2021-07-10
06:55
Hej, Jag gjorde ett inköp av en traktor i år (2021) som var tänkt att lägga in som anläggningstillgång men det har inte blivit så och nu funderar jag på att sälja den, behöver jag göra något speciellt eller det är bara fakturera personen som köper den likadant som när jag köpte in den? Den kostade 40000:- + moms så det var tänkt att göra avskrivning på den men det har jag inte gjort ännu. Jag använder Vismas bokföringsprogram.
... Visa mer
2021-07-09
09:55
Skönt att det löste sig! 🙂
Gällande momsen tänker jag att det är rätt där också.
Och egentligen behöver man inte periodisera momsskulden som du har gjort utan den kan ligga kvar på 2650.
När du sen under 2021 betalar momsskulden så minskar den. - den behöver alltså inte vara 0 på konto 2650 vid årsskiftet.
Hela momsflödet kan du läsa om här: Bokföra moms »
... Visa mer
2021-07-09
08:48
Hej!
Om de här dagarna är vanliga semesterdagar med samma ersättning som övriga dagar är det enklast att öka upp semesterrätten till 30 på fliken Semester under Personal - Anställda. Har du gjort semesterårsavslut så behöver du manuellt öka upp i fältet Betalda också.
Om dagarna ska hanteras på något annat sätt så får du återkomma så klurar vi ut något ihop!
... Visa mer
2021-07-09
08:40
1Gilla
Hej!
1: Nej, inte dra av båda.
När du i en enskild firma har resor till och från arbetet bokförs de normalt sett inte utan du gör det avdraget i ruta R22 i NE-bilagan.
Detta ska inte blandas ihop med tjänsteresor - till exempel när du kör i arbetet till en kund. De kostnaderna bokför du som resekostnader.
2: Jag har nog aldrig stött på att man kan välja att bokföra även kostnaderna för resor till och från arbetet som du är inne på i fråga 2. Kanske att någon annan här i forumet har något tips!
Lättast är att kontrollera med Skatteverket. De har två väldigt bra broschyrer för enskilda firmor: Bokföring, bokslut och deklaration – del 1 (SKV 282) och Bokföring, bokslut och deklaration – del 2 (SKV 283).
... Visa mer
2021-06-22
11:12
2 Gillar
Nu finns en inspelning av webbinariet att kika på när du får en stund över: https://www.youtube.com/watch?v=NT2NMviCrv8
... Visa mer
2021-05-27
11:30
Hej igen @Fd medlem
Jag förstår. När det gäller rättningar så långt bakåt i tiden brukar jag inte vilja redogöra exakt hur långt man ska gå för att rätta detta, jag kan tycka den biten är bra att kontrollera med din redovisningskonsult. Däremot så tycker absolut du är inne på rätt spår, enligt bokföringsnämnden så ska en rättning göras i den period då felet upptäcks. Om till exempel en affärshändelse har inträffat under 2019, bokförts löpande under 2019 och 2020 men företaget sedan i maj 2021 upptäcker att affärshändelserna blev felaktigt bokförda, så ska rättelsen ske i den löpande bokföringen i maj 2021. Sen är då frågan om du bara behöver flytta över den kvarvarande skulden från konto 2893 till konto 2390 eller om du dessutom ska rätta dem andra händelserna när det gäller återbetalningarna och bokföringen av själva lånet från början. Detta är jag inte helt hundra på måste jag erkänna och rekommenderar en kontakt med din redovisningskonsult för säkerhetsskull.
Ska du bara flytta över den kvarvarande skulden så ska konto 2893 debiteras med saldot och konto 2390 krediteras tänker jag.
Ha en fortsatt fin torsdag!
/My
... Visa mer
2021-05-18
11:37
Enligt semesterlagen har alla anställda rätt till semester. Mycket av beräkningarna beskrivs i Semesterlagen, men många delar är dispositiva, dvs det går att förhandla till de anställdas fördel. Kontrollera alltid med ditt kollektivavtal hur ni ska hantera semester på ert företag.
I forumtråden Semester - beräkningar och vanliga frågor har vi försökt besvara de vanligaste frågorna om semester.
Tips! Uppgradera till Lön så fort du har anställda som ska ha semester. Då kan du vara säker på att semesterlagen följs och du slipper lägga tid på att göra manuella beräkningar. Läs mer om Lön.
Löneart: Semesterlön
Används för att betala ut semesterdaglön enligt både procentreglen och sammalöneregeln.
Sammalöneregeln:
Beräkning: Månadslön*4,6% = semesterlön (exklusive semestertillägg)
Procentregeln:
Beräknas på intjänad semestergrundande lön.
(Semestergrundande lön + Semestergrundande rörlig lön + Värdering av frånvarotimmar) * Semesterlön%) / Betalda semesterdagar = Semesterdaglön.
Löneart: Semesteravdrag
Används för anställda med månadslön när du ska göra ett avdrag på 4,6% av månadslönen då en semesterlön istället betalas ut.
Beräkning: Månadslön*4,6%
Löneart: Semestertillägg
Används när semestertillägg betalas ut i samband med uttag av semester enligt sammalöneregeln.
Beräkning: Månadslön*0,43%
Löneart: Semesterlön engångsskatt
Semestertillägg i en klump
Denna löneart använder du för att betala ut semestertillägg för alla betalda semesterdagar i en klump och inte i samband med semesteruttaget.
Exempel:
(Månadslön*0,43%)* Antal betalda semesterdagar
Enligt semesterlagen är 0,43% av månadslönen det lägsta man kan betala ut i semestertillägg per semesterdag. Vilken procentsats som gäller för just ditt företag bör du kontrollera med ditt kollektivavtal.
Slutlön för semester när anställd slutar
Lönearten bör även användas i det fallet du behöver göra en slutlön. Då ska all semester som den anställda har tjänat in och ännu inte tagit ut betalas ut.
Läs mer i Checklista när anställd slutar.
Rörlig semesterlön
Om ert kollektivavtal har rörlig semesterlön kan du använda denna lönearten för den utbetalningen.
Semesterdagar
Formeln för att beräkna fram semesterdagar är ((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar Exempel på Ej semestergrundande frånvaro är tjänstledighet, föräldraledighet över 120 dagar. Antalet semesterdagar avrundas alltid upp till hela semesterdagar.
Om företaget arbetar med Nettosemester:
Är den anställde intermittent deltidsanställd (dvs jobbar inte alla dagar i arbetsveckan) görs tillägget i formeln: Betalda semesterdagar * (Genomsnittlig veckoarbetstid i dagar/ Veckoarbetsdagar vid heltid) Semesterdagarna blir färre men ersättningen per dag blir högre.
Tips! Skriv en textrad med information om hur många semesterdagar den anställde har att ta ut på lönebeskedet.
Bra att ha
Spiris.se - Mallar för semesterplaneringslistor. Spiris.se - Semesterlön - Så funkar det. Riksdagen.se - Semesterlagen.
Tips! Gå en utbildningar i löneadministration där vi går igenom hur det egentligen funkar. Läs mer och boka här.
... Visa mer
Etiketter:
2021-04-28
10:57
1Gilla
Du måste själv se till att du lägger in rätt uppgifter när du bokför. Ett intäktskonto för momspliktig verksamhet och ett för momsfri verksamhet. När det gäller inköpen så måste du själv räkna fram rätt moms i samband med att du bokför kostnaden.
... Visa mer
2021-04-23
09:23
Hej!
När semesterdagar beräknas fram används formeln ((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar.
Det är alltså "Ej semestergrundande frånvaro hela kalenderdagar" som i första hand påverkar hur många semesterdagar den anställde får ta ut.
Ej semestergrundande frånvaro hela kalenderdagar är till exempel tjänstledighet eller föräldraledig efter dag 120.
Antalet semesterdagar påverkas också av semesterrätten som minst ska vara 25 och sen anställningsdatumet förstås.
(sysselsättningsgraden i sig påverkar oftast inte antalet semesterdagar utan mer pengen som den anställde får ut per dag).
Är du osäker på vilken typ av frånvaro som har påverkat detta kan du skriva ut utskriften Ackumulatorlista och välja Ackumulatorn Ej semestergrundande frånvaro hela kalenderdagar för att se så att det stämmer på den anställde.
Mina kollegor på supporten kan också hjälpa till att boka in dig för en ordentlig genomgång av värdena om du ändå inte får ihop det.
... Visa mer
2021-02-16
15:35
3 Gillar
Vid uppdatering av Visma Lön 300/600 kan du få meddelande BITS-tjänsten (uppdateringstjänsten) är inte aktiv.
Du löser datorproblemet såhär:
Gå till Kontrollpanelen – Administrationsverktyg
Dubbelklicka på Tjänster
Öppna tjänsten Background Intelligent Transfer Service.
Ställ in Automatiskt i fältet Startmetod.
Klicka på Starta och därefter Verkställ.
Får du det inte att funka kan du alltid hämta uppdateringar på https://www.spiris.se/support/ladda-ner-och-uppdatera.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Spiris 25-06-02
... Visa mer
2021-01-28
11:24
Hej, Jag undrar om det är någon som vet vilka konton som ska nollas vid nytt räkenskapsår i Visma eEkonomi? Mvh Daniel
... Visa mer
2021-01-27
13:51
@A_ ITchefen
Så bra att du såg detta, jag har uppdaterat länken nu. Tack för att du kommenterade! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-25
14:26
Hej!
Vill bara förtydliga att det är helt korrekt, bokningen hoppades över på 2440 eftersom du använder kontantmetoden och den bokning på konto 1930 och 2899 stämmer helt och hållet.
/My
... Visa mer
2021-01-22
11:02
Hej Per!
Om du går in på https://forum.vismaspcs.se/t5/Nyheter-i-Visma-Lon/bg-p/SE_SP_Visma_Lon_nyheter och klickar på ikonen med en ring och prickar och sen väljer Prenumerera så följer du allt som händer under Nyhetsfliken för Visma Lön.
Det betyder att du får ett mejl när det publiceras en nyhet till exempel när det kommer en ny version av Visma Lön.
Hoppas att detta hjälper dig att planera ditt arbete lite bättre!
Fliken finns på alla produkter här i forumet så du kan göra samma sak på andra nyhetsflikar du är intresserad av.
... Visa mer
2021-01-22
09:18
Hej!
Det går absolut bra, då behöver din uppdragsgivare lägga upp dig på sitt företag.
Däremot tror jag inte att du behöver det längre.
Förra veckan öppnade vi upp och la alla versioner öppet utan nedladdning på vår hemsida: https://vismaspcs.se/support/ladda-ner-och-uppdatera
Vid en nyinstallation behöver man inne i programmet ange kundnummer eller använda prövoperioden - men vid uppdateringar så checkar vi bara av att det finns ett avtal. 🙂
Detta gör det helt klart enklare när man som du ska uppdatera åt andra företag!
... Visa mer
2021-01-21
15:08
Tack för att du delade informationen då är jag med på hur du menar! 🙂
Om ert avtal säger att ni ska hantera karensavdraget på annat sätt så går det som sagt att ändra, annars får du hänvisa den anställde till sjuklönelagen.
... Visa mer
2021-01-20
15:20
1Gilla
Okej tack så mycket för hjälpen! 😊
... Visa mer
2021-01-20
11:35
2 Gillar
Hej!
Som jag har resonerat fram med mina kollegor så borde frånvaron ändå vara semestergrundande frånvaro. Jag hittar ingenting i semesterlagen om att det inte skulle vara så.
Dubbelkolla gärna med ert kollektivavtal hur detta ska hanteras.
... Visa mer
2021-01-19
11:06
Hej!
Om jag tolkar dig rätt så gjorde du den extra löneutbetalningen i januari trots att den skulle gjorts i december?
För att stoppa utbetalningen behöver du göra det hos banken, om det inte går kanske du kan be den anställda att återbetala lönen?
Du bör också ha fått ett nytt bokföringsunderlag som stämmer överens med den lön som har betalats ut. Förmodligen behöver du justera beloppen som har bokförts. Det gör du enklast direkt under Bokföring - Verifikationer. Har du kvar båda bokföringsunderlagen från december så kan du jämföra dem för att se till att dina bokföringskonton blir rätt.
... Visa mer
2021-01-18
15:21
Hej!
Du har betalat med skatt och företaget har betalat arbetsgivaravgifter för detta.
Som jag tolkar det kan företaget lämna in nya arbetsgivardeklarationer för perioden och att du som privatperson kan ansöka om omprövning av inkomstdeklarationerna.
Hade jag varit du hade jag kontaktat Skatteverket för att ta reda på vilka uppgifter de behöver från företaget och dig, därefter hjälper vi dig gärna! 🙂
I vanliga fall vid återbetalningar så lägger man samma kontering fast med omvända tecken.
... Visa mer