Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

HejDet bör gå att låsa upp detta. Skulle föreslå att du ringer in till vår support på 0470 - 70 62 00 så kan de helt säkert hjälpa/guida dig hur./Joachim
HejMoms skall redovisas, hur kan däremot bero på om det gäller handel med nya fordon eller begagnade?Nya fordon så skall moms redovisas både vid inköp och försäljning som vid vilken annan försäljnings om helst.När man handlar med begagnade fordon så skall man redovisa moms enligt vinstmarginalbeskattning (VMB).Detta innebär att man inte redovisar någon moms vid inköpet. Däremot så redovsat man moms på vinsten man gör vid försäljningen./Joachim
Hej Joachim!Stort tack för svaren.Jag klurade ut att logiskt nog bör det vara andra alternativet med moms. Då det gäller försäljning av VMB i detta fall bör dem 20% vara VMB och beskattas då det är intjänade pengar men samtidigt är produkten kvar och när den säljs ska det vara VMB på den försäljningen.Hellre betala skatten till SKV än inte så slipper man huvudvärk för den lilla procenten kände jag.
HejDet är i princip rätt enda som inte stämde i din uppställning är beloppen på momskonto 2614 och 2645.Då momsen inte dras av så blir summan 25% av totalsumman 98,75.Om du vid konteringen lägger till momskoden före beloppet så kommer systemet räkna ut rätt moms åt dig automatiskt när beloppet i debet fylls i. /Joachim
HejDu gör en manuellt skapad verifikation via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation. Visar nedan hur et kan se ut. Förmodar i mn bild att det är 12% moms du skall använda eftersom det rörde sig om livsmedel som jag tolkade den ursprungliga frågan. Skulle det inte röra sig om livsmedel så använder du istället 4056 och momskod 20 (25%).Som underlag använder du dels kreditnotan samt gärna en kopia på betalningen du gjorde som var för hög tillsammans med fakturan på det lägre beloppet./Joachim
Awesome