Hallojsan. Å fasen... lite märkligt på sätt och vis då man, tex skall låta fraktkostnaden ingå i varukostnaden när det gäller lager... Men så länge man rör sig i rätt kontogrupp, i det fallet 4xxx så blir ju bruttovinsten rätt iaf... Håller iof med dig när det gäller uppdelning men skall man då ha rätt kostnad i varje grupp så blir det flera fraktkostnadskonton. Ett för reklam, ett för arbetskläder o.s.v.... Vi hade en kund tidigare som la in sina leverantörsfakturor själv i Visma Adm 2000. När det gäller fakturabelopp så finns ju då i programmet totalbelopp, frakt och moms i standard. Vilket ledde till att dom la in alla varufrakter där och fick en enorm fraktkostnad som omkostnad, när det egentligen skulle varit varukostnad..... Så även här gäller ju kunskap och tanke och en sån liten "automatik" som en ruta med orden fraktkostnad kan ställa till det rejält med nyckeltal..... Ett annat konto som kan ställa till det är ju 5460 "förbrukningsmaterial" och då i legoverkstäder. Där bör man ju ha ett 4xxx-konto som heter förnödenheter där man då bokför svetstråd, gas, ja allt som är en kostnad direkt föranledd av produktion... Bör ju alltid påverka bruttovinsten... Tycker diskussioner är välgörande och mina två viktigast lärdomar efter 35 år i branschen är att jag dels inte kan allt och att jag dels kan en massa saker som tyvärr är fel... och där kommer då resonemang in..... och fundera gärna på vad man skulle kunna använda 5170 till.... har hittills aldrig fått ett svar som håller hela vägen... men det bör ju finnas...
... Visa mer