2024-09-09
09:58
Hej Eftersom det görs en justering i efterhand av redan bokförda händelser så krävs det en korrigeringsverifikation. Ett alternativ är att du manuellt justerar detta genom en manuell konering av allt du vill lägga till prohekt på. visar med ett exempel på en kostnad som är bokförs på 5410. 5410 kredit nettobeloppet utan projektkod 5410 Debet nettobeloppe med projektkod. Då kan du göra en kontering av all justeringar som du behöver lägga dit projektkod på och får enbart en enda verifikation. /Joachim
... Visa mer
2024-05-16
09:34
Hej @RESTORED
Om detta är verifikationen för själva momsredovisningen så verkar det som om du har haft en verifikation med där 1930 har haft en momskod. Svårt att hjälpa dig mer här via forumet men mitt råd är att du ångrar den momsredovisningen (tänk på att du måste ångra momsredovisningen i kronologisk ordning) och sen göra om den och kontrollera vad som faktiskt kommer upp i de olika rutorna. För nånstans där kommer du att hitta en rad med 1930 och det här beloppet
Börja så och löser du det inte så behöver du kontakta vår kunniga support för vidare felsökning.
/Tinna
... Visa mer
2023-07-05
10:29
Hej @RESTORED!
Det finns en inställning i kundregistret som heter Fakturera med moms även när kundens land är utanför EU som du kan bocka i när du har valt exempelvis USA som land. Så gå in under Försäljning - Kunder och klicka på kunden det gäller och sedan redigera. Du hittar inställningen längst ner, och när du har bockat i den får du ångra fakturan du har gjort och skapa om den. Då får du sedan med momsbeloppet på fakturan
Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2023-02-11
19:26
1Gilla
Hej Oavsett om du använder Fakturerings-metoden eller Kontant-metoden går registrering av Leverantörsfakturor via "2440 Leverantörsskulder". Vid Fakturerings-metoden bokförs fakturan direkt och får ett verifikations-nummer. Vid Kontant-metoden bokförs inte fakturan förrän den registreras som betald och då sätts ett verifikations-nummer. Men vägen dit är den samma "2440 - Leverantörsskulder". Vänliga hälsningar RoffaK
... Visa mer
2023-02-02
13:22
Hej @RESTORED
Tack för ditt förtydligande.
Anläggningstillgångar i sig har egentligen ingen koppling till övriga delar i Visma eEkonomi utan är en separat programdel för att du ska kunna föra register över dina anläggningstillgångar och kunna göra avskrivningar, uppskrivningar och nedskrivningar med mera. Mer om detta hittar du i hjälpavsnittet Åtgärder för anläggningstillgångar
När du skriver att du vill ta in allt som en bokföringspost men dela upp det så varje apparat förtecknas separat i inventarielistan. Menar du då att du vill bokföra själva inköpet av tillgångarna som en bokföringspost? I så fall kan du göra det under Kassa- och Bankhändelser - Övrigt uttag - Egen kontering. Om du väljer att lägga upp tillgångarna separat så gör du det under Anläggningstillgångar där varje enskild tillgång hanteras individuellt. Du kan med andra ord göra en uppskrivning av värdet för en tillgång i talet precis som jag tolkar att du vill göra. Lägger du upp 10 olika tillgångar så kommer detta bokföras separat och inte inkluderas tillsammans vid en avskrivning.
Har vi tolkat dina frågor korrekt så bör det inte vara något problem att hantera detta i Visma eEkonomi. Vill du ha ytterligare hjälp eller om vi har missförstått din fråga rekommenderar jag att du slår en signal till vår kunniga support så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
Ha en fin dag!
//Tinna
... Visa mer