2023-08-09
13:45
Hejsan. Japp.. funkar på andra enheter och senaste versionen är installerad...
... Visa mer
2023-08-09
11:08
Hejsan och tack för snabbt svar. Hade en rad i ini.filen (Mypageweberr=1) som jag tog bort men det hjälpte icke... Märkligt minsann....
... Visa mer
2023-08-09
11:03
1Gilla
Svar på fråga 2 är att du har helt rätt. Betalar du den själv genom nettolöneavdrag så uppstår ingen förmån och du behöver inte redovisa det till skatteverket. En info, som du sannolikt känner till men man vet ju aldrig, är att du alltid måste ha viss tjänstekörning (minst 100 mil/år) med din förmånsbil för att få lyfta någon moms överhuvudtaget på dess kostnader. Och om du betalar bränslet själv så skall du ju ta ut reseersättning för dessa tjänstemil...
... Visa mer
2023-08-09
10:55
Hejsan. I min dator (en av 8 arbetsstationer) så funkar inte mina sidor i bokslutsprogrammet. Funkar i Byråstöd, Administration m.m. Kollar först om ni kan tipsa om vad det kan vara. Har kört en reparationer utan att det hjälpte. Bifogar bild av det enda som står på mina sidor, sidan är för övrigt helt vit och tom....
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2023-07-13
07:20
1Gilla
Hejsan och tack för svar.. Har, till slut, haft tid att kika på det och det ser ju ok ut. Förutom att det övriga nettoavdraget väl ska hamna på konto 7690 (eller liknande) inte 2790 som är standard på lönearten.
... Visa mer
2023-07-05
14:04
1Gilla
Hittad en gammal tråd där lösningen var, i mitt tycke, lite felaktig.
Vi använder Visma Lön 600 och nu har vi en kund som kör Lön Direkt. Han har då bilförmån och då vill ju vi ändra det till en med nettolöneavdrag då det är mycket förmånligare för honom.
Så som jag tolkar det så kan man då använda den vanliga lönearten "bilförmån" först plus och sedan minus men då blir väl, antar jag, det ingen rapportering via AGI´n, något som, så vitt jag förstått det, man skall göra med en nolla så att skatteverket vet att man har en förmån, om än med noll.
I lön 600 så finns det en färdig löneart för detta, även om jag inte kan se någon skillnad på den mot bilförmånen. Så frågan är om det blir rätt om man bara lägger in plus och minus på samma löneart eller hur gör man? Eller är det så att Lön Direkt inte klarar av bilförmån med nettolöneavdrag?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240506
... Visa mer
2023-04-20
08:00
Hejsan. Har en kund som nu lagt till mig som användare i hans eEkonomi Smart samt Visma Lön Anställd. Kan då se att jag blivit tillagd som användare vilket då kostar dryga tusenlappen per företag. Undrar om det är korrekt och hur vi gör när det inte är jag på firman som skall hjälpa den här kunden. I våra "normala" samarbeten så kan vi alla logga in och hjälpa kunden. Gäller då iofs samarbeten i eEkonomi Fakturering men det bör väl vara samma sak i det här fallet. Blir rätt dyrt annars.....
... Visa mer
2023-04-05
11:08
Problem 2! Startade upp Visma Lön utanför Byråstöd och upptäcker då att det redan finns ett sånt företag där. Sannolikt så har vi gjort så här en gång tidigare i det här företaget. Men så klart så saknar jag lösenord. Och uppkommer frågan; vi använder ju byråstöd. Om jag då, som hjälpen skriver, använder Visma Assist Lön för att återställa lösenord. Gäller det då alla företag, eller får jag välja vilket företag jag återställer lösenordet i? Vågar ju liksom inte gå vidare i den funktionen och hjälpen ger ingen info om hur det ser ut i nästa steg.... Så då provar jag att lägga upp ett nytt företag men justerar namnet så att det inte krockar. En sak som ställer till det är ju att jag måste även här lägga upp en signatur, ett förnamn och ett efternamn, e-post samt ett lösenord. Allt detta gör ju den här vägen lite komplicerad som vi då redan sett.... puuh.... Men jag provar ändå den vägen för att se vad som händer..
... Visa mer
2023-04-05
10:48
Hejsan. Vi provar att göra enligt alternativ 1 helt enkelt. Lite synd då vi tappar historiken och man kan ju även fundera på om det till någon del utgör räkenskapsmaterial. Vilket ställer frågan i en helt annan dager. Nu är ju vi iofs "lite" oldschool och skriver ut allt på papper och sätter i en pärm.. Men det finns ju en del som anser att det som är skapat i ett system utgör räkenskapsmaterial. Alternativ 2 och 3 funkar ju inte då jag inte har någon säkerhetskopia och inte heller kan ta någon då programmet inte startar. Ett rejält moment 22 helt enkelt. Just Lön är ju ett bekymmer för oss byråer då vi inte kan ha det igång i flera företag samtidigt. Det händer ju ibland att min personal sitter och gör en lön i ett företag. Av olika anledningar så måste man öppna ett annat för att kanske svara på en fråga och vips så har man bara det igång. Detta gäller, tack och lov, inga andra program men det gäller att ha tungan rätt i mun så att inget blir fel. Vet inte hur det är i molnvärlden men jag antar att där är man bara inne i ett program åt gången. Vilket då är rätt opraktiskt..... Eller också kan man ha flera igång....
... Visa mer
2023-04-03
10:40
Återigen så har vi problemet med att ett kundföretag tar ut lön efter några år som anställd. Och då kan vi inte öppna löneprogrammet då "versionen är för gammal". Vi använder byråstöd och visma lön 600 version 2023.0 medans kundens version tydligen är 2021.31.
Vi kan inte ta en säkerhetskopia och man kan väl inte ha två versioner av lön installerat? Eller??...
Det här är ett otyg när man vill ha kontinuitet i löneprogrammet även om kunden inte tar ut lön jämt. Och med 135 kundföretag som är märkta som lön så är det lite omöjligt att starta upp alla efter en uppdatering bara för att utifall liksom.... Så finns det något sätt....??
... Visa mer
2023-02-09
15:55
1Gilla
Hejsan och tack för svar, även om det inte var vad jag hoppades på. Anser nog att ert nya skatteprogram, som jag antar att kommer att prioriteras, har ett upplägg som i mångt och mycket blir sämre, framförallt ur en rådgivningssynpunkt. Dessutom så innehåller det ju ännu, och som det verkar även det oprioriterat, inte handelsbolag. Till skillnad mot för, som det verkar, många andra så vill jag ha koll på vad som händer och vill även kunna påverka slutprodukten på det sätt som jag vill ha det (och som jag vet är ok) istället för att programmet skall styra mig enligt någon utvecklares förenklingsintentioner.. Over and out....
... Visa mer
2023-02-08
15:27
Hejsan. Kikade på den senaste versionen av Visma Bokslut och dom "nyheterna" var väl kanske inte riktigt vad vi behövde. Undrar helt enkelt om det kommer någon bilaga eller liknande koppling som hämtar upp underlag på eventuella inköpta inventarier och tar med den skattereduktionen på skatteberäkningen. Kan se av skatteberäkningsbilagan att det inte finns något sådant där. Jag hoppas verkligen att den uppdateringen inte endast sker i Skatt & Bokslut Pro utan även i Bokslut. För jag förutsätter att den är på gång....
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2023-01-30
08:27
Tänkte ju ställa den här frågan själv men ser att svaret redan är gett. Det går alltså inte att ändra en "standardpost" i eEkonomi. Och i den världen är tydligen vissa konton standardposter. Och då har jag en funderingen på om ni inser vilket jobb det sannolikt blir om man skall gå från ett "riktigt" bokföringsprogram typ Visma Administration till eEkonomi. Jag har vissa kunder kvar sedan jag startade i branschen 1989 och kontoplanerna är, kanske framförallt när det gäller försäljning, fulla av egna kontonamn. För BAS är bara en rekommendation och man får byta namn på alla konton om man vill. Och vill man ha en någorlunda intern ekonomistyrning så brukar man dela upp försäljningskonton. Nu vet ju inte jag vilka konton i "vanliga" eEkonomi som är standardposter men jag kan tänka mig att det är en hel del. Funderar verkligen på hur ni tänkt när ni så kraftigt begränsar programmet att vi inte ens får dela upp försäljningen hur vi vill. För vilka kontonummer har vi kvar att välja på när vi skall dela upp försäljningen i en restaurang, där uppdelning är väldigt viktigt. Kostnader i ett åkeri blir rätt många konton med "egna" namn. Att jag frågar istället för ett helt enkelt strunta i det här och fortsätta leta ett annat program är väl mest för att jag använt Visma sedan mitten av 90-talet. Det har varit ett av dom bästa för redovisningsbranschen. Prisvärt, användarvänligt och komplett vilket man då inte kan säga om eEkonomi. Och trenden fortsätter. Ni har ju t.ex. det nya Skatt och Bokslut där vi nu även i Skatt har den nackdel som även det gamla Bokslut hade, d.v.s man kan inte testa saker. I gamla Skatt så har vi dels en kalkylmodul som gör att när jag fyllt i den, fört över till deklarationen så kan jag förändra och testa skillnader mellan dom alternativen. Och öppnade jag en deklaration så kunde jag sedan stänga den utan att spara och inget var ändrat. För denna spara-knapp är en fantastisk funktion för oss som vill ge råd, testa olika alternativ och hjälpa våra kunder. Något som jag alltid saknat i bokslut då även där sparades allt med automatik. Precis som i dom flesta av dagens molnprogram som, sannolikt av tekniska skäl, inte har sparknappar. Men dom saknar även en till funktion som ett lokalt installerat program har, som jag genom åren ibland använt. Det är att ta en säkerhetskopia, läsa in den som ett nytt företag och sedan "leka" i den verkligheten. Väldigt bra i vissa rådgivningar. Så där, då har jag skrivit av mig lite och får sätta mig ner och byta konto i en av mina kunders kontoplaner då vi där bytt namn på konto 3042 till en annan försäljning av hans tjänster som har 25% moms, vilket då inte går att ändra i eEkonomi då 3042 är 12% moms och en standardpost. Tack för den.........
... Visa mer
2023-01-26
07:29
2 Gillar
Hejsan. Det är ju till arten en leverantörsskuld men allt annat hör ju till nästa år så vi brukar ändra fakturadatumet till nästa år om vi använder faktureringsmetoden och reskontra. Vid kontantmetoden så tar vi helt enkelt inte upp den som skuld. Nu var ju det här en försäkring och då utan moms och hade det varit en skuld med moms så hade du ändå inte fått lyfta den. Kravet för momslyft är endera att du betalat den eller att du fått tjänsten/varan levererad. Så vill man absolut bokföra en sådan faktura som leverantörsskuld så blir det förutbetald kostnad och vilande moms. Vilket är rätt onödigt och krångligt. Just den regeln gör ju att t.ex. en hyresfaktura för första kvartalet nästa år blir en lite redovisningsresa om man inte betalar den. Förs förutbetald och vilande moms. Sedan får man kostnadsföra varje månadshyra när månaden är (för då är ju tjänsten levererad) och man får även lyfta den delen av momsen. Bokföring är så enkelt;-)
... Visa mer
2022-12-07
14:01
1Gilla
Testade precis det som Tinna skrev men det hjälpte inte, vilket är mysko... men ta ett snack med supporten. Dom är kanon.
... Visa mer
2022-12-01
09:55
Kollade och när man avslutar programmet så får man upp den frågan. Men man kan där välja att inte få den frågan nästa gång och gör man det så kommer den inte igen. Har alldeles för mig att den går att få tillbaks men får inte till det. Förhoppningsvis så kommer någon i supporten och hjälper till med det. Om jag nu har rätt... men det vore märkligt om man inte kan få tillbaks den funktionen som gör att säkerhetskopiering blir lättare...och vid rätt tillfälle.
... Visa mer
2022-12-01
07:26
1Gilla
Den önskan har nog funnits lika länge som programmet. Men du kan ställa in så att programmet vid nedstängning ställer en fråga om säkerhetskopia skall göras. Då är det bara svara ja så görs det på en i förväg utvald plats. Vilket är nästan bättre än en schemalagd säkerhetskopia. På det här sättet så görs en säkerhetskopia bara när man faktiskt själv vill det då man vet att något är ändrat....
... Visa mer
2022-11-24
10:16
2 Gillar
Ah.. Då skall vi se. Du har bokfört den ingående momsen direkt mot 1650, det kontot är då momsfordran och du bör istället använda 2641 som avser den avdragsgilla ingående momsen som du har under perioden. Det summeras sedan när du gör momsavräkningen/rapporten för perioden. Är lite osäker men tror nog ändå att din vinst i det här fallet bör bli 19 205 kr (försäljningen) minus 6 200 kr (inköpet) d.v.s 13 005 kr. Inte 11 069,10 som du uppgett. Är som sagt var osäker men tror inte att säljprovision och slagavgift skall påverka den delen då om bör räknas som omkostnader. Det skulle isf innebära att kto 3030 blir kredit 10 404 kr och 2616 kredit 2 601 kr. Kto 3028 blir då debet 13 005 kr. I övrigt så ser det, enligt mig, ok ut. Roligt att du tycker bokföring är kul även om det är den absolut svåraste delen av vårt yrke. Rekommenderar starkt att du köper lite litteratur inom typ bokföring, moms och sånt och kanske framförallt, köp tjänster av en välrenommerad redovisningsbyrå i närheten. Ta gärna hjälp av dom med frågor och avstämningar. För det är alltid ditt ansvar och det finns inga ursäkter om det blir fel. Lycka till!!
... Visa mer
2022-11-24
09:53
1Gilla
Hejsan. För att kunna lämna ett någorlunda korrekt svar så vore det bra med ett exempel innehållande belopp. Kan du göra det?
... Visa mer
2022-11-24
09:51
3 Gillar
Helt rätt att man enligt Skatteverket skall hantera ett inköp med moms från EU som ett inköp med omvänd moms från EU. Personligen så har jag väldigt svårt att förstå det i och med att det förstör den kontroll man har där försäljning som rapporterats visa periodisk sammanställning skall mötas av en sådan redovisning hos köparen. Här redovisar man då ett köp som inte redovisas som en försäljning. Märkligt av Skatteverket....
... Visa mer