Hej Skatter skall du hantera på följande sätt. Det bokförs i 3 olika steg. Visar hur de tre stegen ser ut rent bokföringsmässigt. 1. Lönen betalas ut 1930 Företagskonto Kredit (Nettolön) 7220 Lön företagsledare Debet (Bruttolön) 2710 Personalskatt Kredit (Personalskatten) 7510 Arbetsgivaravgifter 31,42 % Debet (Arbetsgivaravgift) 2731 Avräkning lagstadgade sociala avgifter Kredit (Arbetsgivaravgift skuld) När lönen bokförs så bokförs det upp skulder för skatt och arbetsgivaravgift. 2. Inbetalningen till skatteverket bokförs du sedan mot 1630 som tidigare 1930 Företagskonto Kredit (inbetalt belopp) 1630 Skattekonto Debet (Inbetalt belopp) Detta flyttar bara pengar mellan ert företagskonto och ert konto på skatteverket. 3. Sedan drar skatteverket beloppen för skatt och arb avgift från skattekontot och bokföringen blir då på detta sätt 2710 Personalskatt Debet (Personalskatten) 2731 Avräkning lagstadgade sociala avgifter Debet (Arbetsgivaravgift skuld) 1630 Skattekonto Kredit (Summan av pesonalskatten och arbetsgivaravgiften) Efter denna kontering är gjord så har skulderna för skatterna bokförts bort och saldot på skattekontot justerats med det betalda beloppet. Om man skapar en koppling till skattekontot så hämtas alla poster upp som sker på skattekontot och kan bokföras på samma sätt som under kassa och bankhändelser. Skattekontot är ett bankkonto ni som företag har hos skatteverket och funktionen blir liknande som ert vanliga bankkonto. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer