2020-07-16
11:16
1Gilla
@Fd medlem,
Precis som Carina skriver så behöver vi ha mer information för att kunna hjälpa dig. Hör gärna av dig så hjälper vi dig gärna.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-16
10:43
1Gilla
Hej John,
Det blir jättebra. Du kommer få följdfrågor om det är några oklarheter 🙂 Nu får du ha lite tålamod också under semestertiderna. Tack för alla dina inlägg och för att du tog dig tid att skriva om vad du saknar och behöver i våra program - det är värdefull feedback för oss.
Glad sommar!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-16
08:54
Hej John & Annica!
Precis som ni har kommit fram till så går det att periodisera leverantörsfakturor och det går att periodisera en verifikation i eEkonomi. Vet att vi har en del önskemål om att kunna periodisera även övriga poster men skapa gärna en ny tråd med ett önskemål, gärna så beskrivande som möjligt så ser jag till att det når våra utvecklare.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-15
13:18
Hej Anders,
Bra att du testat olika webbläsare och du skulle även kunna testa att rensa cacheminnet i webbläsaren. Om inte heller detta hjälper så rekommenderar jag att du tar kontakt med supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen.
Kul att du provar eEkonomi!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-15
13:08
1Gilla
Hej John,
Gör så att du tar kontakt med supporten så skapar jag ett ärende som finns registrerat på ditt kundnummer. Jag har flaggat för våra produktspecialister som kommer titta på detta när du hör av dig.
Tack för att ni båda uppmärksammade detta.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-15
08:17
Hej!
Kul att ni har beslutat att digitalisera ert samarbete. Vi har diskuterat dina olika punkter och kommit fram till att vissa delar av det du skriver kommer att fungera medan vissa delar inte.
Du kan ladda upp bilder som bildunderlag men du kan inte spara ett verifikat som ett utkast.
Vid skapandet av en ny verifikation så finns fälten beskrivning och transaktionstext och dessa kan användas för att skriva anteckningar. När du skapar en verifikation och bokför den så kan du använda kommentarsikonen som finns längst upp till höger om utskriftsikonen i eEkonomi. Där har du möjlighet att lägga in en anteckning på ett specifikt verifikat som kommer ligga kopplat mot verifikationen när ni skapar och bokför den.
Det finns ingen utkastfunktion för bokföringsdelen men däremot finns det färdiga bokföringsförslag och du kan även lägga till egna bokföringsförslag. Dock kan du inte koppla dem som ett utkast.
Vi har en samlingssida som heter Digitalt samarbete i Visma eEkonomi där du kan läsa mer om flödet och hur ni tillsammans kan arbeta mest effektivt med de olika delarna i programmet.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-14
08:56
Hej Malin,
Skönt att du löste frågan med aktivering av digital inlämning. Här kommer lite kompletterande information och framför allt en länk till vår FAQ som jag hoppas och tror kan vara till nytta framöver.
Fastställelseintyget kan inte signeras med Visma Sign och lämnas till Bolagsverket. Fastställelseintygen ska vara ett original. Lämnar du in årsredovisningen digitalt via exempelvis Visma Advisor Årsavslut eller Visma Bokslut signeras fastställelseintyget med Mobilt BankID på Bolagsverket.
Såhär skriver vi i vår FAQ gällande Visma Sign:
Om du arbetar med en tjänst från Visma som har funktionen årsredovisning så fungerar Visma Sign endast som en signeringstjänst. Detta innebär att du endast kan skicka årsredovisningen för signering via Visma Sign, själva inlämningen av årsredovisningen måste däremot ske via tjänsten som du arbetar i.
Önskar dig en härlig sommar!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-14
08:00
Hej Henrik,
Jag rekommenderar att du tar kontakt med supporten när det gäller detta ärendet för bästa hjälp.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-13
11:52
Hej TGC___,
Gör så att du tar kontakt med supporten och hänvisa till tråden så får vi koppla upp och kolla hur det ser ut hos dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-13
11:49
Hej på er,
Det finns, precis som min kollega My skriver tidigare i tråden, begränsning vad gäller redigering av noter. När det är markerat för digital inlämning går det inte att låsa upp och ändra fält vilket går fint att göra om det inte är digitalt bokslut.
Vi tar med alla input gällande detta till våra produktspecialister.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-13
11:24
Hej!
Kollade upp detta med en kollega som arbetar i Skatteprogrammet och fick tips om dokumentet Registrera aktiehändelser mm och till stycke Begränsningar i kalkylen - bara en avyttring kan registreras under aktuellt inkomstår. Som jag uppfattar det kommer du att behöva skapa en ny kalkyl så kommer det lösa sig sedan. Förstår att detta inte är optimalt men det är den lösning som finns idag.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-13
10:22
1Gilla
Hej,
Jag tycker det ser bra ut så. Och detta gäller även en kamera och dator förutsatt att de betingar ett nettovärde under ett halvt prisbasbelopp.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-13
09:44
Hej Greger,
Jag tolkar din fråga som det är någon form av tredjepartsprogram för rapporter som du söker men är inte helt säker 🙂 Är även lite fundersam på vilket av våra program ni använder.
På vår hemsida finns information under Hitta din integrationslösning hoppas du hittar det du söker där och annars är du välkommen att höra av dig igen med lite mer info så tar vi nya tag.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-13
09:22
Hej ellgeh,
Anar att du är nöjd och glad i Visma Administration och att det känns ovant att din kund har börjat använda eEkonomi. Vi får tillsammans hitta ett sätt som känns bra för för dig att arbeta på och så hoppas jag att det kommer kännas lite bättre framöver.
I Administration använder många av våra kunder sig av LB-filer för betalning av leveratörsfakturor och det kan du göra även i eEkonomi. I instruktionen Skicka betalningsfil (LB-fil) kan du läsa om hur detta går till.
Har din kund en aktiv bankkoppling kan du istället följa Skicka betalning av leverantörsfaktura med aktiv bankkoppling.
Tveka inte på att höra av dig till supporten eller här i forumet.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-13
08:34
Hej TGC,
Om du har en aktiv bankkoppling och fakturorna antingen skickas till banken automatiskt eller ingår i en betalningsfil, kommer det inte att gå att ångra fakturan om den redan har skickats eller ingår i en betalningsfil. Samma sak gäller om din leverantörsfaktura är betald eller delvis betald.
Du kan läsa mer om detta i programhjälpen Ångra eller ändra en leverantörsfaktura.
Annars rekommenderar jag att du följer det goda rådet från @AnnicaL tidigare i tråden.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-03
08:36
1Gilla
@HAK__1,
Stort tack för att du delar med dig av dina kunskaper. Det är mycket att hålla koll på i dessa tider.
Glad sommar!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-02
10:47
Hej Lena,
Förstår att det känns frustrerande men jag vill samtidigt tillägga att vi har inte slutat att utveckla för nämnda program även om det kanske upplevs så eftersom det händer så mycket spännande i eEkonomi. Dock är det precis som min kollega My skriver gällande byråprodukterna just nu.
Tack för ditt inlägg!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-02
09:28
Hej Helge,
Pratade med mina kollegor som arbetar med Visma Bokslut och som du säger så är detta inte åtgärdat ännu. Jag har framfört ditt meddelande till ansvarig och hoppas precis som du att detta åtgärdas inom kort.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-02
08:25
Hej!
I instruktionen Hur bokför jag när jag har betalt en leverantörsfaktura eller gjort ett inköp med egna pengar hittar du exempel på hur du ska hantera detta.
Önskar dig en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-01
11:18
Hej Lars,
Hörde att du redan fått svar av min kollega per mejl.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-01
11:10
Hej Helena,
I företagstablån på knappen Inställningar anger du skatt på obeskattade reserver. Behöver du ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta supporten för Visma Koncern så hjälper de dig gärna.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-01
09:42
Hej Helena,
Hur har det gått för dig? Hoppas att du har fått in alla dina siffror och om så inte är fallet skulle jag vilja be dig att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten så hjälper de dig gärna.
Jag ska även be någon se över instruktionen som du upplevde som knapphändig.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-01
09:36
Hej!
Ta upp inkomstdelen på ditt vanliga försäljningskonto 30xx - Försäljning av tjänster. Samma sak vad gäller momsen, t ex på konto 2611. Avgiften som dras kan bokföras som en övrig extern kostnad, exempelvis 6900 - Övriga externa kostnader. En inkomst på 1 500 kr där 176,88 kr dragits i avgift, skulle kunna se ut enligt nedan.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
1323,12
6900 - Övriga externa kostnader
176,88
2611 – Utgående moms på försäljning
35,38
30xx – Försäljning tjänster
1464,62
/Tinna
... Visa mer
2020-07-01
08:18
Hej,
Du ska alltså bokföra mellanskillnaden mellan det beloppet som du själv skriver att du bokfört fel och det korrekta beloppet. Tar du 130491,15 kr minus 16719,29 kr så blir det 113771,86 kr. Tar du 139491,15 kr minus 16719,29 kr så har du 122771,86.
Vad som är korrekta siffror hos dig tror jag du har bäst koll på. Du får räkna lite på det så ska du se att du får ihop det.
/Tinna
... Visa mer
2020-06-30
14:30
Hej Fanny,
Känner precis som du att självklart kommer ni behöver redovisa hur ni har använt bidraget, hur många som varit verksamma, hur filmen blev och så vidare. Letade runt och vill gärna dela med mig av informationen jag hittade på Bokföringsnämndens sida gällande ideella föreningar
Här fanns hur mycket information som helst och jag tror denna sidan kan vara ett utmärkt stöd för dig.
När du ska bokföra tjänsten kan du göra det med ett bokföringskonto i klass 65xx.
Hoppas du får ihop hela härligheten och att du känner dig välkommen tillbaka! 🙂
/Tinna
... Visa mer
2020-06-30
11:17
Hej Fanny,
Ett bidrag bokförs normalt sätt som en intäkt, till exempel mot 3980 - Erhållna offentliga stöd m.m om bidraget inte ska minska anskaffningsvärde på en förvärvad tillgång eller om bidraget ska redovisas som skuld.
När du sedan får leverantörsfakturan lägger du in den i ditt ekonomiprogram och bokför trycksakerna i kontoklass 61xx. För att hjälpa dig med hur du bokför punkt 1. Skapandet av film behöver du utveckla lite. Är det en t ex tjänst som du köper eller hyr du utrustning? Återkom gärna med lite mer info så får vi klura ut något tillsammans.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-06-30
08:23
1Gilla
Hej Langnas,
Du väljer själv var din säkerhetskopia ska sparas i samband med att du skapar säkerhetskopian. I instruktionen Säkerhetskopiera aktivt företag/alla företag beskriver vi hur du gör och det är när du klickar på knappen Bläddra som du kan du välja var du vill spara din säkerhetskopia.
När vi ändå pratar säkerhetskopiering vill jag passa på att även slå ett slag för att Ta systemsäkerhetskopia. En systemsäkerhetskopia använder du för att säkerhetskopiera de mallar, rapporter, teckensnitt, stiltyper och kontoplaner som du gjort själv, t ex egna utskriftsmallar för fakturor (Administration 500/1000/2000) och egna rapporter skapade via bokföringsrapportgeneratorn. Dessa kommer inte med i den vanliga säkerhetskopian.
Önskar dig en härlig tisdag och behöver du ytterligare hjälp är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller genom att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2020-06-29
13:51
1Gilla
Hej Alex,
Du ser nettoomsättningen om du skriver ut en resultatrapport (Administration) eller resultaträkning (eEkonomi). Här har du möjlighet att välja period och även göra jämförelser mellan innevarande och föregående år om så önskas.
Önskar dig en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-06-29
10:54
Hej Lena,
Jag har hört mig för lite och vi tror inte att det ska ha något att göra med ditt datorbyte eftersom du läst in en säkerhetskopia och då bör alla inställningar ha följt med. Däremot vill vi gärna se hur det ser ut hos dig och du behöver därför ta kontakt med supporten så har jag skapat ett ärende som finns registrerat på ditt kundnummer.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-06-29
10:16
Hej,
Jag har varit i kontakta med min kollega som ska ha mejlat ett svar till dig per den 25 juni där hon ska ha meddelat att vi inte i dagsläget saknar stöd för överkursfond under Eget kapital samt gett en tillfällig workaround.
Tills vidare får du hantera detta manuellt genom att skriva ut Årsredovisningen till Word, lägg till kolumn för Överkursfond och sedan rapportera till Bolagsverket manuellt.
Vår utvecklingsavdelning ser över möjligheterna att införa detta till kommande versioner.
/Tinna
... Visa mer
2020-06-29
09:11
Hej Alltiallo,
Det är först när arbetsgivardeklarationen skapas som arbetsgivaravgifterna efter nedsättning beräknas så när du skapar den anställdas lönebesked så har inte nedsättningen skett och den berör inte den anställda utan endast företaget.
I avsnittet Varför visas inte tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter på lönebeskedet kan du läsa lite mer om detta.
Hoppas denna förklaring kan underlätta.
/Tinna
... Visa mer
2020-06-09
13:46
Hej!
Det har inte varit helt enkelt att hitta ett svar på denna spännande fråga men jag har tagit hjälp av duktiga kollegor och vi har kommit fram till följande svar:
Bokföring Huvudregeln är att ett företag ska ha en enda bokföring som avser all verksamhet som bedrivs av företaget. Vårt svar/tolkning: Är du momsredovisningsskyldig så betraktar Skatteverket det förmodligen som ekonomisk verksamhet och en fysisk person som bedriver näringsverksamhet är bokföringsskyldig för denna.
Du skall därför bokföra intäkten om den skall momsredovisas och detta kan du göra i din ordinarie verksamhet. Men Skatteverket och Förvaltningsdomstolen är inte riktigt överens, om detta med solceller på privat villa, så det kan vara en god ide att ringa Skatteverket igen och noga beskriva att solcellerna sitter på privata villan och att strömmen bara avser privat förbrukning. Anses den vara privat skall intäkten istället tas upp som inkomst av kapital.
Det vore fint om du uppdaterade i tråden vilket svar du har fick från Skatteverket så kan både vi och andra medlemmar få veta vad som gällde i detta ärende.
Önskar dig en härlig vecka med mycket sol!
/Tinna
... Visa mer
2020-06-08
11:21
Hej Niklola,
Kör på svaret du fick från @AccountantfromHell_singland och bokföringsmässigt gör det ingen skillnad om det var tre vinnare eller än en däremot kanske för husfriden 🙂
/Tinna
... Visa mer
2020-06-04
10:54
Hej Roger,
Ränteintäkter på långfristiga fordringar som har bokförts som finansiella anläggningstillgångar redovisas i kontogrupp 82.
/Tinna
... Visa mer
2020-06-04
08:45
Hej Andreas,
Jag har hört mig för bland kollegor som har mer erfarenhet inom ämnet än vad jag har och det svar jag fått är att detta beror förmodligen på en fjärrskrivbordsinställning. Min rekommendation är att du vänder dig till din it-tekniker så löser hon/han det säkert.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-06-02
09:56
Hej Katarina,
Ser att du har blivit kontaktad av en kollega till mig och vi fortsätter ärendet i den kanalen. Jag beklagar att detta inträffat och såhär ska det självklart inte vara.
/Tinna
... Visa mer
2020-06-01
10:41
3 Gillar
Hej marlen,
Avsättning till periodiseringsfond innebär att ditt företag kan skjuta upp en del av beskattningen av er vinst till ett senare år. Som jag tolkar dig har du inte gjort någon vinst och det finns i så fall inget du kan sätta av till periodiseringsfond precis som @CarinaEsp säger.
Önskar dig en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-06-01
10:19
Hej!
Du skriver att fakturan är korrekt bokad med konto och belopp men det kan den ju inte vara om du har en differens. Som jag tolkar dig har du skapat en fullbetalning av fakturan i programmet så saldot är noll men i verkligheten har du betalat 54 kr för lite till din leverantör - stämmer det?
Om du önskar korrigera detta behöver du ångra matchning av bankhändelsen och det gör du under Kassa- och bankhändelser. Sedan får du bokföra en delbetalning av leverantörsfakturan och när du i maj sedan gör betalningen av de resterande 54 kronorna så matchar du mot leverantörsfakturan så den blir slutbetald.
Ett tips kan vara att alltid göra betalningarna av fakturor via Kassa- och bankhändelser och antingen kopiera och klistra in ditt kontoutdrag från banken eller ha en bankkoppling så slipper du liknande felaktigheter i fortsättningen.
Hoppas detta kan hjälpa dig och tänk på att du är alltid välkommen att höra av dig igen om det uppstår några frågor eller funderingar.
/Tinna
... Visa mer
2020-05-26
11:00
1Gilla
Hej Johan,
Ditt inköp kan du registrera som vanligt med kredit 2893 och debet 5410 samt 2641. När du sedan tar ut pengarna ur firman så blir det en transaktion med 1930 i kredit och 2893 i debet. Hur du kan hantera detta i eEkonomi kan du läsa om i vårt foruminlägg Betalat inköp med privata pengar i ett aktiebolag.
I eEkonomi har du även möjlighet att få hjälp med att hålla koll på dina inventarier om du registrerar dem under Bokföring - Inventarier.
Det finns två olika sorters inventarier, dels de som kostnadsförs direkt och dels de inventarier som man gör avskrivningar på. Inventarier som köpt in till ett pris lägre än ett halvt prisbasbelopp (År 2020 23650 kr) eller har en användningstid på tre år eller kortare ska kostnadsföras direkt. I ditt program Visma eEkonomi registrerar du dem med inventariekontering korttidsinventarier. I vårt hjälpavsnitt Lägg till/ta bort inventarie får du detaljerade instruktioner om hur du gör.
Hoppas detta kan underlätta för dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-25
09:05
Hej Lars,
Jag är inte riktigt med på hur du menar men tänker att det kanske är i själva inmatningsbilden i programmet? Eller menar du kanske inne på fakturautskriften? Är det på fakturautskriften så kan du alltid lägga in montagekostnad som en egen artikel.
Är det däremot i själva inmatningsbilden så kan du inte påverka vilka rutor/fält som syns längst ner på fakturan. Återkom gärna och förklara lite mer om jag har missförstått din fråga.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-25
08:54
1Gilla
Hej Marianne,
Det kan säkert bero på av vilken anledning den anställda inte kunnat använda bilen. Har ni något skrivet avtal så kanske det finns reglerat där. Annars rekommenderar jag nog att ni vänder er till kompisarna på Skatteverket för de har nog mer erfarenhet av liknade situationer.
Önskar dig en fin vecka!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-22
14:33
2 Gillar
Hej
Kontot som @Thomas51 gav dig är helt korrekt. Jag bollade din fråga med mina kollegor på kontoret och vi kom fram till följande:
Vad gäller momsen så hanteras den lite olika beroende på förutsättningarna i detta fallet. Handlar det om ett så kallat oberoende bidrag dvs. en donation som utgör en gåva utan någon motprestation till bidragsgivaren t.ex en gåva eller donation från privatpersoner så ska ingen moms tas ut på gåvan.
Gåvor och donationer utan någon motprestation anses inte utgöra någon omsättning av vara eller tjänst.
Handlar det dock om ett bidrag som är kopplat till priset t.ex priset på varan eller tjänsten är lägre på grund av att säljaren fått ett bidrag från någon annan än köparen så ska moms tas ut på hela ersättningen/bidraget som ni har fått.
Du hittar mer information om vilka förutsättningar som ska vara uppfyllda på Skatteverkets hemsida och jag vill verkligen rekommendera att du hör med dem så allt blir korrekt och du inte får några tråkigheter i efterhand.
Trevlig helg! /Tinna
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-28
... Visa mer
2020-05-22
12:58
Hej Fanny,
Under punkt 4 ger vi ett exempel på hur du kan bokföra om du har redovisat ett för högt förmånsbelopp och önskar korrigera detta. Löneprogrammet gör viss automatisk bokning åt dig men du behöver själv skapa en verifikation i ditt bokföringsprogram för att boka upp den fordran som du har på Skatteverket. Det gör du genom att ta mellanskillnaden mellan det felaktiga och korrekta förmånsvärdet som du tidigare redovisat, multiplicerat med procentsatsen för arbetsgivaravgiften.
Du bokar fordran på 7510 i kredit och 2731 i debet
Sedan gör Skatteverket en omprövning och när den är godkänd och klar behöver du göra sista delen av din ombokning och det är där du bokar bort din fordran på Skatteverket genom att kreditera konto 2731 och debitera det konto där pengarna sätts in.
Hoppas detta kan underlätta dina funderingar och att du får en fin helg!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-20
10:59
Hej!
Vad jag kan så använder du programmet Visma Compact och vi har ingen möjlighet att hjälpa dig med frågor rörande programmet här i forumet. Däremot kan du skapa ett ärende på sidan Skapa supportärende Visma Compact så tar mina duktiga kollegor på supporten kontakt med dig i lämplig kanal.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-20
10:54
Hej Larschr,
Vad jag kan se här verkar det inte finns någon färdig integration mellan eEkonomi och Quickbutik så det vore fint om du @Fd medlem kunde återkoppla i tråden.
/Tinna
... Visa mer
2020-05-20
08:41
Hej Arnevi,
I och med att vi båda är lite fundersamma på hur du ska hantera detta vill jag nog be dig vända dig till en redovisningskonsult för bästa hjälp. Jag vill verkligen att det ska bli så bra som möjligt för dig och samtidigt korrekt redovisat. Om du inte har en egen redovisningskonsult så kan du hitta en på vår hemsida vida sidan HItta redovisningskonsult
Önskar dig en fin dag och välkommen tillbaka till forumet!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-18
16:25
Hej,
Såg att du inte fått svar på din fråga och började jag leta svar på hur du ska göra. Är inte riktigt med på varför det bokfördes som ett lån från början och hur den konteringen såg ut så jag fokuserade på hur du bokför gåvan från din pappa.
I Redovisa rätt hittade jag följande vad gäller mottagande av gåva:
Bokföringsskyldig mottagare som är andra än ideella föreningar och stiftelser krediterar normalt konto 3993 Erhållna donationer och gåvor.
Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen. Trevlig kväll!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-18
14:29
@Fd medlem,
Jag pratade precis med min kollega på supporten som berättade att ni hade löst ärendet tillsammans. Har samma problem uppstått igen? Bara hör av dig i så fall så skapar vi ett nytt ärendet åt dig.
Välkommen att höra av dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-18
10:17
Hej,
Jag ser att du även har startat en annan tråd Bokföra försäljning av inventarier och att du har fått ett svar där från bästa @CarinaEsp så vi fortsätter i den tråden.
/Tinna
... Visa mer
2020-05-18
09:45
1Gilla
Hej Martina,
Jag ser att du har kommit fram till en lösning tillsammans med Carina och du kan absolut kreditera fakturan och följa den skrivna hjälpen för Sälj inventarie. Du skriver att du undrar hur man gör detta i eEkonomi - är det själva krediteringen du undrar över? Om det är krediteringen du funderar på så kan du antingen ångra kundfaktura eller skapar du en kreditfaktura enligt instruktionen kreditera faktura. I skrivna hjälpen Sälj inventarie beskriver vi hur du bokför försäljningen rent programmässigt.
Nu hoppas vi du löser detta men om du fastnar eller behöver mer hjälp så är du välkommen att höra av dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-18
09:24
Hej!
I instruktionen Det gick inte att ansluta till databasen hittar du information om hur du ska göra för att lösa detta.
Får du det inte att fungera är du självklart även välkommen att kontakta supporten via telefon eller chatt.
Önskar dig en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-14
13:37
Hej Martina, När du har sålt en inventarie behöver du gå igenom ett par steg i programmet för att din försäljning, momsredovisning och ditt resultat ska bli korrekt. Du behöver skapa en manuell verifikation och du behöver även ge ett kvitto till din kund. Om du går in under Bokföring - Inventarier och klickar in på ditt inventarier så får du möjlighet att göra olika val. Dessa beskriver vi i instruktionen Åtgärder för anläggningstillgång. Under rubriken Sälj anläggningstillång står steg för steg beskrivet hur du gör i eEkonomi för att uppdatera din bokföring samt hur du döljer inventariet från inventarielistan. När detta är gjort behöver du skapa en manuell verifikation och steg för steg följa beskrivning Bokföra försäljning av anläggningstillgång. Jag får däremot uppfattningen att du har skapat en kundfaktura i Visma eEkonomi, då ska du inte skapa en manuell verifikation också. Det går även att göra som du har börjat men då är det viktigt att du säkerställer att artikelkonteringen pekar på korrekt konto så inventarieförsäljningen inte bokförs som en vanlig försäljning. Du har även möjlighet att korrigera i efterhand till konto 3970 eller 7970 beroende på om det blir en vinst eller förlust. Du behöver även byta momskod på kontot du valde (3970 eller 7970) till 05 - Momspliktig försäljning 25% som ej ingår i annan ruta. Väljer du att bokföra försäljningen via en faktura behöver du även ta hänsyn till vilken bokföringsmetod du har. Har du kontantmetoden så bokförs inte din försäljning förrän du bokför betalningen som du gör via Kassa- och Bankhändelser - Inbetalning mot kundfaktura och du gör justeringen på denna verifikation. Har du däremot faktureringsmetoden gör du din justering på verifikationen som skapas när du skapade fakturan och bokför sedan din betalning som vanligt under Kassa- och Bankhändelser - Inbetalning av kundfaktura. Tänk på att här gör du ingen egen kontering. Hoppas detta kan underlätta för dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig! /Tinna
... Visa mer
2020-05-14
10:58
1Gilla
@Fd medlem
När det blivit fel på en faktura behöver du skapa en faktura av motsatt typ, eventuellt korrigera så du har samma datum på dem båda och sedan betala dem/kvitta dem mot varandra.
Den delen har du säkert redan full koll på men stäm av och se om det möjligen kan vara så att du missade att kreditera på samma datum som debetfakturan denna gång? Borde nästa vara så.
Annars är du självklart välkommen att höra av dig igen antingen till forumet eller genom att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2020-05-13
09:16
1Gilla
Hej,
Självklart ska vi hjälpa dig med en kontering men du behöver först kontrollera vad som gäller för din försäljning så allt blir rätt och riktigt.
Välkommen att höra av dig igen!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-12
13:07
Hej maand01,
Vad jag förstår har du nu kontrollerat allt som min kollega My föreslår ovan men hittar inte hur detta kan ha uppstått? Då rekommenderar jag att du tar kontakt med mina kollegor på supporten så får de titta närmare på hur det ser ut i ditt program.
Förresten, du skulle även kunna dubbelkolla så allt ser rätt ut på den anställdas standardlönebesked. (Personal - Anställda - Fliken Lön) Vet att vi för något år sedan hade ett ärende där man lagt in lönearten för avsättning med en fast kvantitet. Detta gjorde att timmarna för avsättning som stod på standardlönebeskedet gick före/dominerade de beräkningar som programmet gjorde för avsättning.
Kolla på det en gång till och annars är du välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2020-05-11
13:06
Hej,
Hittade lite olika information gällande hur du ska resonera kring om det är ett företag eller en privatperson du säljer till och för att vara på den säkra sidan bör du ta en diskussion med kompisarna på Skatteverket. Det verkar även finnas en rad undantag men jag är osäker på inom vilket område din tjänst kvalar in på.
Hittade följande länkar på Skatteverket som jag tror hjälper dig men själva definitionen behöver du kolla upp som sagt. Sälja tjänster till andra EU-länder och Sälja tjänster till länder utanför EU
Hoppas detta kan underlätta för dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-11
10:24
Hej Åsa,
Är lite nyfiken på vilken löneart du använde för att lägga in förskottet på lönespecifikationen. La du in löneart 1142 Löneskott skatteavdrag 30% så kommer ditt löneprogram lägga in en systemlöneart 9101 Löneförskott på föregående lön automatiskt för att justera förskottet på nästa lönespecifikation du skapar till den anställda.
Programmet kommer även hjälpa dig med bortbokningen från 1610 när du läser in bokföringsunderlaget i ditt bokföringsprogram.
Har du använt någon annan löneart så återkom gärna 🙂
Ha en fin dag!
Tinna
... Visa mer
2020-05-08
11:33
Hej och tack för en spännande fråga!
Just nu är vi inne i en testfas där vi vrider och vänder på olika scenarion utifrån hur det ser ut hos våra kunder. Vi har inte hunnit testa ditt specifika scenario så jag vågar inte lova att det kommer att fungera. Ställde frågan till våra specialister och fick till svar att det förmodligen kommer att fungera eftersom det är installationen av SQL-server som sätter systemkravet på operativsystemet.
Vill även påminna om att vi inte rekommenderar användningen av Windows 7 men det har du säkert full koll på.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-08
11:25
Hej Samanti,
Ja det stämmer. Under Övriga skatter - Särskild löneskatt - i fältet Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader redovisas den Särskilda löneskatten på pensionskostnader (SLP) som uppstått under räkenskapsåret. Det är premiebeloppet som ska anges i fältet.
Ha det fint!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-08
10:07
Hej Tobias,
Kul att du använder tjänsten Visma Betalt Direkt. Vi har skapat instruktionen Visma Betalt Direkt där du kan få svar på i princip alla frågor och funderingar som kan uppstå.
Under stycket "När du sålt fakturan" - hur matchar jag betalningen mot fakturan - kan du läsa följande: I de flesta fall klarar programmet att matcha betalningar för fakturor automatiskt. Om du behöver matcha betalningen för fakturan manuellt gör du det under Kassa- och bankhändelser på fliken Ej bokförda bankhändelser. Om transaktionen inte har matchats automatiskt klickar du på Matcha. I fältet Bokföringshändelse välj Inbetalning för såld faktura.
Ha en trevlig helg!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-07
11:10
Hej!
Jag hittade bra information gällande detta på bokföringstips.se och hur du ska bokföra beror lite på om det ska klassas som en skattefri eller en skattepliktig förmån. På deras sida kan du få hjälp med du ska resonera kring detta samt konteringsförslag. Jag angav båda alternativen så du kan du välja det som stämmer för er. Skatteverket kan självklart också hjälpa dig med att avgöra om det ska vara skattefritt eller skattepliktigt.
Kostnaden för en skattefri förmån av olycksfallsförsäkring bokförs i kontogrupp 75 för anställda och i kontogrupp 63 för delägare som inte är anställda.
Kostnad för en skattepliktig förmån av olycksfallsförsäkring bokförs i kontogrupp 75 för anställda och i kontogrupp 69 för delägare som inte är anställda.
/Tinna
... Visa mer
2020-05-06
09:37
1Gilla
Hej Sanna,
Ok så vad jag förstår så finns det en överenskommelse som säger att oavsett vilka semestervärden som finns i löneprogrammet så ska ni vid två tillfällen betala ut slutlön till den anställda. Jag antar att detta är sanktionerat med facket så allt går rätt och riktigt till.
Det finns inget stöd för detta i programmet utan du får hantera det manuellt genom att lägga in löneart 3232 Semesterersättning vid slutlön.
För att tömma ackumulatorn och för att allt ska bli korrekt vid en ev. återanställning rekommenderar jag att du på den anställdas sista löneutbetalning även lägger in snabbvalet Semesterersättning vid slutlön och då kommer programmet att vilja betala ut allt vad gäller intjänade, betalda och sparade dagar. Detta belopp behöver du sedan lägga in med med negativt tecken på löneart 3232 och dra bort helt.
Så på sista lönen du betalar till den anställda kommer du ha löneart 3232 med resterande del av den överenskomna slutlönen. Du kommer ha en rad med snabbvalet Semesterersättning vid slutlön samt ännu en rad med löneart 3232 där beloppet ligger i minus och är samma belopp som snabbvalet genererade. För att underlätta för den anställda kan du även ta bort bockarna för "skriv ut" längst till höger på löneartsraden för snabbvalet samt för raden med 3232 i negativt tecken. När allra sista lönen är klar och låst kan du bocka i "har slutat" på den anställda.
Krångligt? Ja kanske lite men vi finns här för att hjälpa dig och du är alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller mina duktiga kollegor på supporten.
/Tinna
... Visa mer
2020-05-06
08:13
Godmorgon Davor,
Jag skapade ännu mer osäkerhet gällande ditt organisations- och kundnummer. Joanna har förberett ett ärende och jag kommer be en kollega att kontakta dig under dagen.
/Tinna
... Visa mer
2020-05-04
15:04
1Gilla
Hej Jacob,
Bra fråga faktiskt. Själv har jag ingen aning men det borde kompisarna på Skatteverket vet så kolla med dem 🙂
Skönt att du fått in dina filer och tack för att du återkopplade.
/Tinna
... Visa mer
2020-05-04
12:40
Hej,
Vill du börja om från början i eEkonomi så har du möjlighet att göra en omstart av ditt företag. När du gör en omstart försvinner bokföring, fakturor ja, allt.
Du gör en omstart under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter.
/Tinna
... Visa mer
2020-05-04
09:42
Hej Peder!
Ta kontakt med min kollegor på supporten så får ni titta på hur vi lämpligen ska lösa detta.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-04
09:13
Hej Dan,
Du behöver ta kontakt med mina kollegor på supporten så hjälper de dig på bästa sätt.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-04
08:53
1Gilla
Hej Jake,
Har det löst sig för dig? Tolkar dig som om du inte hittar exakt var på Skatteverkets sida som du ska ladda upp filen? Prova att du går till filöverföring
Om du inte får det att fungera där så kanske det är bäst att du vänder dig till Skatteverket så får de hjälpa dig rätt. Skulle du få något specifikt felmeddelande med någon form av hänvisning till en ruta eller rad så går det fint att återkomma så ska vi försöka hjälpa dig.
Hoppas det löser sig!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-04
08:15
Godmorgon Patrik!
Om du inte redan har provat så vill jag be dig starta om din dator och se om det kan ha effekt. Annars behöver du ta kontakt med mina kollegor på supporten så hjälper de dig gärna.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-04
08:06
Godmorgon Cooper!
Tack för din återkoppling och härligt att det löste sig.
Önskar dig en fin vecka!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-30
12:48
Hej,
Håller med dig om att det inte var så lätt att läsa sig till detta. Dock fick jag tipset om att du nog kan hitta svaret finns på Verksamt.se - Skatter och avgifter vid likvidation
Annars är det nog lämpligt att du ställer frågan till en redovisningskonsult som är insatt i ämnet.
Hoppas det löser sig!
Trevlig Valborg
/Tinna
... Visa mer
2020-04-30
12:01
Hej Davor,
Vi har klurat och provat lite fram och tillbaka för att konstatera att vi alla har lite olika inställningar i programmen 🙂
Vet du om du möjligen har haft den upplysningen/påminnelsen om att säkerhetskopiera inaktiverad och har aktiverat den igen nyligen? (Arkiv - Företagsunderhåll - Aktivera avstängda varningar)
Hur gör du när du gör din säkerhetskopia? Tar du säkerhetskopia för aktivt företag eller väljer du alternativet alla företag?
Hör av dig till oss eller till supporten så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig.
Önskar dig en fin Valborg!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-30
11:01
Hej,
Momsredovisningen i eEkonomi tittar på när något är bokfört och den Periodiska sammanställningen tittar på försäljningsdatum oavsett om det är bokfört eller inte.
Expempel - En kundfaktura måste vara registrerad som betald för att påverka bokföringen, och därmed påverka momsredovisningen. Men fakturan kommer med på den Periodiska sammanställningen utefter dess fakturadatum, oavsett om den är registrerad som betald eller inte.
Detta medför att du kan få en differens mellan rapportering av momsredovisning och den periodiska sammanställningen då fakturan kommer med i de olika rapporterna på olika datum. Differensen uppstår när du har kontantmetoden och månadsvis- eller kvartalsvis momsredovisning. Skulle du ha årsvis moms så skulle du rapportera allt under samma period oavsett och ingen differens hade uppstått.
Min rekommendation är att du vänder dig till Skatteverket och rådgör vidare.
Önskar dig en fin valborg!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-30
09:13
Hej Ulrika,
Vilket bra initiativ av er! Förmånsvärdet kan du lägga upp med en kopia av löneart 2118 Övriga förmåner tabellskatt och bruttolöneavdraget kan du göra med en kopia av löneart 1179 Övrigt avdrag brutto. Dessa lönearter kan du lägga in på standardlönebeskedet Flik 3 Lön.
Jag hittade även en av våra egna artiklar om förmånsbeskattnig som har ett litet avsnitt gällande förmånscyklar och i det avsnittet finns även en länk i ämnet på Skatteverkets hemsida.
Trevlig Valborg! 🙂
/Tinna
... Visa mer
2020-04-29
12:27
Tack själv och jag hoppas det löser sig på allra bästa sätt.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-29
11:14
Hej Hammarback,
Vi är måna om att alltid ge korrekta och schyssta svar här i forumet och just i detta fallet känner jag att du bör ta kontakt med din redovisningsbyrå för bästa hjälp. Har du ingen redovisningskonsult hjälper vi dig gärna att hitta en via länken Hitta redovisningsbyrå på vår hemsida.
Hittade en del information på Skatteverkets hemsida som du kanske kan ha nytta av.
Sälja tjänster till andra EU-länder
Sälja tjänster till länder utanför EU
/Tinna
... Visa mer
2020-04-29
09:22
Hej Sofie,
Inne på fliken 3. Lön på den anställda lägger du in ordinarie månadslön plus bruttolönetillägget i rutan för Lön efter löneväxling. Då kommer alla avvikelser att baseras på den totala lönen helt enligt ditt önskemål. Om du inte har rutan Lön efter löneväxling behöver du först gå in i Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar - Markera rutan "Löneväxling (te.x pension) ska påverka löne- och semesterberäkningar.
För att betala ut tillägget kan du antingen välja löneart 1174 eller göra en kopia av den lönearten och döpa om den till något som passar bra.
Skulle det vara aktuellt att göra denna utbetalning varje månad har du möjlighet att lägga in lönearten på standardlönebeskedet inne på den anställda och fliken 3. Lön.
Önskar dig en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-27
15:07
Hej Joakim,
Det finns ingen möjlighet att redigera rapporten Leveransbevakningslista utan då får du bygga den helt från början. Detta gäller för samtliga rapporter som ligger under utskrifter i programmet. Rapporterna som du kan läsa in via Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Läs in rapport - Markera katalogen SPCSRapp är redigeringsbara i rapportgeneratorn.
I instruktionen Skapa rapport via rapportgeneratorn beskriver vi hur man går tillväga för den som är lite klurig och kan bygga rapporter själv.
Att bygga sin egen rapport kan upplevas svårt och eftersom vi inte har support på rapportgeneratorn så har du även möjlighet att vända dig till någon av våra duktiga partners där du kan beställa en skräddarsydd rapport efter era behov. Vår partneravdelning hjälper dig gärna att hitta en lämplig kandidat för uppdraget eller så söker du själv via vår sida Hitta en återförsäljare.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-27
13:53
Hej,
Du har ingen möjlighet att ändra formatet men det du kan göra är att få programmet att acceptera formatet genom att du gör såhär:
Arkiv - Inställningar - Föreningsinställningar - Medlemmar - Ta bort bocken för "Kontrollera att ett riktigt personnummer har angivits".
Prova så hoppas jag att det kan underlätta för dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-27
11:16
Hej Ulrika,
Eftersom man enligt semesterlagen inte får plocka av intjänade dagar så saknar våra löneprogram stöd för detta. Du får hantera detta manuellt och efter att du gjort semesterårsavslut i programmet minska antalet betalda dagar manuellt.
Önskar dig en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-27
10:30
Hej!
Vi har försökt återskapa samma scenario som du men lyckas inte. Min rekommendation till dig är att dubbelkolla så rutan gällande stödområde inte är ikryssad - spara om uppgifterna gällande privata inkomster och skapa sedan om deklarationen. Kvarstår problemet så hör du av dig igen antingen till oss i forumet eller till kollegorna på supporten.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-24
10:24
Hej Kicki,
Det var ju bra att du inte laddat upp din AGI ännu. Vi brukar vara noga med att be våra kunder vänta med att ladda upp för att minska problem vid eventuella korrigeringar så detta var ju toppen.
Jag skulle rekommendera att du korrigerar nu i korrekt månad och inte väntar. Du kan skapa en extra lönekörning och lägga upp löneart 1502 med omvänt tecken. Programmet kommer tjura och säga "Du har angivit ett positivt värde. Lönearten är normalt avsedd för att användas till negativa värden" - Klicka då bara ok så kommer du vidare och kan klarmarkera, ta ut alla under samt skapa om AGI-filen.
Önskar dig en härlig helg!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-24
09:21
Hej Kicki,
Har du låst lönen där det blev fel? Har du skickat in AGI:n? Tänker du gör en extralön och betala ut pengarna till den anställda eller vad har ni kommit överens om?
Många frågor men de är viktiga för att kunna ge det bästa rådet.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-23
13:43
1Gilla
Hej,
Jag har tillsammans med mina kollegor kommit fram till följande:
Begreppet investeringsfond var tidigare ett samlingsnamn för värdepappers- och specialfonder. Begreppet togs bort ut fondlagstiftningen 2013.
Gör du en avsättning till periodiseringsfond ger det dig en möjlighet att jämna ut resultatet mellan år med överskott och år med underskott. Avsättningen till periodiseringsfond får göras av såväl juridiska som fysiska personer som bedriver näringsverksverksamhet - aktiebolag, ekonomiska föreningar, handelsbolag och enskilda firmor.
Om vi har tolkat din fråga korrekt så är det en periodiseringsfond som du ska använda i detta fallet men jag vill absolut råda dig att stämma av detta med en redovisningskonsult som är insatt i ämnet.
Hittade länken Vad är värdepappersfonder och specialfonder på Skatteverkets hemsida.
Ha en fortsatt fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-21
13:53
Hej Kicki,
Precis, du använder lönearten för att registrera hur många timmar som den anställda är korttidspermitterad. På timmar där den anställda skulle ha arbetat men där han/hon är permitterad istället.
Ett tips kan vara att läsa i beskrivningen av lönearten (Lönearbete - Lönearter - Inne på lönearten - Fliken 3. Egna inställningar).
På din sista fråga är svaret nej det påverkar inte den anställda som är långtidssjukskriven.
Hoppas jag underlättade dina funderingar och att du får en fortsatt fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-21
10:46
Hej Tim,
Jag har följt upp din fråga och så här är läget. Vi tillhandahåller ingen beskrivning över Administrations databas och har inte heller support på den. Hoppas du har möjlighet att lösa din frågeställning på annat sätt.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-21
08:50
Hej Kristina,
För att statistikrapporteringen ska bli rätt samt permitterade timmar per månad bör du göra justeringen på lönekörningen med samma löneperiod som de permitterade timmarna avser.
Exempel: Löneperiod 1-30/4 då ska du lägga 4401, 4402 eller 4403 med de permitterade timmarna som avser april månad - alltså innevarande månad. Har du löneperiod 1-31/3 på löneutbetalningen i april ska du vänta tills utbetalningen i maj för att justera permitterade timmar för april månad.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-20
14:42
Hej,
För att du ska få ett svar här i forumet behövs nog lite mer information från dig.
Ska detta hanteras som någon typ av vidarefakturering? Vad finns det för typ av underlag för denna utbetalning? Det som du benämner som moms arvode - ska det hanteras som en ren kostnad?
Återkom med mer info så är jag säker på att någon har möjlighet att besvara din fråga.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-20
09:21
Skönt att det löste sig och tack för att du återkopplade till mig.
Ha en fin dag och var rädd om dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-20
09:06
Hej!
Detta är ett tillfälligt fel som vi har i eEkonomi och jag har bett mina kollegor gå in och manuellt lösa detta åt dig. Om du går in nu och skapar om filen så kommer det att fungera att ladda upp den på Skatteverket nu.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-16
13:05
Hej Hans,
Här i forumet har vi ingen möjlighet att svara på frågor som rör programmet Visma Enskild Firma men om du i ditt program söker på "byte av dator" så tror jag att du ska få fram en instruktion som du kan följa.
Du är även välkommen att kontakta supporten för Enskild Firma så hjälper de dig gärna via mejl. Alla mejl som inkommer före klockan 15 besvaras samma dag.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-16
11:20
Härligt Veronica!
Tack för din återkoppling och ha en fortsatt fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-16
10:54
Hej Fredrik,
Det är fältet "Referenskod" i Visma Administration.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-16
10:18
Hej edquist,
Ja enligt bokföringsnämndens rekommendationer ska lönebidrag och företagsstöd för både K1-, K2- och K3-företag bokföras som övriga rörelseintäkter i kontogrupp 39.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-16
08:37
Hej Veronica,
Vi har ingen möjlighet att besvara frågor gällande Visma Compact här i forumet. Däremot är du välkommen att ställa din fråga till mina kollegor på supporten via mejl. Mejl inkommet före kl. 15 besvaras alltid samma arbetsdag.
På länken Supportsidorna för Visma Compact hittar du vanliga frågor och svar samt en länk till var du skapar ditt ärende.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-16
08:26
Hej salamandern,
Förstår det men vi måste, som du säkert är med på, hänvisa till Skatteverkets när det gäller frågor av denna sort. Hoppas du löser det på ett sätt som både du och våra vänner på Skatteverket blir nöjda med.
Önskar dig en fin dag och var rädd om dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-15
13:22
Hej Kristina,
Här kommer svar på dina frågor:
SIE4-filen behöver inte vara per ett månadsskift men du behöver en SIE-fil för varje enskilt räkenskapsår. Du kan alltså inte ta ut en enda total fil för de senaste 7 åren. I instruktionen Importera verifikationer kan du läsa mer om hur du går tillväga steg för steg.
Ja, du måste börja med att skapa företaget i Visma Administration. Tänk på att skapa dina bokföringsår kronologiskt samt att enda gången du har möjlighet att välja kontoplan är i samband med att ett nytt räkenskapsår skapas. Du kan självklart lägga upp nya bokföringskonton under ett pågående räkenskapsår men önskar du göra ett byte av kontoplan så är det endast möjligt att göra det när du lägger upp året.
I programmet finns redan mängder av BAS-kontoplaner och i instruktionen Kontoplaner kan du läsa mer om vilka som finns att välja på.
Varmt välkommen att höra av dig igen till mig eller till supporten. Vi hjälper dig gärna!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-15
09:00
1Gilla
Hej Malutten,
Precis som du märkt så beräknas stödet från Tillväxtverket på arbetstagarens ordinarie lön upp till högst 44.000 kr. Vem som ev. står för resterande del finns inte lagreglerat men styrs av antingen kollektivavtal eller lokalt avtal.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-14
15:38
Underbart @AnnicaL - Stort tack för att du tog dig tid att svara 🙂
/Tinna
... Visa mer
2020-04-14
15:21
Hej Daniel,
Det allra bästa i detta läget är om du möjligen har en säkerhetskopia från tiden innan felaktigheten uppstod. I så fall läser du tillbaka den. Annars får du kreditera på samma felaktiga datum och göra om processen igen. Tänk då på att registrera en direktbetalning även på kreditfakturan så de båda tar ut varandra.
/Tinna
... Visa mer