2024-04-23
17:58
Nu är vi då där i skarpt läge angående när kvarskatt skall betalas. Programmet skriver september i standard. Gjorde en deklaration åt en kund i fredags som vi skicka in direkt. Slutskattebeskedet kom i måndags. Förfallodatum 240726 vilket då är en ren överraskning. I det här fallet så hade kunden redan betalat in beloppet så det var inga problem. Någon förvarning om när skatten skulle betalas fanns så klart inte på skatteverket sida. Och hur skall man veta när slutskattebeskedet kommer? Det kan ju inte programmet veta heller för det beror ju på när deklarationen är registrerad av Skatteverket. Granskad blir den ju inte så jag väljer registrerad. Man får ju helt enkelt styra upp kundernas restskattebetalningsdatum genom att vänta med inlämning. Det är ju ändå så att många är beroende av intäkter under sommaren för att klara av sin skatt, vilket Skatteverket inte fattar..... Och det var ju ändå bättre förr när skatten kom i december och byggde då på ett taxerat beslut, granskat och klart. Vilket absolut inte är fallet nu.... Vart är världen på väg och när blev rätt så otroligt fel att vilja uppnå.....
... Visa mer
2024-04-22
17:00
1Gilla
Hejsan. Du bör ju ha det beloppet som ett saldo på kto 1650 och har du aktiebolag så bokar du då kredit 1650 och debet 1630 (skattekontot) och sedan debet 1930 och kredit 1630 om du fått pengarna utbetalda. Har du enskild firma så bör det bli kredit 1650 och debet 2012 (om du bokar skattekonto, vilket man bör) eller 1930 om pengarna kom in på företagets konto.
... Visa mer
2024-04-22
16:57
Hejsan. Det där är en knivig fråga som jag rett ut i höstas. Reglerna kring bränsleförmån alternativt egen betalning av bränsle har inte riktigt hängt med när det gäller t.ex. laddhybrid. Förvånande nog så förutsätter reglerna att allt bränsle betalas av endera företaget eller av privatpersonen. Vi har en kund med elbil som bar kör tjänstekörning och har kontoret/tjänstestället i hemmet. Så laddningen sker oftast i hemmet och då funderade vi på hur den skulle ersättas av arbetsgivaren. Var det faktiskt kostnad? Hur mätte vi då den? O.s.v . Det som gäller när man får ersättning av företaget är alltid ersättning per mil. Så i vårt fall så får kunden även betala laddning på annat ställe med privata pengar men han får å andra sidan 25 kr/milen i ersättning då detta inte är en förmånsbil. En rätt bra skattefri vinst. Skulle han betala någon del med företagets pengar, som i ditt fall, så faller hela upplägget. Reglerna gäller inte det upplägget, konstigt nog. Så det bästa är att han laddar på någon publik plats med företagets kort. Det funkar liksom då men bränsleförmån och annat.. Alternativt betalar allt bränsle själv, vilket då kan vara lönsamt beroende på hur törstig bilen är. Lycka till!
... Visa mer
2024-04-22
16:50
1Gilla
Hejsan. Om du redovisar enligt K2 så saknar typen av leasing betydelse och både operationell och finansiell leasing bokförs som leasingkostnad, d.v.s enligt min mall. Redovisar du enligt K3 så är det tillåtet att redovisa på samma sätt utom i koncernredovisningen. Så enklast är att göra enligt min beskrivning, minst bekymmer då så att säga. Finansiell leasing är för övrigt den vanligast formen och bokförs i princip alltid som hyreskostnad...
... Visa mer
2024-04-22
16:35
1Gilla
Hejsan. Den mindre leasingavgiften avser del av första månaden, därav två avgifter. Vad jag kan se så är det här, momsmässigt, en personbil så då får du lyfta halva momsen och resten blir leasingavgift enligt följande: debet kto 2641 780,16 debet kto 5625 7 021,84. En del anser säkert att man skall bokföra uppläggningsavgiften som kreditkostnad men rent skattemässigt så är det ingen skillnad och den hör ju till leasingen så jag brukar göra så här och slå ihop det.
... Visa mer
2024-04-18
09:02
Ser nog korrekt ut. Denna omföring görs året efter bokslut och då salderar man upp så att 2010 innehåller summan av eget kapital och underkontona bara kommer att innehålla det nya årets belopp.
... Visa mer
2024-04-18
09:00
1Gilla
Bör ju återbetalas då det är felaktigt och köparna, sannolikt, felaktigt lyft ingående moms. Eller också gör man en retroaktiv momsregistrering men då blir det sannolikt moms på all försäljning.
... Visa mer
2024-04-18
08:58
Tänk också på förmånsbeskattningen som kan uppstå om det är en bostad som bolaget köpt. Man, åtminstone hittills, beskattas för dispositionsrätten, inte själva användandet. Så står den tom så är det förmån.
... Visa mer
2024-04-17
17:25
Tackar ... japp gäller även K2... tog fel svar i hastigheten bara... https://www.bfn.se/fragor-och-svar/k2-arsredovisning/forvaltningsberattelse/ Funderade mer på det här med registreringsavgiften och det står inte mycket om det vad jag kan hitta. Men en text som jag hittade hos Skatteverket var bl.a den här: Organisationskostnader som uppkommer innan en närings-verksamhet startar är normalt inte avdragsgilla. De anses inte utgöra driftkostnader i näringsverksamheten utan är i stället att hänföra till kapitalinsatsen. En kapitalinvestering är inte någon kostnad. Och jag har även fått muntlig info en gång att om ett AB bildar ett dotterbolag så skall avgiften läggas till på tillgången... d.v.s dras av när man säljer, kan inte hitta något nu om det så är lite snabbt men nog tycker jag att en registreringsavgift närmast kan jämföras med courtage men fan vet.... märkligt nog så står det väldigt lite om detta....
... Visa mer
2024-04-17
16:34
Du får inte dra av momsen bara för att den är registrerad som lastbil. Skåpbilar t.ex. är lastbilar men saknar det krav som finns för momslyft och det är att det skall finnas en "obruten diagonal luftspalt mellan kupe och lastutrymme". Vilket då innebär separat lastutrymme, frånskilt från kupen. Lastbilsregistreringen har lite att göra med momslyftet i det fallet.
... Visa mer
2024-04-17
16:31
1Gilla
Hejsan. Antar att du är ute efter att flytta resultatet oskattat till nästa år. Det är i princip omöjligt att flytta hela resultatet utan beskattning till nästa år, möjligen om du kan bevisa att det är ett förskott som avser nästa år. Men ett helt vanligt resultat går det ej med, förutom då via överavskrivningar på inventarier och periodiseringsfond. Vilket man kan kombinera men det krävs då, beroende på resultat, rätt stora investeringar i inventarier för att det skall funka. Och det resultat man då eventuellt inta kan skjuta upp med överavskrivning kan man då använda periodiseringsfond som medel, men även den är bara på 25% av skattemässigt resultat. Har du enskild firma så finns ju möjligheten med periodiseringsfond och expansionsmedel men även då så får man skatta 22% på expansionsmedlen.... så det är nästan omöjligt.... Lycka till!
... Visa mer
2024-04-17
16:21
Hejsan. Kikade och det verkat har kommit 2021. Står lite att läsa om det här: https://www.bfn.se/fragor-och-svar/k3-arsredovisning-och-koncernredovisning/forandringar-i-eget-kapital/ Det här har inte försäljarna av lagerbolag hängt med på och inte heller alla programmakare. Men när man läser vad BFN skriver så är det ju faktiskt rätt logiskt. En annan sak kring det här är ju att avgiften för bolagets bildande sannolikt bör vara en kostnad för "köpet" av aktier, typ som en courtageavgift. Här resoneras det olika och jag har aldrig sett någon som har en annan anskaffningsavgift för sitt aktiebolag i K10:an än just aktiekapitalet. Vilket då, sannolikt bör vara fel. Många lägger in det i bolaget som ett eget utlägg och ej avdragsgill kostnad men nog tycker jag att även det är fel då det ju inte kan vara bolagets kostnad då det inte finns när den betalas.... men det är ju jag det... När det gäller bankkontot så gör bankerna lite olika vad jag sett. En del ändrar bara på typen av konto och en del flyttar över. Rent generellt så har det ju ingen betydelse hur man gör då saldot är oförändrat... Lycka till!
... Visa mer
2024-03-28
08:03
Hm. Antar att du avbokat t.ex. en resa eller boende eller liknande... Det funkar fint med 6991 isf... Lycka till och Glad Påsk!
... Visa mer
2024-03-28
08:01
Du skall bokföra försäljningen brutto och bokföra Elavons avgift som en kostnad. Då får du rätt omsättning och rätt belopp som går in... Lycka till och Glad Påsk!
... Visa mer
2024-03-28
08:00
1Gilla
Hi, when you buy stuff to use in your business (fixed assets) and you buy it from a person without VAT, then you don´t need to charge VAT when you sell it. The VMB-rules (Vinstmarginalbeskattning) that you maybe wonder about is something you use only when you buy goods for sale. So no VAT when you sell your tools, and it doesn´t matter if you bought expensive things or if they were cheap and the was recoded as costs. VMB only regards goods for sale... Good luck and happy easter!!
... Visa mer
2024-03-22
08:23
1Gilla
Om du fått sjukersättning från Försäkringskassan som avser inkomst av näringsverksamhet så fyller du i det beloppet på NE-blanketten, sidan två i ruta R44 och det är bruttobeloppet, d.v.s före skatt.
... Visa mer
2024-03-22
08:20
Antar att du använder eEkonomi och något fel har. Du har helt rätt i att den första posten här korrekt både vad gäller avgifter och skatter. Där används även rätt konton, 2710 och 2731. Dom två övriga bokningarna har ju dels 2940 vilket då är upplupna avgifter på t.ex. löneskuld. Nästa bokning har 2510 som är skatteskuld för bolagets skatter. Sannolikt är det någon inställning o programmet som gör det här. Personligen så tar jag det som ett tecken på att systemen med automatik absolut kan hjälpa till, men det gör även att avstämningen varje period är ännu viktigare. Förutsätter att någon användare eller support kan hjälpa dig med det här för det är verkligen fel.... Lycka till!
... Visa mer
2024-03-21
17:35
Länken avser väl så vitt jag förstår aktiebolag och då bokför man skattekontot separat på konto 1630. I en enskild firma så är skattekontot ditt "privata" och hamnar därför i eget kapital. Då du bör då bokför en sådan här månad enligt typ så här: debet 2710 kredit 2012 debet 2731 kredit 2012 debet 2012 kredit 3XXX (vilket konto nu bidraget avser) Och får du åter moms så bokför för du det så här: debet 2012 kredit 1650 momsen in på skattekontot debet 1930 kredit 2012 ut från skattekontot...
... Visa mer
2024-03-21
15:08
1Gilla
Helt rätt av Pamela. Många gör ju fel och fakturerar med de olika momssatser som är vid t.ex. resor. Men det skall man endast göra om man betalat en resa där någon från kunden nyttjat resan. D.v.s man har typ sålt en resa till kunden. Egna kostnader skall alltid debiteras med den moms som den vanliga tjänsten har då det är en omkostnad för hela tjänsten. Men som sagt var, det beror på vem som nyttjat tjänsten. Är det alltid du som har omkostnader för tjänsten så är det samma moms på allt. D.v.s. oftast 25%.... Lycka till.
... Visa mer
2024-03-21
15:04
Du måste ju bokföra 2710/2731 löpande för att få rätt skulder i företaget. Bäst är ju att använda 2012 så att du kan stämma av och se att allt blir bokfört. Använder man 1930 så stämmer sannolikt inte datumen, detta då man bör betala in åtminstone dagen före skatt och avgifter dras från skattekontot. D.v.s det är ju två åtskilda transaktioner. Bidraget måste ju även det bokföras då det skall in i resultaträkningen och sänka dina kostnader för personal. Så 2012 är ett bra konto för mellanlandning av dessa belopp. Blir så klart lite trassligt med den egna skatten på samma men då allt sånt endast hamnar inom eget kapital så saknar det betydelse rent skattemässigt, men blir rätt redovisningsmässigt. Så bokför alla transaktioner som sker på skattekontot på 2012, det är bäst..
... Visa mer