Hej,
Jag har en kollega som har jobbat heltid 1/1-15/3 och sedan nu ska jobba 75% från 16/3.
Vi har semesterår 1/1 - 31/12 och 30 semesterdagar. Hon ska också jobbar 4 dagar i veckan så hon kommer få 24 semesterdagar per år.
Men hur räknar jag ut hur många betalda semesterdagar hon ska få i år med tanker på att hon jobbat 2,5 mån heltid.
Blir det såhär enligt nedan?
Arbetade dagar heltid 2026: 74/365*30 = 6 sem dgr
Och sedan
Arbetade dagar 75% 2026: 291/365*24 = 19 sem dgr
6 + 19 = totalt 25 sem dagar
När jag sedan ska ändra antalet semesterdagar under betalda så kommer annan en ruta fram är det där jag ska fylla i?
Tack på förhand!
Löst! Gå till lösning.
Hej @Sandra1
Du tänker i princip helt rätt. Eftersom din kollega har arbetat heltid i början av året och sedan går ner till 75 % behöver semesterrätten fördelas utifrån hur länge personen arbetat med respektive sysselsättningsgrad under året.
Ungefärlig beräkning blir då:
Januari–mitten av mars (ca 2,5 månader) heltid med semesterrätt 30 dagar
Mitten av mars–december (ca 9,5 månader) 75 % med 4 arbetsdagar/vecka vilket motsvarar 24 semesterdagar per år
Beräkningen blir då ungefär:
2,5/12 × 30 ≈ 6 dagar
9,5/12 × 24 ≈ 19 dagar
Totalt blir det cirka 25 betalda semesterdagar för året efter avrundning. Enligt semesterlagen så avrundas alltid semesterdagar uppåt till den anställdas fördel.
I Visma Lön 600 kan du justera detta genom att gå in på den anställde under Anställda – fliken Semester och ändra antalet betalda semesterdagar. När du gör ändringen kommer en dialogruta upp, och det är där du registrerar det nya värdet.
Från och med nästa hela år, om personen fortsätter arbeta 75 % med 4 dagar per vecka, blir semesterrätten 24 dagar per år.
Hoppas detta hjälper och annars är du välkommen att ringa oss på 0470-70 60 00.
Hej, tack så mycket för svar.
Visma vägrar att ta 25 när jag skriver in det, den verkar själv räknat det till 24 och de går inte skriva över. Ska det vara så?
Hej, tack så mycket för svar.
Visma vägrar att ta 25 när jag skriver in det, den verkar själv räknat det till 24 och de går inte skriva över. Ska det vara så?
Hej!
Det jag har lärt mig är att antal semesterdagar baseras på hur man jobbar vid uttagstillfället. Ni har semesterrätt 30 dagar vilket motsvarar 6 veckors ledighet vilket innebär att om du arbetar 4 dagar/ vecka behöver du 6 x4 dgr = 24 dagar för att vara ledig i 6 veckor.
Så för mig låter det helt rätt med 24 betalda semesterdagar.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.