Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Ser ut att bli rätt. Det är ju oavsett inte aktuellt med moms i det här läget. Varken importmoms eller omvänd moms.Funderar lite på hur den kinesiska leverantören gör när dom hanterar moms och avgifter på varorna från Thailand. Det är ju inte dom som köpt dom för som jag fattar det så har ni betalat den Thailändske leverantören?Du kan ju även, så länge, lägga inköpet på ett lagerkonto, 14xx, och kalla det lager Kina t.ex.... Blir samma effekt vad gäller moms men du slipper få en resultatpåverkan, det är ju, ännu så länge ingen kostnad utan en tillgång...Konto 4010 är ju på sätt och vis vilseledande. Ett varuinköp är aldrig en kostnad utan en tillgång. Det blir en kostnad först när man säljer vara, KSV (KostnaSåldVara)....I Visma Administration så funkar ju dock lagerhanteringen så att man bokför alla inköp på 400. Kör en lagerförändringsjournal som då debiterar t.ex. 1410 och krediterar typ 4090. D.v.s nollar bort varukostnaden... tog ett tag innan jag fattade det upplägget då jag bokade inköp på 1410... vilket blev heltokigt när jag körde journal... men det är ju en helt annan historia det.... Lycka till med produkttillverkningen... och företagandet
Skulle jag nog absolut föredra. Lättare att göra rätt då... Momsskuld sydkorea är väl ett bra namn en sådan gång...
Ah... Den texten är det nog inte många som följer. Den är ju dessutom inte uppdaterad, dock så gäller den ju fortfarande. Om man klickar vidare i din länk så hamnar man i den rättsliga vägledningen som förklarar lite mer.Dom skriver då så här som ett exempel: "För en dator med en ekonomisk livslängd om fyra år och där utgiften för dator och tillbehör inklusive mervärdesskatt uppgår till 10000 kr bör hälften av utgiften fördelas ut över perioden för nyttjandet med 1250 kr per år. Den privata användningen varje år motsvaras därmed av halva utgiften exklusive mervärdesskatten (1000 kr) med tillägg för den del av mervärdesskatten som inte dragits av och som belöper på den privata användningen (250 kr/år). Uttagsbeskattning bör ske årligen med 1 250 kr. Detta innebär att marknadsvärdet respektive år får anses motsvara hälften av en fjärdedel av utgiften inklusive mervärdesskatt".Rent bokföringsmässigt så skall du då boka detta som en uttagsbeskattad förmån och dessutom redovisa moms på det hela. Ett enklare upplägg är ju att man vid inköpet bara kostnadsför halva inköpet och halva momsen. Resterande bokförs som eget uttag. Enklare rent bokföringsmässigt och att föredra. När det gäller telefonkostnader och/eller elkostnad på t.ex. jordbruk så brukar vi göra på samma sätt. Vi kostnadsför den del av betalningen som beräknas gå i företaget, lyfter momsen på den delen och resten blir eget uttag. Så det är nog mitt tips/förslag till hur du enklast bokför en sådan här sak. Lycka till!
Hej och välkommen till forumet! Det bokförs på det datum du fick swishbetalningen enligt nedan: 2013 Eget uttag Debet 3XXX Försäljning Kredit (2611 Utg. moms Kredit om det är moms på försäljningen) Om du sedan väljer att sätta in pengarna på ditt företagskonto bokförs det på konto 2018 Egen insättning. Önskar dig en fin dag! Pamela
Hej Carina5, Välkommen till forumet! Ja det ska faktureras med moms.När man vidarefakturerar så lägger man på den moms som man huvudsakligen har i sin verksamhet. Du kan läsa mer om vidarefakturering och momshär. Rent bokföringsmässigt så brukar man bokföra vidarefakturerade kostnader mot ett 35XX konto då det inte tillhör ens huvudsakliga försäljning. Det man bör tänka på vid vidarefakturering är att man rimligtvis tar ut samma belopp ex moms som man betalade ex moms och lägger på moms på det beloppet, så att man åtminstone går plus minus noll. Ha en fin dag! Pamela
Awesome