Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

HejUrsprungskontrollen är en del av inköpet och kan bokföras på samma konto som sjävla bilen. Sedan om du får dra av moms på detta vid inköpet hittar jag ingen information om. Men om det inte specificeras någon moms på underlaget för ursprungskontrollen så får ingen moms dras av.Du kan förslagsvis kontakta skatteverket gällande frågan om hur du bäst skall beräkna moms. Finns en del undantag som kan gälla./Joachim
HejOm det är moms på fakturan från Leverantörens så har du mest troligt inte angett ditt momsregistreringsnummer/VAT number vid inköpet och då hanteras inköpet som att en privatperson gjort inköpet och då läggs moms på och ingen förtullning sker. Fraktbolaget kan eventuella hantera detta och du får betala en summa till t ex Postnord eller DHL vid motttagandet.Det stämmer att moms aldrig skall läggas på vid själva inköpet från länder utanför EU. Själva tulldeklarationen, andra kringkostnader och eventuell importmomsredovisning med omvänd skattskyldighet sker senare när man får underlaget från tullerket eller en faktura från fraktbolaget/Joachim
HejNi skall bokföra det mot samma konto/Konton som ni bokförde fakturan ni fått och betalat tidigare. Då kommer kosntaden för detta minska i er bokföring.Om fakturan först bokfördes på detta sätt1930 Kredit5120 Debet2641 debetSå skall kreditfakturan bokförs på detta sätt1930 Debet5120 Kredit2641 kreditDessa två händelser ger då tillsammans rätt totalkostnad i er bokföring.Konto 5120 var enbart ett exempel och kan givetvis vara ett annat konto i er bokföring./Joachim
HejDu kan dra av hela momsen på fraktkostnaden för maten. För själva maten så gäller dock intern representation och där får man enbart dra av moms på belopp upp till 300 kr per person men det har du koll på tror jag./Joachim
HejOm det är på samma datum kan man tänka sig att bokföra det i samma verifikation men jag brukar försöka hålla isär det olika momenten dvs en verifikation för "Slutskatt 202X" och en för "Räntor på skattekontot". Jag skiljer också på Moms- och Arbetsgivardeklarationer och bokför dem på separata verifikationer även om det är samma datum. Lite mera arbete men bra ordning (tycker jag).Vänliga hälsningarRoffaK
Awesome