Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Om man inte beslutar om utdelning i årsstämman så behandlas den utdelningsbara vinsten inte på något särskilt sätt i bokföringen. Det blir helt enkelt 2099 vid bokslutet som är årets vinst och som sedan bokas om till 2091 (balanserat resultat) i samband med årsstämman.Det här är då det fria egna kapitalet och som då är utdelningsbart. Ackumuleras från år till år eller minskar vid ett förlustår. Det finns ingen koppling till K10:an som är din deklarationsbilaga för beräkning av gränsbelopp för lågskattad utdelning.Är det däremot så att du beslutade om en utdelning i bokslutet för 2022, d.v.s under 2023, så skulle du ha bokat upp den utdelningen vid årsstämman med debet 2091 och kredit skuld aktieägare. Du skulle då även ha deklarerat denna utdelning då den är tillgänglig efter beslutet, om än outtagen och ligger som en skuld till dig i bolaget.En helt annan sak är ju att din K10:a ackumulerar gränsbelopp, samt att dom uppräknas, år från år och detta oavsett hur bolaget går. Minus eller plusresultat har ingen påverkan på din beräkning av gränsbelopp, däremot löneuttag men då blir det inte förenklingsregeln längre.
Hej,Tipsar om Skatteverkets räknesnurra för representation, du hittar den härRepresentation - moms och avdrag | SkatteverketSkrolla ner på sidan, fyll i uppgifterna från kvitto/faktura och tryck på beräkna (Skrollar du längre ner så kan du läsa om vilka regler som gäller för representation). Du får då fram hur mycket moms du får göra avdrag för. Resterande del som inte är moms bokar du i debet på konto 6072 om det är en extern representation och på konto 7632 om det är en intern representation.//Carina
Yes i check tips and bonuses are definitely vat free so i add them separatetly but the rest everything is ok the codes i used i just want to be sure thanks ☺️
HejVågar inte svara på det dessvärre. jag skulle rekommendera att du kontaktar företaget i fråga de bör veta vad värdet på dem är./Joachim
Stor tack🙂!MvhBashar
Awesome