2025-06-09
09:45
Hej @HelenJB4
Förstår att det hade snabbat upp hanteringen. Om du inte redan har lämnat det som ett förslag till våra utvecklare får du gärna göra på första sidan i Skatt och Bokslut.
... Visa mer
2025-06-09
09:24
Hej @Andreas Hägg
Jag ber om ursäkt för att du inte har fått svar på din fråga tidigare – vi har tyvärr missat din tråd, vilket förstås inte var vår mening.
Jag hoppas och antar att du redan har fått hjälp, men jag lägger ändå in lösningen här ifall någon annan har samma fundering framöver: I hjälpavsnittet Gör ändringar i en avslutad lönekörning finns information om hur du hanterar ändringar. Själva bytet av semestervillkor görs under Lön – Anställda – fliken Semester.
Observera: Om du redan har skickat in arbetsgivardeklarationen och bokfört lönekörningen rekommenderar vi att du inte gör ändringar i avslutade lönekörningar. Det är då bättre att göra justeringen i nästa lönekörning istället.
... Visa mer
2025-06-09
09:00
Hej @Norrland
Mitt bästa tips är rapporten Ackumulatorlista. Den hittar du under Utskrifter - Övrigt och här kan du göra urval på datum och anställd. Klicka på Urval och välj ackumulatorn Arbetad tid timmar.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-06-09
08:23
Hej @Plexor AB
Det är möjligt att vi behöver göra en liten handpåläggning här så slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Välkommen att ringa supporten
... Visa mer
2025-06-09
08:21
Hej @PiaB__
Vi rekommenderar att du utgår från löneart 1174 Övrig ersättning brutto. Gör gärna en kopia av lönearten och ändra benämningen till Avgångsvederlag för tydlighetens skull. Se även över övriga inställningar, såsom om lönearten ska vara semestergrundande, hur skatt ska hanteras och om den ska påverka andra underlag enligt ert avtal.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-05
11:02
Hej @Mats Uppsala
Du har helt rätt i att det är tillägget "Integration" (för 89 kr/månad) i Visma eEkonomi som aktiverar API-modulen. Om du vill bygga ett eget program för att skicka in information till eEkonomi kan du absolut göra det via API:et – det går dock inte att importera textfiler direkt via API:et, utan det är data i specifika format som tas emot.
Om du vill arbeta med textfiler kan det därför vara värt att kika på någon av våra färdiga integrationslösningar. T.ex. DinHyresvärd och flera andra partners erbjuder smidiga alternativ för att hantera import och fakturering.
Vill du få kontakt med någon av våra duktiga samarbetspartners? Skicka gärna ett mejl till oss på partner@spiris.com, så hjälper vi dig vidare!
... Visa mer
2025-06-05
10:59
Hej @Ulla-Britt F
Åh förlåt då missförstod jag dig. När det kommer till frågor rörande webshop så har vi ingen möjlighet att besvara dem här i forumet så slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
... Visa mer
2025-06-05
10:31
Hej @MILU_2025
Välkommen som ny forummedlem.
För att kunna skicka lönebesked till Kivra via vårt system behöver tjänsten Lönebesked (tidigare Visma Min Lön) vara aktiverad både för företaget och för respektive anställd. När denna funktion är aktiverad skickas lönebeskeden automatiskt till Kivra för de personer som är anslutna till tjänsten hos Kivra.
Det går tyvärr inte att endast skicka lönebesked via Kivra utan att samtidigt ge tillgång till Lönebesked. Funktionen är sammankopplad, vilket innebär att när du väljer att skicka lönebesked via Kivra, kommer de tillgängliggöras även i Lönebesked för de anställda.
Ha en fin dag
... Visa mer
2025-06-05
08:26
Hej och tack för att du hör av dig!
Vad bra att du har kunnat justera detta manuellt. För att vi ska kunna felsöka vidare och kontrollera vad som kan ha orsakat felet behöver vi dock mer information.
Vi skulle uppskatta om du kan kontakta oss via supporten och visar skicka ett konkret exempel på en leverantörsfaktura där periodiseringen blivit fel, gärna tillsammans med fakturanummer och detaljer kring vilka steg du genomfört. Då kan vi återskapa situationen och undersöka om vi kan återskapa samma fel eller om det finns något specifikt som behöver åtgärdas. I nuläget ingen känd generell störning kring detta men vill förstås gärna titta närmare på det för att säkerställa att allt fungerar som det ska.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-05
08:18
Hej @Y Jönköping Det stämmer att Lön (fd Lön Smart) inte har stöd för import av TLU-/PaXML-filer eller andra filformat för schemainformation. Istället använder Lön smart ett öppet API, vilket innebär att externa leverantörer kan integrera sitt schemaprogram direkt med Lön smart via API:t. Det finns alltså inget specifikt filformat som systemet hanterar vid export/import, utan integrationen sker genom API:t.
Om ni vill integrera ert schemaprogram behöver ni kontakta vår försäljningsavdelning för att teckna ett utvecklaravtal. Då får ni tillgång till dokumentation och en sandbox-miljö för utveckling och test. Det finns alltså ingen specifik hjälp för filuppställning som det gör för TLU-formatet; allt sker via API. Välkommen att kontakta oss
... Visa mer
2025-06-05
08:17
Hej @Carina Wesenlund-Jonsson
Jag kollade precis och vi har inget pågående fel vad gäller matchningen och för att vi ska kunna hjälpa dig behöver du ringa oss. Långa väntetider är inte roliga för någon men ett tips är att om möjligt ringa precis när supporten öppnar så är det oftast ingen eller endast en kort kö.
Välkommen att kontakta oss
... Visa mer
2025-06-05
08:02
Hej! Tack för ni gjorde oss uppmärksamma på detta, vi undersöker saken och vidtar nödvändiga åtgärder.
... Visa mer
2025-06-05
07:41
Hej @CamillaY
Om utlägg har lagts till i Resor & Utlägg efter att lönekörningen skapades väljer du Arkiv - Synkronisera digitala tjänster och sedan Synkronisera register och lönekörning för att utläggen ska importeras till Visma Lön 600.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-04
18:13
Tack själv @Khedron Wilk för att du alltid delar lösningar med oss andra. Ser fram emot en uppdatering!
/Tinna (Gunnarsson 🙂 )
... Visa mer
2025-06-04
09:23
Hej @Ulla-Britt F
Förstår att det i ditt fall inte är optimalt att ha en exakt fraktkostnad och det går säkert att lösa genom att göra någon form av malländring. Vi har samlat ett hjälpavsnitt med de vanligaste malländringarna som beskriver hur du gör. Blir det för svårt kan supporten hjälpa dig att boka en tid med någon av våra specialister som säkert kan hjälpa dig. Om denna malländring är mer omfattande än så kan du även få hjälp av en partner till oss.
Ett annat alternativ som är enkelt att lösa är om du lägger in en textrad med informationen på fakturan. Det gör du via Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning - Dokumenttexter.
Hoppas något av tipsen funkar för dig och att du får en härlig växtsommar!
... Visa mer
2025-06-04
09:02
Hej @JessicaEngstrom
Här rekommenderar vi att du använder den färdiga lönearten 3332 - Avdrag övrig frånvaro, timavdrag. Funkar för både tjänstemän och arbetare med månadslön.
Beräkningsformel ser ut så här:
GrundtimlönMånadsavlönad. Värdet hämtas från lönevariabeln Beräknad timlön på flik 3 Lön i anställningsregistret och beräknas enligt formeln (Månadslön/Avtalstid)*(100/Aktuell sysselsättningsgrad).
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-06-04
08:01
Hej @AdamOhlssons
Tack för att du kontaktar oss angående problem med att läsa in återrapporteringsfilen. Det är ibland svårt att i ett forum exakt avgöra vad som orsakar ett felmeddelande, men här är ett par saker du kan kontrollera för att försöka lösa problemet:
Kontrollera att du har tillräckligt med ledigt diskutrymme på din enhet, speciellt på den plats där temporära filer skapas. Kontrollera att du har tillräckliga behörigheter att skapa filer i den temporära katalogen. Ibland krävs administratörsbehörighet för att utföra denna åtgärd. Se över vilken katalog som används för temporära filer. Kontrollera att denna katalog är både tillgänglig och skrivbar. Om dessa steg inte löser problemet eller om du vill att vi kollar på det tillsammans så ring supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-06-04
08:01
Hej @Tomas P
Välkommen som ny forummedlem.
Tack för att du tar dig tid att höra av dig till oss - det uppskattar vi verkligen!
Vi har idag ingen separat länk för att direkt registrera potentiella programfel (buggar). För att säkerställa att det du upplevt hanteras på rätt sätt, är vår rutin att du tar kontakt med vår support. De testar felet och om de kan återskapa det, så skapar de ett ärende som går vidare direkt till våra utvecklare.
När du kontaktar supporten, försök gärna att beskriva felet så tydligt som möjligt och gärna med bilder eller exempel, så underlättar det felsökningen.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-03
10:11
1Gilla
Hej @Khedron Wilk
För att kunna använda OCR på dina fakturor och få automatiska bokföringar av kundinbetalningar i Spiris behöver du teckna ett OCR-avtal hos din bank (Swedbank). När OCR-avtalet är på plats kan kunderna använda OCR-nummer vid betalning, och då matchas inbetalningarna automatiskt mot rätt faktura i programmet – förutsatt att du använder den nya bankkopplingen.
I praktiken är det Swedbank som hanterar kopplingen, även om vissa delar av OCR-avtalet gäller mellan dig och Bankgirot. Det är alltid banken som ansvarar för att sätta upp OCR-tjänsten åt dig, så du behöver kontakta Swedbank så hjälper de dig att fylla i Bankgirots formulär och välja rätt inställningar för Spiris.
Lycka till!
... Visa mer
2025-06-03
09:27
Hej @CamillaH
Välkommen som ny forummedlem.
Tyvärr går det inte att ångra en faktura som du redan valt att skicka med post. Så snart du klickar på "skicka som brev" behandlas fakturan direkt för utskick, ungefär som om du hade lagt den i en fysisk postlåda – det går alltså inte att stoppa utskicket i efterhand via programmet.
Det du kan göra är precis som du redan gjort, det vill säga skapa en ny faktura och skicka som pdf till din kund. Om fakturan ändå skulle skickas med posten kan du förklara för din kund att det blivit ett misstag och be dem bortse från pappersfakturan, och i stället använda den som skickats via pdf.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer