När det gäller inköp från EU och/eller import från länder utanför EU så är det alltid bäst att använda dom konton som finns för det ändamålet i kontoplanen från början. D.v.s i ditt fall så bokför du inköpet på konto 4535, inköp tjänster EU 25%, då det här sannolikt anses vara en tjänst och då bör vara på rad 21. Eller om det anses vara ett varuinköp så använder du konto 4056. och sedan då, så klart, även 2614 och 2617. Då har du fått momsrapporeringen korrekt. För att sedan få din interna redovisning korrekt så bokför du samma belopp kredit konto 4549, som då är "Motkonto beskattningsunderlag import" och inte har någon momsrapportrad. Sedan kan du bokföra kostnaden på t.ex 5420 och periodisera som du vill. Man bör inte lägga upp särskilda kostnadskonton för inköp från EU eller import då resultaträkningen sväller. Det är då bättre att använda rätt konto i 4xxx-serien och motboka mot 4549.. Då blir livet så mycket enklare. .... Lycka till!
... Visa mer