Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hejsan. På Klarnas faktura brukar det framgå om det är en faktura eller bara ett betalsätt, där det senare är det vanligaste. Om du inte uppgett ditt VAT-nummer till säljaren i Danmark så har dom lagt på 25% dansk moms då dom tror att dom sålt till en privatperson. Så då har ingen omvändmomsförsäljning skett.Skatteverket anser en sådan gång att du så klart inte får lyfta moms men att du ändå skall redovisa detta som ett EU-inköp med omvänd moms och lägga på utgående moms och dra av ingående moms om du bedriver en sådan verksamhet. Enligt mig/oss så anser vi att det förstör grundtanken med hela systemet då din bokning isf inte kommer att mötas av den danska försäljningen. Så vi brukar, frimodigt och rebelliskt, helt enkelt kostnadsföra totalbeloppet sådana gånger. Absolut inte lyfta momsen om den är dansk.... för att systemet skall stämma... Lycka till!!
HejDu kan t ex bifoga själva momsredovisnings blanketten eller kvittensen som man får från skatteverket när momsredovisningen lämnas in./Joachim
Skönt att höra att det man bidrar med hjälper till att förtydliga det nödvändig men inte alltid så roliga.Tack för den fina återkopplingen och har du fler funderingar så är du alltid välkommen att återkomma.Ha en fortsatt fin dag/Joachim
HejDå detta berör lön och hamnat i bokföringsområdet i forumet så vill jag hänvisa dig till vår vanliga telefonsupport istället. Vi som hanterar bokföringsområdet är inte några experter på lön som har en massa regler som skall följas och kräver en viss expertis på just dessa regler.Du ringer in på 0470 - 70 62 00/Joachim
Momsen kan du fylla i rutan när du fått fakturaunderlaget från DHL. Om du drar in bilden på verifikationen så brukar Visma kunna tolka rätt momsbelopp på underlaget. Du ska inte räkna baklänges med momsen utan viktigast är att du kollar på underlaget så att det blir korrekt. 👍Om du mot förmodan skulle åka på en granskning så är det inte ok att dra av moms som saknar underlag. Och ännu värre om man då räknar moms felaktigt vilket är lätt om man inte är van. 😅
Awesome