 49XX konto.
Ha det fint, hoppas detta hjälper dig lite på vägen!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-21
17:08
Hej!
Tack för din fråga. Jag kan inte riktigt se vad som inte stämmer med Tele2s momsberäkning om jag skall vara ärlig. Vad jag förstår från dig så har Tele2 redovisat moms på 215,20 kr som är på 53,80. Menar du att i dessa 215,20 så ingår dessa 49,88 som inte skall vara moms på? För vad jag förstår på det du skrev så ingår inte dessa i momsredovisningen. Detta bör i sådana fall betyda att du inte får redovisa någon moms på de 49,88 då du inte har något underlag på det ( om du inte fått något separat kvitto på detta ). I sådana fall bör 49,88 inte vara med i momsredovisningen och vara momsfritt.
Säg att fakturans totalbelopp är på 49,88 och 215,20 plus moms dvs 318,88 kr totalt. Om nu bara 215,20 är momsberättigat så kan man bokföra som följande:
193X med 318,88 i kredit
6XXX med 215,20 i debet
2641 med 53,80 i debet
6XXX med 49,88 i debet
På så sätt så separerar du det belopp som är momsfritt, då jag antar att du har momskod på totalbelopp just nu vilket gör att du får en varning i momsrapporten. Så momskoden får vara på den summan som du har moms på, dvs 215,20.
Hoppas detta hjälper dig, hör av dig om jag missförstått dig.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-21
16:54
Hej!
Tack för din fråga. Vanligtvis så brukar man inte bokföra upp sådana små belopp mot ett tillgångskonto utan bokföra det som kostnad direkt. Om man ändå vill göra det så bör man göra så som Erik föreslog i och med att man skall vid teckningen av avtalet bokföra upp hela värdet av telefonen och skulden, för att sedan minska skulden vid varje avbetalning tills värdet är noll. Man kommer då behöva tänka på att göra planenliga avskrivningar vid varje bokslut för att minska värdet på telefonen som ligger på 1221. Även om man inte vill att resultatet skall påverkar med hela beloppet så tycker jag att man skall ta hänsyn till det merjobb det krävs att hantera inventarier och avskrivningar också.
Om du väljer att bokföra hela beloppet som en kostnad direkt så kan du kika i denna tråden där det finns bra förklarat hur avbetalning hanteras. Det blir i princip på samma sätt, den enda skillnaden är att man väljer ett kostnadskonto i steg 1 istället för ett tillgångskonto. Man bokför oavsett upp det som en total skuld först, och delbetalningarna minskar skulden för varje gång man betalar.
Ha det fint!
/ Josefine
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-10-12
... Visa mer
2022-02-21
16:29
Hej!
Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Man kan inte göra avskrivningar på varulager, utan man gör enbart inventeringar för att avgöra vilket värde man har på varulagret. Du kan läsa mer om detta här. Så om värdet på hundarna UB 2021 är samma som IB 2021 så kan man inte göra något för att minska värdet, förutom möjligtvis att man kan ta hänsyn till någon form av inkurans genom alternativregeln.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-21
16:25
Hej!
Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. Jag skulle säga att det är bäst att du kontaktar Skatteverket för vägledning kring detta så att allt blir rätt. Jag skulle dock tro att du inte får lov att blanda in detta i ditt aktiebolag då vinstskatt i enskild firma är egentligen en privat kostnad. Även om du ombildat till aktiebolag så är den skatten privat i och med att det baseras på privatpersonens inkomstdeklaration, så det känns som mest rimligt att det bör hanteras privat. Men hör av dig till Skatteverket alternativt en konsult för att kolla hur du kan göra kring detta.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-18
10:37
Hej!
Vi kan väl hoppas att någon annan användare också kan komma med tips! 🙂
Det jag funderar på är om dina webshopar är kopplade mot ditt bokföringsprogram och det då skapas underlag direkt via en integration?
Då borde varje försäljning registreras med korrekt momssats och du behöver inte fundera på att specificera dem när du får rapporten från Klarna?
Annars behöver du som sagt specificera vad som gäller 6% och vad som gäller 25%. Om allt du säljer är momspliktigt borde det enklaste vara att utgå från momsbeloppet och räkna ut respektive försäljningsbelopp. På webben finns ett antal olika kalkylprogram som hjälper dig att göra baklängsberäkningen. Jag googlade räkna moms baklänges och hittade ett par bra sidor som hjälper till.
/Anna
... Visa mer
2022-02-15
09:28
1Gilla
Hej! Tack så jätte mycket!! Det låter precis som jag tänker! Tack för hjälpen!
... Visa mer
2022-02-14
10:11
Hej!
Tack för din fråga. Jag kan tyvärr inte hitta någon vägledning kring hur man bör bokföra intäkter i samband med omarrondering, så jag får tyvärr hänvisa dig till en konsult eller möjligtvis att Bokföringsnämnden har någon vägledning du kan ta del av. Rimligtvis så är det antagligen en form av övrig intäkt, men kan inte hitta något kring detta.
Du får gärna återkomma i denna tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra användare i forumet.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-14
10:03
Hi again!
I understand. My point about bringing up how you bookkeep the invoices is that when you pay you'll probably need to use the same accountnumber for det OSS VAT that you used, depending on how you handled the OSS in the bookkeeping. Therefore it's a bit hard to say how you should handle it since everybody uses different accounts and different ways to handle the OSS.
But I can give you an example and maybe you'll understand what i mean. If you do not separate different countries OSS in the bookkeeping and only bookkeep the OSS VAT on one accountnumber then it would be like this:
when you do the sale:
193X with 10 000 in debet
3XXX with with 7 000 i kredit
2619 with 3 000 i kredit
So the 2619 is used for all the OSS VAT and you use maybe excel to keep track of which country the VAT is for. When you declare it and then pay you should use 2619, but be aware that there can be a difference with what you payed and what you've bookkept, so you need to bookkeep the same amount at 2619, even if you pay more or less. The difference is bookkeept on 7960/3960 depending if i'ts positive or negative. in my example here there isn't any difference when you pay:
193X with 3 000 in kredit
2619 with 3 000 in debet
If you use different 26XX accounts for every countries VAT in your bookeeping, then you need to use a group 26XX for when you declare the VAT to OSS, move everything from the other 26XX accounts to that group account, and then do the same as I said above when you pay to OSS.
Hopefully that makes it a little bit clearer, otherwise I recommend that you contact a consult that can help you with this, so they can se how you've bookkept so far and decide the best way for you.
Have a nice day!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-14
10:02
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle tro att i och med att hen är en passiv delägare, dvs inte anställd, så bör denna gåvan bli skattepliktig för hen men det finns dock undantag. Du kan läsa om detta här eller dubbelkolla med Skatteverket. Om gåvan inte är avdragsgill för er så kan du bokföra det mot 6993 Lämnade bidrag och gåvor och hålla koll på att det inte skall dras av i inkomstdeklarationen, alternativt mot 6992 övriga ej avdragsgilla kostnader för att slippa hålla koll på det. Är gåvan avdragsgill så kan du bokföra den mot tex 6991 övriga avdragsgilla kostnader.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-14
09:21
Hej!
Tack för din fråga. Fakturan du betalade in nu bör bokföras mot ett fordranskonto, tex 1684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer. När du sedan får nästa faktura där den har betalts med innestående medel så får du bokföra det mot 1684 i kredit och mot ditt vanliga motkonto. På så sätt så får du visat att du har betalt in pengar till en leverantör, men inte ännu fått något för det utan du har en fordran på dem tills de använder dessa pengar mot något. Så tex blir det följande:
Inbetalning
193X med 3 206 i kredit
1684 med 3 206 i debet
vid utnyttjande av det inbetalda beloppet
1684 med 3 206 i kredit
74XX med 3 206 i debet
( bortsett från eventuell löneskatt m.m för förenkling. )
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-14
07:43
Hej igen!
Usch då, tråkigt att höra! Inga problem alls. Det stämmer, så man bokför det mot tex 8220 och sedan blir det manuellt vid deklarationen som man tar upp att dessa intäkter är skattefria.
Ha det fint, hoppas du mår bättre nu!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-13
10:59
2 Gillar
Hej Sofia För att du bättre ska kunna förbereda dig inför dina dragningar under 2022 - rekommenderar jag 1. Valfritt och lämpligt för din verksamhet - Visma bokföringsprogram 2. Automatisk koppling till din bank 3 och att du löpande sköter din bokföring eller tar hjälp av en redovisningsbyrå 4. Vid avstämning som jag rekommenderar att du gör ofta, finns en funktion som heter konto analys (under rapporter) Där du kan se exakt hur läget ser ut just nu/konto nr i din bokföring. 5. I din kontoplan rekommenderar jag således att du lägger upp ett konto för facebook annonsering konto 5981 marknadsföring EU (momskod)21 Vid varje transaktion bokför du Hela beloppet på 5981 D 2645 (25%) K 2614 (25%) På så sätt ser du enklare hur läget är just nu och kan förbereda dig. Via VISMAS programvaror kan du som kund välja om både du och din önskade redovisningsbyrå ska kunna arbeta i programmet. Hör gärna utav dig till mig eller VISMA för fler frågor. Vi hjälper dig så gärna - från dröm till verklighet!
... Visa mer
2022-02-11
10:45
1Gilla
Hej igen!
Ah förlåt, jag ser nu att jag missförstod och läste det som att du skulle få tillbaka arbetsgivaravgifter men ser nu att du skall betala mer. Ber om ursäkt för det! I sådana fall så bokför man följande:
1630 med 5 303 i kredit
751X med 5 303 i debet
7510 är det vanliga bokföringskontot man använder för arbetsgivaravgifter. Så det blir samma konton som jag skrev ovan, bara omvänt. Principen nu i och med att du skall betala mer är att du bokförde för lite kostnad i 2020 och behöver nu korrigera det i 2021 genom att bokföra som ovan.
Ha en fin helg!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-11
09:18
1Gilla
Hej!
Jag ser att du fått svar i denna tråden här på din sista fråga. Återkom om det är något mer du undrar över.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-11
09:09
Hej!
Tack för din fråga. Nej, den 28e gäller för de som deklarerar moms årsvis men har EU handel. Så datumet för de som redovisar kvartalsmoms är 14e februari enligt Skatteverkets viktiga datum här. Den länken är bra att ha i och med att man kan skriva in de förutsättningar som gäller ens företag, och bara få de viktiga datumen som gäller just dig.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-11
09:08
Hej!
Tack för din fråga. Det finns inte egentligen något standardkonto som har någon annan specifik procentsats än 31,42%. Man kan antingen skapa ett eget konto inom 752X kontogruppen ( som är fri, då det finns inga standardkonton i den gruppen ) alternativt bokföra alla sina arbetsgivaravgifter mot samma konton och hålla koll separat.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-10
09:20
Hej!
Tack för din fråga. Om jag förstår dig rätt så förde du över en summa från ditt föregående års resultat konto i 2020 som inte egentligen stämde med vad som fanns på det kontot, vilket nu gör att du har 5 399 kr plus på det kontot som egentligen borde vara noll?
Om du gjorde omföring mellan 2098 och 2091 ( balanserad vinst/förlust ) så bör det betyda att inte heller 2091 stämmer. I sådana fall så bör du ta de 5 399 mot 2091 när du tar bort saldot från 2098, i och med att du flyttade för mycket i 2020. Dubbelkolla bara så att 2091s saldo stämmer efter detta, så att inget annat spökar.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-10
09:20
Hej!
Tack för din fråga. Det beror på hur du fick pengarna av Uber. Som du ser i början av tråden så bokför man i två steg, först när man får avräkning mot fordranskonton och lämpliga intäktskonton m.m, och sedan när man får pengarna mot fordranskonto och företagskonto om man får pengarna till sitt bankkonto ( vilket är det vanligaste ). I detta steget redovisar man vanligtvis avgiften som Uber tar också.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-09
16:04
Hej!
Det är lite svårt att avgöra vad som gått snett, men det kan nog hjälpa dig att ta ut huvudbok för kontona 2091, 2893 samt 2898 för 2019/2020 räkenskapsåret samt för 2020/2021 för att se om du kan se varför kontot inte stämmer längre. Man kan göra en bokslutskorrigering för att boka bort ja, men du behöver först ta reda på varför konto 2091 inte stämmer för att kunna korrigera, i och med att du behöver ett motkonto.
Så innan du gör bokslutskorrigeringen så behöver du alltså kontrollera de 2XXX kontona som har varit inblandade i utdelningen för att kunna på så sätt hitta felet. Jag skulle tro att steget som Lovisa visade gällande att flytta från ett 209X konto till ett 289X konto kanske inte gjordes, vilket då har skapat att du har för mycket just nu på 2091. I och med att du säger att du använt både 2893 och 2898 så kan jag tänka mig att det kan vara orsaken till differensen, kanske att det blev dubbelbokfört eller något liknande?
Har du något att tillägga kring detta @Lovisa - 4L Ekonomi AB ?
Hoppas detta hjälper dig lite framåt, ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-09
15:27
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Hur man bokför det beror lite på hur du har hanterat den kundfordran som hamnat som ärende hos kronofogden. Är den bokförd som en befarad kundförlust eller inte alls? Är den uppbokad som en kundfordran sedan innan och intäkten bokförd, eller har du inte bokfört fakturan alls ännu?
Om den är inte uppbokad som befarad eller konstaterad kundförlust och uppbokad som kundfordran så hade man tex kunnat bokföra som följande, utifrån den information du gett:
193X med belopp i debet
1510 med belopp i kredit ( originalfordran )
39XX med belopp i kredit ( avgift betald av kund )
Om den avgiften även innehåller någon ränta så kan räntan bokföras mot ett 83XX konto.
Denna tråden går igenom hur man kan bokföra om man får inbetalt från kronofogden, men principen blir detsamma om kunden betalat till dig istället.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-09
13:48
1Gilla
Tack snälla Josefine!
... Visa mer
2022-02-09
08:33
1Gilla
Tack för ditt svar @Josefine Johansson för at du tog dig tid att svara. På fakturan framgår enbart att det är en annonsering. 🙂
... Visa mer
2022-02-08
09:46
Hej igen!
Okej vad bra! Du kan lägga dessa som bokslutskorrigeringar om du vill, för att få rätt saldon på 1630. Det går också att låsa upp perioderna, bokföra och sedan låsa igen så länge inget påverkar momsen men i och med att dina korrigeringar enbart gäller skattekontot så skulle jag säga att det är okej att göra de som finns i en låst period sista datumet i räkenskapsåret också, så länge du skriver lämplig text vilket datum det gäller och vad det är. Man får dock inte låsa upp ett år som redan är deklarerat hur som helst, men just låsta perioder kan vara okej i vissa fall. Om det inte finns något att korrigera, dvs att det har missats helt så hänvisar du bara som sagt till datum och vad det gäller och kanske skriver till missad om du vill hålla bra koll på det.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-07
17:17
1Gilla
Tack för ett bra svar, jag kollar vidare!
... Visa mer
2022-02-07
13:09
2 Gillar
En kort kommentar till lägenhetsuthyrning som ni kanske redan känner till. Det luriga med att ha en lägenhet är att man med all säkerhet åker på förmån för de tider den inte är uthyrd. Inte för att man använder den utan för att man har dispositionsrätten till den. Kan ju vara en bra info även för någon annan som läser detta.
... Visa mer
2022-02-07
12:55
Hej!
Tack för din fråga. Här skulle jag säga att det är bra att kolla på kvittot hur företaget har redovisat, dvs om de har lagt på deras skatt/moms eller om de redovisat det som en tjänst utanför EU mellan företag och skall hanteras som det. Rimligtvis så bör detta hanteras som en intäkt utanför EU från er sida och redovisas i ruta 40 i momsdeklarationen. Om du känner dig osäker så kan du kontakta Skatteverket för vägledning kring det.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-04
13:09
Hej igen!
Jag skulle ändå säga ja, om man tex läser i denna länken här samt här. Detta kan du dock dubbelkolla med Skatteverket så att inget blir felaktigt redovisat. Detta är förutsatt att man kan med stor säkerhet anta villkoren som finns uppfylls och att stödet kommer därmed beviljas, även om det ännu inte har det. Detta betyder alltså att även om man inte har beslut så kan man ändå redovisa intäkten till den perioden det gäller, om man har skäl nog att anta att det kommer bli beviljat.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-04
09:54
Hej!
Tack för din fråga. Det stämmer att det numera är 7 år som man enligt lag behöver spara all bokföring och underlag. Man får självklart spara det längre än så, men inte kortare. Du kan läsa om detta här.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-03
13:46
Hej igen!
Inga problem alls. Okej jag förstår. De 2448 kr kommer ligga kvar tills beslutet är omprövat och kommer sedan synas på skattekontoutdraget. Det är först då man bokar bort fordan du har på gällande detta. I och med att du antagligen inte betalat momsen för perioden okt-dec 2021 så kan du säkerligen använda de pengarna som kommer in på skattekontot efter beslutet är registrerat där. Följer du bara vad som står på skattekontoutdraget så kommer allt bli korrekt. Så antingen så kommer du få detta utbetalt alternativt så dras det mot en del av den momsen som är för okt-december. Oavsett så bokförs dessa 2448 kr inte bort från 2650 förrän beslutet visas på utdraget.
Ha det fint, hoppas du förstår min förklaring! 🙂
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-03
08:05
Hej!
Tack för din fråga. Det var tyvärr är det lite svårt att följa alla olika tankegångar men jag tror jag fått ihop vad du är ute efter.
Om totala fakturan är utställd samma dag som förskottsbetalningen är inbetald så går det bra att bokföra så som dina två första exempel du har. Valutakursen blir datumet som fakturan har som du fått. Vid den andra delbetalningen så ser ditt bokföringsförslag bra ut också, det blir en valutakursvinst vid det tillfället baserat på de belopp du angett.
Gällande din fråga om statistiska tullvärdet så brukar frakten redan vara medräknad om man får värdet från tulldeklarationen, men man kan alltid logga in med sitt tullID för att kontrollera vad som är beskattningsunderlaget. Antar vi att det värdet du fått är det du skall deklarera så bör du inte lägga på fraktkostnaden mot 4545 och 4549 och beräkna moms. Du kan lägga fraktkostnaderna mot 4000 om du vill, eller mot ett 57XX konto. Gällande din fråga angående 2619 och 2615 så är det momskonto 2615 du skall använda, och du kan välja momsko 60 ja så det blir rätt.
När du sedan skall bokföra om kostnaden till tillgång istället så tar du hela beloppet du bokfört som kostnad, dvs anskaffningsvärdet och bokför det som värde mot tillgångskontot. Man får lov att lägga in fraktkostnader i anskaffningsvärdet ja, så det kan också omföras till tillgångskontot. Importunderlaget har bara med beskattningen att göra, det är inte värdet som skall omföras till tillgångskontot, utan det är det bokföringsmässiga värdet.
Du kan om du vill självklart bokföra mot tillgångskontot direkt, istället för 4000 och vara uppmärksam så ingen moms bokförs då.
Hoppas jag inte missat någon fundering du hade, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-02
19:37
1Gilla
Tack Josefine, Det fungerade, så tack för hjälpen!
... Visa mer
2022-02-02
15:28
Hej!
Tack för din fråga. Den tråden du hittade fungerar utmärkt i ditt fall, så själva värdecheckarna bokför du mot ett fordranskonto i sin totala form i debet och rabatten blir mot 4732 i kredit, och det du betalat blir då mot 193X i kredit. På så sätt får du visat rabatten, samtidigt som fordran är korrekt och utbetalningen blir korrekt redovisat.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-02
15:06
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Det låter som att detta har hanterats som ett inköp mellan företag och privatperson, och även inom One Stop Shop (OSS) systemet i och med att de har ett EU VATnummer men lagt på svensk moms. Man har ingen avdragsrätt på detta som företag, utan man bokför hela beloppet som en kostnad. Däremot så skall det ändå konstigt nog hanteras som ett inköp inom EU och beräknas fiktiv moms enligt Skatteverket, vilket du kan läsa om här.
I denna länken kan du läsa om hur man bokför inköp av tjänster inom EU. Beloppet som blir mot 4XXX kontot är alltså hela fakturans belopp, i och med att man inte har avdragsrätt på den OSS momsen som tagits ut och det är på totala beloppet man beräknar fiktiv moms på. Värt att tänka på när det gäller utbildning i allmänhet så är inte all utbildning avdragsgill, så det kan vara bra att dubbelkolla detta hos Skatteverket. Det finns även lite information kring det här hos Skatteverket.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-01
16:12
Hej!
Tack för din fråga. Vad jag förstår på dig så har ni alltså enbart deklarerat för den särskilda löneskatten och tagit hänsyn till den i deklarationen men aldrig bokfört upp själva kostnaden och skulden. Här skulle jag rekommendera dig att kontakta en konsult som kan hjälpa dig, i och med att det är över flera år som problemen är. Vanligtvis så säger god redovisningssed att man skall rätta fel i första öppna räkenskapsåret men det finns undantag där man även behöver göra nya bokslut och årsredovisningar beroende på felet. Här hade man kunnat se om Skatteverket har någon vägledning för dig kring det.
Hur rättningen skall ske kräver också att man har insyn i bokföringen hur allt har hanterats deklarationsmässigt och bokföringsmässigt, så därför är mitt råd att få hjälp av en konsult som kan få den insynen. Ert saldo på skatteskuldskontot ni har bör inte heller stämma, i och med att den särskilda löneskatten inte är uppbokad vid bokslut, men vid den slutliga skattens betalning så har det räknats med, så det kontot kan ni behöva kontrollera också i och med denna korrigeringen ni gör.
Ha det fint, lycka till!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-01
15:07
Hej igen!
Hm det låter väldigt konstigt att du får en differens på 1510 på grund av det, du har både 268 i debet och kredit i och med att du bokfört mot 1510 vid båda tillfällena. I och med att du säger att du har ett minusbelopp på 1510 så skulle jag kunna tänka mig följande olika scenario:
1.Du har antingen inte fått med dig utgående saldo från 2020 till 2021 korrekt, dvs att ingående saldo på 1510 är 0 trots att det inte borde vara det.
2. Kundfakturan i 2020 blev aldrig bokförd mot 1510 utan mot något annat konto.
3. I 2021 har betalningen bokförts två gånger, dvs dubbelbokförts.
För om du bokfört så som du beskrivit så skall det bli noll på 1510 så det låter onekligen knepigt. Mitt tips är att du tar ut en huvudbok på konto 1510 och kollar igenom vad som hänt i 2021 och se om du kan förstå varför det blir en differens.
Ha det fint, lycka till!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-01
08:48
Hej Juoksengi,
Om det inte fungerar att göra som AnnicaL skriver så behöver du kontakta supporten så vi får se hur det ser ut hos dig och hjälpa dig att hitta ett sätt att komma vidare. Så ta kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
Välkommen att höra av dig
Tinna
... Visa mer
2022-01-31
12:32
1Gilla
Hej! Tack för svaret. Det blev nog lite rörigt i frågan, men du verkar ha förstått vad jag menade. Jag bokar in beloppet på debet 1630 och krediterar 7510. Mvh/Gunilla
... Visa mer
2022-01-28
16:42
1Gilla
Hej igen!
Ingen fara alls. Okej, jag tycker det låter som en bra idé att göra om bokföringen samt momsrapporten i rätt period så att detta blir rätt både på Skatteverket samt i bokföringen. Så då korrigerar du dina verifikationer, gör om momsrapporten och gör en ny för att sedan skickar in en rättad momsdeklaration till Skatteverket så skall allt stämma.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-28
16:04
Hej!
Tack för din fråga. Jag hittade denna sidan på Skatteverket som säkert kan hjälpa dig. Där går de igenom lite hur man tänker samt visar hur det ser ut i T-konto form.
Det man kan tänka på gällande beräkning vid räkenskapsenlig avskrivning är följande:
Inventariernas bokförda värde vid årets början (=förra årets utgående värde),
Öka med värdet av de inventarier som du skaffat under året och som fortfarande finns kvar vid årets slut,
Minska med betalning för inventarier du sålt under året som du skaffat till verksamheten tidigare än detta år
Av det du kommer fram till så är 70% av det beloppet det lägsta skattemässiga värdet, dvs totala värdet inklusive planenlig och skattemässig avskrivning får inte understiga detta värde man kommer fram till.
Du har säkert denna hjälpblanketten, men annars hittar du den här.
Hoppas detta hjälper dig på vägen, ha en fin helg!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-28
10:53
Hej!
Tack för din fråga. Baserat på enbart den bilden så är det lite svårt att avgöra om vilka momsregler som gäller, i och med att det inte står så mycket information och inte är en faktura. Så här beror det lite på om Google har ett VATnummer inom EU eller om detta är ett inköp av tjänst utanför EU ( Beroende på så kan det vara olika ). Du kan däremot läsa hur både inköp inom och utanför EU hanteras här, så mitt råd är att du försöker ta fram en faktura/kvitto från dem och se om det bör hanteras som ett inköp inom eller utanför EU och sedan hantera detta köpet utifrån det.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-27
16:47
Hej!
Åh ingen fara alls!
Jag rådfrågade min kollega inom eEkonomi och hon sade att det verkar nog som att i och med att A7 följer med i denna momsrapporten, så har den antagligen inte kommit med i sin periods momsrapport, dvs april-juni. Detta kan hända om man bokfört en verifikation efter momsrapport gjorts, och den kommer då med i nästa periods momsrapport. Här blir det ju lite klurigt för dig i och med att den egentligen borde ha kommit med i april-juni, men verkar inte gjort det i programmet. Frågan är lite om du har deklarerat den till Skatteverket i rätt period eller om den missades även i deklarationen?
Här tycker jag nästan att du kan kolla med Skatteverket om det är okej att du redovisar intäkten i juli-septembers momsrapport, i och med att den tillhör ett stängt år. Om det är det, så är det bara att godkänna, så kommer denna intäkten från A7 redovisas i juli-september istället.
Själva korrigeringen som du gjort ser bra ut, originalet är på I1 och korrigeringen på V3 och båda tar ut varandra. Det som stör är precis som du säger A7, och det är något som egentligen borde ha varit med i april-juni men som verkar inte ha kommit med. Kanske att du gjorde bokslutsverifikationerna efter du gjorde momsrapporten, och aldrig gjorde om momsrapporten efter det? Så här blir det som sagt lite knepigt, i att du i vanliga fall bör ta hänsyn till det, och ändra april-juni momsrapporten så att denna intäkten kommer med där, men nu har du ju ett brutet räkenskapsår vilket gör att du inte kan bara korrigera i det året hur som helst.
Så innan du godkänner något så bör du nog kontakta Skatteverket och kolla om man kan redovisa detta i denna perioden istället, eller hur du skall göra. Det är ju som vi pratat om tidigare bara något som påverkar redovisningen av intäkt utanför EU ingen momspåverkan, så bör vara okej. Men som sagt, korrigeringen du gjorde ser bra och ut i momsrapporten så det stämmer iaf. Nu uppkom bara detta nya problemet som gället A7 tyvärr.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-27
16:30
Hej!
Tack för din fråga. Vad jag förstår på din fråga så vill du bokföra upp att du har betalat en momsskuld som du hade. Det känns lite knepigt att den momsskulden är redovisad på en fordranskonto, utan den bör istället finnas på ett skuldkonto så det kan vara därför du får det lite knepigt när du bokför. Annars så stämmer debet och kredit med hur du bokförde, dvs att 1010 så hamnar beloppet i kredit för att pengarna kommer ut från kassan och från motkontot i debet för att minska skulden.
Om du kollar på utgående balans på konto 1480, har den fortfarande samma saldo som ingående? Kan vara så att du hade ett ingående saldo men detta har redan bokförts bort så därför får du ett fel. Det är tyvärr lite svårt att avgöra vad som gått snett baserat på den informationen du gett men jag kan åtminstone säga följande:
Har du fått tillbaka moms från Skatteverket så bokför man mot debet mot sitt kassakonto (1010) och i kredit mot sitt fordranskonto (1480). Har man betalat moms till Skatteverket så bokför man mot kredit mot sitt kassakonto (1010) och i debet mot sitt skuld eller fordranskonto ( beroende på hur man bokförde upp momsskulden innan, men möjligtvis då 1480 i ditt fall).
Förhoppningsvis hjälper detta dig vidare, i annat fall så kan du återkomma och förklara lite mer gällande vad du vill bokföra.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-27
15:58
Hej!
Tack för din fråga. Det beror lite på. Använder du dig av VMB ( vinstmarginalbeskattning ) så blir det lite annorlunda, men om du bara köpt in en vara som är begagnad utan moms som du sedan säljer, så skall du ändå lägga på vanlig moms på försäljningen oavsett. Så använder man inte VMB så blir det med moms på hela försäljningen du gjort, både i bokföring och i fakturan.
VMB kan du läsa om här på Skatteverket.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-27
13:30
1Gilla
Hej igen!
Ingen fara alls. Det stämmer att det kontot inte skall påverka momsen, utan det är enbart en intäktskorrigeringskonto. Så både den verifikationen i 2021 samt spegelvända i 2022 skall bara påverka intäkten, och inte momsen.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-26
09:45
Hej igen!
Ja det kan jag hålla med om, så man kan hoppas att Skatteverket tycker det är okej att man korrigerar både deklaration samt bokföring i 2021s räkenskapsår istället. Det skulle ju innebära mindre jobb för dig.
Hoppas du får svar snabbt, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-26
09:17
1Gilla
Hej Josefine, tack för ditt svar. Jag kollar länken som du hänvisade till, har inte riktigt bestämt hur jag ska bokföra förmånen! mvh, Per
... Visa mer
2022-01-24
16:42
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Om bankhändelserna är på två olika datum så får du lägga in kvittot in två gånger, dvs på respektive bankhändelse. Du väljer sedan bokföringshändelse Inköp mot kvitto och egen kontering.
Det är tyvärr lite svårt att avgöra hur du skall bokföra diffen, om du nu betalat 999 kr så bör detta vara din kostnad. Jag rekommenderar dig att höra av dig till UPS och be om ett korrekt kvitto för att få det rätt. Detta också för att momsen skall bli rätt för dig. I och med att det inte är särskilt mycket diff så hade man kunnat se det som ett rabatterat pris, dvs att du bokför upp 999 kr totalt som din kostnad och matchar mot det kvittot du har. Jag skulle dock säga att det kan vara bra att be om ett korrekt underlag för att vara på den säkra sidan.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-24
13:24
Hej!
Tack för din fråga. Jag misstänker att det kan ha blivit något missförstånd här då vår support enbart ger råd kring det programtekniska och inte det bokföringsmässiga. Rent programmässigt kan man gå in och ändra i ett gammalt år, men enligt god redovisningssed så skall man vanligtvis göra korrigeringar i det första öppna räkenskapsåret efter man upptäckt felet. Jag skulle rekommendera dig att kontakta en redovisningskonsult, då de troligtvis bättre kan guida dig i detta eftersom de kan se till helheten och din bokföring historiskt. I och med att du korrigerat i ett gammalt stängt år så bör inte heller bokföringen längre stämma med det du deklarerat för det året, vilket inte är okej.
Att balansrapporten visar det resultatet beror på att du gjort en korrigering i tidigare år som inte blivit hanterat via det bokslutet, och därför släpar med till 2021. Därav mitt ovan råd att kontakta din redovisningskonsult så att allt blir rätt och riktigt för just din situation. Ifall du inte har en redan så kan du hitta en via vår sida Partners & återförsäljare.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-21
10:43
Hej!
Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Svårt att säga exakt vilka verifikationer som bör göras, men handlar det enbart om att flytta över det saldot som gäller den preliminära skatten som har samlats under åren så görs korrigeringar precis som AnnicaL säger i efterhand, dvs nu i 2021 i bokslutet. Så inget sker i de tidigare år i och med att de är låsta, precis som du säger. Då flyttar du saldot till 2510 i debet och 2518 i kredit ( förutsatt att 2518s saldo är plussaldo, precis som det bör vara ). Efter det så bör saldot på 2510 stämma med vad det skall vara, förutsatt att allt annat stämmer kring det kontot.
Ha en fin helg!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-20
16:42
Hej!
Tack för din fråga. Det är tyvärr svårt att säga vad det är som gått snett. Din korrigering av de 161 kr såg rätt ut i att du först gjorde en spegelvänd och sedan en ny så det bör vara något annat som spökar. Det enklaste sättet att hitta fel gällande bokföringskontot för banken och bankens saldo är att man tar ut en huvudbok för bokföringskontot samt kontoutdraget från banken, och sedan så stämmer man av båda händelse för händelse för att hitta vart det diffar. Allt som finns på kontoutdraget skall ha en motsvarande händelse på huvudboken för det 19XX konto du använder i bokföringen.
Så i och med att du har mindre på banken så bör det antingen vara en kostnad som har missats att bokföras, alternativt att man bokfört upp en intäkt för mycket i programmet. Stirra dig inte blind på just 300 kr dock, ibland så kan det vara flera händelser som missats som tillsammans blir en diff på 300 kr. I och med att du fortfarande har en differens så måste någon händelse vara knepig. Kan det vara så att du har råkat bokföra de 300 kr åt fel håll? Så att händelserna stämmer överens med kontoutdraget rent beloppsmässigt, men blev bokfört åt fel håll alternativt att något blivit bokfört dubbelt.
Lycka till!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-20
16:19
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att det beror lite på. I Skatteverkets vägledning så kan du läsa om hur moms hanteras vid rabatter m.m. De flesta fall när rabatter och liknande ges vid betalningstillfällen så skall beskattningsunderlaget minskas ( dvs beräkning för momsen ). Jag skulle tro att samma regler gäller för värdekod då det borde gå inom rabattkupong. Det bästa är om du kontaktar Skatteverket för att få klartecken i detta skulle jag säga, då det är ett litet knivigt område just momsmässigt.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-20
14:40
1Gilla
Tusen tack för hjälpen.
... Visa mer
2022-01-20
14:22
1Gilla
Stort tack! Som tur är kör jag lite "old school" och bokar avskrivningarna manuellt varje månad - ingen periodisering är gjord. 😉
... Visa mer
2022-01-20
12:41
Hej!
Tack för din fråga. Du bokför varan och leveranskostnaden du får tillbaka mot samma konton du använt tidigare, fast i kredit. Samma med ingående momsen. Den justeringsavgiften de tar kan du lägga mot konto 6991 övriga avdragsgilla kostnader.
Exempelvis så här:
193X med 1 969,64 i debet
2641 med 415,53 i kredit
4020 med 1 631 i kredit
5799 med 31,21 i kredit
6991 med 108,01 i debet
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-19
14:57
Hej igen!
Det är svårt att svara på hur du får bort dem då jag inte har en inblick i ditt system. Om nu du fick en ny verifikation som stämmer när du bytte koppling, och den gamla som finns kvar inte stämmer så låter det som att du bör nollställa den men det är tyvärr svårt att svara på. Baserat på det du säger så verkar du ha två verifikationer som gäller samma försäljning, men en går felaktigt mot 1910.
I sådana fall bör det vara okej att nollställa den verifikationen, men om det är i en period som du gjort momsrapport på så behöver du låsa upp perioden, nollställa verifikationen och göra om momsrapporten. Det samma gäller din andra fråga, det blir samma som jag beskrev innan oavsett om du lagt till eller tagit bort moms. Du behöver korrigera de felaktiga verifikationerna och göra om momsrapporten även i systemet så att allt stämmer rent bokföringsmässigt. I och med att du manuellt rättat den deklarationen för den perioden så behöver även bokföringen stämma, vilket gör att du behöver låsa upp och rätta. de verifikationer som är fel i den perioden, göra om momsrapporten så den speglar det du deklarerat och sedan låsa perioden igen.
Tänk på att när du nollställer den felaktiga verifikationen så kan det som sagt ändra momsrapporten och du behöver även deklarera om, beroende på hur den felaktiga verifikationen ser ut. Har den ingen moms så påverkar den inte heller momsen. Tyvärr är det svårt att svara mer utförligt än detta, det kan vara värt att kontakta en konsult som kan hjälpa dig reda ut detta som kan få en inblick i hur din bokföring ser ut om du inte får ihop det.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-19
08:21
1Gilla
Stort tack för svar. Jag inser att jag har gjort en "höna av en fjäder"... a) Korrekt b) Det är inte frågan om någon överföring till privata konton. Likvid som överförst från KF till Företagskonto kan bara tas us som aktieutdelning. Vad jag menade var att likviden är redan bolagsskattad, så det enda som återstår är utdelningskatt, men det är privatpersonen som står för den. c) Ok. d) Ok Förenklat. 100% av det som finns i KF kan omsättas i likvid, redo att överföras till bolaget om det behöver kapital eller så. Ingen skatt på detta, då det är skattat. Skall man ta ut utdelning av detta kapital om bolaget så tillåter, så gäller utdelningsreglerna. 20% skatt på detta som betalas privat. Mvh P
... Visa mer
2022-01-18
22:22
1Gilla
Ok, tack. Jo jag har gjort en löpande periodisering, så då låter jag det vara bara ...
... Visa mer
2022-01-18
10:33
Hej!
Tack för din fråga. Hm det ser inte riktigt rätt ut i och med att du har 2510 i debet, om du har en skatteskuld så skall 2510 öka vilket det gör i kredit. Så i sådana fall bör beloppet vara i 2510 kredit och 8910 i debet för att visa årets skatteskuld och kostnad. Ingenting gällande resultatet och själva årets skatt behöver bokföras mer, utan den verifikationen täcker dem båda.
Gällande dina andra frågor så kan du läsa om hur man bokför utdelning här och kapitalförsäkring kan du läsa om här.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-18
08:30
1Gilla
Stort tack! Varit i kontakt med Skatteverket och fick svar att det är Amazon man säljer till i det här fallet. Vad som är etableringsställe ska framgå av avtal mellan AB och Amazon (eller annat underlag) genom VAT-numret som Amazon har valt att ange.
... Visa mer
2022-01-17
13:37
Hej!
Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Det är tyvärr svårt att ge något råd kring detta, då precis som Accountantfromhell_Singland säger så skall man rent generellt så bör man hålla isär en enskild firma och ett aktiebolag och minimiera dom gemensamma affärerna. Mitt råd är att du kontaktar en redovisningskonsult eller någon skatteexpert som kan hjälpa dig att ge råd kring hur du hanterar detta på bästa sätt.
Även om ens uppsåt inte är så, så finns det alltid en risk att Skatteverket tolkar det så och har man inga bevis på motsatsen så kan man hamna i en dum sits onödigt. Sen finns det väl inte uttryckligen något som hindrar en, förutom som det redan sagts att detta kan ses som att flytta resultat eller försöka undvika sämre villkor.
Så mitt tips är att du kontaktar en konsult/skatteexpert för mer råd, ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-17
11:56
1Gilla
stort tack för snabbt svar /mvh ejvor
... Visa mer
2022-01-14
10:58
1Gilla
Hej Eva!
Tack för din fråga. Dessa fakturaavgifter kan du bokföra mot antingen inom kontogruppen 60XX försäljningskostnader eller 65XX övriga externa tjänster. Ett lämpligt konto hade kunnat vara 6090 övriga försäljningskostnader tex. Man kan också skapa ett eget konto inom 609X för att benämna det lite mer konkret som avgifter Inexchange.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-14
09:45
1Gilla
Hej!
Det stämmer att man normalt sätt inte skriver upp värdet på kapitalförsäkringar. I denna tråden så kan du se vad bokföringsnämnden har att säga om det då denna kunden hade en liknande fråga som du har. Där hänvisar de till 11.23 där det står följande:
En nedskrivning av en finansiell anläggningstillgång ska återföras till den del värdet på tillgången har ökat jämfört med värdet vid nedskrivningen. Värdet ska beräknas på samma sätt som vid nedskrivningen
Detta menas alltså med att det är tillåtet att återföra den nedskrivning du gjorde om värdet har ökat, men enbart till den del så att värdet återförs till det värdet det var i bokföringen innan redovisningen, inte till det verkliga värdet. Du kan läsa mer om det i K2 regelverket här.
Återföringen bokförs mot samma konton som nedskrivningen fast omvänt.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-12
11:55
3 Gillar
Bra och korrekt svar. Öresavrundning är bra att generellt baka in i kostnadskontot, typ 5615 eller 6991 i detta fall men det är en petitess. Ett tillägg är att om du bokför i eEkonomi så ska du välja konto 5615 istället för konto 1720 och sen klicka på Periodisera (dock viktigt att du lägger upp en levfaktura isf) längst ner till vänster. Välj startperiod och antal månader som kontraktet lyder på. Oftast är det 36 månader men kan vara värt att kolla upp så det blir rätt från början. Det är den stora posten på 147 tkr som ska periodiseras över hela leasingperioden. Mvh Lovisa
... Visa mer