2025-05-26
13:58
1Gilla
Hej, Visma har idag (som ingen kan ha missat) bytt namn till Spiris. I deras kommunikationsmail idag så kom man till en länk där man kan läsa mer om namnbytet. Och längst ned på den sidan hittar man en Ordlista med nya namn på deras program/funktioner. Nedan är några namnändringar: Visma eEkonomi Smart --> Bokföring & Fakturering Visma eEkonomi Pro --> Bokföring & Fakturering+ Jag klickade mig vidare för att få reda på de nya priserna. Och inte hittar jag några priser på det som tidigare hette Visma eEkonomi Pro!? Varför? Jag skulle vilja veta om de fasta priserna har justerats? https://www.spiris.se/priser#main-offer OBS! Befintliga appar uppdaterades först när jag försöker ladda ned dom igen som Spiris (fd appar Visma eEkonomi) och Spris lön anställd (Visma Lön Anställd). Hälsningar Carina
... Visa mer
2025-05-23
14:28
Hej @LW -60 , Du hittar befintliga och skapar nya bokföringsförslag under Inställningar --> Bokföringsförslag. Lösningen som Visma beskrivit avser att du först skapar en bokföringsverifikation + spara. Därefter kopplar du pdf-filen till verifikationen. Då har du lagt in alla uppgifterna manullt. Men detta är både omständigt och ohållbart med stora volymer av leverantörsfakturor. Man tvingas in i Vismas nya debiteringssystem vare sig man vill eller inte (om man har många leverantörsfakturor). OBS! Ansvaret ligger alltid på dig som bokför att bokföringen är rätt oavsett tolkning eller bokföringsförslag. Dessutom så handlar tolkningen inte bara om bokföring. Det handlar även om fakturanr och OCR-nr. Så länge du inte ändrar allting så har Visma "tolkat" fakturan åt dig och du debiteras. Mvh Carina
... Visa mer
2025-05-23
10:50
3 Gillar
Hej @Helene Struthers , Vi har idag prenumerationen Visma eEkonomi Pro. Tycker ändå om man valt en dyrare version att detta borde självklart ingå. Förslaget som du uppgav ovan gör bara hanteringen mera omständigt för användaren. Mvh Carina
... Visa mer
2025-05-23
09:48
1Gilla
Hej @JbesEnt , Som jag tycker mig förstått att Visma fungerar. När det gäller referenser på kundfakturorna så sparas det senaste använda referenser. När du därför skapar en ny kundfaktura på kund X så ändra du "vår referens" till den korrekta. Till nästa kundfaktura du skapar till samma kund X så blir det uppdaterat. Successivt blir det uppdaterat på de flesta kunder. Tyvärr blir detta nog sättet du får använda tills Visma uppdaterat någon bra funktion. Alternativt gör du nedan: Klicka på det inringade i rött på raden "vår referens". Klicka på en av de tidigare skapade referensnamnen som du vill ta bort, exempelvis Jörgen. Namnet dyker då upp som vår referens med blå klickbar text. Se nedan. När du klickat på namnet så får du upp möjligheten att ta bort referensen. När namnet blir borttaget som referens så borde inte det dyka upp igen på kommande fakturor. Lycka till! Mvh Carina
... Visa mer
2025-05-23
08:26
10 Gillar
Hej, Jag ser att det är många här som har uttryckt sin missnöje över den nya "ofrivilliga" rörliga kostnaden som Visma ska tvinga på oss användare. Hade inte tänkt skriva något mer då det ändå är många som har kommenterat samma saker som VI känner, men min chef vill ändå att vi ska uttrycka vårt missnöje med det nya beslutet så att Visma ser antalet användare som har invändningar. Visma har kommunicerat ut om den nya kostnaden för "tolkning" av leverantörsfakturor idag. Vad är nästa steg? Ta betalt för varje periodisering som sker "automatiskt"? Eller för varje verifikation som skapas automatiskt vid kundinbetalningar respektive leverantörsbetalning under kassa bank händelser? Grundfunktionerna i ett ekonomisystem är ju följande: * Skapa order/kundfakturor. * Registrera leverantörsfakturor. * Skicka kund-/leverantörsfakturor. * Bokföring m.m. Visma funkar ju idag inte ens optimalt. Det har ju ständigt varit buggar och problem med bankkopplingar som vi stressade användare fått stå ut med. Kunderna har ju ständigt kommit in med input på förbättringsförslag och hjälpt Visma förbättra sitt program. Och med det får vi tacken att Visma höjer priserna på något som är självklart!!?? Vi som kund är inte nöjda! Mvh Carina
... Visa mer
2025-05-22
08:41
Hej @LW -60 , Om du klickar på bilden i mitt förra inlägg så kan du läsa skillnaden, men det är ingen större skillnad enligt min åsikt. Mvh Carina
... Visa mer
2025-05-21
16:07
Hej, Jag har gått igenom Månadskollen för April månad och gjort kontroller enligt svar från Visma-support. När det gäller svaret angående Tredje sidan med information om den mest sålda artikeln som baseras på priset inklusive moms så har jag lite kommentarer. För ett företag som säljer utanför Sverige, dvs både inom och utanför EU, så är det irrelevant med försäljningsumma inklusive moms på en försäljningsartikel. Det blir ingen bra jämförelse. Bättre att använda belopp exklusive moms. Fjärde sidan som visar registrerade leverantörsfakturor i april stämmer överens med det ni har skrivit. Men vi som lägger in Proformafakturor från leverantören (bokförs på kto 1684 Kortfr fordran på leverantör) och sedan den riktiga fakturan från leverantören vid leverans (kostnadsförs först nu) får ju dubbla registreringar. Jag förstår det ni skriver, men det hade varit önskvärt att kunna hantera proformafakturor på ett bra sätt i Visma eEkonomi - gäller både leverantör som kundfakturor. Femte sidan avseende att saldot på det primära företagskonto per den sista i månaden (30/4). Beloppet på Månadskollen stämmer inte alls. Har ringt er support och vi har båda kommit fram till att det INTE är beloppet på företagskonto per 30/4 som visas. Utan det är för oss båda beloppet på företagskontot som är på startsidan som visas, dvs "up to date" = dagens datum. Kopplingen som beloppet hämtas ifrån blir därför fel och det har skapats ett ärende på detta. Bland de sista rutorna med "Vad händer i Maj?" visas Obetalda kundfakturor som förfaller i maj. Detta är också lite missvisande text då det inte avser obetalda kundfakturor per 30/4 (MED fakturadatum april) som förfaller i maj. Det visar antalet kundfakturor med fakturadatum i april, som per dagens datum då Månadskollen tas fram, som fortfarande är obetalda och förfaller i maj (kundinbetalningar som har redan inkommit i början av maj är borträknade!). En annan sak som jag vill påpeka är Visma Ekonomiöversiktens rapport --> Rullande 12 Årsvärden. Jag tolkade detta som rullande tolvårsvärden! Och det blev riktigt tokigt när jag nu hittade förklaringen. Se bild nedan. Men jag ser ingen större skillnad på 12 Månadsvärden vs 12 Årsvärden då man ändå ser det ackumulerade och kan jämföra. Hade istället varit mycket roligare att jämföra värden mellan åren. Till sist önskas möjligheten att skapa egna rapporter utifrån vad man själv önskar se. Tack för ordet! MVH Carina
... Visa mer
2025-05-15
10:28
Hej igen, Ja, jag håller fullständigt med dig om att det är tråkigt med begränsade tecken på standardtexter på kundfakturorna i Visma. Är det en svensk kund som vill ha IBAN och inte bankgiro-nr? För hos oss blir det automatiskt IBAN på kundfakturor till utländska kunder. Även på vår Företagskonto i SEK (vi använder annars EURO till utländska kunder).
... Visa mer
2025-05-15
09:38
Hej igen, Här är ett förslag. Då kan du välja att lägga in IBAN-uppgifterna som en standard-text på kundfakturorna genom att gå in på Inställningar --> Företagsinställningar --> Fliken Övriga uppgifter --> I rutan för Faktura kan du skriva vad du vill ska vara standardtexter som kommer med på alla dina kundfakturor. https://support.vismaspcs.se/visma-eekonomi-pro/sv-se/content/online-help/settings-company.htm?cshid=common_companyform Mvh Carina
... Visa mer
2025-05-15
09:19
1Gilla
Hej @Anna Eklund , Först behöver dubbelkolla att du har lagt upp bankgiro-nr under Företagsinställningar --> Fliken Grunduppgifter --> Företagsuppgifter. Sedan ska du även ha lagt upp kontot, under Inställningar --> Kassa- och bankkonton, med både kontouppgifter. Se bild nedan. Sedan behöver du under Försäljning --> Kunder och rutan Betalning längst ned till höger valt vilket bankkonto som betalning skall göras till. Vårt primära företagskonto är upplagd med bankgiro-nr och SEK. Det är alltså på själva kundkortet/-registret du lägger upp vilket bankgiro-nr alt. bankkontonr som skall synas på kundfakturan vid försäljning inom Sverige respektive utland. Mer info: https://support.vismaspcs.se/visma-eekonomi-pro/sv-se/content/online-help/settings-company.htm?cshid=common_companyform https://support.vismaspcs.se/visma-eekonomi-pro/sv-se/content/online-help/settings-cashbank-accounts-add.htm https://support.vismaspcs.se/visma-eekonomi-pro/sv-se/content/online-help/sales-customers-edit.htm Mvh Carina
... Visa mer
2025-05-05
13:42
Hej @Tinna Gunnarsson , Tack för din återkoppling! Tyvärr stämmer inte uppgifterna med de rapporter man skriver ut från Visma som t.ex. Balans- och resultatrapporter, huvudböcker m.m. Oavsett periodisering och valutaomräkningar m.m. så bör Månadskollen ändå stämma överens med utskriftsrapporterna i Visma. Månadskollen säger bl.a. att vi per den sista dagen i månaden hade en viss summa på Företagskonto (SEK), men det stämmer inte. Ni behöver därför dubbelkolla och justera Månadskollen, annars blir det vilseledande rapport som inte alls stämmer. För min del är det knappt några uppgifter i Månadskollen som stämmer. Vid tillfälle när jag har mer tid kommer jag att kontakta er support angående detta. Men på sistone ger eEkonomi ingen bra upplevelse med så många trögheter som ni behöver förbättra och utveckla... Hälsningar Carina
... Visa mer
2025-04-16
10:52
2 Gillar
Hej @pingflood, Jag brukar sätta ett A i slutet på nästa fakturanummer och sedan B på nästa osv. Du ser ju senaste fakturor när du har muspekaren på leverantörsnamnet vid registrering och då vet du vilken bokstav som står näst i tur. Alternativt som någon annan föreslog att använda fakturans fakturadatum som fakturanummer. Bara du är konsekvent så uppstår ju inga problem. Det är egentligen samma princip när du får fakturor från Transportstyrelsen. Där saknas det ju också fakturanummer. Och då kan du använda fakturadatumet alternativt OCR-nr som fakturanr. Mvh Carina
... Visa mer
2025-04-16
10:36
Hej, Jag tycker att tanken med rapporten Månadskollen är jätte bra (om den stämmer). Har använt den varje månad för att presentera för min chef om hur månaden har gått. Tidigare har jag noterat att beloppet som visas på Företagskonto inte stämmer med Balansrapporten. Men när jag denna månad tittat lite närmare så verkar inte mycket stämma. - Resultatet är fel - Hur mycket som man har fakturerat - var kommer siffrorna ifrån? Får här en liten diff trots att jag har räknat med moms på försäljningen inom SE. - Den mest sålda artikel i värde stämmer inte överens med Försäljningsstatistiken (lägre belopp i mars än vad försäljningsstatistiken visar). - Registrerade leverantörsfakturors värde i mars stämmer inte med huvudboken kto 2440. - Saldo på företagskonto per sista mars stämmer inte alls med Balansrapporten. Vänligen kolla upp detta alternativ förklara var siffrorna i Månadskollen kommer ifrån. Annars kan ni lika gärna plocka bort den felaktiga rapporten. Mvh Carina
... Visa mer
2025-03-24
11:57
1Gilla
Hej, Detta gör du enklas genom att skapa egen "Bokföringsförslag". Gå till INSTÄLLNINGAR --> BOKFÖRINGSFÖRSLAG --> Välj skapa "Nytt bokföringsförslag" (gröna knappen högst upp till höger). Nedan bild är exempel på bokföringsförslag som jag har skapat för automatkontering av löneskatten vid avsättning till Pension. Nedan är ett annat exempel på befintlig bokföringsförslag på 1/2 moms vid leasing: I ditt fall väljer du momskonto 2641 och fyller i formeln enligt ovan, men du byter ut 0,5 mot 0,9 istället. När du sedan bokför leveransfakturan så väljer ditt BOKFÖRINGSFÖRSLAG (vad du nu väljer att döpa det till). Mvh Carina
... Visa mer
2025-03-24
08:59
Hej, Inget stort problem egentligen. Men vi har kreditbevakning på kundföretagen. Problemet är att jag dagligen får dubbla mail på exakt samma sak. Jag får hela tiden radera mail som kommer in dubbelt. Ett enkelt fel hos Visma som går att rätta till? Mvh Carina
... Visa mer
2025-02-26
09:10
1Gilla
@Tinna Gunnarsson , tack för din återkoppling! Det var just bekräftelsen om medvetenheten om fel och att Visma har tänkt agera med åtgärd som jag ville få. Hoppas på en åtgärd inom snar framtid. Hälsningar Carina
... Visa mer
2025-02-25
11:22
@AnnicaL som jag beskrev så spelade det ingen roll för mig denna månad då det handlade om ett litet belopp (och resultatet skulle blivit detsamma oavsett 10% eller 10,21%). Jag vill belysa att det i tidigare perioder har stått 10,21% på AGI-underlagen. Jag vill få bekräftad att programmet räknar på rätt procentsats, och inte att det har blivit ett fel i programmet. En veteranpool med flera anställda (pensionärer) som betalar ut löner kan få lite större diffar. Hälsningar Carina
... Visa mer
2025-02-25
10:43
Hej, Jag har noterat att det står 10% för anställda som är födda 1938-1958 på underlaget för Arbetsgivardeklarationen. Rätt ska ju vara 10,21%. Gäller feb-lönen. För oss var det en liten summa som inte påverkades denna månad. Men rätt ska ju vara rätt (vet inte heller om systemet räknar på fel procentsats). Det kan ju finnas flera användare som har anställda födda före 1958 och då kan det bli heltokigt på AGI till Skatteverket 12/3. Vänligen rätta till felet! Hälsningar Carina
... Visa mer
2025-02-17
13:22
Jag har hittat ett sätt att kringgå felet. Det går att förhandsgranska och skriva ut lönebeskeden när man är inne på varje enskild anställd i lönekörningen. Detta tar ju längre tid, men funkar tillsvidare tills Visma löser problemet. Mvh Carina
... Visa mer