2018-01-12
09:31
Hej! Detta felmeddelande brukar komma om det är ett antivirusprogram som hindrar installationen. Testa att tillfälligt slå av programmets skydd och kör arbetsplatsinstallationen igen. /Anna
... Visa mer
2018-03-24
16:39
1Gilla
Ahh tack för att du delar med dig av din kunskap! 🙂
... Visa mer
2018-01-15
13:02
1Gilla
Hej! När du tar säkerhetskopian i Visma Skatt Proffs behöver du markera en ruta där det står Exportera till Visma Skatt. Eftersom detta ska göras i Visma Skatt Proffs är det enklast att du installerar det programmet och tar en ny säkerhetskopia. Jag mejlar dig version 2017.11 av Visma Skatt Proffs. /Anna
... Visa mer
2018-01-15
12:09
Hej! Det finns tyvärr ingen riktigt bra lösning för att hantera internfakturering i programmet. Brukar ni göra internfakturor genom att skapa fakturor i programmet så tycker jag att det låter bra att du lägger in resultatenheten på fakturan så kommer det skapas en kreditrad med resultatenheten. Ett annat alternativ är att på en verifikation plocka upp kontot som du vill ta bort resultatenheten på och lägga samma konto och samma belopp i både debet och kredit. Har andra användare förslag på lösning så är inspel självklart välkomna! /Anna
... Visa mer
2018-01-24
13:06
1Gilla
Hej! Om du vill ha hjälp med beräkningar för avskrivningar och få in inventariet i din inventarielista behöver du lägga upp det under Bokföring - Inventarier. Det händer inget i bokföringen när du registrerar det där, så du måste alltid registrera inventarieköp via en verifikation, leverantörsfaktura eller kvitto. /Anna
... Visa mer
2018-01-23
10:06
Hej Humlan! När du skriver ut fakturajournalen kan du göra inställning att bokföringsunderlaget ska skrivas ut Detaljerat, och då välja med Medlems-/kundnr eller Namn. På så sätt kan du se vem som betalat in. Du kan under Arkiv - Inställningar - Föreningsinställningar och Bokföring välja att få en verifikation per affärshändelse. Du väljer här på vilja journaler du vill ha detta.
... Visa mer
2018-01-17
15:03
Hej! Jag anar att det är bokföringsrapportgeneratorn du använt. Då vi inte har någon support på den här delen förutom i vår skrivna hjälp, så har jag tyvärr ingen erfarenhet av att bygga den här typen av rapporter. Du har kanske redan kikat på instruktionerna som finns i vår skrivna hjälp annars hittar du dem här: Skapa rapport via bokföringsrapportgeneratorn » Ett alternativ du har är att kopiera och ändra resultatrapporten. Det här är en aning mer avancerat och det krävs att man är van att ändra i filer och veta vad man gör. Vi har en instruktion även för detta som du hittar här: Ändra balans- och resultatrapport » Kika gärna igenom de här instruktionerna för att se om du kan lösa det på egen hand. Om du inte får ordning på det har du möjlighet att ta kontakt med någon av våra partners för att få hjälp med en anpassad rapport. Här kan du välja kompetens Rapporter och mallar och sedan söka efter partner: Hitta partner/återförsäljare » Det kanske finns användare här på forumet annars som har erfarenhet av bokföringsrapportgeneratorn? Ni är självklart välkomna att ge er input i så fall. Hoppas att du får ordning på det. /Annie
... Visa mer
2018-01-15
09:12
1Gilla
Hej! I balansräkningsmallen under Arbeta med - Start - Balansräkningsmall och knappen Avr.diff har programmet räknat fram en differens från de olika balansräkningsraderna. Denna differens måste placeras mot en balansräkningsrad och som standard styrs det mot raden Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter. Klickar du på knappen Avr.diff kan du själv välja vart avrundningsdifferensen ska placeras. Läs mer här under rubriken Avrundningsdifferens: Arbeta med balans- och resultaträkningsmallen » /Anna
... Visa mer
2018-01-09
11:55
Det är gjort.
... Visa mer
2018-01-17
13:19
1Gilla
Hej! Det stämmer att det är den momsen du ska redovisa. - det ser korrekt ut! Det handlar egentligen inte om att betala moms för 5 månader utan att du redovisar moms för de försäljningar som har bokförts under kvartal 4 (oktober-december). Eftersom du redovisar enligt kontantmetoden bokförs dina försäljningar när du får betalt för dem eller när du har ett bokslut, vilket i detta fallet förvirrar lite 🙂 /Anna
... Visa mer
2017-08-23
14:03
Hej SEAB! Om de anställda jobbar deltid så lägger du in ett arbetsschema och lön som stämmer in för deltiden. Därefter registrerar du semester på de dagarna som de anställda är frånvarande. Enligt semesterlagen tar man bara ut hela semesterdagar i semester. Du kommer förmodligen få olika värden på semesterlönen och semesteravdraget men du kan läsa mer om det här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-300/content/online-help/olika-varde-vid-utbetald-se... /Anna
... Visa mer
2017-08-23
08:52
Hej! I tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU har jag skrivit hur du kan bokföra en tullfaktura. Ska du sen fakturera kunden så skapar du en vanlig faktura där du registrerar beloppet som du vill att kunden ska betala. /Anna
... Visa mer
2017-08-23
09:18
En liten fundering kring detta........ Varför svensk moms när kunden är i Norge? Borde detta inte behandlas som en export? Detta på grund av att Norge inte är i EU.... Då skall du inte ha med någon moms på fakturan utan kunden redovisar momsen vid importen. Är jag ute och cyklar fullständigt? //Davor P
... Visa mer
2017-09-08
13:20
Har provat det. Det fungerar inte. Blir blankt i programmet. Det genererar inga fel men önskat resultat får man inte. Skulle vara mest logiskt att sätta status och utskriftsval i samma update men då får Visma ändra APIet.
... Visa mer
2017-08-17
10:55
Okej. Då lägger du registrerar du pengarna in på ditt konto via Kassa- och bankhändelser. Sen matchar du det mot en Övrig insättning och utgår från de konton som du bokfört mot innan. Alltså 2624 D 624,10 2645 K 624,10 4057 K 2504,30 1930 D beloppet du fick + eventuell valutaändring.
... Visa mer
2017-08-17
08:25
Hi, Equipments for your firm: If the prize is 22 400SEK or more and usage is 3 years or more this is an inventory that should be booked at for example 1221 with yearly depreciation. Otherwise you can use for example 5410. Facebook advertising: This is normally classed as reverse VAT. Check the invoice you recieved to make sure how this is classed. My suggestion is to copy account 5910 and choose VAT code: 21 - Purchases of services from another EC country. Make sure the VAT is reported at 2614 and 2645. Read more about this in Register purchase invoice with reverse charge VAT » You can find more help about ledger account to choose here in Visma Spcs forum or in Visma Support Panel. You find Visma Support Panel at your top right in Visma eEkonomi. /Anna
... Visa mer
2017-08-14
12:28
Hej! Jag skulle nog säga att det är enklare att göra såhär: Dubbelbetalningen gör du så som du har föreslagit mot till exempel konto 1689. Därefter registrerar du leverantörsfakturan med de beloppen som fakturan är på från början så att konto 2440 är på 100:-. Gå in under Inställningar - Företagsinställningar och fliken Bokföringsuppgifter. Markera rutan Använd manuell betalning av fakturor. Sen kan du gå in under Bokföring - Verifikationer. Skapa en ny verifikation där du väljer konto 2440 och pekar ut leverantörsfakturan. Sen lägger du konto 1689 i kredit. /Anna
... Visa mer
2017-12-13
10:22
2 Gillar
Hej! Jag har hittat följande information: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/341459.html?date=2015-08-25&q=Utgifter+f%C3%B6r+... "För inventarier som är av mindre värde eller kan antas ha en ekonomisk livslängd på högst tre år får hela utgiften dras av omedelbart (18 kap. 4 § första stycket IL)."
... Visa mer
2017-05-19
12:01
Hej igen! Du kommer bli kontaktad av mina kollegor nästa vecka för att verkligen reda ut detta. Om det är så att rapporten för Inkommande följesedel är 0 och den ska vara det (läs mer om när det kan bli fel i hjälptexten jag länkade till ovan) så kan du nolla konto 2995. Under det utfällbara avsnittet Registrera leverantörsfaktura via inkommande följesedel i Registrera leverantörsfaktura » beskrivs hur det är tänkt att fungera om man använder sig av inkommande följesedel, något som absolut inte är tvunget. Det gå lika bra att registrera in varor via Leverantörsfakturan eller Manuell inleverans. /Anna
... Visa mer
2017-05-15
09:15
Då detta är en ny fråga, och inte gäller ursprungsfrågan i forumtråden, så skapar jag en egen forumtråd för detta. /Anna Du hittar den nya konversationen här: Skriva ut journaler i löpnummerordning - Administration
... Visa mer
2017-04-28
12:54
Missade din rubrik om VMB. Kanske hittar du mer information i tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/vmb?topic-reply-list%5Bsettings%5D%5Bfilter_by%5D=all&a...
... Visa mer
2017-04-28
14:43
Hej Gunilla! Här beskriver vi hur du gör malländringar om du behöver stöd: http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/online-help/malleditorn-mall... men du verkar redan vara inne i malleditorn. 🙂 Om du lägger in objektet i mallen så ska du se till att Ägare är Radområde och att Funktionen (koden) är %Projekt Hojta till om du inte får till det!
... Visa mer
2017-04-28
14:08
Hej! Att plocka upp artiklarna görs i Visma Administration 1000 och 2000. Jag ser att du arbetar i Visma Administration 500 som inte har samma utökade artikel- och lagerhantering. Bästa tipset för att få ut varukostnaden under en viss period skulle jag nog säga är att gå in under Utskrifter - Bokföring - Kontoanalys. Här fyller du i konto 4010 eller det konto du använder för att registrera de här inköpen. I Datum väljer du perioden du vill se beloppen på. Denna rapporten tittar på bokföringen och ser alltså vad som är bokfört på ditt konton under denna perioden. Hoppas att det är vad du söker! /Anna
... Visa mer
2017-04-13
10:03
Hej! Jag antar att din fråga gäller Visma Förening. Då gör du inställningen under Arkiv - Inställningar - Föreningsinställningar. Klicka på Mallar till vänster och sen väljer du fliken Etikettmallar. /Anna
... Visa mer
2017-04-13
09:48
Hej CarinA! Det går bra att ändra på lönearten, då uppdateras uppgifterna och beräökningarna blir korrekta i semesterårsavslutet. Hoppas du inte missar sidan Semesterårsavslut i Visma Lön där vi har samlat filmer och instruktioner för de vanligaste frågorna. /Anna
... Visa mer
2017-04-13
10:23
1Gilla
Kolla med golfklubben först hur det fungerar innan skatteverket blandas in är mitt råd. Mikael Pettersson
... Visa mer
2018-10-22
14:09
Hej! Jag snubblade över den här forumtråden. Sedan version 2018.2 kan du välja om du vill skriva ut bankkontonumret eller inte. Det gör du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, Utskrifter mm. /Anna
... Visa mer
2017-07-13
09:18
Är du intresserad av ett fullskaligt löneprogram så rekommenderar jag att du testar en demo på https://vismaspcs.se/produkter/loneprogram/lon Tveka inte att höra av dig om du har några funderingar! /Anna
... Visa mer
2017-03-22
16:01
Hej! Kan det vara något annat belopp som du har missat att bokföra? För att nolla ut det mot ditt egna kapital så registrerar du annars en inbetalning på 88:- mot Återbetald momsfordran. Därefter registrerar du en ny utbetalning av typen Företagarens eget uttag av pengar på samma datum och samma belopp. Då har du minskat momsfordran i programmet och bokfört det mot eget kapital. /Anna
... Visa mer
2017-02-20
13:12
Hej och tack för svar! jag var osäker på om det gick att göra så med tanke på att vi skickat "word-numret" till kunderna. Men det är alltså okej? Varför vi skapar fakturorna i word och inte i eekonomi beror egentligen helt på designen. Vi vill ha vårt eget typsnitt, kunna skriva en tydligare beskrivning av det vi fakturerar (vi är en kommunikationsbyrå med många olika uppdrag) och ja, göra fakturor som stämmer överens med vår grafiska profil.
... Visa mer
2017-07-17
12:53
Hej! Då är jag helt med på ditt scenario. Uppbokningen av de obetalda fakturor över årsskiftet har skett efter det att momsrapporten var skapad. De kom därför inte med där, utan de kommer istället som ingående poster på nästa momsrapport - d v s på innevarande år. Momsrapporten som du lämnat in för förra året är alltså egentligen felaktig, då dessa fakturor inte fanns med där. Kolla med Skatteverket hur de vill att du hanterar scenariot - om du antingen kan låta det vara och istället ta upp dem på denna momsrapporten för aktuellt år, eller om de vill ha in en rättelse av förra årets momsdeklaration. Beroende på deras svar kan du tillämpa några av nedan lösningar. 1. Låt det vara som det är, så tas fakturorna istället upp på denna momsrapporten. 2. Ångra momsrapporten för föregående år, och gör om den. /Karl
... Visa mer
2017-02-09
08:23
1Gilla
Åh, kan man fixa i sin egen mall nu - toppen! Det måste jag prova.
... Visa mer
2017-02-15
05:43
5 Gillar
I kolumnen "betalt belopp" fyller du manuellt i hur mycket kunden utbetalat. Då får du ett felmeddelande att det är för mycket, men klicka OK där så dialogrutan försvinner. Tryck tabbtangenten så du kommer ner till fältet längst ner till vänster i fönstret. Klicka på listpilen som heter "Bortskr". Tryck Ctrl+N för att skapa en ny "bortskrivning" (men det handlar inte om bortskrivning, men det heter ju så här) I "Kod" skriver du 2890 och trycker Entertangenten så du kommer till kolumnen "Text" I "Text" skriver du "För mkt betalt" eller ngt annat I kontokolumnen väljer du konto 2890 för övriga skulder och får du fråga om att aktivera kontot trycker du OK. Klicka på den nyskapade "bortskrivningen" och sedan på "Plocka" Då lägger sig överbetalningen med automatik där den skall vara på kontot 2890 och du kan skriva ut betalningsjournalen. Som ett tips kan du öppna övningsföretaget och testa först om du är osäker. Lycka till! //L
... Visa mer
2017-01-23
13:29
Hej! Vad härligt med Spanien! 🙂 Eftersom fakturorna som skapas går enligt svenska momsregler så tror jag att det blir svårt att använda Visma eEkonomi även om det låter som att du gillar programmet. Jag tolkar det nämligen som att du kommer registrera ett spanskt bolag. /Anna
... Visa mer
2017-04-19
09:03
1Gilla
Om du har semesterårsavslut nu (generellt semesterår) sätter du datum före 2017-03-31. /Anna
... Visa mer
2017-01-27
14:50
Hej! Då är jag med och tar tillbaka mitt tidigare påstående. Hittade lite att läsa på Skatteverkets sida Resor i näringsverksamheten: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/inkomstdeklaration/avdragforforetag/resorochbil... Om detta gäller för dina resor kan du absolut bokföra så som du har skrivit både för milersättningen och trängselskatten. /Anna
... Visa mer
2017-01-22
15:37
1Gilla
Återigen TACK
... Visa mer
2017-01-17
13:45
Hej Lena! Under Inställningar - Företagsinställningar fliken Övriga uppgifter kan du justera eller ta bort texten gällande dröjsmålsränta. /Anna
... Visa mer
2017-01-18
12:08
Hej! Jag skulle bokfört det på det året det gäller för att få rätt uppgifter i resultatrapporten. Kontrollera gärna med föreningens redovisningskonsult eller revisor. Jag tänker att du kan göra så som du har gjort tidigare men ange ett datum bakåt i tiden. /Anna
... Visa mer
2017-01-17
07:57
Hej Leizl! Antingen kan du skapa konto 3000 eller använda konto 3054 som finns upplagt sedan tidigare. /Anna
... Visa mer
2017-01-19
09:50
Rutan journalförd går inte att klicka i manuellt, utan den markeras endast när du kört journalen enligt Annas instruktion ovan. Då bokas fakturorna upp på intäktskonto, (30xx) kontot för moms (2611) samt kontot för kundfordringar (1510).
... Visa mer
2017-01-12
13:27
Hej! I Visma eEkonomi finns det två alternativ: 1: Du gör inbetalning från ditt privata konto till ditt företagskonto och registrerar händelsen under Kassa- och bankhändelser genom att matcha mot Inbetalning av ROT- och RUT-fakturor från Skatteverket. 2: Du går in under Inställningar - Företagsinställningar, fliken Bokföringsuppgifter. Sätt en markering i Använd manuell betalning av fakturor och klicka på Spara. Därefter kan du under Bokföring - Verifikationer via knappen Ny manuell verifikation skapa en verifikation för att slutbetala fakturan. Du registrerar 2013 debet och 1510 kredit. På raden för 1510 kan du plocka upp och slutbetala fakturan det gäller. Hoppas att Skatteverket betalar till rätt konto nästa gång så blir det enklare att hantera för dig!
... Visa mer
2017-01-13
15:51
Hej Sandra! Du måste också registrera själva köpet av inventariet under Kassa- och bankhändelser, men det kanske du redan har gjort? Annars ser det helt lysande ut! Resterande avskrivningar görs månadsvis, då går du bara in under Bokföring - Verifikationer och klickar på pilen till höger om Ny verifikation och väljer Bokför avskrivningar. Ha en fin helg! /Anna
... Visa mer
2017-01-12
15:41
1Gilla
Tack för hjälpen!
... Visa mer
2017-01-16
08:37
Hej! Precis som Linnea skriver så brukar detta inte betyda att det är fel, däremot att det tar tid och att programmet jobbar. Om det fortfarande inte fungerar för dig så får vi nog testa att läsa in kontoplanen här hos oss. Skriv här om du vill att jag skapar upp ett ärende till dig. /Anna
... Visa mer
2017-02-07
10:56
Hej på er! Förstår att det hade varit smidigt. Jag ska ta det vidare som ett önskemål. Monova - Import använder du när du vill läsa in filer i programmet. Export använder du när du vill ta ut filer från programmet. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-01-11
17:28
Nja, nu fattar jag det som att kunderna köper dina presentkort. Då har du en skuld hos dem. - Ledsen att jag rörde till det! När du säljer presentkort så bokförs dina pengar in mot skuldkonto, till exempel 2420. Exempel på en verifikation: Görs under Kassa - och bankhändelser. 1930 debet (pengarna du fått in) 2420 kredit (värdet på presenkortet) 6570 debet (Klarnas avgift) - går bra att använda annat konto också. Du har alltså fått in pengar men fått en skuld till kunden. När kunden sen utnyttjar presentkortet så bokför du själva försäljningen och momsen, precis som om du har sålt mot pengar men du bokför mot skuldkontot för att minska skulden till dina kunder. Exempel på en verifikation: Görs under Bokföring - Verifikationer. 2420 debet (värdet på presentkortet) 30xx kredit (Försäljning) 2611 kredit (Moms) /Anna
... Visa mer
2017-01-10
06:21
1Gilla
OK, tack för info!
... Visa mer
2019-02-02
19:38
Hej! När ni bokför tullfakturan. Är 2615 & 2645 INFÖRSELMOMSEN? vara+frakt *0.25? Jag behöver nämligen hjälp med att bokföra min tullfaktura, några ideer? TACK!
... Visa mer
2017-01-16
09:24
Hej! Jag tar givetvis detta vidare. Om det handlar om en periodisering av leverantörsfakturan kan du använda funktionen för periodisering som finns i programmet. Gå in på Inköp - Leverantörsfakturor, klicka på den leverantörsfaktura du vill periodisera och välj Öppna. Inne på leverantörsfakturan kan du välja Åtgärder - Periodisera. I fältet Första datum anger du 2016-12-31 om det är där du vill ha kostnaden och sen i fältet Antal månader fyller du i 1. Under Bokföring - Verifikationer klickar du på pilen till höger om Ny verifikation och väljer Genomför periodisering. Markera din leverantörsfaktura och välj Periodisera. Visma eEkonomi kommer då först skapa en verifikation 2016-12-31 och därefter också en på 2017. Hoppas att detta kan hjälpa dig! /Anna
... Visa mer
2017-01-03
13:20
Hej! Om du registrerar en leverantörsfaktura under Inköp - Leverantörsfakturor och lägger upp bokföringskonton så kommer samma bokföringskonton föreslås på leverantören nästa gång. Det gäller också konton för öresavrundning. De bokföringsförslag som du skapar under Inställningar - Bokföringsförslag plockas inte upp på leverantörsfakturan utan används vid Manuella verifikationer eller i avstämningen under Kassa- och Bankhändelser. /Anna
... Visa mer
2017-01-03
12:18
Hej! Jag får det korrekt hos mig. Kontrollera gärna under Försäljning - Artiklar vilken Artikelkontering du har valt på artikeln. Det är denna tillsammans med inställningen på kunden som styr bokföringen. Under Inställningar - Artikelkonteringar kan du sen se hur de olika konteringarna bokför dina försäljningar. Om du inte hittar felet så skulle jag vilja veta vilka inställningar du har på EU-kunden, om det är valt Privatperson eller Företag, om du har fyllt i organisationsnummer och om tjänsten du säljer är enligt reglerna för MOSS eller om det är en "vanlig" tjänst. /Anna
... Visa mer
2016-12-30
12:07
Hej! Vad tråkigt att du inte är nöjd med vår support, jag tar givetvis med mig din feedback! Här i forumet hjälper vi i första hand de kunder som har serviceavtal men du har möjlighet att få minst lika bra hjälp av andra användare. I just detta fallet har vår utvecklingsavdelning kikat närmare på din fråga och eftersom vi inte har hantering för lagerplatser så fungerar det inte i programmet. Prisinläsningen är styrd till leverantörens artikelnummer och därför nollas priset om du har samma Leverantörens artikelnummer på två artiklar från samma leverantör. Ett alternativ skulle kunna vara att lägga upp leverantören dubbelt. Då kan du göra in en prisinläsning per leverantör. Detta fungerar om du gör manuella inleveranser men inte om du gör inleveransen via beställning/inkommande följesedel/leverantörsfaktura. Om du gör inleveranser via leverantörsfaktura behöver du dela upp leverantörsfakturan du får på de "olika leverantörerna" och sen då också göra betalningar per varje leverantörsfaktura i programmet. Din statistik kommer också bli uppdelad på de "olika leverantörerna". Det är absolut inte en smidig lösning så ett tips är att kika om du kan bli hjälpt via en integrationslösning: https://vismaspcs.se/produkter/fler-produkter/visma-integration /Anna
... Visa mer
2017-09-28
06:14
Denna frågan passar bättre i en egen tråd så jag bryter ut den./Anna Du hittar den nya konversationen här: Format för elektroniska fakturor - Fakturering
... Visa mer
2016-04-30
10:39
Hej! Som jag har kunnat läsa mig till så ingår ibland installationskostnaden i anskaffningsvärdet och då borde det bokföras på samma konto som själva köpet, ev ett inventarie? Hur bokfördes själva köpet? Jag antar också att beloppet ska redovisas i ruta 24 på momsdeklarationen, stämmer det? För att det ska bli korrekt i momsdeklarationen med den omvända momsen så bör du lägga till en kontering som ser ut till exempel såhär: 4425 debet 1000:- (kostnad) 2617 kredit 250:- (beräknad moms) 2647 debet 250:- (beräknad moms) 4549 kredit (kostnaden) Konto 4425 styr beloppet till ruta 24 på momsdeklarationen och 2617 redovisas i ruta 30. Konto 2647 har momskod 48 och påverkar alltså den rutan i momsdeklarationen. Sen använder du konto 4549 eller ett eget konto utan momskonto för att minska ner kostnaden! Återkom om du inte får till det eller om det är något du inte hänger med på! /Anna
... Visa mer
2017-01-12
19:51
1Gilla
Hej Anna! Ok, förstår, tack ändå! /BSO
... Visa mer
2018-10-26
13:33
Hejsan Annette! Har du testat Ctrl och + som Carina skriver ovan? / Emma
... Visa mer
2016-02-09
15:27
Hej! Gäller detta endast vissa artiklar? Jag tänker att lite pill i malleditorn borde lösa detta problemet. Göra ett villkor på vilka artikelnummer där antal och àpris inte ska visas vid utskriften? Ett exempel är att på objektet Apris, som skriver ut àpris per artikelrad, lägga till i Villkor: OCH %Art->ArtNr!="101" I mitt exempel skrivs inte àpris ut för artikelnummer 101. Samma villkor kan sen även läggas på objekten Levererat Antal och Enhet. /Anna
... Visa mer
2016-02-09
13:06
1Gilla
Hej! För att beloppet ska redovisas i ruta 42 så behöver bokföringskontot ha momskod 42. Under Inställningar - Kontoplan ser du vilken momskod dina konton har. Jag skulle föreslå konto 3990 eller ett eget konto. /Anna
... Visa mer
2016-02-15
16:55
Hej igen! Ja, det stämmer iofs till viss del, men hanteringen gällande momsdeklarationen blir densamma. Jag skulle nog rekommendera en kontakt med en annan redovisningskonsult som kan hjälpa dig! /Anna
... Visa mer
2017-12-28
12:46
2 Gillar
man kan boka "bort" inköpet från ett konto utan momskod, t.ex. konto 4900 mot inventarier konto 1220. Alternativet är att i den verifikation där du gjorde bokningen från konto 4056 tar bort momskoden på just den verifikationen
... Visa mer
2016-02-01
09:02
Ja, så har jag tolkat det! /Anna
... Visa mer
2016-01-27
14:19
Hej! Betyder detta att du inte har rätt att dra av den ingående momsen på dina leverantörsfakturor? Isåfall är det nog enklast att bara hoppa över att fylla i den och istället lägga allt på kostnadskontot. I Administration 200 är det inget tvång att göra momsdeklarationen. - alltså är det inget som tvingar dig till att justera dina försäljnings- och inköpskonto. Annars kan du under Bokföring - Kontoplan ta bort momsrapportkod på dina konton men om du inte skapar någon momsdeklaration så påverkar de ingenting. Återkom om det var något annat du menade. /Anna
... Visa mer
2016-01-28
07:44
Okej, så länge som det räknas till din huvudsyssla så bokför du det som en vanlig försäljning, precis som annat du fakturerar. /Anna
... Visa mer
2017-04-03
13:32
1Gilla
Hej! Har du fått en faktura som avser hyra och du betalt från ditt företagskonto räcker det absolut att lägga upp en leverantörsfaktura och match med bankhändelsen. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2016-01-23
10:45
Hej! Då får du importera rapporten Leverantörsfakturor per konto. Du hittar rapporten här: http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-500/default.htm När rapporten är importerad hittar du den under Utskrifter - Inlästa/Skapade och du kan göra urval för vilka konton du vill visa. /Anna
... Visa mer
2016-01-23
10:33
Hej! Riktlinjerna säger att rättelser ska bokföras i den första olåsta period då felet har upptäckts. Vill du göra det så går det inte att importera SIE-filen om man inte manuellt går in och justerar datumen på verifikationerna i filen. Det är då nog enklast att bokföra verifikationerna manuellt. Vill man gå runt detta så kan man låsa upp perioder om det är perioder då man egentligen inte hade behövt låsa sin bokföring. Inställningen för vilka regler som gäller för din förening ställer du in under Arkiv - Inställningar - Föreningsinställningar, Bokföring. Under Arkiv - Bokföringsår - Ändra låsning kan du alltså låsa upp perioder som du inte är tvingad enligt reglerna att ha låsta. Ett annat alternativ är att exportera dina bokförda verifikationer på hela räkenskapsåret, radera året och sen lägga upp det på nytt och då importera både den egna sie-filen och den du fått. Att radera ett bokföringsår påverkar endast bokföringen och inte några fakturor eller liknande. Vid båda de här alternativen bör du ta en säkerhetskopia först och information om vad du gjort sparas i behandlingshistoriken i programmet. /Anna
... Visa mer
2016-01-22
16:07
Hej! Ja normalt sett är det så som du säger. Om det inte ska räknas som ett utlägg men då finns det vissa kriterier som måste uppfyllas. Du kan läsa mer om det i tråden Klientutlägg. /Anna
... Visa mer
2016-01-21
18:42
Hej! Det ser ut som att du har lagt momskontona tvärtemot. En verifikation kan se ut såhär om inköpsbeloppet är 10 000:-. Inköp av tjänster inom EU (enligt huvudregeln): 1930/2440 ingen momskod kredit 10 000:- 4535 momskod 21 (25%) debet 10 000:- 2614 momskod 30 (25%) kredit 2 500:- 2645 momskod 48 debet 2 500:- För att rätta detta så går du in under Bokföring - Verifikationer, klicka på verifikationen det gäller och välj Åtgärder - Korrigera bokföringsuppgift. Markera kontona 2614 och 2645 och se till att de bokförs tvärtom. Kontrollera att det är rätt Datum på korrigeringsverifikationen innan du klickar på Bokför. /Anna
... Visa mer
2016-01-23
12:18
Hej! Till exempel på reskontralistan så finns det ett urval längst ner som heter Status - Visma AutoCollect. Där kan du antingen skriva till exempel påminnelse så gör du urval på de som du har skickat Påminnelse på. Vill du ha listan på alla de som har behandlats via tjänsten oavsett status kan du skriva *? Urvalet finns på de flesta utskrifter gällande dina kundfakturor. /Anna
... Visa mer
2016-01-22
07:58
Hej! Det går inte att skapa nya rubriker om du följer regelverket för K2. En workaround är att längst ner till höger i balansräkningsmallen välja Alla längst ner till vänster och sen leta upp en rubrik som inte används/har ett saldo. Genom att högerklicka på den och välja Egenskaper rad så kan du ändra rubriken och lägga till de konton du önskar. /Anna
... Visa mer
2016-01-28
08:41
Okej. Om du fyller i din E-postadress och lösenordet och sen klickar på knappen Synkronisera i Föreningsinställningarna så ska det funka sen.
... Visa mer
2016-01-20
14:17
Hej! Ja det stämmer, för verifikationerna gäller endast per år. Om du har de här leverantörsfakturorna i pappersformat kan det därför vara smart att ha åren i separata pärmar/flikar beroende på hur mycket fakturor du får. /Anna
... Visa mer
2016-01-20
10:05
Hej! Har du valt 1930 som Företagskonto? Det ser du under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Isåfall gör då precis så som du föreslår via antingen en manuell verifikation eller om du gör denna justeringen i Kassa- och bankhändelser som en överföring mellan konton.
... Visa mer
2016-01-18
08:45
1Gilla
Hej, De kostnader som bokförs på 4xxx-konton är normalt sådana som genererar en intäkt i bolaget. 4600 främmande tjänster är t ex om du renoverar köket hos någon och tar in en rörmokare utifrån för att fixa rören så bokför du hans kostnader på 4600. Hälso- och sjukvård bokförs normalt på 7620. //Tina
... Visa mer
2016-01-15
20:27
1Gilla
Skatteverket som vill ha det så, ingen moms ingen utskrift;) Härligt att det löste sig!! //KA
... Visa mer
2016-01-15
15:45
Hej! Jag kan inte se att ni har något serviceavtal på Visma Förening. Kanske kan någon annan användare hjälpa dig med din fråga! /Anna
... Visa mer
2016-01-15
15:43
1Gilla
Hej! Om du själv står som köpare av bilen så är det en affär mellan dig och leasinggivaren och alltså inget som ska bokföras i firman. /Anna
... Visa mer
2016-02-26
13:17
2 Gillar
Jo, jag läste också den texten, men bedömde att det bara är för den slutsumma man deklarerar (konto 2650) och inte varje enskild leverantörsfaktura. Ibland kan det vara "kul" att snöa in på petitesser 🙂 Trevlig helg!
... Visa mer
2016-01-15
14:20
Hej! Ja det är inga problem. När du laddar ner versionen så väljer du att Spara filen och då sparar du den på ditt Usb-minne. Om du ska installera programmet på en dator utan internet har du alternativet Ladda ner fullständig version.
... Visa mer
2016-01-15
14:14
1Gilla
Tack!
... Visa mer
2016-01-15
12:24
Hej! Ja det är enklast. Matcha mot Övrig insättning - Egen kontering och välj ett skuldkonto till exempel 2499. Sen matchar du utbetalningen mot samma konto. /Anna
... Visa mer
2016-01-15
12:17
Hej! Om du bokför en inkurans på 3% enligt alternativregeln för värdering av lager, så är detta ditt nya lagervärde. Du ska alltså inte höja upp värdet igen efter årsskiftet. /Anna
... Visa mer
2016-01-18
13:31
Hej Christine, När du aktiverade funktionen i företagsinställningarna fick du ett meddelande om att infon endast kommer läggas till på nya fakturor och att leverantörsfakturor som inte var journalförda vid det tillfället behöver kompletteras manuellt. Så inget mysterium detta men dessvärre är nog infon lätt att missa i sådana här fall.
... Visa mer
2016-01-14
14:54
Hej! Bokslutstransaktioner kan bokföras trots att perioden är låst. Så länge som du inte har låst hela året. /Anna
... Visa mer
2016-04-29
12:41
Hej Eva-Lotta! Vi har en årsavstämning i programmet, denna hittar du under Bokföring - Årsavstämning. Ha en bra dag! /Hanna
... Visa mer
2016-01-13
16:03
1Gilla
Hej! När fakturan har saldo 0 ska den försvinna från fliken Ansökan. Om hela fakturan skulle krediteras får du göra en slutbetalning på kundfakturan. /Anna
... Visa mer
2016-01-13
15:24
Hej! I Löneprogrammets hjälp hittar du hur du räknar och vilka uppgifter du tittar på: Beräkning semestervillkor. /Anna
... Visa mer
2016-01-08
08:46
Hej! Är det leasing du menar kan du läsa vilka konton du ska använda i tråden Leasing av bil Konto, Hela momsen. Är det istället inköp av lastbil så har vi en tråd som förklarar mer eller mindre hur du gör det: Bokföra inköp av lastbil via finans med kontantinsats. /Anna
... Visa mer
2016-02-16
12:27
Hej! Det borde funka, sen är jag just nu osäker på hur programmet hanterar 0-konton. Om jag hade varit du så hade jag skapat konton under 3xxx men använt på samma sätt för att får plus minus noll i resultatet men ändå påverka momsdeklarationen. /Anna
... Visa mer
2016-01-07
11:28
Hej! Gällande momsen så betyder minuset att det bokförs i kredit. De konton som börjar på 3 ökar i kredit och även om just momsen är lite svår så ska det vara korrekt. Jag tycker att det ser helt rätt ut så som du gör. Försäljningen har ju skett den dagen då kassarapporten har kommit även om du inte har fått in pengarna på ditt bankkonto än. Vill du inte bokföra på 1910 två gånger skulle du kunna bokföra på något konto för fordran, till exempel 1580. Då byter du ut 1910 som motsvarar banken i första verifikationen och sen när du får in pengarna bokför du 1930 debet och 1580 kredit. /Anna
... Visa mer
2015-12-28
10:01
Hej! Precis som Davor P skriver så är det kanske lättast att bokföra på 2 verifikationer. Men inköpet i exemplet är bakvänt, registrera istället: 1. Inköp MOMS - D Inköp - D 2890 - K /Anna
... Visa mer
2017-08-14
12:35
Hej! Under Bokföring - Utskrifter finns rapporten Resultaträkning. Den kan du skriva ut på specifika perioder. Men som Kenneth säger så är Visma Ekonomiöversikt mycket bättre om du vill få mer specifika rapporter och diagram. /Anna
... Visa mer
2016-04-30
08:50
Hej Alma! I tråden Bokföra inköp av lastbil via finans med kontantinsats - eEkonomi har min kollega Per skrivit hur du kan hantera avskrivningarna! /Anna
... Visa mer
2015-10-29
15:36
1Gilla
Hej Linn! Ledsen att du har fått ett felaktigt svar från supporten. Jag har återkopplat till den du pratat med. Precis som Thomas skriver styr du detta från Företagsinställningarna. /Anna
... Visa mer
2015-10-26
10:07
P.S Om det är Visma eEkonomi du jobbar i kan du markera fakturan och välja Åtgärder - Kundförlust och fylla i om det är en befarad eller konstaterad kundförlust. D.S
... Visa mer
2019-06-02
18:57
1Gilla
@Patrik_vk: Avseende de två typer av vidaredebitering till slutkund som finns: utlägg och vidarefakturering så är väl fallet med utlägg normalt rätt ovanlig (tex. i konsultbolag som har kostnader för resor etc. i tjänsten som slutkund ska stå för)? Som @annasvensson skriver ovan i PS så får man i det fallet inte dra av eller fakturera moms då det inte är en kostnad för egna företaget. Enligt skatteverket ska dessutom regeln gälla att "[slut]-kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören", vilket förefaller vara ovanligt vid dessa typer av "utlägg". Jag tror att vad de flesta avser att göra i de flesta situationer är det som kallas vidarefakturering (då leverantörsfakturan/kvittot är riktat till egna företaget, och som då också har betalningsansvaret). https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/utlaggochvidarefakture...
... Visa mer
2015-09-23
16:45
1Gilla
Såklart....så är det ju. Tack för dina svar.
... Visa mer