Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej Jonte_123, Tack för din fråga. Bokföringen av kostnaden för trängselskatt för resor i tjänsten med privat bil görs i två steg; 1. Bokför kostnaden som en egen insättning: 2018 Egna insättningar Kredit 5616 Trängselskatt Debet 2. Utbetalning från företagskontot till ditt privata konto: 1930 Företagskonto Kredit 2013 Egna uttag Debet Tänk på att du behöver föra körjournal över dina resor i tjänsten samt att kostnaden för trängselskatt ska kunna verifieras med underlag (kvitto/faktura). Önskar dig en fin dag! /Pamela
Tack så mycket, Joachim!
HejI bolag A skall du dels bokföra upp lånet samt en tillgång för tillskottet som gjorts i bolag C.1331 Andelar i intresseföretag Debet23XX Lån Kredit Lånet.Räntan på lånet bokför du på följande sätt. Föreslår att du ökar på låneskulden med räntan och samlar hela skulden på samma konto.8410 räntekostnader debet23XX Lån kredit.I Bolag B bokför du utbetalningen till Bolag C som en tillgång på bolag A1930 Kredit1341 Långfristiga fordringar på intresseföretagI Bolag C så skall enbart insättningen bokföras som ett aktieägartillskott på konto 2093 erhållna aktieägartillskott.Du kan eventuellt behöva använda andra konton än 1331 och 1341 beroende på vilket förhållnade dessa bolag har till varandra. Finns en mängd olika konton för detta beroende på om det räknas som koncern, intresseföretag eller om det är helt externt.Önskar dig en fortsatt fin dagJoachim
HejDå detta är en specifik typ av fråga som jag desssvärre inte alls är insatt i och vågar ge mig på ett svar på så bör du ta kontakt med en konsult eller revisor för hjälp med detta./Joachim
Awesome